Als er spuitwater' uit de uitlaat komt is de ellende voorbij MaCBM) Fundament van Wereld Muziek Concours heet: gastvrijheid WMC-Amusement Een redelijk café zet zo'n 80.000 glazen bier om WMC-Huisvesting 4600 muzikanten moeten onder de wol Een schande Zakcentje yups 11 II muiL 1 Éi i ll Grote beurt Mooie namen Profiteren Nog steeds vuil Zelf schuld lllïOfa^eM Van hoem-pa-pa tot Beethoven door WIM WENNEKES Wanneer alles goed is heeft prins Claus gister avond zijn honger gestild met een hap of wat koud buffet. „Mijn idee is het niet", zei begin deze week de bereider, de Kerkraad- se restaurateur Wiel Mü- cher. „Nou komt hij het Wereld Muziek Concours hier openen en dan krijgt- ie koud buffet. Zo'n man krijgt de hele week al niks anders te eten. Ik had het bestuur hier voorgesteld een fijne Lim burgse koffietafel te ma ken. Maar nee, het moest een koud buffet worden. Nou, dat kunnen ze krij gen. Ik ga vanmiddag naar de markt in België voor wat fijne dingen. Eens kijken voor avocado- peren, Afrikaanse meloe nen en andere exclusieve zaakjes. Ja, je moet er toch wat goeds van maken. Of niet soms?" Het koud buffet van Claus, j Het is maar een van de hon derden problemen en pro bleempjes, die de organisato ren van het zesde internatio- nale Wereld Muziek Con cours hebben moeten oplos sen. Tot en met 9 augustus staat Kerkrade weer bol van het trompetter- en klaroen geschal. Tweehonderd korp sen uit twintig landen strij den er ruim 3 weken lang om de allerhoogste eer. Show-, mars, concertwed strijden en galaconcerten. maken samen het evenement t waar Kerkrade bere-trots op |is. Voorzitter Frans Dohmen, I-.eens de vader der Limburg se steenkclenhouwers, vindt het dan ook maar niks, dat „de jongens" in Den Haag het hele gebeuren met een Limburgse - vlaai - mentali teit bekijken en subsidiëren. Al eerder heeft hij dat in de Nederlandse pers uitge- I schreeuwd, dat het een schande is. Een schande ja, dat het WMC iets meer dan een ton krijgt, terwijl het Holland Festival de poen maar voor het oprapen heeft. Maar het is niet anders. Voorlopig zullen ze het er in de Limburgse grensplaats mee moeten doen. In ieder geval is Kerkrade en wijde omgeving flink in de ban van het WMC. De plaatselijke middenstanders besteden er in hun etalages ruime aandacht aan. Zoals dat ene warenhuis bijvoor beeld, waar de verkoopakt'ie „Bij aankoop van een ma tras, wekker cadeau" om- sierd is met allerlei muziek instrumenten. Het verband is niet helemaal duidelijk, maar het tekent wel de sfeer. Toch spelen matrassen een niet onbelangrijke rol in de totale organisatie. Een van de hoofdproblemen immers bij het om de vier jaar ge houden concours is de huis vesting. Niet minder dan 4600 muzikanten moeten on der de wol gestopt worden. Maar waar? Hotelbedden zijn er nauwe lijks en de pensions zijn hooguit berekend op een paar honderd man. Vandaar dat de organisatoren elke keer weer een beroep doen op de leegstaande logeerbed den in de Kerkraadse huizen. Maar zelfs daarmee is het probleem nog niet opgelost. Geen nood. De Zuidlimburg se fanfares en harmonieën hebben ontdekt, dat het geen gek idee is om een compleet buitenlands gezelschap te adopteren en bij de leden en donateurs te slapen te leg gen. Een ingewijde: „Dat zit zo: elk dorp met een béétje muziekgezelschap brengt het liefst 'n bekend Duits spre kend korps onder de pannen, want je weet nooit wat daar nog eens uit voortkomt. Wanneer je die jongens lek ker in de watten legt, zit er allicht snel een uitnodiging in om eens een keer een te genbezoek te brengen. Maar wanneer je Amerikanen of Russen onder de dekens moet leggenDaar koop je niet veel voor, want wie betaalt dan de reis bij een uitnodiging om eens langs te komen met je eigen korps? Voor de fanfares is het ook uit financieel oogpunt inte ressant om een heel korps te adopteren. Wij krijgen na melijk van het WMC in to taal f 17,50 per slaper-eter. Twee dagen lang een gezel schap van 120 man te sla pen leggen, begint dan best interessant te worden voor de kas van de vereniging". Aan bedden dus geen ge brek. Dat illustreert ook een gesprekje tussen festival-se cretaris Creusen en ene Piet Verbeek uit Heerlen, die waarschijnlijk met de vol gende zomervakantie in het achterhoofd vraagt: „Zeg, als je nog met een paar Ita lianen of Spanjaarden in je buik zit: ik heb nog wel wat bedden. Wel alleen maar jongens, want m'n vrouw is nogal voorzichtig". De Kerkraadse horeca-jon- gens zijn best in hun sas met het WMC. Het betekent een aardig zakcentje voor ze. Joep, een middelbare gepen sioneerde mijnwerker die in deze dagen het vuur uit z'n sloffen loopt bij een plaatse lijke drankgrcssier: „Ik zal je dit vertellen: een normaal redelijk lopend café zet tij dens het concours al gauw zo'n 200 hectoliter bier om. Dat zijn 400 vaten. En als je dan weet, dat er vier glazen OL I MB KHlUBnUl in een liter gaan, dan bete kent dat 80.000 glazen bier. Noem dat maar niks. Maar het aUervoornaam- ste in deze 24 dagen blijft natuurlijk de muziek. En o- wee-wie-het-waagt te twijfe len aan de culturele waarde van het feest. Zo iemand is in Kerkrade nog niet jarig. Kunst wordt daar bedre ven. De namen van enkele korpsen zeggen het al. „Kunst na Arbeid" uit Scharnerwoude bijvoorbeeld, of „Dopolavoro Ferroviario di Milano", wat dat dan ook moge betekenen. Al die korpsen spelen alsof hun le ven ervan afhangt. Een beeldje van koningin Juliana en een vaandel van de stad Kerkrade ,is de hoogste belo ning voor de moeite. Het lijkt weinig, maar in Kerkra de doen 4600 muzikanten er een muzikale moord voor. Bij het WMC is het al net als bij de Tour de France: over de winnaar bestaat nau welijks twijfel. Kenners noe men slechts twee namen: de Ateneo Musical y De Ense- nanza Banda Primitiva" en de „Centro Instructivo Union Musical". Twee korpsen uit het kleine Spaanse dorpje (10.000 inw.) Liria, waar de bakker en de zoon van de melkboer meer tijd aan mu ziek bestelen, dan het hele concertgebouworkest bij el kaar. Toestanden als in het Mid denlimburgse Thom tussen de „Bokken" en de „Geiten" isjijn nog maar bleke volksop stand j es vergeleken bij de muzikale strijd in dat vlak bij Valencia gelegen plaats- Wie van het hele WMC ge tuige wil zijn is in totaal f 155,- kwijt. Hij of zij zit dan wel op de eerste rang. Eenvoudiger kan ook voor f 75,-. Maar enkele actie groepen van tegenstanders van het WMC (natuurlijk is het ook daar niet allemaal rozegeur en maneschijn) blijven l*et een hoop geld vinden. De WMC-organisatie lacht daarom en wijst op de tientallen voorstellingen die ertegenover staan en hei- budget van bijna een miljoen gulden, dat er toch ook op de een of andere manier uit ko men moet. Kerkrade is klaar om van af vandaag de liefhebbers te ontvangen. Een kwart mil joen bezoekers worden er verwacht. Speciaal voor hen en de onafzienbare rij van prominenten heeft de Roda- hal een grote beurt gehad. De wanden en plafonds zijn voor het eerst sinds vier jaar afgezogen. De ramen zijn gelapt. Deuren kregen een kwastje. Ruim tweeduizend stoelen werden in de hal ex tra bijgeschoven door zeven potige sjouwers, die na ge dane arbeid erop attent ge maakt werden, dat men ver geten was de vloer te boe nen. Maar een kniesoor die daar op let. door HENRY VAN MEEUWEN Spuitwater be hoort uit de uit laat van een auto te komen. Met weinig wa ter en veel f „prik". Want als zuivere I benzine ideaal verbrandt, I ontstaat water en kool- I dioxyde (dat opgelost I in water koolzuur heet) I Die zuivere benzine is nog I wel te maken, maar moto- I ren waarin de benzine ideaal verbrandt, bestaan 'nog' niet. En daarom spui en onze auto's voorlopig roet en koolmonoxyde, twee uiterst hinderlijke luchtverontreinigersroet omdat het vies is en kool monoxyde omdat het gif tig is. Een schuldige is niet aan te wijzen. Zowel de autofabri kanten als de benzinemaat schappijen doen hun best on ze auto's zo schoon mogelijk te laten rijden. Niet dat de luchtverontreiniging hen zo na aan het hart ligt, maar eenvoudig omdat een deel van die vuiligheid in de mo tor achterblijft, als aanslag. En het is duidelijk dat een vervuilde motor slechter draait dan een schone; ieder een weet dat instinctief. De reklame-campagnes over schone benzine gaan er dan ook als koek in. De benzinemaatschappij en hebben zich de laatste weken met pagina-grote ad vertenties ingespannen. Alle bekende merken worden daarin verbeterd, met een paar druppeltjes DMA-44 (Shell), met Polyamide-ami- ne (Esso), of met F-310 (Chevron). Mooie namen voor ingewikkelde formules, die slechts in de research-la- boratoria van de betreffende merken bekend zijn. De reklamejongens van de fabrieken proberen er natuur lijk hun slag mee te slaan: eindelijk hebben ze iets dat hun benzine beter maakt dan die van de concurrentie. Het vervelende daarbij is alleen, dat ook die concurrentie niet stil zit. En mochten de re- search-mensen toch stilgeze ten hebben, dan zorgen de "spionage"-jongens ervoor dat de achterstand snel wordt ingehaald. Het resul taat: alle benzines wor den tegelijk béter. Voor de fabrikanten is het effekt van al die verbeterin gen aan de benzine vrij klein, maar de automobilist profi teert er wel van. Want al zijn de juichkreten in de ad vertenties fors overdreven, de benzine wordt inderdaad steeds beter. De benzine die we kopen, zit vol allerlei toevoegingen. Dat is in de eerste plaats lood. Lood, dat ervoor moet zorgen dat de benzine pas door de bougievonk ont brandt en niet eerder: door de hoge druk (compressie) of door de temperatuur. Soms doet de benzine dat trouwens toch. We noemen dat dan "pingelen" (bij het optrekken) of "nadieselen" (als de motor wordt afgezet). De hoeveelheid lood be paalt het octaan-gehalte van de benzine, het verschil tus sen super en normaal. Super- benzine met een hoog oc taangehalte zal minder spontaan ontbranden dan normale benzine met een laag octaangehalte. Aange zien de inwendige tempera turen bij de verschillende motoren vrijwel gelijk zijn, bepaalt de compressieverhou- ding welke benzine gebruikt moet worden. Daarnaast zitten er aller lei additieven in de benzine, die ervoor zorgen dat de mo tor schoon blijft. Sommige ervan verhinderen dat het kleine beetje vuil dat in de benzine zit, zich als een soort gelei kan afzetten in benzine pomp of carburateur. Andere zorgen ervoor dat de benzine zo volledig mogelijk ver brandt, dus zonder kool-aan slag. Tenslotte zijn er nog toevoegingen die de koolaan slag oplossen. Aan ie benzine ligt het dar, ook niet dat automotoren nog steeds vuil produceren. Het ligt aan de zuigermotor, die nu eenmaal niet in staat is om alle benzine te doen ver branden tot zuiver water en het schone kooldioxyde. Al doen de fabrikanten nog zo hun best. Want volledige ver branding betekent een scho ne motor (met minder slijta ge), een lager benzinever bruik en hogere prestaties door het hogere rendement Het streven naar die volle dige verbranding dat interes seert de fabrikanten. Niet de luchtvervuilnig. Dat heeft hooguit hun belangstelling onder dwang van de regerin gen die de lucht schoon wil len houden. De volledige verbranding is een onbereikbaar ideaal. Er zijn weliswaar naverbran- ders uitgevonden, die het roet en de koolmonoxyde tot kooldioxyde verbranden, maar zolang ze niet wette lijk verplicht zijn gesteld, zullen er geen naverbranders op onze auto's zitten. Ze zijn te duur, verminderen de pres taties van de auto en slijten snel vooral door loodaan- slag. Het lood dat in zo geringe hoeveelheden uit de uitlaat komt dat men niet kan spreken van luchtver vuiling vernielt in korte tijd de naverbranders. En dus werken de benzinemaat schappijen aan loodvrije ben zine, die door andere toevoe gingen klopvast moet wor den. Maar hoe schoon de ben zine ook wordt, als we over luchtvervuiling praten moe ten we onszelf met de vinger nawijzen. Want eigenlijk zijn de automobilisten zélf de hoofdschuldigen in het ver vuilingsproces. Een verkeerd ontstekings tijdstip, een slecht afgestelde carburateur, een choke die blijft hangen, versleten bou gies. Het zijn allemaal din gen waardoor een auto tot tien maal zoveel vuiligheid produceert dan "nodig".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23