Meer dan 200 miljoen voertuigen op de wereld haarkleurspoeling 2.75 kent u een betere? Pils Alleen voor volwassenen Microboeken aad ïlusje kunstvrienden' ccesvol in bileumstuk Moedermelk en hoestende vogels JOSEPHINE O X X O m JOSEPHINE op crèmebasis 2 behandelingen per tube 26 sprankelende tinten JCKY JKE Rel- Me ,f5 irie SUSKE en WISKE de charmante koffiepot DE STEM VAN WOENSDAG 27 MEI 1970 (Van onze correspondent) >ES De Goese toneelverenj.l Kunstvrienden vierde zatprd»! td haar vijtigjarig bestas J een opvoering van het toneel-1 „De Buitenstaanders" VjJ is Drost. Het stuk behandelt hsj leratieconflict tussen ouders inhoud van het stuk lag iets J s voor de bezetting en een aantal .en kwamen daardoor niet geheel! [hun recht. De heer P. TemiritM Ti en mevr. T. van VredegerJ ftuigden als 'de vader en moeial I helemaal. Toch deden zij hJ [rste best om er een goed geheel! I te maken en in sommige scènes! [gelen zij daar beslist in. De es- trieke zoon Kees werd op glans-j Je wijze door S. de Witte op het feel gebracht. Van de mannelijke] llers mag hij wel de beste ge-! |md worden. An. de oudste doch-j werd uitgebeeld door mevr. D, Jrtssen. Ook zij kon niet geheelj Irtuigen in deze moeilijke rol. Datj ld S. van Hese wel als de nozeid litige zoon Jan. Mevr. A. Vente. lel speelde een glansrol als de Igste dochter Els. De regie was ijl liden van de heer A. Aertssen. M uitvoering werden enkele toe-j aken gehouden. De oud-voorzittert L Marion en van Vredegem uitteni h bewondering voor de opvoering |r dit moeilijke stuk. Beiden hoopj dat Kunstvrienden ook de twee! -vijftig jaar zouden volmaken. W Rr Den Doelder wenste het gezell ,'ap namens de bejaarden van es geluk en dankte Kunstvrienl a voor het feit dat zij bij hunj loeringen de bejaarden niet ver en. Namens de leden sprak dej Ir P. Temmerman. Hij memoreert j de lange duur van het lidmaat-| ap van enkele leden en zag daar- een bewijs van de trouw aai rstvrienden. Voorzitter A. Aerts- dankte alle sprekers voor hun arden en geschenken en hoopte de vereniging er inderdaad ii slagen om het honderdjarig be| an te halen. gi;}! ZEER aparte automatic eye I jupr van Helena Rubinstein is dit huisje dat op de foto doet aan een Venetiaanse stilet- KBREKERS EN speciaal brand- Ikast-krakers zijn in het algemeen piet geliefd bij de autoriteiten: het lijn duidelijk a-sociale typen die Idtchts op eigen gewin ten koste lan anderen uit zijn. Zo genoot »k de Chileense expert brandkas- ïkraker Julio Gutierrez Palma geinig sympathie bij het gezag. Al '2-jarige leeftijd werd hij be- |rapt en sedertdien kwam hij 6 in de presidentiële „snuif- terecht wegens diverse, kastal geslaagde aanvallen op tandkasten. Hij is dus wel een meester in vak. Hij heeft dezer dagen pter zijn vaderland een dienst fwezen. De sleutel van de kluis het ministerie van buitenland- zaken in Santiago was zoek en I kluis bleek niet te openen, ten- Tien met snijbranders en zo aan kwerk ging. Dat, was natuurlijk ft het oog op de inhoud bepaald pet gewenst. einde raad haalden de auto riten Palma uit de gevangenis, 'si hij toevallig weer eens ver- jefde, en verzochten hem een po ps te doen de kluis te openen Wer deze te beschadigen. Palma er in met behulp van twee pelden, een nageltang en een tsje in vijf uur de kluis te ope- Palma wordt beloond met bekorting, zodat hij spoedig Sr tijd kan besteden aan lucra- "er kluisoperaties. WERTENTIE) HET VERTONEN van films is in Amerikaanse vliegtuigen ad zo'n ge wone zaak geworden, dat niemand er meer veel aandacht aan schenkt. Ofschoon sommige passagiers informeren bij de luchtvaartmaat schappij, waarmee zij voornemens zijn een lang traject af te leggen, eerst naar de titel en de rolbezet ting van de film, die tijdens de tocht zal worden vertoond. Ze kie zen vaak een andere lijn als de aan gekondigde rolprent hen niet be valt! Nu zijn er dan Jumbo-jets en dat schept weef nieuwe problemen; die hebben n.l. twee compartimen ten voor reizigers in de goedkoop ste vervoerklasse. In het eerste compartiment wordt nu op lange vluchten een natuurfilm of een de gelijke „neutrale" film vertoond, waaraan niemand aanstoot kan ne men. In het tweede worden films voor volwassenen gedraaid, vaak met een heel pikant tintje. De moeilijkheid voor de stewardessen is nu, dat zij een selectie moeten maken tussen de passagiers. Jeug dige personen worden met zachte drang naar de eerste afdeling ge leid en volwassenen kunnen in de tweede. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk, wanneer pa en ma met twee jeugdige spruiten zich aan melden voor een vlucht. De aan kondiging van de nieuwe regeling, die TWA verspreidt, vermeldt daarover helaas geen bijzonderhe den. (DIA). ER BESTAAT voor ons kranten mensen niets geheimzinnigers dan een zogenaamde zetfout. Je weet maar nooit of er in het produktie- proees, dat een bericht moet doorlo pen vóór het in de krant komt, niet ergens een ondergrondse grappen maker zit, die de boel wil be nou ja, u begrijpt wat we bedoelen. We kwamen op deze laag-bij-de- grondse gedachte, toen we in het Algemeen Eiagblad het volgende la zen: „In Nijmegen kantelde dins dagavond een aanhangwagen, gela den met bier.Hulpvaardige hander. assisteerden bij de berging. Op één adres nam de politie nadien 22 kratten „georganiseerde" pis in be slag". Zetduiveltje? Of had de po litie te lang gewacht. PROFESSOR Maes te Gent, onder zocht twintig stalen moedermelk Zij bevatten alle sporen van DDT, DDE en Lindaan. Bij de meesten ook Dieldrin en bij som migen hepachloorepoxide. De con centratie DDT lag hoger dan die men bij gewone melk aantrefi. Het gevaar voor een baby die in zijn eerste levensmaanden uitsluitend moedermelk krijgt is niet denk beeldig. Deze voedselvergiftiging wordt veroorzaakt door: Neerslag van vervuilde lucht. Gebruik van kunstmest, herbi ciden en pesticiden. Groei stimulerende schijnkwali- teit bevorderende toevoegsels aan het voedsel van melk- en slachtvee Bet behandelen van fruit om het te bewaren en een sehijnkwailiteit te bevorderen Toevoegsels van ingemaakte voedingswaren om kleur, geur, smaak en versheid te bewaren Synthetische voedings-, verfris- sings- en snoepwaren. Deze tekst is te lezen in „Oer woud", een speciaal nummer van „Bulldozer 3", de rioolkrant van de werkgroep huisvesting te Leuven. Wij lazen deze tekst in „Tijd schrift voor architectuur en beel dende kunsten", dat er nog het volgende aan toevoegt: Actiegroepen, zoals die te Leu ven, maken duidelijk dat stede- bouw, architectuur, planologie als mede kwesties betreffende lucht verontreiniging voedselvergifti ging e.d. zaken zijn, die ondanks het feit dat het hier te onderschei den vakgebieden betreft, onlosma kelijk met elkaar verbonden zijn. Ter illustratie hiervan een tekst uit „Oerwoud": „Londen is een mooie stad waar je gewekt wordt door het hoesten van de vogeltjes". oo CL m UJ -O I/O WAT EEN microfilm is, weet iedereen, al is het maar van de spionagefilms. Tot dusver is het zakelijk gebruik beperkt gebleven tot een zeer grote organisatie of zeer grote bibliotheek. Daarin komt nu verandering. De uitgevers van de Encyclopaedia Brittanica die, tussen twee haakjes in de Verenigde Staten verschijnt zijn bezig met de produktie wan micro films van niet minder dan 20.000 boeken voor algemeen gebruik. Wie ze alle 20.0000 wil ebben, zal daarvoor 15.000 dollar moeten betalen. Maar de prijs lijkt geen beletsel want tenslotte kost zo'n op microfilm vastgelegd boek minder dan een dollar en de vergrotings- apparatuur schijnt niet kostbaar te zijn. ER ZIJN nu meer dan 200 miljoen voertuigen op de wereld, waarvan meer dan 170 miljoen privé-auto's. Het zijn al duize lingwekkende getallen, die ech ter nog in het niet vallen bij de verwachtingen voor 't jaar 2000, wanneer het aantal voertuigen zeker verdubbeld moet zijn. Die verwachting is van lord Ches- ham P.C., vice-voorzitter van de Koninklijke Automobielclub van Groot-Brittannië. Dat de „explosie" van het aantal voertuigen geweldige problemen zal creëren had Lord Chesham zich ook gerealiseerd. Daarom deed hij een beroep op de vele bestaande internationale organisaties om tot een maximaal bereikbare samen werking te komen en noemde hij een meer uitgebreide standaardise ring van verkeersregels en ver keersreglementen een dringende noodzaak: „Met de enorme expanie van het toerisme, resulterend uit de ontwikkeling van de. jumbo jets, zal de internationale standaar disering van verkeersregels meer aandacht behoeven". Voorts is hij van mening, dat er over de gehele wereld zal moeten worden aangedrongen op een uni forme eis bij het ontwerpen van motorvoertuigen ten aanzien van de soorten bedieningsorganen en hun functies, niet alleen voor het gemak van de reizigers, maar ook als een essentieel onderdeel van de veiligheid in het algemeen. Over het links rijden in Groot- Brittannië liet hij weten, dat een omschakeling zoals in 1967 in Zweden aan de andere kant van de Noordzee nog wel op zich zal laten wachten. „Met de grootste verkeersdichtheid van de wereld op onze autowegen zou het gevaar veel goter wórden. Er is geschat, dat na verandering van links naar rechts het aantal ongelukken 10 procent hoger zal worden. Zelfs al zou dat pessimistisch zijn, dan nog zouden de kosten eerlijk gezegd on verantwoord hoog zijn, te meer omdat het landelijke wegensys teem in Groot-Brittannië niet aan gepast is aan verandering naar rechts". Hij ziet meer heil in aanpassing hij voorbeeld op het gebied van verkeerslichten, de verlichting van de voertuigen, voorrangsregels en het verbeteren van straatverlich ting. Zijn instemming met het idee om experts uit zoveel landen bij een te brengen, uitte lord Chesham als volgt: „Er bestaat geen expert, die zich er op kan laten voorstaan, dat hij alleen alle antwoorden kent, die met het levensprobleem van de verkeersongevallen te ma ken hebben. Er is geen land, dat zoveel ervaring heeft op het ge bied van expertise, dat het alleen de eindeloze strijd voor de veilig heid op de weg zal kunnen win nen". De heer M. J. Lemckert, chef beheer en onderhoud autoparken van de ANWB, heeft een onder zoek ingesteld naar de deugdelijk heid van 50 mm kogelkoppelingen van aanhangwagens en caravans. Bij de proef op een willekeurig vrij groot kampeerterrein in de provincie Utrecht kwam men tot „niet hoop-gevende bevindingen". Van de gecontroleerde 112 gegoten koppelingen waren er 7, die door vastroesten van draaipunten niet meer beweegbaar waren en er werd bij koppelingen speling gecon stateerd. Op grond van wetenschappelijk onderzoek van de gebruikte gietij zeren koppelingen was de heer Lemckert tot de conclusie geko men, dat er bij de fabrikanten moet worden aangedrongen op het gebruik van gietstaal, „ook al zou den daardoor de aanhangwagens een of enkele procenten duurder worden". Hij vroeg zich daarbij wel af of gietstaal voldoende sterk zal zijn voor 50 mm koppe lingen, „wanneer diaarmee straks aanhangers met een gewicht van 3500 kg getrokken mogen worden". av na HOOR JE MET OF OATGEDBEUN, I HET OONDEBT VEBMOM? AMWABEL IK SA EENS KOKEN...

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21