maltG
Ito
lachtig
;er licht
Geen gevaar voor Nederlandse
'OMATEN
GOEDKOPER
DAN OOIT
Dï. Best
Winter
kijkt om
de hoek
uwe
[iemelk
jenwoordiger
[AVENSTAKING OORZAAK
ERS WROETEN IN
VERKOOLDE POST
Westduitse
diplomaat
pleegt
zelfmoord
na kritiek
IN LAGO MAGGIORE
SCHEEL ZONDER CDU
NAAR MOSKOU
Ziekenhuislening 9,5 pet
F. Alessandrini hoofd
persdienst Vaticaan
koffiemelk
loffiemelk: Malto.
t, niette schraal!
loed
Verklaring
KLM, Martinair
en Transavia
Commentaar
3p lange baan
jorse verliezen Doordraai door
in onze tuinbouiv te kleine afzet
0 Bemoedigend
Dreigementen
Franse gendarme
doodgeschoten
Enorme stijging
Duitse lonen
Twee Limburgers
gedood
tijdens
pleziervlucht
Binnen 2 weken
verklaring
over celibaat
Eén gewonde
TREIN SLEURT
AUTO MEE
feEER FRIESCHE VUG PRODUKTi
»CHE VLAG PRODUKT
Is om snel promotie te maken,
lstandig kunt werken en bereid
goede onderneming tot verdere
iteiten zullen op grossiersni-
eeks onder de dii'ektie ressorte-
■zamenlijk overleg het te volgen
:len.
e ervaring is rijbewijs B-E
een goed gesalarieerde en boei-
g met uitstekende sekundaire
vakantie-afspraken wordt reke-
llieitaties met volledige inlichtin-
ding en ervaring, voorzien van
sfoto, te richten aan
IVilhelminastraat 4-6, Hilversum-
SCHIPHOL-GERONA Nadat
zondagavond een BAC 111 van de
Westduitse chartermij. Bavaria bij
het opstijgen van het vliegveld
van Gerona is neergestort, hebben
de drie grote Nederlandse lucht-
vaartmaatschappijen, die regelma-
tig chartervluchten uitvoeren op de
vliegvelden, die gisteren door de
Britse vliegers zijn aangezien als
lijnde gevaarlijk, KLM, Martinair
en Transavia, gisteren verklaard,
I jat voor Nederlandse toeristen, die
Iper vliegtuig bijvoorbeeld richting
Spanje reizen, geen enkel gevaar
I aanwezig is.
Martinair Holland heeft de vol-
I gende verklaring uitgegeven:
.Martinair heeft wat betreft de
vliegveiligheid per vliegveld dus-
danige limieten opgesteld, dat er
geen sprake is Van onveilige ope
raties. Mochten onverhoopt om
standigheden zich voordoen, dan
hebben de gezagvoerders de volle
dige vrijheid en bevoegdheid naar
andere vliegvelden uit te wijken.".
Van KLM-zijde wordt medege
deeld, dat zij zich bij deze verkla
ring volledig aansluit: „Wij hebben
dusdanige limieten opgesteld, dat
het vliegen op de vliegvelden, die
in het KLM-lucitnet zijn opgeno
men, volledig verantwoord moet
worden geacht".
Directeur John Block van de Ne
derlandse chartermaatschappij
Transavia was het ook volledig
met de andere maatschappijen
eens. Hij zei: „Wij hanteren even
eens hoge lemieten". Volgens de
drie maatschappijen is er dus geen
enkele reden tot bezorgdheid voor
de passagiers (meest toeristen) uit
Nederland.
Van gevraagde vliegvelden wor
den Gerona, Alicante, Malaga en
Ibiza (Spanje), Palermo, Catania
en Aleghero (Italië) het meest be
zocht door de Nederlandse toeris
ten die in het zuiden van Europa
Volgens het Centraal Bureau van
de Tuinbouwveilingen treft de jong
ste uitbriding van de Engelse ha-
"ienstaking het vervoer van Neder
landse groenten via Zeehrugge en
palais naar Dover en via Rotterdam
iar Felixstowe. Langs deze wegen
raden tot nu toe nog bescheiden
«veelheden uitgevoerd worden. De
uge mogelijkheid voor vervoer per
chip biedt nu de Harwichlijn, maar
jet centraal bureau is ook voor het
lot van deze lijn beducht, althans
rat het goederenvervoer betreft.
Van de aan de Nederlandse veilin-
jen aangevoerde tomaten draait n f
len derde door. Een deel ervan k/.i
Jog tegen lage prijzen aan de in-
Bstrie verkocht worden, de rest gaat
laar het vee.
I WINSCHOTEN (ANP) De stich-
iag „St.-Lucas" te Winschoten gaat
iver tot de uitgifte van een 30-jarige
bligatielenimg, groot 6 min. tegen
en rente van 9,5 procent in stukken
■an nom. 1000,aan toonder. De
ners van uitgifte is vastgesteld op
pet, aldus blijkt uit het gisteren
erschenen prospectus.
Volgens de verikllaninlgen van helt
pocrwegpeffsoneel te Zevenibeng-
fcenhoek en Lage Zw-aituiwe sta je
ïs ovarwegwachtar in Zetverabeing-
ahen-hoek met één been in de gevam-
anis. Daarmee wil op een wat wran
ge mamier gezegd worden dat de
verwegwachter op dat uitzonderlijk
loeilijke punt (een passage van 300
einen op twee vlak hij elkaar gele
en overgangen) eigenlijk een onmo-
^ijke job heeft. Volgens het spoor
wegpersoneel zijn fouten eenvoudig
tot te voorkomen. De spoorbomen
ouden de laaitste tien jaar al honder-
en keren hebben opengestaan, ter-
'ijl er een trein langs kwam. De ge
rekkige technische installaties zou
ten mede de oorzaak zijn.
Vanuit het rayon Bredia is het on
houdbare van de situatie al meer dan
ens aan Utrecht doorgegeven. Zelfs
le vakbonden hebben zich er mee be-
iioeid. De verbetering van de over-
^egbeveiliging is echter jaren op de
Boge baan geschoven. Volgend jaar
de situatie eindelijk verbeterd
'orden. Voor drie mensen is dat kl
ussen een jaar te laat. Waamschijnlijk
®bben heel wat andere mensen al
ten maar geluk gehad.
De Nederlandse Spoorwegen heb-
de ernst van de zaak kennelijk
■Wderschait. Ze zullen er nu goed aan
ben de veilige doongamg van het
yerkeer over de spoorwegovergangen
Zevenbergschenhoek niet nóg lan-
Jger min of meer aan het toeval over
p laten.
Wachten met het aanbrengen van
meuwe overweiginatailaties tot 1971 is,
towel voor het argeloze verkeer als
«oor het op zijn zenuwen werkende
"verwegpersoneel, onverantwoord,
hun vacantie willen doorbrengen.
De vereniging van Britse lijnpi-
loten heeft een lijst van vliegvel
den gepubliceerd, die zij gevaar
lijk achten wegens de ontoereiken
de uitrusting of ongunstige ligging.
De piloten wensen een onder
zoek naar de betrouwbaarheid van
de vliegvelden van Alicante
(Spanje), Catania (Iatlië), Edin
burgh (Schotland), Faro (Portu
gal), Gibraltar, Ibiza (Spanje)
Dinsbruck (Oostenrijk).
Een vroegere lijst vermeldde:
Gerona (Spanje), Nicosia (Cy
prus), Palermo (Sicilië), en Alghe-
ro (Sardinië). Gerona is een der
gevaarlijkste in Europa genoemd.
Het vliegveld is aan drie kanten
door bergen ingesloten. De techni
sche uitrusting zou onvoldoende
zijn.
Bij het Duitse vliegongeluk wer
den de twee piloten zwaar ge
wond.
De vereniging van Nederlandse
Verkeersvliegers heeft gisteravond
bij monde van de bestuurssecretaris,
de heer F. H. W. Brouwer, meege
deeld, dat de situatie bij diverse
vliegvelden in het zuiden van Euro
pa, zoals Gerona, Alicante en Pa
lermo, beslist niet zodanig is, als
de Britse collega's van de Neder
landse verkeersvliegers hebben
doen voorkomen.
„Onze operaties zijn aangepast
aan de situatie. Wij stellen ons ach
ter de verklaringen van KLM, Mar
tinair en Transavia. Zij hebben ho
ge landingslimieten opgesteld", al
dus de heer Brouwer.
(Van onze correspondenten)
,EN HAAG/LO*TDEN Door de Britse havenstaking lijdt de Neder-
tndse tuinbouw minstens een half miljoen gulden verlies per week.
Dit heeft de heer N. A. Laarman, directeur van het Centraal Bureau
in Tuinbouwveilingen in Nederland ruw geschat. En hij is hiermee
n de lage kant. Onder normale omstandigheden worden wekelijks
15 tot 3 miljoen tomaten naar Engeland uitgevoerd. Het aantal kom-
joinmers schat men op 400.000 tot 500.000 en verder enkele honderd
uizenden kilo's kool en uien.
De speciale commissie, die onder
de leiding van Lord Pearson werd
belast met een dringend onderzoek
van de Britse nationale havensta
king, komt vanmorgen voor de eer
ste maal bijeen.
Alle zittingen van de commissie
zullen in het openbaar plaatsvinden.
Men verwacht, d'at het minstens
week zal duren eer Lord Pearson
een rapport en 'n sugigeestie zal kun
nen overhandigen aan de regering.
De Britse minister van landbouw,
James Prior, die zelf een hereboer is,
bezocht gistermorgen in Landen de
fruit- en groentemarkt van Cavent
Garden en daarna de vleesmarkt van
Smithfield.
Nadien verklaarde hij: „Over het
algemeen ben ik tot bemoedigende
vaststellingen gekomen, maar ik zal
de toestand scherp in het oog blijven
houden". Hij gaf de huisvrouwen de
raad voor de laagste prijzen té ko
pen en zich misschien voorlopig si.
naasappelen en appels te vergeten.
Volgens de minister zijn de toma
ten nu goedkoper dan ooit. Ook die
meloenen, kersen, pruimen en peren
werden door hem warm aanbevolen.
Het is echter duidelijk, dat som
mige grossiers vlug rijk proberen te
worden dankzij de havenstaking. Zij
hebben naar verluidt, meer dan
250.000 kisten Zuidafrikaanse sinaas
appelen opgekocht en weggestopt om
de prijzen omhoog te jagen. Hetzelf
de gebeurt met buitenlandse appels
De Britse fruitimporteurs klaagden
gisteren noehthans over het feit, dat
zij enorme verliezen zouden lijden
tengevolge van de havenstaking.
Een beroepsvereniging deelde mee,
dat voor 2 miljoen pond appels zou
den rotten als ze niet zo snel mogelijk
uit de lamgelegde havens wegge
haald zouden worden. Hetzelfde ge
vaar lopen druiven, sinaasappelen
en bananen, die in de scheepsruimen
of op de kaaien liggen te wachten.
In Port Patrick, het haventje vam
het schotse graafschap Wigtownshire,
kwamen gisteren nog steeds Noord-
ierse vissersboten aan, geladen met
verse eieren en spek. Deze „trafiek"
is zaterdag begonnen en maakt de
dokwerkers van Glasgow geweldig
boos, maar tot nu toe hebben zij al
leen maar dreigementen geuit.
De haven Port Patrick is het pri-
vé-eigendom van een firma in de
Engelse universiteitsstad Cambridge.
Iedere boot van meer dan 15 meter
lengte, moet 5 pond betalen om te
mogen aanleggen. Het weekeinde
heeft de eigenaar van de haven on
geveer 75 pond opgebracht, wat over
eenstemt met het normaal inkomen
van een hele maand.
Vrachtwagens van Southampton en
Newcastle en Glasgow, komen de
„smokkelwaar" weghalen.
Zondag verlieten naar schatting
een half miljoen eieren en drie ton
spek het Schotse haventje. De sta
kende arbeiders van de haven van
Glasgow dreigen, dat zij de vracht
wagens zullen tegenhouden en pos
ten uitzetten in de haven, maar zij
hebben de daad nog niet bij het
woord gevoegd.
Op verzoek van het Britse Ver
bond van Transportarbeiders
in Antwerpen, Zeebrugge, Oostende
en Gent geen oorspronkelijk voor
Engelse havens bestemde schepen
worden gelost, tenzij deze aan be
derf onderhevige goederen vervoe
ren. Het besluit, dat gistermiddag
van kracht is geworden, betreft on
geveer 13.000 Belgische havenarbei
ders. Ook in Oslo en de Zweedse
havens hebben de havenarbeiders
besloten uit solidariteit met hun En
gelse collega's geen „besmette"
schepen te behandelen.
De een zijn dood, is de ander zijn
brood. Zo denken deze vette var
kens er over. De Britse havenstaking
bezorgt hun voorlopig volle magen
jnet rijpe tomaten. De foto werd ge
nomen in de buurt van Zevenberg,
schenhoek.
DE 45.000 STUDENTEN van Dja
karta's universiteiten hebben giste
ren opdracht gekregen iedereen in
hun omgeving, die een „luxe leven"
leidt, te bespioneren. Dit zou de
strijd tegen corruptie ten goede ko
men.
4 modellen in reiskoker
Verkrijgbaar bij de erkende Drogist- en Parfumeriezaken
UTRECHT (ANP) De PTT in
Nj Utrecht is gistermorgen begonnen
'JPP met het uitzoeken van de resten van
f' FBWrfe iMïi'S de tachtig postzakken die in de nacht
j|ÊS van vrijdag op zaterdag verbrandden,
A iA mmnKÊ toen de posttrein Amersfoort-Zwol-
P' '^ÉilïV#* m! Ie NunsPeet 'n botsing kwam met
'ifflj een personenbusje.
mkilmmÈwM JI Het lijkt een vrijwel hopeloos kar-
nIJAï wei, want van de post ia niet veel
V I meer over dan een zwart verkoolde
l massa. De schade bleef tot tachtig
J* ij postzakken beperkt dankzij de hulp
mmte mËflm van kampeergas-ten en militairen uit
lHjjimty Nunspeet die er in slaagden de post
fflNlHlHHM het PostrÜtuig achter de vrijwel
t°taal vernielde motorposttrekker te
redden en -de goederenwagen daar-
PBf „iÏ* i-WSfllfSrSS achter snel los te kop-pelen.
'i TW In de posttrekker bevond zich
I'- voornamelijk post uit de provincies
ffiwA Utrecht en Zuid-Holland met bestem-
SSt minig Zwolle en Leeuwarden en
- fe\ - WBHIIH zeer wijde omgeving.
(Van onze Parijse correspondent
COLMAR In het departement
van de Boven-Rijn is de politie en
gendarmerie op zoek naar twee jon
gemannen, die gistermorgen bij het
aanbreken van de dag een gendarme
doodgeschoten en een andere gendar
me zeer zwaar gewond hebben.
Het gebeurde 's morgens om half
vijf op de Nationale 422 bij Colmar.
De twee gendarmes reden in een
kleine bestelwagen en meenden dat
de twee jongens de motorfiets had
den gestolen, reden zij hen achterna
en wisten h enbij een zijweg te blok
keren. Bij het controleren van de
persoonsbewijzen trok een der jon
gens zijn revolver en schoot niet
minder dan 7 maal.
De commandant van de gendarme
rie kreeg twee kogels in het hoofd
en was op slag dood. De tweede
gendarme kreeg kogels in de buik,
wist zich nog te verdedigen en kroop
de weg op, waar hij gevonden werd
door een andere wagen van de gen
darmerie.
(Van onze correspondent)
BONN In West-Duitsland wordt
verwacht, dat de lonen en salarissen
dit jaar gemiddeld met ruim 150 gul
den bruto per maand zullen stijgen.
Dat is meer dan ooit tevoren.
Het ministerie van economische
zaken voorspelt, dat de toename vol
gend jaar terug zal lopen tot een
gemiddelde van ongeveer 105 gulden
bruto per maand. Deze vermindering
in de groei van inkomens is de prijs
die de mensen zullen moeten betalen
voor meer stabiliteit. De prijzen zul
len dit jaar, vergeleken bij 1969, tus
sen de 3% en 4 procent stijgen.
BONN (DPA) Een vermeende
fout bij de onderhandelingen met Ne
derland heeft de 45-jarige referen
daris dr. Ernst-Wilhelm Blatzheim
van het Westduitse ministerie van
wetenschappen er vermoedelijk toe
gebracht een eind aan zijn leven te
maken.
Een arbeider ontdekte maandag-
ochtend, dat hij zich in zijn werkka
mer op het ministerie had opgehan-
gen.
Blatzheim voerde met de landen
die door het Westduitse vrachtschip
met kernaandrijving „Otto Hahn"
worden aangedaan onderhandelingen
over verdragen waarin de aanspra
kelijkheid bij eventuele nucleaire on
gevallen wordt geregeld.
Naar het ministerie in Bonn maan
dagmiddag meedeelde, is er in de
laatste weken door een andere afde
ling van het ministerie aan getwijfeld
of bij de onderhandelingen, die i)
het voorjaar van 1968 met Nederlanc,
zijn gevoerd over die aansprakelijk
heid, voor de Duitsers wel een zo
gunstig mogelijk resultaat was be
reikt.
LOCARNO (DPA) Gisteren is
een sportvliegtuig in het Lago Mag-
giore gestort, waarbij de piloot en de
twe Nederlandse passagiers zijn om
gekomen. De Nederlanders zijn de 63-
jarige heer Emmanuel Moors en zijn
8-jarige zoon Frank uit Maastricht.
Het toestel, een Cessna-165, was
van het vliegveld Magadino bij Lo
carno opgestegen voor een plezier
vlucht. De Zwitserse piloot Italo Ma-
razza was directeur van het sport-
vliegveld Magadino.
De passagiers uit Maastricht waren
in het weekeinde in Tessin aangeko
men voor een vakantie.
BONN (DPA) De Westduitse
christen-democraten zullen niet deel
nemen aan de reis naar Moskou van
minister van buitenlandse zaken
Walter Scheel.
Enkele uren nadat Scheel gisteren
de in oppositie zijnde CDU-CSU of
ficieel had uitgenodigd afgevaardig
den naar Moskou mee te sturen voor
de onderhandelingen over een niet-
aanvalsverdrag, üet de CDU-SCU-
fractie weten dat zij niet op de uitno
diging zal ingaan.
(Van onze redacteur geestelijk leven)
DRIEBERGEN. Binnen 14 dagen
zullen de Nederlandse bisschoppen
een verklaring afleggen naar aanlei
ding van de gesprekken, die kardi
naal Alfrink onlangs met paus Paulus
voerde over de Nederlandse kerke
lijke situatie, en speciaal over het
celibaatsvraagstuk, zoals dit in ons
land aan de orde is gesteld.
Deze mededeling deed dr L. ter
Steeg, secretaris van de Nederlandse
bisschoppenconferentie gisteren op
„Kerk en Wereld" te Driebergen.
HET ZUIDEN VAN POLEN is de
afgelopen dagen getroffen door
overstromingen na zware regenval.
Deze was de zwaarste in Polen
sinds 1936.
Toen ik gistermorgen mijn gedach
ten over Deze Tijd liet gaan wist ik
op geen stukken na waar w het over
zou gaan hebben. Goed, de regen be-
dieri een gedeelte van ae ochtend
maar wat is de regen in dit jaar
getijde? Een zeer goede bekende.
Toen ik daarop gistermiddag am de
ze rubriek begon, wist ik nog niet
hoe ik zou gaan beginnen, zoals u
ziet. Maar toch is dit een begin. Is
dit werkelijk een begin?
Over maar naar het Amerikaanse
leger, zoals bekend uiterst overvloe
dig over deze aardkost verspreid. En
meer speciaal over naar het vrouwe
lijk personeel van de Amerikaanse
luchtmacht, dat voortaan zo maar
meer been mag vertonen.
Met Pentagon (dat zoveel napalm
in zijn beleid doet) is .tegenwoordig
zo modebewust, dat het heejt ver
ordonneert dat vrouwelijke lucht
machtsoldaten een rok tot vijf centi
meter boven de bovenste rand van
de knie mogen dragen. Maar dit geldt
wel alleen voor soldaten wier figuur
tje het dragen „van een mini-rok
rechtvaardigt".
Anderen zijn Pentag-ondier de maat
Een code-bericht: D'n Ben gaat op
vakantie. Naar Jutphaas. Dit uiter
aard bij hoge uitzondering.
De benzinemaatschappijen doen
zoals u weet hun uiterste best om
hun „schonere" benzines aan de man
te brengen. Binnenkort komen zij
met een nieuwe slagzin op de markt:
„Biologisch minder actief"!
Gemeenteraad Nieuw-Ginneken:
Wacht-meester!
Overigens, weet u waar de heer
Norbert Schmelzer, van de KVP maar
al weer ontzettend lang uit het
nieuws (wat zou daar nu weer ach
ter zitten?), zijn vakantiedagen door
brengt? Nee, niet in „de west", dat
was enige tijd geleden een dienstreis,
ondanks het respectabel aantal foto
toestellen dat de heer S. toen om zijn
nek had.
De heer Schmelzer is met vakantie
in Portugal! Jawel. De laatste groe
ten doen van Luns aan de stervende
Salazar. Of even rechttrekken wat de
paus verkeerd' heeft gedaan met zijn
audiëntie aan Afrikaanse guerrilla's!
„Het is dat de ooievaar mij op een
goed moment gedeponeerd heeft. An
ders zat ik hier niet. En dat is geen
grapje." (Mr. dr. C. Karsten, lid raad
van bestuur Amro-bank).
Westerterp: Nimmer Sangen Knabe!
„Het is dat ik moet werken. An
ders zat ik hier niet. En dat is geen
grapje" (Merijn).
Merkx: Tour de Francs!
Hij heeft er in ieder geval meer
dan ik. Maar niet getreurd, er kranen
voor mij nog veel dagen. Gegroet.
MERIJN.
VATICAANSTAD (AFP/RTR).
Paus Paulus heeft professor Federico
Alessandrini, plaatsvervangend hoofd
redacteur van de „Osservatore Ro
mano", benoemd tot hoofd van de
Vaticaanse persdienst.
Hij volgt mgr. Fausto Vallainc op,
die tot hulpbisschop van Siena is be
noemd. De 64-jarige Alessamdrini, een
leek, heeft in de „Osservatore" altijd
de besluiten van paus Paulus met
kracht verdedigd.
Een vrijwel hopeloos karwei: de
PTT zoekt brieven uit de verkoolde
massa.
HEERDE (ANP) Gistermorgen
omstreeks half twaalf is de 27-jarige
heer P. Maas uit Nunspeet op een niet
beveiligde overweg in Heerde met
zijn auto tegen een goederentrein ge
reden.
Het voertuig werd vijftig meter
door de trein meegesleurd, voordat
deze laatste tot stilstand kwam.
De heer Maas werd ernstig gewond
uit het autowrak gehaald en naar een
ziekenhuis in Zwolle overgebracht.
(Van onze moderedactie)
Met de zonnebril (of is 't skibril?)
nog op het hoofd, laat deze manne
quin van de Franse mode-ontwer
per Pierre Balmain zich de warme
winterkleding welgevallen.
Geen wonder met de frisse tempe
raturen van de laatste week Er
zullen ditmaal heel wat minder
zweetdruppels vallen tijdens het
presenteren van de nieuwe herfst-
en wintercollecties, die gisteren in
Parijs zijn begonnen.
„Warm in tweed", dacht Balmain
en hij creëerde een pakje van
bruin-witte tweed. Laarzen en
hoofddeksel zijn van hetzelfde ma
teriaal.