NECKERMANN:
Duitse kaper
op Nederlandse
toeristenkust
ROEMEENSE
TOERISTENCENTRA
bleven gespaard
voor
watersnoodrampen
weg
wezen
De helft van ons volk beslist op het laatste moment waar de reis heengaat
RUDOLF PAGNIA: „REISGEW00NTEN VAN NEDERLANDER
ZIJN VRIJWEL IDENTIEK AAN DIE VAN DE DUITSER"
■TERE WIJNEN
Beddencapaciteit
met 20.000
toegenomen
gen
;herpe dagprijs
gram
T-ZUNDERT
(1854)
6-2200 b.g.g. 2333
Reisgigant
begint
in 1971
met
15 wekelijkse
vluchten
Tussen oktober 1968 en september 1969 gingen
5.5 miljoen Nederlanders op vakantie. Dat komt
dus neer op 42.8 procent van ons volk. Dat
betekent ook, dat in dit welvaartsparadijs nog
altüd 57 procent op reis ging in eigen huis of
tuin. Van de mensen, die wel op vakantie gingen,
prefereerden 3 miljoen (54.6 procent) het eigen
land. De overige 45.4 procent gingen over de
grens, waarbij Duitsland favoriet was (20.5 pet.),
gevolgd door Spanje/Portugal met 18 pet., Italië
met 13.3 pet., Oostenrijk met 12.4 pet., België
en Luxemburg met 10.3 pet., Frankrijk met 7.6
pet., Zwitserland met 7.2 pet., Joego-Slavië en
Griekenland met 3.2 pet., Scandinavië en Finland
met 3.1 pet., Engeland met 3 pet. en de overige
landen met 1.4 pet. Dat Nederlanders bij voor
keur op de valreep een beslissing nemen, blijkt
ook uit het onderzoek, dat de Nederlandse
Stichting voor Statistiek deed naar de reis-
gewoonten van ons volk. Vijftien procent wist
in oktober 1968 al, waar de reis heenging. In
januari 1969 besliste 23 procent, in juni van dat
jaar 42 procent en 55 procent hakte de knoop
pas op het laatste moment door. De thuisblijvers
vond men dat jaar hoofdzakelijk in het zuiden
van ons land. Van de inwoners van de randstad
ging 65 procent op vakantie, uit het zuiden slechts
35 procent. De favoriete vakantiemaanden in
1969 waren de tweede helft van juni (15 procent
tegen 10 in 1968), de eerste helft van juli (33
tegen 22) de tweede helft van juli (35 tegen 40)
en de eerste helft van augustus (6 tegen 13).
Hieruit blijkt dus zonneklaar, dat men steeds
vroeger op vakantie gaat en dat de vakantie
spreiding langzaam effect begint te krijgen.
Dertien procent van de Nederlanders ging twee
keer op vakantie, 19 procent ging weer naar
hetzelfde vertrouwde adres. Daarvan namen in
het buitenland de hotels en pensions 42 procent
voor hun rekening, de tenten en tenthuisjes 24
procent, de appartementen, zomerhuizen en bun
galows 13 procent en de caravans en vouwwagens
11 procent. De auto, die in 1954 nog slechts
door 35 procent van de vakantiegangers gebruikt
werd voor de grote volksverhuizing, nam in 1969
al 66 procent voor zijn rekening. De autobus
daalde in die periode van 16 naar 7, de fiets en
bromfiets van 7 naar 1 procent. De boot steeg
daarentegen in populariteit, van 2 naar 5, het
vliegtuig van 1 naar 10 procent.
keer kort achter elkaar is Roe-
wafIe ^aar setroffen door een
eJSn°odramp, die grote delen van
land deformeerde tot troosteloze
denDennieren" Du*zenden mensen wer-
hui daltIoos' wegen spoelden weg,
n zen verdwenen in kolkende muien.
Materiële schade is enorm en de
gek 116 keeft een formidabele klap
mei[ej?e?' in minst, omdat
de i ?uiten de grenzen van Roemenië
pi» 0l*rufr kreeg, dat het land voorlo-
v°or het toerisme heeft afgedaan.
re£Jlsiefilms gaven immers met de
denTaat Van de avondklok de beel-
0or' die met name de Nederlan
ders,
torau
n°g vertrouwd waren van de Wa-
!0odramp in 1953, die Zeeland en
dronk,
lollandse eilanden tot dode t
'en gebieden maakte. Dezelfde
onafzienbare watermassa's; dezelfde
kale bomen, die hun takken als hulpe
loze armen boven de golven uitstaken,
dezelfde gruwelijke opnamen van ka
davers, monsterlijk gezwollen, vulden
de schermen in miljoenen huiskamers
en de conclusie lag voor de hand: dit
is voorlopig geen land om een vakan
tie door te brengen.
Het is een vervelende zaak voor de
Roemenen, die juist hard op weg wa
ren om van hun land een toeristische
magneet te maken. De laatste jaren
groeide het aantal reizigers, dat in de
badplaatsen aan de Zwarte Zee voor
anker ging, gestadig en voor dit jaar
had men voorzichtig, maar met zonnig
optimisme gerekend op een record
toeloop. Terecht overigens, want Roe
menië doorstaat een vergelijking met
andere toeristische toppers als Spanje,
Joego-Slavië en Italië glansrijk en
biedt daarenboven zijn zonnige oases
aan tegen scherp concurrerende prij
zen. Ondertussen heeft men in Roe
menië ook geleerd van eigen, begrij
pelijke fouten en heeft men de klach
ten van licht teleurgestelde vakantie
gangers uiterst serieus genomen. Op
het moment, dat men de grenzen voor
westerse reizigers wijd open zette,
Het overvloedige water, dat door de fascinerende Donaudelta stroomt is niet een gevolg van de recente
Jatuurranipen, die Roemenië hebben getroffen. Integendeel: ze behoren tot de vaste stoffering van een gebied,
a* elk jaar meer toeristen trekt.
Om een bezoek aan Roemenië extra aantrekkelijk te maken hebben de
toeristische autoriteiten van dat land besloten om voor de nog resterende
maanden belangrijke kortingen te verlenen. Een echtpaar vergezeld van
1 kind beneden de 12 jaar behoeft voor dit kind niets te betalen. Dochter
of zoon wordt dan wel ondergebracht op de slaapkamer van de ouders en
krijgt aan tafel speciale kinderporties. Als men meer kinderen tot 12 jaar
meeneemt, dan reist het eerste kind gratis mee en geldt voor elk volgend
kind een reductie van 25 procent. Deze lang niet kinderachtige kortingen
gelden voor vakanties in Eforie, Mamaia en Mangalia en worden verleend
door Eurotours, Vernu Reizen, Hotel Plan en Carpati Bukarest. Om u
alvast een idee te geven: een vijftiendaags verblijf in Mamaia wordt al
aangeboden voor 445 gulden, inclusief de vliegtocht heen en terug.
had men praktisch geen toeristische
ervaring en teerde men nog op erva
ringen van ver vóór de tweede wereld
oorlog. Tussen toen en nu lag een
periode van ijzeren isolement, waarin
de Roemenen zich langzaam, maar
zeker hadden vervreemd van het wes
ters levenspatroon. Het logisch gevolg
was, dat de toeristische machine tij
dens de eerste, aarzelende omwente
lingen allerlei verborgen gebreken
vertoonde, die de reiziger uit het Wes
ten prikkelde. De service was niet up
to date, de kamers van de inderhaast
in elkaar getimmerde hotels vielen bij
een eerste vluchtige inspectie al red
deloos door de mand, de bewegings
vrijheid was uiterst beperkt, de maal
tijden waren eentonig en in de win
kels op de campings moest men vaak
uren in de rij staan om een handvol
duibieus voedsel te bemachtigen.
Eerste uur
Al deze kinderziektes van het eerste
uur behoren nu definitief tot het ver
leden. De Roemenen hebben in de
afgelopen jaren keihard gewerkt om
hun achterstand in te halen en ze zijn
daarin grotendeels geslaagd: het we
gennet van 10.000 kilometer werd
verbeterd, de belangrijkste luchtha
vens werden gemoderniseerd en ver
groot, tientallen hotels werden uit de
grond gestampt. Alleen dit jaar is het
aantal bedden in nieuwe hotels, motels,
villa's en chalets al met 20.000 toege
nomen, het aantal up-to-date cam
pings is gestegen tot meer dan 200,
dertig nieuwe hotels openden hun
deuren en de luchthaven van Otopeni
werd geschikt gemaakt voor de ont
vangst van 1.500.000 passagiers per
jaar.
Stralende toekomst
Heeft de dubbele watersnoodramp van
enkele maanden geleden nu een defi
nitieve streep door de stralende toe
komst van toeristisch Roemenië ge
haald? „Neen", zegt de driftig gesticu
lerende Gheorghe Iliescu, die sinds
kort aan het hoofd staat van het
gloednieuwe Roemeense Nationale
Reisbureau aan het Kleine Gartmant-
plantsoen 1719 in Amsterdam,
„mensen, die dit zeggen, hebben een
volkomen verkeerde voorstelling van
de werkelijke feiten. Feit is na
melijk, dat de bekende toeristencentra
geheel buiten de watersnood zijn ge
bleven. De Zwarte Zeekust met be
roemde badplaatsen als Mamaia en
Eforie, de kloosters van Noord-Molda-
vië, de hoofdstad Boekarest en het
grootste deel van de Karpaten zijn
niet getroffen. Ook de belangrijkste
toegangswegen zijn normaal begaan
baar. Wij blijven dan ook optimistisch
ten aanzien van het toeristenseizoen
1970. Tot nog toe bezochten 650.000
mensen ons land en in de komende
weken verwachten we er nog 350.000.
Voor deze mensen is er ruimte genoeg
in de bekende centra. Ook heeft de
Nationale Dienst voor het Roemeens
Toerisme voor het eerst een aantal
aantrekkelijke reisroutes samenge
steld, die de toeristen voeren langs de
kerken van Maramures, de kloosters
van Noord-Oltenöifca en het betoverend
berglandschap van Ceahlau, Apuseni
en Fagaras. Ook is het aantal vlieg
tochten naar Instanbul, Kaïro, Varna,
en Kiev verder uitgebreid".
Het is een duidelijke zaak: Gheorghe
Iliescu blijft tot nader order vertrou
wen op het Nederlandse volk.
Het is voor hem te hopen, dat dit volk
bereid is om Roemeens water bij hun
vakantiewijn te doen.
De Nederlandse toeroperators, die tot nog toe de alsmaar vettere
vakantiebuit min of meer broederlijk onder elkaar verdeelden,
krijgen er aan het einde van dit jaar een geduchte buitenlandse
concurrent bij. „Neckermann-Reisen", een volle dochter van het
pijlsnel omhoog geschoten Duitse postorderbedrijf Neckermann opent
dan vijf kantoren in Nederland, vanwaaruit de vaderlandse markt
met Duitse precisie bewerkt zal worden.
„Er is geen reden tot paniek", zegt de
vaderlijke, in. onberispelijk zondags
pak gestoken N eokermanndirecteur
Rudolf Pagnia vast geruststellend, „wij
komen echt niet naar Nederland om
de vakantiemarkt in één klap te
veroveren. Dat zou ons trouwens ook
niet lukken, want daarvoor zijn de
Nederlandse reisbureaus domweg te
goed ingeburgerd bij het publiek. Wij
willen alleen de bronnen aanboren,
waar anderen nog niet aan toe zijn
„Toen we zes jaar geleden op de Duitse
reismarkt verschenen, riepen de
toeroperators ook: „Mijn hemel, wat
moet die postorderboer in onze tuin?"
Ze konden of wilden niet begrijpen,
dat een buitenstaander vaak voor een
frisse wind zorgt en een half
ingeslapen establishment weer voor
jaren wakker schudt. Wij zijn er vanaf
het eerste moment vanuit gegaan, dat
het toerisme een hoog gespecialiseerde
industrie is, gebaseerd op het principe
van het grote volume en de kleine
winstmarge. Daarnaast moet de man,
die de reizen aanbiedt, zijn klanten
Neckermann-directeur Rudolf Pagnia: „We komen echt niet naar
Nederland om de vakantiemarkt in één klap te veroveren."
een constante kwaliteit kunnen
waarborgen. Een reiziger moet blind
kunnen varen op de naam van een
toeroperator en pijnlijke verrassingen
moeten hem bespaard blijven. Vandaar
ook, dat wij principieel weigeren om
mee te doen aan onverantwoorde
prijsdumping. Wij willen wel scherp
calculeren, maar nooit ten koste van
de kwaliteit. Het tijdperk van de
avonturiers, die op hoop van zegen
een wrakke kist de lucht instuurden en
nauwelijks afspraken hadden gemaakt
met hoteliers, is nu wel definitief
voorbij. Het organiseren van reizen Is
keihard management geworden".
Goed gegokt
Pagnia wil ook nog wel uitleggen
waarom hij juist Nederland binnen de
invloedssfeer van zijn organisatie heeft
getrokken. Hij zet daar eerst de zware
hoornen bril voor op de neuswortel en
doceert dan waardig: „In Duitsland
heeft Neckermann langzamerhand
een verzadigingspunt bereikt. Voor
dit jaar verwachten wij 380.000
charterpassagiers, wat gelijk staat aan
de gehele Nederlandse chartermarkt.
Vorig jaar maakten we al een omzet
van 194 miljoen Duitse Marken en
een winst van ruim vijf miljoen. Deze
spectaculaire groei in nauwelijks zes
jaar vormt het bewijs, dat we goed
gegokt hebben. Van meet af aan hebben
we in de bekende toeristencentra
gezorgd voor sterke concentraties van
hotels en services. Daardooi konden
we prijzen bedingen, die in vele
gevallen belangrijker lager waren dan
de gangbare. Wij introduceerden ook
het „totaalpakket", waardoor de klant
precies weet, waar hij aan toe is. Al
dat gesjacher met „vanaf" en „lunch
op de eerste dag niet inbegrepen"
irriteert naar onze smaak de reiziger
en maakt hem terecht achterdochtig.
Als wij een prijs opgeven dan is daar
alles bij inbegrepen: de reis, 't transfer,
de volledige hotelaccommodatie, de
service van onze eigen hostesses en de
verzorging van de bijkomende
vakantiezaken, zoals trips, excursies,
manifestaties en adviezen.
Identiek
Met dit pakket komen wij nu op de
Nederlandse markt, omdat ons is
gebleken, dat de reisgewoonten van de
Nederlander vrijwel identiek zijn
aan die van de Duitser. De
preferenties lopen parallel en ook
de vakantiebestedingen ter plaatse
ontlopen elkaar niet veel. Een extra
reden voor ons om naar Nederland
te komen is het feit, dat er hier hard
gewerkt wordt aan een verantwoorde
vakantiespreiding, die de toeroperator
in staat stelt 'n continu bezettingsgraad
te krijgen, wat weer zijn weerslag
vindt in de prijzen".
15 vluchten
Neckermann-Vliegreizen NV, westelijk
verlengstuk van de grote Duitse
reismoeder met zeshonderd employés
begint in 1971 met vijftien vluchten
per week vanaf Schiphol en
Zestienhoven, Daarvoor wordt in de
Kalverstraat in Amsterdam een
hoofdkantoor geopend. In vier
belangrijke steden waaronder Den
Haag komen filialen. De staf
zal voorlopig bestaan uit dertig
werknemers. Daarnaast zullen dertig
Nederlandse gastvrouwen in de
belangrijkste toeristencentra worden
gestationeerd".
Transavia
Het belangrijkste deel van de vluchten
van „Neckermann-Vliegreizen N.V."
zullen volgend jaar worden uitgevoerd
door de Nederlandse luchtvaartmi.1
Transavia, die haar vloot van zes
Caravelles en één Boeing 707 hiervoor
ter beschikking houdt. Pagnia: „Het
lijkt ons een verantwoorde keuze.
Transavia heeft 'n moderne luchtvloot,
waarmee deze maatschappij in
zeer korte tijd een voortreffelijke
reputatie heeft opgebouwd. Bij
marktonderzoekingen is ons gebleken,
dat Transavia bij het Nederlandse
reispubliek een goede naam heeft. Wij
hebben daarom geen moment geaarzeld
om tot samenwerking over te gaan".
Vakantiefuïken
De eerste reactie op de frontale aanval
van Neckermann is er inmiddels al:
Centourl en Sunliner, respectabele
vakantiefuiken van respectievelijk
Vroom en Dreesmann en de Verenigde
Nederlandse Uitgeverijen, hebben hun
miljoenenbelangen gebundeld en zullen
voortaan als nationale mammoet voor
't weerwerk zorgen. „Een voortreffelijk
idee", meent Pagnia, „de Nederlandse
klant zal er alleen maar wijzer door
worden".
Na de Zwarte Zeekust komt nu ook het fotogenieke binnenland van
Roemenië in de belangstelling van westerse toeristen. Een zwerftocht
door het woeste bergland is dan ook meer dan de moeite waard. Zeg
nou eerlijk: heeft u uit het raam van uw slaapkamer een dergelijk
doorkijkje als de inwoners van Busteni dagelijks hebben?