woont
maar...
hoe
wonen
LOHMANN
ZWOLSMAN
CRUYFF
DUYS
Bij de foto 's:
DE STEM
u
Ruimte en harmonie, kenmerken van
het interieur van de Amsterdamse
topvoetbalier (rechts boven). Van
buiten zou men het er niet aan afzien
(daaronder).
Dominerend in het interieur van
Willem Duys is (uiteraard) zijn pla
tenverzameling (rechts onderaan).
(Van een onzer verslaggeefsters)
Wij wonen, u woont,
ik woon, zij wonen. Maar
hoe en waar wonen zij,
die topvoetbalier, die t.v.-
ster, die oud-president van
de Nederlandse Spoor
wegen, die miljonair-zaken
man.
Is de belangrijkheid, de
bekendheid van de man nu
ook recht evenredig met
het huis waarin ze wonen
of, met andere woorden,
woon je als voethal-
fenomeen, waar als het
moet tonnen voor op tafel
gelegd worden of onder
tafel worden wegge
moffeld, nu ook in een villa
van tonnen
Dat hebben we ons af
gevraagd. En, zonder hun
privacy geweld aan te
willen doen, hebben wij
hun huizen hekeken.
LOOSDRECHT Het bastion van
een miljonair, Zwolsman. Ongenaak
bare natuursteen, een grote inrij
poort en hekken en hagen rondom.
Een dubbele garage, een jachthaven-
tje achter het huis. En toch, toch
heeft het alles iets onwezenlijks als
uit een sprookje. Het huis lijkt er
gens in zijn stijl of is het stijl
loosheid op het pannekoekenhuis-
je uit Hans en Grietje. Twee kinde
ren kijken, hun neus tegen de ruit.
naar de zwoegende fotograaf
VINKEVEEN Op de kronkelige
weg naar Vinkeveen passeert een
felrode Volkswagen-Porsche ons ra
zendsnel. In een flits herkennen we
hem Cruyffie. Misschien net te
rug van zijn Rotterdamse kleerma
ker. O, kent u dat verhaal niet?
Cruyff kreeg in Amsterdam van een
Ajaxfan een rol stof cadeau. Hij
gaat er mee naar een kleermaker.
Die zegt: „Nou, meneer Cruyff, daar
kan geen pak uit, alleen maar een
jasje". Een tweede kleermaker zegt
hem hetzelfde. Een derde hij
woont aan de andere kant van Am
sterdam kan er misschien een
jasje en een klein vest uithalen. Ten
einde raad gaat Johan Cruyff naar
zijn vriend Coen Moulijn in Rotter
dam. Die raadt hem zijn kleermaker
aan.
Kleermaker: „Nou. meneer Cruyff,
vest en twee pantalons gaan er ruim
uit".
Cruyff: „Ja, maar, hoe kan dat nou.
in Amsterdam alleen maar een jas
je..."
Kleermaker: „Natuürlijk, in Am
sterdam bent u zo groot, maar hier
maar zo klein....".
Van buiten strak, eenvoudig. Bak
steen en hout. Huize Duys. fjiriks
onderaan.
De Porsche staat voor de deur van
een rijtjeshuis als zoveel andere.
Maar daarmee houdt de vergelijking
dan ook helemaal op. Achter een
normale voordeur een hal. Maar dan
met klapdeuren als van een „saloon"
naar de salon. Een „antieke" vergul
de telefoon, lederen banken, een
marmeren tafel, een opblaasbare
stoel, veel glaswerk. Een ronde
wenteltrap leidt naar boven.
Groen, wit, oranje, zwart zijn de
overheersende kleuren in dit inte
rieur. En ze richten vanzelf de blik
naar weer twee klapdeurtjes, waar
achter een kleine van alle gemak
ken voorziene keuken.
Het maken van foto's van Cruyf
fie levert geen moeilijkheden op
Van zijn kleine tengere en slanke
vrouw meer: „Ja, maar dan moet ik
me eerst even opknappen". Daarna
moet ook meteen alles op de foto,
lohan. zijn vrouw en 't zoontje van
Wim Suurbier, dat net te logeren is
en met grote ogen de fotograaf aan
staart.
BLARICUM „Vuisf'-man, pla-
tenkenner als geen ander - om zijn
liefde voor het Wilhelmus beroemd,
what's in a name - Willem Duys
heeft pas een nieuw huis betrokken
in Blaricum. Van buiten strak, een
voudig, baksteen en hout.
Willem Duys is wat gepresseerd
bij onze komst. Hij moet nog even
op bezoek in het ziekenhuis. In een
half uurtje is hij terug. Goed, dat
halve uurtje wachten wordt veraan
genaamd door zijn charmante
vrouw, al heeft zij er wel wat
bezwaar tegen dat er zo maar opna
men gemaakt worden in haar huis.
Een beetje een inbreuk op haar
privacy is dat wel, vindt zij. Er is
ook nog een praktisch bezwaar: een
foto van Willem met als achtergrond
zijn enorme platenverzameling
geeft, zoals zij het zegt, de indruk
van een magazijn.
Een raam kijkt uit op een enorm
gazon, met achterin het grote tuin
huis, dat de hobby- en werkruimte
is van Willem. De woonkamer
ademt degelijke luxe. De disco-
theekhoek valt niet te missen, maar
evenmin de stijlvolle open haard en
de lange brede vensterbank vol
planten. De tafel is van zo dik hout
dat twee sterke kerels er moeite
mee zouden hebben die op te tillen
Naast de discotheek een vleugel met
daarop een schitterend ivoren
schaakspel. Het is in dit interieur,
dat de man, die zo weinig rust heeft
om stil te kunnen zitten, zijn rust
en comfort vindt. „Och, ik heb nog
zoveel te doen".
De kleuren van buiten lijken bin
nen weerspiegeld: naturel, donker
hout, het groen van de planten,
zwart leer en grijs.
UTRECHT In schrille tegen
stelling met de twee vorige huizen
is dat van de oud-president-direc
teur van de Nederlandse Spoorwe
gen, ir. J. Lohmann. Een eenvoudig
rijtjeshuis met een vooroorlogse
huurprijs. Maar, het is een even
ongenaakbaar bastion als dat van de
miljonair Zwolsman. Commentaar
van de heer Lohmann: „Ik ben er al
een keer ingetrapt". We laten u
alleen de buitenkant van dit bastion
zien.
4
Linksboven het onneembare bastion
van miljonair Zwolsman in Loos-
drecht. Stijl: pannekoekenhuis van
Hans en Grietje.
Daaronder het eenvoudige vooroor-
logserijtjeshuis in een stille buurt in
Utrecht, de residentie van ir Loh
mann.