W1 en medisch ETARESSE hoff en c, internisten e andere: aan Afsluitdijk zit unstig gelegen aar dit en dat. ;oeristen-infor- Alles. U bent j. Vraag! En ga )ns breidt zich aarvan nu 250 ;n -service nger. Toestelletje 1 of 15 jub a.s. IHUIS, BREDA enst inlichtingen/ informaties. r postzegel, aan: le Noord N.V. 16, Issel N.V, RUU IT DE STEM/ZATERDAG 30 MEI I970/VR1JUH Hier past slechts de meeste eerbied Ik reis nu sinds een jaar het hele land af met Stella, de vrouw met de nek van twee- en-een-halve meter. Op alle grote kermissen kom je me tegen. De belangstelling is niet te geloven. Gisteren was de Tros-televisie nog bij me. Die hebben opnamen ge maakt over kermisattrakties. Ze vroegen of ze met Stella mochten praten. Nou, dat kon natuurlijk niet. Waarom niet, vroegen ze. Ik zeg: .dat snap U toch zeker zo wel. Dat kind heeft een spraakge brek. Zou je ook niet met zo'n nek. Begrijpt U. Wan neer mensen meer willen we ien dan de voorstelling - aan raken, praten of weet ik veel- dan moet je er gewoon om heen praten. D'r een geintje van maken. Vooral Stella heeft „iets" dat de mensen nieuwsgieriger maakt. Ze heeft namelijk niet alleen 'n lange nek. Maar ook nog 4 horsten. Vraag me niet hoe 2e daar aan komt. Gods we- Sen zijn ondoorgrondelijk. Maar wat krijg je met zoets? Mannen die naar je toe ko- Wen. Mogen we eens voelen ja. Aanmenooitniet. Maar dat zeg ik natuurlijk niet. Wanneer ze zoiets vragen ik als ik het noorden zit: E°m nou, je valt je zuster '°ch ook niet lastig? Of in 't tuiden van ons land: Nee me- ie meent dat de televisie de Nederlander met handen en voeten gedurende zjjn of haar vrije tijd aan het kastje bindt, kan tot een andere conclusie komen bij een bezoek tussen 3 en 14 juni aan hide. In Ede wordt komende woensdagmorgen om 11 uur na melijk de tweede „Gouden Handen" geopend. „Gouden Handen" heeft een legendarische klank in Ne derland. Dat is niet zo verwonderlijk wanneer men weet, dat de eerste „Gouden Handen", ook een expositie van werkstukken die Nederlanders in hun vrije tijd gemaakt hebben (variërend van ingenieuze miniatuur-vervoers middelen tot prachtige kunstzinnige vormen in metaal, ijzer, klei e.d.), welke in '49, nu dus liefst 21 jaar geleden, in Ede werd gehouden, een daverend succes werd. Het succes was destijds zelfs zo overdonderend, dat vele van de organisatoren, voorna melijk komend uit de Edese middenstand, volkomen over werkt waren aangezien men in 1949 niet verwacht had, dat in Nederland toen ondanks veel minder vrije tijd en veel minder financiële mogelijk heden een dergelijke expositie zo'n weerklank zou vinden. De eerste reactie was na het succes in 1949 dan ook dit nooit meer. Het is nu 1970. Een verschil van 21 jaar. Vergeleken met destijds beschikt de mens van daag over veel meer vrije tijd. Maar die vrije tijd wordt bij velen in beslag genomen door de televisie, het autorijden etc. Zijn er nog wel knutselaars, die maanden met een grote liefde aan iets bijzonders wer ken? Zijn er dames, die van stukjes glas een geweldig mo zaïek kunnen scheppen, die in hun vrije uren schilderen, boetseren of borduren? Toen men in leringen van de Edese middenstand vorig jaar besloot, voor de tweede maal „Gouden Handen" te gaan or ganiseren, was men wel zo verstandig, nu enkele men sen voor de organisatie aan te trekken en de totale voor bereiding over een jaar uit te werk, technische knutselstuk- jes etc. Bijzonder hoge ogen voor een belangrijke prijs gooit de directeur van een scheepsreparatiebedrijf in Rotterdam, de heer J. v. d. Velden, die „gouden handen" combineerde met „gouden hersens", want hij maakte niet alleen een helicopter, de Augusta Bell, na, maar hij zorgde ook, dat de wentelwie ken draaien en het toestelletje de lucht in gaat, waarbij het radiografisch bestuurd wordt. „Over de theorie van het bou wen van een schaalmodel he licopter raak je niet uitge praat", tertelt hij. „De pro blemen liggen er totaal anders dan bij een echte helicopter. Als je een helicopter precies nabouwt, ook de motor, de rotor etc., gaat hij echt niet de lucht in. Ik kan dan ook wel zeggen, dat ik een geheel nieuw type vliegtuig heb ont wikkeld". Tijdens de'expositiedagen van 3 tot en met 14 juni vinden er op het grote expositieterrein verschillende evenementen plaats. Op 8 juni worden tv-opnamen gemaakt voor een 50 minuten NCRV.programma, waaraan ook medewerken Conny Vink, The Three Jacksons. Rien v. Nuenen, Bert v. Dongen, het Cocktail Trio, Willy Alberti en de Chico's: op 13 juni viert het ENKA's mannenkoor zijn 45-jarig bestaan met een uit voering waaraan ook meewer ken het Geleens mannenkoor Mignon en het Kon. Henge loos Mannenkoor, terwijl er tevens racebaanwedstrijden zijn. Gezien ook het feit, dat Ede als plaats voor scholen en en groepen 'n prachtig uit gangspunt vormt voor het maken van trips over de Ve- luwe, is het niet zo verwon derlijk. dat er vooral van die zijde reeds grote belangstel ling bestaat voor een tentoon stelling. waar bijzonder fraaie dingen, gemaakt door mensen in hun vrije tijd, tot hun recht komen. neer. Sorry hoor, maar me neer pastoor wil het niet heb ben. boem. Zijn ze gelijk stil. Soms zijn de mensen hinder lijk nieuwsgierig. V rouwen vooral. Die willen dan wel eens precies zien hoe Stella in elkaar zit. Gaan ze buk ken. Zeg ik: „Hallo mevrouw Kom, kom. U gaat hier toch zeker niet zitten plassen?" Eèn keer heb ik eens een stukje nieuwsgierigheid mee gemaakt Nou, daar heb je niet van terug. Zijn we met de voorstelling klaar. Zie ik ineens iets bewegen bij het zeil van de tent. Ik kijken, komt er 'n hand met iets wat op een revolver leek uit te voorschijn. Ik denk: wat krijgen we nou? Ik ren naar buiten, pak die kerel bij zijn nekvel, zie ik dat hij aan het filmen was. Nou heb ik tegen filmen geen bezwaar maar nu kwam het een beet je ongelukkig uit. Stella had net haar nek afgedaan en zat een kopje koffie te drinken. Kijk. Dat is lullig zoeiets. M'n collega's op de kermis zeggen wel eens: die Lame- rus heeft het maar makke lijk. Biedt een attractie, die bijna niks kost, en elke keer de tent vol. Ja, alles goed die het willen doen. Da's geen makkie hoor. Als ik de tent achttien uur open heb staan m'n Stella's ook acht tien uur in de houding. Be gin daar meer eens aan. Urenlang met je hoofd in zo'n en wel, maar ze zien niet de andere kant van de medail le. Om de zoveel tijd moet ik wat nieuws bedenken, want je kunt niet eeuwig mensen blijven trekken met dezelfde stunt. En dan nog. Vind de meisjes maar eens, nek. Wie vind je daar nou voor? Ik zou het niet kun nen, al geloof ik nóg zo hei lig in wat ik doe. Het is zelfs De 59-jarige Hennie Lamerus had natuurlijk net als papa een bestaan kunnen opbou wen in de boter, kaas en eieren. Maar dat vertikte-ie. Hij koos voor de kermis en ver liet zijn Friese geboor tedorp Gorredijk. In de afgelopen veertig jaar zijn er heel wat vrou wen in zijn leven ge weest. Zij hadden alle maal één dinng ge meen: ze waren zielig. En Hennie verdiende er zijnn brood mee Vrije tijd in „Gouden Handen De mini-helicopter van de heer J. v. d. Velden uit Rotterdam, de eerste radiografisch bestuurde wentelwiek op schaalmodel. „Je moet de mensen je tent inpraten. Ze gek maken van nieuwsgierigheiid." de tent helemaal vol. Dat was dus een goede gok. Doch ik zei al: je weet nooit wat er van komt, al kun je er over het algemeen wel van uit gaan, dat het goed zit wanneer je iets uitdenkt wat zielig is. Zodat de vrouwen zeggen: „Oh... wat erg voor zon' kind". Zo gauw ik dat hoor weet ik dat het goed zit. Om in de sfeer te blijven hou ik na de voorstelling meestal een collecte. Voor 't zielige kind, weet u wel. Nou kunt u zeggen: dat i3 spelen op valse sentimenten. Ja. Ach. Het gaat maar om een paar kwartjes. Af en toe een gulden. Ik heb me een keer goed ongelukkig ge voeld. Toen kwamen twee vrouwtjes met een briefje van vijf. Kijk, dat was nou- net niet leuk meer. Het moet een geintje blijven. Ik denk dat ik toen nèt een beetje teveel had overdreven. Maar zou je ook niet, wanneer je je hele leven tussen die on gelukkige vrouwen hebt geze ten. Ha, ha, ha. Enfin, we begrijpen mekaar wel... „Huize Dalvey" gemaakt door een liefhebber van houtsnijwerk. Dat gaat erin als koek. Uit de nek laat je leidingen lo pen. Je zegt dat ze kunstma tig gevoed moet worden. Je omringt haar met allerlei we tenschappelijke toestanden. Zo kan het al niet meer mis gaan. Op die manier kweek je een attraktie, waarover na èèn dag al de hele stad praat. smeren. Dat is ook nodig ge bleken. Want opnieuw blijkt „Gouden Handen" iets los te weken. Duizenden brieven kwamen binnen toen bekendheid aan deze komende week te ope nen tentoonstelling werd ge geven. Circa 3.000 werkstukken uit Nederland, België. Frankrijk en Duitsland worden getoond op een daarvoor thans gereed gemaakt terrein met hallen in de wijk Veldhuizen, eind Siotlaan. Langs alle invalswe gen in Ede, en dat zijn er nog al wat, staan borden die naar Gouden Handen verwijzen; de spoorwegen hebben op 80 sta tions gecombineerde trein- en toegangsbewijzen in omloop gebracht en op het station in Ede staan bussen klaar om bezoekers naar de expositie te brengen. Doel van de tentoonstelling is, te laten zien wat men in de vrije tijd zelf kan maken met vaak geringe middelen. Er zijn schitterende schilderstuk ken, opmerkelijk veel van de hand van vrouwen, houtsnij- door: WIM WENNEKES Foto's ANTON WERKER Ach, het gaat er helemaal niet om of je de kluit bela zerd. Of het nep is of niet. Je moet alleen zorgen dat je je boeltje kunt verkopen, dat je op een pret tige manier de mensen je tent in praat. Ik zit er nu in vanaf m'n zeventiende. In al die jaren heb ik weet ik niet wat gehad. Daphne Diana, 't levende geraamte. De dikste dames ter wereld. Ilonka, de vrouw zonder hoofd. Leon de leeuwmens. De vrouw met de baard. Nu weer Stella, het meisje met de langste nek ter wereld. Allemaal waarde loze attrakties, wanneer je ze niet verkopen kunt. Maar hoe gaat dat? Neem Daphne Diana, een van mijn eerste succesnummers. Dat was 'n Grieks wonderkind. Die liet Grieks wonderkind. Diet ik ik veranderen in een geraamte. Kijk, dat doet het. Die dood. De mensen stonden te trillen op hun benen. Wisten niet hoe ze het hadden. En dan de entoerage. Dat is ook belang rijk. In het begin stond ik in rokkostuum. Lekker deftig. Dat geeft stijl. Nu sta ik in smoking. Daar snappen de mensen ook niks van. Die denken, dat kermismensen slonzen zijn. Zo wek je de in teresse. Je maakt ze gek van nieuwsgierigheid. Tot ze het niet langer houden en naar binnen stappen. Als het iets met. medische toestanden te maken heeft, de vrouw zon der hoofd bijvoorbeeld, dan trek je een witte doktersjas aan. En maar praten: „Zij is geboren in de Amerikaanse Staat Texas. Bij een vlieg tuigongeluk verloor ze haar hoofd, dat nu nog ergens in Texas moet liggen. Maar dankzij de medische weten schap is zij in leven geble ven." blazen. Zie je, dat bedoel ik nou, meneer. Ik neem m'n vak serieus. Ik gelóóf erin. Ik heb het eens gehad... dat was in de tijd van de juf frouw zonder hoofd. Die uit Texas. Nou, op een gegeven moment verliest dat kind d'r evenwicht. Valt met d'r hele hebben en houwen naar be neden. Boven op een van de spuiten, die volgens mijn praatje van noodzakelijk be lang waren voor haar voe ding. Flauwekul natuurlijk, maar mooi dat ik die dag óp was van de zenuwen. Uit angst dat ze om zou komen van de honger nu die spuit gebroken was... Volgend jaar kom ik weer met wat nieuws. Hoewel, zo iets is altijd een risico. Je weet niet of het aanslaat. Neem nou die vrouw zonder hoofd. Daar zijn we mee be gonnen toen m'n dikke dame wegviel. Die stierf op d'r veertigste. Nou had ik wel door kunnen gaan met haar dochter, maar die was niet dik genoeg. Woog ternauwer nood tweehonderd kilo. Toen moest er dus iets nieuws ko men. Ik wilde de vrouw zon der hoofd gaan doen, maar de man met wie ik dit zaak je run, zag daar niks in. Op een gegeven moment zijn we daar toch maar mee begon nen. In Ouderkerk aan de Amstel. Dat zal ik nooit ver geten. Storm heeft het ge lopen, meneer. De hele dag „Stella heeft een nek van twee -en-een-halve meter en viier borsten. Vraag me niet hoe ze daar aan komt. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk." „Zij verloor haar hoofd bij 'n vliegtuigongeluk in Texas. Dank zij de moderne medische wetenschap hebben we haar in leven kunnen houden." zó sterk, dat ik helemaal de kluts kwijt ben als er een ietsiepietsie aan hapert. Ook al merkt het publiek er niks van. Neem nou m'n eerste Stella-koppie. Dat kind dat voor hoofd speelde had de gewoonte altijd op een grote bonk kauwgom te knauwe- len. Blies ze van die grote bellen. En dan ineens: boem! Tussen de voorstellin gen door hoor. Dat wel. Maar toch irriteerde me dat, want dacht ik, stel dat Stel la echt was: met zo'n nek kun je geen kauwgombellen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 31