STUDENTEN EN HOLLAND FESTIVAL
Connie van Bergen:
de Vera Lynn van
Nederlandse leger
Premier noemt zijn kabinet links
Klep
Ballet
daar bent u blij mee
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
Woensdag 8 juli
Donderdag 9 juli
HILVERSUM I 402 M
Gevaarlijk
Teleurstellem
WOENSDAG 8 JULI 1970
VELE, al te vele jaren is het
Holland Festival de eerbiedwaardi
ge uitstalling geweest van het bes
te dat er internationaal aan be
roepskunstenaars voorhanden werd
geacht. Dit jaar echter is er ook
een behoorlijke plaats ingeruimd
voor jong toneel door jongeren,
zelfs door amateurs. Beroepsjonge
ren kwamen aan bod met „The
New Troupe" uit New York; de
studenten droegen vanuit Texas de
rockmusical „Stomp" bij, en vanuit
Londen het National Youth Thea
tre met een voetbaltoneelstuk Zig-
ger-Zagger. En al bleken alle drie
de groepen naar professionele nor
men gemeten vooral spel-technisch
begrijpelijkerwijze wat aan de ma
gere kant, dan werd dit vergoed
door de ongewone inzet en frisheid
waarmee deze jongeren diverse
moderne stromingen in het inter
nationale toneelbeeld vertegen
woordigen. En dan werd bovenal
in het Holland Festival aansluiting
gevonden op een maatschappelijk
zeer betrokken toneel, zoals zich
dit „off-off-Broadway" en met
vertakkingen in Engeland steeds
luider in niet meer in mini
schouwburgjes gaat manifesteren
als onderdeel van het jongeren-
protest tegen de verstarrende sa
menleving van De Gevestigden of
tewel The Establishment.
The New Troupe bleek dat wat
vage naam voor een afsplitsing uit
het inmiddels befaamd geworden
experimentele groepje La Mamma
van „moeder" Ellen Stewart. Want
het werd geleid door Tom O'Hor-
gan, die bij La Mamma o a. Tom
Paine regisseerde (dat vorig sei
zoen door Toneelgroep Studio in
het Nederlands werd gebracht), en
die daarna naam maakte als regis
seur van de oorspronkelijke Ame
rikaanse Hair-voorstelling. Zijn
bijdrage aan het Holland Festival
omvatte twee eenakters van de so
ciaal heftig reagerende Sam Shep-
hard (tamelijk dogmatisch en het
doel ietwat voorbijschietende door
de eenzijdigheid van opvatting en
van spelstijl), alsmede een verwe
ving van een middeleeuwse mora
liteit met een uit de zelfde periode
stammende ruwe Britse klucht.
Bruisend, met inzet van alle thea
tertechnieken vanaf melo tot mo
derne op het publiek rechtstreeks
gerichte heftigheid; van zang en
dans tot mysteriespel; van clowne
rie tot ontkleedscenes (zonder wel
ke klaarblijkelijk een modern
groepje niet modern mag heten).
Belangwekkend om de uiterlijke
stijl, niet erg belangrijk om de
inhoud. Soms meeslepend om de
buitelende vaart van deze van alle
zang-, dans-, instrumentale, acro
batische en spreektechnieken
vaardige spelers; soms ook verve
lend omdat ze te weinig kritisch
bleken om „kort" te kunnen zijn
en zich in hun eigen vreugde ver
loren.
Aan dit zelfde euvel leed ook
een beetje de 150 man grote groep
van het National Youth Theatre uit
Londen, dat in de vakanties uit
4000 enthousiasten in heel Enge
land wordt geselecteerd door de
befaamde regisseur Michael Croft,
en dat 500 man voor en achter het
voetlicht in vele voorstellingen be
zighoudt in gloeiend amateurisme.
Een schoolvoorbeeld van nuttige
vrijetijdsbesteding, en tevens een
bakermat van nieuw toneel en van
nieuwe beroepsspelers. In hun stuk
Zigger-Zagger plaatsen zij de le
vensleegheid van de jonge, niet
geschoolde arbeider tegenover een
consumptiemaatschappij, die gete
kend wordt door de uitlaatklep
van voetbalhysterie als een bijna
magische verbondenheid van men
sen zonder echte idealen op maat
schappelijk gebied. Een „magie"
die steeds heftiger wordt en der
halve leidt tot sportverdwazing en
verruwing, zowel op de grasmat
als vooral bij de brooddronken
supporters. In korte, soms wat erg
oppervlakkig getekende schetsen,
volgt het stuk een jongeman vanaf
het moment dat hij de Ulo verlaat
tot het ogenblik dat hij inziet een
vak te moeten gaan leren omdat
hij met alleen het zaterdagse voet
bal als levensinzet niet werkelijk
leven kan Een beetje belerend,
met de te verwachten uitvallen
naar illusie-loze ouders en oude
ren, brave burgers, soldateske en
weer „moderne" dominees en so
ciale werkers, maar tintelend door
die massale inzet van jonge ama
teurs, die op een grote voetbaltri
bune achter de speelscenes het ge
heel becommentariëren en diepte
geven door hun massale, voor dit
doel omgebogen voetbalsongs en
yells.
Dieper groef de leef-, reis- en
werkgemeenschap The Combine
van de universiteit van Austin in
zuidelijk Texas, hartje van conser
vatief USA. Hun begrijpelijk-ge-
scherpte onvrede met ouders, sex,
staat en politie, kerk, Vietnam
vond zijn uitweg in opmerkelijke,
vaak bijtende songs in diverse
genres van muziek met de rock
voorop. Door een dunne draad ver
bonden geven de opeenvolgende
sketches en songs „de levensloop"
van een Amerikaanse jongen, kom
pleet met alle frustraties en hun
kering naar een beter, meer ideeel
leven. Niet nieuw, deze kreten,
maar wel eigentijds. En bovenal:
gevuld met een inzet en spanning,
die kenmerkend zijn voor de na-
hippie generatie die niet meer ge
noeg heeft aan bloemen en liefzijn,
maar die maatschappelijke veran
dering actief belijdt. Een soort mu
sical, veel feller dan Hair, veel
duidelijker sociaal betrokken, soms
op het naïeve af van prille benade
ring, soms ineens onderhuids pak
kend door verrassende tegenpunt
tussen schijnbaar lieve muziek en
bijtende tekst. Maar vooral mees
lepend door die niet-aflatende
energie van deze „gelovigen", die
op een armoedige schoen-en-slof
Amerika en nu ook Europa afrei
zen om hun „boodschap" te bren
gen in een mengeling van gemoe
delijke vriendelijkheid en door
ironie verteerbaar gehouden dog
matisme. Een voorstelling boven
dien, waarin de 26-jarige Douglas
Dyer bewees dat onder goede regie
studenten-amateurs met reden
vanuit obscure theatertjes kunnen
uitbreken naar de „grote" festi
vals, als verfrissende voorbode van
vernieuwing ook in het beroepsto
neel-
(Van onze correspondente)
HILVERSUM Het zangeresje Connie van Bergen heeft meestal
niet over belangstelling te klagen. Slechts één keer in haar carrière
stond zij tegenover een lege zaal. Op die avond van haar optreden
voor militairen gaf de t.v. een belangrijke voetbalwedstrijd. Samen
met de band is ze toen ook maar naar die wedstrijd gaan kijken. In
de regel is het echter zo dat de militairen speciaal om Connie vragen
als de welzijnszorg avonden organiseert. Zij kent bijna alle kazernes
in Nederland. Avond aan avond probeert zij de soldaten aan iets an
ders dan schuttersputjes en salueren te doen denken. Je zou haar zo'n
beetje de Vera Lynn van het Nederlandse leger kunnen noemen.
„Ik ga nooit met tegenzin op
weg", vertelt Connie in haar ouder
lijk huis in Hilversum, waar de
voormalige kapster is geboren en
getogen. „Ik kom wel zoveel moge
lijk 's avonds weer naar huis, behal
ve bij mist en gladde wegen. Alleen
al in de afgelopen anderhalf jaar
reed ik in mijn eigen wagen 80.000
km. Bovendien legde ik nog eens
20.000 km. af in de wagen van het
gezelschap, waarmee ik een tournee
maakte voor de in Duitsland gele
gerde Nederlandse luchtmachtmili
tairen. Dat waren 60 avonden in 3
maanden. Voor de landmacht maak
te ik al 6 seizoenen achtereen een
tournee door eigen land".
In haar overvolle agenda staan
daarnaast ook schoolconcerten geno
teerd. Ze treedt door heel Nederland
voor de jeugd op. De orkestleider
geeft bij zulke gelegenheden 'n in
leiding en daarna klinkt de wat
hese stem van Connie van Bergen
door de schoolaula. Ook soulmuziek
deed zijn intrede bij die schoolcon
certen. Maandenlang is ze in Ed-
mundo Ross nachtclub „The Mayflo
wer" opgetreden. In Londen dus,
waar ze trachtte ook in andere clubs
voet aan de grond te krijgen Daar
zitten ze evenwel niet op een Ne
derlands zangeresje te wachten
Trouwens: zij prefereert het, in
Nederland op te treden Dan maar
zich aanpassen bij de smaak van het
publiek-in-eigen-land.
„Jammer dat meer jazzy muziek
niet zoveel applaus oogst", ervoer
Connie, die gewoon „de kriebels"
krijgt als ze eens 3 avonden achte
reen niet werkt. „Bij het zingen van
een huis-tuin-en-keukennummer in
het Nederlands klapt het publiek al
tijdens het nummer mee".
„Ik zoek steeds zelf in het buiten
landse repertoire naar nieuwe num
mers. Als ik wat vind, laat ik zo'n
liedje veelal vertalen. Maar ik zing
ook vaak Engels. Regelmatig krijg
ik muziek toegestuurd omdat men
dan denkt echt iets voor mij te
hebben; het is opvallend hoe vaak
dat ernaast is".
Connie gelooft dat het beter is
„constant een beetje door te huppe
len op hetzelfde vlak". Zij ziet om
zich heen hoe moeilijk een tophit-
makende artiest zich op dat topni
veau kan handhaven. Zij houdt er
van om naast een succesliedje ook
iets van geheel andere aard te zin
gen. Zolang ze populair is door be
paalde nummers, accepteert het pu
bliek die andere dingen eveneens.
Als ze plotseling minder populair
zou zijn, is het te laat dan nog te
veranderen. Met keuze uit 250 num
mers is het heus niet moeilijk
zelfs niet voor een iedere avond
optredende artieste om steeds
weer een „nieuw" programma van
meestal 8 nummers samen te stellen.
Niet alleen uit commercieel oog
punt, maar bovendien voor zichzelf
vindt Connie het prettig, voor die
afwisseling te kunnen zorgen. Met
plezier brengt zij nummers waarom
het publiek steeds weer blijft vra
gen, zoals „Saulty Dog", „Ik wil
eens wat beleven" en „Jij zag niet
eens mijn tranen". Het zou evenwel
afschuwelijk zijn als ze daar nooit
iets van heel andere aard tussendoor
kon zingen.
Niet altijd kan haar eigen pianist,
Henk Eikerbout (van de Skymas-
ters), mee. Tijdens een toernee-
voor-de-luchtmacht bijvoorbeeld
reist 'n orkestje met de artiesten
mee. Overal in den lande staan ook
wel pianisten klaar om tijdens een
feestavond alle daar optredende zan
gers en zangeressen te begeleiden.
De meesten van hen heeft Connie in
de loop der jaren wel leren kennen.
Ze vindt dat er heel goede pianisten
in Nederland zijn. Connie is er niet
het type naar om zichzelf te begelei
den, wat ze van Shirley bepaald
reuze aardig vindt. Zij kan moeilijk
een lied overbrengen „achter zo'n
klep vandaan".
Van jongsafaan had ze haar hart
aan balletles verpand; toch is ze
zangeres geworden. Ze werk „ont
dekt" in Loosdrecht, waar ze
omdat ze „alle teksten kende"
eens een liedje in een dancing mee
zong. Zij had er zoveel succes mee,
dat ze werd gevraagd elk weekend
te komen zingen. Daarna belandde
ze in de Utrechtse „Dietse Taveer
ne", waar John Kristel haar weg
haalde. Gedurende 3 leerzame jaren
zong zij bij zijn orkest; ze had een
repertoire van ongeveer 400 num
mers.
Intussen besloot ze tot zangles bij
Bep Ogterop. Na enkele jaren gaf ze
de brui aan die lessen: het is haar
specifieke klank niet meer als ze
„mooi en helder" gaat zingen. Haar
specialiteit is immers een wat hese
stem.
„Dank zij John Kristel kreeg ik
imeer en meer bekendheid", vertelt
„nachtbraakster" Connie, die er niet
tegen opziet na haar werk nog even
door te rijden naar Amsterdam om
te relaxen in een nachtclub of bij
een nachtfilm. „Ik ging free lance
werken en ook plaatjes maken.
Omdat serieuze nummers niet aan
sloegen, probeerde ik het met luch
tige Nederlandse liedjes. „Slapeloze
nachten" was één van mijn eerste
successen; „Come a little closer"
deed het eveneens heel goed".
Zij heeft geleerd haar eigen zaken
te behartigen, weliswaar met schade
en schande. Zo heeft Connie bij
voorbeeld nog geld tegoed van BO-
VEMA omdat ze te veel vertrouwde
op een medewerker van wie de
directie zich tot haar woede
distantieerde toen het op betalen
aankwam.
Alleen voor het buitenland neemt
ze manager Kees van Klingeren in
de arm. Hij zorgt voor de daar
benodigde werkvergunningen. Door
hem kwam ze bij songfestivals in
Polen en Bulgarije, waar een Neder
landse zangeres echter niet zo gauw
in de prijzen valt. Maar in Polen
kon er tijdens de „gastendag" toch
een personalityprijsje voor haar af.
Andere evenementen waren o.a. 't
Songfestival in Knokke, waar ze in
1965 tot de winnende Nederlandse
ploeg behoorde. Voor een AVRO-
songfestival werden „Heimwee naar
jou" en Sorry" speciaal voor haar
geschreven. Met Edwin Rutten zong
zij „Sorry" naar de finale.
„Natuurlijk zijn kapsel en kleding
voor een artieste „zorgen apart".
Terwijl ze ons een juist aangeschaft
broekpak toont, vervolgt Connie: „Ik
werk ook graag voor de televisie;
daar is de sfeer altijd bijzonder
goed. Maar ik heb voor de tv toch
hetzelfde rare gevoel van binnen als
voor elk ander optreden. Collega's
denken altijd dat ik geen zenuwen
ken omdat ik niets laat merken. Van
binnen zit ik echter te sterven van
'n soort plankenkoorts".
Het ontbreekt haar bepaald niet
aan grammofoonplaten. Graag luis-
terd ze naar Tom Jones, die ze ook
persoonlijk kent. Tijdens een BBC-
feestje ontdekte ze dat hij privé
even aardig is als op de bühne.
Trouwens: ook Engelbert Humper-
dinck ontmoette ze in Londen. Van
Tom's smartlappen („ballads" noemt
hij ze zelf) als „Green, green grass"
is zij niet weg; van zijn soul- en
jazznummers des te meer. „Ik ben
ook gek van Lou Rawls, Nina Simo-
ne en Peggy Lee", vertelt ze. „Er
zijn wel beatgroepen die ik fijn
vind, maar de hele dag hoef ik die
muziek toch niet te horen. De oude
re garde maakt vaak meer echt
goede dingen dan vele jongeren, die
dan ook minder lang stand houden
als b.v. een Peggy Lee of een Petula
Clark. Maar je kunt in ons vak toch
niet tot in het oneindige doorgaan.
Hoewel er uitzonderingen zijn als
Mariene Dietrich of Hildegard Knef,
die met hun aparte genre veel be
kendheid houden".
De jeugdige Connie is nog lang
niet aan „de oude dag"toe. Voorlopig
verheugt zij zich op volop werk in
•eigen land met af en toe ook een
radio- of televisieoptreden in België
en Duitsland.
(Advertentie)
Elke RUIön wasautomaat heeft zijn eigen
Bijvoorbeeld
een speciaal
i inspoelbakje voor
wasverzachters
of wasverstevigers.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Minister-pre
sident De Jong is van mening, dat
zijn kabinet „links van het cen
trum" staat, een kwalificatie, die
hij voornamelijk baseert op de so
ciale maatregelen, welke door
zijn kabinet tot stand zijn ge
bracht.
Deze uitspraak deed hij gister
morgen in het radioprogramma
„Praten met de minister" waarin hij
met tien kiezers van gedachten wis
selde over zijn beleid.
Op de vraag of hij, nu hij dit
kabinet zo ziet, een regering met de
Partij van de Arbeid dan niet ultra-
links zou noemen, antwoordde de
heer De Jong, niet te weten welke
plaats de PVDA op dit ogenblik
inneemt.
In het radioprogramma zei de pre
mier voorts, dat hij het toejuicht dat
Paus Paulus drie leiders heeft wil
len ontvangen van onafhankelijk
heidsbewegingen in de Afrikaanse
koloniën van Portugal, Over Portu
gal zei de heer De Jong „Om de
NAVO in stand te houden is Portu
gal als lid essentieel en het moet
dan ook bewapend worden. Wapens
die voor de NAVO zijn bestemd,
worden niet gebruikt in de koloniale
vrijheidsstrijd".
De vraag of het lidmaatschap van
Portugal van de NAVO strijdig is
met de beginselen van de NAVO, in
de preambule van welke organisatie
immers gewezen wordt op de verde
diging van de westerse democratie,
beantwoordde premier De Jong als
volgt: „Het is natuurlijk niet zo, dat
het allemaal koek en ei is in de
NAVO. De NAVO is er voor de
veiligheid. In de preambule staat
inderdaad de verdediging van de
democratie, maar dat heeft veel
minder waarde, als men de pream
bule van de Verenigde Naties voor
de volle honderd procent neemt, dan
zou het overgrote deel van de leden
van de Verenigde Naties er uit moe
ten".
Over de oorlog in Vietnam en
Cambodja zei de minister-president
onder meer: „Ik lees praktisch alle
Nederlandse kranten, maar ik vind
geen enkele kran' die werkelijk
mijn opinie ten aanzien van de
strijd in Vietnam en Cambodja
weergeeft. Ik vind, dat ze allemaal
eigenlijk te snel oordelen".
Weinig begrip kon de minister
opbrengen voor de protesten van de
Vereniging van Dienstplichtige Mili
tairen (VVDM) en de door deze
vereniging vorige week georgani
seerde groet-dag, naar aanleiding
van de veroordeling tot acht maan
den van een militair, die weigerde
de militaire groet te brengen.
„Als het nu gewoon een speelse
zaak was, zou ik er om moeten
lachen. Ik heb echter het idee dat er
veel meer achter zit en dan vind ik
het verkeerd.
17.00 MET Z'N VIEREN OP EEN
ONBEWOOND EILAND
(kleur).
Avonturen op een eilandje
voor de Zeeuwse kust.
17.40 SLUITING
NOS
18.25 TOUR DE FRANCE
Doorkomst op de Col du Gra-
nier en de 12de etappe Thonon
les Bains-Grenoble over een
afstand van 194 km.
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht.
19.04 PUFFENSTUF (kleur)
Tv-serie voor de jeugd.
19.25 HONGAARSE FOLKLORE
Kinderdans in Kalocsai.
(kleur).
CVK-IKOR-KRO/RKK
19.30 KENMERK
NOS
20.00 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht.
20.20 STICHTING SOCUTERA.
Film van de Maatschappij tot
Redding van Drenkelingen.
20.25 HOLLAND FESTIVAL 1970
„Voci Destroying Muros" van
Luigi Nono, uitgevoerd door le
den van het Radio Kameror
kest, leden van het Radio-Phil-
harmonisch Orkest, Radio-
Vrouwenkoor en de solisten:
Liliana Poli (sopraan), Elena
Cicini en Myriam Acevedo
stemmen), Anne Haenen (alt)
en William O.Smith (hobo).
20.55 ANNIE GET YOUR GUN
(kleur)
Speelfilm met Betty Hutton,
Howard Keel, Louis Calhern,
Edward Arnold e.a.
22.45 STUDIO SPORT
Aandacht wordt besteed aan
de loting van de Europacup 1
en 2.
23.05 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht.
23.10 SLUITING
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht.
NCRV
19.04 SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Avontuurlijk verhaaal van
Johan Fabrioius, verteld door
Coen Flink.
19.13 TRANSATLANTISCH
TREFPUNT
Even naar de States om kennis
te maken met het gewone en
ongewone hedendaagse Ame
rika'.
20.00 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht.
20.20 LANG LEVE DE OPERETTE
(kleur)
Fragmenten uit een aantal be
kende operettes met medewer
king van o.a. Rudolf Schock,
Isy Oren, Erika Köth en Peter
Minich.
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
Internationaal wedstrijdpro
gramma, waaraan van Nedér-
derlamdse zijde wordt deelgeno
men door de zes finalisten uit
„Dubbel Zeskamp", aangevuld
met de ploeg van Aalten.
22.20 KOORZANG
Geestelijke liederen, gezongen
in de Ned. Herv. kerk te Wor
merveer.
22.30 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht.
14.25,
18.55
19.00
19.55
20.00
20.25
22.20
22.50
15.00 en 15.45.16.30
REPORTAGE RONDE VAN
FRANKRIJK
ZANDMANNETJE
JEVANJONG
MEDEDELINGEN EN DE
WEERMAN
NIEUWS
Met o.m. filmverslag Ronè
van Frankrijk.
PLEASE SIR
GASTPROGRAMMA
NIEUWS
14.25.16.50 RONDE VAN FRANK
RIJK
17.25 NIEUWS
17.30 FEU VERT
J eugdprogramma.
18.55 RAYONS X
Documentair programma.
19.25 PLUM PLUM
Voor de kleuters.
19.30 LA PRINCESSE DU RAIL
19.55 FESTIVALS
20.00 JOURNAAL
20.30 SERVICE DES AFFAIRES
CLASSéES
Politieserie naar het werk va
Roy Vickers.
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
22.20 BEETHOVENJAAR
Filharmonisch orkest van Bk
lijn.
23.15 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
Aansluitend: weerbericht.
20.15 GEEN PLAATS VOOR KIN
DEREN
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
Internationale wedstrijd, waai
in verschillende landen een
stad of dorp hebben afge
vaardigd. De wedstrijd wok
vanavond gespeeld in Nairn
(België).
22.20 CARL ORFF (kleur)
Carl Orff leest voor uit zijn
stuk: „Die Bernauerin".
Dit programma wondt uitgi
zonden tg.v. de 75ste verjaa:
dag van de componist.
23.05 JOURNAAL MET COMME)
TAAR (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
23.25 TOUR DE FRANCE
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 ZDF-MAGAZIN (kleur)
21.00 DE WERELD VAN PIRAN
DELLO.
Tv-film naar de novellen: „1
gevangenneming" en „De on
knoping van de liga".
22.20 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
22.30 FRAGMENT EN SYSTEEM
Hans Heinz Holz spreekt mttj
de filosoof Emst Bloch n.aj
diens 85ste verjaardag.
23.15 SLUITING
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Stereo: Hallo Vol
luk: licht amusementsprogramma
met muziek 12.54 Voor het platte
land 13.00 Nieuws 13.11 Actualitei
ten 13.25 Stereo: Pianorecital: klas
sieke en moderne muziek. 13.45 Ge
sproken portret 14.00 Stereo: Moder
ne muziek (gr.) 14.25 Stereo: De
zaak Kolen-Betje, hoorspel 15.00
Stereo: Lichte gramm. 15.15 Way-
Out: teksten, muziek en andere ge
luiden 16.00 Nieuws 16.03 Sociëteit:
Zestig minuten voor boven de zes
tig. NOS: 17.02 Onder de groene
linde: oude liedjes 17.20 Toerismo:
toeristische informatie uit binnen-
en buitenland VARA: 17.40 Stereo:
Klein Radiokoor: klassieke liedéren
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
18.11 Actualiteiten 18.20 Klink
Klaar - zonder nonsens 19.30
Nieuws 19.35 Buitenlands weekover
zicht 19.45 Stereo: Licht vocaal- en
instrumentaal ensemble met zangso
listen 20.10 Stereo: VARA-Dansor-
kest 20.40 Eddy mag het zeggen:
interview en muziek. 21.15 Stereo:
Metropole-orkest: amusementsmu
ziek. 21.45 Country en Western mu
ziek. 22.00 Literaire herinneringen.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen
22.43 Actualiteiten. 22.55 Contrasten:
moderne en oude muziek (opn.)
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-
13.05 Raden Maar 14.00 Zonder
drempelvrees: gesprekken met kin
deren. NCRV: 14.10 Stereo: Radiop-
hilharmonisch orkest: moderne mu
ziek. 15.00 In 't Zilver, programma
voor oudere luisteraars 1600
Nieuws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00
Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie-
ners. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Terzake - informatie in kort bestek
18.00 Stereo: Strictly Country Style:
country and westernmuziek 18 30
Nieuws. 18.41 Hier en nu: actualitei
tenrubriek. NOS: 19.00 Openbaar
Kunstbezit. MORELE HERBEWA
PENING: 19.10-19.20 Wereldvoedsel-
vraagstuk - oplosbaar door revolutie,
klankbeeld. 19.20 Nabeschouwing
Ronde van Frankrijk 19.30 Arbeids
structuur van de prostitutie, een dis
sertatie. 19.45 Geen onderdaan maar
burger: reeks uitzendingen over de
staatkundige vorming van de Neder
lander 20.00 Stereo: Holland Festi
val 1970: Nederlands Blazers En
semble en Amsterdams Slagwerk
Ensemble met solist: hedendaagse
muziek. In de pauze: Magazine, met
sfeerreportages, interviews, nabe
schouwingen, discussies en kritieken
uit de pers. 22.30 Nieuws. 22.38 Cosa
NOStra - ook uw zaak. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
AVRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Zet 'l
op: vrolijk platenprogr. NOS: 131
Nieuws. 13.03 Radio Tour de Fraf
ee: popmuziek en reportages Roef
van Frankrijk. (14.00, 15.00 en lSl
Nieuws). AVRO: 17.00 NieuJ
17.02 Radiojournaal. 17.05-18|
Licht platenprogramma.
BRUSSEL (NED.) 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Muziekpil
gramma. (12.40-12.48 Weerberif
voor schippers). 12.55 Buitenjas
persoverzicht. 13.00 Nieuws, wet,
mededelingen en SOS-berictóf
bericht, mededelingen, dagklappf
en SOS-berichten voor schippe]
13.20 Licht muziekprogramma aL
flitsen van de Tour de Frarl
(14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws. 16.1
Beursberichten). 17.00 Nieuw
weerbericht en mededelingen. 171
Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 181-
Verzoekplaten voor soldaten. 181
Lekenmoraal en -filosofie. 18]
Sport. 18.55 Taalwenken. 19:
Nieuws en weerbericht. 19.30 Licij
muziek. 20.00 Concert. (20,50-21!
Pianorecital). 22.00 Nieuws en t|
richten. 22.10 Lichte muziek. (231
Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 0J
tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Licl
grammofoonmuziek. 8.00 NieutJ
8.11 Radiojournaal. 8.20 Sterf
Lichte grammofoonmuziek. (8.1
8.33 De groenteman). 8.50 Morgtj
wijding 9.00 Stereo: Omroep-orke,
klassieke muziek. 9.25 Pianorecis
klassieke muziek. 9.35 Waterstij
den. 9.40 Waar zijn onze kindetf
gebleven: programma rondom joni
ren en hun vakantie. 10.00 Voor!
kleuters. 10.10 Arbeidsvitamfej
(gr.) (11.00-11.02 Nieuws), Hf
Rondom 12: programma voor 1
vrouw (11.55 Beursberichten).-
HILVERSUM n 298 M
KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het I
vende woord. 7.16 Stereo: Badinffl
klassieke muziek (gr.) ('ij
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 'ji
Overweging: 8.00-8 10 Nieuws).
Voor de jeugd 8.30 Nieuws. 1
Toeringclub: informaties en W
voor vakantiegangers. (léf
NCRV). (Om 9.00-9.10 Gymnast!
voor de vrouw.) NOS: 10.00 "j
heeft dat kind?: pedagogische
briek 10.20 Stereo: Muziek uit
Barok. KRO: 11.00 Nieuws, l'jj
Voor de zieken. 11.55 Mededeling#
HILVERSUM III 240 M EN FM|
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Te:
van weggeweest: muziek van
voor luisteraars van nu.
Zzzzoef lichte instrumentale
ziek 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek
de koffie. (11.00 Nieuws).
(Van een onzer verslaggt
UTRECHT Wel de
ting tot verzekeren I
maar iedereen vrij lat
keuze van de verzekei
kan een besparing betel
enkele honderden miljoi
dens op het nationale bij
ongeveer de helft van f
landers in de verplicht
fondsverzekering is opgei
tekent dat hun de vrije
verzekeringsvorm is ontr
dus de 69-jarige doktor
pert in een proefschrift
gisteren in Utrecht pre
tot doctor in de geneesku
De heer Koppert die
renlang gevecht tegen d
fondsorganisaties levert,
voorstander van een p;
natiën,t-arfs-relati*. Dp -
ling in zijn proefschrift
tegenstelling tot wat
mocht worden, zijn de
ziel in de voorziening
ziektekosten, die een pa
eigen verzekerde risico
patiënt-a"tsrela*ie wmen
verzekerden bieden, li
hoger dan de verzekerin
Ondanks een Amerikaij
plan, dat zowel do
mindere mate) als door d<j
landen (in meerdere mal
pen wordt, gaan de waf
ties aan landen in het Midcj
(inclusief Israël) in versn
door. Daardoor kunnen
Sam 2- en Sam 3-raketl
kaanse Phantoms en Skyha
het Suez-kanaal neer ha Ie
niets bijzonders als twee
partijen elkaar bestoken i
van de twee supermachten
wordt wel wat anders als
strijdende partijen (in dit g|
te) de door Rusland gele
pens laat bemannen door
Uit verklaringen van de
chef-staf Chaim Bar-Lev is,
dat de Sam 3-raketten
naamde „rode zone"
van 32 kilometer tussen
kanaal en Cairo worde
door Russische militairen.
Een bijzonder gevaarlijl
keling, want het is niet on
dig dat de Russen hun ral
ties onder de dreiging
durende en nauwgezette
bombardementen zullen
schermen door eigen pil
direct treffen tussen Russiif,
raëlische piloten zou de
ontwikkelingen tot een nif
tepunt voeren. Amerika ze
staan dat het machtseven'
zijdig wordt verbroken, zf
heeft aangekondigd. En
schuwing betekent in fe|
V.S. niet afzijdig zullen
Israël inderdaad in het
komen.
De militaire ontwikkelirj
Midden-Oosten zouden
kunnen leiden dat de
machten op vreemd gi
voor het eerst sinds de
in 1962 met elkaar gecc
worden. Noch Rusland no
zal deze confrontatie zo
zelfs de twee wereldmach
de spiraal van geweld
den-Oosten niet in de haj
nen houden.
TVfationale tegenstelling!
voor de zoveelste
schaduw geworpen over
lux-topconferentie.
Technisch is het wel
vrijmaking van de Benei
strand op de accijnskwej
politiek is het zo, dat
Waalse tegenstellingen (i
een grote hinderpaal zrjrf
in de begeerde Benelux-i
king.
Eenmaking van de ac<
tekent in de meeste ge
optrekken van het nivej
hoogste tarief dat in een
landen bestaat. Dat bel
automatisch hogere prijze
vreden consumenten.
De Belgen nu bleven o
iux-top steken in een (dij
land) verlangde verhogir
accijnzen op sigaretten, t
Belgische ministers bijzor
op dit moment een
maatregel als verhoging
reftenprijzen te aanvaartj
er in België begin oktob
teraadsverkiezingen zijn
volge van het vastlopa
grondwetsherziening var]
plaatselijk belang zijn.
niet onmogelijk, dat daaj
geringscrisis voortkomt.
Het taalkwestietrauma
lammende tegenstellinge
hebben de laatste Bent
een mislukking gemaal
werpse schepen Delwaic
Benelux een „gevanger
verleden" genoemd. Een
ring, want het is toch wt
drie kleine landen in de