VOORBEREIDING WERK OOSTERSCHELDE Afsluitmethode nog onbekend DOOR"'™ Protest tegen parkeerplaats op oude spoorlijn in Hulst Oude bekenden van Terneuzen Tuinder Vrijheid, blijheid. maar met op de camping. gratis nstuif zeeland Duizenden toeristen vallen uit de boot Café houder wil meer parkeerruimte voor klanten cuwe adjunct- iecteur n lts in hulst atingsexamen 5-Terneuzen dy Bar in Heikant] grdag open EER BLIJFT GOED Philips T~^\ bij 3 Philips Photoflux fUtsblokjes Ond erscheiclïngen voor brandweer commandanten ZZ - Zeventig 26 juni open REACTIE VAN MENSEN DINGEN EN DADEN 3 DONDERDAG 11 JUNI 1970 8 NEUZEN Voor het toe], ;amen voor de eerste k] ri van de M.T.S. zijn geslaag de LTS. Temeuzen: idenaert, Westdorpe; J. Bo \xel; J. Boon, Axel; J. Boom iet; B. de Bouvré, Axel; j er, Sas v. Gent; A. v. Houck ïzen; S. Kieboom, Sas v. Gen' ch, Temeuzen; J. Meyer, Ter A. Overdulve, Axel; R. ïeeren, Sluiskil; S. Pasveer nzen; W. v.d. Peyl, Terneuzer l. Pijl, Terneuzen; P. Sarnee Gent; H. Schoonakker, Sluis Snoeys, Sluiskil; R. Vercruys. rervliet; A. Verlinde, Axel; j Sluiskil; G. Meulenberg, Ter F. Spuessens, Philippine. de LTS. Hulst: rssens, Vogelwaarde; F. v. Hal St.-Jansteen; J. de Poorter asteen; J. Dobbelaer, Bosehk; t G. Neve, Kloosterzande; E. del St.-Jansteen; J. v. Goetherr isteen; J. de Wit, Clinge; T. rl oven, Hulst; P. de Schepper! S. Breepoel, Hulst; A. Heil Hulst; R. de Burger, St.-Jan- P. de Kind, Kapellebrug; pk aele, Koewacht; R. v. Itegerri lamen; P. Weesmaes, Graauwf de LTS. AXEL: inssens, Koewacht; J. v. Leen-1 Terneuzen; J. Matthijs, Axel;| rller, Sas v. Gent. de LTS. Ossendrecht: mwereijs, Hulst; P. v. Steen] Sas v. Gent. de LTS. Slikkeveer: olk, Slikkerveer. de Lagere Landbouwscl eleman, Axel. de Middelbare Landbouwsck Dixhoorn, Axel. de LTS. Goes: Mul, Terneuzen; A. Schouwe-1 Wemeldinge. de LTS. Oostburg: Opdorp, Waterlandkerkje; Vijnckel, Eede; R. de Reu, IJ-1 Ijke; A. Schepper, St.-Kruis; G.I aert, Eede; T. v. Graefschept, werden 22 kandidaten afgerve- het toelatingsexamen voor de klas theoretici v.d. MTS zijn igd: de R.k.-MAVO Temeuzen: ngels, Temeuzen; E. Vint, I orpe; P. Loef, Terneuzen; H s, Sluiskil; R. de Smet, Sluis-1 de Bock, Westdorpe; E. Brup Sas v. Gent; V. Veeraus, :il; M. Musters, Terneuzen. -Scholengemeenschap Jï- Oostburg: ips, IJzendijke; R. Pijffem. I urg; P. Mullaert, Biervliet;! I raete, Hoofdplaat; A. Kofe, ande; E. v. Beijsterveld, de Openbare mavo, Ter» Terneuzen; A. Koster, Hocl ilderman, Terneuzen. de Chr. Mavo, Temeuzen: uiljam, Zaamslag; H. Vermairtl uzen; N. de Vos, Terneuzenp layser, Terneuzen; v.d. Vaai' luzen: R. Westrate, Terneuzen] de Chr. Mavo, Oostburg: rans, Cadzand; J. Vergouwil le. tsscholengemeenschap, OoslJ Zwart, Schoondijke. -HBS „St.-Willibrordus-colli Goes: tterhoeve, Hoedekenskerke. senius Lyceum, Hulst: Vullems, Axel; P. de Bruyi| de Chr. Mavo, Axel: olfert, Axel; J. Jansen, Axel; J] y, Axel; O. de Bart, Axel. n de r..k. Mavo Hulst: Leemput, Stoppeldijk; A. 'l tem, Kloosterzande; J. Wijn-1 Hengstdijk; R. v. Acker, Axel; d. Veeken, Boschkapelle; A- St..Jansteen; P. de Nijs, Cling®]I erckx, St.-Jansteen; R. Rottiei] msteen; F. de Vilder, Hulst; Gucht. Hulst. Er werden 8 en afgewezen. i het Petrus Hendius Lyceum suzen: erbeek, Terneuzen. Tan een onzer verslaggevers) IIKANT Heikant heeft er e»| -bar bij. De nieuwe uitgaansm'] :heid is Candy Bar gedoopt en f rgebracht in café 't Hoekske. 5 mei heeft de nieuwe bar ut® gedeeltelijk afgebouwde technr l installatie proefgedraaid. Nu ^1 aver dat de bar zaterdag defnU' I n officieel geopend zal worde»-1 disco-bar is uitgerust me'. I rste voorzieningen op dit gebino. een moderne geluidsinstal®1'I en licht versterker, die erV(r I dat de intieme verlichting kWP'| op de maat van de muziek. (Van een onzer verslaggevers) DE VOORST (N.O.P.) Het komende jaar wordt bijzonder be langrijk voor de laatste, moeilijk ste en kostbaarste fase in de uit voering van de Delta-werken. Volgende zomer zal Rijkswater staat namelijk een beslissing moe ten nemen over de afsluitingsme- thodiek van de negen kilometer brede Oostersclielde-mond. Aldus ir. H. A. van der Tuin van de „Delta Dienst van Rijkswater staat" tijdens de persdag in het Waterloopkundig laboratorium De Voorst in de Noordoostpolder. In dit laboratorium zijn technici in opdracht van Rijkswaterstaat, in een speciaal daarvoor gebouwde Oosterschelde-hal (25.000 m2 groot), druk bezig met het meten van de maritieme krachten tussen Bergen op Zoom, het Volkerak en de Noord zee. Zij hebben daar nauwkeurig op schaal een overzichtsmodel gemaakt van de Oosterschelde en daarnaast een detailmodel van het tracégebied van de Oosterscheldedam. Hun bevindingen zullen mede be palend zijn voor de keuze die ge maakt moet worden tussen twee be proefde afsluitingstechnieken, n.l. de afdamming door middel van doorlaatcaissons of door een geleide lijke sluiting met behulp van een kabelbaan. Het is mogelijk dat beide technie ken toegepast zullen worden bij de amputatie van de Oosterschelde zee arm. Voordat men begint met de defini tieve sluiting, die zal plaatsvinden in de periode 1372—1978, hebben de bedwingers van de zee de Ooster- scheldemonding (door de aanleg van werkeilanden op bestaande pla ten) gespleten. Na de nodige voorbereidingen le hebben getroffen zal vanuit de werk eilanden en vanuit de werkhavens „Schelphoek" (Schouwen) en „So- phiapolder" (Noord-Bevel,and) ge lijktijdig de aanval worden ingezet op de stroomgaten Hammen, Schaar, Van Roggcnplaat en Roompot. Wat de dichting van deze stromen betreft, zal 100 miljoen kubieke me ter zand, twee miljoen ton mijn- fsteen, twee a drie miljoen ton stort- 'steen en anderhalf miljoen vierkante meter aan bodemverdedigingen ge- I moeid zijn. De kosten voor dit gi gantische werk werden in 1968 'bp 570 miljoen gulden geraamd. (ADVERTENTIE) HET HUIS VAN ST. ELOY Reeds meer dan een halve' eeuiv zijn wij specialisten Minutieus wordt in de Ooster- schelde-lial in de Noordoostpoldcr op schaal het laatste grote Delta project nu al uitgevoerd. (Van onze correspondent) AMSTERDAM De vakantie van enkele duizenden Nederlandse toe risten dreigt in het water te vallen omdat een schip niet op tijd klaar is. Dit wordt toegegeven door,het Ver- eenigd Cargadoorskan coor dat op treedt voor Fred Olsen Lines. Het voornemen van de rederij was, een nieuwe motorschip, genaamd „Blenheim" (capaciteit 1200 passa giers) die seizoen 25 maal op en neer te laten varen tussen Amsterdam en Kristiansand. De oplevering, die oor spronkelijk eind maart had moeten plaatsvinden, is door de werf uitge steld tot na de zomer. Pogingen van jFred 01sei\,Qiri jn plaats van,„Blen heim", waarop enkele duizenden Ne derlanders hadden geboekt, eén Ver vangend -scbie; te vinden-.- zijn mis lukt. De in gebreke blijvende rederij kan krachtens de kleine lettertjes van de v er voer sove re en komst niet aan sprakelijk worden gesteld. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondente) SAS VAN GENT Op het con gres van de Belgische brandweerfe deratie te Schaarbeek (B.) ontving de Nederlandse delegatie, beslaande uit de heren H. den Hartog, com mandant brandweer Borsele en E. L. de Vriend-te commandant brandweer Sas van Gent, de eremedaille van de Belgische brandweerfederatie uit handen van majoor Rombouts. Ter gelegenheid van het congres van de Nederlandse brandweercommandan ten te Amsterdam ontving de heer A. L. de Vin, commandant brand weer Terneuzen, dezelfde onder scheiding uit handen van kapitein commandant H. Geers van de brand- weer Brugge. Deze medaille viel ook ten deel aan de heer A. Swieb, hoofdbrandmeester van Vlaardingen, in brandweerkringen bekend als ju rylid bij brandweerwedstrijden. (Vervolg van pag. 1) „Het is zonder meer een ellende zegt de lieer Bink. „Door de roet en stofwolken is het voor ons her haaldelijk onmogelijk om buiten in de tuin te staan. Het heeft zijn weer- •slag op hel hele bedrijf. Met die roet en stofwolken kan ik niet werken, liet is nu onmogelijk om op een be hoorlijke manier dit tuinbouwbedrijf te runnen." Overigens gaat het er de heer Bink niet om de asfaltinstallatie per se weg te hebben. „De nieuwe weg moet er komen, en de werkzaameden die daarvoor moeten worden verricht, zijn een noodzakelijk kwaad. Maar als liet effe kan wil ik er toch niet de dupe van worden. Ik neem aan dat mijn schade vergoed zal worden," zegt de heer Bink. De schade die hij nu geleden heeft, zegt hij moeilijk exact te kunnen schatten. Wel heeft de heer Bink het over tientallen duizenden guldens. Tenminste voor dit jaar. Volgend jaar zal de machine er waarschijnlijk ook wel staan en de heer Bink ver wacht dan weer schade te hebben. De lieer G. .1. Rolder, hoofduitvoer der bij liet aannemersbedrijf Reef. zei gistermiddag op de hoogte te zijn van de klachten van de lieer Bink. Dat de asfaltinstallatie schadelijke stoffen verspreidt, zei de heer Rolder niet te geloven. „Wat er uit de installatie komt is in hoofdzaak waterdamp," zei de heer Rolder. Overigens deelde hij mee dat de klachten van de heer Bink zullen moeten worden onderzocht. „Wij wil len nooit hebben dat iemand schade van ons ondervindt, maar dan moet die schade ook aangetoond worden, aldus de heer Rolder. ZIERIKZEE (ANP) De com missaris der koningin in de provin cie Zeeland, mr. J. van Aartsen, zal op vrijdag 26 juni in Zierikzee de officiële opening verrichten van de visserij tentoonstelling ,.ZZ-Zeven tig". Hoewel de expositie het accent legt op de visserij, wórdt'ook aan dacht besteed aan de tot verdwij ning gedoemde schaal- en schelpcul tuur, die eeuwenlang zo karakteris tiek is geweest voor Zierikzee en wijde omgeving. 'an een onzer verslaggevers) LST De heer P. Hamel^t luist is met ingang van n I ie schoolj a&T benoemd tot a I -directeur van de lagere tech® I school in Hulst. Als gev<™l an heeft hij besloten een jneties in het verenigingslef schieten. De heer Hamel-®; ;ds geruime tijd als leraar Ede school verbonden. Hij v° .eer E v. d. Water op, rd jaar met pensioen gaat. aaf I ilg* I die Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag, opgesteld door het K.N.M.I.: Vrij warm, met later meer bewolking plaatselijk een „.^^vooruitzichten in cijfers ge- middeld over Nederland. vriidag: aantal uren zon: 4 I 12, min.-temp.: 3 tot 8 graden bo- I a ?ormaa1-; max.-temp.: 2 tot 7 gra- l"en boven normaal; kans op een dro- lêe periode van minstens 12 uur: 95 ■Procent; kans op een geheel droog J etmaal: 70 procent. It2??r zaterc,a8: aantal uren zon: 3 I 1 11. min.-temp.: 3 tol 8 graden bo ll™ "wmaal; max.-temp. 1 tot 6 gra- I oen boven normaal; kans op een I roge periode van minstens 12 uur: I PrI)ccnt; kans op een geheel droog |etmaal: 60 procent. STRANDVERWACHTING: |Het blijft volop zonnig met tijdelijk Ij™ !e,s, koelere zeewind. In de mid |„f® t0(* n°g 20 a 23 graden. Zee Iwa.er 17 graden. Lv°0rU,itzichten: ^eer waarschijnlijk I ns ke<L weekeinde nog zo- lbTr\Straindweer terwi-il de luchtdruk 1- Noordzeegebied langzaam [Weer iels gaat stijgen. (Van een onzer verslaggevers) HULST De voormalige spoor lijn TerneuzenBelgië is voor wat het gedeelte op het Hulster grondgebied betreft, de inzet ge worden van een verbeten touw trekkerij. Bewoners van de Van de Maelstedeweg in Hulst hebben geprotesteerd tegen de plannen van een ter plaatse wonende eafé houder, om een gedeelte van de spoorlijn achter zijn etablissement de bestemming te geven als par keerplaats. De caféhouder wil zijn zin door drijven ten behoeve van zijn klan ten; de andere bewoners willen dat kosle wat kost verhinderen, want ze vrezen, dat het met de rust gedaan zat zijn, wanneer straks autobussen en auto's met Belgische bezoekers re gelmatig gaan stoppen. Een deel van de grond rondom de lijn achter het betrokken café wordt reeds als par keerruimte gebruikt. De caféhouder wil evenwel de plaats vergroten met het oog op het bezoek van de (voornamelijk Belgi sche) klanten. Vooral 's maandags is de behoefte aan parkeergelegenheid groot is. Nu nog moeten de autobus- verband met de Hulster weekmarkt broot is. Nu nog moeten de autobus sen, die met tientallen arriveren, passagiers afzetten op het terrein van het voormalige Hulster spoorwegem placement. De bewoners van de huizen, direct grenzend aan het toekomstige par keerterrein, voelen er weinig voor om straks in de walm van de zware die selmotoren komen te zitten. Ze heb ben daarom de Nederlandse Spoor wegen laten weten bezwaren te heb ben tegen de bestaande plannen en gevraagd de caféhouder een huur contract te weigeren. Behalve op de walm is men ook niet erg happig op de grote gezel schappen Belgische toeristen, die over het algemeen nogal luidruchtig blijk geven van hun aanwezigheid. Men vreest dat het met de rusj voorgoed afgelopen zal zijn, als men de café houder onverhoopt zijn gang laat gaan. Bovendien is men van mening, dat het geen zin heeft om de parkeer ruimte ter plaatse uit te breiden, om dat in de directe omgeving gelegen heid genoeg is om auto's en bussen te stallen. De N.S. hebben tot nog toe niet ge reageerd op de bezwaren. En Terneu zen lieeft een vertegenwoordiger la ten weten, dat de kans om de plannen nu nog te wijzigen betrekkelijk klein is, omdat er al een contract getekend zou zijn. In Utrecht daarentegen wordt dit ontkend en heeft men de betrokken bewoners verwezen naar het hoofdkantoor van de Belgische spoorwegen in Brussel, in verband met het internationale karakter van de lijn. Ondertussen wordt incidenteel al gewerkt aan de parkeerplaats. De strook grond tussen de huizen en het fabrieksterrein van Mi-Lock (waar over de verwoeste spoorlijn loopt) is slechts enkele tientallen meters breed en begroeid met hoog gras. Hej is ja ren geleden dat het laatste treintje over dit traject boemelde. Desondanks Dit stuk grond achter de Van Maelstedeweg is de inzet van verbeten touwtrekkerij. is tot nog toe van verschillende zijden steeds aandrongen op het behoud resten van de spoorlijn te verwijde ren. Ook het rechtspersoonlijkheid be zittende lichaam Ontwikkeling Oost' Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost onder voorzitterschap van de voormalige burgemeester van Hontenisse heeft steeds aangedronben op het behoud van de lijn. De heer J. H. W. Koevoets in Eindhoven schrijft ons: „In „The history of musical instrument" van rofessor Curt Sachs zag ik tot mijn verrassing het artikel voor doedelzakspelers, geïllus treerd met de afbeelding van twee muzikanten, de een spelend op de doedelzak, de ander bla zend op een schalmei. Ouderen in Temeuzen (van voor de Eerste Wereldoorlog) zullen zich dit tweetal nog wel herinneren. We noemden hen „de Tirolers". Ze kwamen op gezette tijden, mees tal in de kermis week, in Terneu zen. Hun kleding was opvallend, vooral de sandalen met de lange riemen rond de benen. De oude man was altijd heel vriendelijk voor de kinderen, de jongere knaap had, met zijn donkerbruin knap gezicht, veel „chance" bij de meisjes, die om heen heen dromden. (Er is dus niets nieuw* onder de zon, of het nu schalmei- blazers of pop-muzikanten zijn. red.) Met het oog op de tentoon stelling van de „Vereniging Oud Terneuzen" leek het me wel aar dig deze foto in uw blad op te :.emen". Heigeen wij bij deze vol gaarne doen. De afgelopen (warme) zondag hebben kabouters in één der meer conservatieve streken van het land een zwembad „gekraakt". De overwegend SGP-gezinde gemeen teraad was van mening dal het zwemmen op zondag niet gepast was, maar de jeugd van dat zelf de dorp dacht daar anders over en plonsde er lustig' op los. Wij vragen ons af wanneer de kabouters of anderen ertoe zullen overgaan om campings te kraken. Zij zullen dan het oog eens moe ten richten op de kampeeibedrij- ven in de gemeente Domburg-, waar het sedert woensdag volgens de aangepaste kampeerverorde- ning, niet meer is toegestaan dat personen ouder dan twaalf jaar van verschillend geslacht de nacht in één tent doorbrengen, tenzij zij (uiteraard) gehuwd zijn ofwel tot één gezin behoren, welk gezin in dezelfde tent woont. Een andere bepaling in de kampeerverorde- ning zegt, dat mensen die in de gemeente Domburg' wonen en op hun eigen grond gelegenheid tot kamperen willen geven, dit alleen mogen doen als de betrokken kampeerders tot in de derde graad familie van hen zijn. Reeds langere tijd gelden er be paalde .voorschriften inzake de handhaving der zondagsrust op verschillende campings niet alleen in Domburg maar her en der in Zeeland. In de kampeerpraktijk houdt dat in, dat een gezin uit - laat ons zeggen - Rhemland-West- falen, dat op zondagmorgen ver hit en uitgeput op de camping arriveert, de kampwinkel gesloten vindt. Zelfs een fles babyvoeding kan niet worden verstrekt, even min als voedsel en dranken. Wel kom. vreemdeling! In een extreem geval kan het gebeuren, dat kam peerders, op zoek naar de vrij heid. het gemis aan vrijheid juist op de campings het pijnlijkst er varen. Wij zijn bezig daarmee uniek in Europa te worden. Een rotsvast principieel stand- peerbedrijf in de gemeente Valkc- nisse zei eens: „De kampeerder, die zich niet wil schikken naar ons inzicht, dat er op de dag des Heren geen zaken mogen worden gedaan, die moet zijn heil maar elders zoeken". E enrotsvast principieel stand punt. Men kan het echter ook van uit een andere gezichtshoek be schouwen en stellen, dat de ex ploitatie van kampeerterreinen, kampwinkels e.d. in hoge mate dienstverlenend is en, bij een wat menselijker en mildere benade ring van de zaak, eerder onder de categorie der barmhartigheid, de burendienst en de hulpverlening thuishoort, dan onder ide van het winstbejag. Wie de steden kent waaruit de genen komen die twee of drie we ken per kalenderjaar naar Zee land uitwijken, beseft wat wij met „barmhartigheid" bedoelen. Het thuishoort, dan onder die van het laatste wat deze vrijheidzoekers verwachten is een stelsel van ver ordeningen en beperkende bepa lingen. De raad van Domburg, om hij dit voorbeeld (e blijven, huldigt de mening dat de plaatselijke overheid is geroepen tot handha ving van een in de bijbel gefun deerde orde. Als men jongeren van verschillend geslacht niet in één kampeertent wil dulden, dan wordt die orde inderdaad in ze kere mate gediend. Maar wordt een gemeentebestuur automatisch een soort gelegenheidsgever, als het zich niet bemoeit met hetgeen de ouders van jonge kampeerders - vanuit hun eigen verantwoorde lijkheid handelend - aan hun kin deren toegestaan? Wellicht denken de vroede va- peertenten alleen voor ontucht (dat woord gebruikt men liever dan het veel simpeler begrip: lief de) zijn ontworpen.... Zo wordt Domburg' Dom-burg. Woensdag stond een luchtfoto in deze krant van liet stuntteam The Red Eagles. Laten we nu vergeten erbij te vermelden dat de foto werd gemaakt door Piet Mij zen, King's Air Service. Bij deze dan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 3