uitnodiging
éaghtcS.
mij zie je niet meer!
1Ne mahen er 'n
estitr feest var!
assistente
Waarom verpleegkundige?
Onderofficier
ACADEMISCH ZIEKENHUIS DIJKZIGT
ROTTERDAM
AMJ' :.<y'
TE KOOP
STERKENS
Made fel. 01626-2577
«Kaspa-bredanv
In het weekend
Aan het begin
l.oMGBIJLAGE VAN
DE STEM VAN ZATERDAG 20 JUNI 1970
Daar is veel over te vertellen, meer dan een pagina van
een krant kan bevatten. Daarom plaatsen wij deze
Ipl
voor een voorlichtingsavond, alwaar een docente de
mogelijkheden van de opleiding tot verpleegkundige
uiteen zal zetten.
Op deze avond, die gehouden wordt op 23 juni a.s.
om 20.00 uur
in het Auditorium van het ziekenhuis, zal de directie U en
eventueel Uw ouders gaarne ontvangen.
Komt u van buiten Rotterdam, dan zullen de reiskosten
worden vergoed.
Voor deelname aan de opleiding die jaarlijks op
1 maart, 1 september of 1 december aanvangt, gelden
de volgende toelatingseisen:
MAVO (MULO)-diploma of gelijkwaardige opleiding
een minimum leeftijd van 17 jaar en 7 maanden.
Voor inlichtingen kunt U zich wenden tot het
Secretariaat van de verplegingsdienst,
telefoon 010-132260, toestel 3749.
Ook kunt U per briefkaart de leerlingenfolder aanvragen.
Vermeld slechts Uw naam en adres met vermelding
„leerlingenfoider" vacaturenummer OA/. .83.
Het adres is: Academisch Ziekenhuis Dijkzigt,
Dr. Molewaterplein 40, Rotterdam.
Beregoeie tijd geweest. Massa's geleerd. Gewoon een goeie basis
voor m'n Bemetel-opleiding bij de FOKKER bedrijfsschooi. Nu nog
effe gauw praten met die lui van FOKKER en dan... zoef—- zoefff™
op vakantie om fris te starten voor vliegtuigbouwer.
Doen.... Jij ook
w
j.
Bedrijf Dordrecht
Mij/weg 55 tel. 01850-37744
Bedrijf A violanda
Veer dam Papendrecht tel. 01850-50044
1) 8 stalen kapspanten
overspanning 16 meter.
2) een grote partij stalen lichtmasten
3) een lastrans+ormator
4) Grote partij stalen ramen
5) Hekwerk voor afrastering
6) Dinbalken, 28 32 34 45.
7) 2000 ton granietkeien
500 ton kinderkopjes.
Als zwembad of strand wel wat
erg ver weg zijn. is er altijd nog
een speelvijver, met 3 opblaasbare
tingen, doorsnede 1.30 m. 14.90
Steenen Hoofd 14-tel. (01600) 22541*
Verkoopbedrijf in kantoormachines, meubelen,
systemen, papier, teken- en kantoorartikelen.
Wij vragen een
op de afdeling ADMINISTRATIE, voor de fakturering
korrespondentie, e.d.
leeftijd vanaf 18 jaar
goede type-vaardigheid
Mulo of gelijkwaardige opleiding
Aanmelding schriftelijk of mondeling.
Voor het maken van een afspraak
vragen naar de heer Brouwers.
Kennis
overbrengen op
anderen...
Als het je lijkt om jonge kerels
moderne technische vakbekwaamheid
bij te brengen... Als je zin hebt om
leiding te geven in een sportief beroep...
Als je houdt van een leven vol actie
en afwisseling... Als je beschikt over eigen
initiatief, besluitvaardigheid en
doorzettingsvermogen... Dan ben je
uitermate geschikt om een carrière als
onderofficier op te bouwen bij de
Koninklijke landmacht.
De toekomstige onderofficier ontvangt
zijn veelzijdige opleiding aan de
Koninklijke Militaire School te Weert.
Vanaf de eerste dag verdient hij een
goed salaris.
Vraag inlichtingen over de opleiding tot
bij de Koninklijke landmacht.
Voorwaarden voor toelating:
16 t/m 22 jaar, MAVO of MTJLO-dipIoma,
3 jaar HBS of schakelklas UTS met goed
gevolg doorlopen hebben, dan wel een
getuigschrift voor een gelijkwaardige
opleiding bezitten.
Degenen die in het bezit zijn van een
getuigschrift LTS of enige klassen
voortgezet onderwijs hebben doorlopen,
kunnen ook tot deze opleiding worden
toegelaten, echter na eerst de schakelklas
van 9 maanden te hebben gevolgd.
doorfiafen wat niet verlangd wordt. MZ-0051^^^
Diep beneden ons
bedekt een wit
gele wolken
vacht het zui
delijke deel van
Frankrijk. Alleen enkele
sneeuwwitte Pyreneeën-
toppen steken er bovenuit.
Aan stuurboord glinstert
de Golf van Biscaye in de
al wat zakkende namid
dagzon. echt voor ons uit,
waar de wolkendeken ein
digt, strekt zich het roest
bruine Spanje uit. "Zie je
wel", zegt captain Cors-
smit van de Martinair-
DC-8, "Spanje maakt het
weer eens waar. De zon
schijnt. De bewolking
houdt bij de grens op".
Via de intercom meldt hij
dit verheugende nieuws
aan zijn 180 passagiers die
achter hem, dicht opeen,
in de enorme sigaarvormi-
ge cabine zitten. Honderd
tachtig Nederlanders op
weg naar Malaga.
Die zaterdag brengt alleen
Martinair al 3000 passagiers
naar hun vakantiebestem
mingen om er evenveel op te
halen. In het normale volle
seizoen komen er daar per
zaterdag nog wel zo'n dui
zend bij. De vakantiepiek is
de grootste plaag van de he
le toeristenindustrie en van
de luchtvaartmaatschappij
en in het bijzonder. Binnen
die grote zomerpiek liggen
dan nog de weekend-spitsen.
„Iedereen schijnt alleen
in het weekeinde z'n vakan
tie te willen beginnen" zucht
Martinairs Ité-manager Joos-
ten. „We kunnen de stijgen
de kosten alleen maar op
vangen bij een gelijkblijven
de prijs, als de vakantieperio
den langer worden. Minstens
de helft van onze passagiers
zijn mensen die niet aan vas
te bedrijfs- of schoolvakan
ties gebonden zijn. En oude
re mensen bijvoorbeeld;
waarom gaan die niet' in mei,
juni of september? Dan is
het er rustiger, niet zo warm
en goedkoper. Een ijsje van
een kwartje kost dan ook in
derdaad een kwartje, be
grijpt U?"
De zaterdag is de drukste
dag en vrijdagsavonds gaah
de lichten in het kantoorge
bouw van Martinair op Schip
hol niet meer uit. Achttien
vakantievluchten moeten er
de volgende dag worden uit
gevoerd met acht vliegtui
gen. Een nachtelijk telefoon
tje: of Martinair onmiddel
lijk 27 ton melk kan overvlie
gen naar Lissabon. Nu di
rect! Er wordt haastig gecij
ferd, hulptroepen worden in
het geweer geroepen. Het
kan. Kort' daarna stijgen een
DC-9 en een DC-6, volgela
den met melk, op met be
stemming Lissabon. „Waar
schijnlijk voor de Amerikaan
se Middellandse Zeevloot"
denkt men. Die DC-9 echter
moet de volgende dag toeris
ten wegbrengen. Het bedrijf
draait op volle toeren.
Als 's morgens om vier uur
in Roodeschool, Vaals of
Sluis vakantiegangers met
nog dikke ogen van de slaap
zich op'weg' naar Schiphol
begeven davert ergens boven
Bordeaux de DC-9 terug
naar zijn thuisbasis om
straks de families die zo
juist in hun auto's zijn ge-
stapt naar Gerona, Rimini
°f Salzburg te brengen.
tachtig procent van onze
passagiers gaat naar Span
je zegt de heer C. Fran
cken, hoofd gronddienst van
Martinair. Die zaterdag
maakt men drie vluchten op
twee op Alicante,
if, Palma en Gerona.
Wat doet' de heer Franken
zelf m zijn vakantie? „Vlie
gen naar Spanje" zegt hij.
Als rond vijf uur de DC-8
van captain Corssmit voor
de tweede maal die dag
op de luchthaven van Mala
ga neerstrijkt, staan daar
0°. al vliegtuigen van Trans-
a^la en de KLM, passagiers
Uitbrakend alsof het om da
gelijks woon - werk -verkeer
gaat.
De veel te kleine aankomst
en vertrekhal van de luchtha
ven is een bonte heksenketel
van gaande en komende toe-
nsten die elkaar verdringen
voor de buffetten om hun eer-
ste of laatste goedkope sher
ry of Cuba-libre in de wacht
te slepen. Politiemannen, met
knuppel en pistool aan de
gordel slaan 't gekrioel met
donkere ogen gade en 't' zou
den geen Spanjaarden zijn
Politiemannen of niet als
ze niet vooral naar de fraai
gebouwde, door de zon ge
bonsde noordelijke schonen
a!s chef Franco juist
n dit hippe, gebroekpakte
en voedgemutste deel van de