Rijbewijs kwijt-töch rijden
Nederlandse produkten liggen te rotten
VROUWEN IN BEWEGING
WILSON
MENGT
ZICH IN
VOETBALREL
OOK PANIEK-EXECUTIE IN SEROOSKERKE
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
IDE STEM
Klaagzang
over financiën
gemeenten
andaag
in
editie voor
STICHTING HELPT BROKKENMAKERS EN ZONDEBOKKEN
Prof. Nuboer:
„Studenten-
luiwelijk
oorzaak
slechte studie
resultaten"
S'?e kerk is. z0 is het hu"
Interpellatie over
huursubsidies
Gevangene wachtte
8 jaar op proces
Bobby Moore gearresteerd
SIGARETTEN
GOEDKOPER
Proces-verbaal over adjudant Monté zoek
110e jaargang no. 26435
ZEELAND
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx
HoofdredacteurL. Leijendekker
Hoofdkantoor: Breda, Reigerstr. 16
Telefoon 22341, Postgiro 1114111
STEM
Woensdag 27 mei 1970
WEERBERICHT
Zon na regen
Aanvankelijk vrij veel bewolking
met lichte regen. Later op de dag
zonnige perioden. Weinig verande
ring in temperatuur.
KANTORENROOSENDAAL, MOLENSTRAAT 45,
BERGEN OP ZOOM, ZUIVELSTRAAT 26
OOSTERHOUT, ARENDSTRAAT 14
TERNEUZEN, NIEUWSTRAAT 9
GOES, KLOKSTRAAT 1
HULST, STEENSTRAAT 14
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De Bredase advocaat
mr. W. G. A. Kousemaker wil via de
binnenkort in het leven te roepen
„stichting Bij-rijder" een hulpver
leningsdienst voor chauffeurs die de
rijbevoegdheid is ontzegd, op touw
letten. Volgens het principe van de
stichting Bij-rijder kan iemand die
wegens artikel 26 WVW (rijden on
der invioed) of herhaalde overtre
ding van de maximum snelheid
voor vele maanden niet meer zelf
raag chaufferen, maar die in zijn
beroep de auto niet kan ontberen,
zich bij de stichting aanmelden om
in aanmerking te komen voor een
chauffeur, die voor de betrokkene
lijdt en hem daarmee de mogelijk
heid biedt, zijn werk normaal te
blijven uitvoeren.
De hulpbiedende chauffeur voert
de door de rechter gestrafte auto
mobilist dagelijks langs de trajec
ten die hij normaal voor z'n werk
zou hebben gereden. Mr. Kouse-
maker hoopt dat vele 60- en 65-
plussers (65+) hun diensten aan
de stichting Bij-rijder zullen aan
bieden, alsmede werkstudenten en
huisvrouwen die zich vrij kunnen
maken.
„In vele gevallen, waarin iemand
door de rechter de bevoegdheid
een auto te besturen is ontzegd,
zijn de maatschappelijke gevolgen
voor de betrokkene desastreus. De
Groningse professor W. Buikhuisen
die helemaal achter het principe
van de stichting staat heeft we
tenschappelijk berekend dat in één
op de zeven veroordelingen wegens
onder invloed rijden de man in
kwestie zijn baan kwijtraakt," al
dus mr. Kousemaker.
„Het kan nooit de bedoeling van
de rechter zijn dat een veroordeel
de door een „bijkomende" straf
financieel tenondergaat, dat zijn
carrière er door gebroken wordt
en zijn gezin er mede de dupe van
wordt. Waarom moet de rechter
beroepschauffeurs (buschauffeur,
vrachtwagenchauffeur), vertegen
woordigers, handelsreizigers, per
sonen die in het algemeen met in
spectie belast zijn, aannemers, per
sonen die uit hoofde van hun be
roep regelmatig van een (eigen)
auto gebruik maken; waarom moe
ten die mensen mèt hun rijbewijs
hun baan kwijtraken? Dat ze in de
weekeinden niet mogen rijden, lijkt
me normaal, maar waarom moeten
er carrières gebroken worden?"
Mr. Kousemaker vertelt dat hij
als advocaat herhaaldelijk „ver
domd zielige gevallen" meemaakt.
„Je ziet mensen in de goot terecht
komen, omdat ze zich een keer
vergisten. Op zo'n artikel 26-morgen
voor de rechtbank kun je aardig
wat ellende zien. Soms gaan er
zelfs bedrijven aan ten gronde."
Slaagt de stichting Bij-rijder in
haar opzet dan zal er aan veel ra
deloosheid een einde gemaakt kun
nen worden. Per jaar vallen er in
de categorie-art. 26 zo'n 6.000 ver
oordelingen. „Ik stel me voor dat
we drieduizend van die veroordeel
den kunnen helpen", aldus mr.
Kousemaker. Het is daarvoor wel
nodig dat de stichting in het hele
land medewerking krijgt van men
sen die mede uit sociaal oogpunt
deze „gedupeerden" willen helpen
tegen een voor iedereen aanvaard
bare vergoeding. „Er za) zoiets als
een honorcringsschaal moeten ko
men". zegt de heer Kousemaker.
„Een flinke aannemer zal meer kun
nen betalen dan een eenvoudige
vertegenwoordiger". Hij benadrukt
dat er „natuurlijk" een stuk hulp
verlening in blijft zitten. „We wil
len er bepaald geen herenclubje
van maken. Iedereen moet gehol
pen kunnen worden".
Daar de initiatiefnemer tot de
stichting in zijn project vooral ou
dere mannen wil betrekken die
zich weer dienstbaar willen maken,
zal het van belang zijn dat de „bij
rijders" een goede gezondheid heb
ben. „Uiteraard. Het is niet de be
doeling dat de mensen voor de
haaien worden gegooid. Uit oogpunt
van verkeersveiligheid zal de stich
ting de „bij-rijders" desnoods eerst
door een arts laten keuren".
(Vervolg op pag. 3)
MB. KOUSEMAKEB
zielige gevallen
CHAOS AAN FRANSE GRENS
(Van onze verslaggevers)
DEN HAAG - PARIJS Aan de Belgisch-Franse grens
heerst een chaotische toestand. De eigen vervoerdersorganisa-
tie heeft meegedeeld, dat het internationale vervoer door een
stiptheidsactie van de Franse douaniers in een uiterst moeilijk
parket is gekomen.
Honderden vrachtauto's bij sommige grensovergangen volgens
dinsdagmiddag bij de E.V.O. ontvangen berichten tenminste 500 wa
gens wachten op hun beurt om door de douane te worden behan
deld.
fr't Nuboer (rechts) in gesprek
prins Bernhard, die het af-
«eidscoUege van de Utrechtse
W4 bijwoonde.
UTRECHT (ANP) Prof. dr.
Nuboer, hoogleraar in de
Wugie aan de vïjbsuniversi-
Jva Utrecht en als hoofd van
heelkundige kliniek verbon-
w aan het academisch zieken-
,5 heeft gistermiddag in zijn
.««college naast ruimtege-
bet studentenhuwelijk
t' 0laJ de oorzaak van de slech-
L ^resultaten in de medi-
gekenschetst. „Zoals het
wrr.' de pijler van de rooms-
fti h" v'jand van de studie",
toom."^tuctenten trouwen
Som 2i' z'jn afgestudeerd,
'tam a' voor 'Iun kandidaats
ken en in I'laats van te wer-
,™°eten zij luiers ombinden
tyn afwassen."
''Nuboer, die na 48 jaar
'test - s wei'kzaam te zijn ge
ien' m sePfember met pen-
opuel. 2e' bewijzen voor zijn
ten „„gen te kunnen aandra-
e.K"«'ei ook dat op de res-
colieges bij de studenten
«J 6en ontstellend gebrek
'•ten ten bomt. Hij keerde zich
®sistn,!er.kortinS van het co-
«lend» lap' omdat de aanko-
'«etttp ln tlie periode „in de
yan het ziekenhuis is
kuita,„f'ei'd", waarbij het te-
'tva[e enn's door contact met
kin kon, dan tevoorschijn
ken lacunes dan nog
tiet rdyn aangevoerd.
klt(t|,. ScueidscolIege van de
'et u 6 upogleraar werd on-
'•tfc.ï "'.igewoond door prins
°e «rins Claus.
Verschillende met vis geladen wa
gens uit Nederland staan ai zolang
dat het ijs is gesmolten en uit de
auto's is gelopen.
De toestand wordt catastrofaal ge
noemd voor snel aan bederf onder
hevige voedingsmiddelen, die nor
maal in enkele uren op de Franse
markt zijn.
De stiptheidsactie wordt niet al
leen aan de grens gevoerd, maar ook
in het binnenland. Die ervaring heb
ben tenminste verschillende Bra
bantse en Zeeuwse transportonder
nemingen. Van het transportbedrijf
W. van Egeraat te Bergen op Zoom
bijvoorbeeld worden twee wagens al
twee dagen vastgehouden in Parijs.
„Dat betekent een enorme schade
post", vertelt de heer Van Egeraat.
Door ervaring wijs geworden laten
hij en andere transportbedrijven
wanneer het even kan, voorlopig
geen wagens meer op Frankrijk rij
den. De heer Van Egeraat; „Ik heb
voor Frankrijk een paar opleggers
geladen klaar staan. Maar ik hou ze
vast tot de stiptheidsactie beëindigd
is."
Een van de grootste visexporteurs
in Nederland, de heer A. J. Cambier
uit Breskens, liet gisteravond om 7
uur een zes tons combinatie met
verse garnalen vertrekken met be
stemming Parijs. Hij had geen en
kele zekerheid dat de combinatie op
tijd op de Parijse markt zou aanko
men. Gisteren hebben vrachtwagens
met vee urenlang in de zon stil ge
staan. De dieren hadden duidelijk
last var, het gedwongen langdurige
verblijf in de hitte.
De Nederlandse vervoersorganisa
ties staan vrijwel machteloos tegen
over ae actie van de douaniers.
Woensdag zullen de Franse douane
beambten besluiten, of zij in staking
zullen gaan. Bij staking is het niet
ongebruikelijk, dat de grensbomen
omhoog blijven staan en het vervoer
gewoon kan doorgaan. De admini
stratieve formaliteiten worden dan
later afgewikkeld.
De vervoersorganisaties zorgen zo
veel mogelijk van de toestand op de
hoogte te blijven. Vervoerders wordt
geadviseerd met hun organisaties
contact op te nemen alvorens trans
porten naar of via Frankrijk worden
te beginnen.
De actie, die maandag is begonnen,
dient om de looneisen van de doua
niers kracht bij te zetten.
De grootste vertraging doet zich
voor bij de grenspost Halluin op de
route van Rijssel naar Oostende,
waar bijna 400 vrachtwagens staan
te wachten. Aan de Frans-Spaanse
grens vindt het verkeer normaal
doorgaing.
De actie van de douane-ambtena
ren richt zich niet tegen het toeris
tenverkeer. Wel ondervinden toeris
ten vertraging door de lange rijen
wachtende vrachtauto's, maar de
chauffeurs hebben een rijbaan vrij
gelaten voor het personenverkeer.
„Weg met regering-De Jong" cn
„Amerikanen uit Cambodja" waren
de kreten op spandoeken, die giste
ren tijdens een protestdemonstratie
van de Nederlandse Vrouwenbewe
ging door Utrecht werden gevoerd.
De groep dames om en nabij de
500 liep van het Moreelsepark naar
Tivoli (foto).
B. EN W. van Utrecht geven aan
vier takken van nijverheid in hun
gemeente de voorkeur; op de eerste
plaats komt de chemische industrie,
daarna de produktie van dranken en
tabak, electrotechniek en metallurgie
en tenslotte de grafische en papier
nijverheid.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het tweede ka
merlid Nypels (D '66) wil minister
Schut (volkshuisvesting) interpelle
ren over de individuele huursubsidie
regeling die per 1 juli a.s. moet in
gaan.
De heer Nypels wil dat in deze
regeling veranderingen op onderde
len worden aangebracht.
De kamer zal vandaag beslissen of
zij de interpellatie aanvraag zal toe
staan.
WASHINGTON (Rtr.) Het Ame
rikaanse hooggerechtshof heeft de
staat Foridla ernstig berispt, omdat er
iemand acht jaar gevangen is gehou
den zonder proces.
Opperrechter Warren Burger zei
dat het uitstel uitsluitend ten gerieve
van de staat was.
De man was in 1960 aangehouden in
verband met een overval op een mo
tel. In 1968 is tenslotte het proces ge
houden.
BOGOTA/LONDEN Het Engelse voetbalelftal, dat in Mexico de
wereldtitel gaat verdedigen, is in een groot schandaal verwikkeld.
Bobby Moore, de aanvoerder van het team is maandagavond in de Co-
lumbiaanse hoofdstad Bogota gearresteerd op verdenking van diefstal
van een met smaragden bezette armband ter waarde van circa zesdui
zend gulden. Bij de affaire zouden tevens twee andere Engelse interna
tionals, Bobby Charlton en een tot nu toe onbekende, zijn betrokken.
Moore werd reeds maandagavond door het gerecht in Bogota gehoord,
waarbij hij beweerde van niets af te weten. De Engelse coach sir Alf
Ramsey die hevig ontstemd raakte, toen hij van het voorval hoorde en
die zelfs onenigheid kreeg met de pers, toen hij in Mexico arriveerde
weigerde commentaar te geven. „Ik kan niet geloven dat er enige grond
van waarheid is in de beschuldiging", waren de enige woorden van de
grijzende coach: „Ik zal zorgen dat Moore zo spoedig mogelijk terug is".
Ook premier Harold Wilson van Groot-Brittannië heeft zich in de
„affaire Moore", gemengd.
In een telegram aan Lord Harewood, voorzitter van de Engelse voet
halbond, verzekerde hij dat de Britse ambassade in Bogota volgens op
dracht alles in het werk zal stellen om de zaak zo snel mogelijk op te
lossen en de belangen van Moore te verdedigen.
„Wij zijn allen diep bezorgd over het nieuws over Bobby Moore'
aldus Wilson die voorts verklaarde dat hij zich persoonlijk laat inlcih-
ten over alle details van de kwestie.
(Zie verder onze sportpagina's)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Witte-
veen (Financiën) heeft in ant
woord op vragen van de KVP-
Tweede-Kamerleden Kolfschoten
en Notenboom toegegeven, dat de
vooruitzichten voor de kapitaal
voorziening van de gemeenten in
1970 niet gunstig lijken. De erva
ringen van 1969 hebben echter
uitgewezen, dat in de loop van het
jaar aanzienlijke verbetering kan
optreden. De tot eind april bereik
te resultaten van de financiering
der lagere overheid gaan al
enigszins uit boven dezelfde pe
riode van 1969 (630 miljoen te
gen 590 miljoen).
Minister Witteveen zegt bereid te
zijn om in de tweede helft van dit
jaar te overwegen „in hoeverre het
mogelijk gewenst zal zijn om bepaal
de bedragen ten laste van de zgn.
voorinsehrijfrekening aan de centra
le financiering ten goede te doen ko
men".
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Maandag a.s. zul
len enkele sigarettenmerken van de
British American Tobacco Company
goedkoper worden. Lucky Strike, Ar
senal, Three Castles, Alaska en HB,
die nu nog 1,75 per 20 stuks kosten,
worden een kwartje in prijs verlaagd.
Chief Whip en Miss Blanche blij
ven weliswaar gelijk in prijs (respec
tievelijk 1,75 en 1,60) maar vanaf
maandag a.s. zullen er 25 in plaats
van 20 in een pakje zitten.
In hoeverre deze prijsverlagingen
het begin zijn van een sigarettenoor-
log is moeilijk te zeggen. De eerste
commentaren van andere sigaretten-
fabrikanten en importeurs houden in.
dat van die kant op korte termijn
geen prijsverlagingen te verwachten
zijn.
Actie in Eede voor vrouw van
hartpatiënt is een doorslaand
succes aan het worden. Nóg
meer hulp is altijd welkom.
Pagina 3
Bezoek aan het strand van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen is tegen
gevallen. Pagina 3
Watersnood in Roemenië eist
hoge tol. Pagina 11
Berfus Aafjes geeft andere oor
zaken voor het Japanse „Wirf-
schafswunder" dan de econo
men. Pagina 13
Merckx weer superieur in Giro
van Italië. Pagina 14
In 2000 twee keer zoveel voer
tuigen als nu. Tussen Haakjes.
Pagina 21
(Van een onzer verslaggevers)
SEROOSKERKE Het enige
schot dat op 13 mei 1940 in het toen
nog ongeschonden Serooskerke op
Walcheren viel, maakte een einde
aan het leven van de destijdsrt>4-
jarige adjudant Willem Wouter Hen
ri Monté, afkomstig uit Bergen op
Zoom. Adjudant Monté neemt daar
mee zijn plaats in de droevige rij
van militairen die in de meidagen
van '40 slachtoffer van paniek-exe
cuties werden, in. De adjudant, die
deel uitmaakte van een korps mo
torrijders, welk onderdeel destijds
in Bergen op Zoom geregistreerd
stond en dat onder andere in de
Peellinie vocht, werd gedood omdat
hij „op verdachte wijze" met een
zaklantaarn manipuleerde.
De heer J.C. van Winkelen te
Serooskerke op Walcheren, die de
oorlogsgeschiedenis van zijn dorp,
dat in 1944 na het bombardement op
de Walcherse zeeweringen tenonder
ging, beschrijft, is thans bezig te
onderzoeken hoe de adjudant precies
is omgekomen. Met name gaat het
hem erom, te achterhalen welke ou
dere korpsgenoot, wellicht een offi
cier, de adjudant op 13 mei 1940 op
de Noordweg te Serooskerke execu
teerde.
Dp officiële militaire berichten uit
die tijd kenschetsen de dood van
adjudant Monté als; „Gevolg van
een misverstand".
De in 's Hertogenbosch geboren
adjudant Monté behoorde tot een
sectie van het korps motorrijders,
dat onder het geweld van de Duitse
aanval uit de Peellinie werd terug
getrokken en werd overgeplaatst
naar Zeeland, waar zoals bekend
langer zou worden doorgevochten
dan in overig Nederland.
Op de avond van de 13e, toen de
Nederlandse strijdkrachten de in
eenstorting nabij waren, bevond"
Monté zich in Serooskerke, waar
een klein landmachtdétachement,
dat alle tekenen van uitputting en
paniek vertoonde, gelegerd was.
Wellicht met de bedoeling om sei
nen aan de her en der verspreide
troep te geven, gebruikte Monté een
zaklantaarn. Dat is zijn dood gewor
den. Volgens de toenmalige bewo
ners van de Noordweg werd de
adjudant door iemand die omschre
ven wordt als „een oudere militair",
zonder vorm van proces neergescho
ten. Zijn signalen werden aangezien
voor tekens aan de vijand. „De ko
gel drong één van de huizen aan
onze weg binnen", herinnert men
zich.
Van het gebeurde moet destijds,
door de toenmalige veldwachter A
Sijs, die intussen is overleden, pro
ces-verbaal zijn opgemaakt. In de
archieven van de rijkspolitie is dit
niet meer te vinden. „Waarschijnlijk
is alle documentatie bij de overstro
ming in 1944 verloren gegaan", zegt
men op het groepsbureati te Westka-
pelle, waar het proces-verbaal zou
berusten. „Als het al gespaard zou
zijn gebleven, dan zou het later toch
vernietigd zijn", zegt de rijkspolitie,
verwijzend naar de verplichte ver
nietiging van archiefstukken na een
vastgesteld aantal jaren.
(Vervolg op pag. 3).