Het kosmische
denkraam
van de popmusici
w
James' vuile handen Recept
Kerkewerk
Idee voor de huiskamer
„Herrie"
JOSEPHINE
m JOSEPHINE
Baden
SUSKE
en WISKE
prikkel
draad
over de
prairie
twee
toffe
totems
DE STEM VAN DONDERDAG 11 JUNI 1970
Drs. T. J. Kamphorst, weten
schappelijk medewerker aan het
sociologisch instituut van de
rijksuniversiteit van Utrecht,
heeft eens het populaire lied in
Nederland tussen 1912 en 1962
onderzocht. Hij deed dat om
neer over het denkpatroon van
de Nederlanders te weten te ko
men. Het bleek dat 63 procent
der liederen oppervlakkig over
Se liefde ging en dat figuren als
zeelieden, soldaten, cowboys en
heriffs voortdurend kwamen op
dagen. Verder kwamen de on
derzoekers tot de conclusie dat
over God, de Almachtige, enge
len, duivels, hel en eeuwigheid
in de populaire liedjes weinig of
piets gezegd werd.
Zo'n onderzoek zou ook nu ze
ker op zijn plaats zijn om na te
baan wat er omgaat in de men
sen die zich met popmuziek be
zighouden. Zelfs een vluchtig
Inderzoekje van de single- en
Slpeemarkt zou er al op duiden
lat het denkraam van de heren
Popmusici nu een stuk groter is
pan een jaar of vijf geleden.
Een paar jaar geleden begon het
.aatschappijprotest in de muziek-
■•areld door te dringen, de tek-
jten werden poëtischer en zeer on-
agse onderwerpen kregen
en kans. Er bestaat nu grote aan
dacht voor het bovennatuurlijke,
magische, kosmische, religieuze.
De Pink Floyd is sterk in het pro-
Buceren van hemelse klanken,
■aardoor de luisteraar een ruimte-
M reis door de kosmos maakt (Inter-
p'ffltellar Overdrive, Astronomy Do-
'-mine, Cirrus Minor). Ook kennen
we de magische muzikanten, die
van hun teksten een geheimzinnige
symbolentaal maken en optreden
als middeleeuwse tovenaars. Zo
erd de bezeten stuntman Arthur
Irown door Who-producer Kit
tambert en Pete Townshend naar
de studio gehaald om met het gil
lende orgel van Vincet Crane zijn
■bekende „vuur" elpee op te ne-
studio-gitarist John Creaux
werd de geheimzinnige dr. John the
Nighttripper, die twee elpees vol
speelde met uitheemse, moerassige
geluiden. Hij bedient zich van on
begrijpelijke Frans-achtige woor
den en hij speelt de magische arts
met de meest waanzinnige kruiden
en brouwsels voor zijn patiënten.
Zijn muziek ademt een beklem
mende, spookachtige sfeer en de
magie van zijn klanken is soms
onontkoombaar.
De derde magiër is een Neder
lander van geboorte, Don van
Vliet. Als Captain Beefheart maak
te hij met zijn gebarsten, korrelige
stem en zijn Magie Band freak-
muziek, die Frank Zappa niet kon
ontgaan. Hij besloot kapitein Bief
stuk te produceren en dat resul
teerde in het dubbelalbum Trout
Mask Replica. Beefheart zingt zeer
eenvoudige bluesnummertpe met
een wrakke, blubberige begeleiding
en soms improviseert hij zonder mu
ziek die meest gedrochtelijke ge
dichten, die een aaneenschakeling
zijn van ongebruikelijke Ameri
kaanse en zelfverzonnen woorden.
Maar de horizon van de interes
ses van vele jongeren ligt nog veel
verder. Met of zonder „middelen"
hebben ze ontdekt in welk een
grote kosmos ons leventje zich af
speelt. Er bestaat grote belangstel
ling voor de mensen en weten
schappen die zich bezighouden
met fascinerende natuurwetten,
waar de meeste mensen niet bij
stil staan. Zo is de belangstelling
voor de astrologie sterk toegeno
men.
De elpee van Zodiac Cosmic
Sounds werd helemaal aan de
twaalf sterrenbeelden gewijd en we
kunnen verwachten, dat binnenkort
nog meer groepen songs aan het
fenomeen van de horoscoop zullen
wijden. De aandacht voor het on
begrijpelijke, bovenmenselijke is
zeer groot en zo komen we onver
mijdelijk op het gebied van het
religieuze. Het begon eigenlijk al
in 1967 toen de toonaangevende
Beatles zich in .het hindoeïsme
verdiepten en met de Maharasji op
stap gingen.
De hoofdredacteur van Panora
ma, Vermeulen, schreef toen een
hoofdartikel over de geestelijke
armoede van de heren Beatles, die
de weldaden van het westerse
christendom wilden verwisselen
voor de onbeschrijfelijke, gebrek
kige toestanden in India en zich
overgaven aan de „slechtgewassen"
Maharasji. Nu gaat dat argument
al lang niet meer op. Er bestaat
belangstelling voor alle godsdien
sten, ook voor het christendom
waarin vooral de figuur van Jezus
Christus de popmusici aanspreekt.
De Velvet Underground maakte
twee elpees vol met smerige, kras
sende geluiden, maar ontdekten op
hun derde album „het licht". Er
wordt op psalmachtige wijze ge
zongen: Jezus, help mij mijn juiste
plaats te vinden. Jezus is just all
right with me, zongen de Byrds en
op dit moment staat in onze top
tien het nummer „Spirit in the
sky" van Norman Greenbaum. Het
gaat over de geest van de dode,
die opgenomen wordt door de
Geest en Greenbaum weet dat Je
zus de zaken voor hem met die
Geest wel zal regelen.
Het doet een beetje vreemd aan
dit nummer in allerlei dancings op
volle sterkte te horen, om maar niet
te spreken vam „Jezus was a soul-
man" en „Super Star", de titelsong
uit de popopera „Jesus Christ".
„Mijn gebed" van D. C. Lewis
moeten we voor de volledigheid
ook nog vermelden. Hoewel dit
nummer meer appeleert aan de
liefde voor het theatrale orgel en
de trompet voor de wat oudere
kopers. Wel leuk is nog te vermel
den dat de grote Skip Voogd spreekt
van een nieuwe stroming, die hij
„reli-pop" gedoopt heeft.
Zo hebben minder gebruikelijke,
diepere zaken ook hun plaats in
het populaire lied gekregen en kan
men zich afvragen of de scheiding
tussen serieuze muziek en amuse
mentsmuziek nog wel iets bete
kent. Voor de in Amerika de po
pulaire verbruiksmuziek ontstond,
bestond die scheiding ook eigenlijk
niet. Veel oude componisten maak
ten muziek voor de danszalen en
niet voor stijve concerten. Zelfs
Johann Sebastian Bach maakte
zijn Matthaus Passion voor het
grote publiek en de aria's daarin
zijn allemaal in die tijd gebruike
lijke dansvormen-
Als we bedenken dat onze mu
ziek met vele andere kunstvormen
in en rond de kerk ontstaan zijn
(en dat de soul nog onlangs de
erediensten uitswingde), zijn al
deze ontwikkelingen logisch en
best aardig.
TOON DERKX.
O
I
L/ï
CL
m
LU
-O
LO
O
3IZ7
®F(#
DE NEGER James Finley heeft een
eis tot schadevergoeding ingediend
omdat hij naar zijn mening door het
gebruik van bepaalde voorgeschre
ven medicijnen zijn zwartepieten-
imaigo is kwijtgeraakt: de man is
namelijk geheel wit geworden. Een
kwestie van diapositivering van het
pigment, natuurlijk, maar je zult er
toch maar mee zitten.
We kunnen onis het ongenoegen
van James best voorstellen. Immers,
niet alleen is het zwartsel wit ge
worden, maar naar verluidt is het
wit, dat handpalmen en voetzolen
sierde, zwart geworden. „En nu",
zegt James, „denkt iedereen dat ik
vuile voeten heb (dat is nog tot
daar aan toe)maar ook dat ik vuile
handen heb". En niets is erger voor
een neger dan vuile handen te heb
ben.
Zeggen niet al eeuwenlang alle
blanken, dat negers lui zijn en dat
ze zich te goed voelen voor vuil
werk? Daar krijgen ze immers vuile
handen van en dat is niets voor een
neger. James maakt alleen al door
zijn nieuwe uiterlijk zijn ras te
schande. En kom nu niet aan met
de opmerking dat het toch een eer
is om Mank te zjjn, want ondanks
zijn lelieblanke uiterlijk blijft hij
wel zijn dikke lippen houden en die
platte neus.
Toch is er hoop voor James. Er is
irn de geschiedenis een voorganger
geweest, die zeer beroemd is gewor
den: de Italiaanse componist Albi-
noni. Er zijn musicologen van naam,
die volhouden dat Albinoni niets
anders is dan de verbastering van
Albèno-nigier (witte neger). Ein hoe
ver heeft deze man het niet ge
schopt? Bij de begrafenis van mgr.
Beckers is zijn Adagio zelfs nog ge
speeld. En dat voor een witte neger.
DE BRITSE dames lijden huive
rend onder het schrikbewind van
een tot voor kort volkomen onbe
kende belager: de ijskoude och-
tenbeha.
Op vragen van het Westwood-
instituut naar hun meest veraf
schuwde ervaringen kwamen be
kende zaken als ramen lappen, de
tuin onderhouden en het oppompen
van fietsbanden uit de bus, maar
tot ieders verrassing bleken de da
mes verreweg het meest het land
te hebben aan dat afschuwelijke,
ijskoude gevoel van 's ochtends een
beha tegen het warme vel te druk
ken.
„OOK EEN moeilijkheid in het kos-
tersbestaan zijn de zogenaamde in-
stuifavonden, die tot diep in de
nacht doorgaan en niets met het
kerkewerk te maken hebben. Pop
muziek, drank en sex vormen er
de hoofdtoon en na afloop kan de
rommel worden opgeruimd. Ook de
voorbehoedmiddelen." Aldus de
voorzitter van de protestants-chris
telijke vereniging van kosters in
Nederland, de heer E. van de Brink,
op de jaarlijkse toogdag in Nijkerk.
„Als men denkt dat de jeugd met
deze instuifavonden gebaat is en
het evangelie daardoor kan worden
verbreid, dan vergist u zich. Want
het is al zondag voor men naar huis
gaat en dus: zondags uitslapen. Is
dat kerkewerk?"
WIE DENKT dat baden alleen
maar is om schoon te worden,
heeft het mis. Men kan namelijk
ook baden om te genezen. Tegen
verkoudheid, reumatische aandoe
ningen, storingen van de bloeds
omloop, ontstekingen en krampen
bestaan allerlei kruiden en krui
derijen, die aan het badwater toe
gevoegd kunnen worden en een
geneeskrachtige werking hebben.
Tegen verhoudheid helpt bij
voorbeeld een bad met thijm, den-
nenaalden en eucalyptus. De vale
riaanwortel werkt zenuwstillend,
terwijl een bad in lindebloesem
voor een goede slaap kan zorgen.
Een bad in kamille verdrijft kram
pen en verzacht ontstekingen. Een
bad in rozemarijn is bevorderlijk
voor een krachtige hartslag en een
goede bloedsomloop.
Strobloemen toegevoegd aan het
badwater vormen een geweldig
middel tegen een slappe huid, ter
wijl zij hij reumatische aandoenin
gen pijnstillend werken. Peper
muntkruiden hebben een even ver
sterkende uitwerking op de huid,
terwijl de sterke lucht bovendien
nog stimulerend werkt op het ze
nuwstelsel.
Men moet overigens wel beden
ken dat een aantal van deze krui-
denbadem zich voor gebruik in de
avond en andere voor een bad in
de morgen lenen. Zo zal men in
badwater, aangelengd met het aro
ma van dennenaalden, valeriaan of
een ander kalmerend middel, alleen
voor het slapen gaan kruipen. Kal
moes en rozemarijn evénwel zijn
typische pepmiddelen voor een
ochtendbad.
HIER een ideetje voor de huiskamer waar u misschien zelf nog niet was
opgekomen; een prikbord van zachtboard, vilt of schuimplastic! Alles kun
je erop kwijt: een treffend knipsel uit de krant, een belastingaanslag waar
je echt niet geheimzinnig mee wilt doen, een trouwkaart van deze of gene,
een in de gauwigheid neergekrabbeld telefoonnummer, een kaart van het
gebied waarin u van de zomer op vakantie bent of een affiche, om eens
wat te noemen. En denkt u eens aan de kinderen, die zo hun vaak heel
decoratieve tekeningen kunnen opprikken!
VOORAL MET deze warme dagen
zijn milkshakes erg lekker en goed
legen de dorst. Met een mixer of
een mayonaiseklopper of zelfs met
garde en kom kan men de beste
resultaten bereiken. Hier het re
cept voor een Caramel-milkshake.
BENODIGDHEDEN: 2 dl melk
30 gram suiker, 1 dl roomijs.
Brand de suiker tot caramel. Doe
de koude melk erbij. Laat de melk
heet worden, zodat de caramel kan
oplossen. Laat de caramelmelk dan
goed koud worden en klop haar dan
pas met het ijs schuimig. Doe het
brouwsel in glazen en geef er een
rietje bij.
HET British Medical Journal
heeft in een artikel gezegd dat de
luchtvervuiling geen minder groot
kwaad is dan de luchtverpesting
door lawaai.
Het menselijk oor loopt grote
kans te worden beschadigd door
het oorverdovende gedreun veroor
zaakt' door mensen die „popmu
ziek" maken en degenen die er
naar „luisteren", althans het op
zich horen inbeuken", dat zegt al
thans het artikel.
Ook gevaarlijk is dat veel men
sen zich tegenwoordig bij hun
frammofooninstallaties koptele-
oons aanschaffen die men dan
soms veel te hard aanzet. Het blad
licht dit zelfs met een vrijblijven
de anecdote toe. Iemaind vroeg aan
een meisje dat met een koptele
foon zat te luisteren of zij soms
hoofdpijn voelde van het te grote
volume. „Natuurlijk", luidde het
antwoord.
lilmiiM2or$iijn(
Mj Meren villen
?nietM]eöe$roene
{zone's vernielt!^
STOPPEN, JONSENS. JULLIE
PLAATS VAN DE WERELD OM OM I
RU VAM MBFELPS MEEN TE
Z'JM LAND TE VERTRAPPELEN
JOUV, (It HEB JE AL GEZEGD PATJE
KAN IK MET
DAT IK
ZO VORIG
BEN