maltG Ito lachtig ;er licht Geen gevaar voor Nederlandse 'OMATEN GOEDKOPER DAN OOIT Dï. Best Winter kijkt om de hoek uwe [iemelk jenwoordiger [AVENSTAKING OORZAAK ERS WROETEN IN VERKOOLDE POST Westduitse diplomaat pleegt zelfmoord na kritiek IN LAGO MAGGIORE SCHEEL ZONDER CDU NAAR MOSKOU Ziekenhuislening 9,5 pet F. Alessandrini hoofd persdienst Vaticaan koffiemelk loffiemelk: Malto. t, niette schraal! loed Verklaring KLM, Martinair en Transavia Commentaar 3p lange baan jorse verliezen Doordraai door in onze tuinbouiv te kleine afzet 0 Bemoedigend Dreigementen Franse gendarme doodgeschoten Enorme stijging Duitse lonen Twee Limburgers gedood tijdens pleziervlucht Binnen 2 weken verklaring over celibaat Eén gewonde TREIN SLEURT AUTO MEE feEER FRIESCHE VUG PRODUKTi »CHE VLAG PRODUKT Is om snel promotie te maken, lstandig kunt werken en bereid goede onderneming tot verdere iteiten zullen op grossiersni- eeks onder de dii'ektie ressorte- ■zamenlijk overleg het te volgen :len. e ervaring is rijbewijs B-E een goed gesalarieerde en boei- g met uitstekende sekundaire vakantie-afspraken wordt reke- llieitaties met volledige inlichtin- ding en ervaring, voorzien van sfoto, te richten aan IVilhelminastraat 4-6, Hilversum- SCHIPHOL-GERONA Nadat zondagavond een BAC 111 van de Westduitse chartermij. Bavaria bij het opstijgen van het vliegveld van Gerona is neergestort, hebben de drie grote Nederlandse lucht- vaartmaatschappijen, die regelma- tig chartervluchten uitvoeren op de vliegvelden, die gisteren door de Britse vliegers zijn aangezien als lijnde gevaarlijk, KLM, Martinair en Transavia, gisteren verklaard, I jat voor Nederlandse toeristen, die Iper vliegtuig bijvoorbeeld richting Spanje reizen, geen enkel gevaar I aanwezig is. Martinair Holland heeft de vol- I gende verklaring uitgegeven: .Martinair heeft wat betreft de vliegveiligheid per vliegveld dus- danige limieten opgesteld, dat er geen sprake is Van onveilige ope raties. Mochten onverhoopt om standigheden zich voordoen, dan hebben de gezagvoerders de volle dige vrijheid en bevoegdheid naar andere vliegvelden uit te wijken.". Van KLM-zijde wordt medege deeld, dat zij zich bij deze verkla ring volledig aansluit: „Wij hebben dusdanige limieten opgesteld, dat het vliegen op de vliegvelden, die in het KLM-lucitnet zijn opgeno men, volledig verantwoord moet worden geacht". Directeur John Block van de Ne derlandse chartermaatschappij Transavia was het ook volledig met de andere maatschappijen eens. Hij zei: „Wij hanteren even eens hoge lemieten". Volgens de drie maatschappijen is er dus geen enkele reden tot bezorgdheid voor de passagiers (meest toeristen) uit Nederland. Van gevraagde vliegvelden wor den Gerona, Alicante, Malaga en Ibiza (Spanje), Palermo, Catania en Aleghero (Italië) het meest be zocht door de Nederlandse toeris ten die in het zuiden van Europa Volgens het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen treft de jong ste uitbriding van de Engelse ha- "ienstaking het vervoer van Neder landse groenten via Zeehrugge en palais naar Dover en via Rotterdam iar Felixstowe. Langs deze wegen raden tot nu toe nog bescheiden «veelheden uitgevoerd worden. De uge mogelijkheid voor vervoer per chip biedt nu de Harwichlijn, maar jet centraal bureau is ook voor het lot van deze lijn beducht, althans rat het goederenvervoer betreft. Van de aan de Nederlandse veilin- jen aangevoerde tomaten draait n f len derde door. Een deel ervan k/.i Jog tegen lage prijzen aan de in- Bstrie verkocht worden, de rest gaat laar het vee. I WINSCHOTEN (ANP) De stich- iag „St.-Lucas" te Winschoten gaat iver tot de uitgifte van een 30-jarige bligatielenimg, groot 6 min. tegen en rente van 9,5 procent in stukken ■an nom. 1000,aan toonder. De ners van uitgifte is vastgesteld op pet, aldus blijkt uit het gisteren erschenen prospectus. Volgens de verikllaninlgen van helt pocrwegpeffsoneel te Zevenibeng- fcenhoek en Lage Zw-aituiwe sta je ïs ovarwegwachtar in Zetverabeing- ahen-hoek met één been in de gevam- anis. Daarmee wil op een wat wran ge mamier gezegd worden dat de verwegwachter op dat uitzonderlijk loeilijke punt (een passage van 300 einen op twee vlak hij elkaar gele en overgangen) eigenlijk een onmo- ^ijke job heeft. Volgens het spoor wegpersoneel zijn fouten eenvoudig tot te voorkomen. De spoorbomen ouden de laaitste tien jaar al honder- en keren hebben opengestaan, ter- 'ijl er een trein langs kwam. De ge rekkige technische installaties zou ten mede de oorzaak zijn. Vanuit het rayon Bredia is het on houdbare van de situatie al meer dan ens aan Utrecht doorgegeven. Zelfs le vakbonden hebben zich er mee be- iioeid. De verbetering van de over- ^egbeveiliging is echter jaren op de Boge baan geschoven. Volgend jaar de situatie eindelijk verbeterd 'orden. Voor drie mensen is dat kl ussen een jaar te laat. Waamschijnlijk ®bben heel wat andere mensen al ten maar geluk gehad. De Nederlandse Spoorwegen heb- de ernst van de zaak kennelijk ■Wderschait. Ze zullen er nu goed aan ben de veilige doongamg van het yerkeer over de spoorwegovergangen Zevenbergschenhoek niet nóg lan- Jger min of meer aan het toeval over p laten. Wachten met het aanbrengen van meuwe overweiginatailaties tot 1971 is, towel voor het argeloze verkeer als «oor het op zijn zenuwen werkende "verwegpersoneel, onverantwoord, hun vacantie willen doorbrengen. De vereniging van Britse lijnpi- loten heeft een lijst van vliegvel den gepubliceerd, die zij gevaar lijk achten wegens de ontoereiken de uitrusting of ongunstige ligging. De piloten wensen een onder zoek naar de betrouwbaarheid van de vliegvelden van Alicante (Spanje), Catania (Iatlië), Edin burgh (Schotland), Faro (Portu gal), Gibraltar, Ibiza (Spanje) Dinsbruck (Oostenrijk). Een vroegere lijst vermeldde: Gerona (Spanje), Nicosia (Cy prus), Palermo (Sicilië), en Alghe- ro (Sardinië). Gerona is een der gevaarlijkste in Europa genoemd. Het vliegveld is aan drie kanten door bergen ingesloten. De techni sche uitrusting zou onvoldoende zijn. Bij het Duitse vliegongeluk wer den de twee piloten zwaar ge wond. De vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers heeft gisteravond bij monde van de bestuurssecretaris, de heer F. H. W. Brouwer, meege deeld, dat de situatie bij diverse vliegvelden in het zuiden van Euro pa, zoals Gerona, Alicante en Pa lermo, beslist niet zodanig is, als de Britse collega's van de Neder landse verkeersvliegers hebben doen voorkomen. „Onze operaties zijn aangepast aan de situatie. Wij stellen ons ach ter de verklaringen van KLM, Mar tinair en Transavia. Zij hebben ho ge landingslimieten opgesteld", al dus de heer Brouwer. (Van onze correspondenten) ,EN HAAG/LO*TDEN Door de Britse havenstaking lijdt de Neder- tndse tuinbouw minstens een half miljoen gulden verlies per week. Dit heeft de heer N. A. Laarman, directeur van het Centraal Bureau in Tuinbouwveilingen in Nederland ruw geschat. En hij is hiermee n de lage kant. Onder normale omstandigheden worden wekelijks 15 tot 3 miljoen tomaten naar Engeland uitgevoerd. Het aantal kom- joinmers schat men op 400.000 tot 500.000 en verder enkele honderd uizenden kilo's kool en uien. De speciale commissie, die onder de leiding van Lord Pearson werd belast met een dringend onderzoek van de Britse nationale havensta king, komt vanmorgen voor de eer ste maal bijeen. Alle zittingen van de commissie zullen in het openbaar plaatsvinden. Men verwacht, d'at het minstens week zal duren eer Lord Pearson een rapport en 'n sugigeestie zal kun nen overhandigen aan de regering. De Britse minister van landbouw, James Prior, die zelf een hereboer is, bezocht gistermorgen in Landen de fruit- en groentemarkt van Cavent Garden en daarna de vleesmarkt van Smithfield. Nadien verklaarde hij: „Over het algemeen ben ik tot bemoedigende vaststellingen gekomen, maar ik zal de toestand scherp in het oog blijven houden". Hij gaf de huisvrouwen de raad voor de laagste prijzen té ko pen en zich misschien voorlopig si. naasappelen en appels te vergeten. Volgens de minister zijn de toma ten nu goedkoper dan ooit. Ook die meloenen, kersen, pruimen en peren werden door hem warm aanbevolen. Het is echter duidelijk, dat som mige grossiers vlug rijk proberen te worden dankzij de havenstaking. Zij hebben naar verluidt, meer dan 250.000 kisten Zuidafrikaanse sinaas appelen opgekocht en weggestopt om de prijzen omhoog te jagen. Hetzelf de gebeurt met buitenlandse appels De Britse fruitimporteurs klaagden gisteren noehthans over het feit, dat zij enorme verliezen zouden lijden tengevolge van de havenstaking. Een beroepsvereniging deelde mee, dat voor 2 miljoen pond appels zou den rotten als ze niet zo snel mogelijk uit de lamgelegde havens wegge haald zouden worden. Hetzelfde ge vaar lopen druiven, sinaasappelen en bananen, die in de scheepsruimen of op de kaaien liggen te wachten. In Port Patrick, het haventje vam het schotse graafschap Wigtownshire, kwamen gisteren nog steeds Noord- ierse vissersboten aan, geladen met verse eieren en spek. Deze „trafiek" is zaterdag begonnen en maakt de dokwerkers van Glasgow geweldig boos, maar tot nu toe hebben zij al leen maar dreigementen geuit. De haven Port Patrick is het pri- vé-eigendom van een firma in de Engelse universiteitsstad Cambridge. Iedere boot van meer dan 15 meter lengte, moet 5 pond betalen om te mogen aanleggen. Het weekeinde heeft de eigenaar van de haven on geveer 75 pond opgebracht, wat over eenstemt met het normaal inkomen van een hele maand. Vrachtwagens van Southampton en Newcastle en Glasgow, komen de „smokkelwaar" weghalen. Zondag verlieten naar schatting een half miljoen eieren en drie ton spek het Schotse haventje. De sta kende arbeiders van de haven van Glasgow dreigen, dat zij de vracht wagens zullen tegenhouden en pos ten uitzetten in de haven, maar zij hebben de daad nog niet bij het woord gevoegd. Op verzoek van het Britse Ver bond van Transportarbeiders in Antwerpen, Zeebrugge, Oostende en Gent geen oorspronkelijk voor Engelse havens bestemde schepen worden gelost, tenzij deze aan be derf onderhevige goederen vervoe ren. Het besluit, dat gistermiddag van kracht is geworden, betreft on geveer 13.000 Belgische havenarbei ders. Ook in Oslo en de Zweedse havens hebben de havenarbeiders besloten uit solidariteit met hun En gelse collega's geen „besmette" schepen te behandelen. De een zijn dood, is de ander zijn brood. Zo denken deze vette var kens er over. De Britse havenstaking bezorgt hun voorlopig volle magen jnet rijpe tomaten. De foto werd ge nomen in de buurt van Zevenberg, schenhoek. DE 45.000 STUDENTEN van Dja karta's universiteiten hebben giste ren opdracht gekregen iedereen in hun omgeving, die een „luxe leven" leidt, te bespioneren. Dit zou de strijd tegen corruptie ten goede ko men. 4 modellen in reiskoker Verkrijgbaar bij de erkende Drogist- en Parfumeriezaken UTRECHT (ANP) De PTT in Nj Utrecht is gistermorgen begonnen 'JPP met het uitzoeken van de resten van f' FBWrfe iMïi'S de tachtig postzakken die in de nacht j|ÊS van vrijdag op zaterdag verbrandden, A iA mmnKÊ toen de posttrein Amersfoort-Zwol- P' '^ÉilïV#* m! Ie NunsPeet 'n botsing kwam met 'ifflj een personenbusje. mkilmmÈwM JI Het lijkt een vrijwel hopeloos kar- nIJAï wei, want van de post ia niet veel V I meer over dan een zwart verkoolde l massa. De schade bleef tot tachtig J* ij postzakken beperkt dankzij de hulp mmte mËflm van kampeergas-ten en militairen uit lHjjimty Nunspeet die er in slaagden de post fflNlHlHHM het PostrÜtuig achter de vrijwel t°taal vernielde motorposttrekker te redden en -de goederenwagen daar- PBf „iÏ* i-WSfllfSrSS achter snel los te kop-pelen. 'i TW In de posttrekker bevond zich I'- voornamelijk post uit de provincies ffiwA Utrecht en Zuid-Holland met bestem- SSt minig Zwolle en Leeuwarden en - fe\ - WBHIIH zeer wijde omgeving. (Van onze Parijse correspondent COLMAR In het departement van de Boven-Rijn is de politie en gendarmerie op zoek naar twee jon gemannen, die gistermorgen bij het aanbreken van de dag een gendarme doodgeschoten en een andere gendar me zeer zwaar gewond hebben. Het gebeurde 's morgens om half vijf op de Nationale 422 bij Colmar. De twee gendarmes reden in een kleine bestelwagen en meenden dat de twee jongens de motorfiets had den gestolen, reden zij hen achterna en wisten h enbij een zijweg te blok keren. Bij het controleren van de persoonsbewijzen trok een der jon gens zijn revolver en schoot niet minder dan 7 maal. De commandant van de gendarme rie kreeg twee kogels in het hoofd en was op slag dood. De tweede gendarme kreeg kogels in de buik, wist zich nog te verdedigen en kroop de weg op, waar hij gevonden werd door een andere wagen van de gen darmerie. (Van onze correspondent) BONN In West-Duitsland wordt verwacht, dat de lonen en salarissen dit jaar gemiddeld met ruim 150 gul den bruto per maand zullen stijgen. Dat is meer dan ooit tevoren. Het ministerie van economische zaken voorspelt, dat de toename vol gend jaar terug zal lopen tot een gemiddelde van ongeveer 105 gulden bruto per maand. Deze vermindering in de groei van inkomens is de prijs die de mensen zullen moeten betalen voor meer stabiliteit. De prijzen zul len dit jaar, vergeleken bij 1969, tus sen de 3% en 4 procent stijgen. BONN (DPA) Een vermeende fout bij de onderhandelingen met Ne derland heeft de 45-jarige referen daris dr. Ernst-Wilhelm Blatzheim van het Westduitse ministerie van wetenschappen er vermoedelijk toe gebracht een eind aan zijn leven te maken. Een arbeider ontdekte maandag- ochtend, dat hij zich in zijn werkka mer op het ministerie had opgehan- gen. Blatzheim voerde met de landen die door het Westduitse vrachtschip met kernaandrijving „Otto Hahn" worden aangedaan onderhandelingen over verdragen waarin de aanspra kelijkheid bij eventuele nucleaire on gevallen wordt geregeld. Naar het ministerie in Bonn maan dagmiddag meedeelde, is er in de laatste weken door een andere afde ling van het ministerie aan getwijfeld of bij de onderhandelingen, die i) het voorjaar van 1968 met Nederlanc, zijn gevoerd over die aansprakelijk heid, voor de Duitsers wel een zo gunstig mogelijk resultaat was be reikt. LOCARNO (DPA) Gisteren is een sportvliegtuig in het Lago Mag- giore gestort, waarbij de piloot en de twe Nederlandse passagiers zijn om gekomen. De Nederlanders zijn de 63- jarige heer Emmanuel Moors en zijn 8-jarige zoon Frank uit Maastricht. Het toestel, een Cessna-165, was van het vliegveld Magadino bij Lo carno opgestegen voor een plezier vlucht. De Zwitserse piloot Italo Ma- razza was directeur van het sport- vliegveld Magadino. De passagiers uit Maastricht waren in het weekeinde in Tessin aangeko men voor een vakantie. BONN (DPA) De Westduitse christen-democraten zullen niet deel nemen aan de reis naar Moskou van minister van buitenlandse zaken Walter Scheel. Enkele uren nadat Scheel gisteren de in oppositie zijnde CDU-CSU of ficieel had uitgenodigd afgevaardig den naar Moskou mee te sturen voor de onderhandelingen over een niet- aanvalsverdrag, üet de CDU-SCU- fractie weten dat zij niet op de uitno diging zal ingaan. (Van onze redacteur geestelijk leven) DRIEBERGEN. Binnen 14 dagen zullen de Nederlandse bisschoppen een verklaring afleggen naar aanlei ding van de gesprekken, die kardi naal Alfrink onlangs met paus Paulus voerde over de Nederlandse kerke lijke situatie, en speciaal over het celibaatsvraagstuk, zoals dit in ons land aan de orde is gesteld. Deze mededeling deed dr L. ter Steeg, secretaris van de Nederlandse bisschoppenconferentie gisteren op „Kerk en Wereld" te Driebergen. HET ZUIDEN VAN POLEN is de afgelopen dagen getroffen door overstromingen na zware regenval. Deze was de zwaarste in Polen sinds 1936. Toen ik gistermorgen mijn gedach ten over Deze Tijd liet gaan wist ik op geen stukken na waar w het over zou gaan hebben. Goed, de regen be- dieri een gedeelte van ae ochtend maar wat is de regen in dit jaar getijde? Een zeer goede bekende. Toen ik daarop gistermiddag am de ze rubriek begon, wist ik nog niet hoe ik zou gaan beginnen, zoals u ziet. Maar toch is dit een begin. Is dit werkelijk een begin? Over maar naar het Amerikaanse leger, zoals bekend uiterst overvloe dig over deze aardkost verspreid. En meer speciaal over naar het vrouwe lijk personeel van de Amerikaanse luchtmacht, dat voortaan zo maar meer been mag vertonen. Met Pentagon (dat zoveel napalm in zijn beleid doet) is .tegenwoordig zo modebewust, dat het heejt ver ordonneert dat vrouwelijke lucht machtsoldaten een rok tot vijf centi meter boven de bovenste rand van de knie mogen dragen. Maar dit geldt wel alleen voor soldaten wier figuur tje het dragen „van een mini-rok rechtvaardigt". Anderen zijn Pentag-ondier de maat Een code-bericht: D'n Ben gaat op vakantie. Naar Jutphaas. Dit uiter aard bij hoge uitzondering. De benzinemaatschappijen doen zoals u weet hun uiterste best om hun „schonere" benzines aan de man te brengen. Binnenkort komen zij met een nieuwe slagzin op de markt: „Biologisch minder actief"! Gemeenteraad Nieuw-Ginneken: Wacht-meester! Overigens, weet u waar de heer Norbert Schmelzer, van de KVP maar al weer ontzettend lang uit het nieuws (wat zou daar nu weer ach ter zitten?), zijn vakantiedagen door brengt? Nee, niet in „de west", dat was enige tijd geleden een dienstreis, ondanks het respectabel aantal foto toestellen dat de heer S. toen om zijn nek had. De heer Schmelzer is met vakantie in Portugal! Jawel. De laatste groe ten doen van Luns aan de stervende Salazar. Of even rechttrekken wat de paus verkeerd' heeft gedaan met zijn audiëntie aan Afrikaanse guerrilla's! „Het is dat de ooievaar mij op een goed moment gedeponeerd heeft. An ders zat ik hier niet. En dat is geen grapje." (Mr. dr. C. Karsten, lid raad van bestuur Amro-bank). Westerterp: Nimmer Sangen Knabe! „Het is dat ik moet werken. An ders zat ik hier niet. En dat is geen grapje" (Merijn). Merkx: Tour de Francs! Hij heeft er in ieder geval meer dan ik. Maar niet getreurd, er kranen voor mij nog veel dagen. Gegroet. MERIJN. VATICAANSTAD (AFP/RTR). Paus Paulus heeft professor Federico Alessandrini, plaatsvervangend hoofd redacteur van de „Osservatore Ro mano", benoemd tot hoofd van de Vaticaanse persdienst. Hij volgt mgr. Fausto Vallainc op, die tot hulpbisschop van Siena is be noemd. De 64-jarige Alessamdrini, een leek, heeft in de „Osservatore" altijd de besluiten van paus Paulus met kracht verdedigd. Een vrijwel hopeloos karwei: de PTT zoekt brieven uit de verkoolde massa. HEERDE (ANP) Gistermorgen omstreeks half twaalf is de 27-jarige heer P. Maas uit Nunspeet op een niet beveiligde overweg in Heerde met zijn auto tegen een goederentrein ge reden. Het voertuig werd vijftig meter door de trein meegesleurd, voordat deze laatste tot stilstand kwam. De heer Maas werd ernstig gewond uit het autowrak gehaald en naar een ziekenhuis in Zwolle overgebracht. (Van onze moderedactie) Met de zonnebril (of is 't skibril?) nog op het hoofd, laat deze manne quin van de Franse mode-ontwer per Pierre Balmain zich de warme winterkleding welgevallen. Geen wonder met de frisse tempe raturen van de laatste week Er zullen ditmaal heel wat minder zweetdruppels vallen tijdens het presenteren van de nieuwe herfst- en wintercollecties, die gisteren in Parijs zijn begonnen. „Warm in tweed", dacht Balmain en hij creëerde een pakje van bruin-witte tweed. Laarzen en hoofddeksel zijn van hetzelfde ma teriaal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 7