J-BANK ONGEWENST KIND Hollanders zijn net schildpadden VanLanschot voor méér rente van uw geld 5M 5% 6% mende goed igstedtüki j TEMT Alle voorspellingen over toekomstig luchtverkeer faalden STRA i-m F.van Lanschot ssemaeckers am N.V. igstechniek AGENS VAGENS OELEN frouwde adres. ;CT!E DR. CORN. VERHOEVEN Toekomst Examen Frans M.O.-B vernieuwd Bankovervaller overmeesterd *Zóbegintu: ZATERDAG 30 MEI 1970 vragen wij voor spoedige JUMBO SCHIPHOL mend technicus ACI en/of .ijk salaris, gratificatierege- nogelijkheden. mondeling aan GOES - TEL.: «1100-89.23 'risse en sfeer- te. Zin in zo'n ti eens een tele- ijf een briefje, nog examen doet ijven. Graag in ;k van de envelop is, L.P. v.d. telefoon (01100) n (Van een onzer verslaggevers) SCHIPHOL „Een mooie vrouw is een paradijs voor de ogen, een hel voor de ziel en een vagevuur voor de beurs", heeft de Franse literator en revolutionair Nicolas Chamfort eens geschreven. Er is weinig fantasie nodig om dit aforisme toe te passen op zoiets prozaisch als een luchthaven. Want zie: nauwelijks lag het nieuwe Schiphol a raison van 400 mil joen gulden behaagziek in de Haarlemmermeer te lonken of de directie kwam tot het kwellende inzicht, dat de ontwikke ling van de luchtvaart in een richting koerste, waarop het gigantische complex toch weer net niet was berekend, en moesten er 25 miljoen op tafel komen om het geval te ver timmeren en uit te breiden. Twee factoren waren debet aan de ze tegenvaller. De ontwerpers van de op 28 april 1967 door koningin Ju liana geopende nieuwe luchthaven waren ervan uitgegaan, dat er pas in 1975 een stroom van 4 miljoen in komende en uitgaande passagiers verwerkt zou moeten worden. Dit jaar verwacht men al 5 miljoen pas sagiersbewegingen en in 1975 zullen het er volgens de ijlings herziene prognoses 8 miljoen zijn het dub bele van wat de plannenmakers had- 21 mei 1970. Een televisie uitzending van het Humanis tisch Verbond begint met een aantal indringend gebrachte propaganda-kreten, zoals „meisjes, als je huisarts je de pil niet wil geven, stel je dan in verbinding met de NVSH, die weet wel een dokter voor je." Nu ben ik altijd al een beetje allergisch voor leuzen, reclame en propaganda. Maar deze avond had hetzelfde me dium nog extra voedsel gege ven aan mijn weerzin door een documentaire te vertonen over de duivelse Joseph Goebbels, de propaganda-minister van Hitler's Derde Rijk. Waarvoor dient zo'n uitzen ding, vraag ik mij af, als ze niet bedoeld is om de kijkers te wapenen tegen alle propagan da? En wat beweegt toch de samenstellers van een pro gramma ertoe onmiddellijk na zo'n uitzending een bombarde ment van propaganda op de pas gewaarschuwde kijkers los te laten? Een tijd lang geloof de ik in hun intelligentie en dacht ik dat het een ludiek ge beuren was, een soort van pa rodie; maar het bleek bittere, domme ernst te zijn. Met zaken als abortus valt niet te spotten. Dus moet ik aannemen dat het echt serieus bedoeld was toen tot twee keer toe met bewogen en omfloerste stem aan de kijkers de gewe tensvraag gesteld werd: „Zou u iemand willen veroordelen zijn leven te beginnen als onge wenst kind? Een antwoord werd uiteraard niet afgewacht; het stond al cru in een propaganda-uitzen- ding. Wie eenmaal aanneemt dat een ongeboren kind een mens is, kan de vraag alleen maar zo stellen: „Zou u iemand wil len veroordelen zijn leven te beëindigen als ongewenst kind?" De misselijke verdraai ing waardoor het halverwege de vraag wordt voorgesteld als of de „iemand" uit het eerste deel zijn leven nog moet begin nen en waardoor „iemand" plotseling tot „niemand" terug gebracht wordt, is al een moord op zich zelf. Deze verdraaiing wordt mogelijk gemaakt door het feit dat een ongeboren kind niet zichtbaar is en niet als medemens ervaren kan wor den. Op dezelfde kortzichtig heid berust het waarschijnlijk dat uitvoerders van bombarde menten hun beestachtige on derneming niet als moord en geweld ervaren, maar als een technische opdracht. Zij vermoorden geen mensen, menen ze, maar werpen iets neer boven een stip op een kaart. Ze zien niemand en zijn dus geen moordenaars; wat ze niet zien, is er niet. Er schijnt nauwelijks een relatie te zijn tussen wat zij hoog in de lucht doen en het effect daarvan be neden. Zo is het ook hier. On zichtbaarheid schept een enor me afstand. Een kind dat we nog niet zien, is er nog niet; het is nog niemand en we kun nen nog beslissen of hij als iemand zijn leven zal begin nen. Maar dat betekent dan: of wij het kind dat er al is, ook wensen te zien. Is het dan niet te laat voor vast. Het luidt niet b.v. „Ja, «at zou ik best willen, want zo'n ongewenst kind zou best ri0E eens de lieveling en de vreugde van de ouders kunnen worden. Het omgekeerde ge beurt ook dikwijls, want ouders aJn wispelturige figuren." .Nee, de vraag suggereert dat niemand zo schoftig zal zijn en "at „dus" de abortus gelegali seerd moet worden. Misschien K dat wel zo, maar zelfs die le galisatie maakt van de abortus Met de verdienstelijke en mens- bevende daad die hier gesug gereerd wordt. Als het ongebo ren kind een levend wezen is en dat is moeilijk te bestrij en en als het een menselijk vezen is, dan is abortus in Principe een moord. De legali se kan aan dit morele feit einig afdoen. Zij kan de exe- ;le regelen, maar niet de ahrf wegnemen. Wanneer L °rtUs niet meer strafbaar is, ekent dat nog niet dat het p moreel gezonde zaak is. j, ,roPnganda die erop gericht cuti morele kar»t van deze exe- 7a£fv, verdoezelen is nood- IWvS-, va's en leugenachtig. t blijkt duidelijk in de vraag eeen aan'laalde. Het heeft m a ?n te spreken over „ie- niet nS rï'e »iemand" er nog ,er Jf: D.e vraag gaat dan ook het van het gegeven dat fp;. waarover het gaat in dan u? bestaat. Als dat zo is, zü' „an.1"et niet meer de vraag leven - 1 a^ ^an n'et aan het alleen mag "begmnen' nog gevraagd er kan worden bet einde van het leven, dat klinkt natuurlijk te die wens? Kunnen we nog wel beslissen over de wenselijkheid van iets dat er al is? Mij dunkt van niet. We kunnen alleen be sluiten op gewelddadige wijze te doen alsof het er niet is. Het kan zijn dat die beslissing soms wenselijk is; daarover is moei lijk een algemeen oordeel te geven. Maar het verbaast mij bij zulke uitzendingen telkens weer, dat mensen die bereid zijn het hele verkeer om te lei den om een nest jonge vogel tjes te sparen, de abortus, de aanslag op een veel meer be lovend leven, zo heel gewoon en vanzelfsprekend vinden en er zo gladjes over praten. Ik vind dat iets afschuwelijks. En wat is ongewenst: het kind of de zwangerschap? Als inderdaad het kind ongewenst is, voor wie is het dan onge wenst? Vijftien procent van al le echtparen zijn kinderloos; velen van hen wensen kinde ren. Er wordt nog steeds in kinderen gehandeld. Er zijn echtparen die hemel en aarde bewegen om een kind te kun nen adopteren, maar er niet in slagen b.v. omdat ze niet aan allerlei ambtelijke eisen vol doen. Die eisen vormen het enige examen voor het ouder schap dat we kennen. De lou tere „wens" speelt hier geen rol, als hij al niet verdacht is. Het is wel merkwaardig dat een wens die leven wil geven of bevorderen ambtelijk afge wezen kan worden, terwijl de wens die het leven wil beëin digen door het Humanistisch Verbond als iets heiligs geres pecteerd blijkt te worden. Vooraanzicht van de kop van pier C: een symmetrisch uit gevouwen waaier om de luchtreuzen te begroeten. den voorzien. Bovendien deed zich vrij plotse ling een andere geheel nieuwe ont wikkeling voor. De vliegtuigindus trie verloor min of meer zijn interes se voor het supersone vliegtuig, dat lang als de logische volgende techno logische stap was beschouwd, en be gon inplaaits daarvan jumbo-jets te bouwen machines, die onder het plafond van de geluidsbarrière blij ven, maar tweemaal zoveel passa giers kunnen vervoeren als de groot ste luchtreuzen van vandaag. Voor de luchthavens had dit tot gevolg, dat men opeens in dubbele aantallen mioest gaan denken iets, waarop met name de bouwers van het nieu we Schiphol niet gerekend hadden. Op 28 juni is het zover. Dan strijkt de eerste jumbo neer in de Haar lemmermeer een Boedmig 747 van de Amerikaanse Panam met een ca paciteit van 360 passagiers. Begin volgend jaar lanceert de KLM zijn vliegende olifanten. Wordt het drin gen? De luchthaven-directie is op timistisch. Zij meent, dat de nieuwe, vrij snel en onverwacht gekomen ontwikkeling zich geleidelijk zal vol trekken. De vraag naar vervoer zal door de komst van de jumbo niet met een sprong stijgen dat zou al leen gebeuren, wanneer parallel er mee de tarieven werden verlaagd, wat niet het geval is. De maatschappijen, die de jumbo introduceren, zijn zich daarvan be wust en handelen ernaar. Zij benut ten voorlopig niet de volle capaciteit van de vliegtuigen, maar adverteren integendeel: „Ik stop er nog minder stoelen in dan de concurrent. Bij mij reist u pas comfortabel." In een jum bo kunnen de passagiers met z'n tie nen op een rij zitten, maar nog geen maatschappij is tot de bestelling; van die configuratie overgegaan. Ze ge ven de voorkeur aan negen stoelen op een rij. Men kan zich deze luxe permitteren, omdat de jumbo een economisch zeer uitgekiende machine is, die niet eens half vol hoeft te zijn om al rendabel te vliegen. Geen reden voor paniek dus. Wel is de luchthavendirectie gebruik makend van de uitbreidingsmogelijk heden, die in het nieuwe areaal vol doende aanwezig zijn bezig, Schip hol aan te passen aan de speciale eisen, die de jumbo's stellen. Men heeft in 1967 genoegen genomen met een pierenstelsel, waarvan de mid den-pier direct in zijn definitieve vorm aanwezig was, maar waarbij van de twee zij-pieren slechts een ge deelte werd gebouwd. Met name liet men hier de „pier- koppen" weg. Met deze werkproce dure beoogde de directie, een niet direct noodzakelijke voor-investering te vermijden en tevens te bereiken, dat bij latere uitbreidingen zoveel mogelijk rekening kon worden ge houden met de eisen, die de ontwik kelingen in de luchtvaart dan zouden stellen. Momenteel plukt men de vruchten van '104 beleid. Met het getrompetter van de jumbo's in de oren heeft de directie de voor de hand liggende kaïns gegrepen om de c- of zuidpier dusdanig uit te bouwen en te outil leren, dat de vliegende giganten van morgen er op bevredigende wijze kunnen worden afgehandeld. Hij is verlengd met 125 meter. Over de eer ste 50 meter heeft deze verlenging niog de normale breedte van 18 me ter, maar daarna neemt die geleide lijk toe tot 70 meter aan het einde van de pierkop, waaraan bovendien nog twee zijtakken ontspringen. In de aldus verkregen kolossale ruimte komen vijf wachtkamers met een gezamenlijke capaciteit van niet mindeT dan 2000 passagiers. Buiten zijn vijf opstelplaatsen voor jumbo's. Elk vliegtuig krijgt via twee lucht bruggen verbinding met de pierkop. Dat is voldoende, meent de directie. Zij heeft becijferd, dat er tussen het moment, waarop een jumbo op het platform tot stilstand komt, en het het vertrek van de laatste passagier uit het toestel, tien minuten zullen verlopen, hetgeen acceptabel wordt geacht. Een kwartier na aankomst zullen allle reizigers bij de bagage band zijn gearriveerd. Het streven is, dat daar dan inmiddels ook de eerste koffers zijn aangekomen. Het bagagevervoer in de jumbo's gaat per container. Het lossen van de tien containers is becijferd op mini maal 20 minuten. De luchthaven- directie hoopt dat de laatste passa-, gier een halfuur nadat zijn vliegtuig tot stilstand is gekomen, zijn koffers in handen krijgt alweer accepta bel. Bij de aankomst van de jumbo in Londen dit voorjaar is wel een tijd van vijf kwartier genoteerd. Om het gestelde doel te bereiken wordt de capaciteit van de sorteer- keldcr voor bagage verdubbeld. De ruimte hiervoor verkrijgt men, door de westgevel van het stations gebouw 17 meter op te schuiven. Een prettige bijkomstigheid van deze in greep is, dat de capaciteit van de af- halershal aanzienlijk kam worden vergroot. Een doelmatiger opstelling van de douane-balies moet waarbor gen, dat deze niet als flessehalzen zullen werken. In april 1971, wan neer de eerste vain de KLM-jumtao's in bedrijf komt, hoopt de luchthaven- directie de hele operatie voltooid te hebben. Zij vertrouwt erop, dank zij de getroffen, 25 miljoen kostende maatregelen de te verwachten „sioot- belastingen" op een verantwoorde manier te kunnen opvangen. Geen sprake vervolgens van zoete rust gedane arbeid. De klus zal nog niet geklaard zijn of de eerste schop gaat in de vette Haarlemmermeer- klei voor de bouw vain een nieuwe pier de moordwestpier, waaraam acht opstelplaaitsen voor jumbo's en eventuele vergrote versies ervam zijn geprojecteerd. Voorts gaat men vol- (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG. Het gros van de Amerikanen, die „Europa doen" heb ben in hun rechterhand een automa tische camera en in hun linker de vuistdikke reisgids van Temple Field ing, die zichzelf in alle bescheiden heid „de reiskoning" noemt. Wat Temple Fielding zegt, is wet voor de nerveuze Yank, die zichzelf als een closetpot door musea, kathedralen, pittoreske eethuisjes en fotogenieke dorpen spoelt. Als hij iets afkraakt, is het gedaan met de ouwe sopraan, als hij een keer een glazig aardappeltje heeft geprikt, kan men het desbetreffende restaurant beter gelijk sluiten, want dan is er toch geen redden meer aan. Fielding's Travel Guide is op die ma nier een berucht boekwerkje gewor den waar de toeristenorganisaties ernstig en bezorgd rekening mee hou den. Kortgeleden heeft hij een nieuwe gids afgescheiden, Fielding's Super Economy Europe '70, waarin hij met grove zevenmijlslaarzen door 26 Europese steden dendert. Dat alles onder het uitstoten van indianenkre- tcn als „maxi plezier voor mini prijs". Hij begint met enige hoofdstukken, waarin hij haarfijn uitlegt, hoe je de reiskosten kunt drukken en waar in Europa de achillespees zit. Opmerkelijk is ook de wijze, waar op hij de lezer in enkele pagina's om bouwt tot een volbloed Amerikaan. De rij van steden, die dan volgt, wordt geopend door Amsterdam. D heeft het al begrepen, niet omdat Temple Fielding zo stuk is van Ne derland, maar Amsterdam begint toe vallig met een A en hij houdt van systeem in zijn monnikenwerk. Eerlijk is eerlijk, hij begint uiterst complimenteus. Hij noemt Nederland een gastvrije oom, die de buitenlan der teder aan de mannenborst drukt. Dan volgt een beschrijving van het volkskarakter: schoon op het lijf, af hankelijk, zwaar van bot, zonder hu mor, langzame bewegingen, uiterst methodisch, perfectionistisch in kunst en handel en dat tot in het kleinste detail. Slimme paardenhandelaars, spaarzaam met geld, grage eters, gra ge drinkers en gelijk het schildpad langzaam, ernstig, ploeterend, onbe weeglijk, maar altijd zeker van hun bestemming, ook al breekt het helle vuur los of slaan de dijken lek. In het hoofdstukje „voedsel-tips" roemt Temple Fielding onze erwten soep en merkt daarbij op, dat de Ne derlanders het alleen in de winter maken, maar dat wij er 364 dagen per jaar wel pap van lusten. „We like this manificent erwtensoep". Ook bewierookt hij uitvoerig de rijsttafel, die hij een „unieke erva ring op culinair gebied" noemt. gend jaar beginnen met een dusdani ge uitbreiding van het stationsge bouw in noordelijke richting, dat de verwerkingscapaciteit van 6 miljoen passagiers nu op 12 miljoen passa giers in 1974 wordt gebracht. Waar mee men er nog niet is. Het reizigersverkeer zal volgens de verwachting van de Schiphol- diirectie omstreeks 1980 een zodanige omvang hebben aangenomen, dat de bouw van een tweede stationscom plex noodzakelijk is met een uitein delijke verwerkingscapaciteit van eveneens 12 miljoen passagiers per jaar, zodiat de luchthaven dan in to taal 25 miljoen reizigers per jaar kan accommoderen. Wat de toekomst in een nog verder verwijderd perspectief te bieden heeft, kan men slechts gissen en is voer voor futurologen. Toch is een hoofdstuk van het schitterend uitge geven gedenkboek, waarmee het 50- jarig jubileum van Schiphol luister is bijgezet, gewijd aan „morgen". Het is geschreven door Gerton van Wa- geningen, die vooraanstaande lucht en ruimtevaartdeskundigen als bron heeft gebruikt. De luchtkussentech niek is nog jong, filosofeert hij. Men kan zich voorstellen dat deze tech niek in de toekomst zal worden aan gewend voor het verticaal opstijgen en landen van vliegtuigen. In dat geval kunnen ze volstaan met een minimaal plekje grond, dat zelfs niet eens vaste grond hoeft te zijn. Water vergt geen onderhoud en is altijd waterpas de ironie van de geschiedenis kan er dus toe leiden, dat de Haarlemm-ermeerpol- der, in de negen ti-nde eeuw met veel kosten en moeite drooggelegd, tegen het einde van de twintigste eeuw weer onder water wordt gezet ten behoeve van het luchtverkeer in de toe-komst. De Schiphol-directie heeft met de koms-t van d-e jumbo's andere diiv gen aan het hoofd dam deze toekomst speculaties a la Jules Verne. Het is tekenend, dat zij er in haar gedenk boek een grote plaats voot heeft in geruimd. Men beseft, dat haar zo snel noodzakelijk geworden uitbrei dingsplannen voor het nieuwe Schip hol slechts een eigentijdse oplossing vormen en niets verandert tegen woordig zo snel als iets eigentijds. Tot 1980, wanneer men op Schiphol 170.000 commerciële vliegtuigbewe gingen en 13 miljoen passagiersbe wegingen verwacht, kan men het zo'n beetje bekijken. Maar voor het jaar 2000, wanneer 55 miljoen passagiersbewegingen per jaar tegemoet moeten worden ge zien' (ADVERTENTIE) OLIFANT GESTOLEN. Bij de grote juwelenroof te Amsterdam werd o.m. een fles Olifant Jonge vermist. De politie werd hierdoor op het spoor gezet van de bekende kraker Janus de Nippert. Bij zijn arrestatie viel hij door de rnnml met dp woorden* een fles Olifant zie staan, ken ik er niet afblijve!" (Van onze onderwijsredacteur) TILBURG Het examen Frans M.O.-B. is op nieuwe leest geschoeid. De kandidaten krijgen veel meer vrij heid bij het afleggen van de exa mens in de onderdelen. Ze kunnen het volledige examen binnen zes jaar in onderdelen afleggen. Het taalkun dig gereelte, met inbegrip van de middeleeuwse letterkunde en de schriftelijke vertalingen, moet wor den afgelegd voor het letterkundig- gedeelte- Dit taalkundige gedeelte moet in maximaal drie jaar worden gedaan, evenals, daarna, het letterkundig ge deelte. Indien een kandidaat voor een onderdeel van het examen een één, een twee of een drie haalt, moet hij een vol jaar wachten voor hij voor dat onderdeel opnieuw examen kan doen. Hij krijgt dan echter wel de kans een of meer andere examen vakken af te leggen. 's-GRAVELAND (ANP) De 39- jarige J. D. B. uit Baarn heeft don derdagavond in 's-Graveland bij Hil versum een vergeefse poging gedaan om de plaatselijke Raiffeisenbank te overvallen. De man, die gewapend met een pistool de bank was binnen gekomen, maar twee cliënten over het hoofd had gezien, werd door de beilde mannen, de heren Olivier en Baik uit 's-Graveland overmeesterd en aan de rijkspolitie overgedragen. B. had al op 17 april i-n Utrecht een auto gestolen, waarmede hij op diverse plaateen was gaan kijken naar een voor zijn doel geschikte bank. Uitednidelijk had hij er twee op het oog: de Radffedsenbank in 's-Gravelamd en een bank in Osdorp. Korte tijd geleden kwam B. bij de Raiffeisenbank in 's-Gravelamd nog een keer geld wisselen om de situa tie in ogenschouw te nemen en don derdagavond keerde hij tegen slui tingstijd van de bamk terug om zijn plan ten uitvoer te brengen. Hij vroeg de bankhouder onder bedreiging met een pistool om geld, maar voor hij nog iets had gekregen, was de alarmering ai in werking ge steld en de Baarnaar overmeesterd. Hij verklaarde later tegenover de po litie in geldnood te verkeren wegens de aankoop van twee woningen. B. is voor oplichting, diefstal en zeden delicten al eerder met de politie in aanraking geweest. (ADVERTENTIE) (nu nog aantrekkelijker voorwaarden) Kijk hoe u bij Van Lanschot kunt sparen en vergelijk dat eens met wat u nu hebt! U zult zien: bij Van Lanschot maakt u gemakkelijk méér rente van uw geld. Daarvan kunt u profiteren, waar u ook woont. Want storten en opnemen gaat ook eenvoudig per giro. 4v Eerste inleg f 100,- of meer. Bijstortingen en opnamen vanaf f 25,-. Per maand is tot f 1.000,- direct (zonder opzeg ging) beschikbaar. Het gehele tegoed is direct beschikbaar voor belastingbetaling, aan koop onroerend goed, auto en effecten. In alle andere geval- lengeldteenopzegtermijnvan slechts 2 weken. Eerste inleg, verdere stortin gen en opnamen vanaf f 100,-. Per maand is tot f 1.000,- di rect (zonder opzegging) be schikbaar. Het gehele tegoed is direct beschikbaar voor ef fecten. Overigens geldt een opzegtermijn van slechts 3 maanden. Voor bedragen vanaf f 1.000,-. Keuze uit vaste termijnen van 1, 2, 3, en 5 jaar. De rente is jaarlijks opeisbaar. Rente: 1 jaar vast 7% - 2 jaar vast 7 1/4% - 3 jaar vast 7 3/4% - 5 jaar vast 8 1/4%. Eerste inleg, verdere stortin gen en opnamen vanaff250,-. Per maand is f 1.000,- direct (zonder opzegging) beschik baar. Het gehele tegoed is direct beschikbaar voor effec ten. Overigens geldt een op zegtermijn van slechts 6 maanden. Een eerste bedrag stort u bij een van onze kantoren of spaar agentschappen, óf u maakt het over per giro (ver meldt u daarbij de rente die u kiest). 'S-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, Tel. (04100) 22321. Postgiro 1117570. Eindhoven, Keizersgracht 17, Limburglaan 20A, Tel. (040) 27442, Postgiro 1130570. Tilburg .Stationsstraat 17, Tel. (04250) 38745. Postgiro 1140570. Vught, Van Voorst tot Voorststraat 1. Tel. (04100) 34775, Postgiro 1104500. Affiliaties: Amsterdam: Vermeer Co Den Haag: Staal Co Roosendaal: J. Luykx

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17