USA today
ook in
De Beyerd
T.v.-actie voor
nieuw
hospitaalschip
V ernieuwingsproces
komt nu op gang
Nu Is het
lékker
met
lékker:
Beschuit
met
aardbeien.
luister naar
HUIVERINGWEKKENDE REGISTRATIE VAN HET HUIDIGE AMERIKA
Programma in
De Beyerd
BOEK EN PLAAT
T.V.-reportages
zwemmaratlion
POP-FESTIVAL
VIA DE RADIO
VOORZITTER BIOSCOOPBOND:
T
Techniek
Selectie
Medium Cool
Oom agent
Kijkfilm
Jezus
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
„voor mij alléén de béste!
ROYAL CROWN COLA
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
F.
LUCKY
LUKE
rikkel-
draad
over de
prairie
WOENSDAG 24 JUNI 1970
„We moeten het heden afwijzen in al zijn vormen en een
nieuwe toekomst opbouwen", laat Robert Kramer (28) een
van de ondergrondse revolutionairen zeggen in zijn film
„ICE". Deze gedachte blijft je bij na het zien van de negen
films, waarmee de jongste Amerikaanse filmbeweging Cannes
bereikt heeft, en gelukkig ook Nederland, waar in 14 bioscopen
(ook de Beyerd Studio in Breda) de films vertoond worden
in een cyclus van 7 dagen.
Het fraaie zomerweer ten spijt, zal nu het publiek zich moeten
laten zien, want wat hier geboden wordt is ook voor de niet-film-
liefhebber waardevoller dan een vakantiereisje naar de U.S.A., wil
hij op de hoogte raken van wat daar ondergronds aan het groeien
is. Ieder die probeert mee te denken met onze ontevreden jongere
generatie, ieder die zich geëngageerd voelt met het wereldgebeuren,
nu en in de komende tien jaar, kan in deze cine-manifestatie zijn
achtergrond verrijken om méé te denken en méé te voelen.
Déze basis te leggen voor een
mondiale mentaliteitsverandering en
zo met de camera als wapen
een nieuwe wereld helpen opbou
wen, is de jongste trend in cineasti
sche doelstellingen.
Het is een van de facetten van de
volwassen-wording van het medium
film, logisch voortgekomen uit de
positieve verworvenheden van de
nouvelle vague (de vrijheid en iden
titeit van de filmer) en structureel
noodzakelijk in de wereld van van
daag (als de wereld rot is, komt dat
doordat onze existentie rot is, en als
dat zo is, dan kun je je ook als
cineast niet onttrekken aan de
intrigerende rol die jou in dit living
theater is toebedeeld). Door niets te
doen kies je al partij. De cineast
van vandaag moet zijn talenten in
dienst stellen van de „bewustwor
ding van het geweten" door de ca
mera als wapen te gebruiken: regi
stratie, kritiek (desnoods agressief),
communicatie.
Begonnen bij Joris Ivens en Jean-
Luc Godard heeft dit proces in de
evolutie van FILM zich soms langs
zodanige lijnen ontwikkeld, dat ve
len de verzuchting slaken: „Heeft
dit nou iets met „film" te maken!"
Voor de cineast echter die dit
genre filmmaking beoefent is die
vraag weinig relevant. Hij bedient
zich niet meer van de oude formele
„tekens", om de eenvoudige reden
dat die tekens de zijne niet meer
zijn en niet langer de drager kun
nen zijn van zijn conceptie, zijn
ideeën. Er worden trouwens, naar
zijn smaak, al genoeg „mooie" films
gemaakt.
Op de tweede plaats geeft de
techniek hem zodanige instrumenten
in handen dat hij geen FILM meer
behoeft te „maken" (iets produceren
wat er tevoren niet was), maar is
het voor hem voldoende datgene wat
er IS en hem om de een of
andere reden boeit tot film te
maken, domweg vast te leggen en te
zeggen: nou mensen, hier heb je 't;
kijk ook maar.
Belangrijk op te merken is hier,
dat de cineast ook zijn publiek voor
Feitelijkheden- hieromtrent liggen
voor het grijpen. Gewelddadigheid
is dagelijks voer voor pers, radio en
t.v. Een kind van 14 jaar heeft al
2000 doden gezien, stelt „Medium
Cool". Maar de gééstelijke waarde
of onwaarde van al die feitelijkhe
den zal in een door het filmbeeld
ontmaskerd (kunnen) worden door
de min of meer bewuste selectie van
de filmmaker.
Hij moet, zoals Pasolini zegt, een
dubbele prestatie leveren: 1. Hij
moet het beeld-als-téken uit een
chaos van mogelijkheden kiezen en
ordenen; 2. Hij moet het zuiver
morfologische beeldteken (het beeld
zoals het is) zijn eigen individuele
draagkracht meegeven.
Het wonderlijke, en waardevolle
van dit nieuwe filmen is dat je als
toeschouwer objectiviteit en subjec
tiviteit in elkaar ziet opgaan. Feite
lijkheid en betekenis-waarde dek
ken elkaar geheel, althans daar
waar deze negen films geslaagd mo
gen worden genoemd. Wat dit laat
ste betreft mogen we zeggen dat de
programmering in goede handen is
geweest: Huub Bals, Hans Saaltink,
De „Henri Dunant", die na tien jaar trouwen diensten vervan
gen dient te worden.
UTRECHT (ANP) In oktober wordt voor een nieuw hospi
taalschip van het Rode Kruis een grote tv-actie gehouden, die
tussen de vijf en zes miljoen gulden zal moeten opbrengen. Dit
is meegedeeld op de jaarvergadering van het Nederlandsche
Roode Kruis in Utrecht. De nu tien jaar in gebruik zijnde Henri
Dunant begint volgens voorzitter jonkheer G. Kraijenhoff te oud
te worden. De patiënten moeten er voortdurend in bed blijven
liggen en bovendien is de gehele accommodatie niet meer up to
date. In het nieuwe schip zal het mogelijk zijn de patiënten ook
de nodige bewegingsruimte te geven. Volgens de heer Kraijen
hoff zijn er uit de sport- en amusementswereld al vele toezeg
gingen voor medewerking gedaan.
vol is gaan aanzien en dat hij dit
niet langer tracht te beïnvloeden tot
het denken in zijn straatje d.m.v.
vernuftige montage-middelen en
identificerende beelden.
Op de derde plaats maakt hij de
dagelijkse actualiteit tot oorzaak,
aanleiding, middel en doel van zijn
filmen. De jonge filmer ziet zijn
plaats niet naast of boven de maat
schappij; hij staat er met beide be
nen middenin, is er deel van. Dank
zij deze wezenlijke integratie be
hoeft hij niet meer op zoek naar een
aardig verhaaltje. Hij vindt voldoen
de bewogenheid uit zijn confrontatie
met de alledaagse werkelijkheid:
het leven zelf is zijn film: de met
bloed getekende verkeersweg, de
politieke zwijnenstal, de opgekropte
gevoelens van de kleurling, de naar
vrijheid strevende jongeren, de
machteloosheid van het individu, de
„staat" contra burger, de politieman
als eenling en in bataljon, de kracht
van het kapitaal, de zwakheid van
de geweldloze.
Rob du Mée en Ab van Ieperen
waren de staalmeesters, die deze
indringende serie voor het Holland
Festival 1970 hebben uitgekozen.
„Medium Cool" van Haskell Wex-
ler (48) stelt vooral het geweld aan
de kaak, de agressie, waar iedereen
aan gewend raakt. Een verpleegster
vermaakt zich in haar vrije tijd met
het geweld dat anderen het zieken
huis in slaat; een dodelijk ongeluk
is voor de passant of voor de
nieuwsreportage al lang niet interes
sant meer; zelfs de t.v. heeft tegen
woordig een draaiboek om de zieke
maatschappij haar dagelijkse portie
sensatie te geven.
Het programma van de Ame
rikaanse filmcyclus in het kader
van het Holland Festival in De
Beyerd te Breda ziet er als
volgt uit: I. Medium Cool don
derdag 25 juni. II Ice vrijdag 26
juni. Ill End of the road zater
dag 27 juni. IV King Murray en
Some won't go zondag 28 juni.
V Law and order en Celebrati
on maandag 29 juni. VI Paradi
se Now dinsdag 30 juni. Vil
America is hard to see woens
dag 1 juli.
De films I, III, VI en VII
beginnen dagelijks om kwart
over acht en zaterdags om ze
ven uur en om negen uur. De
filmserie II, IV en V heeft als
aanvangstijden 3 drie uur 's
middags en kwart over acht 's
avonds. 1
„Ice" van de 28-jarige Robert
Kramer, een der oprichters van
Newsreel is mij bijgebleven als een
der indrukwekkendste films uit de
ze cyclus. Het is een welkome aan
vulling op Easy Rider. De diepge
wortelde overtuiging van jonge
mensen die nog nooit hun vuisten
gebruikt hebben, maar nu uit
noodzaak naar een machinege
weer grijpen, wordt door Kramer
duidelijk aan het licht gebracht. Te
gelijkertijd hun machteloosheid te
genover een gevestigde orde, die
alleen maar repressief weet op te
treden.
Kramer raakt hier de wezenlijke
problemen van jonge revolutionairen
die moeite hebben de fakkel van
hun idealisme brandende te houden.
Hun slopende twijfels aangaande
methoden en resultaten trachten zij
te overkomen door te zoeken (zon
der veel succes, overigens) naar po
sitieve idealen voor een nieuwe we
reld. Ze weten wat ze willen vernie
tigen, maar beseffen nog niet wat er
precies moet worden opgebouwd en
komen daar ook niet achter.
en het bioscoopbedrijf overwonnen
is.
Vele bioscopen hebben nu haastig
her en der een 16 millimeter-appa-
ratuur moeten lenen. Maar wanneer
zij de vrij eenvoudige investering
voor een definitieve aanschaf aan
durven, zullen zij tot een aanzienlijk
grotere service aan een bepaald deel
van het publiek in staat zijn.
Durven zij daarnaast dan in te
haken op een groeiend politiek en
sociaal-economisch engagement van
datzelfde publiek, dan ziet het er
naar uit dat het „filmpamflet" een
belangrijke rol kan gaan spelen in
maatschappelijke veranderingen, en
dat dit als communicatie-medium de
televisie zal kunnen <">->" heconcur
reren.
De acteurs, hun spel, hun verhaal
zijn in deze film onbelangrijk. Zij
vormen slechts een lijn waaraan de
tekening van een griezelige, angst
wekkende situatie wordt opgehan
gen. Hier en daar neigt de film naar
de oppervlakkigheid van het medi-
um-cool, waarvan de neger opmerkt:
„Jij doet je werk voor de belang
stellenden, die op een afstand de
toestand betreuren, maar niet uit
belangstelling voor degenen die het
slachtoffer zijn". Wexler is echter
op zijn best in die sequenzen, waar
zijn agressieve camera de plaats in
neemt van de acteurs.
„King, Murray" van David Hoff
man is een verukkelijke kijkfilm,
wijkt, wat onderwerp betreft af van
de andere films uit de serie, maar
wordt zeker door de cyclus-titel ge
heel gedekt Samen met „Law and
Order" geeft deze film een, .rijkere
nuancering aan de kijk op uSA-
Today. Als documentaire is hij
uniek in zijn genre.
De brute geslaagde verzekerings
man Murray S. King die met al zijn
lef en zelfingenomenheid een film-
over-zichzelf als het hoogtepunt in
zijn carrière schijnt te zien, spéélt
zichzelf en IS en BLIJFT zichzelf
tot het laatste beeld. Het is een
moderne Citizen Kane geworden,
niet ondanks maar juist door de
steeds aanwezige camera. De kin
derlijke verwaande pias, die zich
hier voor de camera vrijwillig exhi-
bitioneert, roept zowel medelijden
als walging op. Het is vooral de
cameravoering van David Hoffman,
die deze man in zijn ware entourage
plaatst. Zijn totale achtergrond is
typerend voor USA-Today.
Tot zover de 35 millimeter films,
waarvan de eerste twee wèl, de
laatste niet ondertiteld zijn. De
overige films zijn op origineel 16
millimeter formaat, en het zou wel
eens een interessante ontwikkeling
kunnen opleveren, wanneer, dank
zij dit Holland Festival, hier de
drempelvrees van de filmindustrie
Afgezien van „Lauw and Order",
een vrij reëel beeld van oom agent,
hebben deze 16 millimeter films met
elkaar gemeen dat zij de toeschou
wer stimuleren tot bewustwording
van zijn persoonlijke sociale en poli
tieke identiteit. Zij illustreren de
stelling van Marcuse, dat de revolu
tie al volop bezig is. (Paradise Now,
de geruchtmakende film van Shel
don Rochlin over The Living Thea
tre Berlijn en „The End of the
Road" van Aram Avakian en Terry
Southern
De films demonstreren de groeien
de spanningen, waaraan bureaucra
tie en-of machtsmisbruik ten
grondslag liggen, („America is hard
to see" van Emile de Antonio) en de
wil van velen om in de voetsporen
van John Kennedy en Martin Luther
King te bouwen aan een betere
toekomst voor waarheid en recht.
Zij hebben voor een deel een
duidelijk pamflet-achtige stijl,
(vooral „Some won't go" over mili
taire dienstweigeraars en fragmen
ten van „Celebration"). Zij ver
schaffen ons de mogelijkheid de re
volutionaire veranderingen van onze
tijd bij te houden en de achtergron
den ervan te doorzien.
In ieder geval bieden zij aanzien
lijk méér dan wat de Amerikanen
noemen „education through commu
nication". De zelfherkenning en de
herkenning van de wereld om ons
heen zijn uiteindelijk het eerste
vereiste en de noodzakelijke basis
voor democratisering. En het is al
tijd nog een hoopvol teken, dat ook
deze films uit Amerika komen. Zij
verdienen onze volle aandacht.
G. O. A. GOOIKER.
DE BOEKEN die over Jezus
Christus zijn verschenen, met name
in deze en de vorige eeuw, zijn niet
meer te tellen. Vanuit allerlei ge
zichtshoeken hebben zowel gelovi
gen als ongelovigen een meer of
minder bevooroordeelde visie op
Christus of een of meer aspecten
van zijn persoon gegeven. Voor ons
ligt het boekje „Jezus" (de levens
geschiedenis van een religieus ge
nie) van de joodse theoloog prof. dr.
David Flusser.
Hij beperkt zich hier vooral tot de
historische mens Jezus, zoals die
met name uit de (synoptische) evan
geliën van Markus, Mattheus en Lu-
kas naar voren komt. Hoewel zijn
exegese ongetwijfeld her en der
door christelijke theologen zal wor
den aangevochten, is het zeer inte
ressant te lezen hoe deze knappe
joodse geleerde met zijn kennis van
de joodse (rabbijnse) literatuur en
zijn specifieke visie de jood Jezus
heeft beschreven. Het boek is bo
vendien mooi en functioneel geïllus
treerd.
J. LANDMAN
(David Flusser, Jezus. XJitg. W. de
Haan, Bussum, f8,90)
Van de Internationale Zwemmara-
thon Utrecht 1970 voor professionals,
zal de A.V.R.O.-televisie enige direc
te reportages verzorgen.
Zij worden uitgezonden via Neder
land 1 en wel op de volgende tijden:
11.45 - 12 45 uur: de voorbereiding
tot de start, de start zelf en de
eerste ronde: 14.00 - 14.30 uur: de
situatie na twee uur zwemmen;
16.02-16.10 uur: de situatie na vier
uur zwemmen; 17.00 - plm. 17.30
uur: het laatste gedeelte van de
marathon en de finish.
AMSTERDAM (ANP) Oprui
ming van belemmeringen als extra
belasting en censuur voor volwasse
nen, door de huidige regering voor
bereid, zal nu zij veelal door door
het buitenland is achterhaald on
ontkoombaar zijn, wil niet een ele
ment van concurrentie vervalsing in
het geheel van de media-ontwikke
ling sluipen". Dit merkt de voorzit
ter van de Nederlandse Bioscoop
bond, de heer J. G. J. Bosman op in
het jaarverslag over 1969.
In het afgelopen zowel als het
daaraan voorafgaande jaar is het
vernieuwingsproces van het bioscoop-
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
Vrijdag begint in het Rotterdamse
Kralingsebos het openlucht Holland
Pop-festival '70. Drie dagen is de
Nederlandse radio present: VPRO-
Vrijdag rechtstreeks, zaterdag VA-
RA's „Dit is het begin" en de KRO-
programma's „Zesnegenplus" en
„Sjook" en de AVRO sluit op zondag
avond met „Super Clean Dream
Machine" de rij. Zoals van elk pop
festival zal waarschijnlijk ook van
dit Kralings festival een film wor
den gemaakt.
Het aantal groepen waar organisa
tor Barry Visser op rekent is niet
gering. Om er een paar te noemen:
Jefferson Airplane, The Flock,
Byrds, Country Joe, Fairport Con
vention, Pink Floyd en Pentangle
bedrijf op gang gekomen. De voor
zitter verwacht, dat de bioscoop zich
zal handhaven in het leefpatroon en
dat Nederland geen uitzondering zal
maken op andere landen.
Er zijn thans in ons land 434
bioscopen met 221.659 zitplaatsen in
222 gemeenten. Daar werden in het
verslagjaar 2500 films uit 32 landen
vertoond De brutorecette bleef na
genoeg gelijk aan die van 1968, bij
een stijging van de consumptieve
besteding met 9.5 procent. De kaart
verkoop liep iets minder terug, nl.
met 9.5 procent tegen 11.5 procent
in 1968. Aan vermakelijkheidsbelas
ting werd 18,5 procent van de ont
vangsten ofwel f 12.057.000 opge
bracht. Het totale bezoekcijfer was
in 1969 24.755.000 tegen 27.428.000
in 1968.
Met de 18 succesrijkste films
dit is circa 5 procent van de totale
import werd 27,4 procent (in
1968: 23,3 procent) van de totale
recette gemaakt. De titels van deze
films zijn in volgorde van de ge
maakte ontvangsten: Funny Girl,
Jungle Book, Wonder der liefde 2
(Rom.), Wie 't laatst lacht. Gejaagd
door de wind, De langste dag, mrs.
Robinson's minnaar, Rosemary's Ba
by, Techniek der liefdeskunst. Als
m'n wagentje eens kon praten. Slag
om Engeland, dr. Zhivago, Op vrij
ersvoeten, Sound of music, The Wild
Bunch, In dienst van hare majesteit,
Wonder der Liefde I, en Als adelaars
vielen ze aan. Amerika boekte in
Nederland een invoerrecord (sinds
1960) met 138 films.
18.45
18.55
19.04
19.09
22.40
22.55
23.20
VARA
EEN HELE GROTE Q:
Programma voor kinderen die
van clowns houden.
SLUITING
NOS
PIPO DE CLOWN
JOURNAAL
DEN HAAG VANDAAG
(kleur) PUFFENSTUF
IKOR/CVK/KRO/AKK
KENMERK: informatie over
kerk en samenleving
(kleur) JOURNAAL NOS
CHU
POLITIEKE UITZENDING
NOS
HOLLAND FESTIVAL 1970:
Een serie directe uitzendingen
van eigentijdse voorstellingen
onder redactie van Jan Vene-
ma.
DORP AAN DE RIVIER:
Film van Fons Rademakers
naar de roman van Anton Coo-
len „Dorp aan de rivier"
STICHTING SOCUTERA:
Ontwikkelingssamenwerking
STUDIO SPORT
JOURNAAL
NOS
18.45 PIPO DE CLOWN
18.55 JOURNAAL
VARA
19.04 MIDWEEK: Programma om
over door te zagen, als je on
der de 18 bent.
20.00 (kleur) JOURNAAL NOS
20.20 (kleur) NAND: Een program
ma opgebouwd uit scenes en
situaties met Nand Buyl in
steeds verschillende creaties.
20.55 SIMON CARMIGGELT: Het
verhaal: „Nee" uit zijn bun
del „We leven nog"
21.00 (kleur) SIGNALEMENT Luigi
Nono, de in 1924 geboren Ita
liaanse componist
21.40 VERKENNING IN WETEN
SCHAP:
„Leven op dood spoor"
HIRO
22.05 HIRO-MAGAZINE
22.25 JOURNAAL NOS
TELEAC
22.30 VAMOS A VER: Les 20.
23.10 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JEVANJONG
19.55 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 PLEASE-SIR!
TV-feuilleton
21.00 SPEL ZONDER GRENZEN
22.15 GASTPROGRAMMA: HET
VRIJE WOORD
Het Humanistisch Verbond
22.45 NIEUWS
18.35 NIEUWS
18.40 MA PETITE SOEUR
COQUINE. Voor de kleuters
18.55 DE SOCIALISTISCHE
GEDACHTE
19,25 MUSTI. Voor de kleuters
19.30 LA PRINCESSE DU RAIL
19.55 CONTACTS.
Verkeersinformatie
20.00 JOURNAAL
20.30 LA BELLE VIE
Comedie van Robert Enrico.
22.05 LA CARRAUSEL AUX
IMAGE. Nieuwe films.
22.45 JOURNAAL
20.00 (kleur) JOURNAAL
20.15 (kleur) OPSTAND VAN DE
FEDAJIN. De droom van hi
bevrijde Palestina
21.05 SPEL ZONDER GRENZEN
22.20 (kleur) REPORTAGE VAN
DE FDP-PARTEITAG.
22.35 (kleur) JOURNAAL MET
COMMENTAAR EN WEER
BERICHT
22.55 REPORTAGE VAN DE P]
MOTIE VAN VERSCHILLED
DE VOETBALELFTALLEN
19.45 (kleur) HEUTE
20.15 ZDF MAGAZIN
21.00 (kleur) DE WEG NAAR
ITALIë. TV-spel
22.15 (kleur) JOURNAAL
22.25 POLITIE, SPORT EN SH01
(ADVERTENTIE)
Woensdag 24 juni
HILVERSUM I 402 M
VARA: 12.00 Stereo: HalloVol
luk! licht amusementsprogr. met
muz. 12.54 Voor het platteland 13.00
Nws. 13.11 Act. 13.25 Stereo: Klas.
pianoconcert (gr.) 13.45 Gesproken
portret 14.00 Stereo. Lichte gr.-muz.
14.10 Een spelletje voor speurders,
hoorspel 15.15 In de Toonzaal: muz.
door en voor de jeugd 16.00 Nws.
16.03 Sociëteit: Zestig minuten voor
boven de zestig. NOS: 17.02 Onder
de groene linde: oude liedjes 17.20
Toerismo: toeristische informatie uit
binnen- en buitenl. VARA: 17.40
Stereo: Radio-Mannenkoor: klas.- en
volksliederen 17.55 Meded. 18.00
Nws, 18.11 Act. Politieke Partijen:
18.20 Uitz. van de Pacifistisch Socia
listische Partij VARA: 18.3: Stereo:
Klink Klaar zonder nonsens 19.30
Nws. 19.35 Buitenl. weekoverz. 19.45
Stereo: Licht vocaal en instrumen
taal ensemble met zangsolisten 20.10
Stereo: Vara-Dansorkest en solisten
20.40 Herbert mag het zeggen: inter
view met Herb. Joeks 21.15 Stereo:
Metropole-orkest amusementsmuz.
21.45 Country en Western muziek
(opn.) 22.00 Praten met Mies 22.30
Nws., 22.38 Meded. 22.43 Act. 22.55
Stereo: Viool en piano: klas. en
mod. muz. 23.20 Stereo: Tenor en
piano: Mod. liederen 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
Twee: gevar. progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41 Act.;
13.00 Raden maarquiz) NCRV:
14.10 Stereo: Radio-Kamer-orkest:
semi-klas. en klas. muz. 15.00 In 't
zilver: progr voor oudere luisteraars
16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de
jeugd 17.00 Stereo: Twien-Popradio
voor t(w)ieners Overheidsvoorlich
ting: 17.50 O en W Zeg 't maar in
het Nederlands. Henk Stipriaan im
gesprek met drs. A. J. A. van Zoest,
leider van de zomercursus voor jon
ge buitenlanders NCRV: 18 00 Coun
try en Western rubr. 18.30 Nws.
18.41 Hier en Nu: act NOS: 19.00
Openbaar Kunstbezit. Orde van
Vrijmetselaren: 19.10 Kamermuz.
NOS: 19.30 Lichte gr.muz. 19.35
Geen onderdaan maar burger: uitz.
over de staatkundige vorming van
de Nederlander 19.50 Progr voor
blinden en slechtzienden 20.00 Ste
reo: Holland Festival 1970: 20.00
Magazine met reportages interviews,
discussies en perscritieken; 20.15
Portret van Luigi Nono 21.30 Close-
Up van een eiland: doc. over West-
Berlijn 22.30 Nws, 22.38 Cosa Nostra
ook uw zaak: licht muz. progr
met reportages en ber. 23.55-24,01
Nws.
HILVERSUM Hl FM EN 240 M
AVRO: 12.00 Nws. 12.03 Zet
op: vrolijk piatenprogr. (13.00 NwtJ
13.03 Radiojoum.) 14.00 Nws. 14.0!|
Gimmick, piatenprogr. 15.00 Nwif-
15.03 Arbeidsvitaminen 16.00 Nws»
16.03-18.00 Licht piatenprogr. 17.00 L
Nws.; 17.02-17.05 Radiojoum.).
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12,4!
- 12.48 Weerber., meded. en SOS'
ber. voor schippers) 12.55 Buitenl
persoverz. 13.00 Nws., weerber.
dagklapper en beursber. 13.20 Tafel
muz. 14.00 Nws. 14.03 Orkestmuz,
14.30 Voor de jeugd 14.50 Wedstrijd
radioschoolkoor (15.00 Nws.) 15.15
Voor de kinderen 16.00 Nws. 16.0!
Beursber. 16.09 Volksliederen 16.3!
Wedstrijd radioschoolkoor 17®
,Nws„ weerber. en meded. 17.15
Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.30 Voor de
soldaten 18.20 Lekenmoraal en -fili-
sofie 18.30 Sport 18.55 Taalwenken
19.00 Nws. weerber. en act. 19.40
Lichte orkestmuz. 19.45 Adviezen
20.00 Operetteconcert 22.00 Nws.
ber en Dr Zeven Kunsten 22.20
Lichte muz. (23.00 Nws.) 23.40-23.45
Nws.
Donderdag 25 juni
HILVERSUM I 402 M. AVRO: 7.00j
Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Stereo:
Lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radio
joum. 8.20 Stereo: lichte gr.muz.
(8 308 33 De groenteman)
Morgenwijding 9.00 Stereo: Radio
Filharmonisch orkest: semi-klas. f
muz (opn.) 9.35 Waterstanden
Schoolradio 10.00 voor de kleuters!
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-
11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr.f
voor de vrouw (11.55 Beursber.).
HILVERSUM n 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Badinerie: klas,
en semi-klas muz. (gr.) (7.30 Nws.;
7.32 Act.; 7.50 Overweging; 8.0!
Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de vrouw) NOS: 10.00 Wat heeft dat
kind? pedagogische lezing 10.20 Ste
reo: Muz. uit de Barok (opn.) KRO:
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken
11.55 Meded.
HILVERSU MHI 240 M EN FM
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Terug van
weggeweest: muz. van toen voor
luisteraars van nu 9.30 Zzzoeff
lichte instrumentale muz. 10.00 Nws.
10.03 Muz. bij de koffie (11-®
Nws.).
JI
fiÊüt!
Op een proefterrein in Huch
toekomstige maanauto. De k
het registreren en cor.trolere
weerstand bij het overhellen
wordt getest, betaat uit een
HOU DAT MA
TWEE, DE I
ENMEEM T
«i