Cleo Laine
zondag in
Roermond
LAGEN
3f§
1
BRANDENBURGSE CONCERTEN
BLIJVEN BOEIEN
LACH EENS of Jachtluipaard die aan uw portierraam
EEN.LEEUW
vanavond op televisie
ki|k
Mountv verhuurt stoelen
lEEGEV ALLEN
SEN
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands)
BELGIë' (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1970
>emd, heeft in de eerste weken
3e fusie-overeenkomst de basis
een nieuw begin gelegd. De
i'im-leider reisde met een ge.
bineerd elftal voor de inter-
wedstrijden naar Polen en
tserla-nd en kwam daarna met
verrassende conclusie thuis dat
sfeer onder de spelers vanal
eerste moment niets te wensen
j-liet. „Als trainer Jacobs de
le stemming weet te handha-
ben ik er nauwelijks bang
dat komend seizoen met hei
ihikbare materiaal successen
nen worden behaald".
iet van Oudemallen, de links-
ter-verdediger, deelt het opti-
me van zijn vroegere leermees-
le spelers hebben de laatste
een het gevoel gekregen dat er
lelijk iets van het Utrechtse
tbal te maken is. Alles werd
al anders aangepakt. Daarvoor
Bert Jacobs geloof ik de juiste
Hij is jong en zijn enthousi-
ie slaat zonder meer op ons
r".
et is natuurlijk niet zo dat FC
echt door de nieuwe aanpak nu
nis aspiraties koestert om door
dringen tot de top van Neder-
d. „Dat is niet haalbaar", ver-
art Jacobs. „Tot mijn besehik-
g staan spelers met een beperk-
kwaliteit. Daarvan ben ik me
rust. Tenslotte speelden er nooit
ren in Utrecht. Niettemin is
spelersmateriaal me in het al
leen meegevallen". Bert Jacobs
in zijn taak bij FC Utrecht
teund worden door full time
gdtrainer Cor Bach en hulptrai-
Miltenburg. Jacobs: „Ik ber
blij met dit duo. Zij hebben
jeveer dezelfde diploma's er
dezelfde ideeën. Het zijn echte
emensen, die weten wat betaak
;tbal is. Ze zijn onherroepelijk
ekend voor hun taak".
ROERMOND Voor sommige Nederlandse jazz-musici,
die moeilijk aan de slag kunnen komen, moge de jazz
dood" heten te zijn, voor Engelands eerste jazz-vocaliste
Cleo Laine en haar echtgenoot, bandleider Johnny Dank-
worth, is dat allerminst hetg eval. In het landelijke graaf
schap Buckinghamshire hebben zij zojuist een kasteelachtig
voormalig klooster gekocht met twintig kamers temidden
van een fraaie tuin. Een gedeelte dient als woonhuis. Het
overige deel wordt ingericht als sutdio voor grammofoon-,
en t.v.-opnamen.
In het weekeinde van 7 tot en
met 9 augustus verlaten Cleo Lai-
ae en Johnny Dankworth hun
riante verblijf voor een weekein
de jn Nederland. Zondagavond 9
augustus vormen zij het hoogte
punt op het Hammerveld Jazz
festival in Roermond, dat dit jaar
reeds voor de vijfde keer wordt
gehouden. Toch in Nederland
jijnde treedt Cleo Laine van
avond ook nog even op in het
VARA-tv-programma „Zo maar
zomeravond", terwijl haar op-
len in Roermond op dinsdag
avond 11 augustus nog eens in
I kleur via de KRO-tv te zien zal
)e benoeming van Bert Jacobs
ft zoals bekend aan een zijden
-adje gehangen.
,vert Mur, de ex-Elinkwijk-trai-
kreeg van het oprichjtingsco-
van FC Utrecht aanvankelijk
voorkeur. Zijn eisen waren ech
te hoog en de besprekingen
ien muurvast. Koek Luiten -
>r de gemeente aangewezen als
itactman van het bestuur - be
ierde daarna Bert Jacobs en be
kte overeenstemming. „Het
;rviel me eigenlijk een beetje",
rinnert Jacobs zich. „Ik heb al-
nauwkeurig afgewogen en ik
d toen mijn eisen gesteld. Die
rden stuk voor stuk ingewilligd
kreeg alleen zeggenschap. Daar
ik zeer fel op. Als van die
praak niets terecht zou komen
p ik er onmiddellijk mee".
Sang voor tegenwerking is Berf
:obs niet. Hij zegt dat het me
edeel van de spelers van DOS
nkwijk en Velox, die geen con-
eten bij FC Utrecht kregen aan
joden betrekkelijk goed we;
gekomen. Cor Adelaar aan
rrdde bijvoorbeeld een verdien
lijk contract bij AGOVV.
)e Luxemburger Klein, in loon-
nst van Velox, voelde zich t
voor het eredivisie-voetbal
zocht daarom een goed heen
men, maar het Dordtse DFC er
zo maar door. Tijd voor specta
Laire aankopen bleef er in dc
ïi maand van als maar fusie-
Ierhandelingen miet over. Het
ige wat trainer Jacobs op dt
nsfer-markt nog wist te berei-
a was het aantrekken van Adn
is, de verdediger van De Vole-
jekers. „Ik ben er zeker van da
in de eredivisie succesvol zal
n. Het is een voetballer, dn
stekend een spits-speler kar
schakelen. Met ervaren achter
ede-spelers als Langerak, Van
jn en Van Oudeniallen hoop ik
de verdediging van FC Utrecht
sterk genoeg zal zijn voor de
divisie."
,Nog sneller", Breskens met H
ïge duiven, hoogste snelh'
16,- m.p.m. 1 Notebaert-de K. 2
n de Broecke. 3 en 7 J. van
A Hamelijmck. 5 en 6 J. Plei]te
Jacobs. 9 A. Bondewel. 1"
titco. Met 19 oude duiven, hoog'
ïlheid 1279,- m.p.m. 1 en
irels. 3 en 5 J. van de Broecke
Bijze. 6 J. Pijcke. 7 A. de Ooi
ik.
.Concours Combinatie Hulst"
oude duiven hoogste snep,'
54,- m.p.m. 1 F. de Windt.
uijn. 3 en 4 Alph. Nijs. 0
riaansen. 7 Ed. Willaert.
robbe. 9 A.J. Nijs. 10 Th. Olie-
Met 61 jonge duiven, npof
elheid 1378,- m.p.m. 1 C. Voet
Riské. 3 L. van de Branden,
eraert. 5 All. Pieters. 6 en 8 A
ibbelaer. 7 A. de Poorter,
licks. 10 A. van de Velde.
De Reisduif", Graauw me\Ji
iven, hoogste snelheid 1
p.m. 1 Th. Bisschop. 2, 7 en 4
uwens. 3 en 5 P. Mattheijssem
8 H. Plasschaert. 6 L. Segher
Platjouw. Deze vlucht wa
nenwerking met de P-»-
stduif" te Lamswaarde. m
.Recht voor allen" Sluis ®?gg5,.
de duiven, hoogste snelheid 1 q
p.m. 1 J. van Ommen. 2 en 6
Meijer. 3 M. Baart. 4 J-
Mateijn. 7 I. Datthij. 8 A.
lerq. 9 P. de Clerq. 10 J- ^opjLcl-
it 77 jonge duiven, hoogste
Ld 1305,- m.-p.m. 1 en 4 M. je
en 3 O. Marteijn. 5 J. JaI\ 8
ïge. 6 J. Dezutter. 7 E. Ba
van Weijnsbergen. 0 A. Ui
J. Cocquit.
j Cleo Laines vader was een van de
eerste Westindiers die in 1914 naar
I Engeland emigreerden. Bij het uit-
breken van de Eerste Wereldoorlog
I werd hij opgeroepen voot militaire
dienst in het Britse leger, dat streed
in de modder van Vlaanderen. Na
ie oorlog trouwde hij met een En-
I I «els meisje en uit dit huwelijk werd
Cto geboren.
I Twaalf jaar geleden trouwde ze
I n de bandleider Johnny Dank-
I worth, die uit een muzikale familie
I jsM Zijn moeder dirigeerde het
^ioikoor van Woodford in Essex.
Zijn zuster Avril Dankworth doceert
muziekwetenschap aan het Londense
conservatorium. Op 5-jarige leeftijd
speelde Johnny al piano. Na de mid
delbare school trok hij naar Ameri
ca waar hij Chavlie Parker hoorde
spelen. Dit werd van beslissende
invloed op zijn verdere carrière.
Van nu af aan speelde hij met tal
van jazz-groten.
Emplooi
Terug in Engeland richtte hij in
1150 zijn eerste septet op, gevolgd
tor een big band die in het begin
bestond uit de traditionele saxen,
tompetten, trombones en riitmegroe-
Pen. Dankworth speelt zelf voortref
felijk altsax en klarinet en is daar
naast een verdienstelijk componist
arrangeur. Hij maakte tal van
plaatopnamen en werkte zich naar
5e top der Europese hedendaagse
Johnny Dankworth is een van de
grote mannen van de big bands. „De
grootste moeilijkheid met big bands
is het vinden van goede saxofonis
ten. Iedere saxofonist met kwalitei
ten gaat voor zichzelf beginnen",
aldus Johnny Dankworth.
Over gebrek aan emplooi hoeft hij
niet te klagen met of zonder Cleo
Laine is hij meer dan de helft van
het jaar op toernee buiten Engeland,
Johnny Dankworth is een van de
soms met een big band, scans met
een septet of kwartet. Hij schrikt
ook niet terug voor een samenwer
king met het London Philharmonic
Orchestra en met beroemde solisten
als Yehudi Menuhin of Maurice
Gendron. Hij componeerde ook een
werk voor jazzband met symphonie-
orkest dat via de Londense en ver
schillende Amerikaanse concertzalen
en via de BBC ten gehore werd
gebracht.
Hammerveld
Zijn twaalfjarige echtverbintenis
met de koffiekleurige Cleo Laine is
een gelukkig artiestenhuwelijk. Hun
twee kinderen, Alex (11) en Jaque-
line (9) erfden hun muzikale aanleg
van hun ouders. Toen zij hun nieu
we behuizing in Buckinghamshire in
gebruik namen verschenen 160 gas
ten op de receptie, waaronder prin
ses Margaret en lord Snowdon, Eli
zabeth Taylor, Richard Burton, Mia
Farrow, David Frost en tal van an
deren uit de society- en showwe
reld.
Cleo Laine houdt het bij de jazz,
die niet alleen nog voortdurend in
ontwikkeling is maar over de hele
wereld ook een groot aantal ferven
te liefhebbers telt. Gevraagd naar
wat ze denkt over de po-pmuziek
antwoordt ze:
„Sommige soorten popmuziek vind
ik bijzonder origineel en briljant,
maar in tegenstelling tot de jazz kan
ik er niet de hele dag naar luiste
ren. Ik geloof dat ik een taak vervul
ten opzichte van de niet onbelang
rijke groep van mensen die door
de popmuziek worden genegeerd.
Ook is er vooral onder de jongeren
een zeer groot aantal mensen dat
beide muziekvormen apprecieert".
Spanning
Over de avant-garde-muziek: „Ik
ben er van overtuigd dat experimen
ten moeten blijven plaatsvinden, ook
8ÉP
Nzi
al zijn ze niet altijd geslaagd. Vroeg
of laat groeit er weer iets nieuws
uit. Gezien mijn leeftijd geloof ik
niet dat ik degene zal zijn die een
heel nieuwe richting aangeef, maar
ik ben er zeker van dat er een jazz
zangeres komt die iets volkomen
nieuws zal brengen".
Cleo Laine en Johnny Dankworth op hun buiten in Engeland.
Ze is zeer geïnteresseerd in haar
optreden op het Hammerveld Jazz
Festival. „Weet u dat dit enige Ne
derlandse jazz-festival onder de
jazz-musici een behoorlijke goodwill
heeft? Ik zal mijn best doen om er
een „fine performance" te geven.
Dat moet je trouwens altijd doen. Je
kunt je als artieste geen optreden
met de Franse sla-g veroorloven. Ik
zie mijn optreden in Nederland met
spanning tegemoet".
•n h°ele »stoelenverhuurder" werd op het strand uiteraard door vele
'aan i nd' Piet Hambergen was het middelpunt van opnamen voor
e komende televisieshows van de Mounties.
LIEFHEBBERS van de muziek van
J. S. Bach zullen zijn Brandenburgse
concerten ongetwijfeld een blijvende
plaats in hun discotheek blijven toe
bedelen. Instrumentaal bevatten deze
zes concerten als het ware het zak
boekje van een barokke kunst, om
dat Baeh bijzonder authentiek met
de bestaande instrumenten wist om
te gaan en klank, combinaties en
mogelijkheden tegen elkaar wist af
te tasten. Dat gevarieerde palet van
klankkleuren blijft een boeiende zaak
om telkens weer opnieuw te beluis
teren.
Op deze plaat zijn drie Branden
burgse concerten bijeengebracht
de nummers 1, 3 en 6 die het
bovengenoemde uitstekend illustre
ren. De namen van de uitvoerenden,
het Münchener Bach Orchester onder
leiding van Karl Richter en het label
Archiv garanderen daarbij een uit
voering, die garant staat voor het
beste op dit gebied. Persoonlijk vin
den we deze weergave echter iets
aan de academische kant; zeer exact
en ontdaan van een barokke gloed,
zoals die traditioneel nog in onze
oren doorklinkt. Desalniettemin een
plaat, waarvan kennisname aanbevo
len kan worden.
J. S. Bach: Brandenburgische
Konzerte (DGG/Archiv-198 487).
Spanje
Een bijzondere fijne plaat voor fijn
proevers is Musikalische Volkskunst
Spaniens. Een stuk muzikale cultuur
geschiedenis, waarvan klank en rit
me tot in onze dagen terug te vinden
zijn. Voor de talloze Spanje-„vaar-
ders" in deze dagen een aanleiding
om zich wat te verdiepen in de ach
tergronden van de klanken, die je in
dit land kunt beluisteren.
De plaat bevat drie facetten van
de oude Spaanse volksmuziek, waar
van de flamengo bekender in de oren
zal klinken dan de folias en de Se
fardische gezangen. De uitvoerige
begeleidende tekst geeft daarover
uitstekende informatie. Over het
Spanje dat meer dan ieder ander
Europees land een knooppunt is van
muzikale tradities, van invloeden uit
de Oriënt en de joodse geschiedenis.
Met deze achtergrondinformatie en
de teksten van de liederen in de hand
is het goed luisteren naar de oude
liederen, die beurtelings begeleid
worden door gitaar, vedel, harp en
orgel (de beide laatste instrumenten
improviseren op thema's).
De teksten stammen uit een lang
durige mondelinge overlevering en
improvisatie der uitvoerende zangers
en gaan over land, leven en passies.
Uitstekend gitaarspel, typische rit
men, eindeloze variaties, hartstochte
lijke en fijnzinnige marmenzang, pure
harpklanken, interessante orgeltonen
(orgel uit 1413; basiliek Zaragossa)
en de vele opzichten boeiende (o.a.
verbonden met het gregoriaans) Se
fardische vormen maken ,deze plaat
tot een uniek muzikaal palet. Opna
me en verzorging uitstekend.
Musikalische Volkskunst Spa
niens (DGG-Archiv-198 460).
Piano-avant
Voor liefhebbers van avant-gar-
distische pianomuziek is op deze
plaat het „pruikje" bijeen. Berio is de
meest recente met zijn Sequenzen IV
uit 1955, waarin hij de mogelijkheden
van dit instrument bekwaam test op
nieuwe chromatische vormen en ge
voeligheid; sensitieve fantasie.
Van Dallapiccola de Quaderne Mu-
sicale di Annalibera uit 1952, eeh
„klassiek" geworden stuk, dat reeds
in het (oude) gehoor ligt. Reminis
centies aan Bach bij een modern ly
rische hantering van het canon
principe.
Het meest samengebalde stuk is
van Stockhausen; ook al weer 16 jaar
oud zijn de Klavierstück VIII; uit
gebelde balans van ritmische dyna
miek.
Het oudste stuk is van Boulez:
Premier Sonate (1947), twee delen.
Een ieugdwerk onder invloed van
Webern met o.a. opvaUende metri
sche effecten.
Tenslotte van Krenek „Sechs Ver-
messene" (1958); een razend moeilijk
stuk, dat ritmisch interessant is en
opvalt door aanslag-tegenstellingen.
De componist-pianist David Burge is
in staat om deze werken doorzichtig
en evenwichtig te houden, waarbij
men geboeid wordt door het gede
tailleerde spelen en toch een totaal
indruk meekrijgt.
Avant-garde piano-David Burge,
pianist (Candide CE 31016).
Bergrede
Een serieus te nemen stuk docu
mentatie van de 14e Deutschen Evan-
gelischen Kirchentag Stuttgart '69;
zowel tekstueel als muzikaal. De
Bergrede, zoals deze hier in een mu
zikale en ruimere bijbelse context
wordt geplaatst, heeft een dramati
sche expressie meegekregen, die
overkomt als een stuk oprechte en
artistieke getuigenis. De tekstschrij
ver Otto Wiemer heeft, uitgaande
van de Bergrede, een sterke these
antithese-verhouding opgebouwd. Ge
zien het (massa)deel worden daar
door duidelijke effecten opgeroepen,
waarbij echter het gevaar van een al
te eenzijdige zwart-wit-tekening in
moraliserende zin niet vermeden is.
Deze „rot-wereld" wordt (en kan)
door de Bergrede daarmee inderdaad
„op zijn kop gezet" worden. De mid
delen waarmee dat gebeurt (spreker
spreekkoren - songs - koralen - in
terludia en veel koperwerk) zijn in
drukwekkend aangewend. Dat komt
vooral voor rekening van de muzi
kale vormgever Johannes Koch. Hij
wilde met dit werk de blaasmuziek
in deze tijd weer een eigen uitdruk
kingsvorm teruggeven. Met behulp
van elementen uit het 12-tonen prin
cipe en ritmische series als orde
ningsfactor komt hij tot opvallende
resultaten, waarbij blazers en koor
elkaar aanvullen en versmelten.
Vooral het derde deel (Vaterunser)
geeft daarvan magnifieke voorbeel
den. Enkele opvallende liederen voor
bariton en orgel doorbreken het stra
mien prachtig. De uitvoering onder
leiding van de componist door tal
rijke koren en ensembles is uitste
kend. Hoewel het de vraag is of deze
Graal-achtige opzet velen nog zal
aanspreken, blijft het een voornaam
document.
Die Bergrede (Cantate 657-510).
Jeugd
Ton Lensink maakt op deze plaat
reclame voor muziek. Je kunt je het
met Lensink beroerder voorstellen.
Hij is daarbij één van de instrumen
ten, die Benjamin Britten en Proko
fiev aangewend hebben om te komen
tot grotere muzikale overdracht bij
jongeren. „Young persons guide to
the orchestra" (Jeugdgids voor het
symfonie-orkest) van Britten is pre
cies wat het wil zijn. Met assistentie
van een tekst, die Lensink leest,
worden we op de hoogte gebracht
met houtblazers, koper, strijkers en
slagwerk afzonderlijk en het orkest
in zijn geheel. Dit gebeurt aan de
hand van verrukkelijke melodieën,
die Britten schreef naar aanleiding
van een dansmelodie uit „Abdelazar
of The Moor's Revenge" van Purcell.
Het sprookje „Peter en de wolf"
van Prokovief, geschreven voor het
kindertheater van Moskou is over
bekend. Er bestaan talrijke uitvoe
ringen van (o.a. met Manus Willem-
sen en Shaffey). Zeer ülustratief
maakt de componist luisteraars be
kend met het instrumentarium van
een symfonieorkest. Verrukkelijk
stuk; nog steeds.
De bekende uitvoering door het
Orchestre de Paris onder leiding van
Igor Markevich is nadrukkelijk dui
delijk, maar goed. Wie daarbij de
vaderlijke stem van Lensink appre
cieert kan voor deze plaat tekenen;
zeker gezinnen en onderwijsinstitu
ten, die hierin ook nog een stuk
speelse muzikale vorming zien.
Profiev: Peter en de Wolf en
Britten: Jeugdgids voor het sym
fonieorkest (Bovema-Imperial
5co53-24173).
HENK EGBERS
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
EO
19.04 (kleur) TEEN REVOLT
Eein documentaire film, die
gebasseerd is op die problemen
in de wereld van de heden
daagse jeugd
19.30 KAMPEN ZINGT
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
NCRV
20.20 HIER EN NU
Actualiteiten
20.45 PLEASE SIR
Vanavond „Leven zonder Do-
ris". Personeel en leerlingen
van Fenn Street School zullen
zich moeten voorbereiden op
een leven zonder Doris EweU
21.10 (kleur) POPPARLEMENT
Kijkers in de studio stellen
vragen op het gebied van de
populaire muziek aam het pop-
parlememt
22.00 (kleur) ZOLANG DE KRAAN
VOGELS NOG OVERVLIE
GEN
Kleurenfilm over de trek van
de kraanvogels van Scandina
vië naar Zuid-Spanje
22.50 KERKELIJKE VERDEELD
HEID OVER HET WERELD
GEBEUREN
Door dr. O. Jager
NOS
22.55 JOURNAAL
23.00 WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN WIELRENNEN
TE LEICESTER
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 PREMIèRE
Programma over filmmaken en
filmkijken
VARA
19.30 (kleur) LIEF ZIJN VOOR
MUIZEN
Hongaarse tekenfilm
19.35 KNIGHT DUTY
Een slapstick met Harry Lang
don
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 ZOMAAR EEN ZOMER
AVOND
Programma, gepresenteerd
door Koos Postema met liedjes
actualiteiten, het spel „Zo
maar een vraag", muziek en
improvisaties
21.45 (kluer) MANNIX
Afl. „Breekpunt". Gewond
strompelt een jongeman in het
holst van de nacht Mannix'
woning binnen en uit nog en
kele onsamenhangende woor
den voor hij buiten westen
22.35 JOURNAAL NOS
19.2» ZANDMANNETJE
19.25 WEES WIJS IN DE NATUUR
De heide
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 VAKANTIE IN ISCHIA
Comedie van Mario Camerini
22.10 WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN WIELRENNEN
OP DE BAAN
Samenvattende reportage van
uit Leicester (Engeland)
22.40 JOURNAAL
18.35 NIEUWS
18.40 BABILLARD ET FOLICHON-
NE Voor de kleuters
18.55 AFFICHES
Gesprekken met mensen uit de
grote en de kleine kunst
19.25 PLUM-PLUM
Voor de kleintjes
19.30 LE SIXIèME SENS (3)
Feuilleton
20.00 JOURNAAL
20.30 BABY HAMILTON
Spel van Anita Hart en Mau
rice Braddell
22.10 TRISTAN UND ISOLDE
Opera v. Wagner
23.20 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 DE GEBEURTENIS IN MY
LAI
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur) DE POLITIE WAAR
SCHUWT
21.30 S.T. EN DE DODE KAPITEIN
(kleur)
22.15 JOURNAAL
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
22.30 SICH SELBST DER NaCHSTE
Herhaling
23.40 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 WIE BELT DAAR NOG
Detectivefilm van Bruno Ham-
pel
Aansluitend: kort nieuws
21.15 (kleur) SIIOW REPORT
22.15 (kleur) DAGBOEK UIT DE
EVANGELISCHE WERELD
22.30 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
22.45 FILMNIEUWS (kleur)
Eén der belhamels uit de popu
laire televisieserie Please Sir.
Vanavond om kwart voor negen
op Nederland I.
Vrijdag 7 augustus
HILVERSUM I, 402 m.
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
informatief programma over proble
men van Europese intergratie. Over
heidsvoorlichting: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. 12.50
Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Act. 13.20 Stereo:
Klassieke muz. (gr.). E.O.: 14.00
Ruimte, radio-magazine met gewijde
muz., lezingen en korte overdenking.
VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: muz.,
commentaren, reportages, inter
views, berichten en telefonische re
acties. (16.00 Nws.; 17.55 Med.;
13.00 Nws. 19.30 Nws.) VARA: 21.00
Stereo: Wozzeck, opera van Alban
Berg (gr.). 22.45 Nws. 22.55 Med.
23.00 Act. 23.10 Stereo: Prettig week
end licht gevar. pl.programma.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m.
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevar. programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00-13.05 Raden maar....) 14.00 De
Omroeper, hoorspel. 14.40 Stereo:
Lichte gramm.- muz. TROS: 14.55
Stereo: Concert a la carte: verz. pl.
programma. 16.00 Nws. 16.03 Disco
drive-in. 17.30 Sportcompas (Tussen
17.30-18.00 Werelkampioenschappen
wielrennen op de baan te Leices-
ter.). NCRV: 18.00 Koninklijke mili
taire kapel. 18.30 Nws. 18.41 Act.
19.00 Wereldpanorama. 19.10 Veel
gevraagde gewijde muz. (gr.). 19.40
Wijd als de wereld: wekelijkse in
ternationale oriëntatie in de kerk,
zending en oecumene. 19.50 Stereo:
Meisjeskoor. 20.05 Stereo: The
Sound of musical: programma van
musicalfragmenten. 21.00 En kame
raad Ceausescu, hoe staat het met
de kunst van uw land...?, een docu
mentaire over Roemenië, (herhaling
van 8 december 1969). TROS: 22.00
Act. 22.30 Nws. 22.40 De Beyaerd-
hier: cabaretprogramma. 23.10 Apol
lo XXI: een fantastisch ruimtevaart-
mysterie. (deel 10). 23.30 Stereo:
Midnight Special: licht muz. pro
gramma. (gr.). Tussen 23.35-23.45
Reportage Wereldkampioenschappen
wielrennen op de baan te Leieester.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM ra 240 m. en F.M.
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30.
13.00 Nws. 13.03 Top-30 (vervolg).
TROS: 14.00 Nws. 14.03 Suzie Cream
Cheese AVRO15.00 Nws. 15.03
Muziek boetiek. (16.00-16.02 Nws.).
17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Zingende Bougie: gevar.
pl.programma voor automobilisten.
BRUSSEL VLAAMS 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogram
ma. (12.40-12.48 Weerbericht, med.
en SOS-berichten voor schippers)
12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nws., weerbericht, dagklapper
en beursberichten. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Kamermuz. 15.00
Nws. 15.03 Casinoconcert. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Volksdansen. 16.30 Volksmuz. 17.00
Nws., weerbericht en med. 17.15
Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03
Verz.pl. voor soldaten. 18.28 Paar-
desportuitslagen. 18.30 Lichte muz.
18.35 Verkeerswenken. 18.40 Lichte
muz. 18.52 Taalwenken. 18.55 Inter
mezzo. 19.00 Nws., weerbericht en
weerpraatje. (Tussen 19.00 en 21.30
Flitsen Wereldkampioenschappen
Wielrennen in Leicester). 19.30
Koormuziek. 20.00 Muziekprogram
ma. 21.00 Klankbeeld. 21.45 Literair
programma. 22.00 Nws. en beursbe
richten. 22.10 Kleinkunstmagazine.
23.15 Liedjesprogramma. 23.40-23.45
Nws.
Zaterdag 8 augustus
HILVERSUM I, 402 m.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogram
ma. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina.
3.15 Stereo: Z.O. 135: gevar. pro
gramma. (9.35-9.40 Waterstanden).
10.30 Stereo: Tango Rumba orkest
en zangsolisten. 11.00 Nws. 11.03
Stereo: Lichte grammofoonmuz.
11.10 Licht orgelspel. 11.25 Oosteu-
ropese kroniek. 11.45 Fanfare-orkest
(gr).
HILVERSUM n 298 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klassieke muz. (gr.). (7.25
Horen en zien; 7.30 Nws.;7.32 Hier
en Nu: act.). 8.00 Nws. Te Deum
laudamus: gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Touringclub: med., infor
maties en tips voor de vakantie. 9.00
Theólogische Etherleergang. 9.35
Gymnastiek voor de huisvrouw 9.45
Stereo: Grand Gala du Disque Clas-
sique - een selectie. 11.00 Nws. 11.03
Stereo: Mod. muz. (gr.). 11.15 Sola
rium: hoogtezonprogramma voor ie
dereen. 11.55 Med.
HILVERSUM III 240 m. en FM.
KRO: 9 00 Nws. 9.02 Djinn, gevar.
programma. (10.00 en 11.00 Nws.).
(ADVERTENTIE)
1 I /""Nf"-'K snuffelt of zich In al zijn majesteit onverstoorbaar tegen
I II -|l— |\l uw bumper vlijt. Ervaringen die een safari in Beekse Ber-
.V-41— I gen onvergetelijk maken. En u hebt meteen gratis toe-
BEEKSEiSS^..». i
bergensstr