De ideale stewardess Stakingen Die erwten Fijn, regen In het weekend Aan het begin 1 vreemdelingenstroom, de grootste gevaren te duohten heeft. Een uur nadat captain Corssmit zijn DC-8 aan de grond zette, zit het toestel weer vol. De nieuwe passa giers zijn bruiner dan die van daarstraks. Het wachten is op een startvergunning. Die komt voorlopig niet want de deuren van de cabine gaan weer open. Door de in ter om klinkt de stem van de captain: „We krijgen voorlopig geen vergunning om de motoren te starten. Dat komt omdat de Franse verkeersleiders een stipt heidsactie houden". Het oponthoud valt nog mee. Met een half uur ver traging mag de DC-8 opstij gen. In Nederland, zo laat de captain weten, is het ook mooi weer. De roodgejaste stewardes sen serveren het diner: een plateau met koffiekopje, be stek alles van kunststof suiker, melkpoeder, peper, zout, stukje kaas, een pud dinkje alles keurig ver pakt en het hoofdgerecht Blanquette de Veau au Ca- simir ofwel kalfsblanket met kerriesaus, verpakt in een doosje van aluminiumfolie, goed heet en heel smakelijk. Er zitten zelfs verse erwtjes bij. „Die erwten zijn een heel probleem geweest", zegt chaf-actering B. Hasenkamp. „Om op dergelijke korte vluchten warme maaltijden te kunnen serveren voor zo veel mensen moesten we een kant- en klaarmaaltijd ont wikkelen die uren later sma kelijk opgediend kon worden. Daar kwam nog bij dat voor verhitting aan boord geen mogelijkheid meer was. Kortom 't verhitten moest tevoren op de grond gebeu ren. Maandenlang hebben we geëxperimenteeerd met aller lei combinaties want lang niet alle groenten bijvoor beeld bleken geschiki voor zo'n bewerking. Neem die erwten: wat we ook probeer den, het resultaat was steeds een soort snert. Totdat we tenslotte ontdekten dat ge woon ongekookte verse erw ten op het tijdstip van con sumptie precies gaar zijn en er smakelijk uitzien. De catering van Martinair is een bedrijf op zich. Er worden per week zo'n 25.000 kant - en - klaar - maaltijden klaargemaakt en verstrekt waarvan er aller in het ko mende weekeinde 14.600 wor den geconsumeerd. Er moet zorgvuldig ge werkt worden. Er mag om zo te zeggen geen haar in de soep zitten, want een vlieg tuig is geeii restaurant, waar m-n in zo'n geval even een andere kop soep voor u haalt. De maaltijden moeten houdbaar zijn en afgestemd op c' gemiddelde smaak. De warme maaltijden wor den op de grond samenge steld en in de diepvries ge stopt. Is de dag van con sumptie aangebroken dan worden ze in hete luchtovens verhit tot 90 graden en ver volgens in speciale boxen van isolerend materiaal ge stopt. Zes uur later nog wordt —,'n maaltijd heet en goed van smaak opgediend. Het is een wat omslachtige en kostbare manier van maaltijden verstrekken, maar Mart'nair is er de eni ge Europese luchtvaartmaat schappij door die warme maaltijden op korte trajek- ten biedt. De zon zakt r.car de hori zon. De .oppen van de Pyre neeën zijn nu rose gekleurd. De '-'nderen beginnen slaap te krijgen. Stewardessen ha len hoofd! issentjes en de kens. De belastingvrije cog nac komt te voorschijn. Een borrel voor na het eten. Het wordt donker. Parijs is een ze. van licht met de Etoile al. duidelijk herken baar merkteken. Het is de laatste b zienswaardigheid van de reis. Spoedig begmt de DC-8 te zakken. Als het reusachtige vlieg- t". 'g het platform van Schip hol oprolt, schieten allerlei soorten vervoermiddelen toe. Terwijl de lange 'lurf van de pier de laat ;te passagiers uit het toestel zuigt, klimmen douanemannen, de schoon maakploeg en leden van de bevoorradingsploeg aan boord. „We hebben telkens een uur om h-t toestel leeg te halen en opnieuw te be voorraden en startklaar te maken", zegt de heer Fran cken. De EC-8 zal nog een vlucht naar Malaga maken. Als de passagiers tenslotte het stationsgebouw uitko men, 1" h.t toch te re genen. Gelukki Alle moeite en gedrang zijn voor niets g-w ?st. Want in Spanje scheen tenminste de zon. Een vliegvakantie is een massa-artikel. Het wordt als massaproduk' op de markt gebracht en ook als zodanig geconsumeerd. De vakantieganger koopt een portie zon en het reisbureau en de luchtvaartmaatschappijen leveren die. De rest de reis, het overnachten en de maaltijden zijn voor de zonzoeker noodzakelijke bijzaken. Natuurlijk: de reis moet kort in uren en (vanwege die zon) lang in kilometers zijn. De hotels moeten properder zijn dan het eigen huisde autochtone bevolking moet verdraagzaam zijn en in de restaurants zouden ze eigenlijk ook nog biefstuk met doperwtjes moeten serveren. Maar de hoofdzaak is toch de zon. Hoewel de voorhoede van 1970 al in het zuiden zit of zelfs al terug is van „weggeweest", zit verreweg de meerderheid de dagen af te tellen die hen nog scheiden van de vakantie. En terwijl de vliegende zonzoekers hun vakantiekoffers nog moeten inpakken zijn de reisbureaus al driftig bezig vliegtuigstoelen op te kopen voor het seizoen van 1971. En straks in september, als de grootste drukte voorbij is, beginnen de luchtvaart maatschappijen al die besproken stoelen te verdelen over hun vliegtuigen en nog voor u de volgende vakantie bespreekt, staat uw vlucht al keurig op schema, ook al weet u op dat moment zélf nog niet waar u heen gaat. Diep beneden ons bedekt een wit gele wolken vacht het zui delijke deel van Frankrijk. Alleen enkele sneeuwwitte Pyreneeën- toppen steken er bovenuit. Aan stuurboord glinstert de Golf van Biscaye in de al wat zakkende namid dagzon. echt voor ons uit, waar de wolkendeken ein digt, strekt zich het roest bruine Spanje uit. "Zie je wel", zegt captain Cors smit van de Martinair- DC-8, "Spanje maakt het weer eens waar. De zon schijnt. De bewolking houdt bij de grens op". Via de intercom meldt hij dit verheugende nieuws aan zijn 180 passagiers die achter hem, dicht opeen, in de enorme sigaarvormi- ge cabine zitten. Honderd tachtig Nederlanders op weg naar Malaga. Die zaterdag brengt alleen I Martinair al 3000 passagiers naar hun vakantiebest'em- f mingen om er evenveel op te I halen. In het normale volle I seizoen komen er daar per zaterdag nog wel zo'n dui- 1 zend bij. De vakantiepiek is 5 de grootste plaag van de he- 2 ie toeristenindustrie en van de luohtvaartmaatschappij- en in het bijzonder. Binnen die grote zomerpiek liggen dan nog de weekend-spitsen. „Iedereen schijnt alleen in het weekeinde z'n vakan tie te willen beginnen" zucht Martinairs Ité-manager Joos- ten. „We kunnen de stijgen de kosten alleen maar op- flj vangen bij een gelijkblijven de prijs, als de vakantieperio- R den langer worden. Minstens de helft van onze passagiers W zijn mensen die niet aan vas- f te bedrijfs- of schoolvakan- I ties gebonden zijn. En oude- re mensen bijvoorbeeld; 6 waarom gaan die niet in mei, juni of september? Dan is het er rustiger, niet zo warm en goedkoper. Een ijsje van een kwartje kost dan ook in derdaad een kwartje, be grijpt U?" De zaterdag is de drukste dag en vrijdagsavonds gaan de lichten in het kantoorge bouw van Martinair op Schip- hol niet meer uit. Achttien I vakantievluchten moeten er R de volgende dag worden uit- gevoerd met acht vliegtui- gen. Een nachtelijk telefoon- I tje: of Martinair onmiddel- I lijk 27 ton melk kan overvlie- I. gen naar Lissabon. Nu di- I reet! Er wordt haastig gecij- R ferd, hulptroepen worden in I het geweer geroepen. Het R kan. Kort' daarna stijgen een DC-9 en een DC-6, volgela- R den met melk, op met be- I stemming Lissabon. „Waar- R sohijnlijk voor de Amerikaan- I se Middellandse Zeevloot" I denkt men. Die DC-9 echter 1 moet de volgende dag toeris- ten wegbrengen. Het bedrijf I draait op volle toeren. I Als 's morgens om vier uur R in Roodeschool, Vaals of R Sluis vakantiegangers met R nog dikke ogen van de slaap zich op'weg naar Schiphol R begeven davert ergens boven I Bordeaux de DC-9 terug naar zijn thuisbasis om I straks de families die zo- I juist in hun auto's zijn ge- I stapt, naar Gerona, Rimini f °f Salzburg te brengen. I „Tachtig procent van onze I passagiers gaat naar Span- I je", zegt de heer C. Fran- eken, hoofd gronddienst van I Martinair. Die zaterdag I maakt men drie vluchten op I Malaga, twee op Alicante, I BIZA, Palma en Gerona. Wat doet' de heer Franken I zélf in zijn vakantie? „Vlie- I gen naar Spanje" zegt hij. Als rond vijf uur de DC-8 van captain Corssmit voor B de tweede maal die dag I °P de luchthaven van Mala- K ga neerstrijkt, staan daar B ook al vliegtuigen van Trans- E avia en de KLM, passagiers i uitbrakend alsof het om da- I gelijks woon - werk -verkeer I gaat. De veel te kleine aankomst- en vertrekhal van de luchtlia- I ven is een bonte heksenketel I van gaande en komende toe- listen die elkaar verdringen I voor de buffetten om hun eer- I ste of laatste goedkope sher- ry of Cuba-libre in de wacht B te slepen. Politiemannen, met I knuppel en pistool aan de I gordel slaan 't gekrioel met donkere ogen gade en 't' zou- I den geen Spanjaarden zijn I politiemannen of niet als I ze niet vooral naar de fraai I gebouwde, door de zon ge- I bronsde noordelijke schonen i keken, als chef Franco juist van dit hippe, gebroekpakte en Goedgemutste deel van de Achter de schermen van uw vliegvakantie LOPENDE BAND IN CATERING BIJ MARTINAIR. FOTO'S HENK LINDEBOOM. Voor het vertrek controleert de 25-jarige stewardess M. van Voorst uit Amsterdam haar uniform. Een luchtvaartmaatschappij kan nog zo haar best doen en zij kan er de kostbaarste organisatie-systemen tegenaan gooien s de zaak staat of valt met de stewardess. Want voor de passagier is ZIJ de maatschappij. Bij een chartermaatschappij als Martinair moet een stewardess over ijzersterke persoonlijke eigenschappen beschikken. Het maakt een heel verschil uit of je wat timide emigrantenouders, uitbundige vakantievierders, brooddronken Feijenoordsupporters, Ajax-spelers met vliegangst of in feestelijke stemming verkerende scheepsbeman- ningen vervoert. Eén ding blijft hetzelfde voor al deze mensen is de stewardess degene die de maatschappij vertegenwoordigt. Mejuffrouw Maaike Van Haren, waarnemend hoofd stewardessen van Martinair beschrijft Uw ideale stewardess als volgt Zij moet over een natuurlijke charme beschikken; als ze ook nog een schoonheid is, dan is dat aardig meegenomen, maar de charme is hoofdzaak. Zij moet zelfstandig en nuchter kunnen optreden onder alle omstandigheden en daarvoor heeft ze een zeker natuurlijk over wicht nodig. Daarbij moet ze altijd ontspannen en vriendelijk blijven. Zij moet bovendien een behoorlijke ontwikkeling hebben. Kortom een stewardess moet een ideale gastvrouw van na ture zijn. jgmoHMRI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 27