'uist
luis
ITEUR-
ERKERS
Nederlandse lied
in België
geïnventariseerd
Toneelsupermarkten voor groot achterland
'Blue Mink
^voor VARA
bovenste beste
onderzetters
GRATIS
spaar alle 12
klik
EUROPA'S
GROOTSTL
KABELBAAN
DE HOOP
[NEUZEN
e mannelijke en
lijke administra
rachten
ijk personeel
ijk en
ilijk personeel
polijsters
MET
d timmerlieder
vlechters
Geschiedenis
Festival
Programma
Luisterliedjes
Publiek-jury
Namen
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans);
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
1 1r"*V 7V J I I I— zilverstrand, ponyfarm, hertenkamp en het
VRIJDAG 17 JULI 1970
STRAAT 21-23
'L. 01140-2644
KAAI 34
TEL.01178-421
i
deling Machinefabriek
[wij voor direct
[leiding heeft genoten en i
"heeft vervuld of vrijstelling
legen, verzoeken wij U con-
|;men met
IRSONEELSZAKEN
4 - Tel. 01150-7940
ledige indiensttreding wegens
opleiding, alsmede enige
leid vereist.
ng tot Anodiseur.
fdeling en expeditie.
Ang van polijstautomaten
de sociale voorzieningen,
ihten aan
lingsindustrie, Nieuwe dorit t
efoon 01608 - 4355.
EEKEL, Tel. 01830- 3567 i
417 vraagt vow direct
HOOG LOON
De zotte situatie, waarbij de ver
enigde toneelkunstenaars en de
Vereniging van Nederlandse To
neelgezelschappen (de directies)
niet tot een eigen oordeel over
toekomstplannen konden komen en
de hele zaak vrijblijvend op het
ministerieel bureau deponeerden,
is min of meer achterhaald. Al
thans Toneelgroep Centrum, waar
van directeur Egbert van Paridon
tevens voorzitter is van de Vereni
ging van Toneelkunstenaars, heeft
alsnog een concreet alternatief ge
steld. Alternatief enerzijds voor de
bestaande situatie. Alternatief an
derzijds voor het meest vérstrek
kende toekomstplan, dat niet al
leen door de acteurs maar nu ook
door de verzamelde schouwburgdi
recteuren is verworpen. Het plan
namelijk om per 1 september 1971
alle bestaande groepen op te hef
fen; alle spelers in één pot te
brengen met gegarandeerd mimi-
mumloon, en dan iedere regisseur
die een ideetje voor een fijn stuk
heeft, of iedere toneelleider die
een langerlopend ideetje voor be
speling van een bepaalde streek of
stad heeft, een aanvrage om subsi
die en de benodigde spelers t.e
laten indienen.
Even terzijde wat kritiek op dit
ogenschijnlijk simpel plan. Het
maakt alle spelers tot staatsambte
naar in werkelozezorg. Alleen wie
voor een goedgekeurd project
wordt aangevraagd of wie een t.v.-
tje doet, krijgt „speelloon". Of dat
bevredigend is?... De overheid, en
met name de lagere overheid
(streek of stad), wordt hiermede
op wel erg bepalende wijze inge
schakeld in kunstbeleid. Immers,
een idee dat die overheid niet zo
leuk lijkt, krijgt geen subsidie en
dus geen kans. En juist die lagere
overheden, met in de provincie
steeds klagender directeuren van
niet-exploitabele schouwburgen die
gemeentebezit zijn, zal maar al te
genegen zijn het een kassucces be
lovende commerciële blijspelletje
te verkiezen boven de man die
aanbiedt Richard III, deel I en
deel II, verbonden door een Sha-
kespeareaanse maaltijd, in roulatie
te brengenMaar ook op hoog
niveau van het departement zou de
macht te aanzienlijk worden. En
aangezien niet ingewijde ambtena
ren de menselijke neiging bezitten
om eerder dat te kiezen wat men
kent dan andersom, zouden op
voorhand de projecten van de Gu-
zen Osters en de Tons Lutzen
méér kans van subsidie krijgen
dan de ideeën van de jonge onbe
kende regisseurs of toneelleiders,
waarvoor bedoeld „nationale pot-
plan" de weg wilde vrij maken.
En zo zaten er nog verder pittige
voetklemmen in bedoeld plan.
Het nieuwe alternatief van Eg-
bert van Paridon, in moderne stijl
met zowel zijn stichtingsbestuur
als met zijn gehele artistieke en
technisch personeel doorgesproken,
draait in wezen de klok terug naar
het moment, dat het huidige Ne
derlandse toneelbestel in de maak
was. Centrum constateert enerzijds
dat die nationale-pot-plannen te
hachelijke gevolgen zouden heb
ben, maar dat anderzijds het nu
werkende systeem nooit helemaal
een eerlijke kans heeft gehad om
optimaal te werken. Dat kwam
door de regeringsvoorwaarde, dat
de groepen alleen subsidie konden
krijgen als ze „in doublure" speel
den (twee of drie stukken op één
avond in verschillende plaatsen).
Met die voorwaarde wilde de rege
ring de groepen dwingen tot maxi
male spreiding over standplaats en
provincie. Maar het betekende te
gelijk: te grote gezelschappen; veel
te veel premières en dus noodge
dwongen vaak een keuze van stuk
ken waar men niet geheel achter
stond; afjakkeren van de spelers,
zowel door het aantal premières
als door de verre en vermoeiende
reizen (voor vaak slechts een zeer
matig bezette zaal in de regio); en
het veel te snel moeten afvoeren
van stukken die het goed doen
(dus" te geringe afschrijving op
montage).
Centrum zegt: geef één jaar de
kans op beter functioneren van het
nu bestaande systeem. Neem de
doublure-voorwaarde weg. Laat
eik gezelschap slechts 300 voorstel
lingen geven (nu gemiddeld 450!),
waarvan 225 in eigen stad (Nederl.
Comedie bijv.) of in eigen regio
(Theater, Globe, enzovoort), en 75
„op reis" daarbuiten. Maar die
reisvoorstellingen dan alleen naar
plaatsen, waar blijkens de praktijk
zo'n gezelschap goodwill heeft, een
„eigen publiek". Niet meer de ver
plichting om met het Rotterdams
Toneel naar Groningen te gaan als
ze daar eigenlijk alleen warm lo
pen voor de Haagse Comedie, en
zovoort. Een plan, waar de
schouwburgdirecties van sommige
kleinere steden doodongelukkig
mee zullen zijn, omdat ze buiten
de bespeling zullen gaan vallen.
Maar dat verdriet is tamelijk
chauvinistisch natuurlijk, want
economisch en organisatorisch is
ook in de kunst de concentratie op
„supermarkten", op theaters die
een ruim achterland bedienen,
even noodzakelijk als in de krui
denierswereld. In het buitenland is
het allang zo, dat alleen die thea
ters worden benut, die tot 100 ion
uit de omtrek via busondernemin
gen het publiek naar het centrum
van de regio trekken. En voor het
overige is het plan van Centrum,
als er dus klaarblijkelijk ondanks
een heel seizoen van discussies,
tomaten etc, geen duidelijk verbe
tering brengend voorstel op tafel
kan komen, misschien wel het
meest wijze woord. Wijs vooral,
omdat het een overbruggende
proefperiode brengt, waarin de
kleinere schouwburgen kunnen
„wennen" aan andere noodzakelij
ke bespeling dan door de grote
Nederlandse toneelgroepen. Want
daar gaan we, alle protest ten
spijt, ook in Nederland onlosmake
lijk naar toe.
C. NICOLAI
0 Dimitri van Toren
l|(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Blue Mink",
>g genoteerd in de hitparade met
citing Pot", is morgen de groep
die een belangrijk aandeel vormt in
twee rechtstreeks uit te zenden VA-
RA-programma's: het radioprogram
ma „Open Huis" en de televisie-
itzending „Zo maar een zomera-
md".
In „Open Huis" zal de groep om
geveer 19.00 uur voor de micro
foon optreden, om vervolgens naar
levisiestudio I te vertrekken, te
neinde daar om plm. 21.30 uur voor
era en microfoon te verschijnen.
De Engelse popgroep „Blue Mink" is
samengesteld uit het zangduo Made
line Bell (We shall overcome) en
Roger Cook plus enkele soul musici.
'Vooral „Melting Pot", maar ook
„Good morning freedom" hebben
hen grote roem gebracht.
„Zo maar een zomeravond", als
Itijd gepresenteerd door Koos Pos-
a, brengt naast Blue Mink o.a.
iprovisaties door Henk Molenberg,
■iselotte Beekmeyer en Berend
udewijn, een optreden van de
agse cabaretier Paul van Vliet, de
jongleur Michael de Waiter en Ron
nie Tober. De schrijver Jan Wolkers
middelpunt in „Zo maar een
(Van onze kleinkunst redacteur)
HEIST-DUINBERGEN (België). Woensdag om tien uur
's morgens begint in de Belgische badplaats Heist-Duinbergen
het zesde jaarlijkse Humorfestival, door de organisators aan
gekondigd als een bundeltje humor, relativiteit- ontspanning,
cultuur, kleinkunst, „geest", satire en kritiek. Een wat weidse
benaming, die we gevoeglijk kunnen vertalen met de term
„kleinkunstfestival 1970". Tot en met 28 juli zal Heist-
Duinbergen geheel in de ban zijn van de (Nederlandstalige)
kleinkunst.
(ADVERTENTIE)
dan een annonce in de krant
rstaand vignet.
1 waarin u gaat adverteren
in zijn bezit),
iten dan dat het
e werkkrachten gaat.
567 Nederlanders ziin bejaard.
aard.
dubro onderzettei
met uw sterrenbeeld
e Stichting Ideële Reclame
Een festival zonder grote na
men, een festival ook waarvoor
de naam cabaret eigenlijk te
groot is, omdat alleen het Neder
landstalige chanson, door Jules de
Corte voor het eerst luisterlied
genoemd, vertegenwoordigd is.
Niettemin een festival dat zeer
belangrijk is omdat Heist dienst
doet als graadmeter van het Ne
derlandse en Vlaamse lied met
een kleine k. Typerend hierbij is
vooral dat het steeds België moet
zijn dat deze inventarisatie van
Nederlandse kleinkunst moet
maken.
Een tiental jaren geleden was de
situatie in de Nederlandstalige
kleinkunst nog min of meer over
zichtelijk. Er waren slechts de
toen al grote drie: Wim Kan,
bijgestaan door zijn vrouw Corry
Vonk; Toon Hermans, die zich om
ringde met een steeds wisselende
groep debutanten, en Wim Sonne-
veld, in zijn shows steeds bijgestaan
door een aantal toen reeds bekende
artiesten als Hetty Blok, Lia Dorana
en Conny Stuart.
Inmiddels is de situatie in zoverre
veranderd, dat we weliswaar de na
men van deze grootmeesters nog
steeds tegenkomen, maar dat zij alle
drie in de loop der jaren definitief
tot het establishment zijn gaan be
horen. De eens zo geëngageerde
Wim Kan heeft zichzelf de meeste
giftanden onderhand uitgetrokken,
Toon Hermans is van een spontane
tot een Amerikaans-gepolijste clown
geëevolueerd en Wim Sonneveld
bleef wat hij altijd is geweest: een
bekwame maar gladde entertainer,
wiens grootste talent is gelegen in
het steeds weer aantrekken van de
juiste, veelbelovende medewerkers.
Dan hebben we de „kleine" caba
retiers: Sieto Hoving's Tingeltangel;
het cabaret Pepijn met Paul van
Vliet en Liselore Gerritsen; Henk
E sink die het met zijn Kopermolen
een respectabele tijd heeft uitgehou
den voor de Nederlandse radio; Seth
Gaaikema met zijn uitgebreide one-
man-shows; Herman van Veen's
Harlekijn en tenslotte nieuwkomer
Rients Gratama, die nu ook al op de
avondvullende show3 is overgegaan.
het programma genomen. Slechts in
„De Waag" te Haarlem, „De Buyte-
laair" te Made en „Zodiac" te Am
sterdam worden regelmatig luister
liedjes op het programma genomen.
Daarmee hebben we het wel gehad.
In Vlaanderen vinden de Nederlands
talige artiesten een veel beter ar
beidsterrein. Niet voor niets gaan
steeds meer Nederlandse kleinkun
stenaars in Noord-Brabant of België
wonen. Vooral de laatste jaren heeft
het woordje „kleinkunst" in België
en specifiek in Vlaanderen een bijna
magische klank gekregen.
Aan de meer romantische zijde
van het Nederlandse cabaret-leven
vinden we het baanbrekende werk
van Ramses Shaffy. Het Shaffy-
chantant met Liesbeth List en het
trio Louis van Dijk bewees, dat ook
Nederland nog wel warm kan lopen
voor eigentijdse liedjes, of liever;
chansons in de eigen taal. Van deze
tendens maakte Martine Bijl en in
mindere mate Herman van Veen
(met Leonard Cohen's Suzanne)
gretig gebruik.
Een in Nederland minder gewaar
deerd aspect van de kleinkunst is
het luisterlied, het individuele chan
son. Het is een niet te loochenen
feit. dat de namen van de (meren
deels jonge) kunstenaars die zich
uiten in__ het Nederlandstalige lied,
in België beter bekend zijn dan in
Nederland zelf. In ons land wordt
nu eenmaal weinig kleinkunst op
i Jules de Corte met zijn vaste begeleidsters
Juist vanwege die steeds stijgende
belangstelling voor het Nederlandse
lied, (de controverse tussen de twee
Belgische taalgebieden zal daaraan
wellicht ook niet vreemd zijn ge
weest) begon men te Heist zes jaar
geleden wel brood te zien in een
jaarlijkse kleinkunstmanifestatie.
Onwillekeurig dringt zich dan de
vergelijking op met het sonfgestival
in het nabijgelegen Knokke. Nog
afgezien van het feit, dat men het
Knokkefestiva! voornamelijk kan
zien als een prachtige truc van Casi
no-directeur Gustave Nellens, die
aan dat evenement een onbetaalbare
reclame voor zijn zaak overhoudt, is
„Knokke" grotendeels een mondaine
aangelegenheid.
Het Humorfestival wordt georga
niseerd door het provinciebestuur
West-Vlaanderen, het Ministerie
voor Nederlandse kuituur, het com-
misariaait-generaal voor toerisme en
meer officiële en semi-officiële in
stellingen, waarbij natuurlijk vooral
het gemeentebestuur van Heist-
Duinbergen moet worden genoemd.
Niettegenstaande al deze mede
werking blijft het festival veel een
voudiger van opzet dan het gebeu
ren te Knokke. Weliswaar doet de
afdeling Nederlandse uitzendingen
van de BRT ook een duit in het
zakje, maar vanuit Nederland bij
voorbeeld, wordt er weinig of geen
aandacht aan de zaak besteed.
Belgische kust de avondprogram
ma's. In de loop van de week komen
beurtelings drie Belgische en drie
Nederlandse ploegen aan bod. Iedere
ploeg treedt twee avonden op; één
maal met een „gewoon" programma
en eenmaal met een speciaal pre
mièreprogramma.
De Vlaamse ploegen staan onder
leiding van respectievelijk Piet
Theys (met als ster Louis Ver-
beeck), Jan Geysen en Nico Albert
Mertens. In de laatste ploeg treden
o.a. op de ook in Nederland bekende
Hugo Raspoet en het duo Miek en
Roel.
De Nederlandse ploegen worden
geleid door Peter Blanker (met o.a.
Dimitri van Toren, Marianne Del-
gorge en Dick Poons), Jules de Cor
te (met Ivo de Wijs) en Nico Knap
per (met o.a. Lenny Kuhr).
sel, maar ook uit Nederland Ramses
Öhafty, Liesbeth List, Rikkert Zuider-
veld, Elly Nieman of Martine Bijl;
namen die op een kleinkunstfestival
toch eigenlijk niet mogen ontbreken.
Van de andere kant is het een zeer
verheugend teken, dat in iedere
ploeg minstens één debutant is op
genomen.
Op het programma komen heel
wat bekende namen voor. Toch is
het opvallend, dat velen van de
werkelijk „groten" ontbreken. Zo
missen we b.v. uit België een Wan
nes van de Velde en Jef van Nuyt-
Tijdens de avondprogramma's zal
het aanwezige publiek zelf als jury
moeten optreden. Uit ieder program
ma kiest men het beste nummer, en
de op deze wijze door het publiek
gekozen nummers komen in de fina
le, die op dinsdag 28 juli om half
negen zal worden gehouden. Ook
een jury bestaande uit vertegen
woordigers van de pers, zal een
afzonderlijke keuze maken.
Tenslotte kan 's avonds na de
programma's nog worden nagekaart
in „De Schuur" die voor deze gele
genheid tot „Grinniktent" is omge
doopt. In deze grinniktent wordt
iedere avond nog een afwisselend
programma geboden, bestaande uit
satire, kolder, folksongs en cabaret.
De festiviteiten in Heist begonnen
30 juni met de opening van de
wereldkartoenale; een expositie in
„De Schaapstal" die tot etod augus
tus is te bewonderen, de tentoonstel
ling omvat werk van 200 grafici uit
30 landen, gewone cartoons, tijdkri-
tische tekeningen, sportspotprenten
en humoristische gebruiksgrafiek.
De bekroonde deelnemers ontvingen
voor 7.000 gulden aan prijzen.
Het Humorfestival zelf begint
woensdag 22 juli om tien uur met
een talentenjacht. De manifestaties
zijn in drie delen te onderscheiden;
In wat met Vlaamse expressie wordt
genoemd „De middagen van de
kleinkmist", (vanaf elf uur 's mor
gens in „De Schuur") kan men,
buiten de reeds genoemde talenten
jacht ontmoetingen bijwonen van de
Belgische kleinkunstenaar Miel
Cools met collega's uit andere taal
gebieden als Terry Gould, Ernie
Vann en Richard Mey.
Om half negen's avonds beginnen
in de grote zaal „Ravelingen" zo
genoemd naar een zandbank voor de
Miek en Roel
NOS
18.25 TOUR DE FRANCE
Samenvatting van de 21e
etappe van Bordeaux naar
Tours
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
AVRO
19.04 (kleur) EEN KLAARLICHTE
DAGDROOM
Kindermusical, geschreven en
gecomponeerd door Rienk
Ratsma en Istvan Koning.
Bewerkt en uitgevoerd door de
Mavo voor Ballet en Muziek
te Rotterdam
20.00 (kieur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) DIT IS TOM JONES
Als gasten: Hermans Hermits,
Davy Jone3, Rich Little,
Mireille Mathieu en Nancy
Wilson
22.50 JOURNAAL NOS
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
19.04 (kleur) VRIJ UIT
Het NOS-programma over het
wel en wee van de recreatie.
Met tips voor de vrijetijds
activiteiten.
KRO
19.30 (kieur) DE DEBBIE
REYNOLDS SHOW
Afl. „Swinging Debbie".
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.20 (kleur) POLITIE NEW YORK
Wie is „HIJ"?
20.45 (kleur) GRAAF CARL
GUSTAV VON ROSEN
Portret van een vechtende
pacifist, die als vlieger opkomt
voor de kleine bedreigde
landen.
21.30 SONGFESTIVAL KNOKKE
1970 EUROPA-USA
Vanavond een extra uitzending
met de „super-finale", na de
officiële wedstrijd voor zang
voordracht om de Europa
beker. In dit programma zullen
vijf Europese solisten uitkomen
tegen vijf Amerikaanse solis
ten.
23.00 JOURNAAL
23.05 (kleur) UITTOCHT
Samenvatting van de directe
reportage, die enkele Duitse
televisiestations eerder deze
avond gezamenlijk brachten,
over de verkeersdrukte, ver
oorzaakt door honderdduizen
den Westduitsers, die vandaag
met vakantie gaan.
15.05-15.35 RONDE v. FRANKRIJK
19.20 ZANDMANNETJE
19.25 LUCEAT
19.55 MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.20 RONDE VAN FRANKRIJK
20.30 Y MANANA!
Kolderfilm van Emile Degelin
21.30 EUROPESE BEKER VOOR
ZANGVOORDRACHT
TE KNOKKE
Superfinale rechtstreeks vanuit
het Casino
23.00 NIEUWS
15.05-15.35-16.35 TOUR DE FRANCE
18.35 NIEUWS
18.40 BABILLARD ET
FOLICHONNE
Voor de kleuters
18.55 AFFICHES
Interviews over actualiteiten
19.25 PLUM PLUM
Voor de kleuters
19.30 TéVA OPéRATION GAUGUIN
20.00 JOURNAAL
Tussen 20.20-20.30 Filmverslag
Tour de France
20.30 LES HUSSARDS
Tv-spel van Pierre-Aristide
Bréal, gespeeld door het gezel
schap Jacques Fabbri
22.15 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson
23.00 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
20.15 (kleur) MÜNCHEN 1972
In deze film wordt een beeld
gegeven van de voorbereidin
gen voor de Olympische Spe
len en wordt de vraag gesteld-
„Hoe moet men dit tweede
Olympische dorp zien? Is het
een koddig miijoenendorp of
een blikvanger van de Bonds
republiek?
21.00 (kleur) REPORTAGE UIT
BONN
21.25 (kleur) HET ZEVENDE
ZINTUIG
21.30 (kleur) DE MAN ZONDER
GEHEUGEN
Tv-film uit de serie Mannix
22.15 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
22.30 TOUR DE FRANCE
22.40 HOTEL IPHIGENIE
Spel naar een theaterstuk van
Michael Vinaver
0.35 (kleur) JOURNAAL
19.45 (kleur) HEUTE
Journaal, actualiteiten en
weerbericht
20.15 CLAUS GRAAF
STAUFFENBERG
Documentair spel van Hang
Wiese
Aansluitend kort nieuws
21.45 (kleur) DE KAAL-
GESCHORENEN
22.30 (kleur) DAGBOEK UIT DE
KATHOLIEKE KERK
22.45 (kleur) JOURNAAL
Aansluitend weerbericht
23.00 HETE KOST IJSKOUD
GESERVEERD
Vrijdag 17 juli
HILVERSUM I 402 m
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
populair progr. over ontwikkelings
hulp. Overheidsvoorlichting. 12.30
Uitz. voor de landbouw. NOS: 12.40
Stereo: Dansmuz. (gr.). 12.50 Recht
en siecnt, praatje. lo.OO Nws. VARA
13.11 Actualit. 13.20 Stereo Semi-
klass. muz. (gr.) E.O. 14.00 Ruimte:
Radiomagazine met 1 Zingend getui
gen, gewijde muz. (gr.); 2 Instru
menten van God; 3 Meer dan een
lied: geschiedenis van een bekend
lied; 4 Actueel nws over zending en
evangelisatie; 5 Overdenking. NOS
15.00 Aspecten van de kamermuz.:
mod. en oude kamermuz. (opn)
15.45 Toerismo: toeristische informa
tie uit binnen- en buitenland. VPRO
16.00 VPRO-Vrijdag: gev. progr.
(16.00 Nws. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
Tussen 19.0019.30 nabeschouwing
Tour de France; 19.30 Nws.) VARA
21.00 Openingsconcert Intern. Orgel-
concours Haarlem (opn.) 22.30 Nws.
22.40 Meded. 22.45 Actualit. 22.55
Stereo: Serenade in blue: licht gev.
pl.progr. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM H 298 m
KRO: 12.00 Stereo: van twaalf tot
twee: gev. progr. (12.22 Wij van het
land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualit.
13.0013.05 Raden maar 14.00 De
Profiteur, hoorspel. TROS 14.55 Sto-
reo: Concert la carte: klass.
verz.pl.progr. 16.00 Nws. 16.03 Dis-
co-drive-in: de showbusiness op de
korrel genomen. 17.30 Sportkompas.
NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang. 18.30
Nws. 18.41 Hier en Nu: actualit.,
met verslag IBM schaaktoernooi in
A'dam. 19.00 Wereldpanorama. 19.10
Veel gevraagde gewijde muz. (gr).
19.40 Wijd als de wereld: wekelijk
se intern, oriëntatie in kerk, zending
en oecumene. 19.50 Van vrijers en
vrijsters: Ned. folkloristische muz.
20.05 Stereo: The sound of musical:
musicalfragmenten. 21.10 Stereo-
Metropole Orkest m. zangsolisten
met als intermezzo licht instr. kwin
tet. (gr.). TROS: 22.00 Aktua: radio
magazine m. reportages, kommenta-
rai en muz. 22.30 Nws. 22.40 De
Beyaerd-Hier: cabaretprogr. 23.10
Apollo XXI: ruimtevaart-mysterie
23.30 Stereo: Midnight Special: licht
inuz.progr. 23.5524.00 Nws
HILVERSUM III 240 m en FM kan.
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30.
NOS: 13.00 Nws. 13.03 Radio Tour
de France: Popmuz. en reportages
Tour de France. (14.00, 15.00 en
16.00 Nws.) AVRO: 17.00 Nws. 17.02
Radiojournaal. 17.0518.00 Zingende
bougie: gev. pl.progr. voor automo
bilisten.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.4012.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor schippers.) 12.55 Bui-
tenl. persoverzicht. 13.00 Nws.,
weerber., dagklapper, meded. en
SOS-ber. voor schippers. 13.20 Lich
te muz. en reportages Ronde van
Frankrijk. (14.00, 15.00 en 16.00
Nws. 16.03 Beursber.) 17.00 Nws,
weerber. en meded. 17.15 Jazzprogr.
18.00 Nws. 18.03 Verz.progr. voor
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen.
18.30 Lichte muz. 18.35 Verkeers-
wenken. 18.40 Lichte muz. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lich
te zang. 19.00 Nws., weerber. en
weerpraatje. 19.30 Oude muz. 20.00
Muz.progr. 21.00 klankbeeld. 21.45
Literair progr. 22.00 Nws. en berich
ten. 22.10 Kleinkunstmagazine. 23.00
Nws. 23.15 Liedjesprogr. 23.40
23.45 Nws.
Zaterdag 18 juli
HILVERSUM I 402 m
VAR/v: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Weekeind: jeugdprogr.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15
Stereo: Z.O. 135: gev. progr. (9.35
9.40 Waterstanden). 10.30 Stereo:
Promenade Orkest m. solist: amus.-
muz. 11.00 Nws. 11.03 Goede wijn
behoeft geen kras: nwe opn. van
jazz- en amus.muz. 11.25 Afrikaanse
kroniek. 11.45 Met naald en slinger:
oude grammof.pl.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste
gehoor: klass muz (.Gr.) (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws. 7.327.50
Hier en Nu: actualit.) 8.00 Nws. 8.11
Te Deum Laudamus: gewijde muz.
(gr.). 8.30 Nws. 8.32 Touringclub:
informatie en tips voor vakantie.
8.45 Stereo: Lichte grammof.muz.
8.55 Stereo: Promenade Orkest m.
zaïn-iiiiR' fl.Sü Gymnastiek Y-oor de
huisvrouw. 9.45 Stereo: Grand Gala
du Disque Classique: een keuze uit
platen van de afgelopen tien jaar.
11.00 Nws. 11.03 Visie, lezing (II).
11.15 Stereo: Nat. Jeugdcorps v.d.
Ned Federatie van Chr. Muziekbon-
den (opn.). 11.55 Meded.
HILVERSUM III 240 M EN FM
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
progr. (10,00 en 11.00 Nws,).
(ADVERTENTIE)
Drie kwartier lang zweeft u boven Nederlands
grootste ontspanningsparadijs: 420 ha met
- - - kinderspeelweiden, heidetuinen, een bra-
0 DAATOTr bantse kermis, waterorgel, speeltuin, 2 km
I i—i beroemde leeuwenpark met 53 leeuwen
m en jachtluipaarden in de vrije natuur.
Kunt u intussen bedenken wat u de
rest van de dag gaat doenl
P|_[_ l/Or safaripark en
PulZixOu ontspanningsparadijs
RPDl^CM tussen tilburg