MASSALE BOOMSTERFTE IN INDUSTRIEGEBIED Luchtvervuiling Kanaalzone in België neemt steeds meer toe Rondvluchten vanaf vliegveld Midden-Zeeland zeer in trek Teunis van Donselaar schildert de dingen zoals hij ze mooi vindt OOK ZAKENVERKEER NEEMT TOE Meer dan 3000 aan pNlie vleeshal Voorschip Sandria geborgen papier /oor uw per i mmmÊÊRÊm lAikoelin eybaltoernooi Festkapelle I Intochten OMVANG SCHADE BRAND IN ROOSENDAAL VOORLOPIG NIET BEKEND Afscheid van raad Middelburg Schade aan twee auto's bij aanrijding- Ie Weslkapelle Zakenlijn Accommodatie 3 DINSDAG 4 AUGUSTUS 1970 3 lining ik een Papoea was, dan >r Indonesië", zei mr. Van toen hij kort voor de „m0, (synoniem voor nep-ve: in Nieuw-Guinea) een racht aan president Soehart mr. Van Thiel bij voor- q, anders in het parlemtrj hij voorzitter van de Tweed is) aangeschreven als eei mens, hoewel menige», uitlating vond van al t vertrouwen, gezien de wijze Indonesiërs revoluties oplos, half miljoen doden en noi i.OOO gevangenen) in eig s nogal wat „oud zeer" u and en als iemand daar noti u moeten hebben, dan zou dj, m Thiel moeiten zijn. Wie A ioet ook B durven zeggen e» rijgt mr. Van Thiel dan vol maand de gelegenheid vooi bezoek dat president Soehar. zijn 20 generaals aan Neder rengt en dat hier bepaald nii wordt „als de formele bekn an de nieuwe verhouding tuo- twee landen" zoals men het lorstellen. Trouwens onze re- ziet dat ook niet zo al zegt want dan zou zij de eer e uitnodiging niet aan prina ird hebben overgelaten, die de toch wel veel sympathi spel zet. lijkt wel of deze regering, aan alternatieve aflossers ei u zijnde, het in de moeilijkhi lekt, of het ontstaan daam, niet meer ziet. Na de schan- en onterende capitulatie, dii poea's aan de meest meed» a kolonisators uitleverde (dal leze regering reeds in 1961 heit niet minder dan een hoo: t generaalsregiem (erger d; Dlonelsregiem) ons nu kot. en juist nu er volgens Papoea- Nicolaas Jouwe een soo: de onder de Papoea's plaai Ook Papoea-leider Nicolai is een integer mens en vo ouwe is er geen twijfel Indonesiërs erop uit zijn h- i-volk te vernietigen, lovige pro-Indonesische die de raad van mr. Va opvolgden en de moesjew: verwezenlijken, zijn nu t verzet gekomen. De inheemi •neur van West-Iran, Eliezi werd van zijn functie onthi gevangen gezet, evenals F en Herman Wajoi, die e voorzitter mocht spelen D-Indonesische „Partai Nas» ;ens Jouwe zijn er in zevi ndonesisch bewind 11.000 F vermoord. Wat nu nog ai ;kelingshulp en goederen ran binnenkomt, gaat er nu zeer uit, doch dit kan wordei zaakt, doordat alle Papoea: over niet gevangen gezet, tod vlucht zijn. Zelfs dit vluchtei moeilijk, omdat Australisd -Guinea de Papoea's wei genloos uitlevert of haar uit, zonder dat onze ministi liertegen ook maar ooit gef' heeft. Voor zover er ran nog iets geproduceei ligt dit te rotten, want h scheepsverkeer betreft de aan- van ladingen Javaanse bede die men wel kwijt wil en lekomstige arbeiders bedi mor buitenlandse ontginnei zakelijkheid en handelsgei de generaals wel. Wij bi chter goed voor (eeuwige.) :kelingshulp en in Indonesië, West-Irian, maar de tabaks- blijft in Hamburg en gee" ig maakt zich zorgen over oe men van de genaaste en tege-j ïtredderde ondernemingen, alig Nederlands Indië toch elstandsstaat maakte, die hei >aald niet meer is. geforceerde van „nieuwe ver- igen" zal de nabestaanden yffl ie vielen voor de verdedig™ idonesisch gebied en alles wa i geschiedde in Jappen-Kat"' ik wel niet bijster aanspreken, s de uitgestoten Indische h ders, de Zuid-Molukkers, n van het KNIL en noem op, die tussen wal en en wier problemen men Als klap op de vuurp.I, onze regering dan nog dagen een vliegtuig vt"., ste Indonesische gastarbeiders dat de toekomstige gastheS tvrouwen daar ook maar i 'weten (fait accompli?) en I isische ministers-zoon gaa" I spaarcentjes van halve la".9 n van hem vandoor. De t*ar I donesian Airways liet- boy l le stakkers nog staan k met 61 lege plaatsenA l lig. Dat is dan „de bekroning nieuwe verhouding tussen anden". zal je „verhouding" waar De afstervende bomen bij de „Sidmar" even buiten Zelzate. - - w -i. Een van de industrieën: Ugine Kuhlmann. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN In tegenstel ling tot de kanaalzone in Zeeuvvscli-Vlaanderen, waar de luchtverontreiniging de laatste jaren dank zij maatregelen van de bedrijven zelf duidelijk vermin derd is, neemt de vervuiling van het leefmilieu in de Belgische ka naalzone tussen Gent en de grens steeds meer toe. Een van de ge volgen van deze luchtverontrei niging langs het kanaal Gent-Ter- neuzen is het feit, dat grote aan tallen bomen en andere beplantin gen in de nabijheid van het staal bedrijf Sidmar gedoemd zijn de eerstkomende jaren te worden ge rooid. Dat is een van de conclusies van het Belgische .Komitee tot vrijwaring van het leefmilieu in de Kanaalzone" in het jaarverslag over de periode maart 1969 tot en met juni 1970. Naast de vaststelling van de toene ming van de luchtvervuiling in de Kanaalzone ziet het comité enkele lichtpunten voor de toekomst die (zo schrijft het in zijn rapport), „Ons zullen aansporen onze acties door tastender voort te zetten". In het verslag wordt melding ge maakt van twee brieven van respec tievelijk de directies van „Sadaci" en „Ugine Kuhlmann", bedrijven die mede verantwoordelijk worden ge steld voor de luchtvervuiling in de Belgische Kanaalzone. De directie van „Sadaci" schrijft onder meer dat de rook uit de drie grote schoorstenen van dit bedrijf ondanks haar psychologische en fo togenieke kleur onschadelijk is. Bei de directies stellen dat in hun bedrij ven alles in het werk wordt gesteld om luchtverontreiniging te voorko men. Volgens de leiding van „Sadaci" zal het probleem van de luchtvervui ling. veroorzaakt door deze onderne ming, binnen twee jaar zijn opgelost. Vorig jaar werden in verscheidene gemeenten in de Belgische Kanaal zone bijeenkomsten belegd, waarop de luchtverontreiniging in dit gebied aan de orde werd gesteld. Burge meester L. Dansschutter van Zelzate zei bij die gelegenheid dat zijn ge meente in de toekomst geen chemi sche bedrijven op haar grondgebied zou toelaten. In het rapport van het „Komitee tot vrijwaring van het leefmilieu in de Kanaalzone" wordt voorts de aan dacht gevestigd op de slechte toe stand van de aanplantingen op het uitgestrekte fabriekscomplex van het hoogovenbedrijf .Sidmar' tussen Zel zate en Gent. „Van verschillende soorten bomen zullen in de komènde jaren grote aantallen gerooid moeten worden. Bij herbeplanting zullen sterkere soorten bomen in aanmer king moeten komen". Niet alleen tus sen Zelzate en Gent zullen tal van bomen aan de luchtvervuiling ten offer vallen, ook aan weerszijden van de rijksweg tussen Zelzate en Wach- tebeke zullen gedeelten van bossen gerooid moeten worden. Het comité stelt met voldoening vast, dat het Canadese asbestbedrijf „Asbestos", nadat een vestiging bij Vlissingen niet gelukt was, ook' in Gent nul op het rekest heeft gekre gen. (Van een onzer verslaggevers) i doodl L»WaLBURG De tentoonstel- ;„8 „letterlijk en figuurlijk", in de |};ljivan het Middelbui-gse stad- litili i i t si"ds de opening op 11 IL bezoekers getrokken De to» s sc|ireven dit relatief heer ?anta' belangstellenden onder den int aan weersomstandighe- Pfrinrt it1 beSin van de vakantie- &w.F 7p. tentoonstelling blijft nog tot en met ,10 augustus A, W. NOORLAND® IVan onze correspondent) vVV TKAPELLE De vbet ipelle organiseerde OP strand een wedstrijd maken. De leiding J van de heer HuibregWA oop ook de prijzen uit imes Harmsen, Belgie. itsland en Verhage uit j, ,adden als juryleden de I aak om elk figuur naa ,e i te schatten. Het was, iet stralende zomerweer ige middag. volgende VVV strandfeest ig plaatsvinden °P md. |.rwoensdas n donderdag 9a,S U °P l* 18.00 uur: I ar» met elijk en ''tier enige afkoeling. ^^vooruitzichten |»iddeld °ver Nederland in cijfers ge- I® tot°i'iWoe.ns(daS: aantal uren zon: boven min-_temp.: 1 tot 5 graden ■graden l:!niaaI: max.-,temp.: 2 tot 7 ■droge np-Ve.n tormaal; kans op een r® Procent- \Van minstens 12 uur: I"root; wans op een geheel g «maal: 70 procent. |l tot°i0?onderdag: aantal uren zon rovon n' 'n"temp.: l tot 5 graden ■«raden W aal; max.-temp.: 0 tot 5 Deri/i11 normaal; kans op een 1 Procent- u van """stens l2 uur: r'Haal- een geheel droog °o procent. (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL Gisteren zijn taxateurs van de verzekeringsmaat schappij begonnen met het bereke nen van tie schade die ontstaan is door de brand in hotel Van der Put in Roosendaal dat vrijdagnacht ge heel uitbrandde. Onder meer aan de hand van foto's van het interieur van het verloren gegane hotel is men begonnen met liet samenstellen van inventarislijs ten. Verwacht wordt dat het nog wel enkele weken zal duren voor men een idee heeft van de omvang van de schade. Hoteleigenaar G. van der Put waagt zich niet aan een raming. Het tien man tellend personeel van het hotel wordt volgens eigenaar Van der Put niet ontslagen. De koks, kel ners en kamermeisjes, die meehelpen met het opruimen van de resten van het hotel, krijgen hun salaris uitbe taald door de verzekeringsmaat schappij. Woensdag zal het slacht offer van de brand, de heer A. Mol- lema uit Den Haag worden begra ven. De heer Van der Put zal deze begrafenis bijwonen. De heer Molle- ma wordt bijgezet in een familiegraf in Apeldoorn. De partijen en vergaderingen die bij hotel Van der Put geboekt waren worden over het. algemeen gehouden bij het Wit Roosken in Roosendaal. „Ik sta versteld van de medewer king en steun die ik deze dagen ont vangen heb", zegt de heer Van der Put, „Familie, kennissen, buren en zelfs vreemden hebben me op alle mogelijke manieren proberen te hel pen. Dat heeft me vee] goed gedaan" zo zei hij. Op het ogenblik wordt met de ge meente Roosendaal onderhandeld over eventuele plannen voor een nieuw hotel Van der Put in Roosen daal. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Niet minder dan 11 nieuwe leden zullen op de eerste dinsdag van september hun intrede doen in de Middelburgse gemeente raad. Een negental raadsleden neemt tegelijkertijd afscheid. Zoals bekend wordt de Middelburgse raad, door het overschrijden van de 30 0011-in- wonergrens van 21 op 23 leden ge bracht. Op 24 augustus zal in een bijzon dere bijeenkomst afscheid worden genomen van de vertrekkende raads leden. Het zijn de neren H. de Ru (PvdA), F. Steutel (PvdA), ir. J. Mol (PvdA), drs. N. W. Bietkamp (CHU), drs. M. de Bruyne (AR), M. Wattel (AR), A. J. Schot (SGP), me vrouw De Koning en dr. E. Voor hoeve (Boerenpartij). (Van onze correspondent) WESTKAPELLE Twee perso nenauto's hebben schade opgelopen bij een aanrijding op de Zwaanweg te Westkapelie. Hierbij waren be trokken een sportwagen, bestuurd door J.K. uit Doorn en een Volks wagen bestuurd door C.D. uit Ro den. De sportwagen kwam op z'n kop in een sloot terecht en werd geheel vernield. De andere auto liep zware schade op. Teunis van Donselaar in zijn in een atelier en expositieruimte in gerichte voormalige schilderswerkplaats. (Van onze correspondent) WEMELDINGE. Achter zijn huis aan de lange Dorpstraat van Weineldinge heeft de kunstenaar Teunis van Donselaar een atelier en expositieruimte, waarvoor me nig collega zijn lippen af zou likken. Tegen de wanden hangen zijn schilderijen: voorstel lingen van de dingen die om hem heen gebeuren, hem boeien, zoals de geraniums tegen de groen ge maakte muren en de rood geruite gordijnen voor de ramen de be zoeker boeien, of minstens aange naam moeten treffen. Planten en bïoemen, die zo ruimschoots zijn pas betrokken liuis vullen, vor men een geliefkoosd onderwerp voor zijn tekeningen, aquarellen, paslellen en olieverven, evenals zijn kleren die over een stoel han gen, of liet antieke kastje in de huiskamer, zijn langharige bion- de vrouw Mari en zijn anderhalf jaar oude zoon Robert. Teunis \mn Donselaar (32) is een schilder van de dingen zoals ze zijn, zoals hij ze mooi vindt en ze vast wil houden. Zo ook het Zeeuwse landschap en de zee. Na omzwervingen in een tent kwam de in Breukelen geboren schilder in december vorig jaar in Wemeldinge wonen. Zijn ervarin gen, onder meer tijdens een va kantie in Oostkapelle opgedaan, deden hem besluiten Zeeland als standplaats te kiezen. Daar wil hij rustig verder werken aan zijn ontwikkeling als kunstenaar. De basis daartoe leverde hem vijf jaar academie in Utrecht en 'ater lessen van Henri Bellard. Exposities in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland gaven hem vooral bekendheid buiten de Nederlandse grenzen en vooral de tijd in Un- terbach leverde hem heel wat op drachten op. „Toch ben ik niet commercieel," zegt de sympathieke, rustige, zelfs wat bedeesde schilder. „Als ik verkoop moet ik dat met plezier kunnen doen. Ik moet achter m'n werk kunnen staan. Het is zonde van je tijd, wanneer je iets maakt wat je niet interesseert, wanneer je afwijkt van mooie vormen. Waarom zou ik iets maken wat ik niet wil? Ik vind schilderen heer lijk en wanneer ik bijvoorbeeld bioscoopreclames zou gaan maken, dan zou dat invloed kunnen heb ben op mijn werk." „Ik blijf mijn gang gaan in het naturalisme. M'n collega's zeggen wel eens: je had twee eeuwen eerder geboren moeten worden. Waarom zou je iets wat mooi is, een andere vorm gaan geven? Ik heb vaak de indruk dat het een ontwijken van eigen onkunde is. Natuurlijk wil ik ook graag ver eenvoudigen. Maar dan zoals de Franse impressionisten het deden: Boudin hijvoorbeeld, die met en- xele streken een landschap maak te." Hij neemt het zijn collega's niet kwalijk wanneer ze er zich ge makkelijk van afmaken. Terwijl hij peinzend in zijn breed uitstaan de baard plukt, zegt hij: „Als ze daar bevrediging bij vinden, moe ten ze het doen. Ik vind bevredi ging bij mijn manier van sehilde- -en. Ik begrijp alleen niet dat het publiek zoiets koopt. Trouwens ik heb wel eens geëxposeerd in La ren en Bussum. Wanneer je daar schilderijen wilt verkopen gaat het er om: hoe gedraag je je. Wan neer je heerlijk artistiek, veel met je handen gaat zwaaien, worden je schilderijen vlot verkocht. Sta je er als doodgewone kerel bij, dan gaat het veel moeilijker." „Ik vraag me wel eens af waar om de mensen hun eigen mening niet durven zeggen. Ze kopen soms iets wat gewoon niet fijn is. Koop dan liever een kinderteke ning. Daar gebeurt iets. Een kind leeft in zijn eigen wereld. Ik kan me niet voorstellen, dat je als vol wassen mens zo een moeilijke vorm gaat ontwijken." De voor veel van zijn collega's ongetwijfeld conservatieve opvat tingen van Van Donselaar bren gen hem toch niet gauw in een conflictsituatie met hen. „Ik mag graag praten over schilderijen, maar dan moet het wel leuk blij ven: een fijne discussie over rea lisme bijvoorbeeld." De resultaten van zijn kunste naarsschap hangen in de grote schuur heel toevallig voorma lige schilderswerkplaats, die hij namen met zijn evenzeer op het detail lettende vrouw, heeft in gericht. De tweede tentoonstelling, die Van Donselaar daar houdt, heeft hij vorige week officieus voor het publiek geopend. Hij hoopt daar mee ook de Wemeldingse bevol king te trekken. „Ik vind het een sport om te horen wat de mensen van schilderkunst vinden. Er komt hier van alles, maar ik hoop nu echt dat de Weineldingers ook eens komen. Als ze de drempelvrees maar vast overwonnen hebben (Van een onzer verslaggevers) ARNEMUIDEN Rondvluch ten boven Zeeland vanaf het nieu we vliegveld Midden-Zeeland zijn in deze vakantietijd „in" bij hon derden mensen. Honderd boekin gen voor rondvluchten op één middag (op zaterdag zelfs 125) zijn geen uitzondering. Dit komt over een met 15 a 16 starts met de Brit ten Norman Islander van de N.V. Nationale Vliegtuig Beheer, die voor dit doel beschikbaar is. Het vluchtprogramma van de N.V. Nationale Vliegtuig Beheer, is bij gewerkt in de maanden die sinds de opening van het vliegveld zijn ver streken. Een vlucht van Amsterdam (vertrek van Schiphol om 12.40 uur en vertrek voor de retourvlucht om 15.35) is vervallen. Tussen beide tijd stippen in worden nu rondvluchten gemaakt, zo deelde de onlangs in functie getreden stationschef en ver tegenwoordiger van de N.V. Nationale Vliegtuig Beheer, de heer A. Bogert ons mee. „De lijndiensten lopen bevredi gend," zegt de heer Bogert. Alleen de lijnvluchten van en naar Lilie in Noord-Frankrijk vertonen een matige bezetting. Sinds 6 juli, toen deze dienst geopend werd, zijn slechts vijf mensen met bestemming Lille op het vliegveld Midden-Zeeland aan boord gestapt, terwijl in diezelfde periode zeven mensen uit Lille met bestem ming „Arnemuiden" arriveerden. „De vliegtuigen op de dienst Am sterdam, Rotterdam. Zeeland, Lille zijn echter nooit leeg," vertelt de stationschef. „Er zijn steeds door gaande passagiers. De heer Bogert wijt de geringe belangstelling voor de dienst op Lille aan het feit, dat het zowel in Noord-Frankrijk als in Nederland vakantietijd is. „De lijn op Lille is een typische zakenlijn." zegt hij. Typerend voor de vakantieperiode is, dat betrekkelijk veel mensen met toeristische bedoelingen vanaf hel vliegveld Midden-Zeeland het lucht ruim kiezen om een dagje naar Rot terdam of Amsterdam te gaan. De reis- en passagebureaus in de provin cie, die via de balie boekingen voor vluchten verrichten, merken dan ook terdege, dal Zeeland sinds kort „in de lucht" is. Het bureau Wm. H. Miiller te Vlissingen spreekt van „een regelmatig aanbod van passa giers". Er zijn ondanks de vakantietijd al tekenen te bespeuren, dat zaken mensen die Rotterdam of Amsterdam moeten confereren het vliegtuig ver kiezen boven auto of trein. „De ver binding naar zakenmensen is voor men bij het noorden ideaal," zegt Miiller. „Het oehtendvliegtuig ven trekt om 9.45 uur vanaf Arnemuiden en landt om 11.00 uur op Schiphol. Dezelfde middag om 17.00 uur staat de zakenman, die in Amsterdam heeft vertoefd, weer aan de oevers van het Veerse Meer. De accommodatie op het vliegveld Alidden-Zeeland wordt gestadig ver beterd. Na de bouwvakvakantie zal er -en benzinepomp komen, zodat vliegtuigen niet meer in Rotterdam behoeven te tanken. Juist voor de bouwvakvakantie is er een permanent stationsgebouw verrezen, waarin de stationschef huist. Men hoopt zeer binnenkort van PTT een frequentie toegewezen te krijgen, zodat de radio zender, die reeds op het vliegveld is geïnstalleerd, kan worden gebruikt. (Van onze correspondent) HANSWEERT In de nacht van zondag op maandag is het voorschip van het motorschip Sandria gebor gen, dat op 12 juli werd aangevaren door een Afrikaans schip en onmid dellijk daarna is gezonken. De berging geschiedde door het bergingsbedrijf Van den Akker uit Vlissingen en Van der Tak uit Rot terdam met de drijvende bokken „Walcheren" en de „Tak-lift". Deze laatste bok behoort met zijn hefvermogen van 1000 ton tot een van de modernste bokken ter we reld. Ongeveer een uur na de berging (om vier uur) kon het voorschip op de slikken bij de Hansweertse haven worden gezet. Het achterschip van de Sandria zal over enige tijd worden geborgen. Dit weegt minder dan het voorschip en men denkt het met de bokken „Wal cheren" en „Ir Snip" af te kunnen. Het gedeelte van het wrak dat nu nog in het. water ligt, levert gevaar op voor de scheepvaart. Er ligt een wrakboei op. Ca-ayakhge

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 3