religie en kunst MEKKA VOOR DE KUNST Washington raakt met Kennedy-Centre cultureel weer „bij TOSORBINE UNIEKE EXPOSITIE IN DELFTS MUSEUM UNIEKE SCHOOL IN UTRECHT Groot tekort aan goede wen maag i diarree TSELAARS EN PERLIEDEN METSELAARS (LIEDEN TERS JTOVSRHUUR ZONDER CHAUFFEUR OVéKA ZON WERINGEN Wegmet i pukkels en] I niee-etei's i DDD J Aann.bedrijf KINDERCULTUT IR WAJANG HANDWERKKUNST Tekort Dienstverlening Onder één dak U vakantiedagen huis, andere eet- ea vonten en... plotseling J leeg", -wordt U wee lasselijk. Hoe vaak st niet voor dat TJ last uist op vakantie. Wat n onnodig, zo'n. nare n darmstoomis. OR.BINE - witte, aan- tabletten - bevat 6 •kende stoffen die de ot rust krengen en de aden zuiveren - de stopt. Voor die typi. omemarigheid hoort lORBINE (f2.55 p6r in elke reisapotheek, voor de zekerheid luisje mee. Uis zo weer in orde J en hoeft geen dag van Uw vakantie te missen. t maag en ingewanden HKSW AGENS de Luxe 1300 Busjes 9 pers. Bestel DE STEM 's Avonds tevoren halen, onder Extra Kosten ie nieuwste auto's voor de laagste k.m.-prijs I TOTAL SERVICE STATION Haagweg 29 Oranjeboomstr. 55b Breda Tel. 01600-31290 Ook dekkleden en bungalowtenten L. HOEBEN N.V. Korte Schijfstraat 11 Tilburg 04250-34840* e koop nog verlui* uizen, mooi voor ujen ewoning in de toetast andbergweg f 22*- lalkoenstraat f 22M- .eeuwerikstr. f 22,000.- Veth. Romboutestratf tod. Monfensstraat^ Jhassésingel f 15®" Duyvenvoorde- straat f 2O.0t- Dr. v. Campenstraat Spadestraat f 26.»- Grazendonkstr. f 19* Baronielaan f 30* 1 Beukstraat f 23* (Anno 1896) Nw. Ginnekenstraal4i Tel. 24421* - Brei' I u hoeft niet meer telg] 1 aandielelükehnidirfsa DDD heft direkt de jeuM j Zo komt n niet in.de I leiding om door laatk de narigheid nog te v ergeren. DDD-mets™'i septische bestanddel desinfecteert. EnbesM de bacteriën diep huid. DDD snelwerke» I wetensehappeluke Pi L raten maken uw weer gaaf en ..f®z°aar.' voel maar en k«k n» lotion erème zeep RAAGD goed m hoog loon. LULSHOF k liatstraat 17a, Riddert 01804-3231. tariefwerk, g°ed te Tilburg, R°s d of 0 woningen it. WASPIK s-avonds na 6 uur JAVA (Van een medewerker) DELFT „Twee kopjes met hoog opgaande hoofdtooi, waar schijnlijk onderdelen van een gongstandaard, Java. Collectie W" staat er in de catalogus van de tentoonstelling „Java Religie en Kunst", gehouden in het Etnogra fisch Museum te Delft, 'n Paar nuchtere zakelijke regeltjes maar zij vertegenwoordigen een kleine wereld van schoonheid. Bezoekers van de oude middeleeuwse stad Brugge wordt wel eens aangera den: Ga eerst de gevouwen han den van Maria van Bourgondië zien, in de Lievevrouwekerk, en dan zult ge Brugge kunnen begrij pen. Wij zijn zeer geneigd te zeg gen: Als u in 't Etnografisch Mu seum komt, ga dan eerst naar de bovenzaal om die kopjes onder no. 164 te zien en u zult verstaan waar het hier om gaat. Want als u die verstilde glimlach waar neemt van het wezen dat wij voor een Bodhisattwa houden dan ziet en voelt u de geest van de hele collectie: een verzameling van kunstvoorwerpen waardoor de re ligieuze ervaring van de Javaan se mens zichtbare gestalte heeft aangenomen. Natuurlijk is het ene voorwerp van groter kunstwaarde dan het an dere en vinden wij dit mooier dan wat daarnaast staat, maar we zou den er goed aan doen die westerse maatstaven even terzijde te schui ven, indien dit mogelijk is, omdat er hier anders gewaardeerd moet wor den. Vooreerst hebben we te maken met het feit dat sinds onze middel eeuwen kunst en religie uit elkaar gegaan zijn, waardoor het profane alleen schoonheidservaring heeft kunnen geven. In de religieuze kunst is deze emotie verbonden met het hoogste innerlijke weten, met de Theosofia in de oorspronkelijke zin: de wijsheid omtrent de goddelijke dingen. Wie het zo vermag te zien, zal pas ten volle van deze unieke tentoonstelling kunnen genieten. Samengesteld onder leiding van de heer J. van der Werff, van wie ook het initiatief uitging, is de col lectie van Hindoe-Javaanse en isla mitische kunstvoorwerpen, aarde werk, wapens, toneelattributen, mu ziekinstrumenten, batikdoeken, etc. zorgvuldig en overzichtelijk inge deeld met het oog op de velen die allerminst vertrouwd zijn met deze uitheemse cultuur. Bovendien is er een catalogus voor gedrukt die veel weg heeft van een leer-leesboek met uitmuntende illustraties, dat ieder een die maar interesse heeft, op een gemakkelijke manier voorlicht. Uitgaande van het wonderlijk mooie kopje (zie begeleidende illus tratie) zou de bezoeker eerst de Hindoeperiode kunnen nemen en de steensculpturen bekijken zoals de Brahma van no. 13 (geleend uit Leiden) zittend op de lotos, het bidsnoer in de rechter-, de vliegen- waaier in de linkerhand, driehoofdig want hij is de eerste persoon van de goddelijke drieëenheid der Hindoes, het opperwezen dat in zichzelf be staat en verscheen uit de lotus, sym bool van de reinheid. Onder de bronzen is er één waardoor dit ge loofsaspect (de hedendaagse christe lijke theologie beschouwt dergelijke symbolen als te behoren tot de oero- penbarimg) nog sterker tot uitdruk king brengt. De „Trimurti" die on der no. 49 in de catalogus genoteerd staat, een wonderlijk mooi beeldje van de „Drievoudige, die de werelden doet geboren worden: Brahma de Vader, Maija de Moeder, Vishnu de Zoon. Geest, Stof en Leven. Ieder houdt de beide anderen in zich be sloten en alle drie zijn één in het onuitsprekelijke" zoals de Brah- maanse leer luidt. Het beeld heeft verwantschappen met onze laat-go- tiek waarin de statigheid niet verlo ren liep maar toch verlicht werd door het sierlijk vloeiende. Trou wens er zijn vele bindingen tussen de Hindoecultuur en de christelijke kunst van de middeleeuwen. De tijd dat wij zonder veel begrip over „afgodsbeelden" spraken ligt nu toch wel achter ons. Het gaat hier om dezelfde toewijding, de devotie tot het heilige waaraan de mens zijn beste kunnen heeft opgeofferd. Maar ook voor degenen die niet zo diep op de geestelijke achtergronden van het tentoongestelde willen of kunnen ingaan, biedt de collectie veel merkwaardigs. Zo is er veel aandacht besteed aan het Javaanse toneel, aan de Wajang Purwa, het spel met de uit leer gesneden pop pen die op een wit scherm geprojec teerd worden, aap de verwante Wa jang Gedog en de Wajang Kelitik of Krutjil, de platte houten poppen met de beweegbare armen. Volgt de Wa jang Golèfc die gebruik maakt van ronde fijnbesneden poppen, Wajang Topeng, het spel yan gemaskerde mensen terwijl de dalang hun rollen reciteert en de laatste soort die voor deze expositie natuurlijk zeer be langrijk is: de Wajang Bèbér die in feite een platenvertoning is. Er is zo'n Wajang Bèbérrol te zien, waar op een Pandjiverhaal afgebeeld is, de figuren zijn trois-quart getekend, de monden min of meer en-face en de expressie van de figuren in hun acties getuigen van een groot mees terschap. De rol is waarschijnlijk uit het einde van de 17de eeuw. Dan staat hier achter in de zaal een wajangtheater met een dubbel ga- melaminstrumentarram uit eigen be zit dat alleen reeds een bezoek aan de tentoonstelling waard is. U vindt er enkele collecties van speelpoppen die tot de mooiste in hun soort behoren en vergeet niet aandacht te besteden aan de maskers voor de Wajang Topeng gebruikt. Want hier worden we direct aangeraakt door een mystiek element van het oude cultuurgoed: de mens die het wezen van een ander aanneemt, stervelin gen die in de huid van goden of demonen kruipen om hen hier op aarde te representeren. En met hoe veel uitdrukkingskracht hebben de makers van deze maskers de voor gestelde verbeeld: de reus Judapati, bruinroos type met spitse neus en plastische krullen, goedmoedig en log in vergelijking met de demon onder no. 270. En voor wie deze exotische schoonheden van ons oude „ïnje" wil beschouwen als gewone kunst voorwerpen, die daar nu staan om alleen maar een lust voor het oog te zijn, is er een keuze te over: de besneden panelen van een deur ajour bewerkt uit 1898 (vermoede lijk toegang gevende tot de binnen- galerij waar de Wajang werd ver toond), het zijn voorwerpen die meestal over het hoofd gezien wor den in zo'n veelheid van prachtige dingen. Maar wat een kostelijke handwerkkunst. De zeer oude hang lamp met kettingen voor ceremo nieel gebruik in de vorm van een gevleugelde vrouw (catalogus 36) en die andere schitterende gesmede lamp met de vier hertachtige figu ren rond een zittende vrouwenfiguur die met no. 46 als flamboyante te genhangers tot de mooiste Hindo- bronzen gerekend moet worden. De batikkunst is evenmin vergeten en kan hier in zijn verschillende procé dés bewonderd worden, vanaf de rijkste vogelmotieven der „semen tedjo" (ontluiken van het loof) tot een simpeler motief van de „Udian liris" (zachte regen, vanwege de di agonale hoofdlijnen). En merkwaar dig: wist iemand dat er in Indië rond 1900 batiks gemaakt zijn die geïnspireerd werden door de Ju gendstil? U kunt zoiets zie.n onder no. 193. Een tentoonstelling als deze is ook berekend op mensen die zich minder voor kunst interesseren maar wel een historische zin voor „vreemde landen" hebben. Ook zij komen_ aan hun trekken, zij het in iets mindere mate dan de speurders naar het kostelijk schoon. Onder de islamitische sector bijv. vinden ze mooie klederdrachtpoppen en de voorstelling van een moslimhuwe- lijk: er zijn oude wapens, korans en de muziekinstrumenten die op zich zelf al een studie waard zijn. Kort om het is een van de beste tentoon stellingen die wij in dit museum ooit zagen. We hopen dat de toeris ten die Delft deze zomer zullen bezoeken, er niet aan voorbijgaan. Hij zal tot december duren. Heer Brahma, de schepper der werelden tronend op zijn lotoskussen. Masker van de reus Judapati uit het Wajang Topeng- spel. „Houten kopje piet hoogopstaande hoofdtooi" waarin de hele collectie gesymboliseerd wordt. Leerlingen van het instituut aan het werk. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Aan de Utrechtse Catharijnesingel staat nog maar kort een unieke school, het Instituut Vakopleiding Tand- techniek. Geen kunstgebit zo moeilijk, geen kroon zo bewerke lijk of de cursisten kunnen hem maken als ze deze school met goed gevolg hebben doorlopen. Het is eigenlijk altijd maar een vreemde zaak geweest met de oplei ding van tandtechnici in Nederland. Er is nu nog maar één school voor, en dat is deze, geopend op 4 april van dit jaar. Voor het praktische vak van tandtechnicus was voor die datum alleen maar een schriftelijke opleiding. Raar maar waar. Niet voor niets wees de voorzitter van de stichting vakopleiding examens en voorlichting tandtechnici in een rede bij de opening van de school op de slechte examenresultaten, die bij de schriftelijke cursus behaald worden. Zestig jaar bijna is er een strijd gevoerd om tot oprichting van deze school te komen. Wie kunnen deze opleiding bezoe ken, hoe laing duurt ze en wat kan men er mee bereiken? Die vragen hebben we voorgelegd aan de heer M.P. Lodewijks, de nestor van de docenten aan de school. Het niveau van de vooropleiding moet Ulo of Mavo 3 zijn. De cursist moet een werkkring hebben in een tandtech nisch laboratorium of bedrijf. De in de lessen beschreven werkstukken moet hij dus in de praktijk gelijk tijdig leren maken. Vier jaar lang volgt de cursist één wekelijkse les- dag. Deze lesdagen worden door het bedrijf waar de cursist werkt be taald. De cursus tandtechnicus omvat een algemeen technisch gedeelte in het eerste jaar. Het tweede jaar is gewijd aan de prothese, het derde jaar krijgen de kroon- on inlay tech nieken een beurt en in het vierde jaar de orthodontische techniek. Wie melden zich nu voor de cur sus aan? De heer Lodewijks: „Dit vak trekt veel mensen, die zowel technisch als kunstzinnig aangelegd zijn. Het is echt geen sinecure en je moet beslist kunstzinnig zijn om bij voorbeeld tandvleespartijen te kun nen nabootsen. Bedenk aan de ande re kant eens wat een techniek er vereist is om het kauwvlak van een kroon bijvoorbeeld zo goed mogelijk te maken". Heeft dit vak een goede toe komst? „Wel degelijk. Voorlopig zijn er nog zo'n tweeduizend tandartsen te kort. Wat zou een tandarts moeten, doen zonder tandtechnicus? Aan goede tandtechnici is er beslist een groot tekort. Vergeet niet dat het een bijzonder arbeidsintensief be roep is". Hoe zit het met de verdiensten? „Alles is geregeld bij CAO en als we zo de schalen bekijken dan lo pen die van 185 gulden voor een vijftienjarige tot een dertienhonderd gulden voor een 32-jarige. Daarnaast zijn er nog verschillende toeslagen, die het salaris aanmerkelijk om- hoogbrengen. Zestien werkdagen per jaar vakantie en een heel goede pensioenvoorziening. Zijn er nog speciale kosten ver bonden aan de opleiding? „Voor de vier leerjaren is een bedrag van 220 gulden aan boeken nodig.Daarnaast moet elke leerling een beperkt handinstrumentarium hebben. De benodigde materialen, met uitzondering van edele metalen, worden door het insituut verschaft. Het cursusgeld bedraagt tweehon derd gulden per jaar". WASHINGTON (AP) Tegen het einde van 1971 zullen de mil joenen toeristen, die naar Was hington komen, op hun lijst van de dingen die men gezien móet hebben een nieuwe grote attrac tie aantreffen: het Kennedy Cen tre voor de uitvoerende kunsten. Als de dromen van de ontwer pers werkelijkheid worden zal het Kennedy Centre zowel de ar men als de rijken dienen, zowel het land als de stad en de min naars van volksmuziek zowel als die van de komische opera. Er zijn lange tijd geldelijke moei lijkheden en disputen geweest rond om het gedenkteken van het land voor president John F. Kennedy, maar thans werpen de zes verdie pingen hoge omtrekken hun schadu wen over de Potomac. Het grootste gedeelte van het blanke Cararisch marmer, een geschenk van de Itali aanse regering, is bevestigd aan het 210 meter lange en 100 meter brede geraamte. Binnenin komen een ope ragebouw, een concertzaal, een to neelzaal, een filmzaal, tentoonstel lingszalen, vergaderzalen en onder de grond een garage van drie verdie pingen. Verwacht wordt, dat het centre, waartoe in 1958 het initiatief is genomen door pres. Eisenhower met de bedoeling, dat het een „mek- ka voor de kunst" zou zijn, na vele vertragingen in de herfst van 1971 zal wordien geopend. Terwijl het beroemd werd om zijn musea en tentoonstellingsgebouwen voor beeldende kunst had Washing ton een jammerlijk tekort aan be hoorlijke mogelijkheden voor muziek, dramatische kunst en dans en nam in dit opzicht onder de hoofdsteden van grote landen een uitzonderlijke plaats in. Het Russische Bolsjoiballet heeft hier eens een ijs-arena moeten ver anderen in een dansvloer, het ko ninklijk Deens Ballet gaf uitvoerin gen in een bioscoop en het vorige jaar sloegen verscheidene Broadway- s tukken op tournee Washington over, omdat er geen geschikt toneel was. Maar de ontwerpers van het Kenne dy Centre willen meer dan alleen maar een nieuw stedelijk cultureel centrum. „Het zal niet slechts een plaats zijn, waar de elite en de uit verkorenen komen om vermaakt en bevredigend te worden", zegt de voorzitter van de raad van commis sarissen, Roger Stevens. Hij is de man, die het Empire State Building te New York heeft gekocht en ver kocht voor hij de onroerende goede ren verwisselde voor het theater. Stevens verwacht, dat studenten en toeristen, die naar Washington ko men, bijna elke dag tegen lage prij zen in het centre van een eerste klasse kunstuiting zullen kunnen genieten. En hij denkt massa's toegangsbe wijzen tegen redelijke prijzen collec tief te verkopen aan de duizenden deelnemers aan reizen „alles inbe grepen" waarmee elke dag toeristen naar Washington komen. William McCormick Blair, een ge wezen ambassadeur die directeur van het centre is, verklaart te ho pen dat leerlingen van middelbare scholen tijdens excursies naar de, hoofdstad wellicht kosteloos repeti ties van toneelstukken of balletten in het Kennedy Centre zullen willen bijwonen. Hij merkt op, dat het cen tre krachtens zijn stichtingsoorkonde en volgens de bedoeling van de or ganisatoren een groot deel van zijn tijd moet wijden aan dienstverlening aan het publiek. Uit redevoeringen van Stevens, Blair en de artistieke leider, Geor ge London kan worden afgeleid, dat hun opvatting van „cultuur", de tra- ditionale opera, het ballet, sympho- nische muziek en eventueel jazz om vat. Sommige Washingtonse critici hebben hun verweten, dat zij bij hun plannen de nieuwe muziek hebben vergeten, de Janis Joplins en Bob Dylans en de vele elektronische en roek-groepen. De organisators noemen deze kri tiek unfair en zeggen dat het hun be doeling is een ruimer kring te beha gen dan die van de kamermuziek. „Ik heb altijd belang gesteld in de voornaamste stroming in de Ameri kaanse muziek", zegt London, een bas-bariton van de opera. „Ik wil rock, volks-, plattelands- en western muziek in het centre, maar alleen het beste ervan". Blair zegt instemmend: '„Als het goed is willen we het hebben". Hijzelf is een liefhebber van jazz en ziet uit naar de dag, waarop het cen tre gastheer kan zijn van het jaar lijkse College Jazz Festival. Films boeien Blair eveneens en toen hij onverwacht ontdekte, dat er ruimte was voor een filmzaal met 500 zitplaatsen, ging hij praten met de beheerders van filmotheken over de mogelijkheid van festivals van b.v. Garbo-films. Dit alles behoort tot de dromen voor de zeventiger jaren. Inmiddels proberen Stevens, Blair en Londen nog 2,5 miljoen dollar uit particulie re bronnen te krijgen om het centre te voltooien en sluiten zij voorlopige verbintenissen af voor de feestelijke opening. Volgens de oorspronkelijke stich tingsakte moet het Amerikaanse volk het geld bijeenbrengen en zou de federale regering de waardevolle grond aan de oever van de rivier ge ven. E,r is echter geen geld ingeza meld tot president en mevr. Kennedy in 1962 de leiding namen van een tv- uitzending over een gesloten circuit tussen 62 steden en toen bedroegen de ontvangsten slechts een derde van het verwachte miljoen dollar. Het oorspronkelijke concept van architect Edward Durell Stone was een complex van vele gebouwen naar het voorbeeld van het Lincoln Cen tre te New York, dat 110 miljoen dol lar zou kosten. Stevens hield Kenne dy voor, dat het niet mogelijk zou zijn zoveel geld uit particuliere bron nen te putten en de architect her zag zijn plan zodanig dat alle za len voor uitvoeringen zich onder een dak zouden bevinden. Een van de eerste daden van pre sident Johnson na de dood van Ken nedy in 1963 was het congres te verzoeken het centre naar Kennedy te noemen en uit de federale geld- den een even groot bedrag beschik baar te stellen als dat van de particuliere schenkingen. De bijdra gen worden nog altijd gegeven op een 50-50-basis, maar de kosten zijn van het in 1964 geschatte bedrag van 46,4 miljoen op dit ogenblik. Met de bouw is in het laatst van 1965 begon nen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 9