IADE
IADE
49,-
24,-
69,-
Rotterdamse en Antwerpse havens
spinnen zijde bij staking
„BEKOCHT EN VERKOCHT"
Voor Werkspoor
is er „geen plaats"
EE STEM
Total tekent
stuk tegen
vervuiling
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Vader Kees inspireert
Rini Wagtmans: tweede
TREINEN
TUSSEN
BREDA EN
DORDT
WERKLOOS
Tien Misses Universe
andaag
in
Verkeers
slachtoffers
misdeelde
groep
Papoea-opstand
VESTIGING IN SLOE NU ZEKER
Pas na een week
nieuws over
gesprek Alfrink
Meisje (18) na
aanrijding naa
ziekenhuis
editie voor
VAKBONDEN EN VMF TELEURGESTELD
NA STANDPUNTBEPALING REGERING
Metingen
en verkoop waarvan
w„GOEDKOOPTE"
110e jaargang no. 26473
ZEELAND
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leijendekker
Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16
Telefoon 22341, Postgiro 1114111
Vrijdag 10 juli 1970
WEERBERICHT
Zonnig
Overdag op de meeste plaatset
droog en vrij zonnig. Zelfde tem
peraturen als gisteren of iet» la
gere.
KANTOREN: GOES, KLOKSTRAAT 1
HULST, STEENSTRAAT 14
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14
ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45
ENGELSE HAVENS
DINSDAG PLAT
(Van een onzer verslaggevers)
LONDEN/ROTTERDAM/ANTWERPEN De 47.000 Britse haven-
i arbeiders gaan volgende week dinsdag voor onbepaalde tijd in staking.
Il)e Britse vakbondsleiders hebben gisteren met algemene stemmen
I besloten dat het werk in alle Britse havens zal worden neergelegd.
|Dat is sedert 1926 niet meer gebeurd. De vakbondsleiders zijn vast
I besloten door te gaan tot de looneisen (men wil ongeveer het dubbele
1 van het huidige loon) zijn ingewilligd.
Dit lam leggen van de Engelse havens zal belangrijke gevolgen heb-
Iben voor de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Veel
I schepen, die het verloop van de staking niet kunnen afwachten, zullen
[uitwijken naar een van deze havens om hun lading daar geheel of
I gedeeltelijk af te zetten.
Hoewel hieraan ook al directe fi-
Inanciëie voordelen vastzitten voor de
liiavcns, opslagbedrijven en de kust-
I vaart, kunnen met name de gevolgen
Inp langere termijn van verstrekken-
lile betekenis zijn. Het is niet uitge-
Istoten dat veel bevrachters de labiele
1 werksituatie in de Engelse havens nu
■welletjes vinden en hun contracten
■meer op het Europese vasteland zul-
1 len richten.
Rotterdam is de laatste 6, 7 jaar
|al steeds meer dienst gaan doen als
lagplaats voor Engeland. Een
■langdurige staking in de Engelse ha-
Ivens zou deze functie wel eens een
ptra-versterkimg kunnen geven.
De langdurige staking in de Engel
se haven Tilbury, de coratainOT-ter-
ninal voor West-Europa, heeft des-
Kjds tot gevolg gehad dat een groot
peel van het containervervoer naar
Antwerpen werd afgeleid. Daaruit
kijn verschillende blijvende cotnitai-
liercontraoten voor Antwerpen voort
gevloeid.
DEN HAAG (ANP) De
verkeersslachtoffers vormen een
misdeelde groep. De gemeente
politie laat hen betalen, als zij
moeten weten wie hen het zie
kenhuis inreed. Het rijk laat
hen betalen, als zij moeten we
ten welke naam en adres bij
een bepaald kenteken dat geno
teerd werd, behoort. Tot voor
kort moesten zij maandenlang
wachten tot het openbaar minis
terie verlof gaf om een kopie
van het politie-verbaal te kun
nen krijgen.
In het bijzonder nummer van
„Verkeersrecht" een uitgave
van de Koninklijke Nederlandse
Toeristenbond gewijd aan uit
spraken van Nederlandse rech
ters over vergoeding van imma
teriële schade, schrijft mr. Th.
L. van der Veen dat het zinvol
is, leed veroorzaakt door ver
keersongevallen, hetgeen dik
wijls aan de schuld van der
den moet worden geweten, in
de vorm van een geldelijke ver
goeding te compenseren.
Zolang er geen hetere manier
gevonden is, zal op de gekozen
weg moeten worden voortge
gaan. Men moet vooral niet uit
bet uog verliezen, aldus mr.
Van der Veen, dat de harde
Praktijk leert dat er maar zeer
weinig weggebruikers zijn die
na een door hen veroorzaakt on
geval, contact met het slachtof
fer opnemen. Van de veroorza
kers van het letsel moeten de
verkeersslachtoffers het in het
ilgemeen niet hebben.
Het is echter voor het slacht
offer een moeizame weg om
een vergoeding te verkrijgen
voor deze immateriële schade,
br zijn verzekeringsmaatschap
pijen die schrijven dat zij de
atloop van een strafzaak af
wachten, terwijl hen reeds he-
kend is of moet zijn dat de
Politie zelfs geen proces verbaal
beeft opgemaakt.
Er zijn ook maatschappijen,
aldus mr. Van der Veen, die de
materiële schade vrij snel rege
len, doch de argeloze slachtof-
®.e* lichamelijk letsel er
I niet bij te vertellen, dat zij ook
I rec"f hebben op betaling van
^martegeid.
Havenautoriteiten in Rotterdam en
Antwerpen zeggen dat het onvermij
delijk is, dat de staking in Enigeland
veel schepen naar deze havens zal
brengen. Men zit daar overigens niet
op zo'n staking te wachten. „Wij heb
ben onze haaiden vol aan ons nor
male werk", aldus schepen L. Del-
waide van Antwerpen.
In Rotterdam zullen vooral kleine
partijen stukgoederen zoals levens
middelen, hout, cellulose, machine
rieën, fruit en wol worden afgezet en
opgeslagen. Zodra de staking in En
geland voorbij zal zijn zullen deze
goederen deels door de Engelse, deels
door de Nederlandse coaster-vloot
naar Engeland worden overgebracht.
Voor de Nederlandse kustvaart is een
staking in Engeland uitermate winst
gevend. Tijdens de jongste staking
van alleen de havenarbeiders in Li
verpool zijn Nederlandse coasters een
maand lang in pendeldienst in de
weer geweest om de in Rotterdam
afgeleverde goederen naar Engeland
over te varen. Men kan zich voorstel
len wat er in Rotterdam opgeslagen
moet worden, wanneer alle Engelse
havens plat gaan.
Voor Amsterdam wordt vooral af
geleid roll-on roll-off verkeer ver-
wacbt. In de haven van Vlissingen
za-1 waarschijnlijk voor Engeland be
stemde wol extra worden opgeslagen.
De eisen van de arbeiders in de
Engelse havens komen neer op een
gemiddeld loon van 55 poind per
week. De werkgevers hebben een ge
garandeerd minimum van 20 pond
(ongeveer 170,per week plus
overwerk aangeboden. Zij betogen,
dat de arbeiders reeds gemiddeld 35
pond per week verdienen.
Met het oog op de gevolgen voor
de Britse economie, acht men het
zeker, dat de nieuwe conservatieve
regering er alles aan zal doen om
door deze eerste zware crisis heen te
breken. „Menen zij dat het hun ver
antwoordelijkheid is tussenbeide te
komen, dan zullen wij hen behande
len als betrouwbare tussenpersonen",
zo verklaarde ledder O'Leary laco
niek.
Veel treinreizigers kwamen gisteren voor een onprettige verrassing te staan: nagenoeg de hele dag heeft
gisteren het treinverkeer tussen Breda en Dordrecht stilgelegen. Dit was het gevolg van een hotsing tussen
twee goederentreinen bij Lage-Zwaluwe (zie foto).
UTRECHT (ANP) Na het be
kend worden van het regerings-
standspunt, dat er geen plaats is
voor een wagonfabriek in Neder
land, heeft de heer Korver namens
de ondernemingsraad van Werk
spoor verklaard, dat het Werkspoor-
personeel zich „bekocht en ver
kocht" voelt. „We hadden door de
besprekingen over een op te rich
ten N.V. Rolma weer enige hoop
gekregen, maar zijn nu bitter te
leurgesteld".
De heer Korver zei voorts, dat
ook het vertrouwen van het perso
neel in de andere Werkspoor-afde
lingen een ernstige schok heeft ge
kregen. De ondernemingsraad, zo
kondigde de heer Korver aan, zal
vasthouden aan zijn eis „geen man
de poort uit zonder vervangende
werkgelegenheid".
De geplande bijeenkomst in de
kantine van Werkspoor werd gister
middag op advies van de onderne
mingsraad een uur vervroegd, aan
gezien het personeel „in alle staten
was". Onderdirecteur Martens las
het communiqué voor waarin de re
gering haar standpunt bekend heeft
gemaakt. De werknemers luisterden
min of meer gelaten en maakten op
merkingen als „eindelijk is het dan
zover", „ze hebben ons laten har
sten" en „nou weten we tenminste
waar we aan toe zijn". De heer Mar
tens zei nog, dat de situatie op z'n
zachtst uitgedrukt weinig veelbelo
vend is voor de afdeling rollend
materieel.
Het personeel ging akkoord met
een suggestie van de ondernemings
raad, in een telegram aan de rege
ring te protesteren tegen de rege
ringsbeslissing, en te eisen, dat de'
ze ongedaan wordt gemaakt. Veel
heil zag men er overigens niet in,
De avondploeg ging normaal aan
het werk.
EEN REIZIGERSTREIN is in het
s'.r.tion van l'Assomption, ongeveer
25 km ten oosten van Montreal door
vier met machinegeweren gewapen
de mannen overvallen. De overval
lers verdwenen met een brandkast,
verscheidene zakken geld en post
cheques. Een treinwachter kreeg een
kogel in het hoofd.
55
Dit zijn de tien schoonheden, overgebleven voor de finale van de ver
kiezing tot „Miss Universe" dezer dagen in Miami. Op de voorste
rij, tweede van links, de Nederlandse mej. Reuzen, evenals haar con
currentes gestoken in een fraai badpakje.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De raad van bestuur van de VMF en de vakhonden in de
metaalsector hebben gistermiddag zeer teleurgesteld gereageerd op de
mening van de bewindslieden van het ministerie van Verkeer en Water
staat (minister Bakker en staatssecretaris Keyzer), dat er in Nederland geen
plaats is voor een aparte wagonfabriek.
Namens de vakbeweging zei de
heer Baarda (metaalbedrijfsbond
van heit NVV): „Wij tomen ons bij
zonder teleurgesteld. Over een mo
tief van de regering is ons niets be
kend. De vakbonden hebben welis
waar nooit grote verwachtingen ge
had van een mogeljjke voortzetting
van de „Rolma-nieuwe stijl", maar
de botte afwijzing van de karnt van
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat getuigt van weinig waarde
ring voor het genomen initiatief".
Aan het gesprek, dat gistermorgen
heeft plaatsgevonden, hebben naast
de bewindslieden vertegenwoordigers
van de steden Utrecht, Amsterdam,
Den Haag en de spoorwegen deelge
nomen.
De bedoeling was, dat deze gemeen
ten en de NS zouden gaan participe
ren in een nieuw te vormen wagon
fabriek. Er zouden dan toch nog
werknemers van de bestaande Rolma
hebben moeten^ af vloeien, maar voor
ongeveer 400 man zou er werkgele
genheid zijn blijven bestaan. Het re
geringsstandpunt is hetzelfde als op
DJAKARTA (AFP) Het Indo
nesische persbureau Antara meldt,
dat vijf papoea's zijn gedood tijdens
opstanden op het eiland Biak, die
van 1 tot 20 juni hebben geduurd.
94 Papoea's werden gevangen ge
nomen en 295 gaven zich over.
2 juni bij de VMF-debatten in de
Tweede Kamer. Toen was men reeds
tot de conclusie gekomen, dat volle
dige continuering van de Rolma niet
mogelijk was.
(Vervolg op pagina 9.)
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De Franse oliemaatschappij Total (rompagnie
Frangaise de Petro, kortweg CFP) zal, zoals verwacht, in het Sloe-
gebied, op grond van de gemeente Borsele, een raffinaderij vestigen
voor de verwerking van 5 miljoen ton ruwe olie per jaar. Een
contract hiertoe is getekend, de convenant partners gaan een commis
sie instellen, die in overleg met het Franse olieconcern de voorwaar
den gaat stellen voor de milieuhygiëne. Total heeft een verklaring
hiertoe mede ondertekend.
Total heeft voor vestiging in Zeeland gekozen, omdat het concern specu
leert op de toekomstige ontwikkeling van de provincie, terwijl Amsterdam al
een „ontwikkeld" industriegebied heeft met een raffinaderij. Deze vestiging
zal werk bieden aan 200 a 300 man personeel.
Voor Rotterdam heeft men niet ge
kozen, omdat het daar al te vol is.
Total hoopt zijn voordeel te vinden iv
het feit, dat het bedrijf de eerste raf-
linaderij zal zijn in Zeeland. De geo
grafische ligging van Zeeland ten
opzichte van Engeland, België, Duits
land en Scandinavië is voor de keus
ook van doorslaggevende betekenis
geweest. Van het Sloegebied zal Total
een pijpleiding aanleggen naar Rot
terdam.
De „energiestraat" via Brabant wil
men voor het tracé van de pijpleiding
niet gebruiken, omdat dat het be
drijf enkele tientallen miljoenen gul
dens meer zal kosten dan een pijp
leiding door de Deltawateren.
Total-Nedeiland (directeur drs. W.
H. Groskamp) moet in 1973 gaan
draaien. Voor de wat men noemt
„eerste fase" is een terrein van 100
a 110 ha tussen Péchiney, de kerncen
trale en Hoechat gereserveerd. De
haven zal worden verlengd en aan
sluiten op dit terrein. Total heeft een
optie op een totaa] stuk grond van
220 ha, waarvan 110 ha voor de twee
de fase te gebruiken voor nog aan
te trekken secundaire industrieën
Het Franse concern is het afgelopen
jaar begonnen met een petrochemi
sche bedrijfstak bij Le Havre. Het is
bekend, dat Total zijn toekomst ziet
in deze sector, naast de oliewinning
„ter zee". Volgens ingewijden zal To
tal de overige 110 ha willen bestem
men voor petrochemische industrie
agglomeratie, zoniet van eigen merk,
dan toch voor andere petrochemische
industrieën. Op het gebied van de
ruwe olieproduktie is Total het acht
ste bedrijf op de wereldranglijst.
Het rijk (Economische Zaken, So
ciale Zaken en Volksgezondheid), de
provincie en de gemeente Borssele
hebben samen overeenstemming be
reikt over een convenant.
Een door de convenant-partners op
gestelde verklaring, die zegt, dat To
tal alle metingen zal toestaan, alle
gevraagde inlichtingen zal verstrek
ken en zich zal schikken in alle be
staande en nog te treffen regelingen
betreffende milieuhygiëne, is door het
bedrijf getekend.
De olie zal slechts voor een gering
deel met schepen (Total heeft een
vloot van 18 tankers) direct worden
aangevoerd naar de Sloehaven. Het
is bekend dat de haven Vlissingen-
Oost niet toegankelijk is voor mam
moettankers. Daarom heeft men over
eenstemming bereikt over het bouwen
van een installatie in het Europoort-
gebied, die bereikbaar zal zijn voor
schepen van 200.000 tot 250.000 ton.
Daar vandaan zal een leiding naar
het Sloegebied gaan lopen.
„We willen nu wel eens openheid'
aldus de heer A. Jager, waarnemend
voorzitter van de Vereniging voor
Milieuhygiëne, die verontwaardigd is
over de gevolgde procedure voor het
binnenhalen van het oliebedrijf Totai
in Zeeland.
(Vervolg op pagina 2)
(Van onze sportredactie)
GAP De komst van vader Kees („Smokkel") Wagtmans heeft zoon Rini
gisteren kennelijk geïnspireerd. Wagtmans jr. benutte zijn dalerscapaciteiten
en wist als tweede in Gap te arriveren. Zijn winst op Merckx bedroeg
1 minuut 13. Maar dat was niet het belangrijkste, want Merckx blijft nu
eenmaal toch niet te kloppen.
Rini Wagtmans maakte in het algemeen klassement een sprong van de
zevende naar de vierde plaats. Daardoor heeft Nederland twee mensen bij
de eerste vijf, want Joop Zoetemelk behield zijn fraaie tweede plaats. Hij
reed de gehele dag in de buurt van Gosta Petterson, die met zijn derde
plaats de belangrijkste concurrent voor de Nederlandse Tourdebutant is.
Tegenover deze goede berichten uit Frankrijk, staat de zwarte dag van
Jan Janssen. Voor de eerste keer in zijn carrière belandde Jan in de achter
hoede. Blijkbaar gaan de jaren voor de man uit Ossendrecht onderhand zwaar
tellen. Als troost voor Jan Janssen gold, dat hij gisteren werd uitgeroepen
tot de meest beminnelijke renner in de Tourkaravaan, ongetwijfeld een
schrale troost.
Nog een opmerkelijk feit in do Tour van gisteren was, dat Eddy Merckx
huilde. Men zag de heerser van de karavaan nog slechts als een robot, die
constant een routine-grijns opzette, als hij gehuldigd moest worden. Maar
gisteren huilde hij. Zijn vriend Vicenzo Giacotto, de 46-jarige manager van
Faemino was overleden. Maar even later moest Merckx weer traditiegetrouw
lachen. The show must go on.
Aanbeveling voor beperkt
zwemmen bij Vlissingen. Pagi
na 3.
De broodprijs is in tien jaar ver
dubbeld. Pagina 9.
Het atoomtijdperk 25 jaar ge
leden ingeluid. Pagina II.
Koopvaardij
Pagina 7.
Brabant krijgt zijn eigen
festival. Pagina 15.
Aandacht voor de lichaamshuid.
Tussen Haakjes. Pagina 17.
sociaal doorgelicht.
pop-
VATIKAANSTAD (KNP/Reuter
Kardinaal Alfrink wil eerst zij
collega's inlichten voordat hij public
ke verklaringen aflegt over de be
sprekingen, die hij momenteel me
paus en curie voert over de celibaats
problematiek.
Hij heeft dit gisteren meegedeeli
in Rome op vragen van journaliste!
Informatie over zijn Romeinse reis
zal dan ook niet eerder verwach
kunnen worden dan na de bisschop
penconferentie, welke i.v.m. de rei
verschoven is van dinsdag 14 naa
donderdag 16 juli.
Gisteren heeft de kardinaal ee>
onderhoud gehad met de staatssecro
taris van de paus, kardinaal Villo.
met wie hij ook in het geheim op
en 8 maart in Parijs had gesproker
Onmiddellijk daarna zat kardina:
Villot de zgn. ministerraad van hc.
Vatikaan, het geregelde beraad van
curiale topfiguren, voor. Ofschoon
ook hierover geen mededelingen
werden verstrekt, neemt men in
Rome aan, dat kardinaal Villot me;
andere curie-leiders de gedragslijn
heeft besproken, die de paus aan
neemt in zijn gesprek met kardinaal
Alfrink dat vandaag of zaterdag
naar men verwacht, zal plaatsvindei
(Van onze correspondent)
GOES Op de Provincialewc
tussen 's-Heer Arendskerke en Hein-
kenszand ter hoogte van het in aan
bouw zijn viaduct is om kwart over
zes de 18-jarige mejuffrouw G. C. B.
uit Heinkenszand, terwijl zij de
rijweg overstak, frontaal in botsing
gekomen met een personenauto, be
stuurd door G. C. H. uit Amsterdam.
Ondanks krachtig remmen van
laatstbedoelde bestuurder kon een
aanrijding niet worden voorkomen.
Mejuffrouw G. C. B. werd hierdoor
dusdanig aan het hoofd verwond, dat
zij per ambulance diende te worden
overgebracht naar het Bergzichtzic-
kenhuis in Goes.