Elk
soort
bloem
een
andere
vaas
Sovjet-kind van de rekening
Ik
ga naar mijn mandje
O
Protest IV Sigaret
Voedsel
Dat lil ik ook!
tiet vurige stra
len ijskoud ua-
[ter! r
SUSKE
en WISKE
twee
toffe
totems
lucky
luke
prikkel
draad
over de
prairie
josephines
O
X
LO
-O
X
^josephin!
Domme Sidonia! Vaarom moest jij
ook net in de vuurlijn van mm ua-
terkmn lo-
f Jk dacht dat jij de
{orde huam hand-
Hf haven !j
rHii 4 aat ïeueld Gebruiken,}
Viskei Uat nu?
rJk ral even aan khanolleke
vraten nat ue moeten doen,
ïjSuske!
DE STEM VAN DONDERDAG 2 JULI 1970
het aput me dat ik je in die
maskerade moest meeslepen,
jollv jumper, maar er zit niets
anoers op om met die prikkel
draad de mannen van
cass casey te
passeren...
CL
m
LU
iy>
DUIZENDEN Sovjet kleuters
wachten op toelating tot crèches
en bewaarscholen zodat hun moe
ders buitenshuis kunnen werken.
Zij die worden toegelaten lopen
bovendien het gevaar verwaarloosd
te worden. Een communistisch par
tijorgaan schreef dat een moeder
dikwijls een gezond kind brengt
en later een ziek kind terugkrijgt.
Literatournaja Gazet gaf onom
wonden te plannenmakers in het
Kremlin de schuld die zi_h wel
zorgen maken over het teruglopen
van het geboortecijfer in Rusland,
maar niets doen om de kinderen te
kunnen opvangen. „Alleen in de
Russische federatie wachten
200 000 baby's op toelating in crè
ches. Zij kunnen er niet in, omdat
120.000 in crèches moeten blijven
omdat ruimte in bewaarscholen
ontbreekt"-
Het blad schreef dat de Sovjet
regering sinds 1960 geen roebel
toegewezen heeft voor de bouw
van kindertehuizen, zodat de be
staande ongezond overvol zijn ge
worden.
Voor de crèches en de bewaar
scholen moeten de ouders 12 roe
bel per kind per maand betalen.
Het blad klaagde ook over de
rare plaatsen waar de bestaande
bewaarscholen gevestigd werden
zodat de ouders veel tijd verliezen
met reizen. Het drukte een brief
af uit Swerdlovks waarin me
vrouw Popov schreef: „Mijn zoon
was drie maanden oud toen ik
gedwongen werd te gaan werken.
Miandenlang probeerde ik hem in
een crèche te krijgen en tenslotte
lukte het. Nu moeten mijn echtge
noot en ik 's morgens om 05.30 uur
opstaan. Om 6.15 vertrekken wij
met onze kostbare last in onze
armen en doen er met een trolley
bus bijna een uur over om de
crèche te bereiken. Daarna moeten
wij een lange bustocht maken om
om 07.40 uur ;-an de fabriekspoort
te zijn. Dit doen wij nu al vier
jaar".
AANGEPAST taalonderwijs voor
kinderen uit taalarme milieus
Punters in Amsterdamse grachten
Kaasdragers in plaats van taxi's
Alle macht aan het volk
Rehabilitatie Weinreb Het recht
op onaangepast gedrag Steun
aan mensen die slachtoffer zijn of
dreigen te worden van de heersen
de moraal Een eind aan de
achterlijke feodale structuur in het
horecawezen Leengeld voor
schrijvers Meer subsidie voor
kunstenaars Geen Deense wa
penfabriek in Limburg Geen
oefenterreinen voor leger Geen
sportontmoetingen met Zuid-Afri-
ka Vormingsonderwijs in de
werktijd Arbeidsverbod voor
vijftienjarigen Niet meer raffi
naderijen in de randstad Niet
het socialisme van de gebalde
vuist, maar van de gestrengelde
vingers, van de ontroerende oog
opslag, van de heilige kat Poli
tieke gevangenen in Indonesië vrij
(wordt vervolgd).
EEN THEMA, dat iedêre gourmet
jde haren-te-berge'2al doen rijzen,
stond in- het middelpunt van een
internationaal symposium in Neu
renberg; de „uitgebalanceerde syn
thetische voeding" (BSD). Wat
men daaronder dient te verstaan,
zette een spreker van de Duitse
farmaceutische industrie J. Pfrim-
mer en Co. (Erlangen), uiteen.
BSD is een reuk - en smaakloos
dieet uit de reageerbuis, waarin
aminozuren, hoogwaardige eiwit
ten, koolhydraten, vetzuren, vita
minen en minerale stoffen in een
voor het menselijke organisme op
timale combinatie verwerkt zijn.
In de V.S. leven al sedert twee
jaar enige testpersonen van deze
volsynlhetische voeding. Zij lossen
dagelijks 80 gram voedingspoeder
in telkens een kwart liter water op
en dekken daarmee volledig hun
voedings- en waterbehoefte. Dr.
Eekl, verklaarde, dat zich tot nu
toe bij de testprogramma's geen
storingen hebben voorgedaan.
De voordelen, die de reageer
buis-voeding op medisch gebied
bieden, liggen voor de hand. Voor
en na operaties en bij ziekten van
de ingewanden kan de patiënt nor
maal gevoed worden, zonder dat
men het spijsverteringsapparaat
belast. De uitscheiding is mini
maal. In de ruimtevaart heeft deze
vreugdeloze vorm van voeding ook
al vele malen zeer goed voldaan.
Experts voorspellen haar echter op
aarde en niet alleen in de medische
sector een grote toekomst. Mo
gelijkerwijs kan het synthetische
voedingspoeder eens zo goedkoop
worden geproduceerd, dat op deze
manier zelfs de te verwachten
hongercatastrofen van de snel
groeiende wereldbevolking zouden
kunnen worden verhinderd.
MET GENOT en zonder wroeging
zullen vermoedelijk al spoedig de
rokers van de Bondsrepubliek
Duitsland naar een geheel onscha
delijke sigaret kunnen grijpen- In
de onderzoekingslaboratoria van de
Hauni-fabrieken in Hamburg
grootste producent van machines
voor de sigaretten-industrie zijn
geleerden bezig, de voorwaarden
voor de „gezonde" sigaret te
scheppen. Aldus zal de sigaret van
de toekomst worden vervaardigd:
Speciale machines verwerken de
ruwe tabak tot stof. Bij het stof
wordt water en bindmiddel ge
voegd. Dit produkt wordt tot een
brei vermengd. Cheihici onderzoe
ken de brei op alle substanties.
Daarvan zijn er in de tabaksrook
ongeveer 600. Onder deze mSeten
alle schadelijke stoffen geëlimi
neerd worden. De breiachtige sub
stantie krijgt op een lange band
haar bladachtige vorm terug en
kan dan als de gebruikelijke siga
ret verwerkt worden. Ingenieurs
van de Hamburgse onderneming
hebben reeds speciale machines
ontwikkeld, waarmee de onschade
lijke sigaretten vervaardigd kun
nen worden. Bij deze methode kan
enerzijds de typische tabaksmaak
bewaard blijven, anderzijds kun
nen de rokers ook uit verschillen
de aroma's, zoals vanille-, frambo
zen-, aardbeien of Waldmeister-
smaak kiezen. Op „Dag X", het
tijdstip, waarop de wetenschaps
mensen een veilig signaal voor de
ontgifting van de tabakbrei zullen
geven, kan de produktie direct be
ginnen.
EINDELIJK is het geen loze kreet meer, te zeggen: ik ga naar mijn
mandje. Want het mand-bed is uitgevonden. Niet van wilgentwijgen of
Van riet gevlochten, maar uit polyester vervaardigd in een fraaie vorm
die wel enigszins aan een mand doet denken. Het bed geeft de knusse
gewaarwording van een huisje. Met wielen eronder zou je het zo ach
ter je auto aanhaken om er onderweg in te slapen. Maar dat is hele
maal niet de bedoeling. Men plaatst dit bed ergens in huis, gaat lig
gen in de schuimrubber stoffering tussen de schuimrubber kussens en
wacht de slaap af, kijkend naar t.v., luisterend naar radio, plaatjes,
of telefoon, dan wel starend in het licht. Want dat alles is in het bed
aangebracht. Daarom moet de koper er 16,5 mille voor neerleggen.
gevreesde
arend.'...
ps5s...
luizige luis groet
gevreesde arend hik!
en vraagt goede
medlc'jn om hardnek
kige hik te
genezen.
EEN BEROEMDE en met ere
prijzen begiftigde glasontwerp
ster, de Tsjechische professor
Ludvika Smrkova, zal geen ex
positie van haar werk geven of
alle vazen zijn gevuld met bloe
men. Zij werkt dan ook nauw
samen met tuinarchitecten en
bloemkwekers want vaak die
nen haar vazen om de bloemen
voor een flora-tentoonstelling
te bevatten. Grote, heldere va
zen voor tien tot wel vijftig
bloemen moeten dat zijn.
Maar andere vazen dienen om
samen met bloemen een deco
ratie te vormen in het interieur
van een woonhuis.
Bloemen in huis zijn geen luxe
meer. Zeker niet in de seizoenen
wanneer ze groeien op de koude
grond en floreren op de markt;
wanneer we ze plukken kunnen in
eigen tuin of langs een kanaaldijk.
Maar het is van essentieel belang
dèt ze passen bij de vaas waarin
ze staan, en dat de vaas thuis
hoort in het interieur. Helder,
opaal en zwart glas of glas in
gebroken kleuren, wordt momen
teel als het meest geschikt be
schouwd.
Bij tentoonstellingen van bloe
men speelt het licht een belangrij
ke roi; zij worden meestal vot
een venster of glazen wand gezet,
vooral waar zulke expositiehallen
voornamelijk uit glas zijn opge
trokken. Juist dan onderstrepen
transparante, schitterende vazen de
liefelijke vorm en schoonheid van
bloemen. Deze stelregel zouden wij
gerust mogen doortrekken voor het
moderne huis dat steeds grotere
ramen krijgt, tot hele glaswanden
toe.
Voor elk soort bloemen een an
dere vaas is niet vreemder dan
voor elk soort wijn een ander glas.
Er is helder en effen kristal, gesle
pen of gegraveerd, gekleurd en
met blank slijpsel versierd, be
schilderd, in evenveel vormen als
de fantasie maar bedenken kan.
De oudste glas- en kristalkunste
naars zijn de Egyptenaren, die
zelfs al 2500 jaar voor Christus
kunstmatige edelstenen vervaar
digden. Hun kunst kwam via Ro
me en Byzantium naar Venetië,
trok vandaar naar Duitsland en
bloeide in de late middeleeuwen in
Bohemen. Daar werd in de 17e
eeuw door Kaspar Lehmann glas
ontwikkeld dat helder was als wa
ter met een kristallen schittering,
en dat de juiste hardheid had om
er in te graveren een techniek
die voordien alleen op steen werd
uitgevoerd. Vele honderden jaren
zijn voorbij sinds Lehman's eerste
bokalen met gegraveerde bloem
en andere motieven ontstonden.
Sindsdien is de techniek vervol
maakt.
Oorspronkelijk graveerden de
kunstenaars niet diep en de deco
ratie was geheel mat. Maar langza
merhand werd de graveerkunst
wat dieper uitgevoerd terwijl de
laatste jaren weer de techniek op
leeft bepaalde plekjes te polijsten
om zo een grotere duurzaamheid te
combineren met een geheel gepo
lijst oppervlak van het voorwerp.
Diep graveren verschaft kracht
aan de lijnen en is een zeer gelief
de techniek van decoreren-met-de-
hand bij de fabricage van Boheems
glas. Graveren leent zich voor het
maken van fijne monogrammen en
inscripties, bloemen- en architectu
rale versieringen. Het kan op klei
ne voorwerpen maar ook op grote
vazen worden uitgevoerd. Moderne
Tsjechische glaskunstenaars (en
niet te vergeten de industrie) pas
sen het dan ook toe op gebruiks
voorwerpen, maar ook op sierstuk-
ken, souvenirs, plaquetten en tro
feeën.
Een ander soort fraaie glasdeco
ratie is het slijpen. De hoogte van
het relief en de afmeting van het
motief hangen af vkn ,de vorpa en
het 'doel van..;het ;Vbo.rwes®jf'Dor-
spronkelijk was oök het slijpsel
mat; nu wordt het weer gepolijst
om een geheel glanzend effect te
bereiken. In tegenstelling tot de
graveerkunst wordt het slijpsel
diep uitgevoerd in gekleurd en
„overvangeq" glas, zodat er een te
genstelling in kleuren aan het licht
komt.
Enorme glasovens gloeien in het
Tsjechische Bor waar de elektrische
smeltpotten voortdurend werken.
In de tijd van Lehmann begon Bor
aandacht te trekken. Nog steeds
boeit het de wereld door de
schoonheid van zijn fragiel pro
dukt, waarvan 40.000 verschillende
vormen bestaan. Vierduizend ton
glaswerk in alle toonaarden ver
sierd, waaronder unica voorzien
van certificaten, en creaties van
artistieke fantasie met de hand
-gebeeldhouwd" aan de oven,
stroomt jaarlijks uit Bor over de
wereld; voor driekwart naar Cana
da, USA, Engeland, Australië, Ja
pan en Joegoslavië.
Het Praagse Museum van Kunst
en Kunstnijverheid bezit de groot
ste glascollectie van het land. Maar
een glasindustrie in Noord-Bohe-
men heeft in zijn 250-jarig bestaan
een hoogst merkwaardige verzame
ling aangelegd van 3.600 stuks
waarvan de meeste kunstzinnige
unica zijn. Hier bevindt zich een
kunstwerk van de beroemde gra
veur Dominik Bieman: een met
robijn overdekte bokaal waarop
het portret van een officier is ge
graveerd. Even zeldzaam is de
twee meter hoge vaas die in 1884
werd vervaardigd en ten geschen
ke gegeven aan de Oostenrijkse
Keizer Frans Jozef, voor zijn
Weense Slot Schönbrunn.
I