6 juli
58-60
853
cotland Yard op
poor van grote
ensensmokkel
Begroting voor '71
b|idubroM
ezeiu
uw vakantie
begint in
de autoshop
Werkgevers maken
bezwaar
tegen verhoging
minimumloon
bovenste beste
onderzetters
GRATIS
spaar alle 12
Gezin met acht kinderen woont in tentl
Twee maanden
korter dienen
bij landmacht
OP VILT
ier m2
5.75
ier m2
5.75
>er m2
6.50
>er m2
8.90
>er m2
10.90
>er m2
10.90
rlaagd
in prijs
Commentaar
eweld
2,5 procent
Geruchten over
Egyptische
oversteek
Verhoging
Meer woningen
Starfighter
neergestort
ër\5
1
WOENSDAG 15 JULI 1970
A
[Van een onzer verslaggevers)
I LONDEN Scotland Yard,
|e Engelse politie, is een groot
iternationaal komplot op het
>oor, dat zich bezighoudt met
smokkel van Indiërs en Pa-
[istani naar Engeland. Sinds
juni zitten al twee Rotter-
imse vrachtwagenchauffeurs
in een Londense gevangenis op
irdenking van smokkel van
ïgen Pakistani vanuit Neder-
r\E gevreesde grote botsing tussen
V de Noordierse protestanten en
■tholieken is tijdens de protestant
se Oranjefeesten maandag uitge-
fen. Zie je wel, dat het kan In
laad, maar daar waren wel te-
de 20.000 bewapende soldaten
politiemannen, alsmede kilome
ters prikkeldraad voor nodig. Toch
ziïi we bang dat er in feite in Ulster
^ts is opgelost. Men is er alleen
lar in geslaagd om het geweld de
b in te drukken door zelf te drei-
in met geweld. Dat gaat „goed",
lang de ordebewakers, c.q. de
Erheid het geweer in de aanslag
Lden, maar je krijgt zo wel een
«ïenleving, waarbij vergeleken de
test notoire politiestaten waardige
iriocratieën lijken.
Het buitenland heeft niets van
h laten horen. Vorig jaar kon er
tuit de gezamenlijke kerken in
5 land nog een bezorgde verkla-
g af. Maar als de Europese kerken
jven zwijgen en blijven nietsdoen
Hen zij met hun oecumene die
aueerder als het creëren van een
«uwe gevestigde (kerk)orde is
aangeklaagd door de mand.
Particulieren, die op banken reke-
ning-courant-gelden hebben
staan, zullen daarover per 1 augus-
H® nog slechts een rentevergoeding
van 2,5 procent krijgen; 1 procent
|J||icler dan nu het geval is. Per ge
lijke datum gaat de postcheque- en
^pdiensf eveneens 2,5 procent ren-
betalen over rekening-courant-te-
den.
Deze gelijkschakeling is onder
I druk van de regering tot stand ge
iten. De achtergrond is dat de
[tcheque- en girodienst in de
icurrentie met de banken steeds
Jar terrein ging verliezen. De gi-
lienst zelf, een semi-overheidsin-
fling, was daarom al enige tijd
van plan 3,5 procent rente te gaan
geven. De regering vond dat per
centage echter 1e hoog. Het zou de
^Jt te veel geld gaan kosten. Van-
er het compromis van 2,5 procent
Pe banken zullen niet veel moei-
tf'hebben gehad met dit akkoord,
hoeven voortaan minder rente te
alen voor rekening-courant-gel
den (op voornamelijk salarisrekenin-
[0 en er bestaat alle kans dat een
ssa rekeninghouders zal over-
ppen op spaarrekeningen. Zij
Éten daarover weliswaar meer
"e betalen maar dat wordt ruim
Dots gecompenseerd door het
teit dat ze langer over gelden op
^Jrrekeningen kunnen beschik-
en. Voor de banken snijdt het mes
dus „an twee kanten.
Voor de rekeninghouders is fle
Treenkomst tussen regering, giro-
jist en banken allerminst gunstig,
leninghouders van de girodienst
pen voortaan rente. Dat is mee-
^Dmen, maar het werd onderhand
fijd.
Dan het percentage. Een vergoe-
pnp van 2,5 procent over de gehele
'lr|ifc (banken en girodienst) is veel
ü|aag. De inflatie alleen al wordt
lens de laatste cijfers op 3,5 tot
pocent geschat. De „kleine man"
er in feite dus op toe wanneer
zijn salaris op een 2,5 procents
tning zet. En dat gebeurt aIIe-
Jl zonder dat hij er zelf (bijvoor-
V via het parlement) iets over te
teggor heeft gehad,
i De girodienst en de banken zul-
^Bhef best mooi verkopen. Meer
Hj® en zo. Maar dat geloven we
Mtemaal wel. Voor ons is de over-
Bwomsf tussen regering en ban-
<en alleen nog maar te omschrijven
jwnonetair gemanipuleer op hoog
land. In Bradford vond de po
litie 40 illegale immigranten
in een kelder.
De Engelse recherche vermoedt
dat er het laatste jaar sinds de be
perkende maatregelen tegen de im
migratie van inwoners van het Ge
menebest naar Engeland van kracht
werden, zo'n 2000 mensen illegaal
het land zijn binnengesmokkeld.
Hiervan zouden er zo'n 200 via
Nederland en een evengroot aantal
via West-Duitsiand bin/nengekiomen
zijn. De po-litie heeft een vermoeden
dat er een grote organisatie achter
zit, die vanuit verschillende West-
europese landen opereert.
Een argwanende Londenaar, die
twee mannen rond een Nederlandse
vrachtwagen zag scharrelen, bracht
de hele zaak aan het rollen. De ge
waarschuwde politie uit de Britse
hoofdstad vond tussen de lading te
levisietoestellen negen Pakistani
verstopt. Onmiddellijk sloeg men
groot alarm om de organisator van
de mensensmokkel, de 40-jarige Rot
terdammer L. van der S., te arreste
ren. Doordat hij nog tijdig gewaar
schuwd kon worden door Engelse le
den van de smokkelorganisatie wist
hij via allerlei omwegen met een
vissersboot vanuit Schotland naar
Nederland terug te keren. Daar hij
hier geen strafbare feiten heeft ge
pleegd kon hij noch vervolgd, noch
uitgeleverd worden.
Via een interview in een Rotter
dams ochtendblad bood Van der S.
Scotland Yard aan alles over de
mensensmokkel te vertellen in ruil
voor de vrijlating van de Rotterdam
se chauffeurs van de vrachtwagen.
Volgens de Rotterdammer zijn zij
volkomen onwetend van de mensen
smokkel in een geheime ruimte van
hun vrachtwagen. Scotland Yard
heeft dit aanbod echter geweigerd en
de chauffeurs zullen 24 juli voor de
rechter moeten verschijnen.
De hele smokkelgeschiedenis zou
zo uit een misdaadroman afkomstig
kunnen zijn. Volgens Van der S. be
taalden de illegale immigranten
graag zo'n 550 Enigele ponden (een
kleine vijfduizend gulden) voor een
geheime enkele reis over de Noord
zee. Eerst gebruikte men een kleine
kunstvaarder, die vanuit Rotterdam
ongeveer 50 keer naar verschillende
kleine Engelse havens voer. Bij het
naderen van de kust werden de pas
sagiers tussen de lading verstopt.
Toen dit langzamerhand te gevaar
lijk werd, ging men de immigranten
vervoeren met vrachtwagens, die
vanuit Hoek van Holland per boot
naar Harwich gingen.
Van der S, vergezelde de smokkel-
reizen altijd met zijn personenauto
zonder dat, volgens zijn eigen zeg
gen, de vrachtwagenchauffeurs daar
iets van wisten.
Hij hield dan altijd een oogje in
het zeil bij de do-uaine en bij het
overbrengen van de passagiers naar
bepaalde adressen in Londen. Dat
gebeurde ook bij de laatste rit die
eigenlijk al geslaagd was, totdat een
inwoner van de Engelse hoofdstad
zich afvroeg wat die mensen bij die
vrachtwagen deden.
(Van onze redactie buitenland)
TEL AVIV. Volgens een staf
officier in Tel Aviv voert het Egyp
tische leger momenteel manoeuvres
uit met door Rusland geleverde am
fibievoertuigen ter voorbereiding op
een oversteek van het Suez-kanaal.
Hij greep daarbij nog eens terug naar
uit Washington afkomstige berichten
dat de Sovjet-Unie de laatste tijd
veel amfibisch materieel naar Egypte
heeft overgebracht. Hij zei niet hoe
veel voertuigen waren geleverd maar
volgens de Amerikaanse berichten
waren het er ongeveer 100.
De Israëlische officier wees ook op
een uitlating die president Nasser
had gedaan tijdens een redevoering
in Libië en die aantoonde dat de
Egyptenaren zich voorbereiden op
een oversteek van het Suez-kanaal
naar de door Israël bezette oostelijke
oever. Hij gaf daarmee voedsel aan
reeds enige tijd in Tel Aviv gaande
geruchten dat Egypte een spectacu
laire oversteek wil maken om een
bruggehoofd op de oostelijke oever
te slaan.
ROTTERDAM (ANP) De fami
lie A. T. Pijl uit de Rijnsburgstraat 22
in Rotterdam, bestaande uit vader,
moeder en acht kinderen, heeft haar
tenten opgeslagen in een polder, die
in het verlengde van de startbaan van
de luchthaven Zestienhoven ligt. De
heer Pijl is hiertoe overgegaan nadat
alle pogingen om een groter huis te
krijgen waren mislukt. De woning
aan de Rijnsburgstraat vindt de heer
Pijl te klein en te vochtig voor zijn
grote gezin. Deze woning, in 1943 als
noodwoning gebouwd, wordt beheerd
door de gemeentelijke woningstich
ting in Rotterdam. Al vijf jaar lang
onderneemt de heer Pijl pogingen om
een andere en hetere woning te kra
gen, welke tot nu toe op niets zijn
uitgelopen.
Inmiddels heeft het echtpaar Pijl
een gesprek gehad met de heer M. T.
Hoppener, secretaris van de afd. West
van de PvdA. Deze heeft een toezeg
ging gedaan deze kwestie via de frac
tievoorzitter van de PvdA in Rotter
dam, drs. A. J. Lems, in de gemeente
raad aanhangig te zullen maken.
„Wij blijven in de tent wonen tot
dat wij een andere woning hebben
gekregen", aldus de heer Pijl. (Zie
foto hiernaast.)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het Verbond van
Nederlandse Ondernemingen heeft
bezwaren gemaakt tegen het wets
ontwerp van minister Roolvink (So
ciale Zaken) tot verhoging van het
minimumloon per 1 juli. Nu het mi
nimumloon voortaan de loonindex
volgt, acht het verhond het volkomen
onjuist dat in de wet de mogelijk
heid van een driejaarlijkse structu
rele aanpassing van het minimum
loon blijft bestaan.
Het verbond noemt het ook be
zwaarlijk dat de minister er in feite
van uitgaat alsof de loonindex al vo
rig jaar is ingevoerd. De onderne
mingen worden hierdoor belast met
'n extra-kostenverhoging. De aanpas
sing aan de loonindex had volgens
het V.N.O. pas op 1 juli 1971 dienen
te geschieden.
Voor vele bedrijfstakken is het
volgens het verbond een riskante
zaak dat de minimum-leeftijd voor
toepassing van de wet wordt ver
laagd van 24 tot 23 jaar. In bedrijven
met veel jeugdigen en vrouwelijk
personeel zouden de loonkosten wel
eens zo groot kunnen worden, dat
de concurrentie-positie van die be
drijven gevaar loopt. Ook met de mo
gelijkheid dat de leeftijd waarop het
minimumloon van kracht is nog ver-
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
nisatie wordt gestreefd. De benzine
prijs heeft in het lopende jaar al een
verhoging ondergaan. De kosten voor
de autorijders zullen desondanks ho
ger worden. De De motorrijtuigen
belasting zal namelijk met ongeveer
13 procent stijgen. Dat komt neer op
15 tot 30 gulden per jaar per auto.
De opbrengst hiervan is nodig om
een tekort van 75 miljoen gulden in
de begroting van het rijkswegen
fonds voor 1971 te dekken. De op
centen op de motorrijtuigenbelasting
zullen per 1 januari met zo'n dertig
procent worden opgevoerd en daar
door stijgen van 134 tot 174, waar
mee het tekort in het rijkswegen
fonds kan worden gedekt.
1,5 miljard
De uitgaven op de rijksbegroting
1971 zullen boven de 30 miljard gul
den stijgen. Ten opzichte van dit jaar
zal in '71 1,5 miljard meer moeten
worden uitgegeven. Minister Witte-
veen voert een zeer strak begrotings
beleid. In de komende weken wórdt
dan ook bij de definitieve opstelling
van de begroting '71 nog stevig met
het rode potlood gewerkt. Een groot
aantal begrotingskosten gaat name
lijk automatisch omhoog. Wil het ka
binet geld vrij maken voor enkele
„prioriteiten", dan zal tevens op an
dere onderdelen van de begroting
moeten worden bezuinigd. Het zeer
voorzichtige uitgavenbeleid is mede
nodig om de loon- en prijsstijgingen
in 1971 binnen de perken te houden.
Het kabinet-De Jong kan dan vol
gend jaar de verkiezingsstrijd ingaan
als de grote kampioen van de infla-
tiebestrijding.
De stijging van de uitgaven komt
voor een groot deel voor rekening van
onderwijs en wetenschappen. In to
taal komen de uitgaven van dit mi
nisterie boven de acht miljawl gul
den.
Als „extra" wordt op de begroting
van onderwijs de post voor de vor
ming van werkende jongeren belang
rijk verhoogd. Hiervoor zal zo'n hon
derd miljoen meer moeten worden
uitgetrokken. Deze zaak krijgt voor
rang boven de verkleining van de
klassen van lagere en kleuterscholen.
Hiervoor is volgend jaar onvoldoen
de geld voorhanden.
Voor ontwikkelingshulp zal onge
veer 160 miljoen meer worden uit
getrokken, waardoor de uitgaven
voor ontwikkelingssamenwerking één
percent van het nationaal inkomen
omvatten. Ook CRM neemt een hap
uit de uitgavenstijging. Met name
voor de bijstandswet en een aantal
steunregelingen moeten hogere uit
gaven worden opgenomen.
Voor de defensie-begroting geldt:
op de plaats rust. Ondanks grote po
litieke en militaire aandrang heeft het
kabinet er niet toe willen besluiten
meer geld in de defensie te steken.
Het kabinet heeft zich namelijk ge
steld op het, oolk door de KVP inge
nomen, standpunt dat de behoeften
op het gebied van de defensie eerst
terdege moeten worden onderzocht
zowel nationaal als in Navo-verband.
Studies hierover zijn in volle gang
maar zullen pas in het najaar ter
tafel komen. Pas dan komt de vraag
in discussie, of extra-uitgaven voor
de defensie nodig zijn en of moge
lijk het mes kan worden gezet in de
organisatie en de structuur van de
krijgsmacht om tot grotere efficiency
en kostenbesparingen te komen. De
beslissingen hierover zullen een grote
rol spelen bij de kabinetsformatie na
de verkiezingen van '71.
De defensiebegroting zal ook
wanneer geen nieuwe extrataken
worden aangegaan toch een aan
zienlijke stjjging vertonen en de
grens van vier miljard passeren. De
per 1 juli ingegane wedfleverhogimg
voor dienstplichtigen vergt volgend
jaar ongeveer 20 miljoen gulden.
Dit jaar aan te gane verplichtingen
voor de drie krijgsmachtonderdelen
te zamen leggen op de defensiebegro
ting voor 1971 een claim van 225 mil
joen. Het gaat hier om o.a. aanschaf
fing van kleding en uitrusting, groot
materieel en nieuwbouw. In dit be
drag zit drie miljoen voor ontwikke
lingskosten nieuwe wapens. Van de
in 1969 aangegane defensie verplich
tingen drukt nog 123 miljoen op de
begroting '71 en van de voor 1969
aangegane verplichtingen drukt 474
miljoen nog op '71. Anderzijds komt
er op de defensiebegroting behoor
lijk wat ruimte vrij doordat een aan'
tal betalingsverplichtingen dit jaar
aflopen. Uiteindelijk resulteert een
en ander in een verhoging Van de uit
gaven met circa 250 miljoen.
Na de slechte beurt die het bouw
beleid dit jaar heeft gemaakt, wil mi
nister Schut blijk geven van zijn
goede bedoelingen. In zijn begroting
zai hij zijn bereidheid demonstreren
om te trachten het woningbouwpro-
gram op te voeren. Het kabinet gaat
tenminste op papier akkoord
met een geleidelijke opvoering van
het woningbouwprogram, zo moge
lijk volgend jaar, met 2000. Minister
Schut zal ernaar streven begin vol
gend jaar zoveel mogelijk bouwver
gunningen voor woningen af te ge
ven. Dan kan hij de verkiezingen in
gaan met de stelling dat de achter
stand van de woningbouw aan hem
niet heeft gelegen maar aan allerlei
andere factoren te wijten was.
Lonen en salarissen van alle amb
tenaren die voor rekening van het
rijk komen (ook rijkspolitie) vormen
een zware post.
Tegenover de hogere accijnzen en de
zwaardere lasten voor de weggebrui
kers, staan voor '71 enkele fiscale
lichtpuntjes. Allereerst wordt het
tweede deel van de correctie op de
loon- en inkomstenbelasting een feit,
waarmee 300 miljoen si gemoeid. Ver
der is te verwachten dat de werken
de gehuwde vrouw er fiscaal iets flo-
rissanter voor komt te staan, al mo
gen zij niet te hoge verwachtingen
koesteren.
(ADVERTENTIE)
der wordt verlaagd is het werkge
versverbond niet gelukkig en het
spreekt de hoop uit dat de Tweede
Kamer bij behandeling van het wets
ontwerp op 28 juli „meer oog zal
hebben voor de economische conse
quenties dan minister Roolvink."
(ADVERTENTIE)
dubro onderzetters
met uw sterrenbeeld
HET IDEALE AFWASMID DEL
PHILIP BLAIBURG, de man die het
langst met een ruilhart had geleefd
toen hij op 17 augustus van het vorig
jaar overleed, heeft ongeveer 400.000
gulden nagelaten.
HET PRIJSINDEXCIJFER van de
gezinsconsumptie, zoals het Centraal
Bureau voor de Statistiek dat maan
delijks samenstelt op basis 1964
100, steeg van 131,3 medio mei tot
131,9 medio juni. Binnen de sector
voeding, waarvoor het indexcijfer op
liep van 126,0 tot 127,4, werden stij
gingen geregistreerd voor brood,
aardappelen, groenten, vis, margarine
en melk. Eieren daalden opnieuw in
prijs.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Er komt een
diensttijdverkorting van twee
maanden (van 18 naar 16) voor
dienstplichtige korporaals en sol
daten die in 1971 in dienst komen
en bij de landmacht een lange op
leiding moeten volgen.
Bij de marine en de luchtmacht
blijft de diensttijd voor dienstplichti
gen onveranderd, d.w.z. resp. 21 en
18 maanden. Een verkorting hier stuit
af op aanzienlijke kosten en grote
personeelsconsequenties. De opleidin
gen en het instructiepersoneel zouden
moeten worden uitgebreid en daar is
geen geld voor.
De diensttijdverkorting bij de land
macht wordt mogelijk gemaakt door
rationalisering van de opleiding en
door verzwaring van de selectienor
men. Dit geldt voor een aantal func
ties, waarbij 1200 man betrokken zijn.
Voor 800 man in andere functies is
verkorting van de opleiding niet mo
gelijk en moet de verkorting van de
diensttijd worden gerealiseerd door
twee maanden af te halen van het
verblijf bij de parate troepen. Hier
door komen 1'30 functies onbemand te
zitten. Om dit gat op te vullen zullen
voortaan per jaar circa 130 dienst
plichtigen meer worden opgeroepen
hetgeen ten koste gaat van de vrij
stellingen.
Bij de landmacht krijgen jaarlijks
ruim 2000 dienstplichtigen een oplei
ding van langer dan vier maanden.
Deze categorie omvat voor het
grootste deel monteurs en andere
vaklieden, voorts radiotelegrafisten
en circa 400 man bij de marechaussee.
Deze dienstplichtigen dienen twee
maanden langer dan hun collega's
met een kortere opleiding. Nu wordt
dus de diensttijd voor alle dienst
plichtigen bij de landmacht, die geen
reserve-officier of onderofficier wor
den, 16 maanden.
(Van onze redactie binnenland)
STEENWIJK. Door nog onbe
kende oorzaak is gisteren in Steen-
wijk een Starfighter van de vlieg
basis Volkel neergestort. De piloot
(een 24-jarige luitenant uit Eindho
ven) kon zich met zijn schietstoel in
veiligheid brengen.
De straaljager stortte neer aan
de rand van het plaatsje Steenwijk
op korte afstand van een aantal bun
galows en dicht bij een cocosfabriek.
Het stuurloze vliegtuig raasde dwars
door de bovenleiding van de spoor
lijn MeppelSteenwijk heen,
Het is op dit moment nu ik u
dit schrijf weldadig stil rondom
het bureel, waaraan ik dagelijks om
den brode doende pleeg te zijn. Velen
die anders de belendende burelen
hier bezetten, hangen nu rond op
campings, in musea, op 's-Heren we
gen, en souperen daar hun vakantie
toeslag op. Maar die ervaring zullen
velen uwer met mi) hebben.
Alleen heb je op een kranteredac
tie steeds het gevoel dat het wel een:
de stilte voor de storm kan zijn. Of
liever, je hoopt het, want, ja, de
nieuwsmakers zijn met vakantie.
„Lekkere pannekoek," zo noem
een verliefde Rus nogal eens zijn be
minde. „Pontsjik," zegt hij dan. 't I:
maar dat u het weet, nietwaar me
vrouw?
Gisteren zag ik iemand lopen me1
een AIR van: ik ben méér. MogelijI
een hoge M1LIT-AIR?
Op de redactie kwam dezer dagen
een foto binnen van een Jumbo-Jet.
zo'n supergroot vliegtuig, dat op het
vliegveld van Frankfort benzine aan
het inslaan was. De foto kwam van
een persbureau in Frankfort. Hel
fotobijschrift was zeer interessant:
„Dom te betanken van de Jumbo-
Jets wordt nu op het Frankforter
vliegveld een nieuwe kombineerde
vliegjeldtank en hydrantenwagen in
gezet. De 44-tonner, de zyne beider
achterachsen alleen met 35 tonnen
belastet kan, heeft een pompleisting
van 4000 liter in de minut. Voor een
flug van Frankfort nach Chicago be-
noodigen de düsengiganten ca. 130.000
liter benzin."
Een paar weekjes Nederlands
strand per jaar blijken toch niet vol
doende. En wij, taalknobbels, daar
aan de andere kant van de grens
maar rondbazuinen, dat ein guter
buur besser ist dan ein verre freund'
Misschien, bepeins ik, komt het
wel, omdat Nederlanders steeds zo
hun best doen om zich aan buiten
landers verstaanbaar te maken, wat
koeterwaals. Conclusie, geen enkele
buitenlander, en sinds 25 jaar dus
ook de Duitsers niet, horen hier ooit
iemand fatsoenlijk Nederlands spre
ken.
Het PvdA-Kamerlid mevrouw Padt
Janssen heeft gezegd: „Ik ben ook
verschrikkelijk geschrokken hoe stik
vol vooroordelen de meeste Kamer
leden zitten."
Dat zou niet zoveel geven, als het
maar niet zo vaak en bij zoveel leden
dezelfde vooroordelen waren.
Noord-Ierland: het leek maandag
een beetje op een protestants jonge
tje dat voor een keer zijn tong mag
uitsteken tegen het katholieke jonge
tje, dat door de meester werd vast
gehouden En de meester maar
denken dat hij zo een rustige klas
krijgt.
Tot slot wil ik constateren dat de
situatie in de wereld nou niet be
paald is om over naar huis te schrij
ven. Waarom dan wel naar u?.
Laten we het droog houden!
MERIJN
imperiaals
sets reserve lampen
kruissleutels
tunnelbakjes
imperiaalspinnen
dekzijlen voor imperiaal
sleepkabels
hoofdsteunen
gevarendriehoeken
e.h.b.o. sets
res. ventilatorriemen
benzinekannen
pechlampen
auto schoenen
auto handschoenen
pechtas of bagagekoffer
uw auto - uw bedrijf
autobedrijf leéndert vriens n.v.
markendaalseweg 74 breda
tel. 01600 - 2 23 61