Het kosmische denkraam van de popmusici w James' vuile handen Recept Kerkewerk Idee voor de huiskamer „Herrie" JOSEPHINE m JOSEPHINE Baden SUSKE en WISKE prikkel draad over de prairie twee toffe totems DE STEM VAN DONDERDAG 11 JUNI 1970 Drs. T. J. Kamphorst, weten schappelijk medewerker aan het sociologisch instituut van de rijksuniversiteit van Utrecht, heeft eens het populaire lied in Nederland tussen 1912 en 1962 onderzocht. Hij deed dat om neer over het denkpatroon van de Nederlanders te weten te ko men. Het bleek dat 63 procent der liederen oppervlakkig over Se liefde ging en dat figuren als zeelieden, soldaten, cowboys en heriffs voortdurend kwamen op dagen. Verder kwamen de on derzoekers tot de conclusie dat over God, de Almachtige, enge len, duivels, hel en eeuwigheid in de populaire liedjes weinig of piets gezegd werd. Zo'n onderzoek zou ook nu ze ker op zijn plaats zijn om na te baan wat er omgaat in de men sen die zich met popmuziek be zighouden. Zelfs een vluchtig Inderzoekje van de single- en Slpeemarkt zou er al op duiden lat het denkraam van de heren Popmusici nu een stuk groter is pan een jaar of vijf geleden. Een paar jaar geleden begon het .aatschappijprotest in de muziek- ■•areld door te dringen, de tek- jten werden poëtischer en zeer on- agse onderwerpen kregen en kans. Er bestaat nu grote aan dacht voor het bovennatuurlijke, magische, kosmische, religieuze. De Pink Floyd is sterk in het pro- Buceren van hemelse klanken, ■aardoor de luisteraar een ruimte- M reis door de kosmos maakt (Inter- p'ffltellar Overdrive, Astronomy Do- '-mine, Cirrus Minor). Ook kennen we de magische muzikanten, die van hun teksten een geheimzinnige symbolentaal maken en optreden als middeleeuwse tovenaars. Zo erd de bezeten stuntman Arthur Irown door Who-producer Kit tambert en Pete Townshend naar de studio gehaald om met het gil lende orgel van Vincet Crane zijn ■bekende „vuur" elpee op te ne- studio-gitarist John Creaux werd de geheimzinnige dr. John the Nighttripper, die twee elpees vol speelde met uitheemse, moerassige geluiden. Hij bedient zich van on begrijpelijke Frans-achtige woor den en hij speelt de magische arts met de meest waanzinnige kruiden en brouwsels voor zijn patiënten. Zijn muziek ademt een beklem mende, spookachtige sfeer en de magie van zijn klanken is soms onontkoombaar. De derde magiër is een Neder lander van geboorte, Don van Vliet. Als Captain Beefheart maak te hij met zijn gebarsten, korrelige stem en zijn Magie Band freak- muziek, die Frank Zappa niet kon ontgaan. Hij besloot kapitein Bief stuk te produceren en dat resul teerde in het dubbelalbum Trout Mask Replica. Beefheart zingt zeer eenvoudige bluesnummertpe met een wrakke, blubberige begeleiding en soms improviseert hij zonder mu ziek die meest gedrochtelijke ge dichten, die een aaneenschakeling zijn van ongebruikelijke Ameri kaanse en zelfverzonnen woorden. Maar de horizon van de interes ses van vele jongeren ligt nog veel verder. Met of zonder „middelen" hebben ze ontdekt in welk een grote kosmos ons leventje zich af speelt. Er bestaat grote belangstel ling voor de mensen en weten schappen die zich bezighouden met fascinerende natuurwetten, waar de meeste mensen niet bij stil staan. Zo is de belangstelling voor de astrologie sterk toegeno men. De elpee van Zodiac Cosmic Sounds werd helemaal aan de twaalf sterrenbeelden gewijd en we kunnen verwachten, dat binnenkort nog meer groepen songs aan het fenomeen van de horoscoop zullen wijden. De aandacht voor het on begrijpelijke, bovenmenselijke is zeer groot en zo komen we onver mijdelijk op het gebied van het religieuze. Het begon eigenlijk al in 1967 toen de toonaangevende Beatles zich in .het hindoeïsme verdiepten en met de Maharasji op stap gingen. De hoofdredacteur van Panora ma, Vermeulen, schreef toen een hoofdartikel over de geestelijke armoede van de heren Beatles, die de weldaden van het westerse christendom wilden verwisselen voor de onbeschrijfelijke, gebrek kige toestanden in India en zich overgaven aan de „slechtgewassen" Maharasji. Nu gaat dat argument al lang niet meer op. Er bestaat belangstelling voor alle godsdien sten, ook voor het christendom waarin vooral de figuur van Jezus Christus de popmusici aanspreekt. De Velvet Underground maakte twee elpees vol met smerige, kras sende geluiden, maar ontdekten op hun derde album „het licht". Er wordt op psalmachtige wijze ge zongen: Jezus, help mij mijn juiste plaats te vinden. Jezus is just all right with me, zongen de Byrds en op dit moment staat in onze top tien het nummer „Spirit in the sky" van Norman Greenbaum. Het gaat over de geest van de dode, die opgenomen wordt door de Geest en Greenbaum weet dat Je zus de zaken voor hem met die Geest wel zal regelen. Het doet een beetje vreemd aan dit nummer in allerlei dancings op volle sterkte te horen, om maar niet te spreken vam „Jezus was a soul- man" en „Super Star", de titelsong uit de popopera „Jesus Christ". „Mijn gebed" van D. C. Lewis moeten we voor de volledigheid ook nog vermelden. Hoewel dit nummer meer appeleert aan de liefde voor het theatrale orgel en de trompet voor de wat oudere kopers. Wel leuk is nog te vermel den dat de grote Skip Voogd spreekt van een nieuwe stroming, die hij „reli-pop" gedoopt heeft. Zo hebben minder gebruikelijke, diepere zaken ook hun plaats in het populaire lied gekregen en kan men zich afvragen of de scheiding tussen serieuze muziek en amuse mentsmuziek nog wel iets bete kent. Voor de in Amerika de po pulaire verbruiksmuziek ontstond, bestond die scheiding ook eigenlijk niet. Veel oude componisten maak ten muziek voor de danszalen en niet voor stijve concerten. Zelfs Johann Sebastian Bach maakte zijn Matthaus Passion voor het grote publiek en de aria's daarin zijn allemaal in die tijd gebruike lijke dansvormen- Als we bedenken dat onze mu ziek met vele andere kunstvormen in en rond de kerk ontstaan zijn (en dat de soul nog onlangs de erediensten uitswingde), zijn al deze ontwikkelingen logisch en best aardig. TOON DERKX. O I L/ï CL m LU -O LO O 3IZ7 ®F(# DE NEGER James Finley heeft een eis tot schadevergoeding ingediend omdat hij naar zijn mening door het gebruik van bepaalde voorgeschre ven medicijnen zijn zwartepieten- imaigo is kwijtgeraakt: de man is namelijk geheel wit geworden. Een kwestie van diapositivering van het pigment, natuurlijk, maar je zult er toch maar mee zitten. We kunnen onis het ongenoegen van James best voorstellen. Immers, niet alleen is het zwartsel wit ge worden, maar naar verluidt is het wit, dat handpalmen en voetzolen sierde, zwart geworden. „En nu", zegt James, „denkt iedereen dat ik vuile voeten heb (dat is nog tot daar aan toe)maar ook dat ik vuile handen heb". En niets is erger voor een neger dan vuile handen te heb ben. Zeggen niet al eeuwenlang alle blanken, dat negers lui zijn en dat ze zich te goed voelen voor vuil werk? Daar krijgen ze immers vuile handen van en dat is niets voor een neger. James maakt alleen al door zijn nieuwe uiterlijk zijn ras te schande. En kom nu niet aan met de opmerking dat het toch een eer is om Mank te zjjn, want ondanks zijn lelieblanke uiterlijk blijft hij wel zijn dikke lippen houden en die platte neus. Toch is er hoop voor James. Er is irn de geschiedenis een voorganger geweest, die zeer beroemd is gewor den: de Italiaanse componist Albi- noni. Er zijn musicologen van naam, die volhouden dat Albinoni niets anders is dan de verbastering van Albèno-nigier (witte neger). Ein hoe ver heeft deze man het niet ge schopt? Bij de begrafenis van mgr. Beckers is zijn Adagio zelfs nog ge speeld. En dat voor een witte neger. DE BRITSE dames lijden huive rend onder het schrikbewind van een tot voor kort volkomen onbe kende belager: de ijskoude och- tenbeha. Op vragen van het Westwood- instituut naar hun meest veraf schuwde ervaringen kwamen be kende zaken als ramen lappen, de tuin onderhouden en het oppompen van fietsbanden uit de bus, maar tot ieders verrassing bleken de da mes verreweg het meest het land te hebben aan dat afschuwelijke, ijskoude gevoel van 's ochtends een beha tegen het warme vel te druk ken. „OOK EEN moeilijkheid in het kos- tersbestaan zijn de zogenaamde in- stuifavonden, die tot diep in de nacht doorgaan en niets met het kerkewerk te maken hebben. Pop muziek, drank en sex vormen er de hoofdtoon en na afloop kan de rommel worden opgeruimd. Ook de voorbehoedmiddelen." Aldus de voorzitter van de protestants-chris telijke vereniging van kosters in Nederland, de heer E. van de Brink, op de jaarlijkse toogdag in Nijkerk. „Als men denkt dat de jeugd met deze instuifavonden gebaat is en het evangelie daardoor kan worden verbreid, dan vergist u zich. Want het is al zondag voor men naar huis gaat en dus: zondags uitslapen. Is dat kerkewerk?" WIE DENKT dat baden alleen maar is om schoon te worden, heeft het mis. Men kan namelijk ook baden om te genezen. Tegen verkoudheid, reumatische aandoe ningen, storingen van de bloeds omloop, ontstekingen en krampen bestaan allerlei kruiden en krui derijen, die aan het badwater toe gevoegd kunnen worden en een geneeskrachtige werking hebben. Tegen verhoudheid helpt bij voorbeeld een bad met thijm, den- nenaalden en eucalyptus. De vale riaanwortel werkt zenuwstillend, terwijl een bad in lindebloesem voor een goede slaap kan zorgen. Een bad in kamille verdrijft kram pen en verzacht ontstekingen. Een bad in rozemarijn is bevorderlijk voor een krachtige hartslag en een goede bloedsomloop. Strobloemen toegevoegd aan het badwater vormen een geweldig middel tegen een slappe huid, ter wijl zij hij reumatische aandoenin gen pijnstillend werken. Peper muntkruiden hebben een even ver sterkende uitwerking op de huid, terwijl de sterke lucht bovendien nog stimulerend werkt op het ze nuwstelsel. Men moet overigens wel beden ken dat een aantal van deze krui- denbadem zich voor gebruik in de avond en andere voor een bad in de morgen lenen. Zo zal men in badwater, aangelengd met het aro ma van dennenaalden, valeriaan of een ander kalmerend middel, alleen voor het slapen gaan kruipen. Kal moes en rozemarijn evénwel zijn typische pepmiddelen voor een ochtendbad. HIER een ideetje voor de huiskamer waar u misschien zelf nog niet was opgekomen; een prikbord van zachtboard, vilt of schuimplastic! Alles kun je erop kwijt: een treffend knipsel uit de krant, een belastingaanslag waar je echt niet geheimzinnig mee wilt doen, een trouwkaart van deze of gene, een in de gauwigheid neergekrabbeld telefoonnummer, een kaart van het gebied waarin u van de zomer op vakantie bent of een affiche, om eens wat te noemen. En denkt u eens aan de kinderen, die zo hun vaak heel decoratieve tekeningen kunnen opprikken! VOORAL MET deze warme dagen zijn milkshakes erg lekker en goed legen de dorst. Met een mixer of een mayonaiseklopper of zelfs met garde en kom kan men de beste resultaten bereiken. Hier het re cept voor een Caramel-milkshake. BENODIGDHEDEN: 2 dl melk 30 gram suiker, 1 dl roomijs. Brand de suiker tot caramel. Doe de koude melk erbij. Laat de melk heet worden, zodat de caramel kan oplossen. Laat de caramelmelk dan goed koud worden en klop haar dan pas met het ijs schuimig. Doe het brouwsel in glazen en geef er een rietje bij. HET British Medical Journal heeft in een artikel gezegd dat de luchtvervuiling geen minder groot kwaad is dan de luchtverpesting door lawaai. Het menselijk oor loopt grote kans te worden beschadigd door het oorverdovende gedreun veroor zaakt' door mensen die „popmu ziek" maken en degenen die er naar „luisteren", althans het op zich horen inbeuken", dat zegt al thans het artikel. Ook gevaarlijk is dat veel men sen zich tegenwoordig bij hun frammofooninstallaties koptele- oons aanschaffen die men dan soms veel te hard aanzet. Het blad licht dit zelfs met een vrijblijven de anecdote toe. Iemaind vroeg aan een meisje dat met een koptele foon zat te luisteren of zij soms hoofdpijn voelde van het te grote volume. „Natuurlijk", luidde het antwoord. lilmiiM2or$iijn( Mj Meren villen ?nietM]eöe$roene {zone's vernielt!^ STOPPEN, JONSENS. JULLIE PLAATS VAN DE WERELD OM OM I RU VAM MBFELPS MEEN TE Z'JM LAND TE VERTRAPPELEN JOUV, (It HEB JE AL GEZEGD PATJE KAN IK MET DAT IK ZO VORIG BEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23