uitnodiging éaghtcS. mij zie je niet meer! 1Ne mahen er 'n estitr feest var! assistente Waarom verpleegkundige? Onderofficier ACADEMISCH ZIEKENHUIS DIJKZIGT ROTTERDAM AMJ' :.<y' TE KOOP STERKENS Made fel. 01626-2577 «Kaspa-bredanv In het weekend Aan het begin l.oMGBIJLAGE VAN DE STEM VAN ZATERDAG 20 JUNI 1970 Daar is veel over te vertellen, meer dan een pagina van een krant kan bevatten. Daarom plaatsen wij deze Ipl voor een voorlichtingsavond, alwaar een docente de mogelijkheden van de opleiding tot verpleegkundige uiteen zal zetten. Op deze avond, die gehouden wordt op 23 juni a.s. om 20.00 uur in het Auditorium van het ziekenhuis, zal de directie U en eventueel Uw ouders gaarne ontvangen. Komt u van buiten Rotterdam, dan zullen de reiskosten worden vergoed. Voor deelname aan de opleiding die jaarlijks op 1 maart, 1 september of 1 december aanvangt, gelden de volgende toelatingseisen: MAVO (MULO)-diploma of gelijkwaardige opleiding een minimum leeftijd van 17 jaar en 7 maanden. Voor inlichtingen kunt U zich wenden tot het Secretariaat van de verplegingsdienst, telefoon 010-132260, toestel 3749. Ook kunt U per briefkaart de leerlingenfolder aanvragen. Vermeld slechts Uw naam en adres met vermelding „leerlingenfoider" vacaturenummer OA/. .83. Het adres is: Academisch Ziekenhuis Dijkzigt, Dr. Molewaterplein 40, Rotterdam. Beregoeie tijd geweest. Massa's geleerd. Gewoon een goeie basis voor m'n Bemetel-opleiding bij de FOKKER bedrijfsschooi. Nu nog effe gauw praten met die lui van FOKKER en dan... zoef—- zoefff™ op vakantie om fris te starten voor vliegtuigbouwer. Doen.... Jij ook w j. Bedrijf Dordrecht Mij/weg 55 tel. 01850-37744 Bedrijf A violanda Veer dam Papendrecht tel. 01850-50044 1) 8 stalen kapspanten overspanning 16 meter. 2) een grote partij stalen lichtmasten 3) een lastrans+ormator 4) Grote partij stalen ramen 5) Hekwerk voor afrastering 6) Dinbalken, 28 32 34 45. 7) 2000 ton granietkeien 500 ton kinderkopjes. Als zwembad of strand wel wat erg ver weg zijn. is er altijd nog een speelvijver, met 3 opblaasbare tingen, doorsnede 1.30 m. 14.90 Steenen Hoofd 14-tel. (01600) 22541* Verkoopbedrijf in kantoormachines, meubelen, systemen, papier, teken- en kantoorartikelen. Wij vragen een op de afdeling ADMINISTRATIE, voor de fakturering korrespondentie, e.d. leeftijd vanaf 18 jaar goede type-vaardigheid Mulo of gelijkwaardige opleiding Aanmelding schriftelijk of mondeling. Voor het maken van een afspraak vragen naar de heer Brouwers. Kennis overbrengen op anderen... Als het je lijkt om jonge kerels moderne technische vakbekwaamheid bij te brengen... Als je zin hebt om leiding te geven in een sportief beroep... Als je houdt van een leven vol actie en afwisseling... Als je beschikt over eigen initiatief, besluitvaardigheid en doorzettingsvermogen... Dan ben je uitermate geschikt om een carrière als onderofficier op te bouwen bij de Koninklijke landmacht. De toekomstige onderofficier ontvangt zijn veelzijdige opleiding aan de Koninklijke Militaire School te Weert. Vanaf de eerste dag verdient hij een goed salaris. Vraag inlichtingen over de opleiding tot bij de Koninklijke landmacht. Voorwaarden voor toelating: 16 t/m 22 jaar, MAVO of MTJLO-dipIoma, 3 jaar HBS of schakelklas UTS met goed gevolg doorlopen hebben, dan wel een getuigschrift voor een gelijkwaardige opleiding bezitten. Degenen die in het bezit zijn van een getuigschrift LTS of enige klassen voortgezet onderwijs hebben doorlopen, kunnen ook tot deze opleiding worden toegelaten, echter na eerst de schakelklas van 9 maanden te hebben gevolgd. doorfiafen wat niet verlangd wordt. MZ-0051^^^ Diep beneden ons bedekt een wit gele wolken vacht het zui delijke deel van Frankrijk. Alleen enkele sneeuwwitte Pyreneeën- toppen steken er bovenuit. Aan stuurboord glinstert de Golf van Biscaye in de al wat zakkende namid dagzon. echt voor ons uit, waar de wolkendeken ein digt, strekt zich het roest bruine Spanje uit. "Zie je wel", zegt captain Cors- smit van de Martinair- DC-8, "Spanje maakt het weer eens waar. De zon schijnt. De bewolking houdt bij de grens op". Via de intercom meldt hij dit verheugende nieuws aan zijn 180 passagiers die achter hem, dicht opeen, in de enorme sigaarvormi- ge cabine zitten. Honderd tachtig Nederlanders op weg naar Malaga. Die zaterdag brengt alleen Martinair al 3000 passagiers naar hun vakantiebestem mingen om er evenveel op te halen. In het normale volle seizoen komen er daar per zaterdag nog wel zo'n dui zend bij. De vakantiepiek is de grootste plaag van de he le toeristenindustrie en van de luchtvaartmaatschappij en in het bijzonder. Binnen die grote zomerpiek liggen dan nog de weekend-spitsen. „Iedereen schijnt alleen in het weekeinde z'n vakan tie te willen beginnen" zucht Martinairs Ité-manager Joos- ten. „We kunnen de stijgen de kosten alleen maar op vangen bij een gelijkblijven de prijs, als de vakantieperio den langer worden. Minstens de helft van onze passagiers zijn mensen die niet aan vas te bedrijfs- of schoolvakan ties gebonden zijn. En oude re mensen bijvoorbeeld; waarom gaan die niet' in mei, juni of september? Dan is het er rustiger, niet zo warm en goedkoper. Een ijsje van een kwartje kost dan ook in derdaad een kwartje, be grijpt U?" De zaterdag is de drukste dag en vrijdagsavonds gaah de lichten in het kantoorge bouw van Martinair op Schip hol niet meer uit. Achttien vakantievluchten moeten er de volgende dag worden uit gevoerd met acht vliegtui gen. Een nachtelijk telefoon tje: of Martinair onmiddel lijk 27 ton melk kan overvlie gen naar Lissabon. Nu di rect! Er wordt haastig gecij ferd, hulptroepen worden in het geweer geroepen. Het kan. Kort' daarna stijgen een DC-9 en een DC-6, volgela den met melk, op met be stemming Lissabon. „Waar schijnlijk voor de Amerikaan se Middellandse Zeevloot" denkt men. Die DC-9 echter moet de volgende dag toeris ten wegbrengen. Het bedrijf draait op volle toeren. Als 's morgens om vier uur in Roodeschool, Vaals of Sluis vakantiegangers met nog dikke ogen van de slaap zich op'weg' naar Schiphol begeven davert ergens boven Bordeaux de DC-9 terug naar zijn thuisbasis om straks de families die zo juist in hun auto's zijn ge- stapt naar Gerona, Rimini °f Salzburg te brengen. tachtig procent van onze passagiers gaat naar Span je zegt de heer C. Fran cken, hoofd gronddienst van Martinair. Die zaterdag maakt men drie vluchten op twee op Alicante, if, Palma en Gerona. Wat doet' de heer Franken zelf m zijn vakantie? „Vlie gen naar Spanje" zegt hij. Als rond vijf uur de DC-8 van captain Corssmit voor de tweede maal die dag op de luchthaven van Mala ga neerstrijkt, staan daar 0°. al vliegtuigen van Trans- a^la en de KLM, passagiers Uitbrakend alsof het om da gelijks woon - werk -verkeer gaat. De veel te kleine aankomst en vertrekhal van de luchtha ven is een bonte heksenketel van gaande en komende toe- nsten die elkaar verdringen voor de buffetten om hun eer- ste of laatste goedkope sher ry of Cuba-libre in de wacht te slepen. Politiemannen, met knuppel en pistool aan de gordel slaan 't gekrioel met donkere ogen gade en 't' zou den geen Spanjaarden zijn Politiemannen of niet als ze niet vooral naar de fraai gebouwde, door de zon ge bonsde noordelijke schonen a!s chef Franco juist n dit hippe, gebroekpakte en voedgemutste deel van de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 26