NIELS FREDBORG ALS EERSTE GEHULDIGD Van de Ruit zong met Klaas Balk zelfde klaagzang wk RESULTATEN VAN LEICESTER „Gaf niks, het was 'n makkie" Van Doorn op vijfde plaats Bahamontes: „Merckx mist tegenstand Paniekerig USIF, REAL ESTATE door peter heerkens W iin Bravenboer naar de profs NIET ZO MOEILIJK VERSNELLINGEN 11 DE STEM VAN ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1970 21 (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER Niels Fredborg uit het Deense Aarhus, is de eer te beurt gevallen om als eerste gehul digd te worden in het wereldkampi oenschap wielrennen. Hij werd win naar van het onderdeel 1 km tijd rijden, waarmee hij lioopt de be langstelling gewekt te hebben van sponsors in de profwielrennerij, want Fredborg wil graag „over". Om de aandacht nog eens extra op zich te vestigen (hij deed het eerdei met twee wereldtitels en een twee dc plaats tijdens de Olympisch' Spelen van Mexico) cöncentreerd' Fredborg zich dit seizoen uitsluiten! op de baan.Volgend jaar zal hij ziel volledig aan het wegrennen gever zo mocht er nu geen sponsor komen zijn kandidatuur voor de.prof-scctoi sterker te maken. De moeite die Niels Fredborg (23 jaar, verzekeringsagent van beroep) zioh getroostte afgelopen maanden, bleek in Leicester niet voor niets geweest. Ondanks een zwakke laat ste ronde (anders mijn specialiteit ïk kan op het eind meestal ver schrikkelijk veel geven") legde hij leslag op de gouden medaille met eh tijd van 1.08.82 en dat was 01.61 sneller dan de verrassend naar vo- en gekomen Harry Kent uit Nieuw '.eeland, wiens tijd (1.09.21) eer ilveren plak opleverde. Boomkweker Kent bleek echtei :eli niet zo tevreden over die pres tatie „want", bleef hij nuchter, „ik kan sneller mijn beste tijd is 1.08. Dit valt me eigenlijk een beetje tegen". Voor het brons moesten de organi sators twee medailles aandragen, want zowel de Rus Kraftsoft ah Tsak noteerden 1.09.23. Ze kwamen dus ex aequo als derde in de uit slag, waarmee er voor de volgende beste renners geen vierde maar een vijfde plaats op het papier kwam En die positie bezette wegenbouwer Peter van Doorn met 1.09.36, zijr beste tijd die hij ooit maakte. „Toen ik hoorde hoe scherp e; gereden werd, wist ik meteen dat il bij de eerste kon komen". Peter var Doorn reed twee enorm sterke ron den, maar zakte in de laatste toe; weg. „Ik kreeg het verschrikkelijk 'astig", merkte Peter van Doorn ei genlijk overbodig op, want zijn in zinking was goed te zien geweest. Een vijfde plaats in zijn eerste we reldkampioenschap op dit nummer, mocht hem echter tevreden stemmen en hem hoop geven op de toekomst, waarin de KNWU nog wel het een en ander van hem verwacht. Peter van Doorn in actie tijdens de 1090 meter-tijdrit, op welk onder deel hij als vijfde werd geklasseerd. (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER Klaas Balk en Frans van de Ruit zongen dezelfde klaagzang: „Het zat vast. Hier..." en ze wezen op hun borst, die na trilde van de inspanningen en Van de Ruit hoestende geluiden opprut- telde. In hun blauwe trainingsbroe ken met oranje jack, peinsden ze op een van de vele houten banken in -het middenterrein na over hun op vallende nederlagen in de amateur- achtervolging. Beiden waren gewipt in de kwalificatiewedstrijden en het nummer zou zodoende later op de dag verder gaan zonder Nederlan ders. (Van onze speciale verslaggever) LEICESTER „Welk land", juichte Martin Wierstra op een klap stoeltje in de massagekamer waar Cees Stam door soigneur Moos Bremer werd behandeld, „heeft dat? Twee van de drie renners in de finale. Is het niet geweldig?" De Nederlandse stayerscoach glom van trots en niet ten onrechte. Bert Boom en Cees Stam haalden de eindstrijd (maandagavond 19.00 uur) en ze deden dat bijzonder overtuigend door beiden een serie te winnen. Een eenvoudige zaak, zou men wellicht denken bij de weten schap dat Bert Boom wereldkampioen is en Cees Stam al twee keer achtereen de tweede plaats haalde, maar zo eenvoudig als die erelijst doet veronderstellen lagen de kansen niet. Bert Boom sukkelde de laatste drie weken met een ernstige verwonding aan het zitvlak en Cees Stam viel donderdagavond op het stadioncomplex over een loop plank, waarbij hij zijn linkerknie blesseerde. Ondanks dat, werden de twee Nederlanders eerste in hun reeks. LEICESTER-ENGELAND - Cees Stam achter gangmaker Stakenburg. Stam reed zich in de tweede serie naar de eerste plaats bij de amateur-stayers. noig zo'n zes km te rijden pruttelde de machine van Walraven om en kele honderden meters verder defini tief stil te vallen. In de aanmerkin gen op het materiaal kon weer een punt worden toegevoegd: de batte rijen waren leeg! „Er zitten geen dy namo's op, wel accu's. Dan loop je altijd dit gevaar. We moeten voor de andere wedstrijden de zaak maar omgooien", foeterde Walraven. Beiden leverden ze naast de ma nier waarop ze de last van hun bles sure verweckten, nog een opvallen de prestatie. Cees Stam door met hét hoogste gemiddelde te rijden (ruim 66 km per uur, tegen Bert Boom 63 km), Bert Boom aan de manier waarop hij zich over uiterst nerveuze toestanden heenzette. Hij was inge deeld in de eerste serie, 't openings nummer van gisteren maar dat ver traagde een half uur door geklungel met motoren. Weer kwamen de ma chines in opspraak want tijdens het inrijden draaiden drie motoren ka pot. Die van Bruno Walraven, dwong Koos Boomsma tot twee keer toe. Uiterlijk onbewogen volgde Boom van zijn banik in de Nederlandse ca bine de zenuwachtige actie waarmee de reparatiewerkzaamheden werden uitgevoerd. Haastige karweien, die Bruno Walraven, bijgestaan door chef d'equipe Arte Zwartepoort van adviezen voorzag. Na ruim dertig mi nuten sleutelen bleken de manke menten verholpen, maar in de wed strijd ontstond er opnieuw pech en weer trof de slag Bert Boom. Met Voor Bert Boom was met deze si tuatie een paniekerig moment aan gebroken. Hij voerde het rennersveld weliswaar uiterst sterk aan (in laat ste positie gestart, rukte hij na en kele ronden op naar de derde plaats en kwam na 16 minuten wedstrijd op kop om die niet meer af te staan, hoe hard de Zwitser Herger - zijn belangrijkste rivaal - ook door drong), maar na wat voor de race aan ellende met de motoren was meegemaakt ontstond de kwellende vraag of de reserve motor een goede start zou hebben. Dat gevaar bleken achteraf de wed- strijdeommissarissen ook voorzien te hebben, want ze veranderden het re glement in die zin dat de vergoe dingsronden (5) pas ingingen op het at dat de motor goed draait, r, dat wist Bert Boom niet toen Walraven zijn machine naai de rand van de piste stuurde. „Ik her me gedwongen om niet aan de ge volgen te denken", aldus Boom. „Als mijn hoofd op hol slaat", redeneerde ik, „werkt dat door tot in mijn be nen". Zonder moeite reed hij naar de overwinning, bij welke prestatie hij ook nog kreeg af te rekenen mei een vervelend wappend Hntpleiste dat van zijn racébroek was losge raakt. De strook die de reclame be dekte (want dat moet volgens d! amateurreglementen) bleef met eer puntje aan het zwarte tricot klever en slingerde gevaarlijk in de buur. van Booms achterwiel. „Gaf niks" sprak de wereldkampioen later nuch ter. „Ik wist dat het weinig gevaa kon". Toch tastte Bert Boom enkele keren naar de strook om te contro leren in hoeverre het nodig was maatregelen te nemen. Een wedstrijd lus vol hindernissen". „Maar" aldus Boom „achteraf be teken een makkie". Hij maakte een heel wat betere indruk dan voor het vertrek. Bert Booim. Toen tobde hij over de forme die te lijden had ge had van een verwonding aan het zit vlak. „Drie weken geleden liep ik het >p, bij een wedstrijd op de baan van Erfurt in Oost-Duitsland. Die was verschrikkelijk slecht. Tijd om de wond te laten genezen kreeg ik niet, want ik moest vijf contracten afwer ken". Zo ontstond voör Bert Boom op een vitaal moment in het seizoen een trieste periode. „ïk reed stukken be ter dan vorig jaar rond de tijd voor de wereldkampioenschappen. Toen leefde ik als een kluizenaar. Nu voel ik, dat ik het gewoon op mijn condi tie kon halen. Ik reed veel op de weg en won vier criteriums. Hei was geweldig. Toen die tegenslag. Het ds de vraag of ik in dit wereldkam pioenschap genoeg kracht heb. Of mijn conditie niet teveel achteruit ging. Ik zal blij zijn als ik de seïlie door ben". Wel, Bert Boom haalde het en dat op een alles overtuigende manier. Om de pijn van hét zitvlak te ver zachten, had KNWU-dr. Rozijn een verdovende injectie gegeven „en", stelde Boom tevreden vast, „dat hielp' lekker". De 1>(Huisarts moest er ook aan te pas komen om Cees Stam op te knap pen, want die klaagde over pijn in de linkerknie na een smak tegen me talen platen die bij de cabines op het grasveld waren gelegd als bestrating. Het was te kort om de blessure hele maal te kunnen genezen en Cees Stam heeft er dan ook nog steeds last van. „Niet in de wedstrijd", zei hij, „want toen was ik zo geconcen treerd dat ik geen pijn voelde". In die race bad Stam harde strijd moeten leveren met de Zwitser Frank. „Het duurde lang voor we hem kapot gedraaid hadden. Ik werd er nerveus van", sprak Stams gang maker Joop Stakenburg. Martin Wierstra: „Cees reed geweldig voind ik. Iedereen zwom aan de rol, be halve hij". Cees Stam: „nu die rol op 80 zit vind ik dat de stayerij geweld is aangedaan. Het is niks zo". (Van onze sportredactie) BREDA Amateur-wielrenner Wim Bravenboer zal overstappen naar de rijen der professionals. Bra venboer gaat volgende week een con tract tekenen bij Mars-Flandria en maakt zijn debuut als profcoureur op 18 augustus tijdens de profronde van Honselaarsdijk. AMATEURSTAYERS GRANDIOOS Bert Boom bleef kalm MADRID (ANP) „Eddy Merckx is weliswaar niet slecht, maar een superster, nee, dat is hij echt niet. Hij is alleen maar zo sterk omdat zijn tegenstanders zo zwak zijn. Als ik zes maanden kan trainen versla ik hem." Dat is de duidelijke mening van Frederico Martin Bahamontes, de adelaar van Toledo, eens koning in de hergen, winnaar van de Tour de France 1959 en zesmaal eerste in het eind-bergklassement. Terwijl alle wielerspovtexperls de naam Merkx steeds aan de hoogste superlatieven verbinden, laat Baha montes zich door de verblindende successen van de Belg niet van zijn standpunt afbrengen. „Vroeger," zo beweert hij, „waren er voor de groten geen rustige dagen. Iemand als Loui- son Bobet moest zich in de bergen met rijders als Charly Gaul en Faus- to Coppi meten en in de vlakke etap pes op gevaarlijke knapen als Rik van Steenbergen of Hugo Koblet letten. Deze uitdaging kent Eddy Merckx niet," aldus de trotse Span jaard. „Niemand dwingt hem tot een werkelijke strijd over te gaan." „Merckx kan na iedere etappe de nacht in alle kalmte doorbrengen en hoeft zich voor de volgende dag geen zorgen te maken. In mijn tijd was dat anders," graaft Bahamontes in zijn herinnering. „In 1959 bijvoor beeld had ik de gele trui met een voorsprong van vier minuten op An- glade, derde was Anquetil, vierde Reviere en daarna kwam nog een zekere Baldini. Ik kon 's nachts geen oog dicht doen, omdat ik met ieder een rekening moest houden." Baha montes concludeert: „Nu is alles an ders. Merckx heeft geen enkele con currentie en zelfs Raymond Poulidor, die in zijn nadagen als coureur is, hoort nog bij de beste vijf." v'J j Bert Boom achter gangmaker Walraven (bovenaan) pl stayers. Onder de aatste zich overtuigend voor de finale bij de amateur- an. - ..lÉBS Belg Persijn met gangmaker Meulem Ontspanning na een inspannende rit voor Cees Stam, die zich amuseert ■net zijn cassette-recorder. Stayers eerste serie: 1. Bert Boon, Ned. 50 km in 46.57.3 gem. 63.850 km-u; 2. Beni Herger, Zwits. op 155 m; 3. Antonio Fradusco, It. op 170 m.; 4. Raymond Persijn, Belg. 260 m.; 5. Rey Cox, Gb. op 1 ronde; 6. Antonio Sagrera, Spa. op 2 ronden. Tweede serie: 1. stam, Ned. de 50 km in 45.06.15 (gem. snelh. 66.420 km-u; 2. Podlesch, Wdl. op 235 m.; 3. Fanegas, Spa. op 1 ronde en 70 meter; 4. Romagnoli, Ita. op 2 ron den en 90 meter; 5. Frank, Zwi. op 6 ronden en 290 mater; 6. Sorm, Tsj. op 6 ronden en 310 meter; 7. Hall Gb. op 13 ronden en 20- meter. 1000 meter tijdrit: 1, Fredborg, Denm. 1 min. 08.82 sec. (gem. 52.320 km-ü; 2. Kent, nieuw Zeel. 1.09.21; 3. Tkac Tsj .-SI. en Kraftsoft, Rus. beiden 1.09.23 5. Peter van Doorn, Ned. 1.09.36; 6. Sartori It. 1.09.64; 7. Perkins. Aust. 1.10.14; 8. Cother, W. Did. 1.10.30; 9. Trentin, Fr. 1.10.57; 10. Mountford VS 1.10.63; 11. Lovell, Can. 1.10.86; 12. Kierzkowski Po. 1.11.14. Voor dat feit waren de Engelsman Hallam (die Frans van de Ruit klop te) en de sterke Duitser Kratzer (te gen Balk), wi'ens macht in ieder we- reldtoernooi weer schittert, verant woordelijk. De Nederlanders werden op over duidelijke wijze gewipt voor de kwartfinales (waartoe de acht beste tijden toegang gaven) doordat hun tegenstanders ze bijna driekwart baan inliepen Een vernietigende afgang dus voor Klaas Balk en Frans vain de Ruit, van wie hun beroepscollega Leo Duyndam voorspelde dat ze ver zou den komen. „In de training gingen ze als rakettten", sprak Duyndam be wonderend. om zich enkele minuten later met Balk, Van de Ruit en alle belangstellenden in de Nederlandse prestaties af te vragen, hioe die for se nederlagen mogelijk geweest wa ren. Er werd gepraat, gefilosofeerd en gedebatteerd. „In de training", her haalde Leo Duyndam, „reden ze iedereen los, vooral Van de Ruit. Verklaar dit dan eens". Ex-coach Jan Derksen als toe schouwer in Leicester aanwezig vond dat niet zo moeilijk. „Dat heeft Van de Ruit altijd. In de training kan hij verschrikkelijk hard rondjes fietsen, dan mindert hij tempo om wat lucht te happen en ineens be gint hii er weer keihard tegenaan te gaan. Op een training maakt dat in druk, maar ik weet allang dat Frans niet hetzelfde presteert als ze hem in plaats van zijn eigen te laten gaan de 4 km echt te laten rijden. Dan brengt hij er evenmin wat van te recht als nu in de wedstrijd". Frans van de Ruit wias na een goe de start on de helft van de race in gestort. Hallam liep daarna siteeds verder op hem in en keek Van de Ruit tenslotte in de rug. „Ik heb al les geprobeerd om terug te komen, maar het lukte niet", zuchtte Frans van de Ruèt, die een trieste traditie terugslag in de prestaties op alle wereldkampioenschappen die hij reed voortzette. „ïk ben hartstikke verkouden", voerde Van de Ruit als excuus aan en ook Klaas Bal'k verklaarde zijn falen met ademhalingsmoeilijkhe den. „Weet je wat het was", verle vendigde soigneur Jan van Ddnteren de discussie, „jullie reden een ver keerde versnelling". Klaas Balk: „Ben tandje lichter was achteraf bezien misschien wel beter geweest. Ja. Ik had 54/16 staan". Frans van de Ruit: „Och, ik geloof niet dat het veel uitmaakt. In het Olympisch Stadion rijd ik ook altijd 54/16". Jan van Dinteren: „Maar die En gelsman die je klopte, reed met 50/15. Ik heb bet zelf gezien". Coach Frans Mahn over het gehar rewar: „We hebben tevoren de wed strijd in grote lijnen doorgesproken en daarbij ook gepraat over de ver snellingen. Uiteindelijk liet ik de jongens zelf beslissen, want ik stel me op het standpunt dat ervaren coureurs als Frans van de Ruit, die nu zijn vierde wereldkampioenschap doet, zelf het beste weten wat goed voor hun is. Zij moeten die versnel ling draaien, niet ik". Maar tenslotte won het, in de na- praterij, de nuchterheid. „Gewoon niet goed geredlen. Af, uit", zei Klaas Balk. „Verloren. Mijn tijd was een voudig niet goed genoeg voor de eer ste acht", aldus Frans van de Ruilt Klaas Balk en hij hadden de eer ste Nederlandse teleurstelling op him naam gebracht: geen vertegenwoor diging in de kwartfinales. (ADVERTENTIE) Dit snelgroeiende Fund belegt uitsluitend in inkomsten- opleverend onroerend goed in de welvarende zakencentra van de V.S. Deze investering in zorgvuldig geselecteerd, professioneel beheerd, inkomsten-opleverend onroerend goed heeft de aandelen van USIF, Real Estate in nog geen 31/2 jaar na de stichting van het Fund een gemiddelde waardetoename opgeleverd van meer dan 13% per jaar. Als u meer wilt weten over deze solide, rustige beleggingsvorm, neem dan contact op met Gramco. Intrinsieke waarde per aandeel USIF, Real Estate 6.1.67 5.00 22.7.70 7.49 Ik ben geïnteresseerd in het uniekt USIF, Real Estate concept. Naam:. Adres Plaats Tal.; Inzenden aan: Gramco Information (Nederland) N.V. IUSIF, REAL ESTATE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 11