M toonzalen te: Ja-veilingkade 7 |>koningsdijk69 'ken> \werkers „Quick service" Spanningen Pijnlijke vraag Spannende dagen v- o-m DE 5 I fclvi/ J-. Ü1JU1I r-v.:, jjng* |ide industrie waar ca. construeren en ver- |i, stalen en non-ferro I diatoren. Lfabriek van onze tech- lound vaklieden t.w. nderzoek 'onsumenten •>sten f 1,50. geweest, dat de techniek in elk geval in orde moest zijn. Want elke storing in een treinstel betekent een versto ring van de betrouwbaarheid van het spoorboekje. En het valt niet te ontkennen dat er de laatste jaren door de be- zuinigingsnoodzaak nogal wat achterstallig onderhoud was ontstaan, wat op ongele gen ogenblikken in stilstaan de treinen resulteerde. Zo is de werkplaatsbezetting met honderd man versterkt, werd de outillage van de lijn- werkplaatsen in Amsterdam en Leidschendam uitgebreid, en werd een systeem van „quick service" opgezet, waardoor monteurs van ver schillende stations uit naar gestoorde treinstellen kun nen worden gedirigeerd. Dit gebeurt van de Hoofdver keersleiding (H V L) uit, die in Utrecht een wakend oog houdt op de gehele dienstuit voering op de hoofdverbin dingen, en als verkeersagent optreedt, als er door bijzon dere omstandigheden treinen moeten worden omgelegd of moeten vervallen. Meer treinen wil eveneens zeggen meer treinbemannin- gen. De personeelsstop wel ke N S de laatste jaren han teerde, is voor de categorie- en machinisten en conduc teurs doorbroken. Werd de dienstregeling in 1969 met 2510 machinisten uitgevoerd, die van Spoorslag '70 vergt er 2740. Daar zitten 120 man bij om het zomerverlof vei lig te stellen. Voor een klein deel gaat het hier om spoorjongens, die van an dere diensten komen: ran geerders, stationsassisten ten. Dat wil zeggen dat er elders gaten ontstaan die weer gevuld moeten worden. De behoefte aan gastarbei ders wordt er dan ook niet minder op. N S heeft uitste kende ervaringen opgedaan met de 575 leden tellende Turkse kolonie. Omdat men, niet in de laat ste plaats uit psychologische overwegingen, de groep Tur ken niet te groot wil maken, is op het ogenblik de wer ving van Antillianen in stu die. Men koestert bij N S de illusie, dat deze rijksgenoten Nederlands spreken. Toch blijft het nog wel even span nen bij de treinbemannin- gen. Want iemand die van daag in opleiding komt voor machinist, is eigenlijk pas na drie jaar volwaardig voor zijn taak berekend. Drs. Timmermans heeft echter goede hoop, dat de verlof achterstand bij de rijdienst niet verder zal oplopen. Even een pijnlijke vraag: lopen we kans dat de specta culaire vernieuwing van de treindienst net zo'n echec wordt als tien jaar geleden, toen een dergelijke poging werd gedaan? In Hoofdge bouw III meent men stellig van niet. De voorbereiding is diepgaander geweest. Een heel belangrijk: bagage-, post- en fietsenvervoer zijn grotendeels losgemaakt van de reizigersdienst. Verder is de materieelomloop van de snelle Intercity-treinen ge heel gescheiden van die op de overige lijnen. De Inter city-treinen tussen de rand stad en de oostelijke en noor delijke steden worden in principe met „hondekoppen" gereden, die tussen de rand stad en Zuid-Limburg met getrokken treinen. De snel- optrekkende treinstellen van het nieuwste type zijn gere serveerd voor de voorstads- stopdiensten in het westen. Forensen en reizigers met de Limburgse stoptreinen zullen het voorlopig nog met ouder materieel moeten stellen. Dat wordt allemaal in de ga ten gehouden op de Hoofd verkeersleiding, die op haar beurt in contact staat met 26 over het gehele land ver spreide verkeersleidingen. Op HVL weet men van mi nuut tot minuut waar 'n be paald treinstel met welke be manning zich bevindt. Daar waakt men erover dat enige honderden ochtendhu- meurige forensen tot hun woede niet een „tweetje" zien voorrijden in plaats Van een „viertje" waarin ze kun nen zitten en dutten. Of dat de gargons van de Wagon Lits tot de ontdekking ko men dat de trein waarop ze zijn ingedeeld geen keuken heeft. En dat een kalktrein van de Hoogovens getrokken wordt door een elektrische locomotief van het type 1300, die 2400 ton treingewicht kan slepen in plaats van de 2000 ton die het maximum vormt van een loc type 1200. Hoog spanning ontstaat er bij ver tragingen. Dan geldt 't pa rool dat voor alles getracht moet worden zo min moge lijk reizigers te duperen. Om vertragingen te beper ken tot de trein waarmee de ze zich voordoet is er 'n lei draad uitgegaan dat in het algemeen elke trein die een kwartier vertraging heeft al uit de circulatie wordt ge nomen. Op drukke baanvak ken kan dat al bij vijf minu- teq het geval zijn. Hoofdver keersleider J. Daudey en z'n mannen gaan de komende week spannende dagen tege moet. Jn: apparaten, gereed- In |n van machine-onder- ;en, sluizen en haven- Is en matrijzen, instal- I alsmede het mechani- eling nemen. I juni 1970 vanaf 10 prenbeurs" zaal no. geoefcnden biedt ons \P BARTMAN Foto boven De NS hoopt op nog meer reizigers. Meer treinen zijn er al. Foto onder; Hoe iaat gaat de trein van Amsterdam naar Oude Pekela Receptioniste meestal meisjes - zuilen in de stationshallen en op de perrons het antwoord graag geven. miljoen cijfers en lettertekens. Opgestapeld reiken de 550.000 exemplaren, elf kilometer hoog, in de stratosfeer. Toch is het spoorboekje maar het r.ichthare puntje van een enorme ijsberg welke onder een oppervlakte van spoorlijnen en emplacementen schuilgaat. Om deze „Spoorslag '70" te doen slagen moest er bij mensen en materieel nogal wat gebeuren. Hoe ingrijpend ook, de technische voorzieningen hieven tenminste overzichtelijk. Met een investering van veertien miljoen deed men wonderen. Meer mocht 't ook niet kosten, want zolang de regering geen uitspraak heeft gedaan over het toekomstproject .Spoor naar '75" moeten N. S. hoe dan ook zelf de touwtjes aan elkaar knopen. er treinen wil ook neggen: opvoeding van het voltage in I de bovenleiding. Dit gaat van 1500 naar 1600, hier en daar zelfs naar 1800 volt. Wat betekent, dat de gelijkrichters in de onder stations moeten worden ver vangen. En uiteraard bete kent meer treinen ook: meer materieel. Weliswaar kunnen de treinen door de hogere meestal verdubbelde fre quenties korter worden maar er moesten door de uitbrei ding van de dienst toch twaalf twee-wagenstellen bij gebouwd worden, vijfentwin tig rijtuigen van de West- duitse bondsspoorwegen wor den gehuurd, twintig rijtui gen voor de dieseldienst wor den verbouwd en vier ver warmingsrijtuigen worden aangeschaft, terwijl er van de British Rail zeven elek trische locomotieven werden overgenomen. Speciaal voor de Intercity-treinen werden 141 treinstellen van een auto matische deursluiting en een omroepinstallatie voorzien dat helpt aanzienlijk mee om het oponthoud op de stations te verkorten. Èn ter verho ging van het comfort werd er in 68 treinstellen een mini- keuken gebouwd. De N S- klant zal voortaan 120.000 zitplaatsen worden geboden (tweeduizend meer) en vijf tig procent meer treinkilo- meters, dat nu de honderd miljoen per jaar zal over schrijden. Nu is een van de grootste zorgen van jhr. ir. P. M. Hooft Graafland, een van de stafmedewerkers van de afdeling Reizigersdienst, „Oh Jaap, wat dom Gaan we op reis xonder pil (Overgenomen uit de Koppeling) Van morgen af rijden er dagelijks vierduizend treinen op het Vederlandse spoorwegnet. Dat js luizend meer dan tot nu toe. Ze rijden bovendien vijf tot vijftien kilometer per uur sneller, want de maxima van de «lektrisehe treinen zijn opgevoerd tot 130. op enkele baanvakken zelfs tot 140 kilometer per uur. Meer en sneller .eizen dus. Maar als morgen op drieduizend kilometer rails alles op tolletjes gaat, lopen er vandaag wel een paar mensen in Utrecht op hun wenkbrauwen. Een van hen is mr. J. M. Ubbens, •eestelijke vader van het nieuwe spoorboekje. Bij drukkerij Van Boekhoven spreekt men al van „De pil ran Ubbens". De nieuwe N. S.- lienstregeling is dan ook 592 in plaats an 392 pagina's dik. Het bevat een Het vertreksein voor een van de 4000 treinen die dagelijks over 3000 kilometers rails zullen snellen. ui

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 27