driif ra'. De industriële revolutie van Solidariteitsacties Black Panthers BEZOEK AAN EEN JAPANS HELDENKERKHOF DIT WEEKEINDE in tde voordelen I INZET SPELEN MORAAL TEMPEL ONTROERING 'sz1 Recordopbrengst voor kankerbestrijding IGB wil naar schaalvergroting aannemers U hebt er geen idee van hoe lief een pruik kan staan. Voetgangers- aktie '70: Rekening houden met fouten ■Jw djmsAfJmwj, wc DE STEM VAN WOENSDAG 27 MEI 1970 17 11CAN /i ►r een aanse |s met g •w IttWWt PRIVILEGE HALFZWAAR sigarettentabak voor een pittige filtersigaret, lite pakjes met een blauwe band. f. 1,50 l KWALITEITSPRODUCT Idewerkers van 18-25 jaar, Aon voelen tot een werk- pijdig en steeds groeiend Jm volgens C.A.O. (bruto bieden wij goede socia- I mogelijkheid voor oplei- pre funktie Rotterdam-Zuid en het Ions verzorgd. rsoneel buiten Rotterdam endeldienst verzorgd. Jtunnen zich schriftelijk an nr. 030) of telefonisch |n met onze afdeling Per" Ih rechtstreeks voor een fdeling melden. |neelszaken is gevestigd or. Sint Laurenshaven- -Rozenburg. estei 162. Aan niets wordt in Japan zo veel aandacht besteed als aan de zogenaamde industriële re volutie. Ook buiten Japan hou den tallozen zich met dit feno meen bezig. Het mag dan ook ronduit een wonder genoemd worden dat een land dat vijfen twintig jaar geleden een land van bedelaars geworden was, in nog geen kwart eeuw tijds de top van de industriële ladder wist te bereiken en daarbij grote industriële mogendheden als West-Duitsland en Rusland ach ter zich liet. Slechts Amerika ligt nog voor op Japan. In een eerste artikel over dit onderwerp neemt Bertus Aafjes de lezer mee naar een Japans heldenkerkhof omdat hij meent, dat hier de sleutel voor dit merk waardige verschijnsel te vinden is. Maar men moet nooit te hard van stapel lopen in Japan. „Wie haast heeft, make een omweg", zegt de oosterse wijze. I TOKIO Twaalf jaar gele den bezocht ik voor het eerst Japan, een land dat de oorlog op vernietigende wijze verloren had. Zes jaar geleden bezocht ik Japan voor de tweede maal en zag een land dat de morele klap van de nederlaag te boven ;ckomen was en dit vierde door op eigen grondgebied het grote verbroederingsfeest van de vre delievende competitie, de Olym piade, te houden. Dit keer be zoek ik Japan voor de derde maal. Weer heeft het land zich op een opzienbarende wijze ver- I der ontwikkeld en taal en teken over deze ontwikkeling is dit keer de wereldtentoonstelling l| «elke op Japans grondgebied gehouden wordt. De bezoeker die hier twaalf jaar geleden voor het eerst kwam, ge- looft vandaag zijn ogen niet. Hij I dwaalt door Tokio, een stad die Iniet alleen de grootste stad ter I wereld is zij heeft een doorsnee Ivan vijftig kilometer en telt meer [dan tien miljoen inwoners maar I hij dwaalt ook door een stad die I rr.et geen andere stad op aarde [vergelijkbaar is. Nu eens bevindt I de bezoeker zich urenlang onder- lgionds, dan weer beweegt hij zich [over wegen die als zwevende las- van steen over de stad heen jen. 's Morgens kan hij zijn morgenmaal gebruiken in de inge- wanden der aarde propere eet- I buisjes vindt men bij honderdtal len ondergronds 's avonds kan hij dineren in een draaiend restau- Itant onder de sterren en nachtelijk Tokio aan zijn voeten voorbij zien 'rekken met de langzame precisie [van een wijzer op de wijzerplaat |van een uurwerk. Men heeft door- het gevoel in een stad te I verblijven waarvan het stadsplan 1 door een schrijver van science fiction ontworpen is. Mensen ver dwijnen op raadselachtige wijze in p grond, mensen rijzen op even [raadselachtige wijze weer op uit |fe bodem, auto's er zijn er twee [miljoen glijden geruisloos spe lonken binnen en verdwijnen in I "zichtbare parkeergelegenheden. Pc bewoners van Tokio bewenen I hun volgebouwde buitenplaneet Pet een efficiency die men op peen enkel ander stukje aardbo dem aantreft. ®e mensenmassa's bewegen zich ®el en gericht naar hun bestem- ®'"g, ieder individu heeft een Mitbaar doel: men ziet het aan »)t> gedragspatroon. Onwelwillen- le bezoekers zijn geneigd te me- ®n dat het gedragspatroon van de kkio-mens dat van de robot eve- Jaait. Ik geloof niet dat dit waar is: blijft menselijk en is beslist somber (wat zo vaak beweerd j,or<lt). Het is eerder opgewekt, «er Japans individu gaat gelaten «nend op zijn doel af al is dat oe' misschien zelfmoord. Want f91 Japanner kent geen individue- 0 negatieve instelling, zelfs zijn w'wig uit de negende verdieping z een positieve stap. Het is geen vemietigingsdaad, zoals bij ons, I het 's op oosterse wijze een onbe- Amende situatie ruilen voor een In? hetere. Iedere Japanner li,,, S iets te doen met volle Ib; j an z'in persoonlijkheid en In» het of hij persoonlijk de 1 est eervolle opdracht van het te'z«nik uitvoert. om n ft geen socioloog te zijn Tolt' m'°°s geïnteresseerd' door „oo te wandelen. De oude veel- "hgo hemden met het wapen of Iba*"""**" eT0P dat aangaf welk ISn v,men had o£ tot welk gilde l®aa behoorde zijn verdwenen, |jaJ keurig geklede Japanse Ito heren tonen ook zonder Leba j^ken door houding en I dracht bezig zi^n een op" I - uit te voeren en doen dit, gezegd, met opgeheven de voeten van de voorbij- |ichw!?.en de wielen van voorbij- aan antle auto's legt men metro's zaA?® dekt ondergrondse werk- tien eenvoudig af met me- v®it „.e®dekken en men onder- hik», ~}?t de minste hinder van dan 6 Amsterdam en Rotter- 1 "croerm "denlang in plaatselijke m8 houden. Tokio is een wereldst&'d in voortdurende status nascendi, haar beeld verandert on der de ogen van de bewoners. Bezoekers vinden na enkele jaren hun hotel niet weer, zozeer is de omgeving gewijzigd, aangenomen dat het hotel zelf niet heeft plaats moeten maken voor een ander. De Japanner is altijd al een beweeg lijk bouwer geweest, zijn houten huis is in- en uitneembaar en met eenvoudige middelen uit te brei den. Dit principe toegepast op een stad schept een waar universum in wording dat op het eerste gezicht chaotisch aandoet maar dat bij na der inzicht toch een onverbiddelij ke logica blijkt te zijn. In een halve eeuw tijds werd de stad tweemaal van de aardbodem weg gevaagd. Als een geweldige bonte Phoenix-vogel verrees zij uit haar as, de as van de aardbeving en de as van de oorlog. Vanzelfsprekend is ook de creatie van Tokio even als de creatie van het Japanse industriële wonder een schepping die typisch Japans is en die niet los te denken is van de typische mentaliteit van de Japanse mens. Overal rijzen geraamten van gi gantische bouwwerken omhoog en als de bezoeker even rustig op een stalen balk gaat zitten om eens toe te kijken dan ziet hij hoe iedere bouwvakker met helm en in smetteloos kostuum zijn taak verricht met de liefde en de ijver van een jongen die een dure meca- nodoos gekregen heeft en aan een werkstuk bezig is, waarbij het nuttige zich zo duidelijk met het aangename verenigen laat, dat met een kleine variatie op het kinderrijmpje het werken hier spelen wordt. De geringste geüniformeerde werkman is geen kleine grauwe proletariër, hij gedraagt zich eer der op zijn eigen vierkante meter als een directeur. Men komt vrij wel onmiddellijk tot de bevinding dat iedere Japanner als bedrijfslid deel uitmaakt van een geheel maar dat hij zijn onderdeel uitvoert als was hij op dat punt de baas zelf. In een groot bedrijf is iedere werkman, iedere bediende, iedere ambtenaar een wezen dat een stuk verantwoordelijkheid draagt. Jan Gemak die bij ons om de minste reden ziekteverlof viert of bij de eerste vrieskou van zijn bouwwerk klimt en naar moeders potkachel verhuist is in Japan ondenkbaar. In Japan is het onmogelijk te spre ken van een industrieel proletari aat, men moet er spreken van een industriële elite, die zich met hoofd en hart inzet voor een bo venpersoonlijk ideaal: de grootheid van Japan. Deze elite heeft Japan in vijfentwintig jaar tijds van een plat gegooide natie tot een van de industriële reuzen van de wereld gemaakt. Het vormt op de wereldmarkt een machtig klaverblad van vier met Amerika. Rusland en West- Duitsland en het is op menig punt deze landen reeds voorbij ge streefd. Makers van prognoses houden er ernstig rekening mee dat Japan nog deze eeuw zijn me dereuzen op de ladder voorbij zal streven. En dat, rond het jaar tweeduizend, een klein mannetje op de hoogste sport van de indus triële ladder zal staan, zwaaiend met een kleine witte vlag, waarop de oranje bol van de rijzende zon is afgebeeld. Men kan daar blij om zijn of droevig, men kan daar een goed voorteken in zien of een slecht, duidelijk is dat de kaarten zo liggen. In duizenden artikelen in de wereldpers hebben experts op sociologisch of financieel gebied dit met' cijfers en getallen aange toond. Zij hebben daarbij verkla ringen gegeven die de lezer aan het thuisfront enig idee moeten geven over het hoe en waarom van de industriële revolutie van Japan. Het zijn verklaringen die vaak zeer gedocumenteerd zijn maar die toch niet tot de verbeelding van de lezer spreken omdat zij eigenlijk nauwelijks tot het wezen van de zaak doordringen. Het zijn nauwe lijks verklaringen voor westerse lezers volgens het gangbare wes terse gedachtepatroon. Men komt daarbij vaak tot bespottelijke en ook minderwaardige conclusies. Conclusies als zouden de Japan ners 's werelds meest volmaakte imitators zijn, wier begaafdheid om iets na te maken zo uitermate groot is dat hun voornaamste kracht erin schuilt uitvindingen van anderen over te nemen en deze te verbeteren. Men beschouwt hen dan als geniale apen die van uit hun boom de kunstjes der aardbewoners hebben afgekeken om ze daarna, hoog en droog in hun boomkruin, zodanig te vervol maken dat zij er dezelfde aardbe woners mee tot vertwijfeling bren gen. Dit is natuurlijk een nauwe lijks verholen vorm van jalouzie; de vos die niet bij de honig kan zegt: hij is bitter. De fout in de beoordeling van de wonderbaarlijke Japanse successen berust op het feit, dat deze succes sen bezien worden door westerse rationalisten die de redelijkheid van het westen toepassen bij de analyse van oosterse methoden en werkwijzen. Wil men de industrië le revolutie van Japan begrijpen dan moet men vooral niet uitgaan van een westers denkpatroon. Men moet daarentegen uitgaan van het Japanse denkpatroon dat geheel verschilt van het westerse en waarbij men het westerse begrip „denken" beter vervangt door het oosterse begrip „doen". Want de Japanner denkt meer vanuit een gedragspatroon dan vanuit een denkpatroon en zijn gedachtegan gen ontleent hij niet aan redene ringen van speculatieve aard, maar aan zijn oosters levensgevoel en zijn geheel eigen oosters Japans moraal. Wie over „het Japanse wonder" op westerse wijze gaat filosoferen verdwijnt geheel in de mist. Wil men een verklaring geven aan het fenomeen Japan dan kan men dit het best doen door zijn ogen de kost te geven en door voortdurend te letten op het wezenlijke leven van de Japanner. Laat ons de euvele moed hebben om te trachten het probleem van de Japanse industriële revolutie op een mooie Japanse lentemorgen op te lossen. Op oosterse wijze. Wij werpen alle werken van de socio logen en technicologën voor een ogenblik in de prullemand met al hun feitenmateriaal en cijfertabel- len en gaan naar een tempel. Het is een kleine tempel, de Sengakoe- je-tempel, een tempel die iedere Japanner kent. Wij reppen gedu rende lange tijd geen woord meer over het probleem van de Japanse industriële revolutie, al is dit het probleem waar het ons tenslotte om gaat. Maai' ook dit is de juiste oosterse wijze van benadering van een probleem. Men moet nooit overijld te werk gaan, wil men een moeilijk probleem op de juiste wijze ter hand nemen. „Wie haast heeft, make een omweg", zegt de oosterse wijsgeer. Het is een mooie zondagmorgen in Tokio. De Sengakoeje-tempel ligt .verscholen tussen de huizen van het dorp Takanawa dat echter sinds lang opgeslokt is door 's we relds grootste stad en daarvan een onderdeel geworden is. Men be treedt de tempel door 'n straat vol kleurige snuisterij enwinkeltj es, waar men van alles kopen kan, van parelmoeren eetstokjes tot een asbakje. De tempelingang is een poort met twee hoge voorhoofden, waarop honderden blauwe duiven in dodelijke ernst een zoete mu ziek koeren. Achter de tempelingang bloeit nog een japanse kers, de laatste bloemblaadjes dwarrelen aarzelend omlaag maar men zou zich met recht met de Japanse haikoe-dich- ter kunnen afvragen of het de eerste vlinders zijn die omhoog vliegen. Voor ons bevindt zich nu de hondo: de hoofdhal van deze tem pel. Het is een vermaarde tempel hal waar generaties van monniken kwamen en gingen om in deze hal de ware beoefening van Zen te leren. Ons doel is echter niet de hal, wij slaan voor de hondohal af en gaan naar het kloosterkerkhof. Wij passeren een kleine bron, lie felijk omrankt door rietstengels, een oude Zen-artiest zou er met zijn penseel een meesterlijke teke ning van hebben kunnen maken. Naast de bron, staat een vrolijk vrouwtje en verkoopt bosjes groe ne wierookstokjes. Tien yen kost zo'n bosje, een Nederlands dub beltje. Iedere bezoeker koopt een bosje, ik ook. Onafgebroken schui felen mensen aan, boerenmensen van buiten met tomaatrode gezich ten, schooljongens in zwarte uni formen, keurig geklede burger mensen met even keurig geklede kinderen. Mannen en vrouwen in kimono ook men ziet er nog vele op dit eerbiedwaardige kerkhof. Alle bezoekers begeven zich naar de graven van de zevenenveertig ronin, buigen zich voor de grafste nen en leggen eerbiedig een groen wierookstokje op de berg van wie rookstokjes die reeds smeult op de stenen offertafeltjes voor de graf stenen. Heel het kerhof met zijn donkerbladige Japanse mispelbo men en zijn bloeiende camelia- struiken is gehuld in zoete wie rookgeur. Ook op het graf van heer Asano en zijn vrouw worden steeds maar brandende wierook stokjes gedeponeerd. De wierook golft tussen de krui nen van de loof- en naaldbomen door naar de hemel als een geurige bede om zielerust voor deze doen. Ook ik leg een wierookstokje op het graf van heer Asano en zijn vrouw. En vervolgens deponeer ik brandende wierookstokjes op de zevenenveertig graven van de do lende ridders, waarop in voor mij onleesbare leestekens hun namen en leeftijden gebeiteld staan. Bij het graf van hun aanvoerder Oisji Koeranosoeke verblijf ik iets lan ger. Ik voel iets als ontroering - eenzelfde gevoel dat men onder gaat bij een hevig dramatische scene in een kaboekespel. Japanse mannen rond mij buigen ingetogen voor het graf. Japanse vrouwen brengen zwijgend de handen bij een in gebed. Het zijn vooral de ouderen die bidden en buigen. De jongeren fotograferen.... Ook op het graf van Oisji Yosji- kane, de jongste ronin, vijftien jaar oud en zoon van aanvoerder Koeranosoeke leg ik mijn branden de wierookstokje. De Japanners bezien het vanuit hun ooghoeken zonder iets te laten blij ken. Maar 't is voelbaar dat zij mijn daad appreciëren. Ik brand wierook op de graven van zevenendertig dolende riddels, die harakiri pleeg den. Wie mij dit ooit in het verle den zou hebben voorspeld zou ik voor gek versleteit hebben. Van daag doe ik het. Niet zonder ont roering. Ik weet het goed dat de lezer mij tot hier toe maar moeilijk volgen kan. Hij kent dan ook waarschijnlijk de geschiedenis van deze zevenenveertig harakiriple- gers niet. Zij behoren tot de meest bewonderde figuren van Japan, men beziet ze als heiligen of half goden. Ieder kind kent hun ge schiedenis. Rond nieuwjaar worden hun lotgevallen in het kaboekithe- ater ten tonele gebracht en dat kaboekispel is in Tokio een evene ment gelijkwaardig aan dat van de Gijsbrecht in Amsterdam - met dit verschil dat dit kaboekispel de toeschouwer even sterk ontroert als de Gijsbrecht hem verveelt en dat het eerste stuk voor de Japan ner een bron vann geluidloze tranen is, terwijl het laatste voor de Am sterdammer meestal aamleiding is voor nauwelijks onderdrukt ge geeuw. Waarom? Als men dat be rijpt, begrijpt men de Japanse ziel. De geschiedenis van de ze venenveertig dolende ridders is zo Japans dat de kennis ervan meer bijdraagt tot de kennis van het Japanse volk dan alle boekwerken die door westerlingen over dit volk geschreven werden. Het is daarom noodzakelijk dat wij deze geschiedenis iets uitvoeri ger verhalen- Want wij zijn er zeker van dat hij, die deze ge schiedenis kent, de sleutel bezit tot het geheim van de veelbesproken Japanse industriële revolutie. (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM/BREDA Het tien punten-programma van de Black Panther Party in de Verenigde Sta ten is ook best van toepassing op Nederland. Vandaar dat de Black Panther-actie, die dit komende week end in heel Europa wordt georgani seerd niet alleen een solidariteitsactie is. In de problematiek van de Ameri kaanse negers herkent men de pro blematiek van alle onderdrukte groe pen. Wat Nederland betreft zullen niet alleen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag demonstraties plaatsvin den, maar ook in steden als Utrecht, Gouda, Delft en Breda. In de laatste stad wordt een straatdemonstratie op touw gezet door de Bredase werk groep leger, leerlingen van de sociale academie en belangstellenden. Zater dagmiddag om twee uur wordt in De Veste een Black Panther-film ge draaid, waarna een straatdemonstra tie volgt (rond half vier) in de bin nenstad. Zevenentwintigduizend pamfletten worden deze week uitgedeeld bij scholen, fabrieken en werkplaatsen en zaterdagmiddag in de binnenstad. Daarin wordt opgeroepen tot solida riteit met de onderdrukte neger. Daarin wordt Ook een link gelegd naar het eigen land, waar de proble men evengoed voorkomen, zij het wat meer versluierd. De organisato ren hopen iedereen duidelijk te kun nen maken, waar het uiteindelijk om gaat. De tien Black Panther-punten zeg gen het zo: „Wij willen vrijheid. Wij willen de macht hebben zelf te be palen wat er met de zwarte gemeen schap gebeurt. Wij willen werk voor al onze mensen. Wij willen een ein de maken aan de diefstal vam de ka pitalisten van onze zwarte gemeen schap. Wij willen fatsoenlijke huizen, (ADVERTENTIE) aanv. nw, leerjaar 13 juli 1970 Oostzeedijk 232-242 lel. (0101138129 DEN HAAG (ANP) Omstreeks 75 miljoen werd in twintig jaar op gebracht voor de kankerbestrijding. Vorig jaar werd een record geboekt: de inkomsten bedroegen toen 10.409.862,59. In dit bedrag is een som van 3.790.699,97 begrepen aan erfstellingen en legaten. Dit blijkt uit het financieel over zicht over 1969 van de Nederlandse Vereniging tot steun aan het konin gin Wilhelmmafonds voor de kanker bestrijding. Het uiteindelijke batig saldo over vorig jaar beliep ruim 8,7 miljoen. Het werd overgedra gen. aan de stichting „Ko-ningin Wil- helminafonds". Uit het jaarverslag blijkt, dat de belangstelling voor de vereniging stijgt. Eind 1969 telde de vereniging rond 16.500 leden meer dan een jaar tevoren. Daarmee was het ledenbestand op 391.000 geko men. geschikt voor menselijke wezens. Wij willen een onderwijs voor onze men sen dat de dekadente Amerikaanse maatschappij duidelijk maakt. Een opvoeding die onze echte geschiede nis en onze rol in de huidige maat schappij leert. Alle zwarte mensen moeten vrijheid van dienstplicht heb ben. Wij willen een ogenblikkelijk einde aan het politiegeweld en de moord op zwarte mensen. Wij willen vrijheid voor al de zwarte mensen die in de gevangenis zitten. Wij wil len een eigen zwarte jury voor onze mensen die voor het gerecht komen, zoals vastgelegd in de grondwet van de USA. Wij willen land, brood, hui zen, onderwijs, kleren, recht en vre de. En ons belangrijke politieke doel: een volksstemming onder toezicht van de Verenigde Naties in de hele zwarte kolonie, waaraan alleen zwar ten mee kunnen doen, met het doel vast te stellen hoe de zwarte mensen hun nationale toekomst zien". Het klinkt in Europese oren alle maal erg redelijk. Wie echter zijn licht op steekt bij instellingen als de Vrijheidsschool (Rozenstraat 6 Am sterdam) kan er achter komen, dat het zwarte recht in het blanke Ame rika verre van een vanzelfsprekend heid is. Vandaar de solidariteitsacties in Europa, juist in dit weekend, waar in weer enkele processen beginnen tegen leiders van de Black Panther- beweging. AMSTERDAM (ANP) In de algemene vergadering van aandeel houders in de N.V. Internationale Gewapend Beton-Bouw te Breda is er, wat de winstvooruitzichten be treft, op gewezen, dat IGB even als vele andere aannemingsmaat schappijen bij de winstbereke ning in beginsel eerst resultaten aan de verlies- en winstrekening laat toekomen, nadat de betrokken wer ken geheel zijn beëindigd. Verliezen daarentegen worden onmiddellijk ten laste van de resultaten gebracht, ofwel in bijzondere gevallen ten laste van de voorziening risico werken. Dit, overigens conservatieve, sys teem van winstberekening brengt mee, dat de uitkomsten zoals deze blijken uit de verlies- en winstreke ning, kunnen afwijken van het zoge naamde industriële resultaat. De tij delijke daling van de orderporte feuille van IGB in het jongste verle den veroorzaakte een daling van het industriële resultaat beneden de vennootschappelijke resultaten, zoals die in de verlies- en winstrekening tot uitdrukking komen. De orderpor tefeuille ligt thans ca. f 60 miljoen hoger dan vorig jaar. Naar aanleiding van een vraag in verband met recente concentraties in do aannemerswereld werd mede gedeeld, dat in de loop van dit jaar klaarheid zal worden verkregen over de vraag of het mogelijk is de „6-construct"-groep om te vormen •tot een homogeen concern. Schaal vergroting in het aannemingsbedrijf wordt ook door de leiding der IGB noodzakelijk geacht. Kom een uurtje pruiken passen in Terli Haarboetiek. Terli toont u de mooiste pruiken van Europa. Werk van puike pruiken makers. Hele, halve of drie-kwart prui ken van echt haar in elke kleur. Hele maal of gedeeltelijk handgeknoopt. Sluik, golvend, kort, lang modern, klassiek.Voor elke vrouw heeft Terli een opwindende modepruik. Kom vrijblijvend kijken en passen. U moet het gezien hebben. haarboetiek Veemarktstraat 52 Breda Geopend van 9 tot 1 en van 2 tot 6 uur. 's Maandags gesloten Carla: Een pruik met brede geknoopte rand. Voor elke gelegenheid en elke leeftijd. Het schouderiange haar is de droom van bijna iedere vrouw. prjjs 250,- Ook verkrijgbaar met geïmplanteerde scheiding, prijs 295,- ZWOLLE (ANP) De directie van Scania-Vabis Nederland n.v. heeft, in overleg met de raad van commissarissen, besloten de naam van het bedrijf te wijzigen in Saab- Scania Nederland n.v. BRUSSEL (ANP) in de eerste vier maanden van dit jaar zijn er in de Antwerpse haven 392 schepen meer binnengelopen dan in de over eenkomstige periode in 1969, name lijk 6309 schepen tegen 5927 vorig jaar. Het tonnage der binnengelopen schepen steeg met 1.220.974 bnt. VOÏT&ANGERSACTII '70 (Van een onzer verslaggeefsters) DEN HAAG In 1968 stierven 589 voetgangers ten gevolge van een aanrijding. In dat jaar werden 47 voet gangers op zebrapaden doodgereden, waarvan 6 kinderen beneden 8 jaar en 35 mensen van 65 jaar en ouder. Bui ten de bebouwde kom bedroeg het aantal dodelijke slachtoffers onder de voetgangers 225, waarvan 67 kinde ren beneden de acht jaar. Binnen de bebouwde kom was het aantal doden onder voetgangers 364. Hiervan waren 107 kinderen jonger dan acht jaar. Men kan deze cijfers ongeveer met vijftien vermenig vuldigen om het aantal gewonde kinderen te leren ken nen, De voornaamste oorzaak was „plotseling de rijbaan oplopen", gevolgd door „tussen of van achter geparkeer de auto's oversteken of de weg oplopen". Een fout, waar bestuurders ernstig rekening mee moeten houden. Op deze cijfers is de Voetgangersactie '70 gebaseerd. Op 1 juni wordt gestart onder de titel „Mensen maken foutenhou daar rekening mee". Men heeft gemeend niet op verkeersregels te moeten hameren bij deze actie, maar de mensen nog eens met de neus op een aantal dagelijks terugkerende fouten in het verkeer te drukken. Door middel van een aantal tv-spots worden situaties belicht, die de meeste ongelukken met dodelijke afloop veroorzaken. Daarna laat men zien hoe het wél moet. De spots komen vanaf 1 juni wekelijks op de tv, tot een totaal van 34 is bereikt. (ADVERTENTIE) Let op de leeuw op het pakje. Dan pas bent u zeker van echte Ceylon thee - de fijnste thee ter wereld.. THUERE CO-OP TEN HAVE ALBERT HEIJN SIMON DE WIT K fi FOUR FINE CEYLON TEAS ill TIKTAK SPAR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 13