Sjosephin! Schoonste plek van Nederland NEEM EEN TREKVOGEL IN HUIS 1.00 Britse toptien Woonwagen/camp Utrecht eerst eten! JOSEPHINE Si! LUCKY LUKE SUSKE en WISKE prikkel draad over de prairie twee toffe totems Top-tien hoef me éoordieVnou mod je niet snotneuzen toth dej[ overdrijven, hè! les niet te leien lezen,zefter! f War leren die Wm zouden we zijn dis de jeu^d ons niet "t opporde? i bengels dit dllemal? UIT de boutique van Dior drie avondschoentjes die geheel zijn in gelegd met zilver, iriserend en veelkleurig kristalmozaïek. U ziet dat het legendarische glazen muil tje er niets bij is.' Maar vroegere prinsen waren dan ook eerder aan je voeten te brengen dan de tegen woordige. Intussen zal de scherpe opmerkster dadelijk zien dat dit soort schoentjes en zeer speciaal het voorste met de ovale gesp, het zuivere evenbeeld is van het haute chaussure-modél dat Dior als re presentatief voor zijn wintercollec tie aan het begin van het vorige seizoen de wereld ten toon hield. Zo gaat dat nu: het eenmalige klapstuk van een collectie komt het volgend seizoen (met geringe wij ziging) in de boutique waarvoor het aan de lopende band wordt ge fabriceerd. Wel een heel fijn, klein, lopend bandje maar toch: dat ab solute exclusieve is er af het scheelt dan ook wel een paar hon derd gulden Het tweede schoentje heeft een versiering van slakkehuisjes uit zilverkoord waarmee ook de neus en de hak is overtrokken. Het der de draagt een ronde metalen gesp waarop een kubusje van kristallen troont, precies dienstig om kousen en organza sluiers open te rijten. DE STEM VAN DONDERDAG 25 JUNI 1970 Een bloembak op een paaltje op elke woonwagen, symbool van het „opgeruimd staat netjes". O I I/O CL m UJ "O GO X O ïRlCAN oor een Ikaanse ;jes met l.-f. 1,50 PRIVILEGE HALFZWAAR :hte sigarettentabak voor een pittige filtersigaret. Witte pakjes met een blauwe band. f. 1,59 UNO KWALITEITSPRODUCT vlug! de Postwagen! tege moet! we gaan "zien! wat ermee gebeurd is DENK JE DAT HET MAKKELUK GAAT MET NAGELVULTJE DAT 5PUL IS VBESELUK HARO, WEETJE! *\a\ ONDER het motto „neem een trekvogel In huis" zal de commissie open jongerensociëteiten in Amsterdam een actie „gastvrij Amsterdam" gaan voeren door een beroep te doen op de gezinnen een slaapplaats aan te bieden aan een jonge toerist. In het hoogseizoen zullen volgens de initiatiefnemers de gemeentelijke voorzieningen voor onderdak on voldoende zijn. Veel gezinnen hebben zelf kinderen in de betreffende leeftijd en ien waarschijnlijk wel een logé hebben voor een aantal dagen. Op die manier wordt ook üe nodige communicatie tussen jonge toeristen, de bevolking en de Amsterdamse jongeren gestimuleerd, zo redeneert men. De opzet is niet dat er volledig pension wordt gegeven, het gaat uitsluitend om onderdak. Ieder gezin kan zijn naam, adres en het tijd vak dat men iemand als logé kan hebben, opgeven bij de jongeren- sociëteit waarmee men zich verwant voelt en waar men bij wijze van ireken zijn zoon, resp. dochter ook naar toe zou willen laten gaan. OP de eerste plaats van de Britse hitparade kwam „In the summerti me", een zomerhitje van Mungo Jerry. 1. In the summertime Mungo Jerry. 2. Yellow River Christie. 3. Groovin' with mr. Bloe Mr. Bloe. 4. Cotton Fields Beach Boys. 5. Honey Come Back Glen Campbell, 6. Up the ladder of tihe roof Supremes. 7. Questions Moody Blues. 8. Back Home England World Cup Squad. 9. Abraham, Martin and John Marvin Gaye. 10. Sally Gerry Monroe. In de maand mei werden de vol gende boeken het best verkocht: 1. Bert Garthoff, Zomaar wat zwer ven. 2. Dr. L. de Jong, Het konink rijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog. Dl. 3: Mei '40. 3. Jan Wolkers, Turks fruit. 4. Spoor boekje '70-'71. 5. Marten Toonder, Zoals mijn goede vader zei. 6. Treeske Blase en Anneke Hoh- mann, Plant-aardigheden. 7. Her- bert Marcuse, De eendimensionale mens. 8. Autotest jaarboek 1970- 1971. 9. Dorothee Solle, Fantasie en gehoorzaamheid. 10. Roel van Duijn, De boodschap van een wijze kabouter. HU1SHOUDSHIFT in leuke bedrukte ka toen in de kleuren bleu, zachtgroen en rose. Doorknoop mo del zonder mouw en met roygle zak. Maten S-M-L „SCHOONSTE PLEK van Ne derland". Een meterslang bord tegen het hek dat het woonwa gencentrum De Huppel aan de Huppeldijk aan de rand van Utrecht omsluit. Trots wap pert een vlag aan de mast met de tekst: Opgeruimd staat net jes. Geraniums staan te pron ken bij elke .woonwagen in bak ken op paaltjes. De tegels lijken stuk voor stuk met een tanden borstel schoongepoetst. Alles keurig netjes, een voor inspectie opgeruimd kazerneterrein is er niets bij. Een woonwagenkamp. Bij het uitspreken van het woord alleen al komt bij veel Nederlanders de ge dachte op aan een smerig, modder ig terrein, waar de wagens schots en scheef door elkaar staan, sloop auto's en auto-onderdelen her en der verspreid liggen en slonzige vrouwen en kinderen de voorbij gangers brutaal aanstaren Het is de gemeente Utrecht ge weest, die heeft trachten te bewij zen dat het ook anders kan. Sinds 1967 kent de gemeente een ambte lijke werkgroep straatverontreini ging. Het was deze werkgroep die eind 1967 het besluit nam iets aan het kamp te gaan doen. De direc teur van het kamp, de heer H. van der Craats, was de initiatiefnemer. De werkgroep reageerde onmiddel lijk, bedenkend dat zo'n kamp toch eigenlijk als een gewone stadswijk is te beschouwen zestig wagens, gemiddeld ongeveer 300 inwoners. Het duurde tot oktober 1969 voor er werkelijk een actie op touw gezet werd. Gemeentevoor- lichter Bierens, secretaris van de werkgroep straatverontreiniging: „In september 1969 hebben we een programma gemaakt, een opzet voor een reinigingsactie die zich helemaal zou afspelen in dat woonwagencentrum. Dat program ma werd goedgekeurd door ieder een die erbij betrokken was, de wethouder, de directie en de be stuursraad van het woonwagencen trum, de deelnemende gemeenten rond Utrecht. „We konden starten in februari, maar toen waren de weersomstan digheden van dien aard dat het moest worden uitgesteld. Boven dien hadden we de start van deze reinigingsactie in het centrum wil len laten gelijkvallen met het klaarkomen van het sloopterrein. Als we dat niet gedaan hadden was er van die hele actie niets terechtgekomen. Men moet niet vergeten dat auto's slopen het mid del van bestaan is van een groot deel van de bewoners." Eindelijk kwam dan „grote schoonmaakdag". De wethouder van bedrijven hing de bezem in de mast Een vlag werd gehesen: „Opgeruimd staat netjes". Het had de start moeten zijn in het kamp, maar de bewoners waren zo en thousiast, dat zij het kamp van te voren al aangebezemd hadden. Elke morgen om negen uur geeft nu de kampcorveeër met een bel het sein dat het weer tijd is om te vegen. Ieder veegt zijn eigen vak schoon, deponeert het vuil aan de rand. De coorveeër komt het ophalen. Een simpele zaak, maar in feite heel moeilijk, omdat de belangstelling van de betrokken mensen gauw verslapt. Daarom ook was er een ondersteu ning door een afficheactie: elke week een andere plaat, opgehan gen bij elke woonwagen. Daarom ook een kleurwedstrijd in de kampsehool en de oprichting van jeugdprikploegen, die elke dag na school het terrein zuiveren van papiertjes. Er zijn stemmen opgegaan die zeiden dat dit alles toch wel erg riekt naar bevoogding. De heer Bierens: „Och, bevoogding. Het zijn mensen met een bijzonder ka rakter. Het is natuurlijk zo, dat deze mensen leven van dit soort naieve dingen. Nee, ik zou niet weten waarom dit bevoogding zou moeten heten. Wij hebben deze mensen gewoon een dienst bewezen, maar ze zeggen nu zelf: hoe heeft het vroeger zo kunnen zijn?" IFA. MARGARINE 2 kuipjes van1.14voor Trots uermeldt een groot bord: Schoonste plek van Nederland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21