NIEUWE COMMANDANT RIJKSPOLITIE TE WATER
Op 't water
is agent
nog oom
T.B.R. ZONDER
STRAF
MOGELIJK
Salaris lagere ambtenaren omhoog
ONGRES A.B.V.A. (117.000 LEDEN) IN DEN HAAG:
stap 'ns over op
DERK DE VRIES
perfekf tot de laatste trek
iÉJW*
Bij „verminderd toerekenbaren"
Wellicht ook fruit via Fleurop
WETSONTWERP
Opleiding
onderwijzers
gaat drie
jaar duren
'n Derk de Vries hééft hef
TJ
DONDERDAG 11 JUNI 1970-
19
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De rijkspolitie te water heeft het schuim
van een aanzienlijke taakverzwaring voor de boeg. De indus
triële ontwikkelingen rond Terneuzen, in het zuiden van Lim
burg, bij de Europoort, in het Sloegebied en rond Delfzijl zul
len veel nieuwe scheepvaart aantrekken. Hetzelfde geldt voor
de verbinding, die Antwerpen krijgt met de Rijn. Voorts is er
de recreatie-explosie op het waterde vervuiling
De man. die het zal moeten klaren, is de 52 jaar geleden in Gies-
sendam geboren overste M. de Ruiter. Hij is met ingang van 1 juni
benoemd tot commandant van de rijkspolitie te water en staat dan
aan het hoofd van 320 manschappen en een vloot van 56 patrouille-
en 49 hulpvaartuigen.
Hij zetelt in een gebouw met veel
blinkend gepoetst koper. Achter zijn
bureau hangt een kneuterig bosge
zicht. Niets in zijn kale kantoor her
innert aan de band met het water,
die hij beroepshalve moet hebben-
Hij blijkt een precies man. Ge
vraagd naar zijn carrière produceert
hij een stencil, waarin alles stap
voor stap beschreven staat. Een op
leiding tot koopvaardij-officier aan
de hogere zeevaartschool te Vlissin-
gen. Enkele jaren gevaren. Tijdens
de bezetting werkzaam bij de ge-
meentepolitie te Nijmegen en later
bij de staatspolitie. Na de bevrijding
officier 2de klasse bij de rijkspolitie
te water. In i960 -hij is inmiddels
opgeklommen tot de -rang van ma
joor - benoemd tot commandant van
het district Eindhoven van de rijks
politie te land „in welk district hij
veelvuldig geconfronteerd werd met
ernstige misdrijven, o.a. met de
moord op Corrie Hofman en de pro
blematiek van de woonwagenbewo
ners". In 1966 benoemd tot hoofd
van het bureau personeelszaken van
de algemene inspectie van het korps
rijkspolitie in Den Haag. Bevorde-
Iring tot overste. Een jaar later be
noemd tot commandant van het dis-
Jtrict Amsterdam van de rijkspolitie.
[Dat hij gehuwd is, vijf kinderen
'.heeft en in Amstelveen woont, heeft
[hij in het stencil doorgestreept.
Hij opent het gesprek met een
college over de belangrijkste taak
wan het per 1 juni aan zijn leiding
toevertrouwde korps. „Wij bevorde
ren de goede voortgang, de orde
bn de veiligheid op de binnenwate
ren, speciaal op de grotere scheep
vaartroutes - dit in samenwerking
net andere instanties zoals rijkswa
terstaat. We controleren de naleving
van de voorschriften. We zien erop
'oe, dat de deelnemers in het belang
van de goede vaart het spel goed
spelen. Voorts behandelen we aan
varingen. In 1969 waren dat er 845,
vaarbij 13 doden te betreuren vie-
Jlen...voornamelijk in de beroeps
vaart.,.."
lijk zouden zijn om een veilige
vaart op de binnenwateren te verze
keren. De commissie is in de twinti
ger ja-ren ingesteld. Ze behandelt de
aanvaringen en trekt er lering uit.
Haar mening wordt in de vakbladen
gepubliceerd. Maar ze heeft, in te
genstelling tot de Raad voor de
Scheepvaart, die aanvaringen bui
tengaats behandelt en bij voorbeeld
een kapitein kan schorsen, geen en
kele disciplinaire bevoegdheid".
Waarom niet? Waarom blijven
wettelijke regelingen voor de bin
nenvaart zo lang uit?
Overste De Ruiter: „Het is een
moeilijke kwestie. De binnenvaart
vormt een zeer gedifferentieerd ge
heel. En ze heeft moeilijke tijden
doorgemaakt....het zou voor veel
schippers een zware belasting bete
kenen, wanneer ze aan wettelijke
eisen betreffende hun technische uit
rusting en hun bemanning zouden
moeten gaan voldoen Kunnen ze dat
allemaal wel opvangen? Het is een
economisch probleem. De laatste ja
ren is de vloot weliswaar gemoder
niseerd, maar er varen jiog veel
oude, kleine schepen. Daarvoor is nu
een afvloeiingsregeling van kracht.
We willen de verdere ontwikkelin
gen afwachten - kijken, hoe de zaak
zichzelf saneert. De grote maat
schappijen stellen uiteraard zelf al
eisen aan de technische uitrusting
van hun schepen en aan de vakbe
kwaamheid van hun bemanningen.
In dit verband mogen de cursussen
worden genoemd, die het Koninklijk
Onderwijsfonds voor de Scheepvaart
organiseert. Maar wettelijk is men
op het binnenwater slechts ver
plicht, het binnen-aanvaringsregle-
ment aan boord te hebben. Let wel:
je hoeft het nooit opengedaan te
hebben als het maar aan boord is.."
Geeft dat geen complicaties? Met
de enorme groei van de plezier-
vaart
Wat gebeurt er met die aanvarin
gen?
Overste De Ruiter: „Ze worden
por de Binnenvaart Rampencom-
nissie gebracht, die bestudeert, wel-
Pe wettelijke regelingen noodzake-
Overste DE Ruiter voor een van de patrouilleboten der Rijkspolitie te water aan het Amsterdamse IJ.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. Wie een strafbaar feit heeft gepleegd en als „ver
minderd toerekenbaar" op kosten van het rijk moet worden ver
pleegd, behoeft niet ook nog een gevangenisstraf te krijgen.
Dit zal worden neergelegd in een wetsontwerp van minister Polak
(Justitie). De minister deelt dit mee in een nota aan de leden van de
Tweede Kamer over de bestaande situatie op het terrein van de
psychopatenzorg in ons land en van de ontwikkeling in een recent
verleden.
Overste De Ruiter: „Tja. De wal-
recreatie in Nederland wordt steeds
moeilijker. Gelukkig beschikken we
over vee] water en hebben een groot
aantal mensen het geld om een boot
te kopen. Op het ogenblik hebben
we een vloot van 80.000 pleziersehe- -
pen. We verwachten binnen vijf jaar
een verdubbeling en binnen tien
jaar een verdrievoudiging. We be
schouwen deze ontwikkeling als een
plezierige zorg. Onze contacten met
de watersport-organisaties en de
watersporters zijn bijzonder goed.
Maar anderzijds stelt het ons voor
problemen.
De pleziervaart functioneert
slechts gedurende een korte piekpe
riode —het zomerseizoen-, die bo
vendien nog afhankelijk is van het,
weer. Je kunt er moeilijk je plan
ning op richten. Ofwel je hebt te
veel mensen en boten, ofwel je hebt
er te weinig. De dienst is te klein
om de pieken op te kunnen vangen.
In de toekomst zullen we ernaar
streven kleine, snelle eenheden in te
zetten, zodat bepaalde gebieden met
minimale mankracht bestreken kun
nen worden. Ze moeten op een zo
economisch en efficient mogelijke
manier een zo groot mogelijk gebied
kunnen bewaken. We hebben juist
twee kleine, snelle speedboten in
bestelling, die 70 kilometer per uur
kunnen halen.
Die zijn respectievelijk bestemd
voor de randmeren en voor het
Veerse Meer. Overigens bereiken
ons geen klachten over de vaarbe-
kwaamheid van de watersporters.
Ach, die beseffen over het algemeen
wei de waarde van hun bezit en
volgen een cursus. Wij zelf verzor
gen ook voorlichtingsavonden.
De maximum snelheid? Daar
houdt men zich in het algemeen wel
aan, dacht ik. De enige groep, die
wel eens moeilijkheden geeft, zijn
de speedboten. Die hebben speciale
gebieden aangewezen gekregen, om
dat we willen voorkomen, dat de
rustige recreatie gehinderd wordt".
Het oppervlaktewater vervuilt
schrikbarend. Ligt hier een taak?
Overste De Ruiter: „De voor
schriften op dat punt zijn gebrekkig.
We hopen, dat we in de naaste
toekomst de wet op de verontreini
ging van het oppervlaktewater zul
len krijgen. We verwachten, dat die
ons een betere greep zal geven. Aan
de hand van de nu geldende regels
doen we wat we kunnen. We letten
erop, dat schepen geen oliehoudend
water lozen. We .letten erop, dat er
geen vuilnis in het water wordt
gestort. De plastic wegwerprommel,
die de pleziervaart in het water
gooit? Daar kunnen we weinig aan
doen. We kunnen niet overal tege
lijk zijn en onze primaire taak is de
grote scheepvaart. We moeten een
beetje vertrouwen op de zelfdiscipli
ne van de mensen."
Acht u een uitbreiding van uw
korps wenselijk?
Overste De Ruiter: „We hopen in
de toekomst op een kleine verhoging
van het aantal manschappen. Met
enkele tientallen misschien. Het is -
in tegenstelling tot sommige andere
korpsen- niet moeilijk voor ons om
aan mensen te komen. Er is animo
genoeg. Het liefst hebben we jonge
lui, die uit de scheepvaart afkomstig
zijn - van de marine of de visserij.
Goede watersporters kunnen we ook
gebruiken. Daarnaast zijn we bezig
met de modernisering van onze
vloot. Er fijn wat oudere schepen
bij, die we binnen het raam van
onze financiële mogelijkheden ver
vangen. We streven naar een appa
raat. dat snel, efficiënt, economisch
en slagvaardig kan opereren."
Wat doet de rijkspolitie te water
nog meer?
Overste De Ruiter: „We hebben in
1969 de droeve laak gehad, 120 lij
ken te bergen. En de criminaliteits
bestrijding op het water berust bij
ons, We hebben vorig jaar 323 mis
drijven onderzocht en 210 verdach
ten aangehouden. Het waren meest
vermogensdelicten. Ladingsdiefstal
len, verduistering van scheepsgel-
den, oplichterij en dergelijke. Een
paar vechtpartijen. Daarnaast heb
ben we in samenwerking met de
arbeidsinspectie 92 bedrijfsongeval
len onderzocht. We hebben assisten
tie verleen bij 36 branden. We
controleren het transport van ge
vaarlijke stoffen. En we houden de
visserij ih het oog. We bewaken
bijvoorbeeld de oester- en mosselper
celen in de Zeeuwse wateren. Voor-
ai Belgen richten daar -ongewild
misschien- soms grote schade aan.
Een dergelijk perceel is een kostba
re zaak."
De politie te land -vooral in de
grote steden- staat momenteel niet
altijd in een al te beste geur. Het
imago van de rijkspolitie te water
daarentegen is er een van redelijk
heid en soepelheid. Hoe verklaart u
dat?
Overste De Ruiter: „Ik zie het
als onze taak om dienstbaar te zijn
en een zo goed mogelijke verstand
houding te handhaven. Alleen in die
sfeer kunnen we werken. Onze ar
beid is niet alleen opsporend en
conrolerend, maar ook hulpverle
nend. Wij assisteren de mensen
graag. Ons apparaat is er om zijn
diensten te geven aan het welzijn
van de samenleving op de binnen
wateren. En het water is anders dan
het land...de mentaliteit is anders.
De mensen op het water zijn zake
lijker. Ze willen zo snel mogelijk
hun geld verdienen. Ze hebben geen
tijd voor beuzelarijen of narigheid
Wat de watersporters betreft - die
zoeken op het water hun plezier en
zijn evenmin op moeilijkheden uit.
Ik kan niet anders zeggen dan dat
we als rijkspolitie te water een
prettige werksfeer hebben."
'in onze parlementaire redactie)
OEN HAAG De Algemene Bond
-Oen, de grootste vakbond van Ne-
an Ambtenaren, met ruim 117.000
fnarnd, vindt, dat de pensioenrech-
van overheidspersoneelsleden met
ge salarissen en lage pensioenen
"betering behoeven. Ook de salari-
v°or de laagst- en Iagerbezd-
70u verbeterd moeten worden,
i A-voorzitter A. van Rossen gaf
(Jeze opvatting weer in de rede, waar
mee hij gisteren het vierjaarlijks con
gres van zijn organisatie opende.
De heer Van Rossen zei, dat liet be
drijfsleven niet langer moet zaniken
over de kwaliteit van de overheids-
pensioenregeling, maar ervoor moet
zorgen, dat voor alle werknemers in
Nederland een dergelijke regeling tot
stand komt. Voor de laagstbetaalden
moet de rijksregeling zelfs nog beter
worden. Bovendien is voor deze inko
mensgroep volgens de heer Van Ros
sen de premie te hoog.
Hij zei ook, dat liet strafrechtelijk
stakingsverbod voor ambtenaren nu
eindelijk eens moet worden opgehe
ven. Niet dat de ABVA staat te drin
gen om van het stakingswapen ge
bruik te maken, zo voegde hij eraan
toe, maar om de overheid in het over
leg met de ambtenarenbonden reke
ning te laten houden met de mogelijk
heid van een werkstaking. Door
schrapping van het stakingsverbod
ontstaat een meer gelijkwaardige po
sitie van de partners in het overleg,
terwijl de discriminatie tussen ambte
naren en andere werknemers op dit
gebied wordt weggenomen. Dat men
ook wel actie kan voeren zonder sta
king hebben de luchtverkeersleiders
op Schiphol en de expediteurs bij de
PTT bewezen.
Sprekende over de salarispositie
van liet overheidspersoneel zei de
heer Van Rossen, dat deze voor de
lager- en laagstbetaalden verbeterd
moet worden. „Als er op het gebied
van werkelijk verdiende salarissen
vergelijkingen met het vrije bedrijfs
leven worden gemaakt, moeten deze
vergelijkingen niet beperkt blijven
tot hoger personeel".
(ADVERTENTIE)
ZANDVOORT (ANP). In
de dinsdag in Zandvoort gehou
den jaarvergadering heeft de
voorzitter van Fleurop-Interflo-
ra-Nederland, de heer A. Korpcl,
naar voren gebracht, dat bij het
bestuur de gedachte leeft om
naast bloemen ook fruit e.d. in
het assortement op te nemen.
Dit idee is gerezen nu levens
middelenzaken en groentehande
laren ook bloemen mogen gaan
verkopen.
De internationale jaarcijfers
van Fleurop-Interflora geven
over 1969 een stijging te zien tot
2514 miljoen bioemengroeten, die
door de 37.000 bloemisten-leden
over heel de wereld zijn gedis
tribueerd.
Volgens de geldende wel kan ter
beschikkingstelling (tbr) alleen
worden toegepast gekoppeld aan
straf. De bewindsman is van me
ning, dat aan deze situatie te veel
bezwaren kleven.
In het wetsvoorstel zullen voorzie
ningen worden getroffen zodat bij
combinatie van straf en de tbr-
maatregel een tijdig begin kan wor
den gemaakt met de aangewezen
behandeling. Dit kan nu nog niet.
De delinquent moet eerst zijn straf
uitzitten.
De nota bevat voorts een aantal
slotconclusies, die gericht zijn op
een nieuw beleid inzake de psycho
patenzorg. Zo zal toepassing van de
tbr-maatregel in eerste aanleg alleen
door een meervoudige kamer van de
rechtbank kunnen worden bevolen.
De politierechter (ook de economi
sche), de kinderrechter en de kan
tonrechter zijn daartoe niet meer
bevoegd.
De rechtspositie van de delinquent
wordt verbeterd. Er zal een commis
sie van toezicht worden ingesteld,
die de klachten van de veroordeelde
moet behandelen. De klager krijgt
het recht op antwoord. De mogelijk
heid tot beroep bij het ongegrond-
verldaren van klachten wordt inge
last. Er zal daarvoor een centrale
commissie van onderzoek ter behan
deling van klachten worden inge
steld. De belangrijkste verbetering
in de rechtspositie is echter, dat het
proefverlof een wettelijke grondslag
krijgt.
Terbeschikkingstelling van de re
gering kan in eerste aanleg maxi
maal voor twêe jaar worden bevo
len. Verlenging, indien dit wordt
gevorderd, is mogelijk. De veroor
deelde kan echter een raadsman op
eigen verzoek krijgen, als hij zich
verzet tegen deze verlenging. Be
voegd tot verlenging wordt de
rechtbank in het arrondissement,
waarin de terbeschikkinggestelde
verblijft (dus niet zoals thans de
rechter, die toepassing heeft bevolen
van de maatregel). Tegen deze ge
vormde verlenging kunnen zowel de
terbeschikkinggestelde als het Open
baar Ministerie in beroep komen.
Het beroep zal behandeld worden
in een centraal hof. In het voorstel
van de minister wordt Arnhem hier
voor aangewezen. Er zou een specia
le kamer aan dit hof worden toege
voegd. In deze kamer hebben drie
raadsleden van het hof zitting en
twee niet tot de rechtelijke macht
behorende deskundigen. De minister
denkt hierbij vooral aan psychiaters
en,of gedragsdeskundigen.
Voorts zullen geestelijk gestoorde
delinquenten, die al een gevangenis
straf hebben ondergaan, meer dan
thans het geval is overgeplaatst
kunnen worden naar een inrichting.
Een voorwaardelijke terbeschikking
stelling vervalt van rechtswege, als
de delinquent later voor een ander
feit weer terbeschikking wordt ge
steld. Samenloop van deze maatre
gelen zal dus niet meer mogelijk
zijn.
De mogelijkheid wordt geschapen,
dat in de plaats van de bestaande
voorwaardelijke terbeschikkingstel
ling een onvoorwaardelijke terbe
schikkingstelling wordt bevolen met
opschorting van verpleging in een
inrichting. Toepassing van deze
maatregel zal door de rechter slechts
één keer verlengd kunnen worden,
tenzij de tbr inmiddels toch is uitge
voerd. De proeftijd zal hierdoor
hoogstens vier jaar kunnen duren.
Daarnaast kan de rechter nog een
gevangenisstraf opleggen van ten
hoogste een jaar.
(Van onze redactie binnenland)
DEN HAAG Bij de Twee
de Kamer is een wetsontwerp
ingediend tot wijziging van de
wetten op het voortgezet en het
lager onderwijs. Met dit ont
werp wordt beoogd de cursus
aan de pedagogische academies
met één jaar tot drie jaar te
verlengen, zodat studenten aan
deze academies niet meer in
twee jaar een onderwijsbe
voegdheid kunnen behalen. De
verandering is bedoeld om
reeds liet komende cursus jaar
te worden doorgevoerd.
Wie zijn studie in het eerste
leerjaar van de eerste leerkring
aan een pedagogische academie
is begonnen vóór 1 augustus
1970 krijgt in 1972 nog de kans
het eindexamen van de eerste
leerkring af te leggen. Langer
uitstel van invoering van een
ongedeelde driejarige onderwij
zersopleiding acht staatssecreta
ris Grosheide van Onderwijs en
Wetenschappen in de memorie
van toelichting op het wetsont
werp ongewenst.
Met ingang van 1 augustus
van dit jaar zullen alleen die
leerlingen tot de pedagogische
academie worden toegelaten, die
in het bezit zijn van een havo
diploma. Zij hebben tot dan
geen enkele voorbereiding ge
had op de beroepsopleiding.
Volgens mr. Grosheide kan de
opleiding tot onderwijzer in
ruim anderhalf jaar niet vol
doen aan de eisen.
(ADVERTENTIE)