M
toonzalen te:
Ja-veilingkade 7
|>koningsdijk69
'ken>
\werkers
„Quick service"
Spanningen
Pijnlijke vraag
Spannende
dagen
v- o-m
DE 5 I fclvi/ J-.
Ü1JU1I
r-v.:, jjng*
|ide industrie waar ca.
construeren en ver-
|i, stalen en non-ferro
I diatoren.
Lfabriek van onze tech-
lound vaklieden t.w.
nderzoek
'onsumenten
•>sten f 1,50.
geweest, dat de techniek in
elk geval in orde moest zijn.
Want elke storing in een
treinstel betekent een versto
ring van de betrouwbaarheid
van het spoorboekje. En het
valt niet te ontkennen dat er
de laatste jaren door de be-
zuinigingsnoodzaak nogal
wat achterstallig onderhoud
was ontstaan, wat op ongele
gen ogenblikken in stilstaan
de treinen resulteerde.
Zo is de werkplaatsbezetting
met honderd man versterkt,
werd de outillage van de lijn-
werkplaatsen in Amsterdam
en Leidschendam uitgebreid,
en werd een systeem van
„quick service" opgezet,
waardoor monteurs van ver
schillende stations uit naar
gestoorde treinstellen kun
nen worden gedirigeerd. Dit
gebeurt van de Hoofdver
keersleiding (H V L) uit, die
in Utrecht een wakend oog
houdt op de gehele dienstuit
voering op de hoofdverbin
dingen, en als verkeersagent
optreedt, als er door bijzon
dere omstandigheden treinen
moeten worden omgelegd of
moeten vervallen.
Meer treinen wil eveneens
zeggen meer treinbemannin-
gen. De personeelsstop wel
ke N S de laatste jaren han
teerde, is voor de categorie-
en machinisten en conduc
teurs doorbroken. Werd de
dienstregeling in 1969 met
2510 machinisten uitgevoerd,
die van Spoorslag '70 vergt
er 2740. Daar zitten 120 man
bij om het zomerverlof vei
lig te stellen. Voor een
klein deel gaat het hier
om spoorjongens, die van an
dere diensten komen: ran
geerders, stationsassisten
ten. Dat wil zeggen dat er
elders gaten ontstaan die
weer gevuld moeten worden.
De behoefte aan gastarbei
ders wordt er dan ook niet
minder op. N S heeft uitste
kende ervaringen opgedaan
met de 575 leden tellende
Turkse kolonie.
Omdat men, niet in de laat
ste plaats uit psychologische
overwegingen, de groep Tur
ken niet te groot wil maken,
is op het ogenblik de wer
ving van Antillianen in stu
die. Men koestert bij N S de
illusie, dat deze rijksgenoten
Nederlands spreken. Toch
blijft het nog wel even span
nen bij de treinbemannin-
gen. Want iemand die van
daag in opleiding komt voor
machinist, is eigenlijk pas
na drie jaar volwaardig voor
zijn taak berekend. Drs.
Timmermans heeft echter
goede hoop, dat de verlof
achterstand bij de rijdienst
niet verder zal oplopen.
Even een pijnlijke vraag:
lopen we kans dat de specta
culaire vernieuwing van de
treindienst net zo'n echec
wordt als tien jaar geleden,
toen een dergelijke poging
werd gedaan? In Hoofdge
bouw III meent men stellig
van niet. De voorbereiding is
diepgaander geweest. Een
heel belangrijk: bagage-,
post- en fietsenvervoer zijn
grotendeels losgemaakt van
de reizigersdienst. Verder is
de materieelomloop van de
snelle Intercity-treinen ge
heel gescheiden van die op
de overige lijnen. De Inter
city-treinen tussen de rand
stad en de oostelijke en noor
delijke steden worden in
principe met „hondekoppen"
gereden, die tussen de rand
stad en Zuid-Limburg met
getrokken treinen. De snel-
optrekkende treinstellen van
het nieuwste type zijn gere
serveerd voor de voorstads-
stopdiensten in het westen.
Forensen en reizigers met de
Limburgse stoptreinen zullen
het voorlopig nog met ouder
materieel moeten stellen.
Dat wordt allemaal in de ga
ten gehouden op de Hoofd
verkeersleiding, die op haar
beurt in contact staat met
26 over het gehele land ver
spreide verkeersleidingen.
Op HVL weet men van mi
nuut tot minuut waar 'n be
paald treinstel met welke be
manning zich bevindt.
Daar waakt men erover dat
enige honderden ochtendhu-
meurige forensen tot hun
woede niet een „tweetje"
zien voorrijden in plaats Van
een „viertje" waarin ze kun
nen zitten en dutten. Of dat
de gargons van de Wagon
Lits tot de ontdekking ko
men dat de trein waarop ze
zijn ingedeeld geen keuken
heeft. En dat een kalktrein
van de Hoogovens getrokken
wordt door een elektrische
locomotief van het type 1300,
die 2400 ton treingewicht kan
slepen in plaats van de 2000
ton die het maximum vormt
van een loc type 1200. Hoog
spanning ontstaat er bij ver
tragingen. Dan geldt 't pa
rool dat voor alles getracht
moet worden zo min moge
lijk reizigers te duperen.
Om vertragingen te beper
ken tot de trein waarmee de
ze zich voordoet is er 'n lei
draad uitgegaan dat in het
algemeen elke trein die een
kwartier vertraging heeft al
uit de circulatie wordt ge
nomen. Op drukke baanvak
ken kan dat al bij vijf minu-
teq het geval zijn. Hoofdver
keersleider J. Daudey en z'n
mannen gaan de komende
week spannende dagen tege
moet.
Jn:
apparaten, gereed-
In
|n van machine-onder-
;en, sluizen en haven-
Is en matrijzen, instal-
I alsmede het mechani-
eling
nemen.
I juni 1970 vanaf 10
prenbeurs" zaal no.
geoefcnden biedt ons
\P BARTMAN
Foto boven
De NS hoopt op nog
meer reizigers.
Meer treinen zijn er
al.
Foto onder;
Hoe iaat gaat de
trein van Amsterdam
naar Oude Pekela
Receptioniste
meestal meisjes -
zuilen in de
stationshallen en op
de perrons het
antwoord graag
geven.
miljoen cijfers en lettertekens.
Opgestapeld reiken de 550.000
exemplaren, elf kilometer hoog, in de
stratosfeer.
Toch is het spoorboekje maar het
r.ichthare puntje van een enorme
ijsberg welke onder een oppervlakte
van spoorlijnen en emplacementen
schuilgaat.
Om deze „Spoorslag '70" te doen
slagen moest er bij mensen en
materieel nogal wat gebeuren. Hoe
ingrijpend ook, de technische
voorzieningen hieven tenminste
overzichtelijk. Met een investering van
veertien miljoen deed men wonderen.
Meer mocht 't ook niet kosten, want
zolang de regering geen uitspraak heeft
gedaan over het toekomstproject
.Spoor naar '75" moeten N. S. hoe dan
ook zelf de touwtjes aan elkaar knopen.
er treinen wil ook
neggen: opvoeding
van het voltage in
I de bovenleiding. Dit
gaat van 1500 naar
1600, hier en daar zelfs naar
1800 volt. Wat betekent, dat
de gelijkrichters in de onder
stations moeten worden ver
vangen. En uiteraard bete
kent meer treinen ook: meer
materieel. Weliswaar kunnen
de treinen door de hogere
meestal verdubbelde fre
quenties korter worden maar
er moesten door de uitbrei
ding van de dienst toch
twaalf twee-wagenstellen bij
gebouwd worden, vijfentwin
tig rijtuigen van de West-
duitse bondsspoorwegen wor
den gehuurd, twintig rijtui
gen voor de dieseldienst wor
den verbouwd en vier ver
warmingsrijtuigen worden
aangeschaft, terwijl er van
de British Rail zeven elek
trische locomotieven werden
overgenomen. Speciaal voor
de Intercity-treinen werden
141 treinstellen van een auto
matische deursluiting en een
omroepinstallatie voorzien
dat helpt aanzienlijk mee om
het oponthoud op de stations
te verkorten. Èn ter verho
ging van het comfort werd
er in 68 treinstellen een mini-
keuken gebouwd. De N S-
klant zal voortaan 120.000
zitplaatsen worden geboden
(tweeduizend meer) en vijf
tig procent meer treinkilo-
meters, dat nu de honderd
miljoen per jaar zal over
schrijden. Nu is een van de
grootste zorgen van jhr. ir.
P. M. Hooft Graafland, een
van de stafmedewerkers van
de afdeling Reizigersdienst,
„Oh Jaap, wat dom
Gaan we op reis xonder pil
(Overgenomen uit de Koppeling)
Van morgen af rijden er dagelijks
vierduizend treinen op het
Vederlandse spoorwegnet. Dat js
luizend meer dan tot nu toe. Ze rijden
bovendien vijf tot vijftien kilometer
per uur sneller, want de maxima van de
«lektrisehe treinen zijn opgevoerd tot
130. op enkele baanvakken zelfs tot 140
kilometer per uur. Meer en sneller
.eizen dus. Maar als morgen op
drieduizend kilometer rails alles op
tolletjes gaat, lopen er vandaag wel
een paar mensen in Utrecht op hun
wenkbrauwen.
Een van hen is mr. J. M. Ubbens,
•eestelijke vader van het nieuwe
spoorboekje. Bij drukkerij Van
Boekhoven spreekt men al van „De pil
ran Ubbens". De nieuwe N. S.-
lienstregeling is dan ook 592 in plaats
an 392 pagina's dik. Het bevat een
Het vertreksein voor een van de 4000 treinen die dagelijks over
3000 kilometers rails zullen snellen.
ui