Beghetto uit de strijd gehaald EDDY MERCKX: STUNT Drama nu a Spnrtzege voor Basso VAN DER VLEUTEN KREEG GEEN HULP Uiterst nerveuze Joop Zoetemelk Belg is zijn tijd ver vooruit Tijd voo Nederlai komt no Beugels defensie Benjamins „krachten gespaard Problemen Teleurstelling Opgeslokt Achtervolging TH0N0N- 12 WOENSDAG 9 /UU >970 12 13 (Van onze speciale verslaggever) THONON-LES-BAINS De ex- wereldkampioen sprint Guiseppe Beghetto is gisteren uit de ronde gezet omdat hij zich bij de be klimming van de Col de Jambaz aan de liaisonwagen van zijn ploeg had vastgehouden. De Italiaan kon daardoor zijn achterstand op het peloton weer goedmaken. Maar de wedstrijdcommissaris hadden zijn overtreding geconstateerd en zij vonden die zo ernstig dat zij de Italiaan uit de ronde sloten en hem bovendien straften met 50 franc boete. Twee jaar geleden veroverde Beghetto in Rome de wereldtitel op de sprint door Patrick Se reu te verslaan. Toen reeds kondigde hij aan wegrenner te zullen worden omdat er in de sprint geen droog brood te verdienen valt. Beghetto leek ook op de weg te slagen. In 1969 startte hij met een etappe- zege in de Ronde van Sardinië. Hij werd ook tweede in de wegwed strijd Sassari - Cagliari. Maar in deze Tour bleek toch dat het zwa re klimwerk niet voor hem wegge legd is. Telkens moest Beghetto lossen, tot hij naar de noodmaat regel greep die hem meteen fa taal werd. Edldy Merckx: experimenteren. (Van onze speciale verslaggever) THONON-LES-BAINS Eddy Merckx is niet alleen de sterkste maar ook de best georganiseerde renner. Hij is in vele opzichten zijn tijd vooruit, zoals ook Fausto Coppi in zijn dagen een pionier was. In de tijdrit in Vorst heeft Merckx naar nu blijkt voor een stunt gezorgd. Hij monteerde daar als eerste renner in de geschiedenis van de wieler sport een kamwiel met slechts 11 tandjes op het achterwiel. Een kamwiel van 11 tandjes is niet in de handel verkrijgbaar en het is speciaal voor Merckx vervaardigd. Merckx experimenteerde hier mee in de afdaling van het circuit te Vorst waar hij de individuele tijdrit verloor van de Spaanse kam pioen Gonzales-Linares. Zijn versnelling was 51x11. In de jaren 1957—1958 gingen de renners ertoe over een kamwiel van 13 tandjes te monteren. Zo'n grote versnelling zou geen mens kunnen trappen, was toen de mening. Maar nu hebben vrijwel alle cou reurs een „dertien" aan hun achterwiel en Merckx heeft de evolutie voortgezet door in Brussel met 51x11 te rijden. De Belg zal het kamwiel niet meer in deze Tour gebruiken. Het was slechts een pro beersel waarvan de uitkomsten verder bestudeerd moeten worden. Fausto Coppi, de Italiaanse groot meester van weleer heeft een waar dig opvolger gevonden in Eddy Merckx. TOL Ook (Van on THONON-LES-BAINS savoie Enrico Paolini in di gutste het bloed. Een paai de ziekenauto met gierend ziekenhuis reed. De dram: favorieten in deze Tour w; Hoe diep is zij gezonken. F als hij dit meemaakte. Scic Ferretti ook nog slechts vit Alleen Saivaraim (door de trui van Godefroot die elke franc opbrengt) en Molteni etappe-zege van Basso) hou moed er in. Voor de rest is de van de Italiaanse wielersport lijks te stuiten. Na het goudf perk CoppiBartali, toen lts renners in Europa de dienst ui ten, leek Felici Gimondi de schappij van de Italianen v> zetten. Maar Felice is vroeg Hij heeft bovendien de scl dochter van een miljonair ge die langs de Bloemenrivièra ei tal hotels heeft en zijn toek< dus verzekerd. De prikkel om nen is bij de 27-jarige troon dent van Coppi en Bartal I zwakt. En talentrijke jonger! heeft Italië helaas niet. Ita dit jaar Davide Biofava naar c I gezonden om er het vaandel gen. Zijn ploegleiders hadde met opzet niet in de Giro late ten, want Davide moest fris start van de Tour komen. V beurt er? Biofava staat na 1 J pes aan de voet van de Alpen algemeen klassement op de plaats met een achterstand va liefst 25,46 op Merckx. Toegegeven, het zit de Italh deze ronde niet mee. Zowel I Armani (dit jaar winnaar van Nice), MilaanTurijn en f ste etappe in de Giro), als Michelotto (kopman van SCIl Heten de Tour eveneens per lance. Maar Italië staat met z' blemen niet alleen. Met de wielersport is het nog slech steld. Budi Altig voelt zich om nog een Tour de France tt en Rolf Wolfshohl is eveneen herfst van zijn carrière Gisteren deed de Duitser weg naar Thonon-les-Bains almachtige poging iets van zij gere luister op te houden. M; ploegmakker van Eddy Merc; Huysmans, ging ter controle het wiel en Wolfshohl gaf zii der slag of stoot gewonnen. Hi geen krachten meer. Hij is ve™ Ook in Duitsland geen O] voor Altig en Wolfshohl. Dan is er Frankrijk, dat ten gronde richt via een lijk systeem. Men betaalt amateurs vorstelijk om te blijven. Voorbeelden te amateurs die van de staat den per jaar krijgen om op piades of in WAGTMANS VOELDE ZICH BELAZERD Jan Janssen: boeite opgelopen rit. (Van onze speciale verslaggever) THONON-LES-BAINS De goede wil van Rini Wagtmans heeft het moeten afleggen tegen de overwinningsdrift van Eddy Merckx en zijn Faemino's, die maandag 8.000 frank verdienden, wat hun honger naar Tour-geld niet stilde maar vergrootte. Rini Wagtmans, tastend naar zijn vorm, werd er de dupe van in de nagenoeg strijd loze tocht langs het meer van Genève. Hij stelde zijn hoop op de afdaling van de Col de Cou, die hij van vorig jaar kende als een smerige, gemene weg, waarop zijn durf en waaghalzerij tot volle ontplooiing konden komen. „Als we met een gesloten peloton de top halen", onthulde Wagtmans kort voor de start in Divonne-les-Bains zijn taktiek, „dan los ik het peloton in de afdaling". (Van onze speciale verslaggever) THONON-LES-BAINS Gebrek aan samenwerking tussen twee Ne derlandse renners in verschillende dienst was er oorzaak van dat de grootste ontsnappingspoging van de elfde etappe mislukte. De coureurs in kwestie: Eddie Beugels en Jos van der Vleuten die met de enige Zwit ser van de ronde, Vifian en de Frans man Parenteau na ruim 60 kilometer koers de kopgroep vormden. Ze kwamen tot 1.05 van het peloton, toen sneuvelde het plan. Jos van der Vleuten klaagde in Thonon-les-Bains over de afwach tende houding van Eddie Beugels, die geen kop had willen doen. Beu gels' verweer: „Dat kon ik toch on mogelijk. Het was niet aan mij om te rijden, dat heb ik onderweg ook tegen Jos gezegd. Kijk, Van der Vleuten staat dan misschien wel op een minuut of tien van Joop Zoete melk, maar je weet nooit hoe het loopt. Zou ik hem nu mee naar de meet gesleurd hebben, dan kon zich best nog eens een situatie voordoen dat Zoetemelk daardoor wat ver speelt in het algemeen klassement." Jos van der Vleuten: „Kom nou. Ik een gevaar voor Zoetemelk In de bergen kom ik stukken slech ter mee dan Joop. Ik klim moeilijk, wat zou ik het hem dan nog lastig kunnen maken in deze ronde? Dat heb ik ook aan Eddie gevraagd toen hij erover begon, maar hij bleef aan het wiel zitten." Beugels: „Natuurlijk. Dat Is mijn tactiek voor de rest van de Tour. Ik probeer steeds mee te gaan, maar ik rijd niet om zodoende Joop te steunen in het behoud van zijn goe de klassering. Dat is toch zeker lo gisch. Daar kan ik van profiteren, van die plaats van Zoetemelk." Eddie Beugels heeft wel zo veel zelfkennis, dat hij weet in de cols geen steun te kunnen zijn voor kop man Zoetemelk. „Maar in de vlakke re ritten en niet al te moeilijke berg etappes, kan ik hem zeker van dienst zijn", toonde hij zijn ijverige inzet. „Maandag bijvoorbeeld, was dat ty pisch het geval. Ik heb Joop naar voren gestuurd toen Merckx ging. „Zou het echt de goede ontsnapping zijn" vroeg hij. Ik Zei: Wis en zeker. Gaan. Nu. En hij vertrok. Dat is lekker werken als knecht. Bij Pou- lidor kreeg je een snauw of een chagrijnig gezicht als je wat zei, maar Joop luistert en dat is dank baar." LES-BAINS^ 8-7-1970 _-iftnnemassev 'Annecy L£SCHW930m\ rPlainpalais 1180 m 12eRIT Chambéry, 1QA Um &MANIER 11Mm 1 1 yCUCHERON 111,0 m j. PORIE 1325m ®GREN0BLE PlampalaisCUCffEHUN i jiOOOLESCmX—L mm*7£ Eddy Merckx op weg naar de eerste plaats in de tijdrit. Hij won onbedreigd, de favoriet voor de eindzege. (Van onze speciale verslaggever) DIVONNE-LES-BAINS Nerveus had Joop Zoetemelk rondgereden gisterochtend, vlak voordat hij moest starten in de mini-tijdrit in Divonne- les-Bains. De last van zijn tweede plaats in het algemeen klassement drukte nu toch wel zwaar op hem. Hij trainde wat achter een ploeglei derswagen. Pas op de fiets kwam de rust terug. Zoetemelk raasde in een schitterende tijd rond het Meer van Divonne. De warmte was geen last voor de jonge Nederlander, die ten slotte als vierde zou eindigen, achter specialisten als Merckx, Gonzales-Li nares en Grosskost, maar voor een erkende tijdrijder als de Deen Mo- gens Frey. Zoetemelk gaf de mannen achter hem in het klassement door zijn sterke rij'den duidelijk een stevig moreel tikje mee. „Ik heb geen last gehad van de inspanningen van gis teren. Het ging gemakkelijk. Ik sta er eigenlijk zelf van te kijken". En vol trots reed Zoetemelk naar zijn ploegleider Brik Schotte, Merckx besloot zijn kortstondig verblijf in Divonne met een tweede overwinning in de tijdrit. Spaanse kampioen Gonzalez-Linares liet we ten dat zijn overwinning in Vorst, vrijdag, geen toevalstreffer was. Want ook nu perste de Spanjaard er een zeer sterke tijd uit. Goed voor een tweede plaats. Wagtmans had last van de warmte. Hij draaide moeilijk. Hij bracht het niet verder dan de 42e plaats. 55 Wel, het gebeurde. Beide. In ko- lommen sloop de rennersstoet naar boven, zoals ook de beklimming van de Col des Mouilles en Grouppe ge nomen was. Met de etappe naar Gre noble in het vooruitzicht, wil men i elkaar niet vermoeien. Rini Wagt mans kreeg dus zijn zin, maar niet zijn volle kans. Die werd hem ont houden door Eddy Merckx, wiens wens het was, zo wist Willem II- ploegleider Ton Vissers uit inside- information, dat Italo Zilioli vandaag zou winnen. En dus kwam Wagtmans niet weg, want de macht van de meester is groot. De enige genoeg doening voor Wagtmans en de zij nen: Merckx kreeg zijn straf in de vijftiende plaats van Zilioli. Want tegen de sprint van Mario Basso bleek hij bij lange niet opgewassen, evenmin als Jan Janssen tweede die droef constateerde: „Ik ging geweldig, maar ik vertrok iets te laat". kant in. Daardoor kwam hij bij zijn demarrage slecht weg. Rini kreeg op die manier te weinig meters en dat is zich blijven wreken." De derde tegenvaller tenslotte, genoteerd uit het commentaar van Wagtmans zelf: „Ik voelde me belazerd. Vorig jaar lag die weg vol putten en gaten. Dat wist ik nog en ik voelde het als een groot voordeel voor mij. Maar nou hadden ze er verdomme een nieuwe asfaltlaag overgelegd. Daar ging ik met mijn plannen. Weg kans." De teleurstelling over de misluk king, lag op Wagtmans' gezicht be storven met een grimmige trek om de smalle mond. Hij kwam alleen uit de plooi toen Felix Levitan hem inviteerde voor zijn dagelijkse tele visie-uitzending, meteen na de aan komst, een eer die alleen de opval lendste renners van de etappe te beurt valt. Het was de troostprijs voor een dappere solo. Vijftien kilo meter lang, had Rini Wagtmans het peloton zijn rug laten zien. Precies zoals hij het wilde. Alleen: hij kwam niet ver genoeg weg en daar waren alles bij elkaar drie verklaringen voor. De eerste, opgetekend uit de mond van zijn ploegleider Ton Vissers „Merckx wilde hem niet laten lopen. Eddy had zijn zinnen gezet op een ritoverwinning van Zilioli en de Faemino's bleven als bezetenen op kop van de groep fietsen." Alzo be reikte Wagtmans, de durfal in afda lingen, nooit meer dan 150 meter voorsprong. Een tweede nadelige om standigheid, gesignaleerd door Jos van der Vleuten: „Op de top van de Col de Cou, kwam Rini naast me rijden. Toen wist ik wel hoe laat het was. Dat gaat goed, dacht ik. Meteen fietste ik met hem naar voren om af te stoppen als hij zou springen, maar kort voor dat moest gebeuren, vloog mijn ketting eraf. Ik verloor mijn balans en drukte Wagtmans de Tot tien kilometer voor de finish, toen het parcours weer vlakker werd, hield Wagtmans zijn bescheiden voorsprong om daarna opgeslokt te worden door het peloton dat zich in de voorgaande 130 kilometers koest had gehouden met een zware berg rit in het vooruitzicht. Tegen de fris se, gebundelde, kracht van de grote groep had hij weinig in te brengen. „Het zat me gewoon tegen". In het repertoire „Tour-klaagliederen van een Willebrorder" kwam weer uit breiding. Ook in Thonon-les-Bains zong Wagtmans zijn droeve song. „Echt, ik voel me nog steeds niet goed. Iedere dag heb ik het idee: morgen ga ik naar huis. Mijn benen willen niet. Ze worden dik in de beklimmingen en dat is een slecht teken. Eerst dacht ik dat het aan een te kleine maat schoenen lag. Ik had 42 aan. Vandaag pakte ik maat 43. Maar het hielp geen zier. Wat een ellende Gelukkig voor Wagtmans en ge lukkig voor het grootste deel van het peloton, werd de elfde etappe er geen van zwaar jachten en beston den de cols uit vriendelijke bulten van de derde categorie. Ze bescherm den elkaar, de broodrijders, en be perkten het aantal demarrages tot een zodanige hoeveelheid, dat het hun geen zeer deed. „Wat was ik daar blij om", zuchtte Evert Dolman. „Ik had een verschrik kelijk slechte dag. De weerslag van gisteren denk ik. Het was goed te voelen. Ik mag er niet meer aan denken, wat er gebeurd zou zijn als de mannen werkelijk geknald had den m deze etappe." En Gerard Vianen: „Blij dat ik binnen ben. Die warmte maakte me helemaal kapot. Ik was af en toe bang dat ik achterop zou raken." Frits Hoogerheide: „Wat heb ik een last gehad vandaag. In de eerste col ging ik uit de wielen, ik kwam weer bij maar moest in de klim van de laatste berg weer lossen. Dat zal wat worden morgen Maar ik zie het niet somber in hoor. Mijn voor naamste doel is: op tijd binnenkomen in Grenoble en dat doe ik zeker." Harrie Steevens: „De force ont brak me. Ik raakte betrokken bij een kleine valpartij en verspeelde er een minuutje mee. Die heb ik niet meer goed kunnen maken." Henk Benjamins: „In de eerste col liet ik me lossen. Ik wilde me sparen voor de rit naar Grenoble. Zonder noemenswaardige inspanning ben ik toch later weer bij het peloton ge komen. Ik was er zelf verbaasd over dat dat zo gemakkelijk ging." Van de Caballero's zat ook Kees Rentmeester gisteren weer eens in de achtervolging. Hij raakte ander maal het contact met de grote groep kwijt, ook al haalde die niet het maximum uit de inmiddels diep ge bruinde benen. In de aanloop naar de eerste col kwam hij al in moeilijk heden en liep een achterstand op van ruim vier minuten. Was dat een op zienbarend teken in het kalme koers verloop, nog merkwaardiger deed de houding van Rentmeester in het ver volg van de wedstrijd aan. Zo vlot als hij gelost werd, zo makkelijk reed hij zich terug. Met verbazingwekken de soepele pedaalslagen herstelde hij zich van zijn inzinking, reed met het grootste gemak geloste renners voorbij en tikte weer aan bij het peloton. Uiteindelijk bleek die inspanning toch te veel geweest en verloor Rentmeester in de finale bijna twee minuten. „Ik snap er zelf niks van", sprak de donkere Zeeuw nuchter. „Op een gegeven moment 'verzoende ik me al met de gedachte dat de Tour voor mij afgelopen zou zijn en ineens vloog ik vooruit." Dan be dachtzaam over de zes moeilijke cols die vandaag in de etappe naar Gre noble op het programma staan: „Wat dat moet worden, weet ik niet. Ik zal mijn best maar doen, dat is het enige wat ik kan. En temidden van die klagende landgenoten een opgewekte Jan Janssen, ondanks het verlies dat kwam op een moment dat winst zo broodnodig was. De tweede plaats stelde hem teleur, vanzelfsprekend, doch anderzijds kon hij tevreden zijn over de manier en de man die hem klopte: een vlijmscherpe spurt met specialist Mario Basso, die het Ita liaanse prestige in deze Tour wat opvijzelde. „Het was een mooie kans", over peinsde Jan Janssen de finale. „Ik kwam in een lekker gaatje te zitten. Vijftig meter voor de streep lag ik twee lengtes achter. Ideaal. Maar achteraf bekeken, ben ik toch iets te laat gegaan. Verrekt jammer, want ik had een etappe-overwinning best kunnen gebruiken. Dat begrijp je zeker wel?". Rini Wagtmans voelde zich verre van prettig gisteravond, nadat hij zijn ontsnappingspoging zag mislukt. Bij de tijdrit in Divonne-les- Bains deed zich een ongeluk voor, waarvan Eddy Merckx' mecanicien Marcel Ryckaert het slachtoffer werd. Gelukkig zonder ernstige ge volgen. Ryckaert viel uit de ploeg leiderswagen toen Lomme Driessens fel optrok nadat het startsein voor Eddy Merckx was gegeven. Wellicht door onoplettendheid verloor de half uit de wagen hangende Ryckaert die een reservefiets buiten boord hield zfjn evenwicht en smakte tegen de grond. Hij werd buiten kennis naar de ambulance gebracht, waar geen noemenswaardige ver wondingen geconstateerd konden worden. Wat denkt u van deze uitspraak van Eddy Merckx: „De Tour is nog niet gewonnen. Parijs ligt ver weg". De stand in het geldklasseincnl waarin de Faemino's hun positie sterk verstevigden: 1 Faemino 31.248.75 2 Bic 8257,—; 3 Fagor 9053,—; 4 Mars/ Flandria f 8524,—; 5 Frimatic 7566,—: 6 Saivarini ƒ6977,75; 7 Ca- 'ballero ƒ5723,25 8 Molteni ƒ4712,50; 9 Willem II 4140,25; 10 Mann ƒ4013.75; 11 Sonolor 3653,—; 12 Kas ƒ2665.—; 13 Scic 1043,—; 14 Ferretti ƒ828,75 15 Peugeot 793, (ADVERTENTIE) De Space-tower van de mag u bij een bezoek aan Rotterdam, niet vergeten. Een uniek gebeuren op 185 m hoogte. Een foto- en filmavoniuur! Dagelijks geopend van 10 uur's morgens tot 10 uur 's avonds. De Euromast is geopend tot 12 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 12