Elk soort bloem een andere vaas Sovjet-kind van de rekening Ik ga naar mijn mandje O Protest IV Sigaret Voedsel Dat lil ik ook! tiet vurige stra len ijskoud ua- [ter! r SUSKE en WISKE twee toffe totems lucky luke prikkel draad over de prairie josephines O X LO -O X ^josephin! Domme Sidonia! Vaarom moest jij ook net in de vuurlijn van mm ua- terkmn lo- f Jk dacht dat jij de {orde huam hand- Hf haven !j rHii 4 aat ïeueld Gebruiken,} Viskei Uat nu? rJk ral even aan khanolleke vraten nat ue moeten doen, ïjSuske! DE STEM VAN DONDERDAG 2 JULI 1970 het aput me dat ik je in die maskerade moest meeslepen, jollv jumper, maar er zit niets anoers op om met die prikkel draad de mannen van cass casey te passeren... CL m LU iy> DUIZENDEN Sovjet kleuters wachten op toelating tot crèches en bewaarscholen zodat hun moe ders buitenshuis kunnen werken. Zij die worden toegelaten lopen bovendien het gevaar verwaarloosd te worden. Een communistisch par tijorgaan schreef dat een moeder dikwijls een gezond kind brengt en later een ziek kind terugkrijgt. Literatournaja Gazet gaf onom wonden te plannenmakers in het Kremlin de schuld die zi_h wel zorgen maken over het teruglopen van het geboortecijfer in Rusland, maar niets doen om de kinderen te kunnen opvangen. „Alleen in de Russische federatie wachten 200 000 baby's op toelating in crè ches. Zij kunnen er niet in, omdat 120.000 in crèches moeten blijven omdat ruimte in bewaarscholen ontbreekt"- Het blad schreef dat de Sovjet regering sinds 1960 geen roebel toegewezen heeft voor de bouw van kindertehuizen, zodat de be staande ongezond overvol zijn ge worden. Voor de crèches en de bewaar scholen moeten de ouders 12 roe bel per kind per maand betalen. Het blad klaagde ook over de rare plaatsen waar de bestaande bewaarscholen gevestigd werden zodat de ouders veel tijd verliezen met reizen. Het drukte een brief af uit Swerdlovks waarin me vrouw Popov schreef: „Mijn zoon was drie maanden oud toen ik gedwongen werd te gaan werken. Miandenlang probeerde ik hem in een crèche te krijgen en tenslotte lukte het. Nu moeten mijn echtge noot en ik 's morgens om 05.30 uur opstaan. Om 6.15 vertrekken wij met onze kostbare last in onze armen en doen er met een trolley bus bijna een uur over om de crèche te bereiken. Daarna moeten wij een lange bustocht maken om om 07.40 uur ;-an de fabriekspoort te zijn. Dit doen wij nu al vier jaar". AANGEPAST taalonderwijs voor kinderen uit taalarme milieus Punters in Amsterdamse grachten Kaasdragers in plaats van taxi's Alle macht aan het volk Rehabilitatie Weinreb Het recht op onaangepast gedrag Steun aan mensen die slachtoffer zijn of dreigen te worden van de heersen de moraal Een eind aan de achterlijke feodale structuur in het horecawezen Leengeld voor schrijvers Meer subsidie voor kunstenaars Geen Deense wa penfabriek in Limburg Geen oefenterreinen voor leger Geen sportontmoetingen met Zuid-Afri- ka Vormingsonderwijs in de werktijd Arbeidsverbod voor vijftienjarigen Niet meer raffi naderijen in de randstad Niet het socialisme van de gebalde vuist, maar van de gestrengelde vingers, van de ontroerende oog opslag, van de heilige kat Poli tieke gevangenen in Indonesië vrij (wordt vervolgd). EEN THEMA, dat iedêre gourmet jde haren-te-berge'2al doen rijzen, stond in- het middelpunt van een internationaal symposium in Neu renberg; de „uitgebalanceerde syn thetische voeding" (BSD). Wat men daaronder dient te verstaan, zette een spreker van de Duitse farmaceutische industrie J. Pfrim- mer en Co. (Erlangen), uiteen. BSD is een reuk - en smaakloos dieet uit de reageerbuis, waarin aminozuren, hoogwaardige eiwit ten, koolhydraten, vetzuren, vita minen en minerale stoffen in een voor het menselijke organisme op timale combinatie verwerkt zijn. In de V.S. leven al sedert twee jaar enige testpersonen van deze volsynlhetische voeding. Zij lossen dagelijks 80 gram voedingspoeder in telkens een kwart liter water op en dekken daarmee volledig hun voedings- en waterbehoefte. Dr. Eekl, verklaarde, dat zich tot nu toe bij de testprogramma's geen storingen hebben voorgedaan. De voordelen, die de reageer buis-voeding op medisch gebied bieden, liggen voor de hand. Voor en na operaties en bij ziekten van de ingewanden kan de patiënt nor maal gevoed worden, zonder dat men het spijsverteringsapparaat belast. De uitscheiding is mini maal. In de ruimtevaart heeft deze vreugdeloze vorm van voeding ook al vele malen zeer goed voldaan. Experts voorspellen haar echter op aarde en niet alleen in de medische sector een grote toekomst. Mo gelijkerwijs kan het synthetische voedingspoeder eens zo goedkoop worden geproduceerd, dat op deze manier zelfs de te verwachten hongercatastrofen van de snel groeiende wereldbevolking zouden kunnen worden verhinderd. MET GENOT en zonder wroeging zullen vermoedelijk al spoedig de rokers van de Bondsrepubliek Duitsland naar een geheel onscha delijke sigaret kunnen grijpen- In de onderzoekingslaboratoria van de Hauni-fabrieken in Hamburg grootste producent van machines voor de sigaretten-industrie zijn geleerden bezig, de voorwaarden voor de „gezonde" sigaret te scheppen. Aldus zal de sigaret van de toekomst worden vervaardigd: Speciale machines verwerken de ruwe tabak tot stof. Bij het stof wordt water en bindmiddel ge voegd. Dit produkt wordt tot een brei vermengd. Cheihici onderzoe ken de brei op alle substanties. Daarvan zijn er in de tabaksrook ongeveer 600. Onder deze mSeten alle schadelijke stoffen geëlimi neerd worden. De breiachtige sub stantie krijgt op een lange band haar bladachtige vorm terug en kan dan als de gebruikelijke siga ret verwerkt worden. Ingenieurs van de Hamburgse onderneming hebben reeds speciale machines ontwikkeld, waarmee de onschade lijke sigaretten vervaardigd kun nen worden. Bij deze methode kan enerzijds de typische tabaksmaak bewaard blijven, anderzijds kun nen de rokers ook uit verschillen de aroma's, zoals vanille-, frambo zen-, aardbeien of Waldmeister- smaak kiezen. Op „Dag X", het tijdstip, waarop de wetenschaps mensen een veilig signaal voor de ontgifting van de tabakbrei zullen geven, kan de produktie direct be ginnen. EINDELIJK is het geen loze kreet meer, te zeggen: ik ga naar mijn mandje. Want het mand-bed is uitgevonden. Niet van wilgentwijgen of Van riet gevlochten, maar uit polyester vervaardigd in een fraaie vorm die wel enigszins aan een mand doet denken. Het bed geeft de knusse gewaarwording van een huisje. Met wielen eronder zou je het zo ach ter je auto aanhaken om er onderweg in te slapen. Maar dat is hele maal niet de bedoeling. Men plaatst dit bed ergens in huis, gaat lig gen in de schuimrubber stoffering tussen de schuimrubber kussens en wacht de slaap af, kijkend naar t.v., luisterend naar radio, plaatjes, of telefoon, dan wel starend in het licht. Want dat alles is in het bed aangebracht. Daarom moet de koper er 16,5 mille voor neerleggen. gevreesde arend.'... ps5s... luizige luis groet gevreesde arend hik! en vraagt goede medlc'jn om hardnek kige hik te genezen. EEN BEROEMDE en met ere prijzen begiftigde glasontwerp ster, de Tsjechische professor Ludvika Smrkova, zal geen ex positie van haar werk geven of alle vazen zijn gevuld met bloe men. Zij werkt dan ook nauw samen met tuinarchitecten en bloemkwekers want vaak die nen haar vazen om de bloemen voor een flora-tentoonstelling te bevatten. Grote, heldere va zen voor tien tot wel vijftig bloemen moeten dat zijn. Maar andere vazen dienen om samen met bloemen een deco ratie te vormen in het interieur van een woonhuis. Bloemen in huis zijn geen luxe meer. Zeker niet in de seizoenen wanneer ze groeien op de koude grond en floreren op de markt; wanneer we ze plukken kunnen in eigen tuin of langs een kanaaldijk. Maar het is van essentieel belang dèt ze passen bij de vaas waarin ze staan, en dat de vaas thuis hoort in het interieur. Helder, opaal en zwart glas of glas in gebroken kleuren, wordt momen teel als het meest geschikt be schouwd. Bij tentoonstellingen van bloe men speelt het licht een belangrij ke roi; zij worden meestal vot een venster of glazen wand gezet, vooral waar zulke expositiehallen voornamelijk uit glas zijn opge trokken. Juist dan onderstrepen transparante, schitterende vazen de liefelijke vorm en schoonheid van bloemen. Deze stelregel zouden wij gerust mogen doortrekken voor het moderne huis dat steeds grotere ramen krijgt, tot hele glaswanden toe. Voor elk soort bloemen een an dere vaas is niet vreemder dan voor elk soort wijn een ander glas. Er is helder en effen kristal, gesle pen of gegraveerd, gekleurd en met blank slijpsel versierd, be schilderd, in evenveel vormen als de fantasie maar bedenken kan. De oudste glas- en kristalkunste naars zijn de Egyptenaren, die zelfs al 2500 jaar voor Christus kunstmatige edelstenen vervaar digden. Hun kunst kwam via Ro me en Byzantium naar Venetië, trok vandaar naar Duitsland en bloeide in de late middeleeuwen in Bohemen. Daar werd in de 17e eeuw door Kaspar Lehmann glas ontwikkeld dat helder was als wa ter met een kristallen schittering, en dat de juiste hardheid had om er in te graveren een techniek die voordien alleen op steen werd uitgevoerd. Vele honderden jaren zijn voorbij sinds Lehman's eerste bokalen met gegraveerde bloem en andere motieven ontstonden. Sindsdien is de techniek vervol maakt. Oorspronkelijk graveerden de kunstenaars niet diep en de deco ratie was geheel mat. Maar langza merhand werd de graveerkunst wat dieper uitgevoerd terwijl de laatste jaren weer de techniek op leeft bepaalde plekjes te polijsten om zo een grotere duurzaamheid te combineren met een geheel gepo lijst oppervlak van het voorwerp. Diep graveren verschaft kracht aan de lijnen en is een zeer gelief de techniek van decoreren-met-de- hand bij de fabricage van Boheems glas. Graveren leent zich voor het maken van fijne monogrammen en inscripties, bloemen- en architectu rale versieringen. Het kan op klei ne voorwerpen maar ook op grote vazen worden uitgevoerd. Moderne Tsjechische glaskunstenaars (en niet te vergeten de industrie) pas sen het dan ook toe op gebruiks voorwerpen, maar ook op sierstuk- ken, souvenirs, plaquetten en tro feeën. Een ander soort fraaie glasdeco ratie is het slijpen. De hoogte van het relief en de afmeting van het motief hangen af vkn ,de vorpa en het 'doel van..;het ;Vbo.rwes®jf'Dor- spronkelijk was oök het slijpsel mat; nu wordt het weer gepolijst om een geheel glanzend effect te bereiken. In tegenstelling tot de graveerkunst wordt het slijpsel diep uitgevoerd in gekleurd en „overvangeq" glas, zodat er een te genstelling in kleuren aan het licht komt. Enorme glasovens gloeien in het Tsjechische Bor waar de elektrische smeltpotten voortdurend werken. In de tijd van Lehmann begon Bor aandacht te trekken. Nog steeds boeit het de wereld door de schoonheid van zijn fragiel pro dukt, waarvan 40.000 verschillende vormen bestaan. Vierduizend ton glaswerk in alle toonaarden ver sierd, waaronder unica voorzien van certificaten, en creaties van artistieke fantasie met de hand -gebeeldhouwd" aan de oven, stroomt jaarlijks uit Bor over de wereld; voor driekwart naar Cana da, USA, Engeland, Australië, Ja pan en Joegoslavië. Het Praagse Museum van Kunst en Kunstnijverheid bezit de groot ste glascollectie van het land. Maar een glasindustrie in Noord-Bohe- men heeft in zijn 250-jarig bestaan een hoogst merkwaardige verzame ling aangelegd van 3.600 stuks waarvan de meeste kunstzinnige unica zijn. Hier bevindt zich een kunstwerk van de beroemde gra veur Dominik Bieman: een met robijn overdekte bokaal waarop het portret van een officier is ge graveerd. Even zeldzaam is de twee meter hoge vaas die in 1884 werd vervaardigd en ten geschen ke gegeven aan de Oostenrijkse Keizer Frans Jozef, voor zijn Weense Slot Schönbrunn. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19