Rijbewijs kwijt-töch rijden Nederlandse produkten liggen te rotten VROUWEN IN BEWEGING WILSON MENGT ZICH IN VOETBALREL OOK PANIEK-EXECUTIE IN SEROOSKERKE DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND IDE STEM Klaagzang over financiën gemeenten andaag in editie voor STICHTING HELPT BROKKENMAKERS EN ZONDEBOKKEN Prof. Nuboer: „Studenten- luiwelijk oorzaak slechte studie resultaten" S'?e kerk is. z0 is het hu" Interpellatie over huursubsidies Gevangene wachtte 8 jaar op proces Bobby Moore gearresteerd SIGARETTEN GOEDKOPER Proces-verbaal over adjudant Monté zoek 110e jaargang no. 26435 ZEELAND Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx HoofdredacteurL. Leijendekker Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16 Telefoon 22341, Postgiro 1114111 STEM Woensdag 27 mei 1970 WEERBERICHT Zon na regen Aanvankelijk vrij veel bewolking met lichte regen. Later op de dag zonnige perioden. Weinig verande ring in temperatuur. KANTORENROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45, BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26 OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14 TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9 GOES, KLOKSTRAAT 1 HULST, STEENSTRAAT 14 (Van een onzer verslaggevers) BREDA De Bredase advocaat mr. W. G. A. Kousemaker wil via de binnenkort in het leven te roepen „stichting Bij-rijder" een hulpver leningsdienst voor chauffeurs die de rijbevoegdheid is ontzegd, op touw letten. Volgens het principe van de stichting Bij-rijder kan iemand die wegens artikel 26 WVW (rijden on der invioed) of herhaalde overtre ding van de maximum snelheid voor vele maanden niet meer zelf raag chaufferen, maar die in zijn beroep de auto niet kan ontberen, zich bij de stichting aanmelden om in aanmerking te komen voor een chauffeur, die voor de betrokkene lijdt en hem daarmee de mogelijk heid biedt, zijn werk normaal te blijven uitvoeren. De hulpbiedende chauffeur voert de door de rechter gestrafte auto mobilist dagelijks langs de trajec ten die hij normaal voor z'n werk zou hebben gereden. Mr. Kouse- maker hoopt dat vele 60- en 65- plussers (65+) hun diensten aan de stichting Bij-rijder zullen aan bieden, alsmede werkstudenten en huisvrouwen die zich vrij kunnen maken. „In vele gevallen, waarin iemand door de rechter de bevoegdheid een auto te besturen is ontzegd, zijn de maatschappelijke gevolgen voor de betrokkene desastreus. De Groningse professor W. Buikhuisen die helemaal achter het principe van de stichting staat heeft we tenschappelijk berekend dat in één op de zeven veroordelingen wegens onder invloed rijden de man in kwestie zijn baan kwijtraakt," al dus mr. Kousemaker. „Het kan nooit de bedoeling van de rechter zijn dat een veroordeel de door een „bijkomende" straf financieel tenondergaat, dat zijn carrière er door gebroken wordt en zijn gezin er mede de dupe van wordt. Waarom moet de rechter beroepschauffeurs (buschauffeur, vrachtwagenchauffeur), vertegen woordigers, handelsreizigers, per sonen die in het algemeen met in spectie belast zijn, aannemers, per sonen die uit hoofde van hun be roep regelmatig van een (eigen) auto gebruik maken; waarom moe ten die mensen mèt hun rijbewijs hun baan kwijtraken? Dat ze in de weekeinden niet mogen rijden, lijkt me normaal, maar waarom moeten er carrières gebroken worden?" Mr. Kousemaker vertelt dat hij als advocaat herhaaldelijk „ver domd zielige gevallen" meemaakt. „Je ziet mensen in de goot terecht komen, omdat ze zich een keer vergisten. Op zo'n artikel 26-morgen voor de rechtbank kun je aardig wat ellende zien. Soms gaan er zelfs bedrijven aan ten gronde." Slaagt de stichting Bij-rijder in haar opzet dan zal er aan veel ra deloosheid een einde gemaakt kun nen worden. Per jaar vallen er in de categorie-art. 26 zo'n 6.000 ver oordelingen. „Ik stel me voor dat we drieduizend van die veroordeel den kunnen helpen", aldus mr. Kousemaker. Het is daarvoor wel nodig dat de stichting in het hele land medewerking krijgt van men sen die mede uit sociaal oogpunt deze „gedupeerden" willen helpen tegen een voor iedereen aanvaard bare vergoeding. „Er za) zoiets als een honorcringsschaal moeten ko men". zegt de heer Kousemaker. „Een flinke aannemer zal meer kun nen betalen dan een eenvoudige vertegenwoordiger". Hij benadrukt dat er „natuurlijk" een stuk hulp verlening in blijft zitten. „We wil len er bepaald geen herenclubje van maken. Iedereen moet gehol pen kunnen worden". Daar de initiatiefnemer tot de stichting in zijn project vooral ou dere mannen wil betrekken die zich weer dienstbaar willen maken, zal het van belang zijn dat de „bij rijders" een goede gezondheid heb ben. „Uiteraard. Het is niet de be doeling dat de mensen voor de haaien worden gegooid. Uit oogpunt van verkeersveiligheid zal de stich ting de „bij-rijders" desnoods eerst door een arts laten keuren". (Vervolg op pag. 3) MB. KOUSEMAKEB zielige gevallen CHAOS AAN FRANSE GRENS (Van onze verslaggevers) DEN HAAG - PARIJS Aan de Belgisch-Franse grens heerst een chaotische toestand. De eigen vervoerdersorganisa- tie heeft meegedeeld, dat het internationale vervoer door een stiptheidsactie van de Franse douaniers in een uiterst moeilijk parket is gekomen. Honderden vrachtauto's bij sommige grensovergangen volgens dinsdagmiddag bij de E.V.O. ontvangen berichten tenminste 500 wa gens wachten op hun beurt om door de douane te worden behan deld. fr't Nuboer (rechts) in gesprek prins Bernhard, die het af- «eidscoUege van de Utrechtse W4 bijwoonde. UTRECHT (ANP) Prof. dr. Nuboer, hoogleraar in de Wugie aan de vïjbsuniversi- Jva Utrecht en als hoofd van heelkundige kliniek verbon- w aan het academisch zieken- ,5 heeft gistermiddag in zijn .««college naast ruimtege- bet studentenhuwelijk t' 0laJ de oorzaak van de slech- L ^resultaten in de medi- gekenschetst. „Zoals het wrr.' de pijler van de rooms- fti h" v'jand van de studie", toom."^tuctenten trouwen Som 2i' z'jn afgestudeerd, 'tam a' voor 'Iun kandidaats ken en in I'laats van te wer- ,™°eten zij luiers ombinden tyn afwassen." ''Nuboer, die na 48 jaar 'test - s wei'kzaam te zijn ge ien' m sePfember met pen- opuel. 2e' bewijzen voor zijn ten „„gen te kunnen aandra- e.K"«'ei ook dat op de res- colieges bij de studenten «J 6en ontstellend gebrek '•ten ten bomt. Hij keerde zich ®sistn,!er.kortinS van het co- «lend» lap' omdat de aanko- '«etttp ln tlie periode „in de yan het ziekenhuis is kuita,„f'ei'd", waarbij het te- 'tva[e enn's door contact met kin kon, dan tevoorschijn ken lacunes dan nog tiet rdyn aangevoerd. klt(t|,. ScueidscolIege van de 'et u 6 upogleraar werd on- '•tfc.ï "'.igewoond door prins °e «rins Claus. Verschillende met vis geladen wa gens uit Nederland staan ai zolang dat het ijs is gesmolten en uit de auto's is gelopen. De toestand wordt catastrofaal ge noemd voor snel aan bederf onder hevige voedingsmiddelen, die nor maal in enkele uren op de Franse markt zijn. De stiptheidsactie wordt niet al leen aan de grens gevoerd, maar ook in het binnenland. Die ervaring heb ben tenminste verschillende Bra bantse en Zeeuwse transportonder nemingen. Van het transportbedrijf W. van Egeraat te Bergen op Zoom bijvoorbeeld worden twee wagens al twee dagen vastgehouden in Parijs. „Dat betekent een enorme schade post", vertelt de heer Van Egeraat. Door ervaring wijs geworden laten hij en andere transportbedrijven wanneer het even kan, voorlopig geen wagens meer op Frankrijk rij den. De heer Van Egeraat; „Ik heb voor Frankrijk een paar opleggers geladen klaar staan. Maar ik hou ze vast tot de stiptheidsactie beëindigd is." Een van de grootste visexporteurs in Nederland, de heer A. J. Cambier uit Breskens, liet gisteravond om 7 uur een zes tons combinatie met verse garnalen vertrekken met be stemming Parijs. Hij had geen en kele zekerheid dat de combinatie op tijd op de Parijse markt zou aanko men. Gisteren hebben vrachtwagens met vee urenlang in de zon stil ge staan. De dieren hadden duidelijk last var, het gedwongen langdurige verblijf in de hitte. De Nederlandse vervoersorganisa ties staan vrijwel machteloos tegen over ae actie van de douaniers. Woensdag zullen de Franse douane beambten besluiten, of zij in staking zullen gaan. Bij staking is het niet ongebruikelijk, dat de grensbomen omhoog blijven staan en het vervoer gewoon kan doorgaan. De admini stratieve formaliteiten worden dan later afgewikkeld. De vervoersorganisaties zorgen zo veel mogelijk van de toestand op de hoogte te blijven. Vervoerders wordt geadviseerd met hun organisaties contact op te nemen alvorens trans porten naar of via Frankrijk worden te beginnen. De actie, die maandag is begonnen, dient om de looneisen van de doua niers kracht bij te zetten. De grootste vertraging doet zich voor bij de grenspost Halluin op de route van Rijssel naar Oostende, waar bijna 400 vrachtwagens staan te wachten. Aan de Frans-Spaanse grens vindt het verkeer normaal doorgaing. De actie van de douane-ambtena ren richt zich niet tegen het toeris tenverkeer. Wel ondervinden toeris ten vertraging door de lange rijen wachtende vrachtauto's, maar de chauffeurs hebben een rijbaan vrij gelaten voor het personenverkeer. „Weg met regering-De Jong" cn „Amerikanen uit Cambodja" waren de kreten op spandoeken, die giste ren tijdens een protestdemonstratie van de Nederlandse Vrouwenbewe ging door Utrecht werden gevoerd. De groep dames om en nabij de 500 liep van het Moreelsepark naar Tivoli (foto). B. EN W. van Utrecht geven aan vier takken van nijverheid in hun gemeente de voorkeur; op de eerste plaats komt de chemische industrie, daarna de produktie van dranken en tabak, electrotechniek en metallurgie en tenslotte de grafische en papier nijverheid. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het tweede ka merlid Nypels (D '66) wil minister Schut (volkshuisvesting) interpelle ren over de individuele huursubsidie regeling die per 1 juli a.s. moet in gaan. De heer Nypels wil dat in deze regeling veranderingen op onderde len worden aangebracht. De kamer zal vandaag beslissen of zij de interpellatie aanvraag zal toe staan. WASHINGTON (Rtr.) Het Ame rikaanse hooggerechtshof heeft de staat Foridla ernstig berispt, omdat er iemand acht jaar gevangen is gehou den zonder proces. Opperrechter Warren Burger zei dat het uitstel uitsluitend ten gerieve van de staat was. De man was in 1960 aangehouden in verband met een overval op een mo tel. In 1968 is tenslotte het proces ge houden. BOGOTA/LONDEN Het Engelse voetbalelftal, dat in Mexico de wereldtitel gaat verdedigen, is in een groot schandaal verwikkeld. Bobby Moore, de aanvoerder van het team is maandagavond in de Co- lumbiaanse hoofdstad Bogota gearresteerd op verdenking van diefstal van een met smaragden bezette armband ter waarde van circa zesdui zend gulden. Bij de affaire zouden tevens twee andere Engelse interna tionals, Bobby Charlton en een tot nu toe onbekende, zijn betrokken. Moore werd reeds maandagavond door het gerecht in Bogota gehoord, waarbij hij beweerde van niets af te weten. De Engelse coach sir Alf Ramsey die hevig ontstemd raakte, toen hij van het voorval hoorde en die zelfs onenigheid kreeg met de pers, toen hij in Mexico arriveerde weigerde commentaar te geven. „Ik kan niet geloven dat er enige grond van waarheid is in de beschuldiging", waren de enige woorden van de grijzende coach: „Ik zal zorgen dat Moore zo spoedig mogelijk terug is". Ook premier Harold Wilson van Groot-Brittannië heeft zich in de „affaire Moore", gemengd. In een telegram aan Lord Harewood, voorzitter van de Engelse voet halbond, verzekerde hij dat de Britse ambassade in Bogota volgens op dracht alles in het werk zal stellen om de zaak zo snel mogelijk op te lossen en de belangen van Moore te verdedigen. „Wij zijn allen diep bezorgd over het nieuws over Bobby Moore' aldus Wilson die voorts verklaarde dat hij zich persoonlijk laat inlcih- ten over alle details van de kwestie. (Zie verder onze sportpagina's) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Witte- veen (Financiën) heeft in ant woord op vragen van de KVP- Tweede-Kamerleden Kolfschoten en Notenboom toegegeven, dat de vooruitzichten voor de kapitaal voorziening van de gemeenten in 1970 niet gunstig lijken. De erva ringen van 1969 hebben echter uitgewezen, dat in de loop van het jaar aanzienlijke verbetering kan optreden. De tot eind april bereik te resultaten van de financiering der lagere overheid gaan al enigszins uit boven dezelfde pe riode van 1969 (630 miljoen te gen 590 miljoen). Minister Witteveen zegt bereid te zijn om in de tweede helft van dit jaar te overwegen „in hoeverre het mogelijk gewenst zal zijn om bepaal de bedragen ten laste van de zgn. voorinsehrijfrekening aan de centra le financiering ten goede te doen ko men". (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Maandag a.s. zul len enkele sigarettenmerken van de British American Tobacco Company goedkoper worden. Lucky Strike, Ar senal, Three Castles, Alaska en HB, die nu nog 1,75 per 20 stuks kosten, worden een kwartje in prijs verlaagd. Chief Whip en Miss Blanche blij ven weliswaar gelijk in prijs (respec tievelijk 1,75 en 1,60) maar vanaf maandag a.s. zullen er 25 in plaats van 20 in een pakje zitten. In hoeverre deze prijsverlagingen het begin zijn van een sigarettenoor- log is moeilijk te zeggen. De eerste commentaren van andere sigaretten- fabrikanten en importeurs houden in. dat van die kant op korte termijn geen prijsverlagingen te verwachten zijn. Actie in Eede voor vrouw van hartpatiënt is een doorslaand succes aan het worden. Nóg meer hulp is altijd welkom. Pagina 3 Bezoek aan het strand van West- Zeeuwsch-Vlaanderen is tegen gevallen. Pagina 3 Watersnood in Roemenië eist hoge tol. Pagina 11 Berfus Aafjes geeft andere oor zaken voor het Japanse „Wirf- schafswunder" dan de econo men. Pagina 13 Merckx weer superieur in Giro van Italië. Pagina 14 In 2000 twee keer zoveel voer tuigen als nu. Tussen Haakjes. Pagina 21 (Van een onzer verslaggevers) SEROOSKERKE Het enige schot dat op 13 mei 1940 in het toen nog ongeschonden Serooskerke op Walcheren viel, maakte een einde aan het leven van de destijdsrt>4- jarige adjudant Willem Wouter Hen ri Monté, afkomstig uit Bergen op Zoom. Adjudant Monté neemt daar mee zijn plaats in de droevige rij van militairen die in de meidagen van '40 slachtoffer van paniek-exe cuties werden, in. De adjudant, die deel uitmaakte van een korps mo torrijders, welk onderdeel destijds in Bergen op Zoom geregistreerd stond en dat onder andere in de Peellinie vocht, werd gedood omdat hij „op verdachte wijze" met een zaklantaarn manipuleerde. De heer J.C. van Winkelen te Serooskerke op Walcheren, die de oorlogsgeschiedenis van zijn dorp, dat in 1944 na het bombardement op de Walcherse zeeweringen tenonder ging, beschrijft, is thans bezig te onderzoeken hoe de adjudant precies is omgekomen. Met name gaat het hem erom, te achterhalen welke ou dere korpsgenoot, wellicht een offi cier, de adjudant op 13 mei 1940 op de Noordweg te Serooskerke execu teerde. Dp officiële militaire berichten uit die tijd kenschetsen de dood van adjudant Monté als; „Gevolg van een misverstand". De in 's Hertogenbosch geboren adjudant Monté behoorde tot een sectie van het korps motorrijders, dat onder het geweld van de Duitse aanval uit de Peellinie werd terug getrokken en werd overgeplaatst naar Zeeland, waar zoals bekend langer zou worden doorgevochten dan in overig Nederland. Op de avond van de 13e, toen de Nederlandse strijdkrachten de in eenstorting nabij waren, bevond" Monté zich in Serooskerke, waar een klein landmachtdétachement, dat alle tekenen van uitputting en paniek vertoonde, gelegerd was. Wellicht met de bedoeling om sei nen aan de her en der verspreide troep te geven, gebruikte Monté een zaklantaarn. Dat is zijn dood gewor den. Volgens de toenmalige bewo ners van de Noordweg werd de adjudant door iemand die omschre ven wordt als „een oudere militair", zonder vorm van proces neergescho ten. Zijn signalen werden aangezien voor tekens aan de vijand. „De ko gel drong één van de huizen aan onze weg binnen", herinnert men zich. Van het gebeurde moet destijds, door de toenmalige veldwachter A Sijs, die intussen is overleden, pro ces-verbaal zijn opgemaakt. In de archieven van de rijkspolitie is dit niet meer te vinden. „Waarschijnlijk is alle documentatie bij de overstro ming in 1944 verloren gegaan", zegt men op het groepsbureati te Westka- pelle, waar het proces-verbaal zou berusten. „Als het al gespaard zou zijn gebleven, dan zou het later toch vernietigd zijn", zegt de rijkspolitie, verwijzend naar de verplichte ver nietiging van archiefstukken na een vastgesteld aantal jaren. (Vervolg op pag. 3).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 1