MASSALE BOOMSTERFTE IN INDUSTRIEGEBIED
Luchtvervuiling Kanaalzone in
België neemt steeds meer toe
Rondvluchten vanaf vliegveld
Midden-Zeeland zeer in trek
Teunis van Donselaar
schildert de dingen
zoals hij ze mooi vindt
OOK ZAKENVERKEER NEEMT TOE
Meer dan 3000
aan
pNlie vleeshal
Voorschip
Sandria
geborgen
papier
/oor uw per
i
mmmÊÊRÊm
lAikoelin
eybaltoernooi
Festkapelle
I Intochten
OMVANG SCHADE
BRAND IN
ROOSENDAAL
VOORLOPIG
NIET BEKEND
Afscheid van raad Middelburg
Schade aan twee
auto's bij aanrijding-
Ie Weslkapelle
Zakenlijn
Accommodatie
3
DINSDAG 4 AUGUSTUS 1970
3
lining
ik een Papoea was, dan
>r Indonesië", zei mr. Van
toen hij kort voor de „m0,
(synoniem voor nep-ve:
in Nieuw-Guinea) een
racht aan president Soehart
mr. Van Thiel bij voor- q,
anders in het parlemtrj
hij voorzitter van de Tweed
is) aangeschreven als eei
mens, hoewel menige»,
uitlating vond van al t
vertrouwen, gezien de wijze
Indonesiërs revoluties oplos,
half miljoen doden en noi
i.OOO gevangenen) in eig
s nogal wat „oud zeer" u
and en als iemand daar noti
u moeten hebben, dan zou dj,
m Thiel moeiten zijn. Wie A
ioet ook B durven zeggen e»
rijgt mr. Van Thiel dan vol
maand de gelegenheid vooi
bezoek dat president Soehar.
zijn 20 generaals aan Neder
rengt en dat hier bepaald nii
wordt „als de formele bekn
an de nieuwe verhouding tuo-
twee landen" zoals men het
lorstellen. Trouwens onze re-
ziet dat ook niet zo al zegt
want dan zou zij de eer
e uitnodiging niet aan prina
ird hebben overgelaten, die
de toch wel veel sympathi
spel zet.
lijkt wel of deze regering,
aan alternatieve aflossers ei
u zijnde, het in de moeilijkhi
lekt, of het ontstaan daam,
niet meer ziet. Na de schan-
en onterende capitulatie, dii
poea's aan de meest meed»
a kolonisators uitleverde (dal
leze regering reeds in 1961
heit niet minder dan een hoo:
t generaalsregiem (erger d;
Dlonelsregiem) ons nu kot.
en juist nu er volgens Papoea-
Nicolaas Jouwe een soo:
de onder de Papoea's plaai
Ook Papoea-leider Nicolai
is een integer mens en vo
ouwe is er geen twijfel
Indonesiërs erop uit zijn h-
i-volk te vernietigen,
lovige pro-Indonesische
die de raad van mr. Va
opvolgden en de moesjew:
verwezenlijken, zijn nu t
verzet gekomen. De inheemi
•neur van West-Iran, Eliezi
werd van zijn functie onthi
gevangen gezet, evenals F
en Herman Wajoi, die
e voorzitter mocht spelen
D-Indonesische „Partai Nas»
;ens Jouwe zijn er in zevi
ndonesisch bewind 11.000 F
vermoord. Wat nu nog ai
;kelingshulp en goederen
ran binnenkomt, gaat er nu
zeer uit, doch dit kan wordei
zaakt, doordat alle Papoea:
over niet gevangen gezet, tod
vlucht zijn. Zelfs dit vluchtei
moeilijk, omdat Australisd
-Guinea de Papoea's wei
genloos uitlevert of haar
uit, zonder dat onze ministi
liertegen ook maar ooit gef'
heeft. Voor zover er
ran nog iets geproduceei
ligt dit te rotten, want h
scheepsverkeer betreft de aan-
van ladingen Javaanse bede
die men wel kwijt wil en
lekomstige arbeiders bedi
mor buitenlandse ontginnei
zakelijkheid en handelsgei
de generaals wel. Wij bi
chter goed voor (eeuwige.)
:kelingshulp en in Indonesië,
West-Irian, maar de tabaks-
blijft in Hamburg en gee"
ig maakt zich zorgen over oe
men van de genaaste en tege-j
ïtredderde ondernemingen,
alig Nederlands Indië toch
elstandsstaat maakte, die hei
>aald niet meer is.
geforceerde van „nieuwe ver-
igen" zal de nabestaanden yffl
ie vielen voor de verdedig™
idonesisch gebied en alles wa
i geschiedde in Jappen-Kat"'
ik wel niet bijster aanspreken,
s de uitgestoten Indische h
ders, de Zuid-Molukkers,
n van het KNIL en noem
op, die tussen wal en
en wier problemen men
Als klap op de vuurp.I,
onze regering dan nog
dagen een vliegtuig vt".,
ste Indonesische gastarbeiders
dat de toekomstige gastheS
tvrouwen daar ook maar i
'weten (fait accompli?) en I
isische ministers-zoon gaa" I
spaarcentjes van halve la".9
n van hem vandoor. De t*ar I
donesian Airways liet- boy l
le stakkers nog staan
k met 61 lege plaatsenA l
lig. Dat is dan „de bekroning
nieuwe verhouding tussen
anden".
zal je „verhouding" waar
De afstervende bomen bij de „Sidmar" even buiten Zelzate.
- - w -i.
Een van de industrieën: Ugine Kuhlmann.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN In tegenstel
ling tot de kanaalzone in
Zeeuvvscli-Vlaanderen, waar de
luchtverontreiniging de laatste
jaren dank zij maatregelen van de
bedrijven zelf duidelijk vermin
derd is, neemt de vervuiling van
het leefmilieu in de Belgische ka
naalzone tussen Gent en de grens
steeds meer toe. Een van de ge
volgen van deze luchtverontrei
niging langs het kanaal Gent-Ter-
neuzen is het feit, dat grote aan
tallen bomen en andere beplantin
gen in de nabijheid van het staal
bedrijf Sidmar gedoemd zijn de
eerstkomende jaren te worden ge
rooid.
Dat is een van de conclusies van
het Belgische .Komitee tot vrijwaring
van het leefmilieu in de Kanaalzone"
in het jaarverslag over de periode
maart 1969 tot en met juni 1970.
Naast de vaststelling van de toene
ming van de luchtvervuiling in de
Kanaalzone ziet het comité enkele
lichtpunten voor de toekomst die (zo
schrijft het in zijn rapport), „Ons
zullen aansporen onze acties door
tastender voort te zetten".
In het verslag wordt melding ge
maakt van twee brieven van respec
tievelijk de directies van „Sadaci" en
„Ugine Kuhlmann", bedrijven die
mede verantwoordelijk worden ge
steld voor de luchtvervuiling in de
Belgische Kanaalzone.
De directie van „Sadaci" schrijft
onder meer dat de rook uit de drie
grote schoorstenen van dit bedrijf
ondanks haar psychologische en fo
togenieke kleur onschadelijk is. Bei
de directies stellen dat in hun bedrij
ven alles in het werk wordt gesteld
om luchtverontreiniging te voorko
men. Volgens de leiding van „Sadaci"
zal het probleem van de luchtvervui
ling. veroorzaakt door deze onderne
ming, binnen twee jaar zijn opgelost.
Vorig jaar werden in verscheidene
gemeenten in de Belgische Kanaal
zone bijeenkomsten belegd, waarop
de luchtverontreiniging in dit gebied
aan de orde werd gesteld. Burge
meester L. Dansschutter van Zelzate
zei bij die gelegenheid dat zijn ge
meente in de toekomst geen chemi
sche bedrijven op haar grondgebied
zou toelaten.
In het rapport van het „Komitee
tot vrijwaring van het leefmilieu in
de Kanaalzone" wordt voorts de aan
dacht gevestigd op de slechte toe
stand van de aanplantingen op het
uitgestrekte fabriekscomplex van het
hoogovenbedrijf .Sidmar' tussen Zel
zate en Gent. „Van verschillende
soorten bomen zullen in de komènde
jaren grote aantallen gerooid moeten
worden. Bij herbeplanting zullen
sterkere soorten bomen in aanmer
king moeten komen". Niet alleen tus
sen Zelzate en Gent zullen tal van
bomen aan de luchtvervuiling ten
offer vallen, ook aan weerszijden van
de rijksweg tussen Zelzate en Wach-
tebeke zullen gedeelten van bossen
gerooid moeten worden.
Het comité stelt met voldoening
vast, dat het Canadese asbestbedrijf
„Asbestos", nadat een vestiging bij
Vlissingen niet gelukt was, ook' in
Gent nul op het rekest heeft gekre
gen.
(Van
een onzer verslaggevers)
i doodl
L»WaLBURG De tentoonstel-
;„8 „letterlijk en figuurlijk", in de
|};ljivan het Middelbui-gse stad-
litili i i t si"ds de opening op 11
IL bezoekers getrokken De
to» s sc|ireven dit relatief
heer ?anta' belangstellenden onder
den int aan weersomstandighe-
Pfrinrt it1 beSin van de vakantie-
&w.F 7p. tentoonstelling blijft nog
tot en met ,10 augustus
A,
W. NOORLAND®
IVan onze correspondent)
vVV
TKAPELLE De vbet
ipelle organiseerde OP
strand een wedstrijd
maken. De leiding J
van de heer HuibregWA
oop ook de prijzen uit
imes Harmsen, Belgie.
itsland en Verhage uit j,
,adden als juryleden de I
aak om elk figuur naa ,e
i te schatten. Het was,
iet stralende zomerweer
ige middag.
volgende VVV strandfeest
ig plaatsvinden °P
md.
|.rwoensdas
n donderdag
9a,S U °P
l* 18.00 uur:
I ar» met
elijk
en ''tier enige afkoeling.
^^vooruitzichten
|»iddeld
°ver Nederland
in cijfers ge-
I® tot°i'iWoe.ns(daS: aantal uren zon:
boven min-_temp.: 1 tot 5 graden
■graden l:!niaaI: max.-,temp.: 2 tot 7
■droge np-Ve.n tormaal; kans op een
r® Procent- \Van minstens 12 uur:
I"root; wans op een geheel
g «maal: 70 procent.
|l tot°i0?onderdag: aantal uren zon
rovon n' 'n"temp.: l tot 5 graden
■«raden W aal; max.-temp.: 0 tot 5
Deri/i11 normaal; kans op een
1 Procent- u van """stens l2 uur:
r'Haal- een geheel droog
°o procent.
(Van een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL Gisteren zijn
taxateurs van de verzekeringsmaat
schappij begonnen met het bereke
nen van tie schade die ontstaan is
door de brand in hotel Van der Put
in Roosendaal dat vrijdagnacht ge
heel uitbrandde.
Onder meer aan de hand van foto's
van het interieur van het verloren
gegane hotel is men begonnen met
liet samenstellen van inventarislijs
ten. Verwacht wordt dat het nog wel
enkele weken zal duren voor men
een idee heeft van de omvang van
de schade. Hoteleigenaar G. van der
Put waagt zich niet aan een raming.
Het tien man tellend personeel van
het hotel wordt volgens eigenaar Van
der Put niet ontslagen. De koks, kel
ners en kamermeisjes, die meehelpen
met het opruimen van de resten van
het hotel, krijgen hun salaris uitbe
taald door de verzekeringsmaat
schappij. Woensdag zal het slacht
offer van de brand, de heer A. Mol-
lema uit Den Haag worden begra
ven. De heer Van der Put zal deze
begrafenis bijwonen. De heer Molle-
ma wordt bijgezet in een familiegraf
in Apeldoorn.
De partijen en vergaderingen die
bij hotel Van der Put geboekt waren
worden over het. algemeen gehouden
bij het Wit Roosken in Roosendaal.
„Ik sta versteld van de medewer
king en steun die ik deze dagen ont
vangen heb", zegt de heer Van der
Put, „Familie, kennissen, buren en
zelfs vreemden hebben me op alle
mogelijke manieren proberen te hel
pen. Dat heeft me vee] goed gedaan"
zo zei hij.
Op het ogenblik wordt met de ge
meente Roosendaal onderhandeld
over eventuele plannen voor een
nieuw hotel Van der Put in Roosen
daal.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Niet minder dan
11 nieuwe leden zullen op de eerste
dinsdag van september hun intrede
doen in de Middelburgse gemeente
raad. Een negental raadsleden neemt
tegelijkertijd afscheid. Zoals bekend
wordt de Middelburgse raad, door
het overschrijden van de 30 0011-in-
wonergrens van 21 op 23 leden ge
bracht.
Op 24 augustus zal in een bijzon
dere bijeenkomst afscheid worden
genomen van de vertrekkende raads
leden. Het zijn de neren H. de Ru
(PvdA), F. Steutel (PvdA), ir. J.
Mol (PvdA), drs. N. W. Bietkamp
(CHU), drs. M. de Bruyne (AR), M.
Wattel (AR), A. J. Schot (SGP), me
vrouw De Koning en dr. E. Voor
hoeve (Boerenpartij).
(Van onze correspondent)
WESTKAPELLE Twee perso
nenauto's hebben schade opgelopen
bij een aanrijding op de Zwaanweg
te Westkapelie. Hierbij waren be
trokken een sportwagen, bestuurd
door J.K. uit Doorn en een Volks
wagen bestuurd door C.D. uit Ro
den. De sportwagen kwam op z'n
kop in een sloot terecht en werd
geheel vernield. De andere auto liep
zware schade op.
Teunis van Donselaar in zijn in een atelier en expositieruimte in
gerichte voormalige schilderswerkplaats.
(Van onze correspondent)
WEMELDINGE. Achter zijn
huis aan de lange Dorpstraat van
Weineldinge heeft de kunstenaar
Teunis van Donselaar een atelier
en expositieruimte, waarvoor me
nig collega zijn lippen af
zou likken. Tegen de wanden
hangen zijn schilderijen: voorstel
lingen van de dingen die om hem
heen gebeuren, hem boeien, zoals
de geraniums tegen de groen ge
maakte muren en de rood geruite
gordijnen voor de ramen de be
zoeker boeien, of minstens aange
naam moeten treffen. Planten en
bïoemen, die zo ruimschoots zijn
pas betrokken liuis vullen, vor
men een geliefkoosd onderwerp
voor zijn tekeningen, aquarellen,
paslellen en olieverven, evenals
zijn kleren die over een stoel han
gen, of liet antieke kastje in de
huiskamer, zijn langharige bion-
de vrouw Mari en zijn anderhalf
jaar oude zoon Robert.
Teunis \mn Donselaar (32) is
een schilder van de dingen zoals
ze zijn, zoals hij ze mooi vindt en
ze vast wil houden. Zo ook het
Zeeuwse landschap en de zee.
Na omzwervingen in een tent
kwam de in Breukelen geboren
schilder in december vorig jaar in
Wemeldinge wonen. Zijn ervarin
gen, onder meer tijdens een va
kantie in Oostkapelle opgedaan,
deden hem besluiten Zeeland als
standplaats te kiezen. Daar wil
hij rustig verder werken aan zijn
ontwikkeling als kunstenaar.
De basis daartoe leverde hem
vijf jaar academie in Utrecht en
'ater lessen van Henri Bellard.
Exposities in Frankrijk, Duitsland
en Zwitserland gaven hem vooral
bekendheid buiten de Nederlandse
grenzen en vooral de tijd in Un-
terbach leverde hem heel wat op
drachten op.
„Toch ben ik niet commercieel,"
zegt de sympathieke, rustige, zelfs
wat bedeesde schilder. „Als ik
verkoop moet ik dat met plezier
kunnen doen. Ik moet achter m'n
werk kunnen staan. Het is zonde
van je tijd, wanneer je iets maakt
wat je niet interesseert, wanneer
je afwijkt van mooie vormen.
Waarom zou ik iets maken wat ik
niet wil? Ik vind schilderen heer
lijk en wanneer ik bijvoorbeeld
bioscoopreclames zou gaan maken,
dan zou dat invloed kunnen heb
ben op mijn werk."
„Ik blijf mijn gang gaan in het
naturalisme. M'n collega's zeggen
wel eens: je had twee eeuwen
eerder geboren moeten worden.
Waarom zou je iets wat mooi is,
een andere vorm gaan geven? Ik
heb vaak de indruk dat het een
ontwijken van eigen onkunde is.
Natuurlijk wil ik ook graag ver
eenvoudigen. Maar dan zoals de
Franse impressionisten het deden:
Boudin hijvoorbeeld, die met en-
xele streken een landschap maak
te."
Hij neemt het zijn collega's niet
kwalijk wanneer ze er zich ge
makkelijk van afmaken. Terwijl
hij peinzend in zijn breed uitstaan
de baard plukt, zegt hij: „Als ze
daar bevrediging bij vinden, moe
ten ze het doen. Ik vind bevredi
ging bij mijn manier van sehilde-
-en. Ik begrijp alleen niet dat het
publiek zoiets koopt. Trouwens ik
heb wel eens geëxposeerd in La
ren en Bussum. Wanneer je daar
schilderijen wilt verkopen gaat
het er om: hoe gedraag je je. Wan
neer je heerlijk artistiek, veel met
je handen gaat zwaaien, worden
je schilderijen vlot verkocht. Sta
je er als doodgewone kerel bij,
dan gaat het veel moeilijker."
„Ik vraag me wel eens af waar
om de mensen hun eigen mening
niet durven zeggen. Ze kopen
soms iets wat gewoon niet fijn is.
Koop dan liever een kinderteke
ning. Daar gebeurt iets. Een kind
leeft in zijn eigen wereld. Ik kan
me niet voorstellen, dat je als vol
wassen mens zo een moeilijke
vorm gaat ontwijken."
De voor veel van zijn collega's
ongetwijfeld conservatieve opvat
tingen van Van Donselaar bren
gen hem toch niet gauw in een
conflictsituatie met hen. „Ik mag
graag praten over schilderijen,
maar dan moet het wel leuk blij
ven: een fijne discussie over rea
lisme bijvoorbeeld."
De resultaten van zijn kunste
naarsschap hangen in de grote
schuur heel toevallig voorma
lige schilderswerkplaats, die hij
namen met zijn evenzeer op het
detail lettende vrouw, heeft in
gericht.
De tweede tentoonstelling, die
Van Donselaar daar houdt, heeft
hij vorige week officieus voor het
publiek geopend. Hij hoopt daar
mee ook de Wemeldingse bevol
king te trekken. „Ik vind het een
sport om te horen wat de mensen
van schilderkunst vinden. Er komt
hier van alles, maar ik hoop nu
echt dat de Weineldingers ook eens
komen. Als ze de drempelvrees
maar vast overwonnen hebben
(Van een onzer verslaggevers)
ARNEMUIDEN Rondvluch
ten boven Zeeland vanaf het nieu
we vliegveld Midden-Zeeland zijn
in deze vakantietijd „in" bij hon
derden mensen. Honderd boekin
gen voor rondvluchten op één
middag (op zaterdag zelfs 125) zijn
geen uitzondering. Dit komt over
een met 15 a 16 starts met de Brit
ten Norman Islander van de N.V.
Nationale Vliegtuig Beheer, die
voor dit doel beschikbaar is.
Het vluchtprogramma van de N.V.
Nationale Vliegtuig Beheer, is bij
gewerkt in de maanden die sinds de
opening van het vliegveld zijn ver
streken. Een vlucht van Amsterdam
(vertrek van Schiphol om 12.40 uur
en vertrek voor de retourvlucht om
15.35) is vervallen. Tussen beide tijd
stippen in worden nu rondvluchten
gemaakt, zo deelde de onlangs in
functie getreden stationschef en ver
tegenwoordiger van de N.V. Nationale
Vliegtuig Beheer, de heer A. Bogert
ons mee.
„De lijndiensten lopen bevredi
gend," zegt de heer Bogert. Alleen
de lijnvluchten van en naar Lilie in
Noord-Frankrijk vertonen een matige
bezetting. Sinds 6 juli, toen deze
dienst geopend werd, zijn slechts vijf
mensen met bestemming Lille op het
vliegveld Midden-Zeeland aan boord
gestapt, terwijl in diezelfde periode
zeven mensen uit Lille met bestem
ming „Arnemuiden" arriveerden.
„De vliegtuigen op de dienst Am
sterdam, Rotterdam. Zeeland, Lille
zijn echter nooit leeg," vertelt de
stationschef. „Er zijn steeds door
gaande passagiers. De heer Bogert
wijt de geringe belangstelling voor
de dienst op Lille aan het feit, dat
het zowel in Noord-Frankrijk als in
Nederland vakantietijd is. „De lijn
op Lille is een typische zakenlijn."
zegt hij.
Typerend voor de vakantieperiode
is, dat betrekkelijk veel mensen met
toeristische bedoelingen vanaf hel
vliegveld Midden-Zeeland het lucht
ruim kiezen om een dagje naar Rot
terdam of Amsterdam te gaan. De
reis- en passagebureaus in de provin
cie, die via de balie boekingen voor
vluchten verrichten, merken dan ook
terdege, dal Zeeland sinds kort „in
de lucht" is. Het bureau Wm. H.
Miiller te Vlissingen spreekt van
„een regelmatig aanbod van passa
giers".
Er zijn ondanks de vakantietijd al
tekenen te bespeuren, dat zaken
mensen die Rotterdam of Amsterdam
moeten confereren het vliegtuig ver
kiezen boven auto of trein. „De ver
binding naar
zakenmensen
is voor
men bij
het noorden
ideaal," zegt
Miiller. „Het oehtendvliegtuig ven
trekt om 9.45 uur vanaf Arnemuiden
en landt om 11.00 uur op Schiphol.
Dezelfde middag om 17.00 uur staat
de zakenman, die in Amsterdam
heeft vertoefd, weer aan de oevers
van het Veerse Meer.
De accommodatie op het vliegveld
Alidden-Zeeland wordt gestadig ver
beterd. Na de bouwvakvakantie zal
er -en benzinepomp komen, zodat
vliegtuigen niet meer in Rotterdam
behoeven te tanken. Juist voor de
bouwvakvakantie is er een permanent
stationsgebouw verrezen, waarin de
stationschef huist. Men hoopt zeer
binnenkort van PTT een frequentie
toegewezen te krijgen, zodat de radio
zender, die reeds op het vliegveld is
geïnstalleerd, kan worden gebruikt.
(Van onze correspondent)
HANSWEERT In de nacht van
zondag op maandag is het voorschip
van het motorschip Sandria gebor
gen, dat op 12 juli werd aangevaren
door een Afrikaans schip en onmid
dellijk daarna is gezonken.
De berging geschiedde door het
bergingsbedrijf Van den Akker uit
Vlissingen en Van der Tak uit Rot
terdam met de drijvende bokken
„Walcheren" en de „Tak-lift".
Deze laatste bok behoort met zijn
hefvermogen van 1000 ton tot een
van de modernste bokken ter we
reld.
Ongeveer een uur na de berging
(om vier uur) kon het voorschip op
de slikken bij de Hansweertse haven
worden gezet.
Het achterschip van de Sandria zal
over enige tijd worden geborgen. Dit
weegt minder dan het voorschip en
men denkt het met de bokken „Wal
cheren" en „Ir Snip" af te kunnen.
Het gedeelte van het wrak dat nu
nog in het. water ligt, levert gevaar
op voor de scheepvaart. Er ligt een
wrakboei op.
Ca-ayakhge