STUDENTEN EN HOLLAND FESTIVAL Connie van Bergen: de Vera Lynn van Nederlandse leger Premier noemt zijn kabinet links Klep Ballet daar bent u blij mee NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: Woensdag 8 juli Donderdag 9 juli HILVERSUM I 402 M Gevaarlijk Teleurstellem WOENSDAG 8 JULI 1970 VELE, al te vele jaren is het Holland Festival de eerbiedwaardi ge uitstalling geweest van het bes te dat er internationaal aan be roepskunstenaars voorhanden werd geacht. Dit jaar echter is er ook een behoorlijke plaats ingeruimd voor jong toneel door jongeren, zelfs door amateurs. Beroepsjonge ren kwamen aan bod met „The New Troupe" uit New York; de studenten droegen vanuit Texas de rockmusical „Stomp" bij, en vanuit Londen het National Youth Thea tre met een voetbaltoneelstuk Zig- ger-Zagger. En al bleken alle drie de groepen naar professionele nor men gemeten vooral spel-technisch begrijpelijkerwijze wat aan de ma gere kant, dan werd dit vergoed door de ongewone inzet en frisheid waarmee deze jongeren diverse moderne stromingen in het inter nationale toneelbeeld vertegen woordigen. En dan werd bovenal in het Holland Festival aansluiting gevonden op een maatschappelijk zeer betrokken toneel, zoals zich dit „off-off-Broadway" en met vertakkingen in Engeland steeds luider in niet meer in mini schouwburgjes gaat manifesteren als onderdeel van het jongeren- protest tegen de verstarrende sa menleving van De Gevestigden of tewel The Establishment. The New Troupe bleek dat wat vage naam voor een afsplitsing uit het inmiddels befaamd geworden experimentele groepje La Mamma van „moeder" Ellen Stewart. Want het werd geleid door Tom O'Hor- gan, die bij La Mamma o a. Tom Paine regisseerde (dat vorig sei zoen door Toneelgroep Studio in het Nederlands werd gebracht), en die daarna naam maakte als regis seur van de oorspronkelijke Ame rikaanse Hair-voorstelling. Zijn bijdrage aan het Holland Festival omvatte twee eenakters van de so ciaal heftig reagerende Sam Shep- hard (tamelijk dogmatisch en het doel ietwat voorbijschietende door de eenzijdigheid van opvatting en van spelstijl), alsmede een verwe ving van een middeleeuwse mora liteit met een uit de zelfde periode stammende ruwe Britse klucht. Bruisend, met inzet van alle thea tertechnieken vanaf melo tot mo derne op het publiek rechtstreeks gerichte heftigheid; van zang en dans tot mysteriespel; van clowne rie tot ontkleedscenes (zonder wel ke klaarblijkelijk een modern groepje niet modern mag heten). Belangwekkend om de uiterlijke stijl, niet erg belangrijk om de inhoud. Soms meeslepend om de buitelende vaart van deze van alle zang-, dans-, instrumentale, acro batische en spreektechnieken vaardige spelers; soms ook verve lend omdat ze te weinig kritisch bleken om „kort" te kunnen zijn en zich in hun eigen vreugde ver loren. Aan dit zelfde euvel leed ook een beetje de 150 man grote groep van het National Youth Theatre uit Londen, dat in de vakanties uit 4000 enthousiasten in heel Enge land wordt geselecteerd door de befaamde regisseur Michael Croft, en dat 500 man voor en achter het voetlicht in vele voorstellingen be zighoudt in gloeiend amateurisme. Een schoolvoorbeeld van nuttige vrijetijdsbesteding, en tevens een bakermat van nieuw toneel en van nieuwe beroepsspelers. In hun stuk Zigger-Zagger plaatsen zij de le vensleegheid van de jonge, niet geschoolde arbeider tegenover een consumptiemaatschappij, die gete kend wordt door de uitlaatklep van voetbalhysterie als een bijna magische verbondenheid van men sen zonder echte idealen op maat schappelijk gebied. Een „magie" die steeds heftiger wordt en der halve leidt tot sportverdwazing en verruwing, zowel op de grasmat als vooral bij de brooddronken supporters. In korte, soms wat erg oppervlakkig getekende schetsen, volgt het stuk een jongeman vanaf het moment dat hij de Ulo verlaat tot het ogenblik dat hij inziet een vak te moeten gaan leren omdat hij met alleen het zaterdagse voet bal als levensinzet niet werkelijk leven kan Een beetje belerend, met de te verwachten uitvallen naar illusie-loze ouders en oude ren, brave burgers, soldateske en weer „moderne" dominees en so ciale werkers, maar tintelend door die massale inzet van jonge ama teurs, die op een grote voetbaltri bune achter de speelscenes het ge heel becommentariëren en diepte geven door hun massale, voor dit doel omgebogen voetbalsongs en yells. Dieper groef de leef-, reis- en werkgemeenschap The Combine van de universiteit van Austin in zuidelijk Texas, hartje van conser vatief USA. Hun begrijpelijk-ge- scherpte onvrede met ouders, sex, staat en politie, kerk, Vietnam vond zijn uitweg in opmerkelijke, vaak bijtende songs in diverse genres van muziek met de rock voorop. Door een dunne draad ver bonden geven de opeenvolgende sketches en songs „de levensloop" van een Amerikaanse jongen, kom pleet met alle frustraties en hun kering naar een beter, meer ideeel leven. Niet nieuw, deze kreten, maar wel eigentijds. En bovenal: gevuld met een inzet en spanning, die kenmerkend zijn voor de na- hippie generatie die niet meer ge noeg heeft aan bloemen en liefzijn, maar die maatschappelijke veran dering actief belijdt. Een soort mu sical, veel feller dan Hair, veel duidelijker sociaal betrokken, soms op het naïeve af van prille benade ring, soms ineens onderhuids pak kend door verrassende tegenpunt tussen schijnbaar lieve muziek en bijtende tekst. Maar vooral mees lepend door die niet-aflatende energie van deze „gelovigen", die op een armoedige schoen-en-slof Amerika en nu ook Europa afrei zen om hun „boodschap" te bren gen in een mengeling van gemoe delijke vriendelijkheid en door ironie verteerbaar gehouden dog matisme. Een voorstelling boven dien, waarin de 26-jarige Douglas Dyer bewees dat onder goede regie studenten-amateurs met reden vanuit obscure theatertjes kunnen uitbreken naar de „grote" festi vals, als verfrissende voorbode van vernieuwing ook in het beroepsto neel- (Van onze correspondente) HILVERSUM Het zangeresje Connie van Bergen heeft meestal niet over belangstelling te klagen. Slechts één keer in haar carrière stond zij tegenover een lege zaal. Op die avond van haar optreden voor militairen gaf de t.v. een belangrijke voetbalwedstrijd. Samen met de band is ze toen ook maar naar die wedstrijd gaan kijken. In de regel is het echter zo dat de militairen speciaal om Connie vragen als de welzijnszorg avonden organiseert. Zij kent bijna alle kazernes in Nederland. Avond aan avond probeert zij de soldaten aan iets an ders dan schuttersputjes en salueren te doen denken. Je zou haar zo'n beetje de Vera Lynn van het Nederlandse leger kunnen noemen. „Ik ga nooit met tegenzin op weg", vertelt Connie in haar ouder lijk huis in Hilversum, waar de voormalige kapster is geboren en getogen. „Ik kom wel zoveel moge lijk 's avonds weer naar huis, behal ve bij mist en gladde wegen. Alleen al in de afgelopen anderhalf jaar reed ik in mijn eigen wagen 80.000 km. Bovendien legde ik nog eens 20.000 km. af in de wagen van het gezelschap, waarmee ik een tournee maakte voor de in Duitsland gele gerde Nederlandse luchtmachtmili tairen. Dat waren 60 avonden in 3 maanden. Voor de landmacht maak te ik al 6 seizoenen achtereen een tournee door eigen land". In haar overvolle agenda staan daarnaast ook schoolconcerten geno teerd. Ze treedt door heel Nederland voor de jeugd op. De orkestleider geeft bij zulke gelegenheden 'n in leiding en daarna klinkt de wat hese stem van Connie van Bergen door de schoolaula. Ook soulmuziek deed zijn intrede bij die schoolcon certen. Maandenlang is ze in Ed- mundo Ross nachtclub „The Mayflo wer" opgetreden. In Londen dus, waar ze trachtte ook in andere clubs voet aan de grond te krijgen Daar zitten ze evenwel niet op een Ne derlands zangeresje te wachten Trouwens: zij prefereert het, in Nederland op te treden Dan maar zich aanpassen bij de smaak van het publiek-in-eigen-land. „Jammer dat meer jazzy muziek niet zoveel applaus oogst", ervoer Connie, die gewoon „de kriebels" krijgt als ze eens 3 avonden achte reen niet werkt. „Bij het zingen van een huis-tuin-en-keukennummer in het Nederlands klapt het publiek al tijdens het nummer mee". „Ik zoek steeds zelf in het buiten landse repertoire naar nieuwe num mers. Als ik wat vind, laat ik zo'n liedje veelal vertalen. Maar ik zing ook vaak Engels. Regelmatig krijg ik muziek toegestuurd omdat men dan denkt echt iets voor mij te hebben; het is opvallend hoe vaak dat ernaast is". Connie gelooft dat het beter is „constant een beetje door te huppe len op hetzelfde vlak". Zij ziet om zich heen hoe moeilijk een tophit- makende artiest zich op dat topni veau kan handhaven. Zij houdt er van om naast een succesliedje ook iets van geheel andere aard te zin gen. Zolang ze populair is door be paalde nummers, accepteert het pu bliek die andere dingen eveneens. Als ze plotseling minder populair zou zijn, is het te laat dan nog te veranderen. Met keuze uit 250 num mers is het heus niet moeilijk zelfs niet voor een iedere avond optredende artieste om steeds weer een „nieuw" programma van meestal 8 nummers samen te stellen. Niet alleen uit commercieel oog punt, maar bovendien voor zichzelf vindt Connie het prettig, voor die afwisseling te kunnen zorgen. Met plezier brengt zij nummers waarom het publiek steeds weer blijft vra gen, zoals „Saulty Dog", „Ik wil eens wat beleven" en „Jij zag niet eens mijn tranen". Het zou evenwel afschuwelijk zijn als ze daar nooit iets van heel andere aard tussendoor kon zingen. Niet altijd kan haar eigen pianist, Henk Eikerbout (van de Skymas- ters), mee. Tijdens een toernee- voor-de-luchtmacht bijvoorbeeld reist 'n orkestje met de artiesten mee. Overal in den lande staan ook wel pianisten klaar om tijdens een feestavond alle daar optredende zan gers en zangeressen te begeleiden. De meesten van hen heeft Connie in de loop der jaren wel leren kennen. Ze vindt dat er heel goede pianisten in Nederland zijn. Connie is er niet het type naar om zichzelf te begelei den, wat ze van Shirley bepaald reuze aardig vindt. Zij kan moeilijk een lied overbrengen „achter zo'n klep vandaan". Van jongsafaan had ze haar hart aan balletles verpand; toch is ze zangeres geworden. Ze werk „ont dekt" in Loosdrecht, waar ze omdat ze „alle teksten kende" eens een liedje in een dancing mee zong. Zij had er zoveel succes mee, dat ze werd gevraagd elk weekend te komen zingen. Daarna belandde ze in de Utrechtse „Dietse Taveer ne", waar John Kristel haar weg haalde. Gedurende 3 leerzame jaren zong zij bij zijn orkest; ze had een repertoire van ongeveer 400 num mers. Intussen besloot ze tot zangles bij Bep Ogterop. Na enkele jaren gaf ze de brui aan die lessen: het is haar specifieke klank niet meer als ze „mooi en helder" gaat zingen. Haar specialiteit is immers een wat hese stem. „Dank zij John Kristel kreeg ik imeer en meer bekendheid", vertelt „nachtbraakster" Connie, die er niet tegen opziet na haar werk nog even door te rijden naar Amsterdam om te relaxen in een nachtclub of bij een nachtfilm. „Ik ging free lance werken en ook plaatjes maken. Omdat serieuze nummers niet aan sloegen, probeerde ik het met luch tige Nederlandse liedjes. „Slapeloze nachten" was één van mijn eerste successen; „Come a little closer" deed het eveneens heel goed". Zij heeft geleerd haar eigen zaken te behartigen, weliswaar met schade en schande. Zo heeft Connie bij voorbeeld nog geld tegoed van BO- VEMA omdat ze te veel vertrouwde op een medewerker van wie de directie zich tot haar woede distantieerde toen het op betalen aankwam. Alleen voor het buitenland neemt ze manager Kees van Klingeren in de arm. Hij zorgt voor de daar benodigde werkvergunningen. Door hem kwam ze bij songfestivals in Polen en Bulgarije, waar een Neder landse zangeres echter niet zo gauw in de prijzen valt. Maar in Polen kon er tijdens de „gastendag" toch een personalityprijsje voor haar af. Andere evenementen waren o.a. 't Songfestival in Knokke, waar ze in 1965 tot de winnende Nederlandse ploeg behoorde. Voor een AVRO- songfestival werden „Heimwee naar jou" en Sorry" speciaal voor haar geschreven. Met Edwin Rutten zong zij „Sorry" naar de finale. „Natuurlijk zijn kapsel en kleding voor een artieste „zorgen apart". Terwijl ze ons een juist aangeschaft broekpak toont, vervolgt Connie: „Ik werk ook graag voor de televisie; daar is de sfeer altijd bijzonder goed. Maar ik heb voor de tv toch hetzelfde rare gevoel van binnen als voor elk ander optreden. Collega's denken altijd dat ik geen zenuwen ken omdat ik niets laat merken. Van binnen zit ik echter te sterven van 'n soort plankenkoorts". Het ontbreekt haar bepaald niet aan grammofoonplaten. Graag luis- terd ze naar Tom Jones, die ze ook persoonlijk kent. Tijdens een BBC- feestje ontdekte ze dat hij privé even aardig is als op de bühne. Trouwens: ook Engelbert Humper- dinck ontmoette ze in Londen. Van Tom's smartlappen („ballads" noemt hij ze zelf) als „Green, green grass" is zij niet weg; van zijn soul- en jazznummers des te meer. „Ik ben ook gek van Lou Rawls, Nina Simo- ne en Peggy Lee", vertelt ze. „Er zijn wel beatgroepen die ik fijn vind, maar de hele dag hoef ik die muziek toch niet te horen. De oude re garde maakt vaak meer echt goede dingen dan vele jongeren, die dan ook minder lang stand houden als b.v. een Peggy Lee of een Petula Clark. Maar je kunt in ons vak toch niet tot in het oneindige doorgaan. Hoewel er uitzonderingen zijn als Mariene Dietrich of Hildegard Knef, die met hun aparte genre veel be kendheid houden". De jeugdige Connie is nog lang niet aan „de oude dag"toe. Voorlopig verheugt zij zich op volop werk in •eigen land met af en toe ook een radio- of televisieoptreden in België en Duitsland. (Advertentie) Elke RUIön wasautomaat heeft zijn eigen Bijvoorbeeld een speciaal i inspoelbakje voor wasverzachters of wasverstevigers. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Minister-pre sident De Jong is van mening, dat zijn kabinet „links van het cen trum" staat, een kwalificatie, die hij voornamelijk baseert op de so ciale maatregelen, welke door zijn kabinet tot stand zijn ge bracht. Deze uitspraak deed hij gister morgen in het radioprogramma „Praten met de minister" waarin hij met tien kiezers van gedachten wis selde over zijn beleid. Op de vraag of hij, nu hij dit kabinet zo ziet, een regering met de Partij van de Arbeid dan niet ultra- links zou noemen, antwoordde de heer De Jong, niet te weten welke plaats de PVDA op dit ogenblik inneemt. In het radioprogramma zei de pre mier voorts, dat hij het toejuicht dat Paus Paulus drie leiders heeft wil len ontvangen van onafhankelijk heidsbewegingen in de Afrikaanse koloniën van Portugal, Over Portu gal zei de heer De Jong „Om de NAVO in stand te houden is Portu gal als lid essentieel en het moet dan ook bewapend worden. Wapens die voor de NAVO zijn bestemd, worden niet gebruikt in de koloniale vrijheidsstrijd". De vraag of het lidmaatschap van Portugal van de NAVO strijdig is met de beginselen van de NAVO, in de preambule van welke organisatie immers gewezen wordt op de verde diging van de westerse democratie, beantwoordde premier De Jong als volgt: „Het is natuurlijk niet zo, dat het allemaal koek en ei is in de NAVO. De NAVO is er voor de veiligheid. In de preambule staat inderdaad de verdediging van de democratie, maar dat heeft veel minder waarde, als men de pream bule van de Verenigde Naties voor de volle honderd procent neemt, dan zou het overgrote deel van de leden van de Verenigde Naties er uit moe ten". Over de oorlog in Vietnam en Cambodja zei de minister-president onder meer: „Ik lees praktisch alle Nederlandse kranten, maar ik vind geen enkele kran' die werkelijk mijn opinie ten aanzien van de strijd in Vietnam en Cambodja weergeeft. Ik vind, dat ze allemaal eigenlijk te snel oordelen". Weinig begrip kon de minister opbrengen voor de protesten van de Vereniging van Dienstplichtige Mili tairen (VVDM) en de door deze vereniging vorige week georgani seerde groet-dag, naar aanleiding van de veroordeling tot acht maan den van een militair, die weigerde de militaire groet te brengen. „Als het nu gewoon een speelse zaak was, zou ik er om moeten lachen. Ik heb echter het idee dat er veel meer achter zit en dan vind ik het verkeerd. 17.00 MET Z'N VIEREN OP EEN ONBEWOOND EILAND (kleur). Avonturen op een eilandje voor de Zeeuwse kust. 17.40 SLUITING NOS 18.25 TOUR DE FRANCE Doorkomst op de Col du Gra- nier en de 12de etappe Thonon les Bains-Grenoble over een afstand van 194 km. 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht. 19.04 PUFFENSTUF (kleur) Tv-serie voor de jeugd. 19.25 HONGAARSE FOLKLORE Kinderdans in Kalocsai. (kleur). CVK-IKOR-KRO/RKK 19.30 KENMERK NOS 20.00 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht. 20.20 STICHTING SOCUTERA. Film van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen. 20.25 HOLLAND FESTIVAL 1970 „Voci Destroying Muros" van Luigi Nono, uitgevoerd door le den van het Radio Kameror kest, leden van het Radio-Phil- harmonisch Orkest, Radio- Vrouwenkoor en de solisten: Liliana Poli (sopraan), Elena Cicini en Myriam Acevedo stemmen), Anne Haenen (alt) en William O.Smith (hobo). 20.55 ANNIE GET YOUR GUN (kleur) Speelfilm met Betty Hutton, Howard Keel, Louis Calhern, Edward Arnold e.a. 22.45 STUDIO SPORT Aandacht wordt besteed aan de loting van de Europacup 1 en 2. 23.05 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht. 23.10 SLUITING NOS 18.45 PIPO DE CLOWN 18.55 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht. NCRV 19.04 SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Avontuurlijk verhaaal van Johan Fabrioius, verteld door Coen Flink. 19.13 TRANSATLANTISCH TREFPUNT Even naar de States om kennis te maken met het gewone en ongewone hedendaagse Ame rika'. 20.00 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht. 20.20 LANG LEVE DE OPERETTE (kleur) Fragmenten uit een aantal be kende operettes met medewer king van o.a. Rudolf Schock, Isy Oren, Erika Köth en Peter Minich. 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN Internationaal wedstrijdpro gramma, waaraan van Nedér- derlamdse zijde wordt deelgeno men door de zes finalisten uit „Dubbel Zeskamp", aangevuld met de ploeg van Aalten. 22.20 KOORZANG Geestelijke liederen, gezongen in de Ned. Herv. kerk te Wor merveer. 22.30 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht. 14.25, 18.55 19.00 19.55 20.00 20.25 22.20 22.50 15.00 en 15.45.16.30 REPORTAGE RONDE VAN FRANKRIJK ZANDMANNETJE JEVANJONG MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN NIEUWS Met o.m. filmverslag Ronè van Frankrijk. PLEASE SIR GASTPROGRAMMA NIEUWS 14.25.16.50 RONDE VAN FRANK RIJK 17.25 NIEUWS 17.30 FEU VERT J eugdprogramma. 18.55 RAYONS X Documentair programma. 19.25 PLUM PLUM Voor de kleuters. 19.30 LA PRINCESSE DU RAIL 19.55 FESTIVALS 20.00 JOURNAAL 20.30 SERVICE DES AFFAIRES CLASSéES Politieserie naar het werk va Roy Vickers. 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN 22.20 BEETHOVENJAAR Filharmonisch orkest van Bk lijn. 23.15 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL Aansluitend: weerbericht. 20.15 GEEN PLAATS VOOR KIN DEREN 21.05 SPEL ZONDER GRENZEN Internationale wedstrijd, waai in verschillende landen een stad of dorp hebben afge vaardigd. De wedstrijd wok vanavond gespeeld in Nairn (België). 22.20 CARL ORFF (kleur) Carl Orff leest voor uit zijn stuk: „Die Bernauerin". Dit programma wondt uitgi zonden tg.v. de 75ste verjaa: dag van de componist. 23.05 JOURNAAL MET COMME) TAAR (kleur) Aansluitend: weerbericht. 23.25 TOUR DE FRANCE 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 ZDF-MAGAZIN (kleur) 21.00 DE WERELD VAN PIRAN DELLO. Tv-film naar de novellen: „1 gevangenneming" en „De on knoping van de liga". 22.20 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 22.30 FRAGMENT EN SYSTEEM Hans Heinz Holz spreekt mttj de filosoof Emst Bloch n.aj diens 85ste verjaardag. 23.15 SLUITING HILVERSUM I 402 M VARA: 12.00 Stereo: Hallo Vol luk: licht amusementsprogramma met muziek 12.54 Voor het platte land 13.00 Nieuws 13.11 Actualitei ten 13.25 Stereo: Pianorecital: klas sieke en moderne muziek. 13.45 Ge sproken portret 14.00 Stereo: Moder ne muziek (gr.) 14.25 Stereo: De zaak Kolen-Betje, hoorspel 15.00 Stereo: Lichte gramm. 15.15 Way- Out: teksten, muziek en andere ge luiden 16.00 Nieuws 16.03 Sociëteit: Zestig minuten voor boven de zes tig. NOS: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes 17.20 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buitenland VARA: 17.40 Stereo: Klein Radiokoor: klassieke liedéren 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten 18.20 Klink Klaar - zonder nonsens 19.30 Nieuws 19.35 Buitenlands weekover zicht 19.45 Stereo: Licht vocaal- en instrumentaal ensemble met zangso listen 20.10 Stereo: VARA-Dansor- kest 20.40 Eddy mag het zeggen: interview en muziek. 21.15 Stereo: Metropole-orkest: amusementsmu ziek. 21.45 Country en Western mu ziek. 22.00 Literaire herinneringen. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen 22.43 Actualiteiten. 22.55 Contrasten: moderne en oude muziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00- 13.05 Raden Maar 14.00 Zonder drempelvrees: gesprekken met kin deren. NCRV: 14.10 Stereo: Radiop- hilharmonisch orkest: moderne mu ziek. 15.00 In 't Zilver, programma voor oudere luisteraars 1600 Nieuws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie- ners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Terzake - informatie in kort bestek 18.00 Stereo: Strictly Country Style: country and westernmuziek 18 30 Nieuws. 18.41 Hier en nu: actualitei tenrubriek. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. MORELE HERBEWA PENING: 19.10-19.20 Wereldvoedsel- vraagstuk - oplosbaar door revolutie, klankbeeld. 19.20 Nabeschouwing Ronde van Frankrijk 19.30 Arbeids structuur van de prostitutie, een dis sertatie. 19.45 Geen onderdaan maar burger: reeks uitzendingen over de staatkundige vorming van de Neder lander 20.00 Stereo: Holland Festi val 1970: Nederlands Blazers En semble en Amsterdams Slagwerk Ensemble met solist: hedendaagse muziek. In de pauze: Magazine, met sfeerreportages, interviews, nabe schouwingen, discussies en kritieken uit de pers. 22.30 Nieuws. 22.38 Cosa NOStra - ook uw zaak. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'l op: vrolijk platenprogr. NOS: 131 Nieuws. 13.03 Radio Tour de Fraf ee: popmuziek en reportages Roef van Frankrijk. (14.00, 15.00 en lSl Nieuws). AVRO: 17.00 NieuJ 17.02 Radiojournaal. 17.05-18| Licht platenprogramma. BRUSSEL (NED.) 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpil gramma. (12.40-12.48 Weerberif voor schippers). 12.55 Buitenjas persoverzicht. 13.00 Nieuws, wet, mededelingen en SOS-berictóf bericht, mededelingen, dagklappf en SOS-berichten voor schippe] 13.20 Licht muziekprogramma aL flitsen van de Tour de Frarl (14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws. 16.1 Beursberichten). 17.00 Nieuw weerbericht en mededelingen. 171 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 181- Verzoekplaten voor soldaten. 181 Lekenmoraal en -filosofie. 18] Sport. 18.55 Taalwenken. 19: Nieuws en weerbericht. 19.30 Licij muziek. 20.00 Concert. (20,50-21! Pianorecital). 22.00 Nieuws en t| richten. 22.10 Lichte muziek. (231 Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 0J tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Licl grammofoonmuziek. 8.00 NieutJ 8.11 Radiojournaal. 8.20 Sterf Lichte grammofoonmuziek. (8.1 8.33 De groenteman). 8.50 Morgtj wijding 9.00 Stereo: Omroep-orke, klassieke muziek. 9.25 Pianorecis klassieke muziek. 9.35 Waterstij den. 9.40 Waar zijn onze kindetf gebleven: programma rondom joni ren en hun vakantie. 10.00 Voor! kleuters. 10.10 Arbeidsvitamfej (gr.) (11.00-11.02 Nieuws), Hf Rondom 12: programma voor 1 vrouw (11.55 Beursberichten).- HILVERSUM n 298 M KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het I vende woord. 7.16 Stereo: Badinffl klassieke muziek (gr.) ('ij Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 'ji Overweging: 8.00-8 10 Nieuws). Voor de jeugd 8.30 Nieuws. 1 Toeringclub: informaties en W voor vakantiegangers. (léf NCRV). (Om 9.00-9.10 Gymnast! voor de vrouw.) NOS: 10.00 "j heeft dat kind?: pedagogische briek 10.20 Stereo: Muziek uit Barok. KRO: 11.00 Nieuws, l'jj Voor de zieken. 11.55 Mededeling# HILVERSUM III 240 M EN FM| NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Te: van weggeweest: muziek van voor luisteraars van nu. Zzzzoef lichte instrumentale ziek 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek de koffie. (11.00 Nieuws). (Van een onzer verslaggt UTRECHT Wel de ting tot verzekeren I maar iedereen vrij lat keuze van de verzekei kan een besparing betel enkele honderden miljoi dens op het nationale bij ongeveer de helft van f landers in de verplicht fondsverzekering is opgei tekent dat hun de vrije verzekeringsvorm is ontr dus de 69-jarige doktor pert in een proefschrift gisteren in Utrecht pre tot doctor in de geneesku De heer Koppert die renlang gevecht tegen d fondsorganisaties levert, voorstander van een p; natiën,t-arfs-relati*. Dp - ling in zijn proefschrift tegenstelling tot wat mocht worden, zijn de ziel in de voorziening ziektekosten, die een pa eigen verzekerde risico patiënt-a"tsrela*ie wmen verzekerden bieden, li hoger dan de verzekerin Ondanks een Amerikaij plan, dat zowel do mindere mate) als door d<j landen (in meerdere mal pen wordt, gaan de waf ties aan landen in het Midcj (inclusief Israël) in versn door. Daardoor kunnen Sam 2- en Sam 3-raketl kaanse Phantoms en Skyha het Suez-kanaal neer ha Ie niets bijzonders als twee partijen elkaar bestoken i van de twee supermachten wordt wel wat anders als strijdende partijen (in dit g| te) de door Rusland gele pens laat bemannen door Uit verklaringen van de chef-staf Chaim Bar-Lev is, dat de Sam 3-raketten naamde „rode zone" van 32 kilometer tussen kanaal en Cairo worde door Russische militairen. Een bijzonder gevaarlijl keling, want het is niet on dig dat de Russen hun ral ties onder de dreiging durende en nauwgezette bombardementen zullen schermen door eigen pil direct treffen tussen Russiif, raëlische piloten zou de ontwikkelingen tot een nif tepunt voeren. Amerika ze staan dat het machtseven' zijdig wordt verbroken, zf heeft aangekondigd. En schuwing betekent in fe| V.S. niet afzijdig zullen Israël inderdaad in het komen. De militaire ontwikkelirj Midden-Oosten zouden kunnen leiden dat de machten op vreemd gi voor het eerst sinds de in 1962 met elkaar gecc worden. Noch Rusland no zal deze confrontatie zo zelfs de twee wereldmach de spiraal van geweld den-Oosten niet in de haj nen houden. TVfationale tegenstelling! voor de zoveelste schaduw geworpen over lux-topconferentie. Technisch is het wel vrijmaking van de Benei strand op de accijnskwej politiek is het zo, dat Waalse tegenstellingen (i een grote hinderpaal zrjrf in de begeerde Benelux-i king. Eenmaking van de ac< tekent in de meeste ge optrekken van het nivej hoogste tarief dat in een landen bestaat. Dat bel automatisch hogere prijze vreden consumenten. De Belgen nu bleven o iux-top steken in een (dij land) verlangde verhogir accijnzen op sigaretten, t Belgische ministers bijzor op dit moment een maatregel als verhoging reftenprijzen te aanvaartj er in België begin oktob teraadsverkiezingen zijn volge van het vastlopa grondwetsherziening var] plaatselijk belang zijn. niet onmogelijk, dat daaj geringscrisis voortkomt. Het taalkwestietrauma lammende tegenstellinge hebben de laatste Bent een mislukking gemaal werpse schepen Delwaic Benelux een „gevanger verleden" genoemd. Een ring, want het is toch wt drie kleine landen in de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 8