IE N.V. IN ek NV APER OMLOOP VAN MIDDEN-ZEELAND Henk de Moet: „Eendaagse is voor ons een aanfluiting..." Delta- IK STOND PERPLEX Van Poecke en Priem favoriet EEN STERKE MAN' OPTICIEN „Een stap terug" „Prestigekwestie" WIIDEHAHSI iezelingsestraat 7 kapelle ^paraten enz. enz. rf Wonder Medewerking Goes. Tel. 6*78 inzepoortstraat 6 GOES Telefoon 6714 atiebedrijf aal 18 Goes OAF HEEFT AltES PLUS AUTOMATIC/VARIOMAUC uitvoering. - Tel. 01180 - 25 26 lein) - Tel. 01100 -83 20 es Tel. 6462 (Van onze sportredactie) GOES Henk de Moet, voorzitter van het organisatiecomité van de Omloop van Midden- Zeeland ziet het nuchter. ,Dat we dit jaar maar een dag draaien is in wezen een aanfluiting. Zo voelen we het allemaal", zegt Henk de Moet met klem. De man, die zes jaar geleden door een buurman gestrikt werd voor een baantje bij de organisatie weet echter ook, dat het dit jaar bijna niet anders kon. Henk de Moet: „We za ten dit jaar in februari, begin maart nog met financiële schulden van het vorig jaar. Er was wel voldoende geld toegezegd, maar de spon sors waren niet allemaal even vlot met betalen. Daar er een paar comité-leden waren verhuisd, voelden we er niets voor om met zes man hoof delijk aansprakelijk gesteld te worden voor de schulden. Eind maart, begin april waren de moeilijkheden pas opgelost en konden we pas gaan beginnen met deze Omloop." De sponsors van de Omloop van Mid den Zeeland hebben het het comité een beetje kwalijk genomen, dat de financiële moeilijkheden pas zo laat naar buiten bekend werden. Henk de Moet: „Toen ze eenmaal wisten, dat we financieel aan de grond zaten, hebben ze gezegd: waarom hebben jullie niet bij ons aangeklopt. Maar dat doe je niet zo snel. Wij wilden de vuile was binnenshuis houden. In totaal kwamen we vijftienhon derd gulden te kort- Daarvoor is eerst een oplossing gezocht voordat we aan de organisatie van de Om loop 1970 begonnen. Het is jammer, dat we moesten besluiten om een stap terug te doen- Vooral daar het vorig jaar bij het tweede lustrum van de Omloop van Midden Zeeland zo enorm groots was opgezet. Toen reden we vrijdags 180 kilometer op Schouwen en zaterdags 170 kilome ter op Zuid Beveland en Walcheren. Maar dit jaar kon het echt niet mders. Niet alleen door het ge ilek aan tijd, maar ook door de financiële toestand. We wilden niet veer in de narigheid raken. Maar als het zaterdag goed loopt, dan zullen we volgend jaar zeker weer een tweedaagse organiseren"- Het comité van Midden Zeeland, dat pas nog Ben Mulder „verloor", omdat hij het hulp-consulschap aan vaardde, bestaat nu nog uit vijf man-, Henk de Moet (voorzitter en produktie-leider), Cees Overkleeft (secretaris), Tonnie Hendriks (kara vaanleider), Gerard Kruitbosch (Penningmeester), Hans van Oosten (huishoudelijke dienst) en Henk Nelisse (technische dienst). Ben Mulder is er dus officieel uit, maar samen met Arjaan de Schipper heeft h(i het comité toch nog bijgestaan met vele waardevolle adviezen. Henk de Moet: „Die twee mannen zitten helemaal verweven in de wie lersport. Het is voor hen dus wel eens makkelijker om met een ploeg leider of een sponsor te praten dan voor ons". Zaterdag gaat de elfde Omloop vai Midden Zeeland van start. In de Zeecwse wielerkringeii spreekt men van een wonder. Velen hadden er al °P gerekend, dat precies als in 1965 een onderbreking van de reeks aou ontstaan. Toen was het een com plete wisseling in het wielercomité jhe de oorzaak was van het afstel, hetgeen uitstel werd. '"ist dit jaar heeft het comité van iMidüen Zeeland ervaren hoeveel werk er eigenlijk in de voorberei- ™ng van een klassieker gaat zitten. ,'erwijl in voorgaande jaren het werk over een aantal maanden kon orden uitgesmeerd, moest nu alles 1 een tijdsbestek van anderhalve laand gebeuren. Henk de Moet Un bestuur „uit de naad" gewerkt. ,e® 2ich dan ook met de rest van „De organisatie van deze r is zuiver een hobby van lin mij. Er gaat enorm veel tijd in zitten, maar als de koers achter de rug is en alles is goed verlopen, dan heb ik er voldoening van- Maar het zou nog leuker zijn, als de plannen voor een vijfdaagse-wedstrijd in Zeeland door zouden gaan. In maart van het vorig jaar dook die gedachte plotseling bij een paar mensen op- De aparte Omlopen in Zeeland zou den dan verdwijnen. Voor de spon sors en de ploegleiders is dat veel aantrekkelijker dan aparte wedstrij den in Zeeland verdeeld over de kalender. Wij waren direct akkoord met de plannen, maar het comité van de Omloop van Zeeuwsch Vlaanderen wilde er niet aan. Wat in het vat zit verzuurd echter niet. Misschien komt het er nog eens van. Geld is er wel- Eén sponsor wilde direct de helft van de kosten beta len voor die vijfdaagse. En de ande re helft moet ook vol te krijgen zijn. Dit jaar zijn er toch twee klassiekers in Zeeland bij gekomen, die ook hulp krijgen van bedrijven". Ook dit jaar heeft het comité weer alle medewerking gekregen van de politie. Het parkoers, dat kenners na Limburg en de Baronie het mooiste van Nederland noemen krijgt een perfecte afzetting. Henk de Moet: „De samenwerking met de politie is fantastisch. Adjudant Van de Velde en adjudant Van de Heyde van de verkeersgroep Middelburg doen er alles aan om het zo goed mogelijk te laten verlopen. Is er bijvoorbeeld een stuk weg openge broken in de route, dan neemt de politie contact op met de aannemer. Lukt het die man niet meer om de zaak dicht te krijgen voor de datum van de Omloop, dan neemt de poli tie contact met ons op en geeft gelijk een oplossing van het pro bleem". Bij de voorbereiding van de Om loop van Midden Zeeland 1970 heeft Henk de Moet trouwens vaak last gehad van de roerige wintermaan den in de Zeeuwse wielrennerij. Henk de Moet: „Verschillende van ons hebben met de gedachte ge speeld om er me te stoppen. Vooral toen er enkele sponsors zich terug wilden trekken, omdat het volgens hen zo'n rotzooitje was in de Zeeuwse wielersport. Die dachten, dat wij wat te maken hadden met de ruzie „Theo Middelkamp" en „Er op en er over"- Ik ben die mensen af gegaan en heb uitgelegd, dat we met die zaak niets uit te staan hadden. Toen wilden ze gelijk weer meedoen en dat gaf een paar leden van ons comité zoveel moed, dat ze ook weer aan het werk gingen- Voor een eendaagse weliswaar, maar vol gend jaar gaan we weer snel over naar een tweedaagse. Want nu voe len we het allemaal als een aanflui ting....-" &H„n,nnm NtHen Een historisch plaatje in de geschiedenis van de Omloop. Vorig jaar nam de karavaan bij gelegenheid van het tweede lustrum de Zeelandbrug. Van welk feit hierbov en een indruk. GOES Hoe zwaar het comité van de Omloop van Midden Zeeland het hoeft gehad en nog heeft met de inschrijvingen bij de klassie ker voor amateurs, zo makkelijk was het met de Iieltarit, oen koers voor nieuwelingen over 75 kilome ter- Henk de Moet: „Dat was een kwestie van de advertentie in de Wielersport en binnen vier dagen waren we vol". De nieuwelingen starten in Middelburg en leggen dan het laatste deel van het parkoers af, dat ook genomen moet worden door de amateurs- De route van de Omloop 1970 is gelijk aan die van 1968 en loopt door de volgende plaatsen: start Goes, 's-Gravenpolder, Kwadendam- me, Oudelande, Ellewoutsdijk, Drie wegen, Nissen, Heinkenszand, 's- Heerenhoek, Lewedorp, Nieuwdorp, Vlissingen, Koudekerke, Zoutelande, Domburg, Serooskerke, Sint Lau rens, Middelburg (nieuwelingen start), Veere, Vrouwenpolder, Kam perland, Wissenkerke, Geersdijk, Kortgene, Colijnplaat, Cats, Wilhel- minapolder, Wemeldinge, Kapelle, finish Goes (amateurs en nieuwelin gen). W YERSEKE Piet Rentmeester, de ploegleider van Clarijs/Braat is zaterdag „partij" in deze Omloop van Midden Zeeland. Daarom voelde hij er niet veel voor om commentaar te geven op de moeilijk heden rond de klassieker. Zelf heeft Rentmeester de rit over Wal cheren en Zuid-Beveland nooit gereden. Wel kwam hij uit in de Ronde van Zeeland, die twee ritten in Zeeuwseh-Vlaanderen had en een op Zuid-Beveland. Rentmeester werd toen derde in het eind klassement. Over de huidige Omloop van Midden Zeeland zegt hij: „Ik stond perplex toen ik hoorde dat het door gebrek aan geld een eendaagse zou worden. Ik heb altijd gedacht, dat het een welvarend bedrijf was. Ook de inschrijving van dit jaar valt me tegen. Vele bekende ploegen zijn weggebleven. En de Omloop is toch altijd zeer sterk geweest. Ik kom zelf met mijn volledige ploeg. Misschien dat ik Cees van Bostélen thuis laat, maar misschien mag hij wel starten, maar moet hij na 100 kilometer uit de koers. Ik vind het namelijk nog te zwaar voor een knaap van achttien jaar. Theo van Poecke wordt mijn kopman. En die gaat hem winnen. Daar ben ik van over tuigd. Theo heeft zo'n zege nodig als hij bij de profs onder dak wil komen." De wind is vaak de grootste tegenstander in de Omloop van Midden-Zeeland. Dan moeten de coureurs „bijten" en „uit het zadel" om die hindernis te overwinnen. KAPELLE Voor Arjaan de Schipper is het moeilijk om iets te zeggen over de toestanden rond deze Omloop van Midden-Zeeland. Zijn mening wordt immers altijd gezien als die van de sportcom- missie van de KNWU. Met de nadrukkelijke mededeling dat dit zijn eigen persoonlijke mening was, gaf Arjaan de Schipper na enig aan dringen het volgende commentaar: „In de eerste plaats hoop ik, dat er wat van gemaakt wordt. Het kan een mooie koers worden, maar dat neemt niet weg, dat het comité een stap terug heeft moeten doen. Dit jaar heeft men de zaak nog in anderhalve maand kunnen redden, maar als er niet gauw iemand komt, die echt verstand van wielrennen heeft, dan zie ik het volgend seizoen precies eender gaan. In feite is het organiseren van een klassieker een ondankbaar baan tje. Ik zeg altijd: je moet twintig maal bellen voordat je vijftig gul den te pakken hebt. Het comité zou een vent moeten zoeken, die zich altijd op grote koersen laat zien. Zelf komen ze er nooit. Dus dan wordt het onderhandelen met ploegleiders en sponsors wel een beetje moeilijk. Want ze kennen deze mensen niet. Komt er echter zo'n vent bij, dan zie ik het voortaan wel goed gaan". Was 6e laatste winnaar van de Omloo pvan Midden-Zeeland, illeto.nil trok hem de trui over de schouders. Op de achtergrond Ca- "'oesleuler Gerard Peters. GOES De Omloop van Mid den-Zeeland kent zaterdag twee favorieten: Cees Priem uit Goes en Theo van Poecke uit Koe wacht. Twee Zeeuwen dus, waar schijnlijk het gevolg van het feit, dat de andere grote amateurploe- gen in Nederland verstek laten gaan. Nu kan er in de laatste da gen voor deze klassieker nog een hoop veranderen, want meestal maken enkele ploegleiders er een gewoonte van op het laatste mo ment in te schrijven om zo iets met het inschrijfgeld te kunnen regelen. Maar zoals het er nu naar uitziet dus maar twee echte favorieten. Toch zitten er bij de A-ploeg van Trico Noble-Acifit meer grote na men, zoals Wim Bravenboer, Sjef van de Burg en Frans van der Ruit. Maar uit doorgaans welingelichte bron vernamen wij, dat Piet Lie- bregts al zijn kaarten op Cees Priem zal gaan zetten, omdat een Zeeuwse zege in een Zeeuwse koers meer reclame op zal leveren. Theo van Poecke heeft het een stuk moeilij ker dan Cees Priem. Hij heeft geen steun van geroutineerde klassieker- i'ijders. Outsiders voor de overwinning in le Omloop van Midden Zeoland zijn mgetwijfeld de coureurs van Cabal- iero. Mannen als Aldershof, Corne- lisse en Bakker moeten toch in staat geacht worden het Zeeuwse contin gent te doorbreken. Leo Bogers en Kees Frijters van Mann-Toyota be horen ongetwijfeld ook tot de ren ners die beslag kunnen leggen op de bloemen. Zoals bekend hebben drie renners van de jeugdploeg van Trico Noble te kennen gegeven, dat zij liever niet van start gaan. Door het weg vallen van Wim de Waal, Tione van de Bunder en Henny Gijzel, was Peet Verschuere de ploegleider ge noodzaakt enkele renners van de grote formatie van Trico Noble en Acifit te „lenen". Het deelnemersveld ziet er voorlo pig als volgt uit: Trico Noble-Acifit A: Cees Priem, Sjef van de Burg, Wim Bravenboer, Frans van de Ruit, Peter van der Kruis en Peter van de Donk; Trico Noble-Acifit B: Cor Leunis, Jules Bruessing, Perry van de Vleu ten, Henny van Zandbeek, Han Westerwelle en Charles Desmet; Clarijs-Braat: Theo van Poecke, Wim Evertse, Henk Stander, Ko Tolhoek, Ko de Vrieze, Sieb van Dongen, Ko Blok en Cees van Bos- telen; Er op en er over: Jan de Vos, Rudie Lammens, Sjaak Boekhout, Grand Thomas, Teddy Carroll, John McQuaig; Theo Middelkamp: Jaap Moelker, Ad Kuzee, Bertus Franse, Chris de Jong, Danker Smallegange en Jaap Marijs; Caballero: Jan Aldershoef, Ronald Bakker, Ger Harings, John Cornelis- se, Ted Blom en Rink Cornelisse; Mann-Toyota: Kees Frijters, Leo Bogers, Kas Fiktorie, Jaak van Hoek, Jan Kemps en Huub van Hooijdonk. De wielervereniging Theo Middel kamp schreef voor de Deltarit de volgende nieuwelingen in: Vasseur, De Graaf, Raas, Westdorp, Duessing, Faas, Huijzen, Kuzee, Hamelink, Monne, De Belie en Meijlemans. HEINKENSZAND Wim Jeremiasse is de wedstrijdleider in de Omloop van Midden Zeeland. De man, die het wielerevenement nu al zeven keer heeft meegemaakt zegt over de verwikkelingen rond deze klassieker: „De organisatie mist een sterke man. Ze moeten een vent aantrekken die contacten heeft in de wielersport. En vaak mist men ook het heilige vuur om het te willen doen. Op deze basis kan men niet verder gaan. Ik zie als oplossing, dat het comité de zaak in handen geeft van de wielervereniging Theo Middelkamp. Die kan dan weer bepaalde mensen aantrekken, die de Omloop van voren af aan opbouwen. Het is nodig dat er wat gedaan wordt, want deze Omloop is sterk gedevalueerd. Kijk maar naar het deelnemers veld. Het parkoers is een van de mooiste van Nederland, maar voor de renners die nu hebben ingeschreven te zwaar. Er zijn geen echte vedetten bij. Ik zou er twintig kilometer af halen." MIDDELBURG Ben Mulder, hulp-consul van de KNWU voor bo ven de Westerschelde en voorzitter van de jeugdcommissie Wielerbe- langen Zeeland, ziet het doorgaan van de Omloop 1970 als een zui vere prestige-kwestie. Ben Mulder: „Ik geloof en dan geef ik lou ter mijn persoonlijke mening dat het comité ten opzichte van vo rige jaren verplicht was om deze Omloop op welke manier dan ook te laten verrijden. Ik weet, dat men er veel liever van had afgezien, maar dat kon niet. Er was een bepaalde financiële reserve ge kweekt en die heeft het comité in deze Omloop gestoken. Ik hoop dan ook, dat het een succes wordt. Anders kon het wel eens zijn dat dit de laatste is. Voor mij is deze Omloop belangrijk, omdat de jeugd commissie de kans krijgt zich voor een groot aantal toeschouwers te presenteren. Na de afwachtingskoers van de aspiranten organiseren wij namelijk een schoolwedstrijd".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19