Carl Orff 75 jaar:
meer theaterman
minder componist
HERHALINGEN BIJ VPRO
MEER KIJKERS
VOOR 2e NET
EDISON VOOR
ELLY AMELING
P
1
kijk naar
luister
gratis
,Die Kluge'
Orff-Schulwerk
Opera's
Mozart-liederer.
najrëna
DONDERDAG 9 JULI 1970
(Van onze muziekredactie)
CARL ORFF werd 10 juli 1895 te München geboren. Reeds heel
vroeg kwam hij als koorrepetitor met de wereld van opera en theater
in aanraking. Als muzikaal leider van de dansschool van Dorotee
Gunther in zijn geboortestad kreeg hij zijn grootste impuls tot muzi
kaal werk, dat zijn naam voor het eerst voor een internationaal forum
bracht: de muziek bij de dansuitvoering van de Olympiade 1936 te
Berlijn.
Daarin manifesteerde zich, wat
men in tal van latere werken zou
ontdekken, primair in de Carrmna
Burana, die in juni 1937 voor het
eerst te Frankfurt am Main zou
worden uitgevoerd: de aanwezigheid
van muzikale elementen „in nog
maagdelijke staat" appelerend aan
hun psysiologisehe en magische wer
king, die zich nergens stellen tussen
de toonkunst als zodanig en het oor
van de consument.
Minder geleerd uitgedrukt bete
kent dit een hardnekkige ritmiek,
een niet ingewikkelde sonoriteit, on
vermoeibare herhalingen, waarbij de
componist een zuivere en eenvoudi
ge elodiek gebruikt, die, op eigen
kracht levend, nergens op een har
monisch steuntje een beroep doet en
slechts profiteert van de vele moge
lijkheden, die de toonsoorten nu
eenmaal bieden.
Resultaat: een schijnbare primitie-
viteit, die in een gecompliceerde
dekadente wereld als de onze soms
maar al te graag werd aanvaard.
Genoemde Carmina Burana is
daar een duidelijk bewijs van. Deze
combinatie van zang en dans is een
muc'..reeuws aandoend kijkspel, ge
baseerd op gedichten, die men in de
abdij van Beuren heeft teruggevon
den. Het moet gezegd, dat de ritmi
sche en vocale klanken van de par
tituur onmiskenbaar zijn, jammer
slechts, dat men, al luisterend te
zeer aan Stravinsky moet denken.
Ook een „zangtheater" is „Der
Kond", een sprookjesspel van 1941
met een charmante tekst, hoewel
minder vanzelfsprekend. Bij ons
meer bekend is het operaatje „Die
Kluge" (1942). Een stuk, dat de
betekenis van Orff als theaterman
volledig tekent. De hoorder-kijker
wordt de dramatisering van een oer
oud, ook in het oosten van Afrika
voorkomend, sprookjesmotief gebo
den. De muziek ignoreert afge
zien van enkele parodistische passa
ges - volledig en bewust elke roman
tische en klassieke evolutie. Gepre
senteerd worden primitieve dansvor
men, geritmeerd spreekkoord en
modale volkswijzen. Maar bovenal is
Orff hier de magiër van het theater:
zijn partituur moge tot in details
gepreciseerd zijn, zijn toneelarbeid,
zijn regie, biedt vele en rijke moge
lijkheden van interpretatie.
In feite hebben de „Catulli Carmi
na" een jaar na „Die Kluge" ont
staan, ons altijd meer gedaan. Men
wordt hier geconfronteerd met een
choreografie gebaseerd op erotische
gedichten van de Romein Catullus
87 ^4 v Chr.), in het latijn gezon
gen door een koor, gesteund door
vier piano's en (uitgebreid) slag
werk, die evenals in de „noees" van
Strav'nskv een reeks tonelen a ca-
pella omlijst. Plotseling treft daarin
een dissonantie, die klaarblijkelijk
de aandacht bedoelt vast te houden
We noemden Stravinsky in de
„Mars der Basser" is de invloed van
Milhaud naspeurbaar.
Wat verder te vertellen omtrent
de componist Orff? We herhalen het'
hij is voor alles theaterman: steeds
opnieuw maakt hij de klank aan
deze intenties ondergeschikt. Dit
zeggen we, denkend aan het treur
spel „Antigone" op tekst van
Holderlin waarvan we in 1949
tijdens de Salzburger Festspiele de
première mochten bijwonen.
Wat ons bijzonder trof? De twin
tig (of meer) slagijstruinen ten die
de bezoeker werden gepresenteerd
bijna schreven we: opgedrongen. We
putten uit onze herinnering: een
(Van onze radio- en
televisieredacteur)
HILVERSUM Naast de tele
visie-donderdagavonden op Ne
derland 1 die de VPRO Piknik-
kend doorbrengt zullen de don
derdagavonden die deze omroep
ens in de veertien dagen op Ne
erland 2 verzorgt voornamelijk
estaan uit herhalingen. Zo zullen
n het zomerseizoen onder meer
geprolongeerd worden Dear Ja
net Rosenberg, een eenacter van
de Edinburgse Traverse Compa-
y, en de huldiging van Gerard
ornelis van 't Reve in de Aller-
eiligste Hartkerk.
De donderdagavonden op Neder
land 2 zullen steeds beginnen met
een programma waarin Joop van
ijn inhaakt op meer of minder
actuele zaken. Dit onderdeel is Be-
ichten uit de Zomer genoemd.
De herhalingen die daarna volgen
ijn voor vanavond een compilatie
van de shows die Adèle Bloemen-
daai voor de VPRO maakte en de
ilm „Er gaat elke dag een boot-.",
n de Adèle-compilatie kunt u onder
andere zien: „Recht naar de kroe-
en" (F. Villon - J. v.d. Merwe);
,Na de seksuele revolutie" (G.
leugel - R. van Otterloo); „Gebel-
je" (B. Rowold - R. Bos); „Chica
"Mca boom" (Carmen Miranda-per-
siflage)„Meisjes van de suiker-
verkfabriek" (Drs. P.); „De werke
lijkheid" (G. Vleugel - B. de
Groot); „Verdronken en vermoord"
(F. Véran - Ch. Aznavour - L.
ijgb)„Huwelijkszwendelaar" (J.
'■d. Merwe.
De film ,Er gaat elke dag een
cot" is een portret van Ierland
et als ondertitel „Meer een brief
dan een film". Dit portret is het
erste uit een wat ongeregelde serie
ver landen die wel in ontwikkeling
ijn maar toch min of meer feodale
tvukturen kennen: landen met een
"odern Europees statenaanzien
"aarvan ie zou kunnen zeggen dat
e vlag de lading niet geheel dekt.
a Ierland komen onder meer Zwit-
erland en België aan bod. Hans
Adèle Bloemendaal
Keller, die samen met cameraman
Mat van Hensbergen ruim 2 weken
Ierland doorkruiste, zegt: „Om Ier
land hangt een half mythische, half
nationalistische sfeer die
niet reëëei is en die we hebben
willen doorprikken. We hebben de
Nederlander op een andere dan de
gebruikelijke manier willen infor
meren over dit land. Om een voor
beeld te noemen: wie Ierland zegt,
denkt aan Ulster. Nou, Ulster komt
in deze film niet voor, tenminste
niet expliciet". Van de vele ge
sprekken die werden gevoerd, noe
men we die met Conor Cruise O'
Brien, lid van de Labour-fractie,
tevens auteur van het toneelstuk
„Murderous Angels" dat op Broad
way in première gaat en de figuren
van Hammerskjöld en Loesnoemba
belicht. O'Brien was destijds in
Kongo hoofd van de VN-operaties in
Katanga. Verder van de Ierse illega
le family-planning (in Ierland zijn
contraceptieven verboden), een lid
van het kabinet en wat radicale
leiders.
(ADVERTENTIE)
Tijdelijk
bij 3 Philips
Photoflux
flitsblokjes
(Van onze radio- en tv-redakteur)
HILVERSUM De gemiddelde
kijkdichtheid voor de Nederland
se televisieprogramma's lag in het
eerste kwartaal van dit jaar 2
procent hoger dan het eerste
kwartaal van 1969, namelijk 46
procent. (Vorig jaar 44 procent).
In vergelijking met de eerste helft
van het winterseizoen (vierde kwar
taal 1969) steeg de gemiddelde kijk-
ucnr.ieid mei J pee., namelijk van
43 tot 46 procent.
Dit blijkt uit de uitkomsten van
het continue programma onderzoek,
waaruit verder te concluderen valt,
dat de stijging van de kijkdichtheid
ten opzichte van het eerste kwartaal
van 1969 uitsluitend ten goede
kwam aan Nederland 2. Deze steeg
namelijk van 15 tot 18 procent, ter-
kijktijd over beide netten gelijkma-
wijl de gemiddelde kijkdichtheid
batterij xylofoons, waarbij heel rare,
gongs, tams, trommels, pauken etc.
en negen slagbassen.
Daarbij traden borstels of bezems
als slagmiddel op en zelfs de vin
vleugels, die waren opgesteld, wer
den meer betokkeld, bestreken be
slagen dan op traditionele wijze be
speeld.
Dit alles signalerend denken wij
aan een instrumentarium, dat Orff
beschouwt als het alpha en omega
bij de muzikale opvoeding. Een in
strumentarium, dat verrassend snel
de wereld van de scholen heeft we
ten te veroveren.
We bedoelen natuurlijk het „Orff-
schulwerk", waarmee de componist
de leraren schoolmuziek heeft trach
ten te bereiken via hen de disci
pelen.
Dr. Eberhard Preusner, president
van het Mozarteum te Salzburg,
heeft de bedoeling hiervan nog on
langs duidelijk aangegeven: „Het
schulwerk is een school van aan
vang, van fundament. Spelend en
zingend worden de ritmische en me
lodische elementen, in het kind
schuilend, tot leven gewekt; op ba
sis van natuurlijk spel en improvi
satie worden punten voor het latere
bewuste toontreffen en toononthou-
den gewonnen, punten, die niet
meer verloren gaan. Kinderlied,
volkslied en telkens weer opnieuw
imp "ovisatie vormen de grondsla
gen van het muzikaal vormgevoel en
de goede smaak. Een eigen instru
mentarium, een eigen stem, daarbij
de ritmische beweging, gesteund
door het klappen met de hand en
het stampen met de voet tot spel en
dans leidend vormen de natuurlijke
muzische krachten van het kind.
Het valt op dat ook toekomstige
muziekpedagogen zich van deze aan-
vangsmethode leren bedienen, door
dat zij het Orff-schulwerk zelf
praktisch beoefenen. Kinderklassen
en instituten voor muzikale opvoe
ding zijn op deze basis aangewe
zen".
Aldus Preusner. Toch zijn wij van
mening dat het Schulwerk nog door
velen als problematisch wordt erva
ren.
Onze persoonlijke mening: we
menen, dat hier meer successen lig
gen voor het hele jonge kind dan
voor de middelbare schooljeugd. Pu
bers vinden dit gedoe met die in
strumentjes al heel gauw „kinder
achtig". Zeker de Nederlandse pu
bers.
Vermelden we, aan het slot van
deze beschouwing nog even, maar
heel nadrukkelijk een ander facet in
de werkzaamheden van de thans
vijfenzeventigjarige. We bedoelen
zijn bewerkingen van opera's door
Claudio Monteverdi (1567-1643) ge
schreven. Meer speciaal denken we
aan de „Orfeo" van 1925 daterend:
een versie, die hij echter terugnam
om in 1940 met een nieuwe, o.i.
verbeterde te komen. Opvallend is
hierbij wel, dat hij ten opzichte van
het origineel zich uiterst „vrij" be
toonde: hij schreef zeventiende-
eeuwse muziek voor twintigste-eeuw-
se oren. Doch de weerklank, die hij
hierbij verwachtte, is uitgebleven,
lijk en wellicht zelfs impertinent
Resumerend: hoe moeilijk, gevaar-
het ook is een prognose te stellen de
betekenis van de Duitse componist
Carl Orff, zal in de toekomst niet
bepaald blijven door zijn composito
rische kwaliteiten, doch door zijn
feilloos theaterinstinct, waarvan nog
een komende generatie zal kunnen
profiteren.
En op vele scholen in de oude en
nieuwe wereld zal men nog decen
nia lang „spelen" met zijn instru
mentarium. Als er althans docenten
zijn die dit spel als goede pedago
gen en psychologen weten te „bege
leiden".
AMSTERDAM (ANP) Een jury bestaande uit R. N. Degens, D. S.
van der Meer, J. de Kruyff en C. van Zwol, onder voorzitterschap van
K. A. Posthuma, waaraan toegevoegd W. Smets voor volksmuziek en
niet-westerse kunstmuziek heeft de Edisons-klassiek 1970 toegekend.
De 24 uitvoeringen van de be
kroonde platen, die naar de mening
van de Stichting Collectieve Gram
mofoonplaten Campagne voor het in
ontvangst nemen van de Edison in
aanmerking komen zijn: Elly Ame-
ling: Bacn Cantaten en liederen van
Mozart, Stephen Bishop: Bartok
Klavierkonzert nr. 2 en Stravinsky
Konzert für Klavier und Blaser.
Karl Bö'im: Mozart 46 symphonieën
Pierre Boulez: Pli Selon Pli van
Pierre Boulez en Stravinsky's Ie Sa-
cre du rPintemps, Anner Bijlsma
Die Kammermusiken Hindemith en
Virtuose Italienische Cellomusik van
Boccherini Vivaldi en Geminiani,
Colin Davis; Berlioz Sypmhonie Fu-
nèbre et Triomohate en Berlioz Te
Deum, Jorg Demus: Vroege Piano-
rmizieiv van de Jonge v. Beethoven en
Debussy Klavierwerk, Wilhelm Eh-
rnan: Praetorius Weihnaehtskonzerte
en Schutz Psalmen Davids. Ifari
Faust: Avarat Garde vol 2, Dietrich
Fischer-Dieskau Schubert-Liederen
Lamberto Gardelli: La Forza del
Destino van Verdi, Nicolai Gedda:
Berühmte Russische Arien en liebes-
iieder van Van Beethoven, Werner
Haas: Ravel's klavierkonzert in G-
dur en Klavierkonzert für die linke
hand, Nikolaus Hanoncourt: L'Orfeo
van Monteverdi, Bernard Haitink:
Mahler Simfonie no. 9 en Bruck
ner Simfonie no. 2 en Bruckner
Simphonie no. 8, John Kirkpatrick:
the „Concord" Sonata van Charles
Ives. Nav:'le Parriner: Metamorfo
sen van Strauss en Siegfried Idyll
van Wagner en Bartok Music for
Strings Percussion and Celeste, Ge
rald Moore: Gerald Moore spielt,
Itzhak Perlman: Prokofieff Sonates,
Iwan Petrov: Mossorgsky Boris Go-
dunov, Elisabet Schwartzkopf: lieder
von Mozart und Strauss, George
Szell: Brahms Violin Concerto en
Double Concerto, Miroslav Venhoda:
Obreeht Missa „Super Maria Zart"
en Marinus Voorberg: Gesualdo Ma-
drigali Responsori.
voor Nederland 1 daalde van 29
naar 28 procent.
Ten gevolge van de stijging van
de kijkdichtheid ten gunste van Ne
derland 2 werd de verdeling van de
tiger. Het publiek besteedde 61 pro
cent van zijn kijktijd aan Nederland
1 en 3.9 procent aan Nederland 2.
Het vorig jaar was deze verhouding
nog 67 procent voor Nederland 1 en
33 procent voor Nederland 2.
Deze nivellering is, behalve aan
een toeneming van de ontvangstmo
gelijkheid van Nederland 2, toe te
schrijven aan het in dit seizoen
toegepaste zendschema, dat een
uit het oogpunt van kijkdichtheid
gelijkwaardige programmering op
beide netten bevorderde.
Uit de trendcijfers met betrekking
tot het eerste kwartaal van 1970
blijkt voorts, dat 95 procent van de
bevolking televisie bezit en dat 92
procent van deze tv-bezitters ook
Nederland 2 kunnen ontTMI#M>
O Elly Amelia
ER IS waarschijnlijk geen compo
nist te vinden, die ons zo'n geweldig
oeuvre heeft nagelaten als Mozart.
Opera's, oratoria, concerten voor alle
mogelijke instrumenten, concertari
a's, stapels kwartetten en kwintet
ten, noem maar op, het is er alle
maal. Het uitzonderlijke is boven
dien nog, dat veel van die werken
nog steeds geliefd zijn voor uitvoe
ringen. Verwonderlijk is in dit ver
band, dat Mozart als liedercomponist
nooit grote bekendheid heeft gekre
gen en waarschijnlijk ook nooit zal
krijgen. Voor de meesten houdt het
bij „Das Veiichen" wel op.
Nu heeft Mozart ook niet zoveel
liederen geschreven, zeker niet ver
geleken bij de stortvloed aan andere
composities van hem. Toch is het
interessant eens met dit wat onbe
kende facet van de grote meester
kennis te maken.
EMI heeft een l.p uitgebracht,
waarop Ellv Ameling ons od verruk
kelijke wijze met Mozarts liedkunst
kennis laat maken. Interessant is
w"** T7sn rJ,o 1 u
enkele liederen uit Mozarts jeugd,
daarna uit diens eerste Weense ja
ren en tenslotte liedcomposities,
toen hij al de grote meester ge
noemd kon worden.
Juist in de liederen, die met de
simpele gegevens van één stem en
één piano, bijzonder subtiel van op
bouw zijn, is de muzikale volwas
senwording van Mozarts genie te
beluisteren. Elly Ameling geeft er
samen met de pianist Jörg Demus
een fijne vertolking van. Deze grote
sopraan heeft een ideale stem om de
terpreteren. Zij maakte van deze, l.p.
speelse „lichtvoetige" liederen te in-
kunst.
een monument voor de zuivere lied-
M. v. Bijnen.
ügl Elly Ameling singt Mozartlieder,
EMI His Masters Voice
C 063 - 29 024.
NEDERLAND I:
NOS
18.25 TOUR DE FRANCE
Samenvatting van de 13e etap
pe van Grenoble naar Gab
over een afstand van 193 km.
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
TROS
19.04 EEN ZOMER OP WOESTE
STROMEN (kleur)
Film over kanovaarders in de
laatste onberoerde reservaten
van de Alpen. Andere hoogte
punten zijn de wedstrijden om
het wereldkampioenschap en
een kanoslalom.
19.41 GEORGES SCHLICK (kleur)
Herhaling van het optreden
van de wereldberoemde buik
spreker Georges Schlick.
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 ZIE ZO ZOMER (kleur)
Amusementsprogramma, waar
aan medewerking verlenen
het zangeresje Wilma, de
Spaanse dansgroep Los Tres
Camarios en de zangeres Le-
nada. De muzikale leiding is
m handen van Cees Smal. In
aansluiting aan dit programma
komt een aflevering op de
buis van „The Champions".
22.30 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
22.35 SLUITING.
NEDERLAND II:
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19.04 VAN GEWEST TOT GEWEST
19.49 TIPS VAN HET NATIONAAL
BUREAU VOOR TOERISME
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
VPRO
20.20 BERICHTEN UIT DE ZOMER
20.45 AAII-DèLE GEPROLON
GEERD
Succesliedjes van Adèle Bloe
mendaal met als gasten Les
Samoerai.
21.15 ER GAAT ELKE DAG EEN
BOOT
Meer een brief dan een film
over Ierland. Herhaling van 30
oktober 1969.
22.20 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
22.25 SLUITING.
BELGIë (Nederlands):
15.10-15.45 RONDE VAN FRANK
RIJK
19.00 SCHOOLTELEVISIE
19.25 ZANDMANNETJE
19.30 DE WERELD WAARIN WIJ
LEVEN
„Overleven in zee".
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.20 FILMVERSLAG RONDE VAN
FRANKRIJK
20.30 ZOEKLICHT
20.35 HIGH CHAPARRAL
21.25 TREFPUNT
Debat over ziekteverzekering.
22.15 PREMIèRE
De nieuwe films van de week
voorgesteld door Jo Röpcke.
22.55 NIEUWS.
BELGIë (Frans):
15.1016.45 RONDE VAN FRANK
RIJK
18.40 NIEUWS
18.45 MA PETITE SOEUR
COQUINE
Voor de kleuters.
19.00 ONTDEK DE SPORT
Programma over volleybal
19.25 BéBé ANTOINE
Voor de kleuters.
20.31, FRANCOIS PREMIER OU LES
AMOURS DE LA BELLE
FERRONNIRE
Filmkomedie met Fernandel.
Mona Goya, Alexandre Rig-
nault, Henri Bosc e,a.
21.50 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films gepresteerd door
Selim Sasson.
22.35 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht.
20.15 ONDER CURATELE
Spel van Joseph Kramm.
21.45 DE MANNEN IN DE TWEE
DE GELEDING
Deze film van Jam Schroder
schildert de manier van wer
ken vam medewerkers van een
minister. Ook wordt de vraag
opgeworpen wat hun te doen
staat als een minister ver
dwijnt.
22.30 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR (kleur)
Aansluitend weerbericht.
22.50 TOUR DE FRANCE
DUITSLAND II:
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 RITME VAN WERELDBE
KENDE MELODIEËN.
Aansluitend: kort nieuws.
21.35 DIALOOG MET ARTHUR
MILLER
Miller geldt wel als de meest
gespeelde theaterauteur van
deze tijd. Klaus Marpprecht
heeft samen met de regisseur
Heinz Pieroth met hem ge
sproken over de Amerikaanse
„way of life" en over het thea
ter van Broadway in het bij
zonder.
22.20 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht.
Donderdag 9 juli
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Modern platteland
12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 13.30 Stereo: 't Muzi
kantenuur: 1 Pianorecital: klas.
muz.; 2 Fine Arts Quartet: mod.
strijkkwartet 14.30 In het spoor van
de primitieve mens, gesprek over
Afrika en Zuid-Amerika 15.00 Voor
de zieken 16.00 Land der Muzen,
kunstkroniek. 17.00 Sans Rancune:
platenprogr. 17.30 „O" - een rondje
radio 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Radiojourn. 18.30 Stereo: 20-jarig
bestaan Stichting Moveo: gevar.
progr. voor oologsgewonden 19.00
Amateurs musiceren: Accordeonor
kest 19.20 Nabeschouwing Tour de
France 19.30 Nws. IKOR: 19.35
Kerk veraf en dichtbij 19.40 Mens
en Bijbel: Over de voorbereiding
van de preek 19.50 Theologische no
tities NOS: 20.05 Stereo: Holland
Festival 1970: Slotavond met Am
sterdams Filharmonisch Orkest; Pro
menade Orekst; Metropole Orkest;
ensembles en solisten 22.30 Nws.
22.38 Meded. AVRO: 22.43 Radio
journ. NOS: 22-55 Stereo: Holland
Festival 1970: vervolg van 20.05 uur.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevar.
progr. (12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en
Nu: act.) 14.00 Stereo: The Kilima
Hawaiians Show 14-30 Stereo: So
praan en fluit: mod. en klas. muz.
15.00 Geref. middagdienst NOS:
15.30 Skivatoon: inf. over nieuwe
langspeelschijven (16.00-16.02 Nws.)
16.15 Meer over minder: progr. met
meer informatie over mensen en
dingen die minder op de voorgrond
treden NCRV: 17.45 Stereo: Elektro
nisch orgelspel 18.00 Tijd vrij voor
muz. in vrije tijd: Madrigaalkoor en
orkest': klas. en mod. muz. 18.30
Nws- 18.41 Hier en Nu: act. 19.00
Stereo: Lichte gr.muz. 19.15 Stereo:
Leger des Heilskwartier (gr.) 19.30
Ontvoerd!, een radiospel voor de
zomeravond 21.00 De jeugd op eigen
wieken (deel 6), seriehoorspel 21.21
Stereo: Lichte gr.muz. 21.50 Kerkor
gelconcert: klas. muz. 22.20 Avondo
verdenking 22.30 Nws. 22.38 Parle
mentair dagoverz. 22.50 Vakantie
toeslag: act. informatie over alle fa
cetten van het toerisme 23-15 Jazzti-
me 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Pop-slick
13.00 Nws. 13.03 Radio Tour de
France: popmuz. en reportages Ron
de van Frankrijk (14.00, 15.00 en
16.00 Nws.) KRO: 17.00 Nws. 17.02-
18.00 Draaijijofdraaiik: verz.platen-
progr.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr.
(12.40-12.48 Weerber., meded. en
SOS-ber. voor schippers) 12.55 Bui-
tenl. persoverz. 13.00 Nws., weer
ber., beursber. en dagklapper 13.20
Licht muz.progr. en flitsen van de
Ronde van Frankrijk (14.00, 15.00
•B 16.00 Nws. 16.03 Beursber.) 17.00
Nws., weerber. en meded. 17.15 Jazs
en chanson 18.00 Nws. 18.03 Verz.-
platen voor de soldaten 18.28 Paar-
desportuitsl. 18.30 Franse taalwen-
ken 18.33 Lichte zang 18.55 Lichte
muz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30
Amusementsmuz. 20.00 Open-baar
Kunstbezit
Vrijdag 10 juli
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 Lichte gr.muz. en repor
tages (8.00 Nws.; 8.11 Radiojourn.;
8.30 De groenteman) NOS; 9.00 In
tern. Spectrum: mod. muz. (opn.)
(9.35-9.40 Waterstanden) AVRO:
10.00 Voor de kleuters 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.) 11.30 Horlepiep: volksmuz.
uit Ierland 11.55 Beursber.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Badinerie: klas. muz.
(7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overwe
ging; 8.00-8.10 Nws.) 8.11 Voor de
jeugd 8.30 Nws. 8.32 Toeringclub:
informaties en tips voor vakantie
gangers (i.s.m. NCVR) 8.45 Voor de
huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de
vrouw) 9.45 Wie is in godsnaam
Jezus Christus?, lezing 10.00 Sterèo:
Aubade: klas. muz. 11.00 Nws. 11.03
Voor de zieken 11.55 Meded.
HILVERSUM III 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nws.) NOS:
11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders
Show.
(ADVERTENTIE)
-
iippf
I Het lekkere zoetmiddel,
I zonder bijsmaak.
calorievrij zoet I
Goed zeg... leliter zoet zeg... natuurlijk Natrena'
8art$ ca/ori&$~
va/omm/