5-1565 Zaterdagbijlage van 1 augustus 1970 61 Indische Nederlan ders spaarden jaren lang voor een droom reis naar hun geboorteland. Maar de naam van het reis bureau waarbij ze geboekt hadden, komt zelfs niet in de telefoon gids voor Vorige week werd het Amsterdamse reis bureau „Flatcar" opgelicht. Gevolg 160 Nederlanders in Spanje dakloos Noodkreet van de reisbureaus: het wordt hoog tijd dat er een wettelijke regeling voor het reisbureau-wezen tot stand komt. Ons roep moet beschermd worden. In het nauw Wachten Geen garantie voor uw vakantie O door LAMBIEK KNEPFLÉ Twee van de drie Neder landers, die in het zo merseizoen vrij krijgen, gaan dit jaar op vakan- lie. Eenderde deel blijft •lus gewoon thuis. Het Nationaal Bureau voor Toerisme (NBT) schat liet aantal dat er op uit- Irekt in binnen- of bui tenland, op 1.250.000. W die een en een kwart miljoen reist 45 procent naar het buitenland en j>5 procent brengt de va kantie door in het eigen land. Het aantal Neder landers, dat zijn vakan- 'legeld van tevoren naar :e" reisbureau brengt en nch zo een probleemlo- ze rakaulie laat verzor- §en, neemt procentueel steeds verder toe. Het j 'T. heeft vastgesteld, bijvoorbeeld in Bre- 'II proeent van de va- antievierders voor de ?°mpr van 1970 zijn 'riszorgen heeft toever- 'fuwd aan een reisbu reau. Maar welke garanties j (''e honderddui- «den Nederlanders, dat 1 ook werkelijk een on- zorgdc vakantie tege- y'!''. Saan? Geen enkele. J bben hun geld in de Jf letterlijke zin toe- «trouwd aan de man of elkaoUr^u' c'an een reis in r tnnmert. Loopt er e organisatie iets tafel C'i! m°et er geld op ve omen om de reis vi„/r doorgang te doen he 1en" dan hangt het ge en V,an de solvabiliteit We^wiHendheid van de «verkoper af, of men 'andCrgen® 'n een vreemd dan wel zijn vakantie on bezorgd kan afmaken. Natuurlijk, het! overgrote deel van de meer dan 500 Nederlandse reisbureaus kan een plotselinge tegenslag ge makkelijk aan. Maar toch komen er ieder seizoen weer enkele honderden vakantie gangers in het nauw. Vorige week nog werd het Amsterdamse bureau „Flat car" opgelicht. Gevolg: 160 Nederlanders in Spanje dak loos. Uiteindelijk sprongen andere reisbureaus in. Er is ook nog zoiets als con currentie. Maar de 61 Indi sche Nederlanders, die soms jarenlang' gespaard hadden voor een droomreis van en kele duizenden guldens naar hun geboorteland, staan er minder rooskleurig voor. De naam van het reisbureau waarbij zij geboekt hadden, komt zelfs niet in de tele foongids voor. De 25-jarige „Flatcar"-dd- recteur D. van der Kreeft riep bij zijn ondergang uit: „Het wordt hoog tijd, dat er in ons land een wettelijke re geling voor het reisbureau- wezen tot stand komt. Er moet een organisatie op po ten worden gezet, die in het buitenland contacten legt voor onder meer de verhuur van appartementen. Bij die organisatie moeten alle reis bureaus aangesloten zijp". Dat zou een oplossing zijn. Maar de Algemene Neder landse Vereniging voor Reis bureaus (ANVR) zoekt het meer in de richting van het beschermd beroep. Voorzit ter F. van Beraningen meent: „De overheid moet de reisbureaus helpen ga ranties voor vakantiegan gers te scheppen". Maar 'n gesprek met het ministerie van Economische Zaken leert, dat van de kant van de overheid geen initiatief te verwachten is. „Staatssecre taris Van Son neemt slechts 'n afwachtende houding aan tot de verenigde reisbureaus zelf met hun voorstellen ko men", zei 'n woordvoerder. nordt achtergelaten, Maar zover is het nog lang niet, want eerst moeten de reisbureaus 't onderling uit vechten. Tegenover elkaar staan de A.N.R.V., die met 329 leden zegt negentig pro cent van de markt te be strijken, en de Nederlandse Federatie van Reisadvi seurs. De heer G. Gerkens, voorzit ter van deze laatste club, maakt aanspraak op min stens een derde van het to taal aantal reisbureaus. Een duidelijke tegenstrijdigheid. Dan zijn er nog enkele gro te onafhankelij ken en onge veer 100 „kappers, sigaren winkeliers en groenteboe ren", maar ook banken en warenhuizen, die reizen ver kopen. Pas als deze drie ca tegorieën het onderling eens zijn, kan er sprake zijn van een voor het Nederlandse reisbureauwezen represen tatief gesprek met de over heid. Achter zijn bureau aan de Haagse Laan van Meerder- voort zit de heer C. van fotografie TON MASSIZZO Zwijndrecht, directeur van een der grootste reisbu reaus, de N.R.V., en vice- voorziter van de A.N.V.R. Hij zegt: „Onze vereniging is enige jaren geleden voort gekomen uit de vroegere Nederlandse Vereniging van Reis- en Passagebureaus, 'n Vereniging uitsluitend van ondernemers op reisgebied dus, de zogenaamde tour operators. Dit bleek op den duur geen gelukkige concep tie, daar de wederverkopers van reizen er maar zo'n beetje bijhingen. Daarom heeft men de zaak omge gooid en de ANVR opge richt, waarin producenten en wederverkopers een gelij ke stem hebben". „Wij streven er in de eerste plaats naar het reisbureau- wezen te maken tot een be schermd beroep. Verder wil len wij komen tot de instel ling van een eigen garantie fonds, waarmee in moeilijk heden geraakte collega's tij delijk uit de brand geholpen kunnen worden, zonder dat de klanten daar iets van hoeven te merken. Wat er nu weer gebeurd is, had je van tevoren kunnen zien aanko men. Ik heb niets tegen jon gens met durf en onderne- migsgeest. Maar met een paar duizend gulden op de bank kun je niet zomaar een reisbureau starten. Zij zijn een beetje losgeslagen en toch echt wel koppie koppie. Ze gooien het op een ak koordje met een bungalow- verhuurder ergens in Span je, huren een winkelpandje, zetten er een balie in, en zie: het reisbureau „verre blik" opent haar poorten. Als dan toevallig die bunga lowverhuurder hem smeert met het geld, dan stort de hele zaak in elkaar". „Heus, het zijn geen slechte jongens. In mijn jarenlange praktijk in de reiswereld ben ik niet één keer een reis- manager tegengekomen, die een regelrechte zwendelaar was. Dit soort „toeristische schandalen" wordt echt niet veroorzaakt door schooiers. Ze hebben gewoon te weinig ervaring en geen financiële buffer achter zich. Dit soort jongens zou veel bereiken in het vak, als ze eerst begon nen met een paar jaartjes stage lopen bij een reisbu reau". 5 minuutjes pauze. „Zo ken ik een jongen, die een bouwer gevonden had in de Rolandseck, die graag bereid was er een aantal va kantiebungalows voor hem neer te zetten. Hij stuurde geregeld geld over, maar toen de eerste klanten naar Duitsland reisden, bleek er nog geen steen op de andere te staan. Er lag op de plaats alleen wat waarde loos bouwmateriaal. Hij wordt dan in de kraag ge pakt voor oplichterij. Maar nogmaals, hij was geen schooier, hij werd zélf opge licht". De heer Van Zwijndrecht pretendeert niet, dat alleen de reisbureaus met de AN- VR-sticker voor honderd procent betrouwbaar zijn. Ook onder de niet-gebonde- nen bevinden zich enkele heel grote reisorganisaties. Maar de Nederlanders heb ben een enorm bezwaar: als ze argwanend moeten zijn, zijn ze het niet en als ze het niét moeten zijn, zijn zij het juist wél. Voorbeeld van het laatste: Voor een arrangementsreis worden gewoonlijk waarde- coupons uitgereikt op het reisbureau tegen betaling. In de hotels vraagt men met een na aankomst de coupons op om te zien wat er wel en wat er niet bij de prijs is inbegrepen. Consumpties ko men meestal voor eigen re kening. Een heel normale zaak. Maar dan zijn er de talloze Nederlanders die zeggen: „Ik geef mijn recht niet uit handen". Zij weige ren domweg de coupons af te geven en komen over de ze behandeling later bij het reisbureau hun beklag indie nen. Maar anderen gaan zo maar in zei- met het eerste 't beste reisbureau, dat net 'n paar tientjes goedkoper naar het zonnige zuiden vliegt". „De eis die wij stellen aan onze leden zijn niet mis. Er wordt zeer streng de hand aan gehouden. Er is controle op de presentatie van het bureau. Het mag geen ach teraf-winkelt je zijn, waar naast sigaren of toffees rei zen worden verkocht. De dubbelbedrijven zijn voor ons „randwerkfiguren". Ik schat hun aantal op plusminus honderd. Verder moet de chef van het bureau min stens twee jaar actief ge weest zijn in het redsbedrijf. Er wordt een garantiesom van tienduizend gulden be taald en een contributie naar rato van het aantal perso neelsleden. Persoonlijk, geheel buiten zijn bemoeiingen binnen de A.N.V.R., meent Van Zwijn drecht dat het, zoals in meer bedrijfstakken gaat naar een groot aantal fusies: „Er zul len nog maar een stuk of vijf grote reisbureaus overblij ven op den duur. Kijk maar naar de ontwikkeling in Duitsland". Dat zou een ze kere kartelvorming binnen de A.N.R.V. nergens anders al ook omdat het A.N.V.R.- leden verboden is zakelijke contacten te onderhouden met reisverkopers buiten de organisatie Hierover weet de heer G. Gerkens, eigenaar van een reisbureau in Bussum en voorzitter van de Nederland se Federatie van Reisadvi seurs, het zijne te zeggen. Hij is van mening, dat het de A.N.VR. nergers anders om te doen is dan om deze kartelvorming om zodoende een monopolie te veroveren op de Nederlandse reis- markt. „Er is wel degelijk", aldus Gerkens, „plaats voor het kleine reisbureau. De A.N.V.R. dient alleen het be lang van de ondernemers, maar de consument wordt er niet genoemd Het kleme reisbureau specialiseert zich meestal op een bepaald land of wijze van vakantiehouden. De groten zijn goed voor de massareizer,". Wel vindt Gerkens met de A.N.V.R., dat het hoog tijd is geworden dat er maatre gelen worden genomen om het reisbureauwezen tot een beschermd beroep te verklaren: „Wij hebben maanden geleden stappen ondernomen om onze positie bij het ministerie te bepa len. Antwoord van staatsse cretaris Van So-n: Wachten op herziening van de mid- denstandswet". Voor de reisbureauwereld betekent dat wachten op het nieuwe kabinet en eventuele plannen daarna bij de wach tende overheid indienen. Als men het tegen die tijd in ei gen gelederen tenminste

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17