J-BANK
ONGEWENST KIND
Hollanders zijn net
schildpadden
VanLanschot
voor méér rente
van uw geld
5M 5% 6%
mende
goed
igstedtüki j TEMT
Alle voorspellingen over toekomstig luchtverkeer faalden
STRA
i-m
F.van Lanschot
ssemaeckers
am N.V.
igstechniek
AGENS
VAGENS
OELEN
frouwde adres.
;CT!E
DR. CORN. VERHOEVEN
Toekomst
Examen Frans
M.O.-B vernieuwd
Bankovervaller
overmeesterd
*Zóbegintu:
ZATERDAG 30 MEI 1970
vragen wij voor spoedige
JUMBO
SCHIPHOL
mend technicus ACI en/of
.ijk salaris, gratificatierege-
nogelijkheden.
mondeling aan
GOES - TEL.: «1100-89.23
'risse en sfeer-
te. Zin in zo'n
ti eens een tele-
ijf een briefje,
nog examen doet
ijven. Graag in
;k van de envelop
is, L.P. v.d.
telefoon (01100)
n
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIPHOL „Een mooie vrouw is een paradijs voor de
ogen, een hel voor de ziel en een vagevuur voor de beurs",
heeft de Franse literator en revolutionair Nicolas Chamfort
eens geschreven. Er is weinig fantasie nodig om dit aforisme
toe te passen op zoiets prozaisch als een luchthaven. Want
zie: nauwelijks lag het nieuwe Schiphol a raison van 400 mil
joen gulden behaagziek in de Haarlemmermeer te lonken of
de directie kwam tot het kwellende inzicht, dat de ontwikke
ling van de luchtvaart in een richting koerste, waarop het
gigantische complex toch weer net niet was berekend, en
moesten er 25 miljoen op tafel komen om het geval te ver
timmeren en uit te breiden.
Twee factoren waren debet aan de
ze tegenvaller. De ontwerpers van de
op 28 april 1967 door koningin Ju
liana geopende nieuwe luchthaven
waren ervan uitgegaan, dat er pas in
1975 een stroom van 4 miljoen in
komende en uitgaande passagiers
verwerkt zou moeten worden. Dit
jaar verwacht men al 5 miljoen pas
sagiersbewegingen en in 1975 zullen
het er volgens de ijlings herziene
prognoses 8 miljoen zijn het dub
bele van wat de plannenmakers had-
21 mei 1970. Een televisie
uitzending van het Humanis
tisch Verbond begint met een
aantal indringend gebrachte
propaganda-kreten, zoals
„meisjes, als je huisarts je de
pil niet wil geven, stel je dan
in verbinding met de NVSH,
die weet wel een dokter voor
je." Nu ben ik altijd al een
beetje allergisch voor leuzen,
reclame en propaganda. Maar
deze avond had hetzelfde me
dium nog extra voedsel gege
ven aan mijn weerzin door een
documentaire te vertonen over
de duivelse Joseph Goebbels,
de propaganda-minister van
Hitler's Derde Rijk.
Waarvoor dient zo'n uitzen
ding, vraag ik mij af, als ze
niet bedoeld is om de kijkers te
wapenen tegen alle propagan
da? En wat beweegt toch de
samenstellers van een pro
gramma ertoe onmiddellijk na
zo'n uitzending een bombarde
ment van propaganda op de
pas gewaarschuwde kijkers los
te laten? Een tijd lang geloof
de ik in hun intelligentie en
dacht ik dat het een ludiek ge
beuren was, een soort van pa
rodie; maar het bleek bittere,
domme ernst te zijn.
Met zaken als abortus valt
niet te spotten. Dus moet ik
aannemen dat het echt serieus
bedoeld was toen tot twee keer
toe met bewogen en omfloerste
stem aan de kijkers de gewe
tensvraag gesteld werd: „Zou
u iemand willen veroordelen
zijn leven te beginnen als onge
wenst kind?
Een antwoord werd uiteraard
niet afgewacht; het stond al
cru in een propaganda-uitzen-
ding.
Wie eenmaal aanneemt dat
een ongeboren kind een mens
is, kan de vraag alleen maar
zo stellen: „Zou u iemand wil
len veroordelen zijn leven te
beëindigen als ongewenst
kind?" De misselijke verdraai
ing waardoor het halverwege
de vraag wordt voorgesteld als
of de „iemand" uit het eerste
deel zijn leven nog moet begin
nen en waardoor „iemand"
plotseling tot „niemand" terug
gebracht wordt, is al een moord
op zich zelf. Deze verdraaiing
wordt mogelijk gemaakt door
het feit dat een ongeboren kind
niet zichtbaar is en niet als
medemens ervaren kan wor
den. Op dezelfde kortzichtig
heid berust het waarschijnlijk
dat uitvoerders van bombarde
menten hun beestachtige on
derneming niet als moord en
geweld ervaren, maar als een
technische opdracht.
Zij vermoorden geen mensen,
menen ze, maar werpen iets
neer boven een stip op een
kaart. Ze zien niemand en zijn
dus geen moordenaars; wat ze
niet zien, is er niet. Er schijnt
nauwelijks een relatie te zijn
tussen wat zij hoog in de lucht
doen en het effect daarvan be
neden. Zo is het ook hier. On
zichtbaarheid schept een enor
me afstand. Een kind dat we
nog niet zien, is er nog niet;
het is nog niemand en we kun
nen nog beslissen of hij als
iemand zijn leven zal begin
nen. Maar dat betekent dan: of
wij het kind dat er al is, ook
wensen te zien.
Is het dan niet te laat voor
vast. Het luidt niet b.v. „Ja,
«at zou ik best willen, want
zo'n ongewenst kind zou best
ri0E eens de lieveling en de
vreugde van de ouders kunnen
worden. Het omgekeerde ge
beurt ook dikwijls, want ouders
aJn wispelturige figuren."
.Nee, de vraag suggereert dat
niemand zo schoftig zal zijn en
"at „dus" de abortus gelegali
seerd moet worden. Misschien
K dat wel zo, maar zelfs die le
galisatie maakt van de abortus
Met de verdienstelijke en mens-
bevende daad die hier gesug
gereerd wordt. Als het ongebo
ren kind een levend wezen is
en dat is moeilijk te bestrij
en en als het een menselijk
vezen is, dan is abortus in
Principe een moord. De legali
se kan aan dit morele feit
einig afdoen. Zij kan de exe-
;le regelen, maar niet de
ahrf wegnemen. Wanneer
L °rtUs niet meer strafbaar is,
ekent dat nog niet dat het
p moreel gezonde zaak is.
j, ,roPnganda die erop gericht
cuti morele kar»t van deze exe-
7a£fv, verdoezelen is nood-
IWvS-, va's en leugenachtig.
t blijkt duidelijk in de vraag
eeen aan'laalde. Het heeft
m a ?n te spreken over „ie-
niet nS rï'e »iemand" er nog
,er Jf: D.e vraag gaat dan ook
het van het gegeven dat
fp;. waarover het gaat in
dan u? bestaat. Als dat zo is,
zü' „an.1"et niet meer de vraag
leven - 1 a^ ^an n'et aan het
alleen mag "begmnen'
nog gevraagd
er kan
worden
bet einde van het leven,
dat klinkt natuurlijk te
die wens? Kunnen we nog wel
beslissen over de wenselijkheid
van iets dat er al is? Mij dunkt
van niet. We kunnen alleen be
sluiten op gewelddadige wijze
te doen alsof het er niet is. Het
kan zijn dat die beslissing soms
wenselijk is; daarover is moei
lijk een algemeen oordeel te
geven. Maar het verbaast mij
bij zulke uitzendingen telkens
weer, dat mensen die bereid
zijn het hele verkeer om te lei
den om een nest jonge vogel
tjes te sparen, de abortus, de
aanslag op een veel meer be
lovend leven, zo heel gewoon
en vanzelfsprekend vinden en
er zo gladjes over praten. Ik
vind dat iets afschuwelijks.
En wat is ongewenst: het
kind of de zwangerschap? Als
inderdaad het kind ongewenst
is, voor wie is het dan onge
wenst? Vijftien procent van al
le echtparen zijn kinderloos;
velen van hen wensen kinde
ren. Er wordt nog steeds in
kinderen gehandeld. Er zijn
echtparen die hemel en aarde
bewegen om een kind te kun
nen adopteren, maar er niet in
slagen b.v. omdat ze niet aan
allerlei ambtelijke eisen vol
doen. Die eisen vormen het
enige examen voor het ouder
schap dat we kennen. De lou
tere „wens" speelt hier geen
rol, als hij al niet verdacht is.
Het is wel merkwaardig dat
een wens die leven wil geven
of bevorderen ambtelijk afge
wezen kan worden, terwijl de
wens die het leven wil beëin
digen door het Humanistisch
Verbond als iets heiligs geres
pecteerd blijkt te worden.
Vooraanzicht van de kop van pier C: een symmetrisch uit gevouwen waaier om de luchtreuzen te begroeten.
den voorzien.
Bovendien deed zich vrij plotse
ling een andere geheel nieuwe ont
wikkeling voor. De vliegtuigindus
trie verloor min of meer zijn interes
se voor het supersone vliegtuig, dat
lang als de logische volgende techno
logische stap was beschouwd, en be
gon inplaaits daarvan jumbo-jets te
bouwen machines, die onder het
plafond van de geluidsbarrière blij
ven, maar tweemaal zoveel passa
giers kunnen vervoeren als de groot
ste luchtreuzen van vandaag. Voor
de luchthavens had dit tot gevolg,
dat men opeens in dubbele aantallen
mioest gaan denken iets, waarop
met name de bouwers van het nieu
we Schiphol niet gerekend hadden.
Op 28 juni is het zover. Dan strijkt
de eerste jumbo neer in de Haar
lemmermeer een Boedmig 747 van
de Amerikaanse Panam met een ca
paciteit van 360 passagiers. Begin
volgend jaar lanceert de KLM zijn
vliegende olifanten. Wordt het drin
gen? De luchthaven-directie is op
timistisch. Zij meent, dat de nieuwe,
vrij snel en onverwacht gekomen
ontwikkeling zich geleidelijk zal vol
trekken. De vraag naar vervoer zal
door de komst van de jumbo niet
met een sprong stijgen dat zou al
leen gebeuren, wanneer parallel er
mee de tarieven werden verlaagd,
wat niet het geval is.
De maatschappijen, die de jumbo
introduceren, zijn zich daarvan be
wust en handelen ernaar. Zij benut
ten voorlopig niet de volle capaciteit
van de vliegtuigen, maar adverteren
integendeel: „Ik stop er nog minder
stoelen in dan de concurrent. Bij mij
reist u pas comfortabel." In een jum
bo kunnen de passagiers met z'n tie
nen op een rij zitten, maar nog geen
maatschappij is tot de bestelling; van
die configuratie overgegaan. Ze ge
ven de voorkeur aan negen stoelen
op een rij. Men kan zich deze luxe
permitteren, omdat de jumbo een
economisch zeer uitgekiende machine
is, die niet eens half vol hoeft te zijn
om al rendabel te vliegen.
Geen reden voor paniek dus. Wel
is de luchthavendirectie gebruik
makend van de uitbreidingsmogelijk
heden, die in het nieuwe areaal vol
doende aanwezig zijn bezig, Schip
hol aan te passen aan de speciale
eisen, die de jumbo's stellen. Men
heeft in 1967 genoegen genomen met
een pierenstelsel, waarvan de mid
den-pier direct in zijn definitieve
vorm aanwezig was, maar waarbij
van de twee zij-pieren slechts een ge
deelte werd gebouwd.
Met name liet men hier de „pier-
koppen" weg. Met deze werkproce
dure beoogde de directie, een niet
direct noodzakelijke voor-investering
te vermijden en tevens te bereiken,
dat bij latere uitbreidingen zoveel
mogelijk rekening kon worden ge
houden met de eisen, die de ontwik
kelingen in de luchtvaart dan zouden
stellen.
Momenteel plukt men de vruchten
van '104 beleid. Met het getrompetter
van de jumbo's in de oren heeft de
directie de voor de hand liggende
kaïns gegrepen om de c- of zuidpier
dusdanig uit te bouwen en te outil
leren, dat de vliegende giganten van
morgen er op bevredigende wijze
kunnen worden afgehandeld. Hij is
verlengd met 125 meter. Over de eer
ste 50 meter heeft deze verlenging
niog de normale breedte van 18 me
ter, maar daarna neemt die geleide
lijk toe tot 70 meter aan het einde
van de pierkop, waaraan bovendien
nog twee zijtakken ontspringen.
In de aldus verkregen kolossale
ruimte komen vijf wachtkamers met
een gezamenlijke capaciteit van niet
mindeT dan 2000 passagiers. Buiten
zijn vijf opstelplaatsen voor jumbo's.
Elk vliegtuig krijgt via twee lucht
bruggen verbinding met de pierkop.
Dat is voldoende, meent de directie.
Zij heeft becijferd, dat er tussen het
moment, waarop een jumbo op het
platform tot stilstand komt, en het
het vertrek van de laatste passagier
uit het toestel, tien minuten zullen
verlopen, hetgeen acceptabel wordt
geacht. Een kwartier na aankomst
zullen allle reizigers bij de bagage
band zijn gearriveerd. Het streven is,
dat daar dan inmiddels ook de eerste
koffers zijn aangekomen.
Het bagagevervoer in de jumbo's
gaat per container. Het lossen van de
tien containers is becijferd op mini
maal 20 minuten. De luchthaven-
directie hoopt dat de laatste passa-,
gier een halfuur nadat zijn vliegtuig
tot stilstand is gekomen, zijn koffers
in handen krijgt alweer accepta
bel. Bij de aankomst van de jumbo in
Londen dit voorjaar is wel een tijd
van vijf kwartier genoteerd.
Om het gestelde doel te bereiken
wordt de capaciteit van de sorteer-
keldcr voor bagage verdubbeld.
De ruimte hiervoor verkrijgt men,
door de westgevel van het stations
gebouw 17 meter op te schuiven. Een
prettige bijkomstigheid van deze in
greep is, dat de capaciteit van de af-
halershal aanzienlijk kam worden
vergroot. Een doelmatiger opstelling
van de douane-balies moet waarbor
gen, dat deze niet als flessehalzen
zullen werken. In april 1971, wan
neer de eerste vain de KLM-jumtao's
in bedrijf komt, hoopt de luchthaven-
directie de hele operatie voltooid te
hebben. Zij vertrouwt erop, dank zij
de getroffen, 25 miljoen kostende
maatregelen de te verwachten „sioot-
belastingen" op een verantwoorde
manier te kunnen opvangen.
Geen sprake vervolgens van zoete
rust gedane arbeid. De klus zal nog
niet geklaard zijn of de eerste schop
gaat in de vette Haarlemmermeer-
klei voor de bouw vain een nieuwe
pier de moordwestpier, waaraam
acht opstelplaaitsen voor jumbo's en
eventuele vergrote versies ervam zijn
geprojecteerd. Voorts gaat men vol-
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG. Het gros van de
Amerikanen, die „Europa doen" heb
ben in hun rechterhand een automa
tische camera en in hun linker de
vuistdikke reisgids van Temple Field
ing, die zichzelf in alle bescheiden
heid „de reiskoning" noemt. Wat
Temple Fielding zegt, is wet voor de
nerveuze Yank, die zichzelf als een
closetpot door musea, kathedralen,
pittoreske eethuisjes en fotogenieke
dorpen spoelt.
Als hij iets afkraakt, is het gedaan
met de ouwe sopraan, als hij een
keer een glazig aardappeltje heeft
geprikt, kan men het desbetreffende
restaurant beter gelijk sluiten, want
dan is er toch geen redden meer aan.
Fielding's Travel Guide is op die ma
nier een berucht boekwerkje gewor
den waar de toeristenorganisaties
ernstig en bezorgd rekening mee hou
den.
Kortgeleden heeft hij een nieuwe
gids afgescheiden, Fielding's Super
Economy Europe '70, waarin hij met
grove zevenmijlslaarzen door 26
Europese steden dendert. Dat alles
onder het uitstoten van indianenkre-
tcn als „maxi plezier voor mini prijs".
Hij begint met enige hoofdstukken,
waarin hij haarfijn uitlegt, hoe je de
reiskosten kunt drukken en waar in
Europa de achillespees zit.
Opmerkelijk is ook de wijze, waar
op hij de lezer in enkele pagina's om
bouwt tot een volbloed Amerikaan.
De rij van steden, die dan volgt,
wordt geopend door Amsterdam. D
heeft het al begrepen, niet omdat
Temple Fielding zo stuk is van Ne
derland, maar Amsterdam begint toe
vallig met een A en hij houdt van
systeem in zijn monnikenwerk.
Eerlijk is eerlijk, hij begint uiterst
complimenteus. Hij noemt Nederland
een gastvrije oom, die de buitenlan
der teder aan de mannenborst drukt.
Dan volgt een beschrijving van het
volkskarakter: schoon op het lijf, af
hankelijk, zwaar van bot, zonder hu
mor, langzame bewegingen, uiterst
methodisch, perfectionistisch in kunst
en handel en dat tot in het kleinste
detail. Slimme paardenhandelaars,
spaarzaam met geld, grage eters, gra
ge drinkers en gelijk het schildpad
langzaam, ernstig, ploeterend, onbe
weeglijk, maar altijd zeker van hun
bestemming, ook al breekt het helle
vuur los of slaan de dijken lek.
In het hoofdstukje „voedsel-tips"
roemt Temple Fielding onze erwten
soep en merkt daarbij op, dat de Ne
derlanders het alleen in de winter
maken, maar dat wij er 364 dagen
per jaar wel pap van lusten. „We
like this manificent erwtensoep".
Ook bewierookt hij uitvoerig de
rijsttafel, die hij een „unieke erva
ring op culinair gebied" noemt.
gend jaar beginnen met een dusdani
ge uitbreiding van het stationsge
bouw in noordelijke richting, dat de
verwerkingscapaciteit van 6 miljoen
passagiers nu op 12 miljoen passa
giers in 1974 wordt gebracht. Waar
mee men er nog niet is.
Het reizigersverkeer zal volgens
de verwachting van de Schiphol-
diirectie omstreeks 1980 een zodanige
omvang hebben aangenomen, dat de
bouw van een tweede stationscom
plex noodzakelijk is met een uitein
delijke verwerkingscapaciteit van
eveneens 12 miljoen passagiers per
jaar, zodiat de luchthaven dan in to
taal 25 miljoen reizigers per jaar kan
accommoderen.
Wat de toekomst in een nog verder
verwijderd perspectief te bieden
heeft, kan men slechts gissen en is
voer voor futurologen. Toch is een
hoofdstuk van het schitterend uitge
geven gedenkboek, waarmee het 50-
jarig jubileum van Schiphol luister
is bijgezet, gewijd aan „morgen". Het
is geschreven door Gerton van Wa-
geningen, die vooraanstaande lucht
en ruimtevaartdeskundigen als bron
heeft gebruikt. De luchtkussentech
niek is nog jong, filosofeert hij. Men
kan zich voorstellen dat deze tech
niek in de toekomst zal worden aan
gewend voor het verticaal opstijgen
en landen van vliegtuigen.
In dat geval kunnen ze volstaan
met een minimaal plekje grond, dat
zelfs niet eens vaste grond hoeft te
zijn. Water vergt geen onderhoud en
is altijd waterpas de ironie
van de geschiedenis kan er dus toe
leiden, dat de Haarlemm-ermeerpol-
der, in de negen ti-nde eeuw met veel
kosten en moeite drooggelegd, tegen
het einde van de twintigste eeuw
weer onder water wordt gezet ten
behoeve van het luchtverkeer in de
toe-komst.
De Schiphol-directie heeft met de
koms-t van d-e jumbo's andere diiv
gen aan het hoofd dam deze toekomst
speculaties a la Jules Verne. Het is
tekenend, dat zij er in haar gedenk
boek een grote plaats voot heeft in
geruimd. Men beseft, dat haar zo
snel noodzakelijk geworden uitbrei
dingsplannen voor het nieuwe Schip
hol slechts een eigentijdse oplossing
vormen en niets verandert tegen
woordig zo snel als iets eigentijds.
Tot 1980, wanneer men op Schiphol
170.000 commerciële vliegtuigbewe
gingen en 13 miljoen passagiersbe
wegingen verwacht, kan men het
zo'n beetje bekijken.
Maar voor het jaar 2000, wanneer
55 miljoen passagiersbewegingen per
jaar tegemoet moeten worden ge
zien'
(ADVERTENTIE)
OLIFANT GESTOLEN.
Bij de grote juwelenroof te
Amsterdam werd o.m. een fles
Olifant Jonge vermist. De politie
werd hierdoor op het spoor gezet van
de bekende kraker Janus de Nippert.
Bij zijn arrestatie viel hij door de
rnnml met dp woorden* een
fles Olifant zie staan, ken ik er niet
afblijve!"
(Van onze onderwijsredacteur)
TILBURG Het examen Frans
M.O.-B. is op nieuwe leest geschoeid.
De kandidaten krijgen veel meer vrij
heid bij het afleggen van de exa
mens in de onderdelen. Ze kunnen
het volledige examen binnen zes jaar
in onderdelen afleggen. Het taalkun
dig gereelte, met inbegrip van de
middeleeuwse letterkunde en de
schriftelijke vertalingen, moet wor
den afgelegd voor het letterkundig-
gedeelte-
Dit taalkundige gedeelte moet in
maximaal drie jaar worden gedaan,
evenals, daarna, het letterkundig ge
deelte. Indien een kandidaat voor een
onderdeel van het examen een één,
een twee of een drie haalt, moet hij
een vol jaar wachten voor hij voor
dat onderdeel opnieuw examen kan
doen. Hij krijgt dan echter wel de
kans een of meer andere examen
vakken af te leggen.
's-GRAVELAND (ANP) De 39-
jarige J. D. B. uit Baarn heeft don
derdagavond in 's-Graveland bij Hil
versum een vergeefse poging gedaan
om de plaatselijke Raiffeisenbank te
overvallen. De man, die gewapend
met een pistool de bank was binnen
gekomen, maar twee cliënten over
het hoofd had gezien, werd door de
beilde mannen, de heren Olivier en
Baik uit 's-Graveland overmeesterd
en aan de rijkspolitie overgedragen.
B. had al op 17 april i-n Utrecht
een auto gestolen, waarmede hij op
diverse plaateen was gaan kijken
naar een voor zijn doel geschikte
bank. Uitednidelijk had hij er twee
op het oog: de Radffedsenbank in
's-Gravelamd en een bank in Osdorp.
Korte tijd geleden kwam B. bij de
Raiffeisenbank in 's-Gravelamd nog
een keer geld wisselen om de situa
tie in ogenschouw te nemen en don
derdagavond keerde hij tegen slui
tingstijd van de bamk terug om zijn
plan ten uitvoer te brengen.
Hij vroeg de bankhouder onder
bedreiging met een pistool om geld,
maar voor hij nog iets had gekregen,
was de alarmering ai in werking ge
steld en de Baarnaar overmeesterd.
Hij verklaarde later tegenover de po
litie in geldnood te verkeren wegens
de aankoop van twee woningen. B. is
voor oplichting, diefstal en zeden
delicten al eerder met de politie in
aanraking geweest.
(ADVERTENTIE)
(nu nog aantrekkelijker voorwaarden)
Kijk hoe u bij Van Lanschot kunt sparen en
vergelijk dat eens met wat u nu hebt!
U zult zien: bij Van Lanschot maakt u gemakkelijk
méér rente van uw geld.
Daarvan kunt u profiteren, waar u ook woont.
Want storten en opnemen gaat ook eenvoudig per giro.
4v
Eerste inleg f 100,- of meer.
Bijstortingen en opnamen
vanaf f 25,-. Per maand is tot
f 1.000,- direct (zonder opzeg
ging) beschikbaar. Het gehele
tegoed is direct beschikbaar
voor belastingbetaling, aan
koop onroerend goed, auto en
effecten. In alle andere geval-
lengeldteenopzegtermijnvan
slechts 2 weken.
Eerste inleg, verdere stortin
gen en opnamen vanaf f 100,-.
Per maand is tot f 1.000,- di
rect (zonder opzegging) be
schikbaar. Het gehele tegoed
is direct beschikbaar voor ef
fecten. Overigens geldt een
opzegtermijn van slechts 3
maanden.
Voor bedragen vanaf f 1.000,-.
Keuze uit vaste termijnen van
1, 2, 3, en 5 jaar. De rente is
jaarlijks opeisbaar. Rente: 1
jaar vast 7% - 2 jaar vast
7 1/4% - 3 jaar vast 7 3/4% -
5 jaar vast 8 1/4%.
Eerste inleg, verdere stortin
gen en opnamen vanaff250,-.
Per maand is f 1.000,- direct
(zonder opzegging) beschik
baar. Het gehele tegoed is
direct beschikbaar voor effec
ten. Overigens geldt een op
zegtermijn van slechts 6
maanden.
Een eerste bedrag stort u bij
een van onze kantoren of
spaar agentschappen, óf u
maakt het over per giro (ver
meldt u daarbij de rente die u
kiest).
'S-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, Tel. (04100) 22321. Postgiro 1117570.
Eindhoven, Keizersgracht 17, Limburglaan 20A, Tel. (040) 27442, Postgiro 1130570.
Tilburg .Stationsstraat 17, Tel. (04250) 38745. Postgiro 1140570.
Vught, Van Voorst tot Voorststraat 1. Tel. (04100) 34775, Postgiro 1104500.
Affiliaties:
Amsterdam: Vermeer Co
Den Haag: Staal Co
Roosendaal: J. Luykx