NECKERMANN: Duitse kaper op Nederlandse toeristenkust ROEMEENSE TOERISTENCENTRA bleven gespaard voor watersnoodrampen weg wezen De helft van ons volk beslist op het laatste moment waar de reis heengaat RUDOLF PAGNIA: „REISGEW00NTEN VAN NEDERLANDER ZIJN VRIJWEL IDENTIEK AAN DIE VAN DE DUITSER" ■TERE WIJNEN Beddencapaciteit met 20.000 toegenomen gen ;herpe dagprijs gram T-ZUNDERT (1854) 6-2200 b.g.g. 2333 Reisgigant begint in 1971 met 15 wekelijkse vluchten Tussen oktober 1968 en september 1969 gingen 5.5 miljoen Nederlanders op vakantie. Dat komt dus neer op 42.8 procent van ons volk. Dat betekent ook, dat in dit welvaartsparadijs nog altüd 57 procent op reis ging in eigen huis of tuin. Van de mensen, die wel op vakantie gingen, prefereerden 3 miljoen (54.6 procent) het eigen land. De overige 45.4 procent gingen over de grens, waarbij Duitsland favoriet was (20.5 pet.), gevolgd door Spanje/Portugal met 18 pet., Italië met 13.3 pet., Oostenrijk met 12.4 pet., België en Luxemburg met 10.3 pet., Frankrijk met 7.6 pet., Zwitserland met 7.2 pet., Joego-Slavië en Griekenland met 3.2 pet., Scandinavië en Finland met 3.1 pet., Engeland met 3 pet. en de overige landen met 1.4 pet. Dat Nederlanders bij voor keur op de valreep een beslissing nemen, blijkt ook uit het onderzoek, dat de Nederlandse Stichting voor Statistiek deed naar de reis- gewoonten van ons volk. Vijftien procent wist in oktober 1968 al, waar de reis heenging. In januari 1969 besliste 23 procent, in juni van dat jaar 42 procent en 55 procent hakte de knoop pas op het laatste moment door. De thuisblijvers vond men dat jaar hoofdzakelijk in het zuiden van ons land. Van de inwoners van de randstad ging 65 procent op vakantie, uit het zuiden slechts 35 procent. De favoriete vakantiemaanden in 1969 waren de tweede helft van juni (15 procent tegen 10 in 1968), de eerste helft van juli (33 tegen 22) de tweede helft van juli (35 tegen 40) en de eerste helft van augustus (6 tegen 13). Hieruit blijkt dus zonneklaar, dat men steeds vroeger op vakantie gaat en dat de vakantie spreiding langzaam effect begint te krijgen. Dertien procent van de Nederlanders ging twee keer op vakantie, 19 procent ging weer naar hetzelfde vertrouwde adres. Daarvan namen in het buitenland de hotels en pensions 42 procent voor hun rekening, de tenten en tenthuisjes 24 procent, de appartementen, zomerhuizen en bun galows 13 procent en de caravans en vouwwagens 11 procent. De auto, die in 1954 nog slechts door 35 procent van de vakantiegangers gebruikt werd voor de grote volksverhuizing, nam in 1969 al 66 procent voor zijn rekening. De autobus daalde in die periode van 16 naar 7, de fiets en bromfiets van 7 naar 1 procent. De boot steeg daarentegen in populariteit, van 2 naar 5, het vliegtuig van 1 naar 10 procent. keer kort achter elkaar is Roe- wafIe ^aar setroffen door een eJSn°odramp, die grote delen van land deformeerde tot troosteloze denDennieren" Du*zenden mensen wer- hui daltIoos' wegen spoelden weg, n zen verdwenen in kolkende muien. Materiële schade is enorm en de gek 116 keeft een formidabele klap mei[ej?e?' in minst, omdat de i ?uiten de grenzen van Roemenië pi» 0l*rufr kreeg, dat het land voorlo- v°or het toerisme heeft afgedaan. re£Jlsiefilms gaven immers met de denTaat Van de avondklok de beel- 0or' die met name de Nederlan ders, torau n°g vertrouwd waren van de Wa- !0odramp in 1953, die Zeeland en dronk, lollandse eilanden tot dode t 'en gebieden maakte. Dezelfde onafzienbare watermassa's; dezelfde kale bomen, die hun takken als hulpe loze armen boven de golven uitstaken, dezelfde gruwelijke opnamen van ka davers, monsterlijk gezwollen, vulden de schermen in miljoenen huiskamers en de conclusie lag voor de hand: dit is voorlopig geen land om een vakan tie door te brengen. Het is een vervelende zaak voor de Roemenen, die juist hard op weg wa ren om van hun land een toeristische magneet te maken. De laatste jaren groeide het aantal reizigers, dat in de badplaatsen aan de Zwarte Zee voor anker ging, gestadig en voor dit jaar had men voorzichtig, maar met zonnig optimisme gerekend op een record toeloop. Terecht overigens, want Roe menië doorstaat een vergelijking met andere toeristische toppers als Spanje, Joego-Slavië en Italië glansrijk en biedt daarenboven zijn zonnige oases aan tegen scherp concurrerende prij zen. Ondertussen heeft men in Roe menië ook geleerd van eigen, begrij pelijke fouten en heeft men de klach ten van licht teleurgestelde vakantie gangers uiterst serieus genomen. Op het moment, dat men de grenzen voor westerse reizigers wijd open zette, Het overvloedige water, dat door de fascinerende Donaudelta stroomt is niet een gevolg van de recente Jatuurranipen, die Roemenië hebben getroffen. Integendeel: ze behoren tot de vaste stoffering van een gebied, a* elk jaar meer toeristen trekt. Om een bezoek aan Roemenië extra aantrekkelijk te maken hebben de toeristische autoriteiten van dat land besloten om voor de nog resterende maanden belangrijke kortingen te verlenen. Een echtpaar vergezeld van 1 kind beneden de 12 jaar behoeft voor dit kind niets te betalen. Dochter of zoon wordt dan wel ondergebracht op de slaapkamer van de ouders en krijgt aan tafel speciale kinderporties. Als men meer kinderen tot 12 jaar meeneemt, dan reist het eerste kind gratis mee en geldt voor elk volgend kind een reductie van 25 procent. Deze lang niet kinderachtige kortingen gelden voor vakanties in Eforie, Mamaia en Mangalia en worden verleend door Eurotours, Vernu Reizen, Hotel Plan en Carpati Bukarest. Om u alvast een idee te geven: een vijftiendaags verblijf in Mamaia wordt al aangeboden voor 445 gulden, inclusief de vliegtocht heen en terug. had men praktisch geen toeristische ervaring en teerde men nog op erva ringen van ver vóór de tweede wereld oorlog. Tussen toen en nu lag een periode van ijzeren isolement, waarin de Roemenen zich langzaam, maar zeker hadden vervreemd van het wes ters levenspatroon. Het logisch gevolg was, dat de toeristische machine tij dens de eerste, aarzelende omwente lingen allerlei verborgen gebreken vertoonde, die de reiziger uit het Wes ten prikkelde. De service was niet up to date, de kamers van de inderhaast in elkaar getimmerde hotels vielen bij een eerste vluchtige inspectie al red deloos door de mand, de bewegings vrijheid was uiterst beperkt, de maal tijden waren eentonig en in de win kels op de campings moest men vaak uren in de rij staan om een handvol duibieus voedsel te bemachtigen. Eerste uur Al deze kinderziektes van het eerste uur behoren nu definitief tot het ver leden. De Roemenen hebben in de afgelopen jaren keihard gewerkt om hun achterstand in te halen en ze zijn daarin grotendeels geslaagd: het we gennet van 10.000 kilometer werd verbeterd, de belangrijkste luchtha vens werden gemoderniseerd en ver groot, tientallen hotels werden uit de grond gestampt. Alleen dit jaar is het aantal bedden in nieuwe hotels, motels, villa's en chalets al met 20.000 toege nomen, het aantal up-to-date cam pings is gestegen tot meer dan 200, dertig nieuwe hotels openden hun deuren en de luchthaven van Otopeni werd geschikt gemaakt voor de ont vangst van 1.500.000 passagiers per jaar. Stralende toekomst Heeft de dubbele watersnoodramp van enkele maanden geleden nu een defi nitieve streep door de stralende toe komst van toeristisch Roemenië ge haald? „Neen", zegt de driftig gesticu lerende Gheorghe Iliescu, die sinds kort aan het hoofd staat van het gloednieuwe Roemeense Nationale Reisbureau aan het Kleine Gartmant- plantsoen 1719 in Amsterdam, „mensen, die dit zeggen, hebben een volkomen verkeerde voorstelling van de werkelijke feiten. Feit is na melijk, dat de bekende toeristencentra geheel buiten de watersnood zijn ge bleven. De Zwarte Zeekust met be roemde badplaatsen als Mamaia en Eforie, de kloosters van Noord-Molda- vië, de hoofdstad Boekarest en het grootste deel van de Karpaten zijn niet getroffen. Ook de belangrijkste toegangswegen zijn normaal begaan baar. Wij blijven dan ook optimistisch ten aanzien van het toeristenseizoen 1970. Tot nog toe bezochten 650.000 mensen ons land en in de komende weken verwachten we er nog 350.000. Voor deze mensen is er ruimte genoeg in de bekende centra. Ook heeft de Nationale Dienst voor het Roemeens Toerisme voor het eerst een aantal aantrekkelijke reisroutes samenge steld, die de toeristen voeren langs de kerken van Maramures, de kloosters van Noord-Oltenöifca en het betoverend berglandschap van Ceahlau, Apuseni en Fagaras. Ook is het aantal vlieg tochten naar Instanbul, Kaïro, Varna, en Kiev verder uitgebreid". Het is een duidelijke zaak: Gheorghe Iliescu blijft tot nader order vertrou wen op het Nederlandse volk. Het is voor hem te hopen, dat dit volk bereid is om Roemeens water bij hun vakantiewijn te doen. De Nederlandse toeroperators, die tot nog toe de alsmaar vettere vakantiebuit min of meer broederlijk onder elkaar verdeelden, krijgen er aan het einde van dit jaar een geduchte buitenlandse concurrent bij. „Neckermann-Reisen", een volle dochter van het pijlsnel omhoog geschoten Duitse postorderbedrijf Neckermann opent dan vijf kantoren in Nederland, vanwaaruit de vaderlandse markt met Duitse precisie bewerkt zal worden. „Er is geen reden tot paniek", zegt de vaderlijke, in. onberispelijk zondags pak gestoken N eokermanndirecteur Rudolf Pagnia vast geruststellend, „wij komen echt niet naar Nederland om de vakantiemarkt in één klap te veroveren. Dat zou ons trouwens ook niet lukken, want daarvoor zijn de Nederlandse reisbureaus domweg te goed ingeburgerd bij het publiek. Wij willen alleen de bronnen aanboren, waar anderen nog niet aan toe zijn „Toen we zes jaar geleden op de Duitse reismarkt verschenen, riepen de toeroperators ook: „Mijn hemel, wat moet die postorderboer in onze tuin?" Ze konden of wilden niet begrijpen, dat een buitenstaander vaak voor een frisse wind zorgt en een half ingeslapen establishment weer voor jaren wakker schudt. Wij zijn er vanaf het eerste moment vanuit gegaan, dat het toerisme een hoog gespecialiseerde industrie is, gebaseerd op het principe van het grote volume en de kleine winstmarge. Daarnaast moet de man, die de reizen aanbiedt, zijn klanten Neckermann-directeur Rudolf Pagnia: „We komen echt niet naar Nederland om de vakantiemarkt in één klap te veroveren." een constante kwaliteit kunnen waarborgen. Een reiziger moet blind kunnen varen op de naam van een toeroperator en pijnlijke verrassingen moeten hem bespaard blijven. Vandaar ook, dat wij principieel weigeren om mee te doen aan onverantwoorde prijsdumping. Wij willen wel scherp calculeren, maar nooit ten koste van de kwaliteit. Het tijdperk van de avonturiers, die op hoop van zegen een wrakke kist de lucht instuurden en nauwelijks afspraken hadden gemaakt met hoteliers, is nu wel definitief voorbij. Het organiseren van reizen Is keihard management geworden". Goed gegokt Pagnia wil ook nog wel uitleggen waarom hij juist Nederland binnen de invloedssfeer van zijn organisatie heeft getrokken. Hij zet daar eerst de zware hoornen bril voor op de neuswortel en doceert dan waardig: „In Duitsland heeft Neckermann langzamerhand een verzadigingspunt bereikt. Voor dit jaar verwachten wij 380.000 charterpassagiers, wat gelijk staat aan de gehele Nederlandse chartermarkt. Vorig jaar maakten we al een omzet van 194 miljoen Duitse Marken en een winst van ruim vijf miljoen. Deze spectaculaire groei in nauwelijks zes jaar vormt het bewijs, dat we goed gegokt hebben. Van meet af aan hebben we in de bekende toeristencentra gezorgd voor sterke concentraties van hotels en services. Daardooi konden we prijzen bedingen, die in vele gevallen belangrijker lager waren dan de gangbare. Wij introduceerden ook het „totaalpakket", waardoor de klant precies weet, waar hij aan toe is. Al dat gesjacher met „vanaf" en „lunch op de eerste dag niet inbegrepen" irriteert naar onze smaak de reiziger en maakt hem terecht achterdochtig. Als wij een prijs opgeven dan is daar alles bij inbegrepen: de reis, 't transfer, de volledige hotelaccommodatie, de service van onze eigen hostesses en de verzorging van de bijkomende vakantiezaken, zoals trips, excursies, manifestaties en adviezen. Identiek Met dit pakket komen wij nu op de Nederlandse markt, omdat ons is gebleken, dat de reisgewoonten van de Nederlander vrijwel identiek zijn aan die van de Duitser. De preferenties lopen parallel en ook de vakantiebestedingen ter plaatse ontlopen elkaar niet veel. Een extra reden voor ons om naar Nederland te komen is het feit, dat er hier hard gewerkt wordt aan een verantwoorde vakantiespreiding, die de toeroperator in staat stelt 'n continu bezettingsgraad te krijgen, wat weer zijn weerslag vindt in de prijzen". 15 vluchten Neckermann-Vliegreizen NV, westelijk verlengstuk van de grote Duitse reismoeder met zeshonderd employés begint in 1971 met vijftien vluchten per week vanaf Schiphol en Zestienhoven, Daarvoor wordt in de Kalverstraat in Amsterdam een hoofdkantoor geopend. In vier belangrijke steden waaronder Den Haag komen filialen. De staf zal voorlopig bestaan uit dertig werknemers. Daarnaast zullen dertig Nederlandse gastvrouwen in de belangrijkste toeristencentra worden gestationeerd". Transavia Het belangrijkste deel van de vluchten van „Neckermann-Vliegreizen N.V." zullen volgend jaar worden uitgevoerd door de Nederlandse luchtvaartmi.1 Transavia, die haar vloot van zes Caravelles en één Boeing 707 hiervoor ter beschikking houdt. Pagnia: „Het lijkt ons een verantwoorde keuze. Transavia heeft 'n moderne luchtvloot, waarmee deze maatschappij in zeer korte tijd een voortreffelijke reputatie heeft opgebouwd. Bij marktonderzoekingen is ons gebleken, dat Transavia bij het Nederlandse reispubliek een goede naam heeft. Wij hebben daarom geen moment geaarzeld om tot samenwerking over te gaan". Vakantiefuïken De eerste reactie op de frontale aanval van Neckermann is er inmiddels al: Centourl en Sunliner, respectabele vakantiefuiken van respectievelijk Vroom en Dreesmann en de Verenigde Nederlandse Uitgeverijen, hebben hun miljoenenbelangen gebundeld en zullen voortaan als nationale mammoet voor 't weerwerk zorgen. „Een voortreffelijk idee", meent Pagnia, „de Nederlandse klant zal er alleen maar wijzer door worden". Na de Zwarte Zeekust komt nu ook het fotogenieke binnenland van Roemenië in de belangstelling van westerse toeristen. Een zwerftocht door het woeste bergland is dan ook meer dan de moeite waard. Zeg nou eerlijk: heeft u uit het raam van uw slaapkamer een dergelijk doorkijkje als de inwoners van Busteni dagelijks hebben?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9