Dank zij bemiddeling van de KNWU
Suriname neemt zelfstandig deel
aan de wereldkampioenschappen
BAANCOACH
VERWACHT
RENDEMENT
wk
Ik reken
op twee
medailles
Problemen over
w.k. volgend jaar
chter
iten
Van voorbereiding
\an Doorn:
j nummers
ENGELSE COACH SHEFn
STUNTJES
PROBLEEMGEVAL
RENDEMENT
55
UNS INZIENS
Johan Winkler
OVERGANG
Hadden
we
maar meer
criteriums
door
oecl bericht
DONDERSLAG
92 tot 80- vatte
door peter heerkens
vrijdagavond
ironieExcelsior
Sportpark
"De Blauwe Kei"
Versukkeling
Droomwens
3
mitenland)
"oor guerrillastrijders van d
de Uruguese rechter van fo
Montevideo vrijgelaten. Hi!
iffier van de rechtbank vlak
■idat dat bankje in het perk
plezierigst in de schaduw stond
ik er óók maar zitten naast
nóg oudere mannetje dat er al
gezegen was.
-t nóg oudere mannetje had een
t bij zich, de lectuur daan an
hem blijkbaar in de peinzende
ming gebracht, waarvan zulke
n het milde geheim bezitten,
laai aan het peinzen willen ze
en dan wel eens van de inhond
ooral van de conclusies hunner
wegingen op de hoogte stellen
s ongvraagd, en dat geschiedde
nu.
et nóg oudere mannetje was door
besluit der Tweede Kamer om
minimumloon tot f 157,50 per
•k te verhogen aan het denken en
het rekenen gezet. Meer dan
duizend per jaar, zei hij en „ik
het indertijd nog niet tot de helft
racht!"
Dan zal", zei ik, „uw pensioen
navenant zijn".
'u, dat gaf hij toe, om vervolgens
voorbijgaan van de heren Rooi-
k, Veldkamp en Suurhof, vader
es uitvoerig te loven. Want zon
de A.O.W., waarvan hij dacht
hij hadr rechtstreeks aan laatst-
oerride te danken had, zou hij het
nooit gehaald hebben,
herinner mij nog", zei hij met
roostige vertedering, „hoe trots
vos, toen ik zo'n veertig jaar ge
en, of zijn het er al vijftig, ie
zekering afsloot die mij op mijn
enzestigste die vijftienhonderd ge
deerde, die ze me nag altijd
•npt uitbetalen. Vijftienhonderd
kope guldens van al die dun
ens die ik indertijd aan premie
aide
'ij zweeg, maar je zag dat hij in
izelf nog wat doormopperde. Tot-
het nóg oudere mannetje mij in-
s vorsend aankeek: Zou daarm
niets te doen zijn?" vroeg hij
iets van verwachting in z'n Wik
Isof ik nu, typisch de man was om
in te lichten.
ouden ze die verzekeringsmaat-
ppijen niet kunnen dwingen om
vijjtienhonderd van mij hoe
en ze dat ook weer op te
ken? Aan te passen? Ik heb er
e guldens voor neergeteld, van
„harde" van Colijn, weet u nog
Jaar in jaar uit 'heb ik dat ge-
en wat krijg ik terug? Slechte
ens die per stuk hoogstens een
rtje waard zijn, een kwartje van
haalde mijn schouders op, ik
het nóg oudere mannetje weinig
geven. En dat hij mij dat niet
lijk nam bleek uit de kennelijke
ting, waarmee hij die vraag dan
r liet voor wat zij waseen
t t e vraag.
et bleef een tijdlang stil. „Maar",
et nog oudere mannetje toen iïl-
„overlaatst mijnheer, ben ik
ar in Den Haag geweest. Bij'
zoon, die het allemaal beter ee-
ten heeft dan ik indertijd. En
zyn we op de wandeling langs
kantoor van mij gekomen non
iet van mij, maar van die vijf-
onderd, u begrijpt wel wat ik
el. Een spliksplinternieuw ge-
mijnheer, en een hal, een hal!
ien er toch maar eventjes bin-
gegaan en omdat mijn zoon ef
was hebben ze mij er niet uitge-
al keek die portier wel een
tje gek, alsof ik zoiets als een
lacht individu was. Die hal, mijn-
r! Allemaal goud en marmer en
eens marmer, een paleis, mijn-
r, en paleis!"
leer zweeg het nóg oudere man
ie een tijdlangalsof hij nog altijb
die weelderig aanblik opging. E»
i, met iets van een wijze ironie,
trom hij zelf moest lachen:
lat ik toen tegen mezelf zei? Dat
voor zo'n mannetje als ik, met
vijftienhonderd gulden,
ir een fijn gevoel is, dat ze data
lat goud en al dat marmer aan
ben overgehouden
oen vouwde hij de krant met dat
icht over dat minimumloon netjes
om met een „dan ga ik maar
'■r" te vertrekken. En terwijl K)
gzaam wegwandelde, hoorde w
v nog voor zich uitmompelen. he
nk naar een berustend: uc
c. verkeerspolitie en alle Par'c8?'
:hten zullen met kleine aPPara),ct
■den uitgrust ter meting vm
tid van lawaaiige personenaul -
ehtwagens enzovoorts (en on
enzovoorts zal men vooral
mfietsen moeten verstaan),
e campagne heeft tot doe<l.0
rtuigen tot de meest geruist
Europa te maken.
an al te lawaaiige weggebrui
en de nummers worden Q*
d, zodat zij kunnen worden opy
rrd en beboet.
erwacht wordt, dat het „n.
van verkeer het maximale
DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1970
21
(Van
onze speciale verslaggever)
LEICESTER Gerard Brunings
„it Paramaribo (20 jaar van beroep
leerling-vlieger en de enige Surina
mer die ingeschreven werd vcor hj
jereldkampioenschap)is gisteren
tet grote zorgenkind van de
gNffU-officials geweest. Hij hield
van 's morgens vroeg tot 's
vonds tegen vijven, toen bonds
voorzitter P. van Dijk met een ver-
ossende boodschap uit een spoed
vergadering met UCI-bonzen kwam:
Gerard Brunings mocht starten en
lot dan was dat een uiterst onzeke
re raak geweest. Zo vol twijfels, dat
tij tijdens de trainingsuren iangdu-
rif starend in het niets op het mid-
jen-terrein zat, dat zijn coach Syd
ney Monticeuex een zenuwinstorting
„abij leek „Ik kan niet tegen dit
soort spanningen," en dat de
0WU-leiders die zich voor deze
week ontfermd hebben over de Su
rinamer bedrijvig heen en weer lie
pen met papieren. En dat alles, om
dat Gerard Bruning een startverbod
pad gekregen, nadat hij zijn rug
nummer al in zijn bezit had en zijn
venorger de nodige doorlaatbewij-
ren op zak droeg.
Het uitgesproken veto kwam als
een donderslag bij heldere hemel
en de in eerste instantie verant
woordelijke man van de eenpersoons-
delegatie uit Suriname, Sydney
Monticeuex kon de slug nauwelijks
verwerken. Hij maakte drukke ge-
oaren bij zijn verklaring er niets
van te snappen en voelde zich hul
peloos en verlaten als vertegenwoor
diger van een mini-wielerland in
zo'n rij, duur en met comfort omge
ven gezelschap als hier in Leicester
verzameld is. Daar stond ie dan met
zijn ene renner, wiens uitzending
2500 Surinaamse guldens (ongeveer
4500 Nederlandse) gekost had. Zoals
het er naar uitzag zou Gerard Bru
nings niet kunnen starten op de
kilometer tijdrit en de sprint omdat
zo ontdekten de officials nadat ze
hem de nodige deelnemersbewijzen
hadden overhandigd de Suri
naamse wielerbond nog geen contri
butie betaalde voor dit jaar en even
min de statuten instuurde.
Monticeuex bleek er, merkwaar
dig genoeg, op gerekend te hebben,
want uit zijn portemonnee peuterde
hij een stortingsbewijs waarop dui
delijk te lezen viel dat zijn bond
400 gulden overmaakte. Ondanks dat
papiertje, vond coach Monticeuex
weinig gehoor en met de moed der
wanhoop klampte hij toen de Neder
landse officials aan, die eerder deze
week Gerard Brunings onder hun
hoede namen om hem niet verloren
te laten lopen in de drukke interna
tionale wielerwereld. Met vier man
sterk (voorzitter Van Dijk, chef d'e-
quipe Zwartepoorte, sportcommissie-
lid Forster en bondsadministrateur
Van Baarle) heeft de KNWU-dele-
gatie zich aan „de zaak Brunings"
gewijd. Er werd tenslotte oen kleine
spoedvergadering belegd en tijdens
die besp.eking kon KNWU-voorzit
ter Van Dijk de Surinamer in het
wereldkampioenschap praten. ,,Dat
geld bleek een administratieve ver
gissing, van de statuten heb ik moe
ten beloven mijn best te doen dat ze
zo gauw mógelijk komen".
Suriname kan voor het eerst in
zijn geschiedenis ais zelfstandig
wielerland (vroeger ondergebracht
bij de KNWU) deelnemen aan het
wereldkampioenschap. Gerard Bru
nings durft niet te beloven dat dit
debuut meteen een medaille zal op
leveren. Daarvoor zijn de omstan
digheden in Leicester teveel ver
schillend van die in Suriname. „In
Paramaribo rijd ik op een slechte
baan. Er zitten veel gaten in en we
moeten zware banden en lichte
kammen gebruiken. Hier is de situa
tie heel anders, ook wat het klimaat
betreft. Wel beter, maar ik weet
niet hoe ik die overgang zal verwer
ken".
Wanneer men weet dat Gerard
Brunings op 13 juni van dit jaar in
Grenada (Caraibische eilanden) op
een gras baan de sprint won met
1.10, dan lijken de vooruitzichten op
:en goede prestatie in Leicester niet
slecht. „Ik hoop maar dat ik wat
presteer, want ik beschouw me hier
als propagandist. Ik zie me als pio
nier voor de Surinaamse wielersport
die er zwak voor staat. Het ont
breekt ons aan alles. Voor deze trip
hebben we een beroep moeten doen
op sponsors en toen ik met twee
andere jongens naar Grenada wilde
zijn we met intekenlijsten alle win
keliers van Paramaribo afgegaan.
Een paar dagen voor de wedstrijd
stond ik nog te schooien om centen.
Maar ze zijn er gekomen. Zeshon
derd Surinaamse guldens. Onze
bond had ze niet, daarvoor is hij
nog te jong. Pas een maand geleden
her-opgericht nadat er jaren geen
bestuur was".
Aan Gerard Brunings de taak dat
initiatief te ondersteunen met een
goed resultaat in dit wereldkampi
oenschap.
PETER HEERKENS
De amateursprinters Jan Jansen (links) en Peter van Doorn, die op drie
nummers staat ingeschreven, draaien rustig hun trainingsrondjes.
(Van onze speciale verslaggever)
LEICESTER Als chef d'équipe Arie Zwartepoorte zijn gedachten
«gaan over de Nederlandse kansen in het wereldkampioenschap op
ie taan dat vandaag begint, stelt hq zonder voorbehoud vast dat er
redelijke successen inzitten. „Ik ben optimistisch", legt hij uit, „omdat
de voorbereiding nooit zo goed was als dit jaar".
Arie Zwartepoorte kan er over oordelen, want hij is aan zijn zesde
wereldkampioenschap toe. Vijf deed hij er achter elkaar, voor zijn
resde sloeg hij een keertje over. „Vorig jaar. Toen was ik het rumoer
rond de medische begeleiding in Mexico zo beu, dat ik bedankte. Ik
ben lekker gaan vissen". In de balans van zes wereldkampioenschap
pen, vindt Arie Zwartepoorte dit toernooi qua voorbereiding en bege
leiding de beste indruk maken en daarom ook verwacht hij er zoveel
cu-fG t/e/fveer /tet, ««we»"*- IM/ipII
toelaatbare decibels zal verlas
en bericht van jewelste!
worden we van alle onrcoait/c.
i die bron van zoveel e j se'
mis en zenuwpijnen ver
is, poes! i,et
sf bericht is wel juistmaar
t op Engeland ^els
aar waarom kan daar
En bij ons niet
LEICESTER-ENGELAND
Met de aanstelling van Frans
,a's full-time coach is er veel
snderd. De conditietraining die
^(zi!n initiatief deze winter voor
eerst werd gehouden heeft de
goed gedaan. Ze misten dat
6 na w„' er*>- Tweede winstpunt
ia. r mÜn mening de voortreffe-
hwt Tram®g bi de ploeg. Daar
kii.li conditietraining ook toe
sia. fa?en' De jongens leerden el-
Mat kennen. we konden
:(1 2a regelmatig bij elkaar wa-
bidda" j 'nSen organiseren en ze
•j.,® oe gelegenheid met ons te
over hun problemen".
J liii Z1'n Preoieze verwachtingen
\,j. 7 wereldkampioenschap heeft
i-n.w^tepoorte het liever niet.
;«toien beter
na deze week
»nd£en'i' wimPelt hij af. Enig
en U, hem echter bezwij-
tayers de verleidinê- »Bij de
aties" w op zeer g°ede Pres'
jjrti.' wanneer men stayerscoach
wierstra hoort is dat opti-
JADVERTENTIE)
AANVANG 18.30 UUR
(R'dam)
misme zeker gerechtvaardigd. „Jaap
Oudkerk rijdt formidabel. Ik heb
hem nog nooit zo in vorm gezien als
nu. Alleen: Jaap is nog wat bang na
de ernstige val, die hij op de baan
van Hilversum maakte. Ik geloof dat
die schrik zijn enige zwakke punt
is. Kees Stam steekt in super-condi
tie. Geweldig. Wat die jongen er
voor gedaan heeft is enorm".
Waar Arie Zwartepoorte verder
successen in ziet is het tandemnum
mer, waarop Jan Jansen (aan het
stuur) start met Peter van Doorn.
„Als ik zo rond me kijk", besluit
Jansen die mening, „durf ik gerust
te\ zeggen dat we voor de hesten
niet onder hoeven te doen. Je weet
natuurlijk nooit, want kleinigheden
kunnen je breken. Het hangt van de
indeling af en wat voor stuntjes je
tegen komt. Verder kreeg ik al wel
in de gaten dat het goed oppassen
geblazen is met het positie kiezen.
Je kunt je weinig permitteren vol
gens mij. Dat komt omdat de baan
eigenlijk te klein is voor een tan
demnummer. Als je de kop kwijt
bent zal het bijna onmogelijk zijn,
denk ik, nog terug te komen op de
eerste plaats".
In zijn rijtje favorieten, ruimde
Arie Zwartepoorte ook plaats in
voor sprinter en achtervolger Klaas
Balk. Maar die was gistermiddag na
de training niet zo erg optimistisch:
„Ik heb er geen schrik van", aldus
Balk, „maar ik voel wel dat het
lastig wordt voor me. We trainden
een paar keer op de weg en die is
hier nog al golvend. Dat ging in
mijn benen zitten en ik krijg het er
moeilijk uit. Enfin, we zullen wel
zien".
Goed genoteerd bij Arie Zwarte
poorte, staat ook Peter van Doorn,
die van alle Nederlanders het druk
ste programma heeft. Hij werd inge
schreven op drie onderdelen: sprint,
tandem en kilometer tijdrijden. Van
Doorn is een merkwaardige coureur,
De profstayers Jaap Oudkerk (links), die zijn wereld titel moet verdedigen, en Piet van der Lans maken hun
fietsen in orde voor de training.
van wie de kenners zeggen dat hij
alles in zich heeft om grote presta
ties te bereiken, maar die zelf niet
goed weet welke kant van de wie
lersport hij nu precies uit moet. „Ik
beschouw koersen als een hobby",
vertelt Peter van Doorn." Het maakt
me niks uit wat ik rijd, als ik maar
rijd. Een speciaal doel heb ik niet.
Ook niet om beroepsrenner te wor
den". Peter van Doorn (24 jaar,
beroep wegen-onderhoudsmonteur)
wandelt dan ook vrij ongecompli
ceerd rond in Leicester en die in
nerlijke rust kan een goede basis
zijn voor succes.
Met de opsomming van Arie
Zwartepoorte, zou men wellicht de
indruk krijgen dat de Nederlandse
baanploeg alleen maar kanshebbers
telt, doch dat is niet waar. „De
achtervolgingsploeg is een pro
bleemgeval. Altijd trouwens, want
het werken in teamverband valt niet
mee, ook al omdat we meestal een
beroep moeten doen op wegrenners.
Hoe de zorgen dit keer liggen,
maakt Arie Zwartepoorte nu liever
niet bekend. „We stellen de ploeg op
de wedstrijddag pas samen. Ik weet
echt nog niet hoe hij er uit zal zien.
Tijdens de training van de baan
ploeg gistermiddag, bleef reserve
Nanno Bakker aan de kant, was
Frans van de Ruit (die ook nog een
kans maakt naast het starten in de
achtervolging) er niet bij en reed
Arie Hassink het minst soepel van
de vier. Hij nam niet vlot genoeg
over in het begin maar kwam later
beter op gang. „Of Hassink ver
vangen wordt durf ik niet te zeg
gen", aldus Arie Zwartepoorte op
een desbetreffende vraag. „Hij rijdt
niet slecht als je in aanmerking
neemt hoe kort hij pas op de baan
zit. Arie is een veelbelovende jonge
re van wie we in de toekomst nog
vee; verwachten". Over zijn stroeve
manier van rijden, maakt Arie Has
sink zich totaal geen zorgen. „Het
komt zeker op tijd goed. Dat voel
ik. Een kwestie van even wennen,
dan ben ik er helemaal. Aan het
wiel rijden is nu eenmaal iets wat
je moet leren en ik ben er te kort
mee bezig om het nu al foutloos te
doen".
Arie Hassink is een van de jonge
ren die baancoach Frans Mahn aan
trok om er de Nederlandse wieier-
toekomst op te bouwen. De gemid
delde leeftijd (20 jaar) van de ach
tervolgingsploeg rechtvaardigde bij
de KNWU het verzoek van Malm
om het team in te schrijven voor
Leicester. Een dure beslissing, maar
de voorbereiding op het wereldkam
pioenschap kostte In de nieuwe aan
pak over het algemeen nogal wat
centen. Arie Zwartepoorte: „Met de
steun van het NOC en de NSF
konden we Frans Mahn aantrekken
en tegemoet komen aan zijn wensen
bij de voorbereiding. Een dure zaak
alles hij elkaar, maar ik geloof ze
ker dat het rendement oplevert".
Arie Zwartepoorte: „De voorbe
reiding en begeleiding zijn nog
nooit zo goed geweest.
(Van onze speciale verslaggever)
LEICESTER Op het UCI-con-
gres dat in november in Genève
wordt gehouden, zal definitief be
slist worden over de organisatievorm
van de wereldkampioenschappen
wielrennen 1971.
Er hebben zich namelijk nogal wat
problemen voorgedaan in organisa
tieland Zwitserland, waar het onmo
gelijk blijkt de weg en baankam-
pioenschappen gelijktijdig te organi
seren.
Het probleem ontstond toen er
«een geld op tafel kon komen om de
Urlikonbaan op te knappen. De piste
heeft hard een beurt nodig, maar de
nodige investering is onverantwoord
omdat de stadsplanologische dienst
het stadion gaat afbreken, en wie
voelt er vlak voor de sloop nog voor
om 30.000 gulden te besteden aan
voorzieningen om een wereldkam
pioenschap te organiseren. Met dat
gegeven, wilde de Zwitserse bond
het Hallestadion (een overdekt com
plex) gebruiken, doch in de maand
dat de wegkampioenschappen gere
den moeten worden (augustus) vindt
daar een tentoonstelling plaats. Ten
einde raad deed Zwitserland het
voorstel aan de UCI de baanwed-
strijden in oktober - wanneer het
HaÜegebouw wel beschikbaar zou
zijn - te laten verrijden.
Op de vergaderingen echter, die
de wielerautoriteiten in afwachting
van de wereldkampioenschappen
hielden in het Leicesterse Grand Ho
tel, werd daartegen geprotesteerd.
Zowel de FICEP (prof sectie van de
UCI) als FIAC (amateur afdeling)
tekenden verzet aan en de UCI deel
de de mening dat een wereldkam
pioenschap op deze manier een onno
dig dure affaire gaat worden. De
door tegenslag geplaagde Zwitsers
traden daarop gisteren meteen in
contact met de Italiaanse vertegen
woordigers en legden hen de vraag
voor of de baankampioenschappen
dan misschien in augustus in Milaan
georganiseerd kunnen worden. Over
de onderhandelingen zal pas komen
de weken wat bekend worden, waar
na de wijziging van het plan ter spra
ke en ter goedkeuring komt in de
UCI-vergadering te Genève.
Met betrekking tot de verdeling
van kampioenschappen, werd in Lei-
cester nog het volgende (onder voor
behoud, want ook hier moet de UCI
nog zijn fiat aan geven) besloten: in
het Olympische jaar, wanneer er
geen amateurkampioenschap van de
UCI is, zal Frankrijk de prof-wed
strijden organiseren. Voor de baan
koos men Marseille, het wegkam-
pioenseliap is in Gap. Tsjechoslowa-
kije (Praag) krijgt in 1972 het we
reldkampioenschap cyclo-cross.
P. H.1
(Van onze speciale verslaggever)
LEICESTER Zal Engeland het
schitterende organisatiewerk, dat
verricht is („formidabel", oordeelde
KNWU-voorzitter P. van Dijk daar
over) voor de wereldkampioen
schappen kunnen bekronen met me
dailles? Dat is de grote vraag in de
industriestad Leicester (277.900 in
woners) waar de etalages van de
winkels in deze tweede grootste
stad in de Midlands met opvallende
folders aandacht trekken voor het
grootste jaar-evenement van de
UCI. Waar ook de imposante vlag
van de internationale wielern-unie
aan de gevel van het Grand Hotel in
het beeld in Granby Straat beheerst
en waar rond de wielerbaan aan de
rand van de stad, honderden jongens
zwerven. Zal de vreugde over de
intocht van 's werelds fietsende en
regerende wielertop hier gevierd
kunnen worden met plaatsen op het
erepodium?
Coach Norman Sheil zegt voor
zichtig dat er minstens twee medail
les te halen moeten zijn voor Enge
land. Maar vraagt men op welke
onderdelen dain trekt hij de schou
ders op. „Dat is een moeilijke
vraag", spreekt hij met peinzend
gezicht. Norman Sheil blijkt daar
mee ook weer niet zo zeker van
zichzelf, wat hij verklaart met zor
gen die hem vergezelden tijdens de
voorbereidingstocht op „Leicester
Hij had het niet gemakkelijk, de
Engelse coach. „Ach", redeneert hij
berustend, „eigenlijk heb ik dezelf
de problemen gehad die alle coaches
op het continent ook meemaken. Er
is geen rennerstrek naar de baan. Je
moet steeds maar weer zeuren om
wegrenners op de piste te krijgen.
Maar als ik het goed heb is dat bij
u in Nederland niet veel beter".
Dat mag dan wel zo zijn, ma&T
Engeland zit wat dat betreft wei
iets meer in de versukkeling, zoals
vorig jaar overduidelijk bleek. Toen
kon het voor het eerst in de ge
schiedenis niet deelnemen aan de
wereldkampioenschappen bij gebrek
aan belangstelling. „Dat was inder-
iaad een droef dieptepunt", zucht
Sheil. „Nu gaat het iets beter. Zoals
het zijn moet is het nog lang niet.
Ik heb gewoon te weinig keuze.
Iedereen trekt hier de weg op en
dat zou op zich nog niet zo'n ramp
zijn, als ze maar leerden in die
wegkoersen. Dait doen ze niet. Onze
wegwedstrijden bestaan uit een lang
traject en het betekent dat er het
grootste deel van de race sloom
wordt gereden. Hadden we maar
zoveel criteriums ais Nederland. Dait
zouuheel wat beter zijn. In een cri
terium krijgen de coureurs een ge
weldige souplesse. Ze draaien hoge
snelheden en dat is een voordeel als
ze op de baan komen. Maar criteri
ums hebben wij bijna geen. Het
ontbreekt er voor aan sponsors. Dus
zit ik steeds met de brokken te
kijken".
Om dat uitzichtloze element er zo
veel mogelijk uit te halen, is Nor
man Sheil nu begonnen aan een
straffe jeugdopleiding. „Ik zou",
zegt hij, „uit die groep jongeren
makkelijk drie ploegen voor het we
reldkampioenschap kunnen maken.
Bij wijze van spreken dan, begrijp
je. In de praktijk niet. Daarvoor zijn
die renners nog niet oud genoeg. Ik
leid ze op voor de Olympische Spe
len van 1972".
Voorlopig sukkelt Sheil dus maar
wat aan en of de droomwens van
iedere organiserende bond een
medailleregen in eigen land vlot
in vervulling zal gaan voor Enge
land is daarom een vraag die zelfs
Sheil moeilijk kan beantwoorden.
Hij dacht met het tandempaar
Migglestoon-Brockheast over een
goede kanshebber te beschikken,
maar tijdens de British Empire Ga
mes kwam Migglestoon zo ernstig
ten val dat hij onmogelijk kan star
ten in het wereldkampioenschap.
Sheil heeft nu een geheel nieuw
tandempaar ingezet (Middlemoore-
Hatfield) maar het is de vraag of
dat tijdig genoeg op elkaar raakt
ingespeeld. De grootste verwachting
stelt de Engelse coach aan de ach
tervolgingsploeg. „Die is zeer goed.
Van hen verwacht ik zeker een
medaille. Maar van wie de tweede
zou kunnen komen
Beryl Burton misschien? De hard
fietsende huisvrouw (dochter van 14
jaar) die vijf keer achtervolgings
kampioene werd? „Beryl is dit jaar
erg ziek geweest", mijmert Norman
Sheil. „Ik weet niet precies wat ze
kan presteren". Dat vraagt Beryl
van zichzelf ook af en daarom be
sloot ze in ieder geval niet te star
ten in het wegkampioenschap waar
in ze twee keer goud haalde. Ook
daar gelijkt de kans om te juichen
voor de Engelsen dus klein. „Ik
sukkelde het hele jaar met blessu
res", aldus Beryl Burton over haar
opzienbarende beslissing om de weg
er dit keer aan te geven. „Ik werd
dit jaar wel Brits kampioene, maar
dat telde voor mij niet zwaar ge
noeg om tevreden te zijn over mijn
conditie. Ik concentreer me liever
helemaal op de baan"
Misschien dat dat Engeland kan
helpen aan een medaille die nodig is
om de nationale trots van „Leices-
ter" compleet te maken
PETER HEERKENS