TTVOLI blijft 1.40 blijft 1.40? TIVOLI blijft 1.40 it blijft 1.40? STEEDS 14 SCHEPEN VAST IN SUEZ-KANAAL TIVOLI blijft 1.40 GELIJK GERECHTIGD BREIEN NOG ZIN Experimenten lopen stuk op gevestigde en logge strukturen HEEFT EEN BIENNALE 9 TIVOLI TIVOLI FILTER ZONDER FILTER LUKE LUCKY MENTHOL prikkel draad over de prairie SUSKE en WISKE twee toffe totems PlkMruiA rom uitten ie het) {niet drinken? UMer uorden, profLJnteresseert me niet.. Drink alleenho-rrr^ Md lood JOSEPHINE m JOSEPHINE DdtMluel. >[ntochishel-( niet slecht! DONDERDAG 16 JULI 1970 Cf. BAUREKS CONTINENTAL AMERICAN CIGARETTES Eè LAUEENS CONTINENTAL ■HET de eni ENIGE paviljoen dat op d$ 35ste Biennale in Venetië ligszins beantwoordt aan de ïrwachtingen is dat van Ar- Bjntinië. Het is herschapen in jeb mini-dierentuin die eerder iet werk schijnt te zijn van een team biologen en vorsers dan van een beeldend kunstenaar. Het bewijst dat de hedendaagse ist, in haar meest vooruit- .jvende experimenten, een jrm van wetenschap wordt. Maar dan in dit geval toch wel een vorm die zeer dicht bij de nftuur staat en waarvan de ictheid een frisse poëzie los- iuis Fernando Benedit (geboren pi, hij woont te Buenos Aires) itrueert enorme terraria in :iglas, waarin hij het leven be- eert van bijen, muggen, slak- Er zijn ook een paar kleine iana met tropische visjes. Het grijkste werk, de „biotron" ,ats aangepast aan het leven) at vierduizend levende bijen die de keuze hebben tussen na tuurlijke bloemen en bloemen in acryl. Een ingewikkelde elektroni sche apparatuur regelt het licht, de tfiperatuur, de luchtverversing. B&oekers die in gewone omslan- dfeeden waarschijnlijk nooit naar een.insekt of naar een bloem kij ken, staan hier gefascineerd ge bruik te maken van vergrootgla zen. Men wordt getroffen door het leterende element en de tech- le nauwkeurigheid van de uit ing. en door de schoonheid van resultaat dat nochtans niet op jetische effecten is berekend, «dit geeft, ogenschijnlijk ten- ite, de beeld-scheppende en etiserende functie van de ;enaar radicaal prijs om alleen J een „waarnemer" te zijn. Maar de keuze van het waar te neme: object, en het isoleren en PMsen teren ervan, is op zichzelf ook al een creatieve daad. Kan dit soort werk beschouwd worden als conceptiekunst? Be hoort het tot die actuele trend vjarvoor de idee, de opvatting be langrijker is dan de concrete reali satie? Het is er in elk geval ver want mee door de afwezigheid van b#ldende, „definitieve" objecten, en door het verstoren van begrip- tien als compositie, oeuvre, expres sie. Benedit drukt geen enkele ei gen emotie uit, hij wil even weinig een gevoel opdringen als een corm, hij houdt zich afzijdig. Wat natuurlijk toch ook weer een hou- jpoudt men het erbij dat de his torische ontwikkeling van de kunst altijd streefde naar het scheppen van een orde, een synthese, een vorm, dan is hier duidelijk sprake van regressie: Benedit werkt ont ladend, vormvernietigend. Het is ujuweiijks denkbaar op een meer efficiënte en tegelijk serene ma uler de (nog steeds) gangbare «opvattingen aan de kaak te 'en. mer kunst stelle lijk niet. Het enige middel om een minder „officieel" overzicht te krijgen be staat in het afschaffen van de nati onale inzendingen en in het uitno digen, door de inrichters zelf, van die kunstenaars die, overal in de wereld, het best beantwoorden aan hun idee van actuele creativiteit. De „Dokumenta" van Kassei, de Biennale van Tokio hebben voor deze oplossing geopteerd en de re sultaten schijnen hun gelijk te ge ven. In Venetië is het echter nog niet zo ver: men heeft er af te rekenen met een traditie van bijna een eeuw, traditie waaraan diplo matieke, praktische en uiteraard ook wel toeristische aspecten vast zitten. Een dertigtal landen bezitten in de „Giardini" elk hun eigen pavil joen. sinds vele decennia, sommige zijn oud en protserig, andere, zoals die van Nederland (architectuur van Rietveld), Zwitserland, Japan, Venezuela zijn sierlijke functionele bouwsels. Kunnen die zo maar ont eigend worden en vervangen door een groot collectief paleis? Is het mogelijk op dit moment te voorzien in welk gebouw, op welke wijze men over twee, vier, tien jaar kunst zal kunnen exposeren, en zal die kunst zich nog wel willen la ten exposeren? En vooral: heeft een Biennale nog wel zin? De organisatoren leverden noch tans een ernstige inspanning om de protestgolf van twee jaar geleden op tc vangen. Zij spreken nu van een „overgangsfase" waarin ge zocht wordt naar grotere openheid, ruimere participatie, democratise ring, Het toekennen van prijzen waarvoor de winnaars al lang van te voren vaststonden, en die hun commerciële waarde nog deed stij gen werd al vast afgeschaft. Er worden debatten gehouden, er zijn open workshops voorzien (die op dit ogenblik nog niet functione ren), er is een atelier waar kinde ren aan „vrije creativiteit" kunnen doen (hebben er niets van ge merkt). er is, vooral, in het hoofd gebouw dat tot nog toe aan Itali aanse kunstenaars bleef voorbe houden, een groots opgevat over zicht gepland met als titel „voor stellen voor een experimentele tentoonstelling". Hier wordt, naast werk van pioniers als Malevie. El Lissitsky, Moholy-Nagy, werk ver zameld van mensen als Paul Reich, Max Bill, Janos Urban, Dan Fla vin, Michael Heizer, Tinguely en Soto. Stakingen die het vervoer in Ita lië hebben verlamd zouden er de oorzaak van zijn dat het paviljoen van Tsjechoslowakije voorlopig ge sloten blijft. Officieel heet het dat de werken onderweg zijn. Er wordt echter beweerd dat de Tsje chische kunstenaars hun medewer king hebben geweigerd. Die twee gesloten deuren, die twee lege pa viljoens maken een sombere in druk en kunnen gevoeld worden als symbolisch: het experiment en de Praagse lente zijn afwezig, ver nieuwingspogingen lopen te pletter op gevestigde en logge structuren. MARC CALLEWAERT ALS kleermakers en modeontwerpers konden de mannen een vergelijking met de vrouwen altijd al doorstaan; men kan zelfs zeggen, dat zij hen vaak de baas zijn. Thans streven zij naar „gelijkheid in rechten" ook bij handenarbeid, die tot nu toe als typisch vrouwelijk gold. In Helmstedt vond onlangs de eerste brei-wedstrijd voor heren plaats. Daaraan namen mannen tussen 16 en 70 jaar deel. Winnaar was een 19-jarige student. Tweede werd verwarmingsmonteur Gottlieb Stelzer, 45, rechts op de foto, derde de employé Ferdinand Schey, 39. Proeven van hun kunnen legden beiden af aan de voet van de spinster uit Stein. De mannequins dragen handgebreide modellen. De beste Duitse breier liet intussen in Parijs zien tot wat hij in staat is. Op de lagere scholen van de Bondsrepubliek nemen de jongens smds enige jaren „gelijkgerechtigd" deel aan de naailessen. ZIJ VERDIENEN dubbele gage, maar kunnen deze niet uitgeven, want aan de oever begint de woes tijn, die sinds precies drie jaar strijdgebied tussen Israël en Egyp te is. De zeelieden, die tijdens de zesdaagse oorlog in het Grote Bit termeer van het Suezkanaal met hun schepen ingesloten werden, omdat wrakken de noord- en zuid uitgang van de doorvaart versper den, zijn al lang afgelost. Maar voor de 14 vrachtschepen uit de Bondsrepubliek Duitsland, Zwe den, Frankrijk, Bulgarije, Tsje choslowakije, de V.S.. Polen en Groot-Brittannië kan de reis nog steeds niet worden voortgezet. Hoewel het lichten van de gezon ken schepen een kwestie van en kele dagen zou zijn, gebeurt van Egyptische zijde niets, vermoede lijk om strategische redenen. De bemanningen op de schepen -uit -de Bondsrepubliek worden on geveer om de zes maanden afge lost. Zij hebben geen gemakkelijk leven aan boord. De schepen moe ten voortdurend onderhouden wor den, zelfs meer dan normaal, om dat het zoute water en een broei ende hitte de verf aan de gang boorden ontbinden en het ijzer aantasten. De noodaggregaten moe ten in stand gehouden worden, op dat de stroomvoorziening veiligge steld is. 's Nachts moet er wacht gelopen worden, omdat het niet onmogelijk is, dat een projectiel per ongeluk een schip treft en het in brand steekt. De matrozen hebben maar wei nig vrije tijd. Daar passagieren niet mogelijk is, wordt aan boord getafeltennist en gevoetbald. Dik wijls spelen de bemanningen on der elkaar competities. Naar aan leiding van de Olympische Spelen in Mexico in 1968 hadden zij een „kleine Olympiade van het Bitter meer" georganiseerd. Enige zeelie den hebben zeilboten gebouwd, waarmee kleine regatta's worden gehouden. De eerste maanden konden de bemanningen nog van de voedings- middelenvoorraden aan boord le ven. Intussen worden zij via Cairo door hun rederijen van het nodige voorzien. De levensmiddelenaan- voer en de uitwisseling van be manningen loopt organisatorisch goed. Alle zeelieden, die eens op de vrachtschepen dienst gedaan hebben, behoren tot een club, de „Great Bitter Lake Association". De leden dragen allen dezelfde, speciaal voor hen ontworpen strop dassen. De club heeft zelfs een eigen vlag. Hoe groot de vereni ging van ingeslotenen intussen is, kan bijna niet meer worden vast gesteld. Diit revolutionaire aspect is vrij wel overal elders in de Biennale afwezig, niet omdat het ln andere landen geen verdedigers en beoe fenaars vindt, maar omdat de an dere landen het blijkbaar nog niet aandurfden het im Venetië te to nen. Al werd deze Biennale, na de incidenten en conflicten in 1968, doelbewust in het teken geplaatst van „kritiek, onderzoek, experi ment", de nationale afvaardigingen negeerden gewoon dit thema en bleven bij de beproefde, veilige (en versleten) formule. Die bestaat erin dat in elk land functionarissen of plaatselijke cultuurbonzen een paar schilders en beeldhouwers sturen met werk dat min of meer de eigen kunstpolitiek weerspie gelt, die kan variëren tussen be- proefd-progressief (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië) en re actionair conservatief (Sovjet- Unie). Documentair kan zoiets in teressant zijn, artistiek soms ook waardevol, maar een idee van de werkelijke situatie, van wat leeft bij de jongeren en de vernieuwers, krijgt men op die manier natuur- m KUK NU ELKAAR AAN. DAAR 8E6INT DE EER5TE CONTRADANS, LIEF KIND. TERU6 NU 3. li. 5. 6 EN WEER VOORUIT 7.8.9. 40... KING SIZE FILTERS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19