Meer dan 200 miljoen
voertuigen op de wereld
haarkleurspoeling
2.75
kent u een betere?
Pils
Alleen voor
volwassenen
Microboeken
aad
ïlusje
kunstvrienden'
ccesvol in
bileumstuk
Moedermelk en
hoestende vogels
JOSEPHINE
O
X
X
O
m JOSEPHINE
op crèmebasis
2 behandelingen per tube
26 sprankelende tinten
JCKY
JKE
Rel-
Me
,f5 irie
SUSKE
en WISKE
de
charmante
koffiepot
DE STEM VAN WOENSDAG 27 MEI 1970
(Van onze correspondent)
>ES De Goese toneelverenj.l
Kunstvrienden vierde zatprd»!
td haar vijtigjarig bestas J
een opvoering van het toneel-1
„De Buitenstaanders" VjJ
is Drost. Het stuk behandelt hsj
leratieconflict tussen ouders
inhoud van het stuk lag iets J
s voor de bezetting en een aantal
.en kwamen daardoor niet geheel!
[hun recht. De heer P. TemiritM
Ti en mevr. T. van VredegerJ
ftuigden als 'de vader en moeial
I helemaal. Toch deden zij hJ
[rste best om er een goed geheel!
I te maken en in sommige scènes!
[gelen zij daar beslist in. De es-
trieke zoon Kees werd op glans-j
Je wijze door S. de Witte op het
feel gebracht. Van de mannelijke]
llers mag hij wel de beste ge-!
|md worden. An. de oudste doch-j
werd uitgebeeld door mevr. D,
Jrtssen. Ook zij kon niet geheelj
Irtuigen in deze moeilijke rol. Datj
ld S. van Hese wel als de nozeid
litige zoon Jan. Mevr. A. Vente.
lel speelde een glansrol als de
Igste dochter Els. De regie was ijl
liden van de heer A. Aertssen. M
uitvoering werden enkele toe-j
aken gehouden. De oud-voorzittert
L Marion en van Vredegem uitteni
h bewondering voor de opvoering
|r dit moeilijke stuk. Beiden hoopj
dat Kunstvrienden ook de twee!
-vijftig jaar zouden volmaken. W
Rr Den Doelder wenste het gezell
,'ap namens de bejaarden van
es geluk en dankte Kunstvrienl
a voor het feit dat zij bij hunj
loeringen de bejaarden niet ver
en. Namens de leden sprak dej
Ir P. Temmerman. Hij memoreert
j de lange duur van het lidmaat-|
ap van enkele leden en zag daar-
een bewijs van de trouw aai
rstvrienden. Voorzitter A. Aerts-
dankte alle sprekers voor hun
arden en geschenken en hoopte
de vereniging er inderdaad ii
slagen om het honderdjarig be|
an te halen.
gi;}! ZEER aparte automatic eye
I jupr van Helena Rubinstein is dit
huisje dat op de foto doet
aan een Venetiaanse stilet-
KBREKERS EN speciaal brand-
Ikast-krakers zijn in het algemeen
piet geliefd bij de autoriteiten: het
lijn duidelijk a-sociale typen die
Idtchts op eigen gewin ten koste
lan anderen uit zijn. Zo genoot
»k de Chileense expert brandkas-
ïkraker Julio Gutierrez Palma
geinig sympathie bij het gezag. Al
'2-jarige leeftijd werd hij be-
|rapt en sedertdien kwam hij 6
in de presidentiële „snuif-
terecht wegens diverse,
kastal geslaagde aanvallen op
tandkasten.
Hij is dus wel een meester in
vak. Hij heeft dezer dagen
pter zijn vaderland een dienst
fwezen. De sleutel van de kluis
het ministerie van buitenland-
zaken in Santiago was zoek en
I kluis bleek niet te openen, ten-
Tien met snijbranders en zo aan
kwerk ging. Dat, was natuurlijk
ft het oog op de inhoud bepaald
pet gewenst.
einde raad haalden de auto
riten Palma uit de gevangenis,
'si hij toevallig weer eens ver-
jefde, en verzochten hem een po
ps te doen de kluis te openen
Wer deze te beschadigen. Palma
er in met behulp van twee
pelden, een nageltang en een
tsje in vijf uur de kluis te ope-
Palma wordt beloond met
bekorting, zodat hij spoedig
Sr tijd kan besteden aan lucra-
"er kluisoperaties.
WERTENTIE)
HET VERTONEN van films is in
Amerikaanse vliegtuigen ad zo'n ge
wone zaak geworden, dat niemand
er meer veel aandacht aan schenkt.
Ofschoon sommige passagiers
informeren bij de luchtvaartmaat
schappij, waarmee zij voornemens
zijn een lang traject af te leggen,
eerst naar de titel en de rolbezet
ting van de film, die tijdens de
tocht zal worden vertoond. Ze kie
zen vaak een andere lijn als de aan
gekondigde rolprent hen niet be
valt! Nu zijn er dan Jumbo-jets en
dat schept weef nieuwe problemen;
die hebben n.l. twee compartimen
ten voor reizigers in de goedkoop
ste vervoerklasse. In het eerste
compartiment wordt nu op lange
vluchten een natuurfilm of een de
gelijke „neutrale" film vertoond,
waaraan niemand aanstoot kan ne
men. In het tweede worden films
voor volwassenen gedraaid, vaak
met een heel pikant tintje. De
moeilijkheid voor de stewardessen
is nu, dat zij een selectie moeten
maken tussen de passagiers. Jeug
dige personen worden met zachte
drang naar de eerste afdeling ge
leid en volwassenen kunnen in de
tweede. Maar wat gebeurt er nu
eigenlijk, wanneer pa en ma met
twee jeugdige spruiten zich aan
melden voor een vlucht. De aan
kondiging van de nieuwe regeling,
die TWA verspreidt, vermeldt
daarover helaas geen bijzonderhe
den. (DIA).
ER BESTAAT voor ons kranten
mensen niets geheimzinnigers dan
een zogenaamde zetfout. Je weet
maar nooit of er in het produktie-
proees, dat een bericht moet doorlo
pen vóór het in de krant komt, niet
ergens een ondergrondse grappen
maker zit, die de boel wil be
nou ja, u begrijpt wat we bedoelen.
We kwamen op deze laag-bij-de-
grondse gedachte, toen we in het
Algemeen Eiagblad het volgende la
zen: „In Nijmegen kantelde dins
dagavond een aanhangwagen, gela
den met bier.Hulpvaardige hander.
assisteerden bij de berging. Op één
adres nam de politie nadien 22
kratten „georganiseerde" pis in be
slag". Zetduiveltje? Of had de po
litie te lang gewacht.
PROFESSOR Maes te Gent, onder
zocht twintig stalen moedermelk
Zij bevatten alle sporen van
DDT, DDE en Lindaan. Bij de
meesten ook Dieldrin en bij som
migen hepachloorepoxide. De con
centratie DDT lag hoger dan die
men bij gewone melk aantrefi. Het
gevaar voor een baby die in zijn
eerste levensmaanden uitsluitend
moedermelk krijgt is niet denk
beeldig.
Deze voedselvergiftiging wordt
veroorzaakt door:
Neerslag van vervuilde lucht.
Gebruik van kunstmest, herbi
ciden en pesticiden.
Groei stimulerende schijnkwali-
teit bevorderende toevoegsels aan
het voedsel van melk- en slachtvee
Bet behandelen van fruit om het
te bewaren en een sehijnkwailiteit te
bevorderen
Toevoegsels van ingemaakte
voedingswaren om kleur, geur,
smaak en versheid te bewaren
Synthetische voedings-, verfris-
sings- en snoepwaren.
Deze tekst is te lezen in „Oer
woud", een speciaal nummer van
„Bulldozer 3", de rioolkrant van de
werkgroep huisvesting te Leuven.
Wij lazen deze tekst in „Tijd
schrift voor architectuur en beel
dende kunsten", dat er nog het
volgende aan toevoegt:
Actiegroepen, zoals die te Leu
ven, maken duidelijk dat stede-
bouw, architectuur, planologie als
mede kwesties betreffende lucht
verontreiniging voedselvergifti
ging e.d. zaken zijn, die ondanks
het feit dat het hier te onderschei
den vakgebieden betreft, onlosma
kelijk met elkaar verbonden zijn.
Ter illustratie hiervan een tekst
uit „Oerwoud":
„Londen is een mooie stad waar
je gewekt wordt door het hoesten
van de vogeltjes".
oo
CL
m
UJ
-O
I/O
WAT EEN microfilm is, weet
iedereen, al is het maar van de
spionagefilms. Tot dusver is het
zakelijk gebruik beperkt gebleven
tot een zeer grote organisatie of
zeer grote bibliotheek. Daarin
komt nu verandering. De uitgevers
van de Encyclopaedia Brittanica
die, tussen twee haakjes in de
Verenigde Staten verschijnt zijn
bezig met de produktie wan micro
films van niet minder dan 20.000
boeken voor algemeen gebruik.
Wie ze alle 20.0000 wil ebben,
zal daarvoor 15.000 dollar moeten
betalen. Maar de prijs lijkt geen
beletsel want tenslotte kost zo'n op
microfilm vastgelegd boek minder
dan een dollar en de vergrotings-
apparatuur schijnt niet kostbaar te
zijn.
ER ZIJN nu meer dan 200
miljoen voertuigen op de wereld,
waarvan meer dan 170 miljoen
privé-auto's. Het zijn al duize
lingwekkende getallen, die ech
ter nog in het niet vallen bij de
verwachtingen voor 't jaar 2000,
wanneer het aantal voertuigen
zeker verdubbeld moet zijn. Die
verwachting is van lord Ches-
ham P.C., vice-voorzitter van
de Koninklijke Automobielclub
van Groot-Brittannië.
Dat de „explosie" van het aantal
voertuigen geweldige problemen
zal creëren had Lord Chesham zich
ook gerealiseerd. Daarom deed hij
een beroep op de vele bestaande
internationale organisaties om tot
een maximaal bereikbare samen
werking te komen en noemde hij
een meer uitgebreide standaardise
ring van verkeersregels en ver
keersreglementen een dringende
noodzaak: „Met de enorme expanie
van het toerisme, resulterend uit
de ontwikkeling van de. jumbo
jets, zal de internationale standaar
disering van verkeersregels meer
aandacht behoeven".
Voorts is hij van mening, dat er
over de gehele wereld zal moeten
worden aangedrongen op een uni
forme eis bij het ontwerpen van
motorvoertuigen ten aanzien van
de soorten bedieningsorganen en
hun functies, niet alleen voor het
gemak van de reizigers, maar ook
als een essentieel onderdeel van de
veiligheid in het algemeen.
Over het links rijden in Groot-
Brittannië liet hij weten, dat een
omschakeling zoals in 1967 in
Zweden aan de andere kant van
de Noordzee nog wel op zich zal
laten wachten. „Met de grootste
verkeersdichtheid van de wereld
op onze autowegen zou het gevaar
veel goter wórden. Er is geschat,
dat na verandering van links naar
rechts het aantal ongelukken 10
procent hoger zal worden. Zelfs al
zou dat pessimistisch zijn, dan nog
zouden de kosten eerlijk gezegd on
verantwoord hoog zijn, te meer
omdat het landelijke wegensys
teem in Groot-Brittannië niet aan
gepast is aan verandering naar
rechts".
Hij ziet meer heil in aanpassing
hij voorbeeld op het gebied van
verkeerslichten, de verlichting van
de voertuigen, voorrangsregels en
het verbeteren van straatverlich
ting. Zijn instemming met het idee
om experts uit zoveel landen bij
een te brengen, uitte lord Chesham
als volgt: „Er bestaat geen expert,
die zich er op kan laten voorstaan,
dat hij alleen alle antwoorden
kent, die met het levensprobleem
van de verkeersongevallen te ma
ken hebben. Er is geen land, dat
zoveel ervaring heeft op het ge
bied van expertise, dat het alleen
de eindeloze strijd voor de veilig
heid op de weg zal kunnen win
nen".
De heer M. J. Lemckert, chef
beheer en onderhoud autoparken
van de ANWB, heeft een onder
zoek ingesteld naar de deugdelijk
heid van 50 mm kogelkoppelingen
van aanhangwagens en caravans.
Bij de proef op een willekeurig
vrij groot kampeerterrein in de
provincie Utrecht kwam men tot
„niet hoop-gevende bevindingen".
Van de gecontroleerde 112 gegoten
koppelingen waren er 7, die door
vastroesten van draaipunten niet
meer beweegbaar waren en er
werd bij koppelingen speling gecon
stateerd.
Op grond van wetenschappelijk
onderzoek van de gebruikte gietij
zeren koppelingen was de heer
Lemckert tot de conclusie geko
men, dat er bij de fabrikanten
moet worden aangedrongen op het
gebruik van gietstaal, „ook al zou
den daardoor de aanhangwagens
een of enkele procenten duurder
worden". Hij vroeg zich daarbij
wel af of gietstaal voldoende
sterk zal zijn voor 50 mm koppe
lingen, „wanneer diaarmee straks
aanhangers met een gewicht van
3500 kg getrokken mogen worden".
av
na
HOOR JE MET OF
OATGEDBEUN, I HET OONDEBT
VEBMOM? AMWABEL IK SA
EENS KOKEN...