lik
vrflJ+
uit
>ssing
vorige week
vr
iswinnaars:
m m a
i s m m
m s m
1 m m n
m 1 m m i
m aas
0 a a
[Geheim
RK Kerk
stelt zich nog
gereserveerd
op
Aktueel
Het lijkt zo
eenvoudig,
maar scliijn bedriegt,
Liften
kent wel degelijk
z'n specifieke
techniek
Taktiek
Gek laud
Uitlachen
r2. idem; 3. ieme; 4.
15, rots; 6. ever; 7.
18. haai; 9. gala; 10.
111. eend; 12. etui; 13.
[1. albe; 15. toga; 16.
"roepen zijn: dirigent,
handelaar en mari-
kDAGBIJLAGE VAN DE STEM/ZATERDAG II JULI 1970
oplossingen van de
van vorige week, kwa-
door loting voor prijs-
tiing in aanmerking,
thals
elaerestraat 33
lis (Zeeland)
han Muilen
rstraat 2
ge (Zeeland)
ferste ontvangt een post-
!ie van 25 gulden. De
Be een van 15 gulden.
speelde Gantwarg met
It 14-19? Wit antwoordde
129-24 en zwart geeft op.
Irom nu al opgeven zult
ch afvragen? Niet omdat
J:t nog 18 zetten moet
i in 4 minuten. Maar
at na 9-13 wit niet ver-
t met 38-33 (27x20) 25x5
8) 5x32 (21-27) 32x21
27) met ongeveer gelijke
en doch na 9-13 speelt
32-28 (22x33) 31x22
28) 38x29 en zwart ver
minstens één schijf.
een gedeelte van de om-
den partij uit de 12e ron-
tissen de Russen Ganl-
g en Koeperman na de
zet van zwart.
m i
:i es
s 1
i m
mi
!E1B
3 m
B 1
b a
sa 1
H O
i a m sa
s s sa
3 q a
SBB
itwarg met wit aan zet
elde hier 41-37. Gedwon-
doch tevens ijzersterk
r de damcombinatie door
en 14-20 te duur is.
art antwoordde met
23?). Nu zit er een lichte
rbinatie i: door 40-34
x41) 36x47 (27x36) 26-21
x26) 33-29 (24x33) 39x6
6-1 (7-11) 1x29 (19-24)
20 (15x24) met zeer goed
1 voor wit.
speelde echter
19! 23.33x24,
18x16, 27x47;
20; 26.39-33,
6x27, en zwart
gunstiger. 27.,
4-49, 20-24;
23; 30.40-34,
43-38, 5-10; 32.48
33-29, 24x33;
■28; 35.42-37?
22.37-32?
22x33;
25.31-27,
20x21;
staat nu
15-20;
29.39-33;
13-18;
42, 10-15;
34.38x29,
b m m m
IB i i 1 I
r ES H B
B Q M B I
0 3 111
1 B B 2
eer zo'n onbegrijpelijke
ut van Gantwarg. Nu volg-
natuurljjk 35.18-22;
27x18, 28-32; 37.37x28,
-21; 30.26x17, 8-12; 29.17x8,
:24; 40.' 30, 24-29; en na
Ikele zetten verliest wit op
klok in verloren positie.
rijmetselaren
ielaren er zijn
land zo'n 6000
liters naar de waar-
laar ze zijn er allen
lertuigd, dat ze die
(illen vinden. Toch
zij gezamenlijk
door, omdat daar
uit inzicht wordt
It over vragen, die
iens zich stelt over
|van het leven,
[selaren zijn vóór
nnen die pogen in
|eld. het profane
en in de broeder-
Be grote kunst van
tdraagzaamheid te
ten.
Jnenzijn in loges, af-
n, is gericht op gees-
fontplooiing, of oefe-
li een zo groot moge-
faarheid te verkrijgen
1 essentiële vragen
Jen en dood. De vrij-
|ij is een beweging
men met zeer uiteen-
wereldbeschouwin-
elkaar willen hei-
ze noemen zich
is" om tot een
■er hunner zo helder
1 inzicht te komen
tadere door contem-
over God. Een on-
I begrip, dat zij trach-
lenaderen in hun vaak
Be riten en symbolen
I ontleend aan de
les uit de middeleeu-
fen dat zij omschrijven
veelzeggende „Op-
neester des Heel-
_i het verleden, heel
lm over de vrijmetse-
(1 hun oefeningen tot
Ike verdieping ver-
Iruwelverhalen die
korden geloofd. Nog
is daarvan wat blij-
Igen. Nog niet zo lang
vroeg een jonge-
lerling van een mid-
1 school, aan een vrij-
lar of het werkelijk
J dat er ieder jaar „bij
|mand dood moet",
de twintiger jaren
gde een Bredase
de vrijmetselaren
pact met de duivel.
jen is in het verleden
hetze wel voedsel ge-
Boor het feit dat de
trs" naar buiten zwij
gt de gezamenlijke ar-
s zij in de loge en in
lapels verrichten. Niet
j zoals ten onrechte
kedacht, dat allemaal
is. Maar, omdat
|de tempelarbeid met
ibruik van riten en
Jen naar hun mening
p worden verwoord
I verkeerd te worden
zoeken
naar dè
door JACQUES LEVIJ
zaamheid, tegen geestdrijve
rij, tegen onrecht. Een door
dacht systeem van riten en
symbolen helpt hem zich
steeds dieper bewust te wor
den van het feit dat hij werkt
aan de tempel van de huma
niteit waar een mens vrij is
van dwang en dogma en
waar hij in stilte en rust kan
komen tot zelfinkeer en zelf
kennis.
Als hij op die weg gevor
derd is, volgt zijn inwijding
tot gezel. Daarna wordt hij
meester-vrijmetselaar. Die
inwijdingen zijn symbolische
spelen die met grote ernst
en overgave worden opge
voerd. Ieder heeft daarbij
een taak. Ieder kan de han
deling op eigen wijze inter
preteren.
In de loge, men komt een
keer per week bijeen, kan de
mens het masker afleggen
dat hij in de wereld moet
dragen om zich te handha
ven. Zodra de Achtbare,
voorzitter, met een drieslag
de bijeenkomst heeft ge
opend, zit men in de broe
derkring. Men kan vrijuit
praten en zich volledig ge
ven. In die kring is men vol
komen gelijk. Met zit er
spanningsloos en zonder sta
tus. Het doet er niet toe, of
men in de wereld succes
heeft of niet. Men is er broe
der onder broeders.
waarheid
Het is duidelijk dat de doel
stellingen van de vrijmetsela
rij actueel zijn. Steeds meer
mensen hebben behoefte aan
contemplatie, aan een rust
punt dat gelegenheid geeft
tot bezinning en dat kracht
schenkt om door te gaan. Er
zit een heel duidelijk verband
tussen de manier waarop
vrijmetselaren pogen door
ATRIBUTEN VAN DE VRIJMETSELAREN.
gezamenlijke arbeid, door ri
ten en symbolen, het wezen
van de Opperbouwmeester en
des Heelals te doorgronden
de wijze waarop de grote
monnikenorden daartoe hun
regels hebben ontwikkeld.
De Bijbel speelt in de tem
pelarbeid een grote rol. Het
Heilige Boek ligt dan open
geslagen bij het eerste hoofd
stuk van Johannes. Omdat de
lichtsymboliek voor de vrij
metselaren een van de we
zenlijke verworvenheden van
hun oefeningen is "Het licht
scheen in de duisternis
Hun drie „grote lichten zijn;
Bijbel, passer en winkel
haak. De „kleine lichten"
zijn de begrippen: wijsheid,
kracht, schoonheid.
De Nederlandse Orde van
FOTO'S CHRIS HEIL.
Vrijmetselaren bestaat uit een
groot aanital autonome loges
(afdelingen) die samen het
Grootoosten der Nederlan
den (soort federatie) vormen.
Het secretariaat ln Den
Haag, Fluwelen Burgwal 22,
herbergt onder andere een
prachtige magonieke biblio
theek van meer dan 60.000
delen.
Die loges zijn ontmoetings
organisaties, bezinningscen
tra kan men zeggen. De
broeders beoefenen een me
thodiek die op den duur voor
velen grote geestelijk rijk
dom kan brengen. Maar zij
vinden in die loges ook ge
zelligheid, het ongedwongen
samenzijn van mensen die el
kaar respecteren om de ge
meenschappelijke strijd die
ze moeten voeren om indivi
duele waarheid te benade
ren. Mensen, die gewoon alle
menselijke fouten hebben en
die geen engelen zijn. Het is
mogelijk dat juist daarom
de vrijmetselarij in deze tijd,
nu vele ramen na eeuwen
upen zijn gegaan, iets te bie
den heeft.
De vrijmetselarij onder het
Grootoosten der Nederlan
den is een mannengemeen
schap. Voor vrouwen is ia de
loges geen plaats. Dat ont
moet nogal eens onbegrip.
Vaak ook, vooral in het ver
leden, zijn over die exclusivi
teit in dit opzicht vreemde
verhalen verteld. Vrijmetse
laren menen dat er in de
loge- en tempel-arbeid door
de aanwezigheid van vrou
wen ln de broederkring een
element van spanning wordt
gebracht. De „broeders"
worden dan mannen, omdat
De vrijmetselarij is eeuwen
lang omhuld geweest met
een waas van geheimzinnig
heid. Dat was het gevolg
van een bewust gezochte
afzondering. De laatste tijd
echter zijn de vrijmetselaars
in Nederland wat opener
geworden. Zo maken zij nu
gebruik van radio- en tv-
zendtijd om in breder kring
begrip te wekken voor hun
idealen en doelstellingen.
Als gevolg van allerlei
ontwikkelingen binnen de
r.k. kerk verwachten zü in
de komende tijd vooral van
katholieken meer belang
stelling.
Een onzer verslaggevers
heeft een gesprek gehad met
enkele vooraanstaande
vrijmetselaars. Neven
staande reportage geeft hun
zienswijze weer. Van
bevoegde r.k. zijde werd het
huidige standpunt van de
r.k. kerk in Nederland ten
aanzien van de vrijmetselarij
als volgt omschreven: „In
de nadrukkelijk afwijzende
houding, dl. vele tientallen
jaren is ingenomen ten
aanzien van de vrijmetselarij
heeft zich de laatste tien
jaren, mede onder invloed
van het Vaticaans concilie,
een kentering voorgedaan.
Dit betekent, dat de
negatieve opstelling is
gewijzigd in een kritisch en
ook belangstellend gade
slaan, zonder dat kan
worden gesproken van een
serieuze relatie. Daarvoor
bestaat nog te veel onkunde
over eikaars doelstellingen
en werkwijze. Fas een diep
gaand en vermoedelijk
langdurig contact zal in
deze helderheid en hopelijk
ook begrip brengen", aldus
(desgevraagd) het
commentaar van r.k. zijde.
de vrouw biologisch en psy
chologisch de tegenpool van
de man is.
De geest van de vrouw, haar
eruditie, intellect, kennis, le
venservaring, plaats en be
tekenis in de samenleving,
haar gelijkheid, staan daar
bij niet ter discussie. De vrij
metselaar respecteert de
vrouw in hoge mate. Een
man die gehuwd is kan niet
toetreden tot een loge zon-
deT schriftelijke toestem
ming van zijn vrouw. Maar
om tenvolle de betekenis van
de oefeningen in contempla
tie te kunnen ondergaan, om
op die momenten geheel vrij
te zijn, moeten de „broe
ders" niet worden gedwongen
„het mannetje" te spelen.
Daarom is de vrijmetselarij
een mannengemeenschap.
Bt zal ook wel ge-
feljn dat de vrijmetse-
er niet op uit waren,
bekeerlingen te ma-
Jechts innerlijke drang
nand doen besluiten
lor het lidmaatschap
orde van vrijmetsela-
te melden. Zo ie-
noet dan „een vrij
[zijn. Dat wil zeggen:
let dogma's afwijzen
|id zijn zonder voorin-
siheid te zoeken naar
lensies van het Abso-
de Opperbouwmeester
Relais.
[udt in dat men slechts
I treden tot een loge,
msieve gesprekken en
rnd onderzoek naar
lieven die tot de aan
hebben geleid, als
[srkent dat er „iets
dan de mens" en
bereid is daarnaar
iken met gelijkgezin-
|et broeders.
[eken geschiedt op de
bijeenkomsten, de
|in de Voorhof, waar
1 worden gehouden,
pjmetselaren noemen
„bouwstuk". In de
fcing worden gods
fee en politieke twist-
pken geweerd. Men
liiet naar wat scheidt,
saar wat bindt.
leken naar waarheid in
feestelijke vlak, (vrij
erij is geen pseudo-
pst maar een metho-
jan denken die tot zelf-
(kelijking kan leiden)
izijn diepste impulsen
(empelarbeid, in de in-
jen. Er zijn drie ran-
Imden. De nieuweling
(leerling tijdens een ce-
die er op is gericht
Pegrip bij te brengen
Bet feit dat hij is als 'n
Bteen die met driehoek,
en winkelhaak tot een
kubiek moet worden
Ijkt. Als hij de tempel
fegaat wordt hij eraan
|erd dat hij slechts met
de „koninklijke
zo noemen de vrii-
laren het geheel van
Jtgeii kan gaan be
ft als hij zichzelf leert
irdt opgewekt strijd te
tegen onve:draag-
De techniek
van het liften
Ze staan d'r weer.
Soms mannetje,
aan mannetje,
aan vrouwtje.
Het legioen der
lifters. Met een
paar gulden,
marken, franken, lires of
peseta's op zak trekken ze
Europa door. Duim omhoog
Een auto die stopt en maar
afwachten of de volgende
rit hen weer een paar hon
derd kilometer verder zal
voeren. Het lijkt zo een
voudig, maar de praktijk
is anders. Geroutineerde
lifters weten er van mee
te praten.
Uit eigen ervaring en door
mondelinge overlevering zijn
ze precies op de hoogte van
de wensen der Europese au
tomobilisten. En die zijn ve
lerlei. Een ouwe rot in het
vak, comfortabel achter
overleunend in de zachte
kussens in de auto van uw
verslaggever, vertelt:
„In de loop der jaren heb ik
gemerkt, dat je bijna per
land een verschillende tak
tiek moet gebruiken. In
Duitsland bijvoorbeeld kun
je het beste een nette broek,
schoon wilt hemd en een
stropdas aantrekken. Dan
kun je er donder op zeggen,
dat je binnen de tien minu
ten in de glanzende Merce
des van een goed boeiende
zakenman zit. Die vogels
kun je eigenlijk het beste
treffen. Ze hebben meestal
nog een aardig aantal kilo
meters voor de boeg, dus
dat sdhiet op, en bovendien
zijn ze niet te beroerd om
je onderweg ook nog wat te
eten te geven. Als je tegen
zo'n vent bovendien nog zegt
dat je student in de rechten
bent en dat je al dat gedoe
op die universiteiten maar
niks vindt die rellen en
bezettingen enzo nou, dan
moet het al vreemd gaan
wanneer hij je niet zover
mogelijk meeneemt. Begin
tégen die Mercedes-rijders
nooit te kletsen over de oor
log, want dan zit je fout.
Tien tegen een, dat ze geen
brandschoon verleden heb
ben en dat ze zich dan plot
seling na een paar kilometer
herinneren, dat ze thuis iets
vergeten hebben. „Sorry",
zeggen ze dan, „maar ik
moet weer terug. Zal ik je
hier nog staat tegen de tijd
ten? Ik pik je wel op als je
hier nog staat tegen de tijd
dat i!k weer langs kom".
Dat zijn natuurlijk smoesjes,
maar je staat wel lullig te
kijken als je zoiets over
komt. Maar over het alge
meen is het fijn liften in
Duitsland. Vooral natuurlijk
wanneer je langs een van de
autobahnen gaat staan. Dat
schiet op. Ik heb het eens
gehad, dat ik in één dag van
Hamburg naar het Oosten
rijkse Innsbruck ben gere
den in drie verschillende au
to's. Dat is geluk hebben
natuurlijk. Zo'n afstand in
één dag. Een beetje netjes
kleden dus in Duitsland. Dan
kom je snel een heel eind.
Gelukkig hebben de meeste
lifters er geen zin in om zich
netter voor te doen dan ze
zijn. Die redeneren: ze moe
ten me maar meenemen zo
als ik ben. In spijkerbroek
en T-shirt. Moeten zij we
ten, maar als je snel voor
uit wilt komen kun je beter
wat concessies doen. Doe je
dat niet, dan ben je meest
al aangewezen op een lift
met een oudere auto die niet
zo snel rijdt of op een rotrit
per vrachtwagen. Dat is een
ellende met zo'n vrachtrij
der. Dat hobbelt maar. Je
komt niet vooruit'. Hopeloos
gewoon. Ik neem alleen des
nachts een lift aan van een
vrachtwagen, dan is het nog
te doen. Maar overdag zeg
ik altijd: rij maar door. Ten
zij zo'n wagen natuurlijk een
rit moet maken van een 1500
of 2000 kilometer. Dan neem
je het zekere voor het onze
kere. Allicht. Want het liften
in Duitsland kan nou wel
snel gaan, maar in de mees
te andere landen in Europa
is het wachten en nog eens
wachten. Soms uren in de
brandende zon. Nou, dan heb
je wel goed de schurft in.
Neem dat maar van me
aan.
Italië is een heel gek land
om te liften. Als je je daar
netjes kleedt kun je wel flui
ten naar een lift. Die lachen
je uit daar. Je komt in Ita
lië bij wijze van spreken nog
eerder weg wanneer je in je
onderbroek staat te duimen,
dan in een pak van Candin.
Te gek gewoon. Maar het is
wel lachen daar. Meestal
ben je aangewezen op de
binnenwegen en dan word je
meegenomen door alles wat
rijdt. Ik heb in Italië zelfs
al eens een kilometer of
twintig gelift op een paard
en wagen... Aan de autowe
gen heb je niet zoveel. Daar
kun je het beste alle liften
weigeren als ze niet van gro
te stad naar grote stad gaan.
Wanneer zo'n automobilist je
bijvoorbeeld vanuit Florence
meeneemt richting Rome en
hij moet de weg af bij een
van de honderden kleine af
ritten.... Pak dan maar in.
Dan ben je sowieso een dag
kwijt.
Het moeilijkste is het altijd
weer in Zwitserland. Dat is
een puinhoop.... Vooral wan
neer je ln het wat stijlere
gedeelte van Zwitserland
komt. Geen Zwitser die je
dan nog meeneemt. Ze zijn
wel gek. In die bergen is 't
't beste wanneer je met een
zo licht mogelijk geladen wa
gen rijdt. Dus laten ze je
lekker staan. Nee, de enige
mogelijkheid om door Zwit
serland te komen is of met
de trein of met een buiten
lander die van niks weet.
Amerikanen bijvoorbeeld,
die Europa „doen" in twee
weken. Die willen d'r nog
wel eens instinken. Maar
verder is het naatje pet.
Zuid-Frankrijk wH ook nog
wel eens moeilijkheden ge
ven. Maar dat komt door 't
gruwelijke aantal lifters
daar. Soms sta je met een
100 man met de duim om
hoog! In zo'n geval wil een
wit hemd en das ook nog
wel eens helpen. Maar als
je echt jofel wilt liften, dan
moet je naar Engeland
gaan. Niet te geloven ge-
wcjn. Die nemen je al mee,
als ze je zien lopen met een
rugzak. Hoef je nog niet
eens je duim op te steken.
Ook in de grote steden daar.
Dat moet je hier in Neder
land eens proberen. In een
stad als Amsterdam liften...
Die lachen je uit. Raampje
open en maar schreeuwen:
„Ga maar lekker lopen of
pak d-e bus". Liften in Ne
derland is trouwens sowieso
al een trieste zaak. Je komt
wel weg, maar nou echt
eens gezellig lullen onder
weg is er meestal niet bij.
Misschien komt dat doordat
je als landgenoten onder me
kaar zit. Ik weet het niet....
Maar in ieder geval is er
niet veel lol aan hier. De po
litie in Nederland is trou
wens erg fel op lifters. Je
hebt zo een bon aan je broek
als je verkeerd staat. Maar
ja, dat is in Duitsland en
Italië ook wel. Eerlijk is eer
lijk.
Snel wegkomen heeft trou
wens ook nog veel te maken
met wie je staat. Ik bedoek
twee jongens, tja dat is een
beetje behelpen. In je eentje
lukt het aardig. Maar de
beste methode is van huis
een meisje meenemen, dat
er wat leuk uitziet. Of on
derweg aanpappen en samen
verder reizen. Dat zit wel
snor zo'n combinatie. Wek)
vertrouwen, denk ik. Twee
meisjes dat geeft natuurlijk
geen enkele moeilijkheid
Die zijn zo verdwenen. Om
over een meisje alleen nog
maar niet te spreken. Maar
dat is link hoor, om als
meisje alleen te gaan. Niet
om het een of ander, maai
de verhalen over automobi
listen, die er zuiver op uit
ztin om dat loslopende wild
te versieren zijn gewoon
waar Maar ik heb trouwens
van zo'n alleen liftend griet
je gehoord, dat het vreselijk
onpraktisch is om als vrou
welijke lifster Europa door
te trekken. Negen van de
tien keer is het na een paar
kilometer al mis. En wat
doe je dan als grietje, dat
redeneert vo'gens het princi
pe: „Aan mijn liif geen polo
naise?" Je stapt uit. Kan je
weer opnieuw beginnen. Nou
lollig hoor. Nee, leve
Adam!"