MEESTE VAKANTIES IN EIGEN LAND iHomofielenvriendschap vindt begrip in de kerk garantie gemak da's makkelUk! HET GEWONE St8HI Girobetaalkaart Optimisme over fraai weer aan Noordzeestranden: ïstgebitten sgelijks in meer dan 000 jzinnen „PASTORAAL EN MORAALTHEOLOGISCH EEN ZWAAI VAN 180 GRADEN I Binnen 5 tot 10 jaar concrete resultaten in oecumene DR. CORN. VERHOEVEN: 1") Categ' oneen voor wie 'm aanneemt voor wie'm afgeeft Lees maar! chrijf maar! Gemisvoor wie 'm nog niet heeft Kurd. Willebrands: 17 ZATERDAG 6 JUNI 1970 19 it. Het betere iccesvolle bureau zoeli kennismaking V( ieke gediplomet ster, 26 jaar r.-k. n ang slank type. D0fi Beekmanstraat 99, Teir 53. charmante onge|,l jaar, r.-k. uit g. rrj rijke ervaring in omf mensen z.s.k.m. he?L ilieu en g. positie, dll >e liefde en eerbied 0 engen en ontvang? g.m.f. ond. no. f iuisdieren (arte dwergpoedeltjej niels, pekineesjes. uitse herders f kleine huishondjj fraat 29, Roosendaal. een goudokker Spj.L [Glymmesstr. 7, Steenl zwarte en apricci! edeltjes. Middels^ fcs, cokkers en teckel ■rgpoedeltjes en heli Vishondjes. L. v. Bot| keweg 26, Ossendrek |p Terriers te koop, I ein, van Engelse al.Jjj |g, met goede stam. (levr. van Dijk dUw tekoe, Zuiddorpe. Tel Landbouw Kemper landbounE trommelschuddeul aiers, persen, maishabl opraapwagens, p,£| Jets, Vicon acrobaten! |div. hooibouwmachinef 250,00. Cyclomaalerl uzers, Gutbrod frees, I werktuigen. Fa c[J bns, Slaaistraat 2 T Tel. 01650-33038. [Diversen ■sschieting van f'. bij R. van 1 "zande, zaterdag 6 juni 40,-. Aanvang 3 uur! 5.50. Zondag 7 jut! sschieting, „X>e B; I Aanvang 3 uur. Iden: plm. 2500 Bond. Te bevragen! ferneuzen. Tel. 0115M lan! Geheel Gratis'. Uitgebreide catalogi!] voorbehoedmiddekl L en tijdschriften. „Hf!, laradijs". Postbus 10'! ■ortefeuille en sexverl ■bibliotheek per posti! lerpakking tegen minll [raagt vrijbl. inlichtinJ F Boekenparadijs, Post| I Vlissingen. f o to - vo o rlichtingsk-1 fclke ooit verschenel I echte foto's van ma| tw Variaties (NVSBl leel 1 met 42 foto's l| deel 2 met 53 foto's Irotiek (Deensl 65 foj samenspel 49 foto's (standen 52 foto's f 15; I Toeken met Nederlands! bez. na ontvangst van I tag op gironr 19750ftl lief of onder rembours.! Tkenparadijs", Postbus |singen. lg zondag 7 juni II'j I ^Leeraert. Zandbeifop Bij slecht weer bit tin 3 uur. lg staande wip zondaf I yafê Sport. St.-Janst«i| 3 uur. zondag 7 juni olif Ben Oedt. Stationstr, 1,1 li Gent. om 15 uur, I oo fr. Boven 40, 900 ft. f 1 fr. Terug 60 fr. Lhieting zaterdag 6 juni I eraert-Nijs. Hulst, Be- zondag 7 juni bij B Lamswaarde, op I Begin 3 uur. Het \»m op zondag 7 juni, bill Kmmaert. Stationsv/tf! Tileg f 4,25. Terug i Vf 3 uur kn plm. 30 jaar, zoeWJ Jvriendin voor de In juli of de 2e w ligustus, onverschilB Jar toe. Brieven ondfll |>6 bureau van dit DEN HAAG (ANP) De helft van de bevolking gaat voor 1 okto ber met vakantie en de helft van de vakantiegangers blijft in ons land. Dit blijkt uit een steekproef van liet Centraal bureau voor de Statistiek, ingesteld om inzicht te verkrijgen in het „Recreatief be stedingspatroon" van de Neder landse bevolking. In april startte een uitgebreid onderzoek, dat uit verschillende onderdelen bestaat. Het zal tot begin oktober duren. In de laatste week van april werd een representatief deel van de Nederlandse bevolking (een steekproef van circa 2000 perso nen) ondervraagd over de eventue le vakantieplannen. Uit het enquê temateriaal blijkt, dat op de en- quètedatum 51 procent van de on dervraagden plannen had voor 1 oktober met vakantie te gaan, 35 procent gaat niet, 14 proeent had nog geen concrete plannen. Van de vakantiegangers zal vol gens de plannen 51 procent de belangrijkste vakantie binnens lands doorbrengen. 38 proeent gaat naar het buitenland en 11 procent weet bet nog niet. Zeven procent van de onder vraagden, die van plan zijn om In Nederland te blijven weet nog niet, waar de vakantie doorge bracht gaat worden. Als vakantie bestemming blijken de Noordzee badplaatsen een belangrijke rol te spelen: 22 procent gaat daar naar toe. Wat de logiesvorm betreft, blijkt volgens de plannen de cate gorie tent, tenthuis en caravan bij zonder populair te zijn, 30 procent gaat van een van deze accommoda tiegelegenheden gebruik maken. Daarentegen zoekt ongeveer 25 procent het in een bungalow of zomerhuisje, terwijl 24 procent van plan is naar familie of kennis sen te gaan. Slechts 10 procent zal gedurende de vakantie in een hotel of pension verblijf houden. Verreweg het belangrijkste ver voermiddel waarmee men de va kantie ingaat is de auto (72 pro cent), 16 procent vertrekt per trein naar het vakantieoord. Juli wordt weer de vakantie maand bij uitstek: meer dan de helft van de vakanties zijn in deze maand gepland. 10 procent denkt ;n de tweede helft var juni te gaan, eenzelfde percentage ver trekt in de eerste helft van augus tus. Bijna éénderde van de 38 pro cent der geënquêteerden, die naar het buitenland denkt te gaan, zal naar een van de Zuideuropese lan den vertrekken (Spanje, Portugal. Joego-Slavië en Griekenland). Voor deze buitenlandse vakanties speelt het verblijf in een hotel of pension een rol van betekenis (38 procent)33 procent van de bui tenlandse vakantiegangers zal overnachten in een tent, tenthuisje of een caravan, terwijl 13 procent van plan is verblijf te houden in een zomerhuis of bungalow. Naar familie of kennissen in het buiten land gaat 8 procent. Het belangrijkste vervoermiddel naar het buitenlandse vakantiea dres is de auto 'samen met de autoslaaptrein 66 proeent), terwijl nu ook het vliegtuig mee gaat spelen (11 procent). Met de trein denkt 10 procent te gaan, met de touringcar 7 procent. De helft van de vakantiegangers heeft voorlopig juli als vakantiemaand gekozen. Volgens de plannen vertrekt in de tweede helft van juni en in de eerste helft van augustus resp. 11 procent en 8 procent, slechts 6 procent had op de enquêtedatam nog geen concrete afreisdatum in het hoofd. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT/BREDA Sodoma I en Gomorra blijken nogal vers in [het geheugen te liggen als het [gaat om mensen die eeuwenlang door kerk en maatschappij in het [verdomhoekje zijn gezet. Homo- [fielen zijn van die mensen. Ze mo- [gen de laatste jaren wat meer [leefruimte gekregen, respectieve- lijk veroverd hebben, hun bestaan [vormt nog steeds vooral een pro- [bleem. Zowel de (officiële) maat schappij als de kerk weten er nog nauwelijks raad mee. De proble- Imen groeien helemaal, als twee {politiek zeer actieve homofielen I hun vriendschap ingezegend wil- [len zien in de zin van een kerke- I lijk huwelijk. Het gaat liier om de geplande [inzegening van een verbintenis voor het leven tussen Harry Thomas (24)oprichter van de Nederlandse homofielenpartij, en Alex Verhoeven (31), vice-voorzitter van die partij, op zondag 28 juni in een katholieke kerk ergens in het centrum van het nd. Het moet zoveel mogelijk lij- I-ken op een „echte" kerkelijke hu welijksinzegening, incluis het uit wisselen van ringen en liefdeskus, I daarom spreken de initiatiefnemers look van „inzegening". Volgens Tho- Imas hebben 43 pastores (katholiek [en reformatorisch) toegezegd uit sympathie de dienst bij te wonen. Pers, radio en tv, ook uit het bui tenland, zijn uitgenodigd. Thomas: „Na alle vergeefse pogin- teen, die we de laatste jaren onder komen hebben om tot erkenning van de monogame vriendschap te komen, haast het monogame huwelijk, moe iten wij zo'n stunt wel uithalen. Er moet een shock door het Nederland se volk gaan". Inmiddels heeft de „werkgroep pastorale hulp aan homofielen", be staande uit ruim vijftig pastores (katholiek en reformatorisch) die zich speciaal met zielzorg voor ho mofielen bezighouden, deze week aan kardinaal Alfrink geadviseerd, niet aanwezig te zijn bij deze dienst. De kardinaal was n.l. uitge nodigd. De werkgroep heeft zich in het advies en bloc tegen deze inze- geningsdienst uitgesproken. Wel heeft de werkgroep de kardinaal voorgesteld om in het najaar samen met de bisschoppen serieus te gaan praten over de mogelijkheid om in particuliere gevallen de kerkelijke zegen over een homofielenvriend- scba'p uit te spreken. Rector C. Ingen Housz van het Laurensziekenhuis in Breda en na mens de staf van het Instituut voor huwelijk en gezin, lid van de ge noemde werkgroep: „Deze huwelijks inzegening bevat, minstens naar de buitenkant genomen zoveel stuntele menten, dat je zegt: wordt hier geen religieuze vlag op een maatschappe lijke lading gezet? De werkgroep is hier mordicus tegen. Deze man (H. Thomas, red.) zoekt duidelijk de publiciteit. Zoals het hier feitelijk door hem geregisseerd gaat worden, wijzen wij het en bloc af. Maar, let wel, dat betreft alleen dit concrete geval. Door het zo te doen gooien deze homofielen hun eigen ruiten in, want zowel hetero's ais homo's gaan hierin niet mee. Je moet nu eenmaal oppassen. Er is een milder klimaat aan het groeien, maar er hoeft maar iets te gebeuren en de zaak zit weer helemaal fout". In principe staat de werkgroep echter niet onsympathiek tegenover het uitspreken van een zegen door de kerk over zo'n vriendschap. Pa ter drs. J. Zuidgeest, directeur va'n het Instituut voor huwelijk en gezin van het bisdom Breda: „Pastoraal en moraal-theologisch gezien wordt hier natuurlijk een zwaai van 180 graden gemaakt. Maar bij een be- paa'lde groep homofielen kan inzege ning van een vriendschap legitieme vraag gesteld worden". De heren Zuidgeest en Ingen Housz komen dan samen tot de for mulering van de belangrijkste voor waarden voor het geven van eer, kerkelijke zegen: „De vriendschap moet als menselijke relatie een stuk betrouwbaarheid en verantwoorde lijkheid voor elkaar inhouden. En dan moeten bij het verzoek om inze gening duidelijke religieuze motie ven meespelen". Ze pleiten bovendien voor beslo ten diensten, vooral om het stuntka- msvi verandert doorgaans als de si tuatie weer verandert, en is voor de pastoraal dan ook niet zo'n wezen lijk probleem. De experimentele homofilie: een puberteitsverschijnsel. Betreft veelal jongens die in deze groeiperiode moeite hebben met het eerste con tact met meisjes. Ook uit deze situa tie komen verreweg de meesten als heterofielen te voorschijn. De perifere homofilie: mannen die niet zo duidelijk hetero- dan wel homofiel zijn, die zich biede gevoe lens althans kunnen indenken. „O- verigens is niemand voor 100 pro cent hetero- of homofiel. De kernhomofilie: de groep waar om het hier en in de meeste gev&'i len gaat rakter te vermijden en niet te pro voceren. Hierover gaat de werk groep zich in september beraden. Drs. Zuidgeest noemt de groep homofielen, waarvoor eventueel met recht aan een soort inzegening ge dacht zou kunnen worden, kernho- mofielen. „Deze mensen kunnen echt als man van een man houden. De meeste mensen beseffen niet dat deze mannen echt smoorverliefd op een andere man kunnen zijn". Hij gaat met vele andere homofie lenpastores uit van een indeling in vier categorieën: De gelegenheidshomofilie: komt vooral voor in gevangenissen, kazer nes en is van tijdelijke aard. De Voor drs. Zuidgeest en rector In gen Housz is het vanzelfsprekend dat de pastor zich, als homofielen een beroep op hem doen. te biecht moet gaan bij de verworvenheden van de medische en psychiatrische wetenschappen. De werkgroep pas torale hulp aan homofielen raadt d&'n ook aan op de bijeenkomsten die her en der in het land belegd worden (overigens slecht bezocht) de pastorale werkers in parochies en gemeenten aan om homofielen die bij hen komen, te verwijzen naar een deskundige. Dat kan een speci aal onder homofielen werkende col legapastor zijn, maar ook een psy chiater. Het komt echter nogal eens voor dat deze mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd. Zuidgeest: „Je moet ze niet helpen als „patiënten", maar juist de sa menleving gereedmaken om hen als mensen te accepteren". Trouwens, zeer weinig homofielen gaan met een pastor over hun pro blemen praten, zo is de ervaring van Zuidgeest en Ingen Housz. Tot voor zeer kort stond de kerk immers vierkant afwijzend tegenover hen. Ook de (heterofiele) maatschappij accepteert hen nog maar nauwelijks: de vrees dat „het" uitlekt is bij vele homofielen, vooral op het platteland daarom nog zeer groot. Er zit de homofiel ook een groot stuk schuld gevoel dwarsmag ik er wel aan toegeven, erkennen dat ik zo ben, mezelf zijn? Een schuldgevoel, dat notabene die kerk altijd heeft geac centueerd. Juist mede gezien deze schuld van de kerk, vinden de heren Zuidgeest en Ingen Housz dat pastores een belangrijke taak hebben bij het hel pen van de homofiel. De pastor be zet nog altijd een sleutelpositie als het erom gaat (en daar gaat het vooral om, benadrukken beiden) het klimaat van de samenleving te ver anderen, zodat de homofiel geaccep teerd wordt. „Weet u wat wij nou jammer zouden vinden?", zegt drs. Zuid geest, „dat de mensen, als ze lezen dat die werkgroep van pastores zich tegen deze wijze van vriendschap sinzegening verzet, gaan zeggen: ge lukkig. „de kerk" is 'ertegen, zie je wel! Onze zorg gaat echter veel dieper". Hoe diep, maakt ook pater J. Gottschalk, lid van de werkgroep, duidelijk: „Wij staan absoluut niet afwijzend tegenover vaste homofiele vriendschappen, integendeel. wij zien het als een, zij het moeilijk bereikba'ar, ideaal. Onde moeilijk heid in deze kwestie (het geval Thomas, red.) betreft verschillende zaken. Ten eerste vinden wij dat Thomas onhygiënisch en discrimine rend denkt. Hij wenst een autoriteit, in dit geval de kerk, achter zijn (ADVERTENTIE) leller, beter en... 1 goedkoper! merle „Au goüt de I •e". Noordstraat 81, Terneuzen ■iiiimiiiiviihW mmmh*! ■JJIBH—t*1! ma■■■■■■■'•"I hauiini Elke girobetaalkaart wordt door de Postgiro tot 100,- gegarandeerd. Dat is de waterdichte zekerheid dat elk bedrag tot 100,- per kaart op uw postrekening wordt bijgeschreven. Snél, gespecificeerd en wel! Dus: kaart ontvangen? Giropas gezien? Kassa! II 1 STATIONSSTRAAT 33 LOOWOHDE 9999 Betaal met de pen prompt en precies het juiste bedrag. Zonder buikige portemonnaie of bultige portefeuille. De girobetaalkaart is altijd pasklaar: geen gewissel en „Hebt u niet kleiner?". En al uw uitgaven staan overzichtelijk zwart op wit dankzij dedagafrekeningen. niet kreuken Postgiro: meer dan 2 miljoen rekeninghouders. Daar onder zijn alle winkeliers, leveranciers en dienst verlenende ondernemingen. Over en weer kunnen dus vele miljoenen Nederlanders bij elkaar terecht voor betalen en incasseren. Alleen via de betaalkaart van de Postgiro gebeurt dat nu al meer dan 1.000.000 keer per maand. En dat groeit! Het is toch immers dood gewoon geworden dat men met 'n kaart en het giro pasje betaalt! Trekt u wél profijt van een postrekening maar nog niet van de girobetaalkaart? Dan mist u het gemak van deze moderne vorm van betalingsverkeer. Wend u tot een van de girokantoren of praat's gratis rt telefoonnummer 0017, dan komt u snel aan de weet u aan die betaal-- kaarten komen kunt. Bent u nog niel de Postgiro, dan kunt u twee vliegen in één klap slat. Op 2300 post kantoren kunt u overigens óók terecht n.at al uw vragen en wensen! niMmiH1 ■mi**1 idee dat alleen vaste vriendschappen tussen homofielen geoorloofd zijn. Wat doe je dan met het merendeel der homofielenrelaties die los-vast zijn?" „Ten tweede", vervolgt pater Gottscha'lk, „en dit gaat veel verder wil Thomas met de kerkelijke inze gening bereiken, dat de kerk de homofiele vriendschap parallel ziet lopen aan het huwelijk. Hij spreekt van „gelijkenis met het huwelijk". De hele cultuur spreekt dit tegen". „Ten derde, terwijl in de samenle ving gestreefd wordt naar homoge niteit tussen burgerlijk en kerkelijk huwelijk, eist Thomas een kerkelij ke inzegening over een verbintenis waarover in de burgerlijke samenle ving geen „fiat" uitgesproken wordt". „Ten vierde, stel dat de kerk de homofiele vriendschap zou instituti onaliseren, waar blijft dan de wette lijke bescherming die de burgerlijke overheid wél aan kerkelijk gehuw den biedt?" Inmiddels is er een gesprek op gang gekomen met het aartsbisdom. Onderzocht wordt of er geen andere weg te vinden is dan de voorgeno men kerkdienst. Thomas: „Als die tijdig gevonden wordt, als het ge sprek serieus op gang komt. zijn wij van onze kant bereid de kerkelijke inzegening te laten vervallen,Wij begrijpen natuurlijk wel dat het niet zo sympathiek is, om een kerk dienst als manifestatie te gebrui ken". Pater Gottschalk: „Thomas heeft! gelijk als hij ons opnieuw uitdaagt. Wij van onze kant zullen alternatie- ven moeten opstellen" ROME (KNP) „De dialoog- kan niet eindeloos blijven voortdu »n. In de komende jaren zal de katho lieke kerk in een nieuwe fase in de betrekkingen met de andere kerken terecht komen, namelijk de fase van de theoretische en practische studie der mogelijkheden en wegen om tot de eenheid zelf te komen". Aldus kardinaal Willebrands, hoofd van het secretariaat voor de eenheid, in een interview met het internatio nale katholieke persbureau CIC en het Italiaanse dagblad „Awenire" t.g.v. het tienjarige bestaan van zijn instituut. Kardinaal sprak als zijn verwach ting uit, dat het binnen vijf of tien jaar tot werkelijke resultaten zal kunnen komen. Met verschillende kerken en kerkgemeenschappen zal het mogelijk zijn om binnen die tijd te komen tot overeenstemming in zake de wezenlijke geloofswaarhe den en de konsekwenties ervan. OVER GEWONE DINGEN EN DE GEWOONHEID VAN DINGEN IS MOEILIJK GE WOON TE PRATEN. Ik wil het bij wijze van experiment eens proberen met een tiental samen- hstngende stellingen, waarvan ik hoop dat ze samen een net zullen vormen. Wie het op het juist moment uitgooit, vangt misschien wel wat. 1 „Gewoon" is een veelge bruikt stopwoord. Dat er woor den gebruikt worden om te stop pen, wijst op het bestaan van een lekkage. We zeggen „gewoon" omdat we er behoefte aan hebben iets vanzelfsprekend te vinden en gewoon te doen, niet omdat we die toestand al bereikt hebben. 2 Wat werkelijk gewoon is, da'arvan zeggen we niet eens dat het „gewoon" is. Wij zeggen er helemaal niets over. Vanzelfspre kend is alleen datgene, wat al leen zelf spreekt, waar wij dus niet over spreken. Als we zeggen dat iets gewoon en vanzelfspre kend is, hebben we het zelf al ter hand genomen en zijn wij er verder ook verantwoordelijk voor; wij moeten er meer over praten. de, zodra het tot thema van spre ken of denken gemaakt wordt. 6 Het denken, de reflexie is een ombuigende beweging die, door verwondering gedreven, het vanzelfsprekende voorlopig ver laat. Het vanzelfsprekende is het meest verwonderlijke. Verwonde ring is niet kinderlijk of naief; zij tast juist de naiviteit aan en verwijdert ons zo ver mogelijk van alles wat gewoon leek. Het eerste effect van de verwonde ring is negatief en vernietigend. 7 Verwondering is de ontdek king dat het gewone, zodra ero ver nagedacht wordt, ongewoon, uitzonderlijk en veraf is. Tegelijk wordt ontdekt dat het ongewone hetzelfde is als wat gewoon leek. De gelijktijdigheid van uitzonde ring en regel, veraf en dichtbij bepaalt de spanning, het avon tuurlijk karakter van de verwon dering. 8 Het avontuur speelt zich af in de verte en de uitzondering, maar in verband met de nabij heid en de regel. Het is gericht op terugkeer en behoud. Een avontuur is de grootst mogelijke omweg met maximale kansen op verdwalen of omkomen. Deze 3 Het „gewone" is niet een direct gegeven; het moet bereikt worden. „Gewoon doen" is al een vorm van cultuur en raffinement, toneelspel. Lessing (18e eeuw) schreef al uitvoerig over de ma nier waarop een toneelspeter het meest „gewoon" van het toneel af kan gaan. Het gaat niet om een natuurlijk gegeven, maar om een culturele verworvenheid. 4 Het gewone en het ongewone verhouden zich niet zonder meer als regel en uitzondering, nog minder als dichtbij en veraf Het „gewone" moet door spreken en denken nog geregeld en dichter bij gebracht worden; voor die tijd is het misschien het meest uitzonderlijk en het verst verwij derd. Het gewone is eerder een eindproduct dan een gegeven. Het rechtstreekse is ons niet ge geven. Alles is opgave, alles wat wij hebben is alleen maar uit gangspunt. En wat niet recht streeks gegeven is, bestaat alleen wanneer het via een omweg be reikt wordt. Als gegeven ver dwijnt het gewone, naieve, van zelfsprekende en ongecompliceer- maximale omweg geeft een maximale betekenis aan het punt waarheen wordt teruggekeerd. 9 Het „gewone" bestaat alleen in de tweede graad, als datgene waarnaar wij na een omweg of een avontuur terugkeren. Het is niet datgene wat wij nooit veria ten of nooit op het spel gezet hebben. Het is onmogelijk iets „gewoon" te noemen zonder dat we daarmee een proces van ver wondering en een avontuur be ginnen. Deze fase van vervreem ding kan niet overgeslagen wor den. 10 Alleen door de omweg van de reflexie is het lek te dichten. Pas na de terugkeer is het gewo ne verantwoord. Dat betekent; het geeft nu zelf antwoord en spreekt vanzelf. Tevoren is het alleen maar stopwoord; dat woord heeft betrekking op een poging om de omweg te verkorten of over te slaan, op onmacht tegeno ver de eisen die de verwondering stelt. Het „gewone" is hierin geen realiteit, maar een mythe, te vergelijken met de achttiende eeuwse mythe van de „goede wilde" of de mens die „van natu re goed" is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17