Brandpunt vernieuwt zich
IN DE HOLTE VAN JE ARM
Wij
A Song
c
JONGEREN MAKEN DE TRADITIONELE UITZENDING
|PBiB"
Beste luisterresultaat alleen met gespecialiseerde zender
luister naar
luke
lucky
Herinneringen
In augustus
festival in Bïlzen
NEDERLAND I
NEDERLAND II
BELGIë (Nederlands)
BELGIë (Frans)
DUITSLAND I
DUITSLAND II
I Derde elpee va
Prikkel
draad
0ver de
Prairie
WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1970
(Van onze radio- en tele visieredac. tie)
HILVERSUM Brandpunt, de actualiteitenrubriek van de KRO,
zal in het nieuwe winterseizoen in een iets gewijzigde vorm op het
scherm verschijnen.
Op de dinsdagavond zullen uitsluitend zogenaamde „specials" wor
den uitgezonden, uitzendingen die slechts aan één onderwerp zijn
gewijd. Daartoe behoort ook de rubriek „Vanavond in Nieuwspoort".
Op de andere uitzendavond van Brandpunt, afwisselend de vrijdag of
zaterdag, verschijnt de rubriek in de traditionele vorm op het scherm.
Jacques Grijpink
Ad Langebent
De terugkeer van „Brandpunt
Buitenspel" is op dit moment nog
niet zeker. Voor deze sportrubriek is
in het zendschema geen aparte tijd
uitgetrokken, al is men het er bin
nen de KRO-programmaleiding over
eens dat het zonde zou zijn als deze
rubriek zou verdwijnen. Misschien
dat de gewone Brandpunt-aflevering
eens per maand op zaterdagavond
voor Brandpunt Buitenspel het veld
moet ruimen, maar de beslissing
daar over is nog niet genomen.
De redacteuren die al geruime tijd
bij Brandpunt zitten, Ed van Wes-
terloo, Ad Langebent en Aad van
den Heuvel, zullen zich komende
winter in hoofdzaak met de specials
gaan bezighouden. De scheidslijn is
echter niet zo streng getrokken dat
deze oud-gedienden nooit me-er in
de gewone Brandpunt te zien zullen
zijn.
Handen vol
Jacques Grijpink, eindredacteur
van Brandpunt, verwacht echter dat
ze aan de vervaardiging van de
specials hun handen zo vol zullen
hebben dat ze aan niets anders meer
zullen toekomen. Voor hemzelf geldt
hetzelfde.
Zijn werk als eindredacteur neemt
al z'n tijd in beslag, hij denkt er
zelfs over z'n mede-presentatie van
de Nieuwspoort-uitzending stop te
zetten. Grijpink: „Je bent de hele
week bezig met die programma's, je
houdt te weinig tijd over om daar
naast nog iets anders te doen. Ik
houd wel m'n aandeel in de teksten,
maar dat is een heel andere zaak".
Commentaren
De mogelijkheid bestaat dat Jac
ques Grijpink zelf de hoofd-com-
mentaren zal uitspreken. Dat zal
echter weinig voorkomen om de
eenvoudige reden dat Brandpunt
zelden commentaren geeft. Mocht
hij het doen, dan heeft dat iets te
maken met het feit dat de gewone
Brandpunt uitsluitend door de jon
gere garde wordt bemand. Dat zijn
Charl Schwietert. Han van der
Meer, Willibrord Frequin, Fons Pe
ters en Felix Huizinga. Cameraman
regisseur Piet Kaart zal zich in
hoofdzaak met de specials bezighou
den. Wim van Baarle blijft van bei
de uitzendingen de regie voor zijn
rekening nemen.
Een niet onbelangrijke wijziging
is dat Brandpunt nog maar 25 minu
ten op z'n hoogst een half uur zal
duren. Dat heeft iets te maken met
een nieuwe bedrijfslijn binnen de
KRO. Perschef Van der Knaap:
„Brandpunt, documentaires, in het
algemeen gesproken, alle program
ma's die van de kijkers grote aan
dacht vereisen, mogen komende
winter niet langer dan een half uur
duren. Wij zijn van mening dat het
effect van dergelijke uitzendingen
bij beperkte duur groter zal zijn. Ik
geloof dat zelf ook. Met een docu
mentaire van vijftig minuten bereik
Aad van den Heuvel
je niet zoveel als met twee pro
gramma's van een half uur".
Jacques Grijpink: „Deze nieuwe
regeling legt ons beperkingen van
de mogelijkheden op, dat ligt voor
de hand. Hoe dat zal uitpakken kan
ik nu echt nog niet zeggen. Het doet
natuurlijk niets af van ons principe.
We willen relevante achtergrondin
formatie geven daarin zit onze optie.
Het geven van informatie waarvan
we het belangrijk vinden dat de
mensen het weten".
Ruimer verband
Over de opzet van de specials zegt
Grijpink: „We behandelen daarin de
actualiteit in ruimer verband dan in
de gewone uitzendingen. Laat ik een
voorbeeld noemen. Noord-Ierland. Ik
zou me kunnen voorstellen dat we
daaraan een special zouden wijden,
maar dan echt aan de achtergron
den. Deze uitzendingen zullen altijd
een sterke binding met de actuali
teit hebben. Natuurlijk, er moet im
mers een duidelijk verschil zijn met
gewone documentaires".
Als voordeel van de specials op de
dinsdagavond ziet Jacques Grijpink
dat de actualiteitenrubrieken iets
meer over de hele week zijn ver
spreid. In de huidige situatie krijgen
de kijkers op de eerste twee dagen
van de week vier volledige rubrie
ken voorgeschoteld, een opeenhoping
waarmee Grijpink verre van geluk
kig is. Een en ander neemt overi
gens niet weg dat er ook dinsdag
een gewone, al of niet extra, Brand
punt-uitzending zal zijn, zodra de
actualiteit dat eist.
Tot de reeks specials zullen vijf
ad zes uitzendingen behoren die,
vooruitlopend op de verkiezingen
van volgend jaar, fundamentele on
derwerpen zullen behandelen die
met het oog op de verkiezingen van
het grootste belang zijn. Bijvoor
beeld vragen als: wat denkt men
van defensie, hoe vindt men dat de
nrioriteiten zullen liggen bij de ver
deling van de begrotingsgelden, en
onderwerpen als ontwikkelingshulp,
onderwijs, milieuverontreiniging.
Dat zijn de zaken die in deze uit
zendingen aan de orde zullen ko
men.
Grijpink: „Deze uitzendingen zul
len gebaseerd zijn op verantwoord
wetenschappeliik onderzoek. We
zijn op het ogenblik in bespreking
met verschillende mensen van uni
versiteiten, zodat ik op dit moment
nog niet kan zeggen wie wat gaat
doen. Een ding is we] zeker. We
gaan niet meer barometertje spelen,
dus met voorspellingen over hoe
men zal gaan stemmen. Daar zullen
we ons hooguit zijdelings eens mee
bezighouden. Hoofdzaak is diepgaan
de informatie die wetenschappelijk
volledig verantwoord zal zijn".
AMSTERDAM In de Haagse Koninklijke Schouwburg zal 29 september de première plaatsvinden van het blij
spel „In de holte van je arm", van de schrijver Dimitri Frenkel Frank. Het stuk zal gespeeld worden door de acteurs-
schtparen Ton van Duinhoven-Ina van Faassen en Guus Hermus - Bep Dekker. Van links naar rechts bij de toneel-
naquette: Dimitri Frenkel Frank, decorbouwer Keith Norman, Ton van Duinhoven, Ina van Faassen, Guus Hermus,
Bep Dekker en regisseur Adrian Brine
OF Marcel Proust in het dorpje
Combray wel zo'n gelukkige jeugd
heeft doorgebracht als ons op de
omslag van zijn roman „Combray"
wordt gesuggereerd, betwijfelen wij
sterk. Toegegeven: Marcel Proust
de ik-figuur in het boek weet op
meesterlijke wijze de wat vreemde-
melancholieke sfeer te tekenen, die
het dorp beheerst en hij is daardoor
duidelijk geboeid. Dat blijkt b.v. uit
de wijze waarop hij een oud ge
brandschilderd raam in het dorps-
(Van onze showredactie)
BILZEN In Bilzen (Belgisch
Limburg) wordt voor de zesde ach
tereenvolgende keer een festival
met zowel pop als jazz gehouden.
Het festijn heeft plaats op 21, 22 en
23 augustus. Dit jaar staat het festi
val in het teken van de „vrijheid".
Vaststaat, aldus de organisators
dat de volgende artiesten komen:
Ten Years After, Golden Earring,
The Kinks, Alan Price, Arthur Con-
ley, MC 5, Black Sabbath en Arthur
Brown. Van de jazz-vedettes is Diz-
zie Gilespie de meest bekende.
kerkje beschrijft. Maar de auteur is
onmiddellijk minder gelukkig, wan
neer hij op zoek is naar herinnerin
gen aan het huis en zijn bewoners,
temidden waarvan hij zijn jeugd
doorbracht. We maken dan kennis
met de gegoede, maar stomvervelen
de bourgoisie, waar alles zijn vaste
plaatsje heeft en tradities tot de
alledaagse gewoontetjes toe heilig
zijn. Men proeft telkens weer dat de
auteur in dit milieu, waar de sma
keloze eenvormigheid en verveling
afdruipt, met zijn fantasieën geen
kanten uit kan, tenzij naar zijn ka
mer, waar hij dromen kan wat hij
wil. Marcel Proust baarde in 1913
met de romancyclus „Du cöté de
chez Swann", waarvan „Combray'
het eerste deel is, nogal opzien als
inspirator van vernieuwingen in de
literatuur. Dat is begrijpelijk, want
zijn opmerkingsgave en zijn schrij
verstalent zijn onmiskenbaar. Toch
is „Combray" een boek, dat zich
moeizaam laat lezen vanwege ellen
lange zinnen en tussenzinnen, die
soms een halve pagina beslaan. Het
komt ons voor dat de vertaler C. N.
Lijsen de oorspronkelijke tekst wat
teveel op de voet heeft willen vol
gen tot schade van de leesbaarheid.
H.S.
Combray" door Marcel Proust.
Uitgave: De Bezige Bij-Meulen-
hoff Amsterdam Prijs 14,50.
(Van onze redacteuren)
HILVERSUM - BREDA Vorige week is Hilversum weer eens van
een paar rapporten bevallen. Het eerste heeft betrekking op de pro
grammering van Hilversum III, het tweede bevat beschouwingen
op grond van luisterdichtheid-metingen over de belangstelling van
luisteraarsgroepen voor de verschillende programmasoorten. Beide
werkstukken dragen weinig nieuws aan, maar in het tweede rapport,
vervaardigd door de afdeling Studie en Onderzoek van de NOS, lijken
elementen voor te komen die gevaarlijk zijn voor de toekomstige ver
scheidenheid en kwaliteit van de radioprogramma's van de Neder
landse omroep.
Het rapport over Hilversum 3 is
voornamelijk technisch. Het karak
ter van de lichte-muziek-zender
wordt niet aangevochten, ten hoog
ste de programmalse he vorm. Zo is
het wel interessant te vernemen dat
een deel van de werkgroep die zich
met dat probleem heeft beziggehou
den minder enthousiast is voor een
voortzetting van een programma-op
bouw zoals tijdens de Tour de Fran
ce het geval was. Een dergelijke
vorm zou een „snelle programma-
slijtage in de hand werken".
Wij geloven dat deze samenstel
lers er goed aan zouden doen de
pra'ktijk van stations als Radio-
Luxemburg en Europe Numéro Un
beter te bestuderen. De overige aan
bevelingen, waarvan de wens tot
een aparte nieuwspresentatie voor
Hilversum 3 de belangrijkste en de
zinnigste is, zijn bekend. Men wil er
een non-stop-station van maken en
de zendercapaciteit vergroten. Het is
niet duidelijk hoe dat la etste te
verwezenüjken is zonder in conflict
te komen met internationale over
eenkomsten (zie ons blad van don
derdag 30 juli j.L).
Het rapport van de eigen NOS-
onderzoekafdeling over de belang
stelling van het luisterend publiek
is gevaarlijk, omdat het door de
veelheid van de daarin opgestelde
cijfers gemakkelijk verleidt tot de
gedachte dat juist de potentiële
klanten voor de Arbeidsvitaminen of
Moeders wil is wet niet aan hun
trekken komen. Bovendien wordt de
indruk gewekt dat men versteld
staat van het feit dat verstrooiings
programma's meer luisteraars trek
ken dan het Concertgebouw of een
experimenteel klankbeeld. Het heeft
er de schijn van dat men in Hilver
sum denkt er zijn tien miljoen po
tentiële luisteraars en die moeten
ook allemaal en liefst allemaal
tegelijk worden bereikt. Dat laat
ste is alleen al onmogelijk omdat we
niet allemaal tegelijk kunnen luiste
ren, als men b.v. met de arbei
ders in continubedrijven rekening
houdt.
Ontwikkeling
Veel bedenkelijker is dat er een
zeker verband wordt gelegd tussen
ontwikkelingsniveau en programma
belangstelling. Waarom anders zo
uitdrukkelijk vermelden dat 75 pro
cent van het radiopubliek niet meer
dan lager onderwijs gevolgd door
een beroepsopleiding heeft genoten?
Er zijn academici die Bach en Bou-
lez wel nooit uit elkaar zullen leren
houden en voor wie alle praatpro
gramma's worst zijn, al was het
maar omdat ze zelf voortdurend aan
het woord blijven. Juist mensen met
minder opleidingskansen zijn vaak
het meest geïnteresseerd in het ge
sproken woord, omdat zij op die
wijze toch hun ontwikkeling kunnen
aanvullen. En de liefde voor goede
muziek is al helemaal aan geen
klasseprivileges gebonden.
Het is niet uitgesloten dat dit
rapport door sommigen en niet
alleen programmasamenstellers in
Hilversum, maar ook door bepaalde
radio- en showpublicisten ge
bruikt zal worden om een verdere
verschuiving ten gunste van de lich
te muziek te bepleiten. Ietwat over
trokken als men weet dat van de
299 wekelijkse zenduren van de
binnenlandse omroep er deze week
144 met amusement voornamelijk
van muzikale aard werden ge
vuld.
Dat is ruim twintig uur per dag.
Allerlei gemengde programma's met
veel muziek, zoals voor bejaarden
en jongeren of toeristische mélanges,
zijn daarbij nog niet eens meege
teld. Wanneer de hooggeroemde,
niet-bestaande doorsnee-luisteraar
dus toch niet aan zijn trekken
meent te komen, is er iets mis met
de programma-opbouw en dart is nu
juist al van heit zendtijdenbesluit
van 1930 af de zwakke kant van
de Nederlandse omroep.
Een paar voorbeelden uit zeer ve
le. Op zaterdagmorgen lopen ander
half uur lang de volstrekt gelijk
soortige programma's Z.O. 135 (Hil-
naast élkaar. Wie geen trek in de
naast elkaar. Wie gen trek in de
Cursus Bijbelvertalen of de gymnas
tiek voor de huisvrouw heeft, moet
tot kwart voor tien wachten voor hij
een brok serieuze muziek kan ho
ren. Luisteraars die in de ether de
weg weten, zijn dan allang uitgewe
ken naar BBC 3. Die geeft, als er
maar geen cricket is, de hele zater
dag door een heerlijk gevarieerd
muziekprogramma. In het zuiden
van het land kan men bovendien op
de serieuze FM-programma's van de
Belgische omroep afstemmen.
Op zaterdagmiddag na het nieuws
van 13 uur is het van 't zelfde
programma een pak: vliegende
schijven voor militairen een jeugd-
uurtje en de lol van Hilversum 3,
Wie op z'n vrije zaterdag aan wat
steviger kost toe is, wijke uit naar
het buitenland. In de late zaterdaga
vond: plaatjes, plaatjes en nog eens
plaatjes op de ene, sport op de
andere zender. Waar blijf je, als je
trek hebt in een rustig stukje ka
mermuziek? Bij de Fransen, de Bel
gen, de Duitsers desnoods.
Toegegeven moet worden dat het
op zondag voor de liefhebbers van
het luimige genre vaak dezelfde si
tuatie is op de „grote" Hilversums,
maar die kunnen tenslotte altijd nog
uitwijken naar Hilversum 3 of Radio-
Veronica. Maar als je op zondag
middag niet van klassiek houdt,
geen belangstelling voor sport hebt
en ook geen gastarbeider bent, ben
je ook gedwongen je heil bij Radio-
Verondca, BBC 1 of 2 dan wel de
Vlaamse gewestelijke omroep te
zoeken.
Veertig
Woensdagmiddag tussen vier en
vijf is er ook zo'n leuke keuze
mogelijkheid. Er is een programma1
voor A.O.W.-ers, voor de tieners en
op drie één dat aangekondigd
staat met de naam van Cees van
Zijtveld. Dat lijkt ook iets voor
tieners of twenners. Maar nou ben
je veertig en je wilt toch iets uit
Hilversum horen: waar blijven ze
nou?
Sinds VPRO-Vrijdag hebben we
op die dag ook al zulke aardige
alternatieven gekregen. Op Hilver
sum 1 vijf uur geklessebes over van
alles en nog wat. Wat in het begin
een leuk initiatief leek, is al lang
verworden tot een vermoeiend ma
niertje. Hetzelfde geldt trouwens
ook voor de VPRO-maandag, waar
de waardering voor goede muziek
wordt vertaald in erdoor-heen-klet-
sen en wegdraaien van grammofoon
platen. Maar naast vijf uur praten
op vrijdag staat op Hilversum 2
tenminste twee en een half uur spre
ken.
En dan hebben we de tekst- en
muziekprogramma's Disco-drive-in
en The sound of musical geen
Nederlandse vertaler voorhanden ze
ker nog zeer bescheiden gewaar
deerd wat het aandeel van het ge
sproken woord betreft.
Zenderkleuring
Dit hele brokkelige en onsamen
hangende programmabeeld kan pas
radicaal worden veranderd, als er
eens gekozen wordt voor efficiency
in het bevredigen van luisteraarsbe
hoeften. Dat heeft met percentages
belangstellenden geen moer te ma
ken. Negentig procent minnaars varn
lichte muziek kunnen toch bediend
worden met één programma op één
zender. Die negentig procent houdt
namelijk van precies dezelfde soort
muziek, zoals diezelfde negentig
percent ook terug te vinden is in De
Efteling of aan het Zandvoortse
strand en niet in het Van Abbemu
seum of Hotel Britannia.
Voor die andere tien percent moet
er ook een zender zijn, dat is duide
lijk. De oplossing is dus daft Hilver
sum 1, 2 en 3 herkenbaar worden
gespecificeerd naar praatprogram
ma's op de ene lichte muziek op de
andere en serieuze muziek op de
derde zender. Waarbij aangetekend
dient te worden dat kerkdiensten en
sport bij het gesproken woord thuis-
Het zal eveneens duidelijk zijn
horen, omdat de muziekkranen on
onderbroken behoren te stromen,
dat de eigen identiteit der omroep
verenigingen alleen in de gesproken
programma's tot uitdrukking kan
komen. In die sector beantwoorden
ze aan het doel, waarvoor ze werden
opgericht. Voor een plaatje van The
Beatles zomin als voor de Vijfde
van Van Beethoven maakt het enig
verschil of ze onder socialistische
dan wel protestants-christelijke dan
wel rooms-katholieke signatuur wor
den aangeboden.
JOOP BARTMAI
17.0»
17.35
18.45
18.55
19.04
CVK
19.30
20.00
20.20
20.25
22.15
22.40
22.45
NCRV
KIJKKAST
Reportage vanuit het centrum
van Jongensstad '70, een uniek
kamp in Ommen
SLUITING
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL
(kleur) PUFFENSTUF
Afl. .Witchieppoe wil filmster
worden"
IKOR-KRO/RKK
KENMERK
Informatie over kerk en sa
menleving
NOS
(kleur) JOURNAAL
(kleur) STICHTING SOCU-
TERA
Filmpje over ontwikkelings
samenwerking
GETUIGE A CHARGE
Naar een toneelstuk van Aga
tha Christie heeft Billy Wilder
in 1957 de film .Getuige a
charge" gemaakt
STUDIO SPORT
Waarin o.a. een voorbeschou
wing op de komende voetbal
competitie
JOURNAAL
SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
NCRV
19.04 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
19.11 TRANSATLANTISCH
TREFPUNT
Ontmoetingen met mensen,
dieren en dingen van over de
oceaan
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 JOSé FELICIANO
„Veel liefs uit het stadion".
Indrukken van het optreden
van José Feliciano in het
Olympisch stadion in Amster
dam op 29 mei j.l.
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
De deelnemende Nederlandse
teams zijn de zes finalisten uit
Dubbel Zeskamp, aangevuld
met de ploeg van Aalten
22.20 CONCERT
„Het duurt niet lang meer" en
„Nu is de dag ten einde" wor
den in bewerkingen van ver
schillende componisten in de
Ned. Herv. Kerk te Broek in
Waterland uitgevoerd
22.25 JOURNAAL NOS
22.30 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JEVANJONG
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 JOURNAAL
20.25 PLEASE, SIR!
T.v.-feuilleton
20.50 GAGS a GOGO
Filmklucht
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
Serie internationale spelpro-
gramma's. Het 5de spel heeft
plaats te Cardiff
22.20 GASTPROGRAMMA
Het vrije woord: Het Huma
nistisch Verbond
22.50 JOURNAAL
17.25 JOURNAAL
17.30 FEU VERT
Gevarieerd programma voi
de jeugd
18.55 RAYONS X
Lucien Froidebise spreekt oi
Le Pays Gaumais
19.25 BéBé Antoine
Voor de kleuters
19.30 LE SIXIèME SENS (1)
Naar de roman van Eoj
Boussinot
19.55 FESTIVALNIEUWS
20.00 JOURNAAL
20.30 SERVICE DES AFFAIRES
CLASSéES
Politieserie naar het werk va
Roy Vickers. Afl.: Coffre au
Souvenirs"
21.05 JEUX SANS FRONTIèRES
(Spel zonder grenzen), rj
Cardiff
22.20 THE RAILRODDER
Komische documentaire mei
Buster Keaton
22.45 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 ERFENIS VAN DE VEF
DEELDHEID (kleur)
Hoe staan de jonge Duitse
tegenover het „Duitse vraag
stuk"
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
(kleur) Internationaal treffer I
tussen steden uit verschillen;
landen. Vandaag in een oud
burcht in Cardiff in Wales
22.20 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
22.40 DRIJFHOUT
Uitspraken van een 24-jarige
Film van Rainer Hagen
23.25 WERELDKAMPIOENSCHAP
PENTATHLON
23.45 (kleur) JOURNAAL
19.45 HEUTE kleur)
Journaal, activiteiten en weet
bericht
20.15 (kleur) ZDF MAGAZIN
Aansluitend: kort nieuws
21.00 (kleur) DROOMVERHAAL
T.v.-film van Ruth Kerry ei
Wolfgang Glück naar een ge
geven van Arthur Schnitzler
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht
22.25 HIROSHIMA - DOOD IN DF
ZOMER
Een Japanse documentaire
Hiroshi Ogawa
(herhaling)
23.00 SLUITING
Pr HET buitenland hebber
de naam voor een dubb
op de eerste rang te willenf
ten. De Nederlandse vaka
reizigers verlangen wel het
te, maar trekken zure gezic]
als het op betalen aankomt.
gen ze.
Thuis zijn wij heel anders,
I vormen we een kooplustig
je en hebben vooral voor hii
tijk comfort miljoenen over.
precies te zijn: 10 jaar gele
gaven wij 300 miljoen uit
elektrische huishoudelijke aj
raten; dit jaar gaan we er
[miljoen aan besteden en in
zal het 1100 miljoen worde))
MARLéNE DIETRICH speelt t
avond één van de hoofdrollen
de film Getuige a charge, ge mi
naar een toneelstuk van Agi
Christie. Via Nederland 1 om i
voor half negen.
Woensdag 5 augustus
HILVERSUM I 402 m
VARA: 12.00 Stereo: Hallo Vol
luk!: licht amusementsprogramma
met muziek. 12.54 Voor het platte
land. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualitei
ten. 13.25 Een avond aan zee met
Paul van Vliet, cabaretprogramma.
13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo
Licht instrumentaal octet met
zangsoliste. 14.40 Stereo: De maan,
hoorspel. 15.15 Way-out: teksten,
muziek en andere geluiden van ge-
nerzijds. 16.00 Nieuws. 16.03 Socië
teit: Zestig minuten voor boven de
zestig. NOS: 17.02 Onder de groene
linde: oude liedjes. 17.20 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen-
en buitenland. VARA: 17.40 Stereo:
Viool en piano: moderne muziek.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo:
Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands weeko
verzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal
en instrumentaal ensemble met
zangsolisten. 20.10 Stereo: VARA-
Dansorkest en solisten. 20.40 Ko
mag het zeggen, gesprekken. 21.15
Stereo: Metropole- orkest: amuse
mentsmuziek. 21.45 Country en Wes
tern muziek. 22.00 Literaire herinne
ringen. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede
lingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Moderne muziek (gr.) 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 -12.50 Actualiteiten;
13.00-13.05 Raden maar 14.00
Zonder drempelvrees: gesprekken
met kinderen. NCRV: 14.10 Klassie
ke orkestmuziek (gr.) 15.00 In 't
zilver: programma voor oudere luis
teraars. 16.00 Nieuws. 16.03 Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio
voor t(w)ieners. 17.50 Overheids
voorlichting. Onderweg: verkeers
technische maatregelen bij ongeval
len. Samenstelling en presentatie:
Cees van Maasdam. 18.00 Stereo:
Strictly Country Style: country and
western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. NOS: 19.00 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. MORE
LE HERBEWAPING: 19.10 Me
vrouw van Beuningen 90 jaar, le
zing. NOS: 19.20 Programma voor
blinden en slechtzienden. 19.30 Hen
ry Wood Promenade Concert: Engels
kamerorkest, BBC-koor en solisten:
klassieke en moderne muziek. In de
pauze: plm. 20.25 Het omroepschap,
reportage. 22.15 Geen onderdaan
maar burger: een reeks uitzendingen
over de staatkundige vorming. 22.30
Nieuws. 22.38 Cosa NOStra - ook
uw zaak. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM IH 240 m en FM
AVRO: 12.00 Nieuws. 12 03 Zet 'm
op met vakantie: vrolijk platenpro-
gramma. (13.00 Neiuws; 13.03-13.06
Radiojournaal). 14.00 Nieuws, 14.03
Gimmick: platenprogramma. 15.01 J
Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen; pi-
pulair verzoekplatenprogramma,
16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Licht pla
tenprogramma. (17.00 Nieuws:
17.02-17.05 Radiojournaal).
BRUSSEL VLAAMS 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpro
gramma. (12.40-12.48 Weerbericht, I
mededelingen en SOS-berichtes 1
voor schippers;. 12.55 Buitenlands j
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer
bericht, mededelingen, dagklapper
en SOS-bèrichten voor schippers.
13.20 Tqfelmuziek. 14.00 Nieuws
14.03 Concertmuziek. 15.00 Nieuws i
15.03 Schoolkoren. 15.15 Voor i
kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs-
berichten. 16.09 Folkloristisch pro
gramma. 17.00 Nieuws, weerberich-
ten en mededelingen. 17.15 Lichte
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Ver
zoekplaten voor soldaten. 18.20 Le
kenmoraa] en -filosofie. 18.50 Lichts j
muziek. 18.55 Taalwenken. I9-'
Nieuws en weerbericht. 19.40 Lichts
muziek. 20.00 Operetteconcert.
Nieuws en berichten. 22.10 Lichts I
muziek. (23 00 Nieuws) 23.40-23.45
Nieuws.
Donderdag 6 augustus
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichts
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stèren
Lichte grammofoonplaten. (8 30-83*
De groenteman8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Klassieke kamer
muziek (opn.) 9.35 Waterstanden
9.40 Waar zijn onze kinderen geble
ven: programma rondom jongeren
en hun vakantie. 10 00 Voor M
kleuters. 10.10 Arbeidsvitamine'
(gr.) (11.00-11.02 Nieuws.) l'-31
Rondom 12, programma voor
vrouw. (11.55 Beursberichten)
HILVERSUM H 298 m
KRO: 7.00 Nieuws 7.11 Het 1®
vende woord. 7.16 Stereo: Badinerte
klassieke muziek (gr.) ("3"
Nieuws; 7.32-7.40 Actualiteiten
7.50-7.55 Overweging; 8.00-8J
Nieuws). 8.11 Voor de jeugd: infjf
matieprogramma voor 'de vakan» j
8.30 Nieuws. 8.32 Touringclub:
formatieprogramma en tips voor
vakantie. 8.45 Voor de huisvrouw
(9.00 Gymnastiek voor de huis
vrouw). NOS: 10.00 Wat heeft
Goed verkocht, maar tameli,
onbekend is de Engelse groep
mily. En dat is zo zo vreen
want de groep heeft ooit eens e
single op de een of andere hitli
gehad. Men beperkt zich tot 1
1 tabriceren van zeer goed do
wrochte elpees, waarop een rui;
soort muziek staat. Niet direct ha
rock, maar toch „gedreven"
steeds zeer enthousiast.
Family was in het Kraling
dos, en had ook daar de wind n.
mee. Optreden na de Byrds w
uiteraard vrij ondankbaar en to
net nog begon te stortregenen, vi
11ro™en velen naar de tenten. X.
senen die achterbleven waren n
i aï®nvolhouders, maar wat
I olijk ook uiterst benieuwi
I Oh' Benieuwd hoe zanger Rog
napman, He man met de mer
waardigste stem van heel Europ
ei er „live" van af zou brengen
„n Hat is zeker niet tegengevr
I was een bevestiging v
at °p de elpees al was beloof
w a doll's hous en Fami
J antertamment waren er twee i
I verrassende muziek.
a.elPee van Family A song j.
I e?'t al evenveel fraais. O
3 twee nieuwe leden (Jol
m
SCHIET M
kind?: Pedagogische rubriek. --
Stereo: Muziek uit de Barok. jy<u
11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zl"e
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM III 240 m en FM k»
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 TeW.
van weggeweest: muziek van to
voor luisteraars van nu.
Zzzoef: een instrumentaal W
gramma, 10.00 Nie u.s. 10.03 Muz'
bij de koffie. (11.00 Nieuws.)
10.2'