IADE IADE 49,- 24,- 69,- Rotterdamse en Antwerpse havens spinnen zijde bij staking „BEKOCHT EN VERKOCHT" Voor Werkspoor is er „geen plaats" EE STEM Total tekent stuk tegen vervuiling DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Vader Kees inspireert Rini Wagtmans: tweede TREINEN TUSSEN BREDA EN DORDT WERKLOOS Tien Misses Universe andaag in Verkeers slachtoffers misdeelde groep Papoea-opstand VESTIGING IN SLOE NU ZEKER Pas na een week nieuws over gesprek Alfrink Meisje (18) na aanrijding naa ziekenhuis editie voor VAKBONDEN EN VMF TELEURGESTELD NA STANDPUNTBEPALING REGERING Metingen en verkoop waarvan w„GOEDKOOPTE" 110e jaargang no. 26473 ZEELAND Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx Hoofdredacteur: L. Leijendekker Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16 Telefoon 22341, Postgiro 1114111 Vrijdag 10 juli 1970 WEERBERICHT Zonnig Overdag op de meeste plaatset droog en vrij zonnig. Zelfde tem peraturen als gisteren of iet» la gere. KANTOREN: GOES, KLOKSTRAAT 1 HULST, STEENSTRAAT 14 TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9 BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14 ROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45 ENGELSE HAVENS DINSDAG PLAT (Van een onzer verslaggevers) LONDEN/ROTTERDAM/ANTWERPEN De 47.000 Britse haven- i arbeiders gaan volgende week dinsdag voor onbepaalde tijd in staking. Il)e Britse vakbondsleiders hebben gisteren met algemene stemmen I besloten dat het werk in alle Britse havens zal worden neergelegd. |Dat is sedert 1926 niet meer gebeurd. De vakbondsleiders zijn vast I besloten door te gaan tot de looneisen (men wil ongeveer het dubbele 1 van het huidige loon) zijn ingewilligd. Dit lam leggen van de Engelse havens zal belangrijke gevolgen heb- Iben voor de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Veel I schepen, die het verloop van de staking niet kunnen afwachten, zullen [uitwijken naar een van deze havens om hun lading daar geheel of I gedeeltelijk af te zetten. Hoewel hieraan ook al directe fi- Inanciëie voordelen vastzitten voor de liiavcns, opslagbedrijven en de kust- I vaart, kunnen met name de gevolgen Inp langere termijn van verstrekken- lile betekenis zijn. Het is niet uitge- Istoten dat veel bevrachters de labiele 1 werksituatie in de Engelse havens nu ■welletjes vinden en hun contracten ■meer op het Europese vasteland zul- 1 len richten. Rotterdam is de laatste 6, 7 jaar |al steeds meer dienst gaan doen als lagplaats voor Engeland. Een ■langdurige staking in de Engelse ha- Ivens zou deze functie wel eens een ptra-versterkimg kunnen geven. De langdurige staking in de Engel se haven Tilbury, de coratainOT-ter- ninal voor West-Europa, heeft des- Kjds tot gevolg gehad dat een groot peel van het containervervoer naar Antwerpen werd afgeleid. Daaruit kijn verschillende blijvende cotnitai- liercontraoten voor Antwerpen voort gevloeid. DEN HAAG (ANP) De verkeersslachtoffers vormen een misdeelde groep. De gemeente politie laat hen betalen, als zij moeten weten wie hen het zie kenhuis inreed. Het rijk laat hen betalen, als zij moeten we ten welke naam en adres bij een bepaald kenteken dat geno teerd werd, behoort. Tot voor kort moesten zij maandenlang wachten tot het openbaar minis terie verlof gaf om een kopie van het politie-verbaal te kun nen krijgen. In het bijzonder nummer van „Verkeersrecht" een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond gewijd aan uit spraken van Nederlandse rech ters over vergoeding van imma teriële schade, schrijft mr. Th. L. van der Veen dat het zinvol is, leed veroorzaakt door ver keersongevallen, hetgeen dik wijls aan de schuld van der den moet worden geweten, in de vorm van een geldelijke ver goeding te compenseren. Zolang er geen hetere manier gevonden is, zal op de gekozen weg moeten worden voortge gaan. Men moet vooral niet uit bet uog verliezen, aldus mr. Van der Veen, dat de harde Praktijk leert dat er maar zeer weinig weggebruikers zijn die na een door hen veroorzaakt on geval, contact met het slachtof fer opnemen. Van de veroorza kers van het letsel moeten de verkeersslachtoffers het in het ilgemeen niet hebben. Het is echter voor het slacht offer een moeizame weg om een vergoeding te verkrijgen voor deze immateriële schade, br zijn verzekeringsmaatschap pijen die schrijven dat zij de atloop van een strafzaak af wachten, terwijl hen reeds he- kend is of moet zijn dat de Politie zelfs geen proces verbaal beeft opgemaakt. Er zijn ook maatschappijen, aldus mr. Van der Veen, die de materiële schade vrij snel rege len, doch de argeloze slachtof- ®.e* lichamelijk letsel er I niet bij te vertellen, dat zij ook I rec"f hebben op betaling van ^martegeid. Havenautoriteiten in Rotterdam en Antwerpen zeggen dat het onvermij delijk is, dat de staking in Enigeland veel schepen naar deze havens zal brengen. Men zit daar overigens niet op zo'n staking te wachten. „Wij heb ben onze haaiden vol aan ons nor male werk", aldus schepen L. Del- waide van Antwerpen. In Rotterdam zullen vooral kleine partijen stukgoederen zoals levens middelen, hout, cellulose, machine rieën, fruit en wol worden afgezet en opgeslagen. Zodra de staking in En geland voorbij zal zijn zullen deze goederen deels door de Engelse, deels door de Nederlandse coaster-vloot naar Engeland worden overgebracht. Voor de Nederlandse kustvaart is een staking in Engeland uitermate winst gevend. Tijdens de jongste staking van alleen de havenarbeiders in Li verpool zijn Nederlandse coasters een maand lang in pendeldienst in de weer geweest om de in Rotterdam afgeleverde goederen naar Engeland over te varen. Men kan zich voorstel len wat er in Rotterdam opgeslagen moet worden, wanneer alle Engelse havens plat gaan. Voor Amsterdam wordt vooral af geleid roll-on roll-off verkeer ver- wacbt. In de haven van Vlissingen za-1 waarschijnlijk voor Engeland be stemde wol extra worden opgeslagen. De eisen van de arbeiders in de Engelse havens komen neer op een gemiddeld loon van 55 poind per week. De werkgevers hebben een ge garandeerd minimum van 20 pond (ongeveer 170,per week plus overwerk aangeboden. Zij betogen, dat de arbeiders reeds gemiddeld 35 pond per week verdienen. Met het oog op de gevolgen voor de Britse economie, acht men het zeker, dat de nieuwe conservatieve regering er alles aan zal doen om door deze eerste zware crisis heen te breken. „Menen zij dat het hun ver antwoordelijkheid is tussenbeide te komen, dan zullen wij hen behande len als betrouwbare tussenpersonen", zo verklaarde ledder O'Leary laco niek. Veel treinreizigers kwamen gisteren voor een onprettige verrassing te staan: nagenoeg de hele dag heeft gisteren het treinverkeer tussen Breda en Dordrecht stilgelegen. Dit was het gevolg van een hotsing tussen twee goederentreinen bij Lage-Zwaluwe (zie foto). UTRECHT (ANP) Na het be kend worden van het regerings- standspunt, dat er geen plaats is voor een wagonfabriek in Neder land, heeft de heer Korver namens de ondernemingsraad van Werk spoor verklaard, dat het Werkspoor- personeel zich „bekocht en ver kocht" voelt. „We hadden door de besprekingen over een op te rich ten N.V. Rolma weer enige hoop gekregen, maar zijn nu bitter te leurgesteld". De heer Korver zei voorts, dat ook het vertrouwen van het perso neel in de andere Werkspoor-afde lingen een ernstige schok heeft ge kregen. De ondernemingsraad, zo kondigde de heer Korver aan, zal vasthouden aan zijn eis „geen man de poort uit zonder vervangende werkgelegenheid". De geplande bijeenkomst in de kantine van Werkspoor werd gister middag op advies van de onderne mingsraad een uur vervroegd, aan gezien het personeel „in alle staten was". Onderdirecteur Martens las het communiqué voor waarin de re gering haar standpunt bekend heeft gemaakt. De werknemers luisterden min of meer gelaten en maakten op merkingen als „eindelijk is het dan zover", „ze hebben ons laten har sten" en „nou weten we tenminste waar we aan toe zijn". De heer Mar tens zei nog, dat de situatie op z'n zachtst uitgedrukt weinig veelbelo vend is voor de afdeling rollend materieel. Het personeel ging akkoord met een suggestie van de ondernemings raad, in een telegram aan de rege ring te protesteren tegen de rege ringsbeslissing, en te eisen, dat de' ze ongedaan wordt gemaakt. Veel heil zag men er overigens niet in, De avondploeg ging normaal aan het werk. EEN REIZIGERSTREIN is in het s'.r.tion van l'Assomption, ongeveer 25 km ten oosten van Montreal door vier met machinegeweren gewapen de mannen overvallen. De overval lers verdwenen met een brandkast, verscheidene zakken geld en post cheques. Een treinwachter kreeg een kogel in het hoofd. 55 Dit zijn de tien schoonheden, overgebleven voor de finale van de ver kiezing tot „Miss Universe" dezer dagen in Miami. Op de voorste rij, tweede van links, de Nederlandse mej. Reuzen, evenals haar con currentes gestoken in een fraai badpakje. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De raad van bestuur van de VMF en de vakhonden in de metaalsector hebben gistermiddag zeer teleurgesteld gereageerd op de mening van de bewindslieden van het ministerie van Verkeer en Water staat (minister Bakker en staatssecretaris Keyzer), dat er in Nederland geen plaats is voor een aparte wagonfabriek. Namens de vakbeweging zei de heer Baarda (metaalbedrijfsbond van heit NVV): „Wij tomen ons bij zonder teleurgesteld. Over een mo tief van de regering is ons niets be kend. De vakbonden hebben welis waar nooit grote verwachtingen ge had van een mogeljjke voortzetting van de „Rolma-nieuwe stijl", maar de botte afwijzing van de karnt van het ministerie van Verkeer en Wa terstaat getuigt van weinig waarde ring voor het genomen initiatief". Aan het gesprek, dat gistermorgen heeft plaatsgevonden, hebben naast de bewindslieden vertegenwoordigers van de steden Utrecht, Amsterdam, Den Haag en de spoorwegen deelge nomen. De bedoeling was, dat deze gemeen ten en de NS zouden gaan participe ren in een nieuw te vormen wagon fabriek. Er zouden dan toch nog werknemers van de bestaande Rolma hebben moeten^ af vloeien, maar voor ongeveer 400 man zou er werkgele genheid zijn blijven bestaan. Het re geringsstandpunt is hetzelfde als op DJAKARTA (AFP) Het Indo nesische persbureau Antara meldt, dat vijf papoea's zijn gedood tijdens opstanden op het eiland Biak, die van 1 tot 20 juni hebben geduurd. 94 Papoea's werden gevangen ge nomen en 295 gaven zich over. 2 juni bij de VMF-debatten in de Tweede Kamer. Toen was men reeds tot de conclusie gekomen, dat volle dige continuering van de Rolma niet mogelijk was. (Vervolg op pagina 9.) (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De Franse oliemaatschappij Total (rompagnie Frangaise de Petro, kortweg CFP) zal, zoals verwacht, in het Sloe- gebied, op grond van de gemeente Borsele, een raffinaderij vestigen voor de verwerking van 5 miljoen ton ruwe olie per jaar. Een contract hiertoe is getekend, de convenant partners gaan een commis sie instellen, die in overleg met het Franse olieconcern de voorwaar den gaat stellen voor de milieuhygiëne. Total heeft een verklaring hiertoe mede ondertekend. Total heeft voor vestiging in Zeeland gekozen, omdat het concern specu leert op de toekomstige ontwikkeling van de provincie, terwijl Amsterdam al een „ontwikkeld" industriegebied heeft met een raffinaderij. Deze vestiging zal werk bieden aan 200 a 300 man personeel. Voor Rotterdam heeft men niet ge kozen, omdat het daar al te vol is. Total hoopt zijn voordeel te vinden iv het feit, dat het bedrijf de eerste raf- linaderij zal zijn in Zeeland. De geo grafische ligging van Zeeland ten opzichte van Engeland, België, Duits land en Scandinavië is voor de keus ook van doorslaggevende betekenis geweest. Van het Sloegebied zal Total een pijpleiding aanleggen naar Rot terdam. De „energiestraat" via Brabant wil men voor het tracé van de pijpleiding niet gebruiken, omdat dat het be drijf enkele tientallen miljoenen gul dens meer zal kosten dan een pijp leiding door de Deltawateren. Total-Nedeiland (directeur drs. W. H. Groskamp) moet in 1973 gaan draaien. Voor de wat men noemt „eerste fase" is een terrein van 100 a 110 ha tussen Péchiney, de kerncen trale en Hoechat gereserveerd. De haven zal worden verlengd en aan sluiten op dit terrein. Total heeft een optie op een totaa] stuk grond van 220 ha, waarvan 110 ha voor de twee de fase te gebruiken voor nog aan te trekken secundaire industrieën Het Franse concern is het afgelopen jaar begonnen met een petrochemi sche bedrijfstak bij Le Havre. Het is bekend, dat Total zijn toekomst ziet in deze sector, naast de oliewinning „ter zee". Volgens ingewijden zal To tal de overige 110 ha willen bestem men voor petrochemische industrie agglomeratie, zoniet van eigen merk, dan toch voor andere petrochemische industrieën. Op het gebied van de ruwe olieproduktie is Total het acht ste bedrijf op de wereldranglijst. Het rijk (Economische Zaken, So ciale Zaken en Volksgezondheid), de provincie en de gemeente Borssele hebben samen overeenstemming be reikt over een convenant. Een door de convenant-partners op gestelde verklaring, die zegt, dat To tal alle metingen zal toestaan, alle gevraagde inlichtingen zal verstrek ken en zich zal schikken in alle be staande en nog te treffen regelingen betreffende milieuhygiëne, is door het bedrijf getekend. De olie zal slechts voor een gering deel met schepen (Total heeft een vloot van 18 tankers) direct worden aangevoerd naar de Sloehaven. Het is bekend dat de haven Vlissingen- Oost niet toegankelijk is voor mam moettankers. Daarom heeft men over eenstemming bereikt over het bouwen van een installatie in het Europoort- gebied, die bereikbaar zal zijn voor schepen van 200.000 tot 250.000 ton. Daar vandaan zal een leiding naar het Sloegebied gaan lopen. „We willen nu wel eens openheid' aldus de heer A. Jager, waarnemend voorzitter van de Vereniging voor Milieuhygiëne, die verontwaardigd is over de gevolgde procedure voor het binnenhalen van het oliebedrijf Totai in Zeeland. (Vervolg op pagina 2) (Van onze sportredactie) GAP De komst van vader Kees („Smokkel") Wagtmans heeft zoon Rini gisteren kennelijk geïnspireerd. Wagtmans jr. benutte zijn dalerscapaciteiten en wist als tweede in Gap te arriveren. Zijn winst op Merckx bedroeg 1 minuut 13. Maar dat was niet het belangrijkste, want Merckx blijft nu eenmaal toch niet te kloppen. Rini Wagtmans maakte in het algemeen klassement een sprong van de zevende naar de vierde plaats. Daardoor heeft Nederland twee mensen bij de eerste vijf, want Joop Zoetemelk behield zijn fraaie tweede plaats. Hij reed de gehele dag in de buurt van Gosta Petterson, die met zijn derde plaats de belangrijkste concurrent voor de Nederlandse Tourdebutant is. Tegenover deze goede berichten uit Frankrijk, staat de zwarte dag van Jan Janssen. Voor de eerste keer in zijn carrière belandde Jan in de achter hoede. Blijkbaar gaan de jaren voor de man uit Ossendrecht onderhand zwaar tellen. Als troost voor Jan Janssen gold, dat hij gisteren werd uitgeroepen tot de meest beminnelijke renner in de Tourkaravaan, ongetwijfeld een schrale troost. Nog een opmerkelijk feit in do Tour van gisteren was, dat Eddy Merckx huilde. Men zag de heerser van de karavaan nog slechts als een robot, die constant een routine-grijns opzette, als hij gehuldigd moest worden. Maar gisteren huilde hij. Zijn vriend Vicenzo Giacotto, de 46-jarige manager van Faemino was overleden. Maar even later moest Merckx weer traditiegetrouw lachen. The show must go on. Aanbeveling voor beperkt zwemmen bij Vlissingen. Pagi na 3. De broodprijs is in tien jaar ver dubbeld. Pagina 9. Het atoomtijdperk 25 jaar ge leden ingeluid. Pagina II. Koopvaardij Pagina 7. Brabant krijgt zijn eigen festival. Pagina 15. Aandacht voor de lichaamshuid. Tussen Haakjes. Pagina 17. sociaal doorgelicht. pop- VATIKAANSTAD (KNP/Reuter Kardinaal Alfrink wil eerst zij collega's inlichten voordat hij public ke verklaringen aflegt over de be sprekingen, die hij momenteel me paus en curie voert over de celibaats problematiek. Hij heeft dit gisteren meegedeeli in Rome op vragen van journaliste! Informatie over zijn Romeinse reis zal dan ook niet eerder verwach kunnen worden dan na de bisschop penconferentie, welke i.v.m. de rei verschoven is van dinsdag 14 naa donderdag 16 juli. Gisteren heeft de kardinaal ee> onderhoud gehad met de staatssecro taris van de paus, kardinaal Villo. met wie hij ook in het geheim op en 8 maart in Parijs had gesproker Onmiddellijk daarna zat kardina: Villot de zgn. ministerraad van hc. Vatikaan, het geregelde beraad van curiale topfiguren, voor. Ofschoon ook hierover geen mededelingen werden verstrekt, neemt men in Rome aan, dat kardinaal Villot me; andere curie-leiders de gedragslijn heeft besproken, die de paus aan neemt in zijn gesprek met kardinaal Alfrink dat vandaag of zaterdag naar men verwacht, zal plaatsvindei (Van onze correspondent) GOES Op de Provincialewc tussen 's-Heer Arendskerke en Hein- kenszand ter hoogte van het in aan bouw zijn viaduct is om kwart over zes de 18-jarige mejuffrouw G. C. B. uit Heinkenszand, terwijl zij de rijweg overstak, frontaal in botsing gekomen met een personenauto, be stuurd door G. C. H. uit Amsterdam. Ondanks krachtig remmen van laatstbedoelde bestuurder kon een aanrijding niet worden voorkomen. Mejuffrouw G. C. B. werd hierdoor dusdanig aan het hoofd verwond, dat zij per ambulance diende te worden overgebracht naar het Bergzichtzic- kenhuis in Goes.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 1