Vermaard als portrettist Unieke expositie in Haags Ma u rits huis Wandtapijten Sadisme Taferelen Scheepsberichte ANP-beurs overzicht Incompleet 'De zomer', een prachtig ontwerp voor een wandtapijt voor het Prado-paleis te zijn, al zouden we de gemiste hoofdwerken er uiteraard wel graag bij hebben gezien. In het begin van zijn loopbaan heeft Goya veel ontwerpen voor wandtapijten gemaakt en ook wel, in fresco en op doek. geschilderd voor Spaanse kerken. De tentoon stelling laat beide genres zien. Er zijn on rpen voor een reeks wand- tap'it"-1 voor het Prado-paleis, dat de seizoenen uitbeeldt, een prachtig in de kleur staande compositie ..de wandeling in Andalusië". Van een religieus schilderij, „de verkondi ging", is er zowel een voorlopige schets als het uitgewerkte doek Vooral in die snelle schets kan men het compositorisch vermogen alsook de rake directheid, waarmee bewe ging wordt gesuggereerd, bewonde ren. Goya was ook genre-schilder. Hij legde het leven van zijn tijd vast op een onthullende wijze. Onthullend ook voor wat de schilder zelf be treft. Want uit de keuze van zijn onderwerpen blijkt vaak een voor keur voor het bizarre, het gruwelij ke. Hij lijkt in dat gruwelijke een zeker behagen te scheppen. Aan de hand van schilderijen als „binnen plaats van een gekkenhuis" en de twee voorstellingen met kannibalen zou men zich kunnen voorstellen, dat een zeker sadisme hem niet vreemd was. Deze voorstellingen, waarin Goya zich verlustigt in gru welscènes, geven een merkwaardige achtergrond aan het meesterschap, waarmee hij in een serie etsen d« gruwelen van de oorlog zo meester lijk uitbeeldde. Er zijn ook vredelievender genre tonelen. Zijn door het affiche al bekend geworden „reusje spelen" is behalve een erg knap ook een erg vrolijk schilderij. Dat geldt ook voor „de marionettenkoopman", die toch wei een beetje apart in dit oeuvre tegen rococo lijkt aan te leunen. Zijn spotlust toont hij in „het ongelijke huwelijk", waar een hoogbejaarde een jonge bruid trouwt. Dat laatste schilderij heeft iets anekdotisch. In hoge mate geldt dat voor een reeks van zes kleine schil derijen, twee ervan zijn op de ten toonstelling te zien, waarin een kor date monnik een bandiet ontwapent en onschadelijk maakt. Dit „strip verhaal" maakt de indruk snel ge schilderd te zijn, heel trefzeker ook. Het portret van de gravin van Chinchon. Mooiste van de genre-taferelen is wel een reeks van drie schilderijen die vrouwen uitbeelden. „De tijd" toont de vergankelijkheid van de schoonheid in twee oude, haast tot ruine geworden, gestalten. Op de achtergrond komt de tijd aanvliegen, die hier het einde betekenen zal. Daartegenover de jeugd in „de ma- ja's op het balkon" en „de jonge vrouwen", twee werkelijk verrukke lijke schilderijen met enorm gevoel voor charme en uiterste finesse ge schilderd. „De maja's op het bal kon", uit een particuliere verzame ling, is sinds 1848 niet meer ten toongesteld, zodat de aanwezigheid van dit stuk in Den Haag wel iets uitzonderlijks genoemd kan worden. De drie laatstgenoemde schilderij en behoren tot de genre-taferelen. Maar de twee doeken van de jonge vrouwen zijn uiteraard wel naar model geschilderd. Ze komen dus dicht bij het portretgenre, waarin Goya een der grootsten aller tijden was. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG Francisco José Goya y Lucientes werd op 30 maart 1746 te Fuedetodos bij Sa- ragossa geboren. Hij overleed op 16 apiil 1828 in half-vrijwillige ballingschap te Bordeaux. Zijn lange leven omspant een turbu lente tijd van revoltes en bezet ting. Goya leefde fel. In zijn jeugd was hij stierenvechter geweest, hij was in tal van amoureuze pe rikelen gewikkeld. Hij had een voorkeur voor het geweld dat in zijn tijd en zijn land zo overvloe dig heerste. Hij beeldde dat ge weld vaak met schijnbaar genoe gen uit. Toch verdient hij als schilder de grootste faam om de doeken waarin hij zich alleen maar eerlijk, kritiekloos en puur- objectief kon geven. Om zijn por tretten nl., genre waarin hij op één lijn mag worden gesteld met Titiaan, Rembrandt en Frans Hals. Op de Goya-tentoonstelling, die tot 13 september in het Mauritshuis wordt gehouden zijn het juist de por tretten die het sterkst de aandacht vragen. Worden andere genres die Goya heeft beoefend er op zijn best goed aangeduid, bij de portretten zijn er enkele der voortreffelijkste te zien 'die de schilder heeft gemaakt. Er is wel eens gesteld dat Goya ook in zijn portretkunst onbarmhar tige kritiek heeft geleverd op de maatschappij om hem heen. Met name zou dat gelden voor het befaamde groepsportret van Karei IV en zijn gezin (hier niet aanwezig) en uit de voorstudies daarvoor. We kunnen het nauwelijks geloven. Als de schilder de plompe onbeduidendheid, de ijdele verwatenheid en andere kwalijke eigenschappen van sommige van zijn modellen zo pijnlijk onthullend vast legde was dat, menen wij, omdat hij de werkelijkheid en niets anders schilderde. Die kwalijke eigenschap pen werden niet toegevoegd, maar waren al in het model aanwezig. Als bewijs hiervoor mag het feit gelden, dat Goya vele jaren lang een gevierd hofschilder is geweest, dat alles wat „grande" was in Spanje er prijs op stelde door hem geportret teerd te worden. Dat duidt er op dat men zijn wijze van voorstellen op hoge prijs stelde. La Tirana was een actrice. Goya vereeuwigde haar op fabuleuze wijze. Ze staat er, zelfbewust van haar schoonheid, uitdagend en gelijktijdig dwingend tot afstand nemen. Nog mooier is het portret van de gravin van Chinchon. Deze, hier nog jonge, vrouw had met haar wispelturige echtgenoot geen gelukkig leven. Het lijkt of Goya hier de objectiviteit doorbreekt door het tonen van extra genegenheid. Hij schilderde zijn mo del met een haast liefdevolle deli caatheid die uit elk detail blijkt: de buitengewoon mooie kop, de gevoe lige houding van de armen, de voor treffelijke stof schildering van de ja pon. Dit stuk is een absoluut hoogte punt, niet slechts in het oeuvre van Goya, maar in de gehele geschiedenis van de portretkunst. Goya had toch veel affiniteit voor het vrouwelijk schoon. Het blijkt ook uit een ander vrouwenportret, waar schijnlijk de markiezin De las Mer cedes, dat eveneens heel verfijnd is. Bij dit portret moet men speciaal let ten op de vaardig geschilderde ach tergrond, die het schilderij een grote ruimtelijkheid geeft ondanks de do minerende positie van het model. Zijn modellen kwamen er niet al tijd zo gunstig af. De rijk geklede en met veel ordetekenen omhangen markies José Antonio Caballero heeft iets onthutsend onbeduidends. Van koning Karei III werd verteld dat hij op een schaap leek en Goyi laat precies zien waarom dat verteld werd. Koning Ferdinand VII werd voorgesteld als een sinistere kerel en Juan Antonio Cuervo heeft een be paald verzopen kop. Door zijn eerlijke objectiviteit komt Goya heel ver als hij kinderen schildert. In het Mauritshuis k® men dat aan verschillende schilde rijen zien. Het sterkste in een voor studie van het befaamde groepspor tret, dat de infante Francisco de Paul Antonio voorstelt. Een z# schets van een prinsje dat echt all kind geschilderd werd, als een ben gel, die met moeite stil kon staan. Goya zal er niet veel tijd voor ge kregen hebben, maar het doek heeft iets ongemeen innemends. Goya is tijdens zjjn leven vaak ziek geweest. In 1792 had een ern stige ziekte blijvende doofheid tot ge volg en ook later sukkelde hij va® met zijn gezondheid. In 1820 kwam hij zelfs in levensgevaar te verkeren Daaraan danken we een der merk waardigste dubbelportretten ooit geschilderd werden, dat van d' schilder en zijn arts Arriete, aan wie hij het doek na zijn herstel opdroeg Zowel het lijden van de zieke als behoedzame zorg van de arts zijni OP bijna navoelbare wijze geschilderd. De kunstenaar is tot op hoge leer tijd actief gebleven. Daarvan getui gen de laatste schilderijen die ron zijn tachtigste jaar gemaakt moete zijn: schetsen van een oude manc van een non en schilderijen van Petrus en St. Paulus, die tonen j*»- zijn scheppingskracht tot bijna »e einde ongebroken was. De tentoonstelling in het M®®®" huis is een evenement van de eersw orde, die geen kunstliefhebber 8 mag laten ontgaan. Er is voor een fraaie catalogus, die alle l toonde werken, ten dele in 'kleur, beeldt. Op het voorplein van het m seum is een „kijkzaaltje" geb- ,f waarin dia's vertoond worden van schilderingen uit het „huis van i dove". Asuncion pass 31 Lobos nt- R «astiaan Broere pass 1 Don nr Tees, Bernard John pass Finisterre nr Lissabon, Care) pass 1 Brunsbuettel nr Triest, jjeth Broere 2 te Rotterdam, ma 3 te Mena, Merwelloyd panamakanaal, Nijkerk 2 pass, gingen nr Genua, Schielloyd Yokohama, Stad Utrecht 2 te York, Straat le Maire 3 550 wn Auckland nr Auckland 4 verw (eon 4 vn Singapore nr Saigon, dema 4 ten anker rede Mer Ahmadi, Lelykerk 4 rede Mei Fahal, Straat Luanda 5 te Por verw, Togokust 4 te Dakar, A* 4 te Port of Spain, Ampenan Paita nr San Pedro, Britsum Houston, Camitia 3 te Curasao, bo Dragon 3 vn Batonrouge nr terdam. Chevron Rotterdam Maracaibo, Choluteca 4 vn Aln te nr Golf ito, Jason 3 vn Pol Spain nr Paramaribo, Kara Curasao nr Santo Domingo, Ke 4 op Mississippi verw nr Goodlj leiderkerk 4 te Bremen, Met loyd 3 vn Cristobal nr Cur: Jloerdyk 3 vn Oakland 4 te T Angeles, Neder Lek 5 te Wellin'j verw, Neder Weser 3 vn Tampic New Orleans, Pericles 4 te Por Spain, Stad Vlaardingen 4 te Li Straat Clement 4 te Portland, 1 mis 3 vn Maracaibo nr Pto Cab Tjinegara 4 te Risdon. Willems 5 te Adelaide verw, Witmarsum Santos, Adonis 3 te Curasao, Cap Bix 3 vn Kharg Eil nr Durl Johannes Frans 3 vn Seven IsL nr Carribbean, Kosicia 3 vn Isle Grain nr Rotterdam, Radja 3 Duinkerken nr Rouaan, Amstelhe vn Moji nr Adelaide, Blitar 3 Semarang nr Soerabaja, Canister vn Port Gentil nr Dakar, Castill te Armuelles, Gaasterdyk 4 te vanah, Gulfswede 3 te Antwen Langoeas 3 vn Bremerhaven nr 1 terdam, Oostkerk 3 van Karachi Bombay. Ouwerkerk 3 te Antw oen, Polyphemus p 3 Madagascar Belawan, Statendam 3 vn Andels nr Bergen. Chevron Delzijl 4 te Rotterd; Daphnis 3 vn Amsterdam nr W Indie. Domburgh 3 te Rotterdi Hagno 4 vn Rotterdam nr Le Hav Hermes 4 vn Rotterdam nr Suri me, Ilias 4 te Rotterdam. Kopion 3 vn Rotterdam nr Hamburg, Kf cla 4 te Rotterdam, Marathon 3 Rotterdam, Seinelloyd 3 te Amst- dam. Amstellaan 5 te New Catle ver Amstelmolen pass 4 Sumatra nr S gapore: Barendrecht 4 te Kharg 1 Bovenkerk 4 dw Dakar nr Antw pen: Coralmaeandra 4 vn Brunsb tel nr Rotterdam; Karimata 3 Kaapstad nr Port Elisabeth; Kate sia 4 te Teesport verw; Maco pass 4 str, Ormoesz nr Singapo Nederelbe 5 te Keelung verw: Ph ne 5 te Bombay verw: Rotti 5 Manilla verw; Straat Holland 4 Eastlondon: Tanama 4 vn Osaka Nagoya; Voorne 5 te Moji verw. AMSERDAM, 4 aug. Op een terugslag van Wall Street na de recente koers stijgingen was men aan het beursplein wel voorbereid, maar de reactie in New York van maandag is dinsdag in. Amsterdam nogal hard aangekomen. Dat het dow jonescijfer met 11 punten omlaag ging werkte teleur stellend en het gevolg was een flauwe markt met slechts weinig kooplust. Dit neemt niet weg, dat men op langere termijn bepaald niet pessimistisch is. De ontwikkeling van gisteren beschouwt men in Wall Street als een gezonde reac tie. Alleen de nationale fondsen kwamen op lager niveau en Na! werden slechts schaars ver- on handeld. Voor Akzo lag de opening bijna ƒ2 lager op ƒ2,80 en hetzelfde was het geval voor Heineken op ƒ208. Philips moest ƒ1,20 afstaan <>p ƒ64. Volgende week ko men de kwartaalcijfers van het Philips-concern. Tevens volgt men met aandacht de nog vage berichten over een mogelijke grote Europese computercombinatie. Kon Olie was circa ƒ1 lager op 135,30. Donderdagochtend zal vde Shell haar cijfers over het 2e kwartaal bekendmaken. Hoogovens moest 140 af staan van de recente avan ce, en Unilever werd het zwaarst getroffen door te rug te gaan van 93,80 naar 91,50. Alles bij een flauwe markt waarbij men echter vol strekt niet in pessimistische voorspellingen gelooft. Wat de overige afdelingen betreft, de Nederlandse staatsfondsen behielden een vrij goede tendens. Bij kal me affaire bewogen de koersen zich enigszins on regelmatig rondom het vo rige peil, met als belangrijk aspect de beide nieuwe staatsleningen, waarvan woensdag het prospectus zal verschijnen. Aandelen KLM herstelden tot 117. In de scheepvaart- hoek was de HAL zeer JJ®t op 87.5 (vorige koers o5.3). Ook Kon Boot was ttogor op ƒ88.50. Van Om meren deed het ditmaal rus tig aan en Scheepvaart Unie 0.50 lager. In de cul tures was weinig te doen. elj was aan de vaste kant enHVA was nauwelijks prijshoudend, bankaandelen vertoonden einige reactie. grootste schilders aller tijden, in ons land is aan zijn schilde rijen nog nimmer een tentoon stelling gewijd. Dat alleen is stelling gewijd. Dat alleen al is voldoende reden lijkt ons. Wij hebben dus geen enkele moei lijkheid met de keuze van dr. De Vries. We bewonderen wel zijn moed om deze keuze te durven ma ken. Goya immers is hier goed be kend om zijn etswerk. Dat is her haalde malen herdrukt, voor het laatst, menen we te weten, nog in 1937 in opdracht van de Spaanse regering, die er een middel in zag voor de strijd tegen Franco. Die etsen zijn regelmatig öök in ons land op tentoonstellingen te zien. Met de schilderijen ligt het an ders. Als gezegd, Nederland bezit er slechts een. Mensen die, als wijzelf, nimmer in Madrid waren kennen misschien nog enkele werken, die in Londen of Parijs te zien zijn, maar moeten voor het overige voor hun kermis putten uit afbeeldingen. Steeds afgebeeld zijn enkele hoofd- 'La jeunesse' uit het museum voor schone kunsten te Lille De „wandeling in Andalusië". (Van onze kunstredactie) DEN HAAG „Waarom Goya?" Dat is de vraag, die dr. A. B. de Vries herhaalde lijk werd gesteld toen hij bij zijn afscheid als directeur van het Mauritshuis in Den Haag de gelegenheid aangreep om. toen hem werd aangeboden nog eenmaal een tentoonstel ling in te richten, juist deze Spaanse meester te kiezen. De vraag ligt enigszins voor de hand. Het Mauritshuis heeft geen enkele binding met Goya en in ons land is slechts één schilderij van deze meester, in het Rijksmuseum nl. Toch is de vraag „Waarom Goya?" in wezen een onzinni ge vraag. Goya immers was een der werken: de naakte en de geklede Maia (meer gekend vooral om de pikante geschiedenissen die er rond verteld werden), het grote groeps portret van Karei IV en zijn fami lie, de fusillade door Franse solda ten. Nu stond het voor dr. De Vries bij voorbaat vast, dat uitgerekend deze doeken niet naar Den Haag zouden kunnen komen, evenmin als de fan tastische schilderijen „Uit het huis van de dove". De tentoonstelling zou dus bij voorbaat een incomplete in druk maken, Is dat een bezwaar? We menen van niet., Op de eerste, plaats is een tentoonstelling er voor wat men te zien krijgt, nietvoor wat men missen moet. Voorts menen we te kunnen stellen, dat het met die incompleetheid nogal meevalt. Als men er van uitgaat, dat het grote oeuvre van Goya in ruim vijf tig schilderijen valt samen te vatten (en een veel grotere tentoonstelling zou de overzichtelijkheid niet bevor deren) dan blijkt het overzicht van dat oeuvre toch vrij representatief

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 6