unset tevreden
uwlsaan?
INEL VOORUIT?
van
e bedevaarten
eyen een ongekende
ei. Voor velen voorziet
se vorm van devotie in
behoefte, nn in het
iciële leven van de
rk de hand met Gods
ligen losser wordt. Dat
commercie hier een
angrijke rol speelt,
;rt hen nauwelijks,
devaartsoord Wittem is
'11 voorbeeld van.
'RQGRAMMEUR WORDEN?
JSL. ïjn naam is
irrit", zegt de in het
uiiie pak gestoken
m uit Uithoorn. En
t is voor hem al vol-
ende om jaarlijks een
ertje extra vroeg uit
d te stappen en de bus
Ilemen naar het
idlimburgse Wittem,
ar ieder seizoen
in mei tot oktober)
a 80.000 bedevaart-
igers een knieval
iken voor zijn
troon, de heilige
rardus.
Goede omzet
Dringen
Nee, deze dames aanbidden
de commercie niet; zij beschrijven
slechts gekochte ansichtkaarten.
i auto vinden die zóveel
tarbij zo snel wegtrekt,
nge-ritten comfort biedt,
e Rekord 1700 j
reek!
Broeder, wat kost een mis,
een medaille, een bidprentje,
een rozenkrans, een kaars voor
overleden ouders, een gebedenboekje
Foto beneden de 73-jarige N. Sirre,
die al sinds 25 jaar mensen naar Wittem
brengt omdat Gerardus
hem eens verhoorde.
WIM WENNEKES
ROB HOLTHUIS
het vak van de toekomst:
■-programmeur. Iedere dag komen
iters bij, iedere dag worden er
gevraagd. Kijkt u maar in de krant,
etaalde posities liggen voor
i jaar dagelijks ongeveer een uur
ftelijke lessen van het Advance
;r Instituut te volgen. Wat u nodig
ninimum ULO, MULO of LTS
il om 1 jaar vol te houden.
T ADVANCE
UTER INSTITUUT?
fit instituut al lang in het buitenland
heeft opgedaan en u dus de
id kan bieden van de beste
g, terwijl u ook examengarantie
óór u begint wordt u een test door
enommeerd psychologisch
ureau afgenomen, zodat u zeker
u geschikt bent.
NU DOEN?
on invullen. U krijgt dan alle
ngen, gratis en natuurlijk zonder
verplichting. Stel het niet uit;
on opsturen kan een beslissende
ioruit betekenen. A
ders hier gebeden. Het jaar
daarop kreeg ze de zieken
zegen. Een jaar later kon
ze lopen. Nu zit het meisje
ai op de fiets.... Geen mens
die me van de gedachte af
brengt, dat Gerardus daar
bij geholpen heeft. En dan
vorig jaar. Ik kreeg een in
schrijving van een meisje uit
Alpen aan de Rijn, dat niet
aan de man kon komen. Een
jongen uit Woerden was al
jaren op zoek naar een
vrouw. Ze zijn in dezelfde
bus gaan zitten. Dit jaar
trouwen ze. Is dat niet
mooi?"
Een van de Wittemse mid
denstanders, de exploitant
van de souvenirshop ,;De
St.-Gerarduswinkel", vindt
al dat wonderbaarlijke in de
Wittemse kloostertuin wel
best. Hij zegt: „De mensen
vertellen me vaak dingen
die ze meegemaakt hebben.
Een tijd geleden had ik er
hier een paar, die hadden
Gerardus beloofd, dat wan
neer een ziek familielid be
ter werd, ze negen weken
achterelkaar naar Wittem
kwamen. Te voet vanaf Bra
bant... Dat zo iemand niet
genezen zou zijn zonder Ge
rardus hoor je mij niet zeg
gen, maar laat ze toch. Als
ze daar nou vertrouwen in
hebben...."
Wat betekent St.-Gerardus
voor hem persoonlijk? Het
antwoord komt vlot: „Een
hoop volk hier in de winkel.
Hoe meer mensen hier ko
men, hoe interessanter ik 't
vind. Wat ze hier kopen?
Veel Gerardusbeeldjes. Die
komen op f 1,95 voor het
goedkoopste en rond 'n tien
tje voor het duurste exem
plaar. Mooi zijn ze niet,
maar ze maken ze niet an
ders".
Over de totale 'omzet van
zijn grote zaak is hij best
tevreden Wanneer liet op
getallen aankomt, wordt ie
wat zwijgzamer. „Een der
tigduizend gulden per jaar
zet ik hier wel om", schat
hij heel voorzichtig.
De góede man moet maar
eens gaan biechten. Bij de
paters van Wittem bijvoor
beeld.
Computer Division
Engelandlaan 287
IERLAND NV Haarlem
lis inlichtingen over de cuiau.s
.Voorletters
„Woonplaats
bedsverhoring. Al de won
derlijke individuele gevallen
die zich voordoen, daar blij
ven we buiten. De mensen
kómen vaak voor hun eigen
probleempje ih de hoop dat
Gerardus er wat aan kan
doen. Daarom blijven we er
ook in de preek, in ons
maandblad en in persoonlij
ke gesprekken op hameren,
dat er nog wel meer ellende
op deze wereld is. Welvaart
is nog geen welzijn. We la
ten ze zien, dat zij niet de
enigen zijn die moeilijkheden
hebben. Daarom hebben we
nu ook een projekt geadop
teerd in Paraguay. We pre
ken over de uitbuiting van
de mensen daar door de
weinige rijken. Dat slaat
aan, dat kunnen we merken
We proberen echt wel wat
van die magie, dat mystie
ke weg te nemen. We heb
ben het ook nooit gestimu
leerd. Voor ons stond steeds
voorop dat we de mensen
hier moesten laten zien ,dat
er nog wel meer ellende is
in de wereld. Maar de per
soonlijke tragiek, waarvoor
ze hier een oplossing hopen
harde guldens in de kassa.
„Een medaille van St.-Ge
rardus voor in m'n auto"
„Hebben we niet meer, me
neer. Maar Sint-Christoffel
is ook goed". (Knipoog naar
de reporter).
„U weet niet half", zegt
broeder Jeroen weer, „hoe
veel ellende er zif achter 't
bestellen van zo'n mis. Wat
de achtergronden zijn voor
een dagje Wittem. Voor heel
veel mensen loopt het leven
anders aan ze gedacht had
den. Dat is voor sommigen
moeilijk te accepteren. Daar
is moed voor nodig. Zelf ko
men die mensen er niet uit,
maar een dag op bedevaart
naar de heilige Gerardus
doet soms wonderen".
Wat dat verhoren van de ge
beden betreft. Hoe zien de
paters dat en hoe de bede
vaartgangers?
Broeder Jeroen: „Voor ons
is het 't belangrijkste dat de
mensen weer naar huis gaan
met de gedachte: „Zo, nu
kan ik er weer voor een
jaartje tegen". Dat blijft
voor ons de belangrijkste ge
wordt veel gedelegeerd, an
ders moeten de mensen te
lang wachten".
De omzet van de kaarsen.
Broeder Jeroen: „Daar moet
u zich niet blind op staren.
U moet rekenen: een kaars
kost verkoop een cent of
vijfentwintig. Inkoop 'n cent
of tien, veertien. Wanneer
we van de kaarsen moesten
bestaan, ging er niet veel
geld naar onze mensen over
zee. Tweehonderd brandende
kaarsen lijken heel wat,
maar het betekent pakweg
twee tientjes winst. Zo'n
ding kun je ook niet halver
wege uit gaan blazen, want
dan zeggen de mensen: „Hè
dat is mijn kaars, daar heb
ik voor betaald".
te vinden, blijft. Natuurlijk".
Broeder Jeroen heeft wat
dat betreft gelijk. In het mis-
winkeltje vertelt een land
bouwer van middelbare leef
tijd uit Overijssel, zonder
enige inleiding, waarvoor hij
hier is: „Voor een verkering
meneer. Ik heb verleden
jaar weer een meisje gehad
na veertien iaar gebeden te
hebben tot Gerardus. Maar
het is weer uit gegaan.
Daarom ben ik hier, in de
hoop dat ik spoedig weer 'n
verkering kan aangaan".
De ellende, de tragiek blijft.
Ja, ja. Maar ook de hoop.
En het geloof, niet te verge
ten. In de prachtige kloos
tertuin, waar, het voornaam
ste gedeelte van de bede
vaart zich afspeelt, vertelt
een vrouw uit Amsterdam,
terwijl uit honderden kelen
„Het Lied van Gods goed
heid" klinkt: „Ik ben ver
hoord. Een dezer dagen heb
ik een brief gehad uit Aus
tralië. Een brief waarop ik
gehoopt heb, waarom ik ge
beden heb. Een brief die 't
gelukkige slot vormde van
een huwelijksaangelegenheid
den, kunnen alleszins profes
sioneel genoemd worden. Na
de mis van elf uur zitten
drie man paraat in een klein
opkamertje in het klooster.
Ik heb toen tegen Gerardus
gezegd: God wat ben je
goed. U heeft me verhoord.
Gerardus had me weer ge
holpen".
Een ander geval. Tussen de
bomen in de tuin staat hij.
De 73-jarige N. Sirre uit
Utrecht: „Vijfentwintig jaar
geleden deed ik de heilige
Gerardus een belofte. M'n
vrouw was ziek. Ik vroeg
Gerardus me te helpen. Hij
deed het. M'n vrouw werd
beter. Toen ben ik mijn be
lofte om in de toekomst zo
veel mogelijk mensen naar
Wittem te brengen, nageko
men. Zeven keer per jaar
kom ik hier. Vandaag met
negen bussen, veertien da
gen geleden waren het er
veertien. Zo'n dertigduizend
mensen heb ik hier ge
bracht. Uit dankbaarheid.
En steeds weer laat Gerar
dus zien, dat hij onze voor
spraak is. Ik heb een kind
gekend met kinderverlam
ming. Een meisje. Ze kon
niet lopen. Haar vader is
met haar naar hier geko
men. Heeft een hele middag
met het kind op de schou-
Het inschrijven van missen
in keurige schoolschriften
behoort tot een uur of half
drie tot hun voornaamste be
zigheden. Broeder Jeroen:
„Gemiddeld komen die mis
sen op zes gulden per inten
tie. Dat is de norm, die het
bisdom gesteld heeft. Wat
op zondagen gelezen moet
worden ligt rond de tien a
vijftien gulden". Het aantal
aanvragen wisselt per zon
dag: „Ze komen hier in het
kantoortje, bij broeder kos
ter, bij broeder portier. Ik
schat dat het er per keer
zo'n 200 a 250 zijn. Zoveel
mogelijk lezen we die mis
sen hier. Wat we met de
mensen hier niet op kunnen
dragen, gaat naar Amster
dam en vandaar wordt het
verder verdeeld over de an
dere kloosters en onze mis
sionarissen in het buitenland.
Vaters op de losse posten
lezen er ook van mee. Er
In het kleine missen-winkel
tje is het elke zondag drin
gen. De bestellingen worden
gedaan a la cafetaria. „Twee
missen voor overleden ou
ders en een voor het slagen
voor mijn rij-examen". In 'n
mum staan ze in het school
schrift en liggen achttien
euvel 18 Oosterhout
il. 01620-3458
mN9M