6 juli 58-60 853 cotland Yard op poor van grote ensensmokkel Begroting voor '71 b|idubroM ezeiu uw vakantie begint in de autoshop Werkgevers maken bezwaar tegen verhoging minimumloon bovenste beste onderzetters GRATIS spaar alle 12 Gezin met acht kinderen woont in tentl Twee maanden korter dienen bij landmacht OP VILT ier m2 5.75 ier m2 5.75 >er m2 6.50 >er m2 8.90 >er m2 10.90 >er m2 10.90 rlaagd in prijs Commentaar eweld 2,5 procent Geruchten over Egyptische oversteek Verhoging Meer woningen Starfighter neergestort ër\5 1 WOENSDAG 15 JULI 1970 A [Van een onzer verslaggevers) I LONDEN Scotland Yard, |e Engelse politie, is een groot iternationaal komplot op het >oor, dat zich bezighoudt met smokkel van Indiërs en Pa- [istani naar Engeland. Sinds juni zitten al twee Rotter- imse vrachtwagenchauffeurs in een Londense gevangenis op irdenking van smokkel van ïgen Pakistani vanuit Neder- r\E gevreesde grote botsing tussen V de Noordierse protestanten en ■tholieken is tijdens de protestant se Oranjefeesten maandag uitge- fen. Zie je wel, dat het kan In laad, maar daar waren wel te- de 20.000 bewapende soldaten politiemannen, alsmede kilome ters prikkeldraad voor nodig. Toch ziïi we bang dat er in feite in Ulster ^ts is opgelost. Men is er alleen lar in geslaagd om het geweld de b in te drukken door zelf te drei- in met geweld. Dat gaat „goed", lang de ordebewakers, c.q. de Erheid het geweer in de aanslag Lden, maar je krijgt zo wel een «ïenleving, waarbij vergeleken de test notoire politiestaten waardige iriocratieën lijken. Het buitenland heeft niets van h laten horen. Vorig jaar kon er tuit de gezamenlijke kerken in 5 land nog een bezorgde verkla- g af. Maar als de Europese kerken jven zwijgen en blijven nietsdoen Hen zij met hun oecumene die aueerder als het creëren van een «uwe gevestigde (kerk)orde is aangeklaagd door de mand. Particulieren, die op banken reke- ning-courant-gelden hebben staan, zullen daarover per 1 augus- H® nog slechts een rentevergoeding van 2,5 procent krijgen; 1 procent |J||icler dan nu het geval is. Per ge lijke datum gaat de postcheque- en ^pdiensf eveneens 2,5 procent ren- betalen over rekening-courant-te- den. Deze gelijkschakeling is onder I druk van de regering tot stand ge iten. De achtergrond is dat de [tcheque- en girodienst in de icurrentie met de banken steeds Jar terrein ging verliezen. De gi- lienst zelf, een semi-overheidsin- fling, was daarom al enige tijd van plan 3,5 procent rente te gaan geven. De regering vond dat per centage echter 1e hoog. Het zou de ^Jt te veel geld gaan kosten. Van- er het compromis van 2,5 procent Pe banken zullen niet veel moei- tf'hebben gehad met dit akkoord, hoeven voortaan minder rente te alen voor rekening-courant-gel den (op voornamelijk salarisrekenin- [0 en er bestaat alle kans dat een ssa rekeninghouders zal over- ppen op spaarrekeningen. Zij Éten daarover weliswaar meer "e betalen maar dat wordt ruim Dots gecompenseerd door het teit dat ze langer over gelden op ^Jrrekeningen kunnen beschik- en. Voor de banken snijdt het mes dus „an twee kanten. Voor de rekeninghouders is fle Treenkomst tussen regering, giro- jist en banken allerminst gunstig, leninghouders van de girodienst pen voortaan rente. Dat is mee- ^Dmen, maar het werd onderhand fijd. Dan het percentage. Een vergoe- pnp van 2,5 procent over de gehele 'lr|ifc (banken en girodienst) is veel ü|aag. De inflatie alleen al wordt lens de laatste cijfers op 3,5 tot pocent geschat. De „kleine man" er in feite dus op toe wanneer zijn salaris op een 2,5 procents tning zet. En dat gebeurt aIIe- Jl zonder dat hij er zelf (bijvoor- V via het parlement) iets over te teggor heeft gehad, i De girodienst en de banken zul- ^Bhef best mooi verkopen. Meer Hj® en zo. Maar dat geloven we Mtemaal wel. Voor ons is de over- Bwomsf tussen regering en ban- <en alleen nog maar te omschrijven jwnonetair gemanipuleer op hoog land. In Bradford vond de po litie 40 illegale immigranten in een kelder. De Engelse recherche vermoedt dat er het laatste jaar sinds de be perkende maatregelen tegen de im migratie van inwoners van het Ge menebest naar Engeland van kracht werden, zo'n 2000 mensen illegaal het land zijn binnengesmokkeld. Hiervan zouden er zo'n 200 via Nederland en een evengroot aantal via West-Duitsiand bin/nengekiomen zijn. De po-litie heeft een vermoeden dat er een grote organisatie achter zit, die vanuit verschillende West- europese landen opereert. Een argwanende Londenaar, die twee mannen rond een Nederlandse vrachtwagen zag scharrelen, bracht de hele zaak aan het rollen. De ge waarschuwde politie uit de Britse hoofdstad vond tussen de lading te levisietoestellen negen Pakistani verstopt. Onmiddellijk sloeg men groot alarm om de organisator van de mensensmokkel, de 40-jarige Rot terdammer L. van der S., te arreste ren. Doordat hij nog tijdig gewaar schuwd kon worden door Engelse le den van de smokkelorganisatie wist hij via allerlei omwegen met een vissersboot vanuit Schotland naar Nederland terug te keren. Daar hij hier geen strafbare feiten heeft ge pleegd kon hij noch vervolgd, noch uitgeleverd worden. Via een interview in een Rotter dams ochtendblad bood Van der S. Scotland Yard aan alles over de mensensmokkel te vertellen in ruil voor de vrijlating van de Rotterdam se chauffeurs van de vrachtwagen. Volgens de Rotterdammer zijn zij volkomen onwetend van de mensen smokkel in een geheime ruimte van hun vrachtwagen. Scotland Yard heeft dit aanbod echter geweigerd en de chauffeurs zullen 24 juli voor de rechter moeten verschijnen. De hele smokkelgeschiedenis zou zo uit een misdaadroman afkomstig kunnen zijn. Volgens Van der S. be taalden de illegale immigranten graag zo'n 550 Enigele ponden (een kleine vijfduizend gulden) voor een geheime enkele reis over de Noord zee. Eerst gebruikte men een kleine kunstvaarder, die vanuit Rotterdam ongeveer 50 keer naar verschillende kleine Engelse havens voer. Bij het naderen van de kust werden de pas sagiers tussen de lading verstopt. Toen dit langzamerhand te gevaar lijk werd, ging men de immigranten vervoeren met vrachtwagens, die vanuit Hoek van Holland per boot naar Harwich gingen. Van der S, vergezelde de smokkel- reizen altijd met zijn personenauto zonder dat, volgens zijn eigen zeg gen, de vrachtwagenchauffeurs daar iets van wisten. Hij hield dan altijd een oogje in het zeil bij de do-uaine en bij het overbrengen van de passagiers naar bepaalde adressen in Londen. Dat gebeurde ook bij de laatste rit die eigenlijk al geslaagd was, totdat een inwoner van de Engelse hoofdstad zich afvroeg wat die mensen bij die vrachtwagen deden. (Van onze redactie buitenland) TEL AVIV. Volgens een staf officier in Tel Aviv voert het Egyp tische leger momenteel manoeuvres uit met door Rusland geleverde am fibievoertuigen ter voorbereiding op een oversteek van het Suez-kanaal. Hij greep daarbij nog eens terug naar uit Washington afkomstige berichten dat de Sovjet-Unie de laatste tijd veel amfibisch materieel naar Egypte heeft overgebracht. Hij zei niet hoe veel voertuigen waren geleverd maar volgens de Amerikaanse berichten waren het er ongeveer 100. De Israëlische officier wees ook op een uitlating die president Nasser had gedaan tijdens een redevoering in Libië en die aantoonde dat de Egyptenaren zich voorbereiden op een oversteek van het Suez-kanaal naar de door Israël bezette oostelijke oever. Hij gaf daarmee voedsel aan reeds enige tijd in Tel Aviv gaande geruchten dat Egypte een spectacu laire oversteek wil maken om een bruggehoofd op de oostelijke oever te slaan. ROTTERDAM (ANP) De fami lie A. T. Pijl uit de Rijnsburgstraat 22 in Rotterdam, bestaande uit vader, moeder en acht kinderen, heeft haar tenten opgeslagen in een polder, die in het verlengde van de startbaan van de luchthaven Zestienhoven ligt. De heer Pijl is hiertoe overgegaan nadat alle pogingen om een groter huis te krijgen waren mislukt. De woning aan de Rijnsburgstraat vindt de heer Pijl te klein en te vochtig voor zijn grote gezin. Deze woning, in 1943 als noodwoning gebouwd, wordt beheerd door de gemeentelijke woningstich ting in Rotterdam. Al vijf jaar lang onderneemt de heer Pijl pogingen om een andere en hetere woning te kra gen, welke tot nu toe op niets zijn uitgelopen. Inmiddels heeft het echtpaar Pijl een gesprek gehad met de heer M. T. Hoppener, secretaris van de afd. West van de PvdA. Deze heeft een toezeg ging gedaan deze kwestie via de frac tievoorzitter van de PvdA in Rotter dam, drs. A. J. Lems, in de gemeente raad aanhangig te zullen maken. „Wij blijven in de tent wonen tot dat wij een andere woning hebben gekregen", aldus de heer Pijl. (Zie foto hiernaast.) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het Verbond van Nederlandse Ondernemingen heeft bezwaren gemaakt tegen het wets ontwerp van minister Roolvink (So ciale Zaken) tot verhoging van het minimumloon per 1 juli. Nu het mi nimumloon voortaan de loonindex volgt, acht het verhond het volkomen onjuist dat in de wet de mogelijk heid van een driejaarlijkse structu rele aanpassing van het minimum loon blijft bestaan. Het verbond noemt het ook be zwaarlijk dat de minister er in feite van uitgaat alsof de loonindex al vo rig jaar is ingevoerd. De onderne mingen worden hierdoor belast met 'n extra-kostenverhoging. De aanpas sing aan de loonindex had volgens het V.N.O. pas op 1 juli 1971 dienen te geschieden. Voor vele bedrijfstakken is het volgens het verbond een riskante zaak dat de minimum-leeftijd voor toepassing van de wet wordt ver laagd van 24 tot 23 jaar. In bedrijven met veel jeugdigen en vrouwelijk personeel zouden de loonkosten wel eens zo groot kunnen worden, dat de concurrentie-positie van die be drijven gevaar loopt. Ook met de mo gelijkheid dat de leeftijd waarop het minimumloon van kracht is nog ver- (VERVOLG VAN PAGINA 1) nisatie wordt gestreefd. De benzine prijs heeft in het lopende jaar al een verhoging ondergaan. De kosten voor de autorijders zullen desondanks ho ger worden. De De motorrijtuigen belasting zal namelijk met ongeveer 13 procent stijgen. Dat komt neer op 15 tot 30 gulden per jaar per auto. De opbrengst hiervan is nodig om een tekort van 75 miljoen gulden in de begroting van het rijkswegen fonds voor 1971 te dekken. De op centen op de motorrijtuigenbelasting zullen per 1 januari met zo'n dertig procent worden opgevoerd en daar door stijgen van 134 tot 174, waar mee het tekort in het rijkswegen fonds kan worden gedekt. 1,5 miljard De uitgaven op de rijksbegroting 1971 zullen boven de 30 miljard gul den stijgen. Ten opzichte van dit jaar zal in '71 1,5 miljard meer moeten worden uitgegeven. Minister Witte- veen voert een zeer strak begrotings beleid. In de komende weken wórdt dan ook bij de definitieve opstelling van de begroting '71 nog stevig met het rode potlood gewerkt. Een groot aantal begrotingskosten gaat name lijk automatisch omhoog. Wil het ka binet geld vrij maken voor enkele „prioriteiten", dan zal tevens op an dere onderdelen van de begroting moeten worden bezuinigd. Het zeer voorzichtige uitgavenbeleid is mede nodig om de loon- en prijsstijgingen in 1971 binnen de perken te houden. Het kabinet-De Jong kan dan vol gend jaar de verkiezingsstrijd ingaan als de grote kampioen van de infla- tiebestrijding. De stijging van de uitgaven komt voor een groot deel voor rekening van onderwijs en wetenschappen. In to taal komen de uitgaven van dit mi nisterie boven de acht miljawl gul den. Als „extra" wordt op de begroting van onderwijs de post voor de vor ming van werkende jongeren belang rijk verhoogd. Hiervoor zal zo'n hon derd miljoen meer moeten worden uitgetrokken. Deze zaak krijgt voor rang boven de verkleining van de klassen van lagere en kleuterscholen. Hiervoor is volgend jaar onvoldoen de geld voorhanden. Voor ontwikkelingshulp zal onge veer 160 miljoen meer worden uit getrokken, waardoor de uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking één percent van het nationaal inkomen omvatten. Ook CRM neemt een hap uit de uitgavenstijging. Met name voor de bijstandswet en een aantal steunregelingen moeten hogere uit gaven worden opgenomen. Voor de defensie-begroting geldt: op de plaats rust. Ondanks grote po litieke en militaire aandrang heeft het kabinet er niet toe willen besluiten meer geld in de defensie te steken. Het kabinet heeft zich namelijk ge steld op het, oolk door de KVP inge nomen, standpunt dat de behoeften op het gebied van de defensie eerst terdege moeten worden onderzocht zowel nationaal als in Navo-verband. Studies hierover zijn in volle gang maar zullen pas in het najaar ter tafel komen. Pas dan komt de vraag in discussie, of extra-uitgaven voor de defensie nodig zijn en of moge lijk het mes kan worden gezet in de organisatie en de structuur van de krijgsmacht om tot grotere efficiency en kostenbesparingen te komen. De beslissingen hierover zullen een grote rol spelen bij de kabinetsformatie na de verkiezingen van '71. De defensiebegroting zal ook wanneer geen nieuwe extrataken worden aangegaan toch een aan zienlijke stjjging vertonen en de grens van vier miljard passeren. De per 1 juli ingegane wedfleverhogimg voor dienstplichtigen vergt volgend jaar ongeveer 20 miljoen gulden. Dit jaar aan te gane verplichtingen voor de drie krijgsmachtonderdelen te zamen leggen op de defensiebegro ting voor 1971 een claim van 225 mil joen. Het gaat hier om o.a. aanschaf fing van kleding en uitrusting, groot materieel en nieuwbouw. In dit be drag zit drie miljoen voor ontwikke lingskosten nieuwe wapens. Van de in 1969 aangegane defensie verplich tingen drukt nog 123 miljoen op de begroting '71 en van de voor 1969 aangegane verplichtingen drukt 474 miljoen nog op '71. Anderzijds komt er op de defensiebegroting behoor lijk wat ruimte vrij doordat een aan' tal betalingsverplichtingen dit jaar aflopen. Uiteindelijk resulteert een en ander in een verhoging Van de uit gaven met circa 250 miljoen. Na de slechte beurt die het bouw beleid dit jaar heeft gemaakt, wil mi nister Schut blijk geven van zijn goede bedoelingen. In zijn begroting zai hij zijn bereidheid demonstreren om te trachten het woningbouwpro- gram op te voeren. Het kabinet gaat tenminste op papier akkoord met een geleidelijke opvoering van het woningbouwprogram, zo moge lijk volgend jaar, met 2000. Minister Schut zal ernaar streven begin vol gend jaar zoveel mogelijk bouwver gunningen voor woningen af te ge ven. Dan kan hij de verkiezingen in gaan met de stelling dat de achter stand van de woningbouw aan hem niet heeft gelegen maar aan allerlei andere factoren te wijten was. Lonen en salarissen van alle amb tenaren die voor rekening van het rijk komen (ook rijkspolitie) vormen een zware post. Tegenover de hogere accijnzen en de zwaardere lasten voor de weggebrui kers, staan voor '71 enkele fiscale lichtpuntjes. Allereerst wordt het tweede deel van de correctie op de loon- en inkomstenbelasting een feit, waarmee 300 miljoen si gemoeid. Ver der is te verwachten dat de werken de gehuwde vrouw er fiscaal iets flo- rissanter voor komt te staan, al mo gen zij niet te hoge verwachtingen koesteren. (ADVERTENTIE) der wordt verlaagd is het werkge versverbond niet gelukkig en het spreekt de hoop uit dat de Tweede Kamer bij behandeling van het wets ontwerp op 28 juli „meer oog zal hebben voor de economische conse quenties dan minister Roolvink." (ADVERTENTIE) dubro onderzetters met uw sterrenbeeld HET IDEALE AFWASMID DEL PHILIP BLAIBURG, de man die het langst met een ruilhart had geleefd toen hij op 17 augustus van het vorig jaar overleed, heeft ongeveer 400.000 gulden nagelaten. HET PRIJSINDEXCIJFER van de gezinsconsumptie, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek dat maan delijks samenstelt op basis 1964 100, steeg van 131,3 medio mei tot 131,9 medio juni. Binnen de sector voeding, waarvoor het indexcijfer op liep van 126,0 tot 127,4, werden stij gingen geregistreerd voor brood, aardappelen, groenten, vis, margarine en melk. Eieren daalden opnieuw in prijs. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er komt een diensttijdverkorting van twee maanden (van 18 naar 16) voor dienstplichtige korporaals en sol daten die in 1971 in dienst komen en bij de landmacht een lange op leiding moeten volgen. Bij de marine en de luchtmacht blijft de diensttijd voor dienstplichti gen onveranderd, d.w.z. resp. 21 en 18 maanden. Een verkorting hier stuit af op aanzienlijke kosten en grote personeelsconsequenties. De opleidin gen en het instructiepersoneel zouden moeten worden uitgebreid en daar is geen geld voor. De diensttijdverkorting bij de land macht wordt mogelijk gemaakt door rationalisering van de opleiding en door verzwaring van de selectienor men. Dit geldt voor een aantal func ties, waarbij 1200 man betrokken zijn. Voor 800 man in andere functies is verkorting van de opleiding niet mo gelijk en moet de verkorting van de diensttijd worden gerealiseerd door twee maanden af te halen van het verblijf bij de parate troepen. Hier door komen 1'30 functies onbemand te zitten. Om dit gat op te vullen zullen voortaan per jaar circa 130 dienst plichtigen meer worden opgeroepen hetgeen ten koste gaat van de vrij stellingen. Bij de landmacht krijgen jaarlijks ruim 2000 dienstplichtigen een oplei ding van langer dan vier maanden. Deze categorie omvat voor het grootste deel monteurs en andere vaklieden, voorts radiotelegrafisten en circa 400 man bij de marechaussee. Deze dienstplichtigen dienen twee maanden langer dan hun collega's met een kortere opleiding. Nu wordt dus de diensttijd voor alle dienst plichtigen bij de landmacht, die geen reserve-officier of onderofficier wor den, 16 maanden. (Van onze redactie binnenland) STEENWIJK. Door nog onbe kende oorzaak is gisteren in Steen- wijk een Starfighter van de vlieg basis Volkel neergestort. De piloot (een 24-jarige luitenant uit Eindho ven) kon zich met zijn schietstoel in veiligheid brengen. De straaljager stortte neer aan de rand van het plaatsje Steenwijk op korte afstand van een aantal bun galows en dicht bij een cocosfabriek. Het stuurloze vliegtuig raasde dwars door de bovenleiding van de spoor lijn MeppelSteenwijk heen, Het is op dit moment nu ik u dit schrijf weldadig stil rondom het bureel, waaraan ik dagelijks om den brode doende pleeg te zijn. Velen die anders de belendende burelen hier bezetten, hangen nu rond op campings, in musea, op 's-Heren we gen, en souperen daar hun vakantie toeslag op. Maar die ervaring zullen velen uwer met mi) hebben. Alleen heb je op een kranteredac tie steeds het gevoel dat het wel een: de stilte voor de storm kan zijn. Of liever, je hoopt het, want, ja, de nieuwsmakers zijn met vakantie. „Lekkere pannekoek," zo noem een verliefde Rus nogal eens zijn be minde. „Pontsjik," zegt hij dan. 't I: maar dat u het weet, nietwaar me vrouw? Gisteren zag ik iemand lopen me1 een AIR van: ik ben méér. MogelijI een hoge M1LIT-AIR? Op de redactie kwam dezer dagen een foto binnen van een Jumbo-Jet. zo'n supergroot vliegtuig, dat op het vliegveld van Frankfort benzine aan het inslaan was. De foto kwam van een persbureau in Frankfort. Hel fotobijschrift was zeer interessant: „Dom te betanken van de Jumbo- Jets wordt nu op het Frankforter vliegveld een nieuwe kombineerde vliegjeldtank en hydrantenwagen in gezet. De 44-tonner, de zyne beider achterachsen alleen met 35 tonnen belastet kan, heeft een pompleisting van 4000 liter in de minut. Voor een flug van Frankfort nach Chicago be- noodigen de düsengiganten ca. 130.000 liter benzin." Een paar weekjes Nederlands strand per jaar blijken toch niet vol doende. En wij, taalknobbels, daar aan de andere kant van de grens maar rondbazuinen, dat ein guter buur besser ist dan ein verre freund' Misschien, bepeins ik, komt het wel, omdat Nederlanders steeds zo hun best doen om zich aan buiten landers verstaanbaar te maken, wat koeterwaals. Conclusie, geen enkele buitenlander, en sinds 25 jaar dus ook de Duitsers niet, horen hier ooit iemand fatsoenlijk Nederlands spre ken. Het PvdA-Kamerlid mevrouw Padt Janssen heeft gezegd: „Ik ben ook verschrikkelijk geschrokken hoe stik vol vooroordelen de meeste Kamer leden zitten." Dat zou niet zoveel geven, als het maar niet zo vaak en bij zoveel leden dezelfde vooroordelen waren. Noord-Ierland: het leek maandag een beetje op een protestants jonge tje dat voor een keer zijn tong mag uitsteken tegen het katholieke jonge tje, dat door de meester werd vast gehouden En de meester maar denken dat hij zo een rustige klas krijgt. Tot slot wil ik constateren dat de situatie in de wereld nou niet be paald is om over naar huis te schrij ven. Waarom dan wel naar u?. Laten we het droog houden! MERIJN imperiaals sets reserve lampen kruissleutels tunnelbakjes imperiaalspinnen dekzijlen voor imperiaal sleepkabels hoofdsteunen gevarendriehoeken e.h.b.o. sets res. ventilatorriemen benzinekannen pechlampen auto schoenen auto handschoenen pechtas of bagagekoffer uw auto - uw bedrijf autobedrijf leéndert vriens n.v. markendaalseweg 74 breda tel. 01600 - 2 23 61

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 13