lik vrflJ+ uit >ssing vorige week vr iswinnaars: m m a i s m m m s m 1 m m n m 1 m m i m aas 0 a a [Geheim RK Kerk stelt zich nog gereserveerd op Aktueel Het lijkt zo eenvoudig, maar scliijn bedriegt, Liften kent wel degelijk z'n specifieke techniek Taktiek Gek laud Uitlachen r2. idem; 3. ieme; 4. 15, rots; 6. ever; 7. 18. haai; 9. gala; 10. 111. eend; 12. etui; 13. [1. albe; 15. toga; 16. "roepen zijn: dirigent, handelaar en mari- kDAGBIJLAGE VAN DE STEM/ZATERDAG II JULI 1970 oplossingen van de van vorige week, kwa- door loting voor prijs- tiing in aanmerking, thals elaerestraat 33 lis (Zeeland) han Muilen rstraat 2 ge (Zeeland) ferste ontvangt een post- !ie van 25 gulden. De Be een van 15 gulden. speelde Gantwarg met It 14-19? Wit antwoordde 129-24 en zwart geeft op. Irom nu al opgeven zult ch afvragen? Niet omdat J:t nog 18 zetten moet i in 4 minuten. Maar at na 9-13 wit niet ver- t met 38-33 (27x20) 25x5 8) 5x32 (21-27) 32x21 27) met ongeveer gelijke en doch na 9-13 speelt 32-28 (22x33) 31x22 28) 38x29 en zwart ver minstens één schijf. een gedeelte van de om- den partij uit de 12e ron- tissen de Russen Ganl- g en Koeperman na de zet van zwart. m i :i es s 1 i m mi !E1B 3 m B 1 b a sa 1 H O i a m sa s s sa 3 q a SBB itwarg met wit aan zet elde hier 41-37. Gedwon- doch tevens ijzersterk r de damcombinatie door en 14-20 te duur is. art antwoordde met 23?). Nu zit er een lichte rbinatie i: door 40-34 x41) 36x47 (27x36) 26-21 x26) 33-29 (24x33) 39x6 6-1 (7-11) 1x29 (19-24) 20 (15x24) met zeer goed 1 voor wit. speelde echter 19! 23.33x24, 18x16, 27x47; 20; 26.39-33, 6x27, en zwart gunstiger. 27., 4-49, 20-24; 23; 30.40-34, 43-38, 5-10; 32.48 33-29, 24x33; ■28; 35.42-37? 22.37-32? 22x33; 25.31-27, 20x21; staat nu 15-20; 29.39-33; 13-18; 42, 10-15; 34.38x29, b m m m IB i i 1 I r ES H B B Q M B I 0 3 111 1 B B 2 eer zo'n onbegrijpelijke ut van Gantwarg. Nu volg- natuurljjk 35.18-22; 27x18, 28-32; 37.37x28, -21; 30.26x17, 8-12; 29.17x8, :24; 40.' 30, 24-29; en na Ikele zetten verliest wit op klok in verloren positie. rijmetselaren ielaren er zijn land zo'n 6000 liters naar de waar- laar ze zijn er allen lertuigd, dat ze die (illen vinden. Toch zij gezamenlijk door, omdat daar uit inzicht wordt It over vragen, die iens zich stelt over |van het leven, [selaren zijn vóór nnen die pogen in |eld. het profane en in de broeder- Be grote kunst van tdraagzaamheid te ten. Jnenzijn in loges, af- n, is gericht op gees- fontplooiing, of oefe- li een zo groot moge- faarheid te verkrijgen 1 essentiële vragen Jen en dood. De vrij- |ij is een beweging men met zeer uiteen- wereldbeschouwin- elkaar willen hei- ze noemen zich is" om tot een ■er hunner zo helder 1 inzicht te komen tadere door contem- over God. Een on- I begrip, dat zij trach- lenaderen in hun vaak Be riten en symbolen I ontleend aan de les uit de middeleeu- fen dat zij omschrijven veelzeggende „Op- neester des Heel- _i het verleden, heel lm over de vrijmetse- (1 hun oefeningen tot Ike verdieping ver- Iruwelverhalen die korden geloofd. Nog is daarvan wat blij- Igen. Nog niet zo lang vroeg een jonge- lerling van een mid- 1 school, aan een vrij- lar of het werkelijk J dat er ieder jaar „bij |mand dood moet", de twintiger jaren gde een Bredase de vrijmetselaren pact met de duivel. jen is in het verleden hetze wel voedsel ge- Boor het feit dat de trs" naar buiten zwij gt de gezamenlijke ar- s zij in de loge en in lapels verrichten. Niet j zoals ten onrechte kedacht, dat allemaal is. Maar, omdat |de tempelarbeid met ibruik van riten en Jen naar hun mening p worden verwoord I verkeerd te worden zoeken naar dè door JACQUES LEVIJ zaamheid, tegen geestdrijve rij, tegen onrecht. Een door dacht systeem van riten en symbolen helpt hem zich steeds dieper bewust te wor den van het feit dat hij werkt aan de tempel van de huma niteit waar een mens vrij is van dwang en dogma en waar hij in stilte en rust kan komen tot zelfinkeer en zelf kennis. Als hij op die weg gevor derd is, volgt zijn inwijding tot gezel. Daarna wordt hij meester-vrijmetselaar. Die inwijdingen zijn symbolische spelen die met grote ernst en overgave worden opge voerd. Ieder heeft daarbij een taak. Ieder kan de han deling op eigen wijze inter preteren. In de loge, men komt een keer per week bijeen, kan de mens het masker afleggen dat hij in de wereld moet dragen om zich te handha ven. Zodra de Achtbare, voorzitter, met een drieslag de bijeenkomst heeft ge opend, zit men in de broe derkring. Men kan vrijuit praten en zich volledig ge ven. In die kring is men vol komen gelijk. Met zit er spanningsloos en zonder sta tus. Het doet er niet toe, of men in de wereld succes heeft of niet. Men is er broe der onder broeders. waarheid Het is duidelijk dat de doel stellingen van de vrijmetsela rij actueel zijn. Steeds meer mensen hebben behoefte aan contemplatie, aan een rust punt dat gelegenheid geeft tot bezinning en dat kracht schenkt om door te gaan. Er zit een heel duidelijk verband tussen de manier waarop vrijmetselaren pogen door ATRIBUTEN VAN DE VRIJMETSELAREN. gezamenlijke arbeid, door ri ten en symbolen, het wezen van de Opperbouwmeester en des Heelals te doorgronden de wijze waarop de grote monnikenorden daartoe hun regels hebben ontwikkeld. De Bijbel speelt in de tem pelarbeid een grote rol. Het Heilige Boek ligt dan open geslagen bij het eerste hoofd stuk van Johannes. Omdat de lichtsymboliek voor de vrij metselaren een van de we zenlijke verworvenheden van hun oefeningen is "Het licht scheen in de duisternis Hun drie „grote lichten zijn; Bijbel, passer en winkel haak. De „kleine lichten" zijn de begrippen: wijsheid, kracht, schoonheid. De Nederlandse Orde van FOTO'S CHRIS HEIL. Vrijmetselaren bestaat uit een groot aanital autonome loges (afdelingen) die samen het Grootoosten der Nederlan den (soort federatie) vormen. Het secretariaat ln Den Haag, Fluwelen Burgwal 22, herbergt onder andere een prachtige magonieke biblio theek van meer dan 60.000 delen. Die loges zijn ontmoetings organisaties, bezinningscen tra kan men zeggen. De broeders beoefenen een me thodiek die op den duur voor velen grote geestelijk rijk dom kan brengen. Maar zij vinden in die loges ook ge zelligheid, het ongedwongen samenzijn van mensen die el kaar respecteren om de ge meenschappelijke strijd die ze moeten voeren om indivi duele waarheid te benade ren. Mensen, die gewoon alle menselijke fouten hebben en die geen engelen zijn. Het is mogelijk dat juist daarom de vrijmetselarij in deze tijd, nu vele ramen na eeuwen upen zijn gegaan, iets te bie den heeft. De vrijmetselarij onder het Grootoosten der Nederlan den is een mannengemeen schap. Voor vrouwen is ia de loges geen plaats. Dat ont moet nogal eens onbegrip. Vaak ook, vooral in het ver leden, zijn over die exclusivi teit in dit opzicht vreemde verhalen verteld. Vrijmetse laren menen dat er in de loge- en tempel-arbeid door de aanwezigheid van vrou wen ln de broederkring een element van spanning wordt gebracht. De „broeders" worden dan mannen, omdat De vrijmetselarij is eeuwen lang omhuld geweest met een waas van geheimzinnig heid. Dat was het gevolg van een bewust gezochte afzondering. De laatste tijd echter zijn de vrijmetselaars in Nederland wat opener geworden. Zo maken zij nu gebruik van radio- en tv- zendtijd om in breder kring begrip te wekken voor hun idealen en doelstellingen. Als gevolg van allerlei ontwikkelingen binnen de r.k. kerk verwachten zü in de komende tijd vooral van katholieken meer belang stelling. Een onzer verslaggevers heeft een gesprek gehad met enkele vooraanstaande vrijmetselaars. Neven staande reportage geeft hun zienswijze weer. Van bevoegde r.k. zijde werd het huidige standpunt van de r.k. kerk in Nederland ten aanzien van de vrijmetselarij als volgt omschreven: „In de nadrukkelijk afwijzende houding, dl. vele tientallen jaren is ingenomen ten aanzien van de vrijmetselarij heeft zich de laatste tien jaren, mede onder invloed van het Vaticaans concilie, een kentering voorgedaan. Dit betekent, dat de negatieve opstelling is gewijzigd in een kritisch en ook belangstellend gade slaan, zonder dat kan worden gesproken van een serieuze relatie. Daarvoor bestaat nog te veel onkunde over eikaars doelstellingen en werkwijze. Fas een diep gaand en vermoedelijk langdurig contact zal in deze helderheid en hopelijk ook begrip brengen", aldus (desgevraagd) het commentaar van r.k. zijde. de vrouw biologisch en psy chologisch de tegenpool van de man is. De geest van de vrouw, haar eruditie, intellect, kennis, le venservaring, plaats en be tekenis in de samenleving, haar gelijkheid, staan daar bij niet ter discussie. De vrij metselaar respecteert de vrouw in hoge mate. Een man die gehuwd is kan niet toetreden tot een loge zon- deT schriftelijke toestem ming van zijn vrouw. Maar om tenvolle de betekenis van de oefeningen in contempla tie te kunnen ondergaan, om op die momenten geheel vrij te zijn, moeten de „broe ders" niet worden gedwongen „het mannetje" te spelen. Daarom is de vrijmetselarij een mannengemeenschap. Bt zal ook wel ge- feljn dat de vrijmetse- er niet op uit waren, bekeerlingen te ma- Jechts innerlijke drang nand doen besluiten lor het lidmaatschap orde van vrijmetsela- te melden. Zo ie- noet dan „een vrij [zijn. Dat wil zeggen: let dogma's afwijzen |id zijn zonder voorin- siheid te zoeken naar lensies van het Abso- de Opperbouwmeester Relais. [udt in dat men slechts I treden tot een loge, msieve gesprekken en rnd onderzoek naar lieven die tot de aan hebben geleid, als [srkent dat er „iets dan de mens" en bereid is daarnaar iken met gelijkgezin- |et broeders. [eken geschiedt op de bijeenkomsten, de |in de Voorhof, waar 1 worden gehouden, pjmetselaren noemen „bouwstuk". In de fcing worden gods fee en politieke twist- pken geweerd. Men liiet naar wat scheidt, saar wat bindt. leken naar waarheid in feestelijke vlak, (vrij erij is geen pseudo- pst maar een metho- jan denken die tot zelf- (kelijking kan leiden) izijn diepste impulsen (empelarbeid, in de in- jen. Er zijn drie ran- Imden. De nieuweling (leerling tijdens een ce- die er op is gericht Pegrip bij te brengen Bet feit dat hij is als 'n Bteen die met driehoek, en winkelhaak tot een kubiek moet worden Ijkt. Als hij de tempel fegaat wordt hij eraan |erd dat hij slechts met de „koninklijke zo noemen de vrii- laren het geheel van Jtgeii kan gaan be ft als hij zichzelf leert irdt opgewekt strijd te tegen onve:draag- De techniek van het liften Ze staan d'r weer. Soms mannetje, aan mannetje, aan vrouwtje. Het legioen der lifters. Met een paar gulden, marken, franken, lires of peseta's op zak trekken ze Europa door. Duim omhoog Een auto die stopt en maar afwachten of de volgende rit hen weer een paar hon derd kilometer verder zal voeren. Het lijkt zo een voudig, maar de praktijk is anders. Geroutineerde lifters weten er van mee te praten. Uit eigen ervaring en door mondelinge overlevering zijn ze precies op de hoogte van de wensen der Europese au tomobilisten. En die zijn ve lerlei. Een ouwe rot in het vak, comfortabel achter overleunend in de zachte kussens in de auto van uw verslaggever, vertelt: „In de loop der jaren heb ik gemerkt, dat je bijna per land een verschillende tak tiek moet gebruiken. In Duitsland bijvoorbeeld kun je het beste een nette broek, schoon wilt hemd en een stropdas aantrekken. Dan kun je er donder op zeggen, dat je binnen de tien minu ten in de glanzende Merce des van een goed boeiende zakenman zit. Die vogels kun je eigenlijk het beste treffen. Ze hebben meestal nog een aardig aantal kilo meters voor de boeg, dus dat sdhiet op, en bovendien zijn ze niet te beroerd om je onderweg ook nog wat te eten te geven. Als je tegen zo'n vent bovendien nog zegt dat je student in de rechten bent en dat je al dat gedoe op die universiteiten maar niks vindt die rellen en bezettingen enzo nou, dan moet het al vreemd gaan wanneer hij je niet zover mogelijk meeneemt. Begin tégen die Mercedes-rijders nooit te kletsen over de oor log, want dan zit je fout. Tien tegen een, dat ze geen brandschoon verleden heb ben en dat ze zich dan plot seling na een paar kilometer herinneren, dat ze thuis iets vergeten hebben. „Sorry", zeggen ze dan, „maar ik moet weer terug. Zal ik je hier nog staat tegen de tijd ten? Ik pik je wel op als je hier nog staat tegen de tijd dat i!k weer langs kom". Dat zijn natuurlijk smoesjes, maar je staat wel lullig te kijken als je zoiets over komt. Maar over het alge meen is het fijn liften in Duitsland. Vooral natuurlijk wanneer je langs een van de autobahnen gaat staan. Dat schiet op. Ik heb het eens gehad, dat ik in één dag van Hamburg naar het Oosten rijkse Innsbruck ben gere den in drie verschillende au to's. Dat is geluk hebben natuurlijk. Zo'n afstand in één dag. Een beetje netjes kleden dus in Duitsland. Dan kom je snel een heel eind. Gelukkig hebben de meeste lifters er geen zin in om zich netter voor te doen dan ze zijn. Die redeneren: ze moe ten me maar meenemen zo als ik ben. In spijkerbroek en T-shirt. Moeten zij we ten, maar als je snel voor uit wilt komen kun je beter wat concessies doen. Doe je dat niet, dan ben je meest al aangewezen op een lift met een oudere auto die niet zo snel rijdt of op een rotrit per vrachtwagen. Dat is een ellende met zo'n vrachtrij der. Dat hobbelt maar. Je komt niet vooruit'. Hopeloos gewoon. Ik neem alleen des nachts een lift aan van een vrachtwagen, dan is het nog te doen. Maar overdag zeg ik altijd: rij maar door. Ten zij zo'n wagen natuurlijk een rit moet maken van een 1500 of 2000 kilometer. Dan neem je het zekere voor het onze kere. Allicht. Want het liften in Duitsland kan nou wel snel gaan, maar in de mees te andere landen in Europa is het wachten en nog eens wachten. Soms uren in de brandende zon. Nou, dan heb je wel goed de schurft in. Neem dat maar van me aan. Italië is een heel gek land om te liften. Als je je daar netjes kleedt kun je wel flui ten naar een lift. Die lachen je uit daar. Je komt in Ita lië bij wijze van spreken nog eerder weg wanneer je in je onderbroek staat te duimen, dan in een pak van Candin. Te gek gewoon. Maar het is wel lachen daar. Meestal ben je aangewezen op de binnenwegen en dan word je meegenomen door alles wat rijdt. Ik heb in Italië zelfs al eens een kilometer of twintig gelift op een paard en wagen... Aan de autowe gen heb je niet zoveel. Daar kun je het beste alle liften weigeren als ze niet van gro te stad naar grote stad gaan. Wanneer zo'n automobilist je bijvoorbeeld vanuit Florence meeneemt richting Rome en hij moet de weg af bij een van de honderden kleine af ritten.... Pak dan maar in. Dan ben je sowieso een dag kwijt. Het moeilijkste is het altijd weer in Zwitserland. Dat is een puinhoop.... Vooral wan neer je ln het wat stijlere gedeelte van Zwitserland komt. Geen Zwitser die je dan nog meeneemt. Ze zijn wel gek. In die bergen is 't 't beste wanneer je met een zo licht mogelijk geladen wa gen rijdt. Dus laten ze je lekker staan. Nee, de enige mogelijkheid om door Zwit serland te komen is of met de trein of met een buiten lander die van niks weet. Amerikanen bijvoorbeeld, die Europa „doen" in twee weken. Die willen d'r nog wel eens instinken. Maar verder is het naatje pet. Zuid-Frankrijk wH ook nog wel eens moeilijkheden ge ven. Maar dat komt door 't gruwelijke aantal lifters daar. Soms sta je met een 100 man met de duim om hoog! In zo'n geval wil een wit hemd en das ook nog wel eens helpen. Maar als je echt jofel wilt liften, dan moet je naar Engeland gaan. Niet te geloven ge- wcjn. Die nemen je al mee, als ze je zien lopen met een rugzak. Hoef je nog niet eens je duim op te steken. Ook in de grote steden daar. Dat moet je hier in Neder land eens proberen. In een stad als Amsterdam liften... Die lachen je uit. Raampje open en maar schreeuwen: „Ga maar lekker lopen of pak d-e bus". Liften in Ne derland is trouwens sowieso al een trieste zaak. Je komt wel weg, maar nou echt eens gezellig lullen onder weg is er meestal niet bij. Misschien komt dat doordat je als landgenoten onder me kaar zit. Ik weet het niet.... Maar in ieder geval is er niet veel lol aan hier. De po litie in Nederland is trou wens erg fel op lifters. Je hebt zo een bon aan je broek als je verkeerd staat. Maar ja, dat is in Duitsland en Italië ook wel. Eerlijk is eer lijk. Snel wegkomen heeft trou wens ook nog veel te maken met wie je staat. Ik bedoek twee jongens, tja dat is een beetje behelpen. In je eentje lukt het aardig. Maar de beste methode is van huis een meisje meenemen, dat er wat leuk uitziet. Of on derweg aanpappen en samen verder reizen. Dat zit wel snor zo'n combinatie. Wek) vertrouwen, denk ik. Twee meisjes dat geeft natuurlijk geen enkele moeilijkheid Die zijn zo verdwenen. Om over een meisje alleen nog maar niet te spreken. Maar dat is link hoor, om als meisje alleen te gaan. Niet om het een of ander, maai de verhalen over automobi listen, die er zuiver op uit ztin om dat loslopende wild te versieren zijn gewoon waar Maar ik heb trouwens van zo'n alleen liftend griet je gehoord, dat het vreselijk onpraktisch is om als vrou welijke lifster Europa door te trekken. Negen van de tien keer is het na een paar kilometer al mis. En wat doe je dan als grietje, dat redeneert vo'gens het princi pe: „Aan mijn liif geen polo naise?" Je stapt uit. Kan je weer opnieuw beginnen. Nou lollig hoor. Nee, leve Adam!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17