IE N.V.
IN
ek NV
APER
OMLOOP VAN MIDDEN-ZEELAND
Henk de Moet:
„Eendaagse is
voor ons een
aanfluiting..."
Delta-
IK STOND PERPLEX
Van Poecke en
Priem favoriet
EEN STERKE MAN'
OPTICIEN
„Een stap terug"
„Prestigekwestie"
WIIDEHAHSI
iezelingsestraat 7
kapelle
^paraten enz.
enz.
rf
Wonder
Medewerking
Goes. Tel. 6*78
inzepoortstraat 6
GOES
Telefoon 6714
atiebedrijf
aal 18 Goes
OAF HEEFT AltES PLUS
AUTOMATIC/VARIOMAUC
uitvoering.
- Tel. 01180 - 25 26
lein) - Tel. 01100 -83 20
es
Tel. 6462
(Van onze sportredactie)
GOES Henk de Moet, voorzitter van het
organisatiecomité van de Omloop van Midden-
Zeeland ziet het nuchter. ,Dat we dit jaar maar
een dag draaien is in wezen een aanfluiting. Zo
voelen we het allemaal", zegt Henk de Moet met
klem. De man, die zes jaar geleden door een
buurman gestrikt werd voor een baantje bij de
organisatie weet echter ook, dat het dit jaar
bijna niet anders kon. Henk de Moet: „We za
ten dit jaar in februari, begin maart nog met
financiële schulden van het vorig jaar. Er was
wel voldoende geld toegezegd, maar de spon
sors waren niet allemaal even vlot met betalen.
Daar er een paar comité-leden waren verhuisd,
voelden we er niets voor om met zes man hoof
delijk aansprakelijk gesteld te worden voor de
schulden. Eind maart, begin april waren de
moeilijkheden pas opgelost en konden we pas
gaan beginnen met deze Omloop."
De sponsors van de Omloop van Mid
den Zeeland hebben het het comité
een beetje kwalijk genomen, dat de
financiële moeilijkheden pas zo laat
naar buiten bekend werden. Henk de
Moet: „Toen ze eenmaal wisten, dat
we financieel aan de grond zaten,
hebben ze gezegd: waarom hebben
jullie niet bij ons aangeklopt. Maar
dat doe je niet zo snel. Wij wilden
de vuile was binnenshuis houden.
In totaal kwamen we vijftienhon
derd gulden te kort- Daarvoor is
eerst een oplossing gezocht voordat
we aan de organisatie van de Om
loop 1970 begonnen. Het is jammer,
dat we moesten besluiten om een
stap terug te doen- Vooral daar het
vorig jaar bij het tweede lustrum
van de Omloop van Midden Zeeland
zo enorm groots was opgezet. Toen
reden we vrijdags 180 kilometer op
Schouwen en zaterdags 170 kilome
ter op Zuid Beveland en Walcheren.
Maar dit jaar kon het echt niet
mders. Niet alleen door het ge
ilek aan tijd, maar ook door de
financiële toestand. We wilden niet
veer in de narigheid raken. Maar
als het zaterdag goed loopt, dan
zullen we volgend jaar zeker weer
een tweedaagse organiseren"-
Het comité van Midden Zeeland,
dat pas nog Ben Mulder „verloor",
omdat hij het hulp-consulschap aan
vaardde, bestaat nu nog uit vijf
man-, Henk de Moet (voorzitter en
produktie-leider), Cees Overkleeft
(secretaris), Tonnie Hendriks (kara
vaanleider), Gerard Kruitbosch
(Penningmeester), Hans van Oosten
(huishoudelijke dienst) en Henk
Nelisse (technische dienst). Ben
Mulder is er dus officieel uit, maar
samen met Arjaan de Schipper heeft
h(i het comité toch nog bijgestaan
met vele waardevolle adviezen.
Henk de Moet: „Die twee mannen
zitten helemaal verweven in de wie
lersport. Het is voor hen dus wel
eens makkelijker om met een ploeg
leider of een sponsor te praten dan
voor ons".
Zaterdag gaat de elfde Omloop
vai Midden Zeeland van start. In de
Zeecwse wielerkringeii spreekt men
van een wonder. Velen hadden er al
°P gerekend, dat precies als in 1965
een onderbreking van de reeks
aou ontstaan. Toen was het een com
plete wisseling in het wielercomité
jhe de oorzaak was van het afstel,
hetgeen uitstel werd.
'"ist dit jaar heeft het comité van
iMidüen Zeeland ervaren hoeveel
werk er eigenlijk in de voorberei-
™ng van een klassieker gaat zitten.
,'erwijl in voorgaande jaren het
werk over een aantal maanden kon
orden uitgesmeerd, moest nu alles
1 een tijdsbestek van anderhalve
laand gebeuren. Henk de Moet
Un bestuur „uit de naad" gewerkt.
,e® 2ich dan ook met de rest van
„De organisatie van deze
r is zuiver een hobby van
lin
mij. Er gaat enorm veel tijd in
zitten, maar als de koers achter de
rug is en alles is goed verlopen, dan
heb ik er voldoening van- Maar het
zou nog leuker zijn, als de plannen
voor een vijfdaagse-wedstrijd in
Zeeland door zouden gaan. In maart
van het vorig jaar dook die gedachte
plotseling bij een paar mensen op-
De aparte Omlopen in Zeeland zou
den dan verdwijnen. Voor de spon
sors en de ploegleiders is dat veel
aantrekkelijker dan aparte wedstrij
den in Zeeland verdeeld over de
kalender. Wij waren direct akkoord
met de plannen, maar het comité
van de Omloop van Zeeuwsch
Vlaanderen wilde er niet aan. Wat
in het vat zit verzuurd echter niet.
Misschien komt het er nog eens van.
Geld is er wel- Eén sponsor wilde
direct de helft van de kosten beta
len voor die vijfdaagse. En de ande
re helft moet ook vol te krijgen
zijn. Dit jaar zijn er toch twee
klassiekers in Zeeland bij gekomen,
die ook hulp krijgen van bedrijven".
Ook dit jaar heeft het comité
weer alle medewerking gekregen
van de politie. Het parkoers, dat
kenners na Limburg en de Baronie
het mooiste van Nederland noemen
krijgt een perfecte afzetting. Henk
de Moet: „De samenwerking met de
politie is fantastisch. Adjudant Van
de Velde en adjudant Van de Heyde
van de verkeersgroep Middelburg
doen er alles aan om het zo goed
mogelijk te laten verlopen. Is er
bijvoorbeeld een stuk weg openge
broken in de route, dan neemt de
politie contact op met de aannemer.
Lukt het die man niet meer om de
zaak dicht te krijgen voor de datum
van de Omloop, dan neemt de poli
tie contact met ons op en geeft
gelijk een oplossing van het pro
bleem".
Bij de voorbereiding van de Om
loop van Midden Zeeland 1970 heeft
Henk de Moet trouwens vaak last
gehad van de roerige wintermaan
den in de Zeeuwse wielrennerij.
Henk de Moet: „Verschillende van
ons hebben met de gedachte ge
speeld om er me te stoppen. Vooral
toen er enkele sponsors zich terug
wilden trekken, omdat het volgens
hen zo'n rotzooitje was in de
Zeeuwse wielersport. Die dachten,
dat wij wat te maken hadden met
de ruzie „Theo Middelkamp" en „Er
op en er over"- Ik ben die mensen
af gegaan en heb uitgelegd, dat we
met die zaak niets uit te staan
hadden. Toen wilden ze gelijk weer
meedoen en dat gaf een paar leden
van ons comité zoveel moed, dat ze
ook weer aan het werk gingen- Voor
een eendaagse weliswaar, maar vol
gend jaar gaan we weer snel over
naar een tweedaagse. Want nu voe
len we het allemaal als een aanflui
ting....-"
&H„n,nnm
NtHen
Een historisch plaatje in de geschiedenis van de Omloop. Vorig jaar nam de karavaan bij gelegenheid van het
tweede lustrum de Zeelandbrug. Van welk feit hierbov en een indruk.
GOES Hoe zwaar het comité
van de Omloop van Midden Zeeland
het hoeft gehad en nog heeft
met de inschrijvingen bij de klassie
ker voor amateurs, zo makkelijk
was het met de Iieltarit, oen koers
voor nieuwelingen over 75 kilome
ter- Henk de Moet: „Dat was een
kwestie van de advertentie in de
Wielersport en binnen vier dagen
waren we vol". De nieuwelingen
starten in Middelburg en leggen dan
het laatste deel van het parkoers af,
dat ook genomen moet worden door
de amateurs-
De route van de Omloop 1970 is
gelijk aan die van 1968 en loopt
door de volgende plaatsen: start
Goes, 's-Gravenpolder, Kwadendam-
me, Oudelande, Ellewoutsdijk, Drie
wegen, Nissen, Heinkenszand, 's-
Heerenhoek, Lewedorp, Nieuwdorp,
Vlissingen, Koudekerke, Zoutelande,
Domburg, Serooskerke, Sint Lau
rens, Middelburg (nieuwelingen
start), Veere, Vrouwenpolder, Kam
perland, Wissenkerke, Geersdijk,
Kortgene, Colijnplaat, Cats, Wilhel-
minapolder, Wemeldinge, Kapelle,
finish Goes (amateurs en nieuwelin
gen).
W
YERSEKE Piet Rentmeester, de ploegleider van Clarijs/Braat
is zaterdag „partij" in deze Omloop van Midden Zeeland. Daarom
voelde hij er niet veel voor om commentaar te geven op de moeilijk
heden rond de klassieker. Zelf heeft Rentmeester de rit over Wal
cheren en Zuid-Beveland nooit gereden. Wel kwam hij uit in de
Ronde van Zeeland, die twee ritten in Zeeuwseh-Vlaanderen had en
een op Zuid-Beveland. Rentmeester werd toen derde in het eind
klassement. Over de huidige Omloop van Midden Zeeland zegt hij:
„Ik stond perplex toen ik hoorde dat het door gebrek aan geld een
eendaagse zou worden. Ik heb altijd gedacht, dat het een welvarend
bedrijf was. Ook de inschrijving van dit jaar valt me tegen. Vele
bekende ploegen zijn weggebleven. En de Omloop is toch altijd zeer
sterk geweest. Ik kom zelf met mijn volledige ploeg. Misschien dat
ik Cees van Bostélen thuis laat, maar misschien mag hij wel starten,
maar moet hij na 100 kilometer uit de koers. Ik vind het namelijk
nog te zwaar voor een knaap van achttien jaar. Theo van Poecke
wordt mijn kopman. En die gaat hem winnen. Daar ben ik van over
tuigd. Theo heeft zo'n zege nodig als hij bij de profs onder dak wil
komen."
De wind is vaak de grootste tegenstander in de Omloop van Midden-Zeeland.
Dan moeten de coureurs „bijten" en „uit het zadel" om die hindernis te
overwinnen.
KAPELLE Voor Arjaan de Schipper is het moeilijk om iets te
zeggen over de toestanden rond deze Omloop van Midden-Zeeland.
Zijn mening wordt immers altijd gezien als die van de sportcom-
missie van de KNWU. Met de nadrukkelijke mededeling dat dit zijn
eigen persoonlijke mening was, gaf Arjaan de Schipper na enig aan
dringen het volgende commentaar: „In de eerste plaats hoop ik, dat
er wat van gemaakt wordt. Het kan een mooie koers worden, maar
dat neemt niet weg, dat het comité een stap terug heeft moeten
doen. Dit jaar heeft men de zaak nog in anderhalve maand kunnen
redden, maar als er niet gauw iemand komt, die echt verstand van
wielrennen heeft, dan zie ik het volgend seizoen precies eender gaan.
In feite is het organiseren van een klassieker een ondankbaar baan
tje. Ik zeg altijd: je moet twintig maal bellen voordat je vijftig gul
den te pakken hebt. Het comité zou een vent moeten zoeken, die
zich altijd op grote koersen laat zien. Zelf komen ze er nooit. Dus
dan wordt het onderhandelen met ploegleiders en sponsors wel een
beetje moeilijk. Want ze kennen deze mensen niet. Komt er echter
zo'n vent bij, dan zie ik het voortaan wel goed gaan".
Was 6e laatste winnaar van de Omloo pvan Midden-Zeeland,
illeto.nil trok hem de trui over de schouders. Op de achtergrond Ca-
"'oesleuler Gerard Peters.
GOES De Omloop van Mid
den-Zeeland kent zaterdag twee
favorieten: Cees Priem uit Goes
en Theo van Poecke uit Koe
wacht. Twee Zeeuwen dus, waar
schijnlijk het gevolg van het feit,
dat de andere grote amateurploe-
gen in Nederland verstek laten
gaan. Nu kan er in de laatste da
gen voor deze klassieker nog een
hoop veranderen, want meestal
maken enkele ploegleiders er een
gewoonte van op het laatste mo
ment in te schrijven om zo iets
met het inschrijfgeld te kunnen
regelen.
Maar zoals het er nu naar uitziet
dus maar twee echte favorieten.
Toch zitten er bij de A-ploeg van
Trico Noble-Acifit meer grote na
men, zoals Wim Bravenboer, Sjef
van de Burg en Frans van der Ruit.
Maar uit doorgaans welingelichte
bron vernamen wij, dat Piet Lie-
bregts al zijn kaarten op Cees Priem
zal gaan zetten, omdat een Zeeuwse
zege in een Zeeuwse koers meer
reclame op zal leveren. Theo van
Poecke heeft het een stuk moeilij
ker dan Cees Priem. Hij heeft geen
steun van geroutineerde klassieker-
i'ijders.
Outsiders voor de overwinning in
le Omloop van Midden Zeoland zijn
mgetwijfeld de coureurs van Cabal-
iero. Mannen als Aldershof, Corne-
lisse en Bakker moeten toch in staat
geacht worden het Zeeuwse contin
gent te doorbreken. Leo Bogers en
Kees Frijters van Mann-Toyota be
horen ongetwijfeld ook tot de ren
ners die beslag kunnen leggen op de
bloemen.
Zoals bekend hebben drie renners
van de jeugdploeg van Trico Noble
te kennen gegeven, dat zij liever
niet van start gaan. Door het weg
vallen van Wim de Waal, Tione van
de Bunder en Henny Gijzel, was
Peet Verschuere de ploegleider ge
noodzaakt enkele renners van de
grote formatie van Trico Noble en
Acifit te „lenen".
Het deelnemersveld ziet er voorlo
pig als volgt uit:
Trico Noble-Acifit A: Cees Priem,
Sjef van de Burg, Wim Bravenboer,
Frans van de Ruit, Peter van der
Kruis en Peter van de Donk;
Trico Noble-Acifit B: Cor Leunis,
Jules Bruessing, Perry van de Vleu
ten, Henny van Zandbeek, Han
Westerwelle en Charles Desmet;
Clarijs-Braat: Theo van Poecke,
Wim Evertse, Henk Stander, Ko
Tolhoek, Ko de Vrieze, Sieb van
Dongen, Ko Blok en Cees van Bos-
telen;
Er op en er over: Jan de Vos,
Rudie Lammens, Sjaak Boekhout,
Grand Thomas, Teddy Carroll, John
McQuaig;
Theo Middelkamp: Jaap Moelker,
Ad Kuzee, Bertus Franse, Chris de
Jong, Danker Smallegange en Jaap
Marijs;
Caballero: Jan Aldershoef, Ronald
Bakker, Ger Harings, John Cornelis-
se, Ted Blom en Rink Cornelisse;
Mann-Toyota: Kees Frijters, Leo
Bogers, Kas Fiktorie, Jaak van
Hoek, Jan Kemps en Huub van
Hooijdonk.
De wielervereniging Theo Middel
kamp schreef voor de Deltarit de
volgende nieuwelingen in: Vasseur,
De Graaf, Raas, Westdorp, Duessing,
Faas, Huijzen, Kuzee, Hamelink,
Monne, De Belie en Meijlemans.
HEINKENSZAND Wim Jeremiasse is de wedstrijdleider in de
Omloop van Midden Zeeland. De man, die het wielerevenement nu
al zeven keer heeft meegemaakt zegt over de verwikkelingen rond
deze klassieker: „De organisatie mist een sterke man. Ze moeten
een vent aantrekken die contacten heeft in de wielersport. En vaak
mist men ook het heilige vuur om het te willen doen. Op deze basis
kan men niet verder gaan. Ik zie als oplossing, dat het comité de
zaak in handen geeft van de wielervereniging Theo Middelkamp.
Die kan dan weer bepaalde mensen aantrekken, die de Omloop van
voren af aan opbouwen. Het is nodig dat er wat gedaan wordt, want
deze Omloop is sterk gedevalueerd. Kijk maar naar het deelnemers
veld. Het parkoers is een van de mooiste van Nederland, maar voor
de renners die nu hebben ingeschreven te zwaar. Er zijn geen echte
vedetten bij. Ik zou er twintig kilometer af halen."
MIDDELBURG Ben Mulder, hulp-consul van de KNWU voor bo
ven de Westerschelde en voorzitter van de jeugdcommissie Wielerbe-
langen Zeeland, ziet het doorgaan van de Omloop 1970 als een zui
vere prestige-kwestie. Ben Mulder: „Ik geloof en dan geef ik lou
ter mijn persoonlijke mening dat het comité ten opzichte van vo
rige jaren verplicht was om deze Omloop op welke manier dan ook
te laten verrijden. Ik weet, dat men er veel liever van had afgezien,
maar dat kon niet. Er was een bepaalde financiële reserve ge
kweekt en die heeft het comité in deze Omloop gestoken. Ik hoop dan
ook, dat het een succes wordt. Anders kon het wel eens zijn dat dit
de laatste is. Voor mij is deze Omloop belangrijk, omdat de jeugd
commissie de kans krijgt zich voor een groot aantal toeschouwers te
presenteren. Na de afwachtingskoers van de aspiranten organiseren
wij namelijk een schoolwedstrijd".