driif ra'.
De industriële revolutie
van
Solidariteitsacties
Black Panthers
BEZOEK AAN EEN JAPANS HELDENKERKHOF
DIT WEEKEINDE
in
tde voordelen
I INZET
SPELEN
MORAAL
TEMPEL
ONTROERING
'sz1
Recordopbrengst
voor
kankerbestrijding
IGB wil naar
schaalvergroting
aannemers
U hebt er geen
idee van hoe lief
een pruik kan
staan.
Voetgangers-
aktie '70:
Rekening houden
met fouten
■Jw djmsAfJmwj, wc
DE STEM VAN WOENSDAG 27 MEI 1970
17
11CAN /i
►r een
aanse
|s met g
•w
IttWWt
PRIVILEGE HALFZWAAR
sigarettentabak voor een
pittige filtersigaret,
lite pakjes met een blauwe
band. f. 1,50
l KWALITEITSPRODUCT
Idewerkers van 18-25 jaar,
Aon voelen tot een werk-
pijdig en steeds groeiend
Jm volgens C.A.O. (bruto
bieden wij goede socia-
I mogelijkheid voor oplei-
pre funktie
Rotterdam-Zuid en het
Ions verzorgd.
rsoneel buiten Rotterdam
endeldienst verzorgd.
Jtunnen zich schriftelijk
an nr. 030) of telefonisch
|n met onze afdeling Per"
Ih rechtstreeks voor een
fdeling melden.
|neelszaken is gevestigd
or. Sint Laurenshaven-
-Rozenburg.
estei 162.
Aan niets wordt in Japan zo
veel aandacht besteed als aan
de zogenaamde industriële re
volutie. Ook buiten Japan hou
den tallozen zich met dit feno
meen bezig. Het mag dan ook
ronduit een wonder genoemd
worden dat een land dat vijfen
twintig jaar geleden een land
van bedelaars geworden was, in
nog geen kwart eeuw tijds de
top van de industriële ladder
wist te bereiken en daarbij grote
industriële mogendheden als
West-Duitsland en Rusland ach
ter zich liet. Slechts Amerika
ligt nog voor op Japan.
In een eerste artikel over dit
onderwerp neemt Bertus Aafjes
de lezer mee naar een Japans
heldenkerkhof omdat hij meent,
dat hier de sleutel voor dit merk
waardige verschijnsel te vinden
is. Maar men moet nooit te hard
van stapel lopen in Japan. „Wie
haast heeft, make een omweg",
zegt de oosterse wijze.
I TOKIO Twaalf jaar gele
den bezocht ik voor het eerst
Japan, een land dat de oorlog
op vernietigende wijze verloren
had. Zes jaar geleden bezocht
ik Japan voor de tweede maal
en zag een land dat de morele
klap van de nederlaag te boven
;ckomen was en dit vierde door
op eigen grondgebied het grote
verbroederingsfeest van de vre
delievende competitie, de Olym
piade, te houden. Dit keer be
zoek ik Japan voor de derde
maal. Weer heeft het land zich
op een opzienbarende wijze ver-
I der ontwikkeld en taal en teken
over deze ontwikkeling is dit
keer de wereldtentoonstelling
l| «elke op Japans grondgebied
gehouden wordt.
De bezoeker die hier twaalf jaar
geleden voor het eerst kwam, ge-
looft vandaag zijn ogen niet. Hij
I dwaalt door Tokio, een stad die
Iniet alleen de grootste stad ter
I wereld is zij heeft een doorsnee
Ivan vijftig kilometer en telt meer
[dan tien miljoen inwoners maar
I hij dwaalt ook door een stad die
I rr.et geen andere stad op aarde
[vergelijkbaar is. Nu eens bevindt
I de bezoeker zich urenlang onder-
lgionds, dan weer beweegt hij zich
[over wegen die als zwevende las-
van steen over de stad heen
jen. 's Morgens kan hij zijn
morgenmaal gebruiken in de inge-
wanden der aarde propere eet-
I buisjes vindt men bij honderdtal
len ondergronds 's avonds kan
hij dineren in een draaiend restau-
Itant onder de sterren en nachtelijk
Tokio aan zijn voeten voorbij zien
'rekken met de langzame precisie
[van een wijzer op de wijzerplaat
|van een uurwerk. Men heeft door-
het gevoel in een stad te
I verblijven waarvan het stadsplan
1 door een schrijver van science
fiction ontworpen is. Mensen ver
dwijnen op raadselachtige wijze in
p grond, mensen rijzen op even
[raadselachtige wijze weer op uit
|fe bodem, auto's er zijn er twee
[miljoen glijden geruisloos spe
lonken binnen en verdwijnen in
I "zichtbare parkeergelegenheden.
Pc bewoners van Tokio bewenen
I hun volgebouwde buitenplaneet
Pet een efficiency die men op
peen enkel ander stukje aardbo
dem aantreft.
®e mensenmassa's bewegen zich
®el en gericht naar hun bestem-
®'"g, ieder individu heeft een
Mitbaar doel: men ziet het aan
»)t> gedragspatroon. Onwelwillen-
le bezoekers zijn geneigd te me-
®n dat het gedragspatroon van de
kkio-mens dat van de robot eve-
Jaait. Ik geloof niet dat dit waar is:
blijft menselijk en is beslist
somber (wat zo vaak beweerd
j,or<lt). Het is eerder opgewekt,
«er Japans individu gaat gelaten
«nend op zijn doel af al is dat
oe' misschien zelfmoord. Want
f91 Japanner kent geen individue-
0 negatieve instelling, zelfs zijn
w'wig uit de negende verdieping
z een positieve stap. Het is geen
vemietigingsdaad, zoals bij ons,
I het
's op oosterse wijze een onbe-
Amende situatie ruilen voor een
In? hetere. Iedere Japanner
li,,, S iets te doen met volle
Ib; j an z'in persoonlijkheid en
In» het of hij persoonlijk de
1 est eervolle opdracht van het
te'z«nik uitvoert.
om n ft geen socioloog te zijn
Tolt' m'°°s geïnteresseerd' door
„oo te wandelen. De oude veel-
"hgo hemden met het wapen of
Iba*"""**" eT0P dat aangaf welk
ISn v,men had o£ tot welk gilde
l®aa behoorde zijn verdwenen,
|jaJ keurig geklede Japanse
Ito heren tonen ook zonder
Leba j^ken door houding en
I dracht bezig zi^n een op"
I - uit te voeren en doen dit,
gezegd, met opgeheven
de voeten van de voorbij-
|ichw!?.en de wielen van voorbij-
aan antle auto's legt men metro's
zaA?® dekt ondergrondse werk-
tien eenvoudig af met me-
v®it „.e®dekken en men onder-
hik», ~}?t de minste hinder van
dan 6 Amsterdam en Rotter-
1 "croerm "denlang in plaatselijke
m8 houden. Tokio is een
wereldst&'d in voortdurende status
nascendi, haar beeld verandert on
der de ogen van de bewoners.
Bezoekers vinden na enkele jaren
hun hotel niet weer, zozeer is de
omgeving gewijzigd, aangenomen
dat het hotel zelf niet heeft plaats
moeten maken voor een ander. De
Japanner is altijd al een beweeg
lijk bouwer geweest, zijn houten
huis is in- en uitneembaar en met
eenvoudige middelen uit te brei
den. Dit principe toegepast op een
stad schept een waar universum in
wording dat op het eerste gezicht
chaotisch aandoet maar dat bij na
der inzicht toch een onverbiddelij
ke logica blijkt te zijn. In een
halve eeuw tijds werd de stad
tweemaal van de aardbodem weg
gevaagd. Als een geweldige bonte
Phoenix-vogel verrees zij uit haar
as, de as van de aardbeving en de
as van de oorlog. Vanzelfsprekend
is ook de creatie van Tokio even
als de creatie van het Japanse
industriële wonder een schepping
die typisch Japans is en die niet
los te denken is van de typische
mentaliteit van de Japanse mens.
Overal rijzen geraamten van gi
gantische bouwwerken omhoog en
als de bezoeker even rustig op een
stalen balk gaat zitten om eens toe
te kijken dan ziet hij hoe iedere
bouwvakker met helm en in
smetteloos kostuum zijn taak
verricht met de liefde en de ijver
van een jongen die een dure meca-
nodoos gekregen heeft en aan een
werkstuk bezig is, waarbij het
nuttige zich zo duidelijk met het
aangename verenigen laat, dat
met een kleine variatie op het
kinderrijmpje het werken hier
spelen wordt.
De geringste geüniformeerde
werkman is geen kleine grauwe
proletariër, hij gedraagt zich eer
der op zijn eigen vierkante meter
als een directeur. Men komt vrij
wel onmiddellijk tot de bevinding
dat iedere Japanner als bedrijfslid
deel uitmaakt van een geheel maar
dat hij zijn onderdeel uitvoert als
was hij op dat punt de baas zelf.
In een groot bedrijf is iedere
werkman, iedere bediende, iedere
ambtenaar een wezen dat een stuk
verantwoordelijkheid draagt. Jan
Gemak die bij ons om de minste
reden ziekteverlof viert of bij de
eerste vrieskou van zijn bouwwerk
klimt en naar moeders potkachel
verhuist is in Japan ondenkbaar.
In Japan is het onmogelijk te spre
ken van een industrieel proletari
aat, men moet er spreken van een
industriële elite, die zich met
hoofd en hart inzet voor een bo
venpersoonlijk ideaal: de grootheid
van Japan. Deze elite heeft Japan
in vijfentwintig jaar tijds van een
plat gegooide natie tot een van de
industriële reuzen van de wereld
gemaakt.
Het vormt op de wereldmarkt
een machtig klaverblad van vier
met Amerika. Rusland en West-
Duitsland en het is op menig punt
deze landen reeds voorbij ge
streefd. Makers van prognoses
houden er ernstig rekening mee
dat Japan nog deze eeuw zijn me
dereuzen op de ladder voorbij zal
streven. En dat, rond het jaar
tweeduizend, een klein mannetje
op de hoogste sport van de indus
triële ladder zal staan, zwaaiend
met een kleine witte vlag, waarop
de oranje bol van de rijzende zon
is afgebeeld. Men kan daar blij om
zijn of droevig, men kan daar een
goed voorteken in zien of een
slecht, duidelijk is dat de kaarten
zo liggen. In duizenden artikelen
in de wereldpers hebben experts
op sociologisch of financieel gebied
dit met' cijfers en getallen aange
toond. Zij hebben daarbij verkla
ringen gegeven die de lezer aan
het thuisfront enig idee moeten
geven over het hoe en waarom van
de industriële revolutie van Japan.
Het zijn verklaringen die vaak
zeer gedocumenteerd zijn maar die
toch niet tot de verbeelding van de
lezer spreken omdat zij eigenlijk
nauwelijks tot het wezen van de
zaak doordringen. Het zijn nauwe
lijks verklaringen voor westerse
lezers volgens het gangbare wes
terse gedachtepatroon. Men komt
daarbij vaak tot bespottelijke en
ook minderwaardige conclusies.
Conclusies als zouden de Japan
ners 's werelds meest volmaakte
imitators zijn, wier begaafdheid
om iets na te maken zo uitermate
groot is dat hun voornaamste
kracht erin schuilt uitvindingen
van anderen over te nemen en
deze te verbeteren. Men beschouwt
hen dan als geniale apen die van
uit hun boom de kunstjes der
aardbewoners hebben afgekeken
om ze daarna, hoog en droog in
hun boomkruin, zodanig te vervol
maken dat zij er dezelfde aardbe
woners mee tot vertwijfeling bren
gen. Dit is natuurlijk een nauwe
lijks verholen vorm van jalouzie;
de vos die niet bij de honig kan
zegt: hij is bitter.
De fout in de beoordeling van de
wonderbaarlijke Japanse successen
berust op het feit, dat deze succes
sen bezien worden door westerse
rationalisten die de redelijkheid
van het westen toepassen bij de
analyse van oosterse methoden en
werkwijzen. Wil men de industrië
le revolutie van Japan begrijpen
dan moet men vooral niet uitgaan
van een westers denkpatroon. Men
moet daarentegen uitgaan van het
Japanse denkpatroon dat geheel
verschilt van het westerse en
waarbij men het westerse begrip
„denken" beter vervangt door het
oosterse begrip „doen". Want de
Japanner denkt meer vanuit een
gedragspatroon dan vanuit een
denkpatroon en zijn gedachtegan
gen ontleent hij niet aan redene
ringen van speculatieve aard, maar
aan zijn oosters levensgevoel en
zijn geheel eigen oosters Japans
moraal.
Wie over „het Japanse wonder"
op westerse wijze gaat filosoferen
verdwijnt geheel in de mist. Wil
men een verklaring geven aan het
fenomeen Japan dan kan men dit
het best doen door zijn ogen de
kost te geven en door voortdurend
te letten op het wezenlijke leven
van de Japanner.
Laat ons de euvele moed hebben
om te trachten het probleem van
de Japanse industriële revolutie op
een mooie Japanse lentemorgen op
te lossen. Op oosterse wijze. Wij
werpen alle werken van de socio
logen en technicologën voor een
ogenblik in de prullemand met al
hun feitenmateriaal en cijfertabel-
len en gaan naar een tempel. Het
is een kleine tempel, de Sengakoe-
je-tempel, een tempel die iedere
Japanner kent. Wij reppen gedu
rende lange tijd geen woord meer
over het probleem van de Japanse
industriële revolutie, al is dit het
probleem waar het ons tenslotte
om gaat. Maai' ook dit is de juiste
oosterse wijze van benadering van
een probleem. Men moet nooit
overijld te werk gaan, wil men
een moeilijk probleem op de juiste
wijze ter hand nemen. „Wie haast
heeft, make een omweg", zegt de
oosterse wijsgeer.
Het is een mooie zondagmorgen
in Tokio. De Sengakoeje-tempel
ligt .verscholen tussen de huizen
van het dorp Takanawa dat echter
sinds lang opgeslokt is door 's we
relds grootste stad en daarvan een
onderdeel geworden is. Men be
treedt de tempel door 'n straat vol
kleurige snuisterij enwinkeltj es,
waar men van alles kopen kan,
van parelmoeren eetstokjes tot een
asbakje. De tempelingang is een
poort met twee hoge voorhoofden,
waarop honderden blauwe duiven
in dodelijke ernst een zoete mu
ziek koeren.
Achter de tempelingang bloeit
nog een japanse kers, de laatste
bloemblaadjes dwarrelen aarzelend
omlaag maar men zou zich met
recht met de Japanse haikoe-dich-
ter kunnen afvragen of het de
eerste vlinders zijn die omhoog
vliegen.
Voor ons bevindt zich nu de
hondo: de hoofdhal van deze tem
pel. Het is een vermaarde tempel
hal waar generaties van monniken
kwamen en gingen om in deze hal
de ware beoefening van Zen te
leren. Ons doel is echter niet de
hal, wij slaan voor de hondohal af
en gaan naar het kloosterkerkhof.
Wij passeren een kleine bron, lie
felijk omrankt door rietstengels,
een oude Zen-artiest zou er met
zijn penseel een meesterlijke teke
ning van hebben kunnen maken.
Naast de bron, staat een vrolijk
vrouwtje en verkoopt bosjes groe
ne wierookstokjes. Tien yen kost
zo'n bosje, een Nederlands dub
beltje. Iedere bezoeker koopt een
bosje, ik ook. Onafgebroken schui
felen mensen aan, boerenmensen
van buiten met tomaatrode gezich
ten, schooljongens in zwarte uni
formen, keurig geklede burger
mensen met even keurig geklede
kinderen. Mannen en vrouwen in
kimono ook men ziet er nog vele
op dit eerbiedwaardige kerkhof.
Alle bezoekers begeven zich naar
de graven van de zevenenveertig
ronin, buigen zich voor de grafste
nen en leggen eerbiedig een groen
wierookstokje op de berg van wie
rookstokjes die reeds smeult op de
stenen offertafeltjes voor de graf
stenen. Heel het kerhof met zijn
donkerbladige Japanse mispelbo
men en zijn bloeiende camelia-
struiken is gehuld in zoete wie
rookgeur. Ook op het graf van
heer Asano en zijn vrouw worden
steeds maar brandende wierook
stokjes gedeponeerd.
De wierook golft tussen de krui
nen van de loof- en naaldbomen
door naar de hemel als een geurige
bede om zielerust voor deze doen.
Ook ik leg een wierookstokje op
het graf van heer Asano en zijn
vrouw. En vervolgens deponeer ik
brandende wierookstokjes op de
zevenenveertig graven van de do
lende ridders, waarop in voor mij
onleesbare leestekens hun namen
en leeftijden gebeiteld staan. Bij
het graf van hun aanvoerder Oisji
Koeranosoeke verblijf ik iets lan
ger. Ik voel iets als ontroering -
eenzelfde gevoel dat men onder
gaat bij een hevig dramatische
scene in een kaboekespel. Japanse
mannen rond mij buigen ingetogen
voor het graf. Japanse vrouwen
brengen zwijgend de handen bij
een in gebed. Het zijn vooral de
ouderen die bidden en buigen. De
jongeren fotograferen....
Ook op het graf van Oisji Yosji-
kane, de jongste ronin, vijftien
jaar oud en zoon van aanvoerder
Koeranosoeke leg ik mijn branden
de wierookstokje.
De Japanners bezien het vanuit hun
ooghoeken zonder iets te laten blij
ken. Maar 't is voelbaar dat zij mijn
daad appreciëren. Ik brand wierook
op de graven van zevenendertig
dolende riddels, die harakiri pleeg
den. Wie mij dit ooit in het verle
den zou hebben voorspeld zou ik
voor gek versleteit hebben. Van
daag doe ik het. Niet zonder ont
roering.
Ik weet het goed dat de lezer
mij tot hier toe maar moeilijk
volgen kan. Hij kent dan ook
waarschijnlijk de geschiedenis van
deze zevenenveertig harakiriple-
gers niet. Zij behoren tot de meest
bewonderde figuren van Japan,
men beziet ze als heiligen of half
goden. Ieder kind kent hun ge
schiedenis. Rond nieuwjaar worden
hun lotgevallen in het kaboekithe-
ater ten tonele gebracht en dat
kaboekispel is in Tokio een evene
ment gelijkwaardig aan dat van de
Gijsbrecht in Amsterdam - met dit
verschil dat dit kaboekispel de
toeschouwer even sterk ontroert
als de Gijsbrecht hem verveelt en
dat het eerste stuk voor de Japan
ner een bron vann geluidloze tranen
is, terwijl het laatste voor de Am
sterdammer meestal aamleiding is
voor nauwelijks onderdrukt ge
geeuw. Waarom? Als men dat be
rijpt, begrijpt men de Japanse
ziel. De geschiedenis van de ze
venenveertig dolende ridders is zo
Japans dat de kennis ervan meer
bijdraagt tot de kennis van het
Japanse volk dan alle boekwerken
die door westerlingen over dit
volk geschreven werden.
Het is daarom noodzakelijk dat
wij deze geschiedenis iets uitvoeri
ger verhalen- Want wij zijn er
zeker van dat hij, die deze ge
schiedenis kent, de sleutel bezit tot
het geheim van de veelbesproken
Japanse industriële revolutie.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM/BREDA Het tien
punten-programma van de Black
Panther Party in de Verenigde Sta
ten is ook best van toepassing op
Nederland. Vandaar dat de Black
Panther-actie, die dit komende week
end in heel Europa wordt georgani
seerd niet alleen een solidariteitsactie
is. In de problematiek van de Ameri
kaanse negers herkent men de pro
blematiek van alle onderdrukte groe
pen.
Wat Nederland betreft zullen niet
alleen in Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag demonstraties plaatsvin
den, maar ook in steden als Utrecht,
Gouda, Delft en Breda. In de laatste
stad wordt een straatdemonstratie op
touw gezet door de Bredase werk
groep leger, leerlingen van de sociale
academie en belangstellenden. Zater
dagmiddag om twee uur wordt in De
Veste een Black Panther-film ge
draaid, waarna een straatdemonstra
tie volgt (rond half vier) in de bin
nenstad.
Zevenentwintigduizend pamfletten
worden deze week uitgedeeld bij
scholen, fabrieken en werkplaatsen
en zaterdagmiddag in de binnenstad.
Daarin wordt opgeroepen tot solida
riteit met de onderdrukte neger.
Daarin wordt Ook een link gelegd
naar het eigen land, waar de proble
men evengoed voorkomen, zij het
wat meer versluierd. De organisato
ren hopen iedereen duidelijk te kun
nen maken, waar het uiteindelijk om
gaat.
De tien Black Panther-punten zeg
gen het zo: „Wij willen vrijheid. Wij
willen de macht hebben zelf te be
palen wat er met de zwarte gemeen
schap gebeurt. Wij willen werk voor
al onze mensen. Wij willen een ein
de maken aan de diefstal vam de ka
pitalisten van onze zwarte gemeen
schap. Wij willen fatsoenlijke huizen,
(ADVERTENTIE)
aanv. nw, leerjaar 13 juli 1970
Oostzeedijk 232-242 lel. (0101138129
DEN HAAG (ANP) Omstreeks
75 miljoen werd in twintig jaar op
gebracht voor de kankerbestrijding.
Vorig jaar werd een record geboekt:
de inkomsten bedroegen toen
10.409.862,59. In dit bedrag is een
som van 3.790.699,97 begrepen aan
erfstellingen en legaten.
Dit blijkt uit het financieel over
zicht over 1969 van de Nederlandse
Vereniging tot steun aan het konin
gin Wilhelmmafonds voor de kanker
bestrijding. Het uiteindelijke batig
saldo over vorig jaar beliep ruim
8,7 miljoen. Het werd overgedra
gen. aan de stichting „Ko-ningin Wil-
helminafonds". Uit het jaarverslag
blijkt, dat de belangstelling voor de
vereniging stijgt. Eind 1969 telde de
vereniging rond 16.500 leden meer
dan een jaar tevoren. Daarmee was
het ledenbestand op 391.000 geko
men.
geschikt voor menselijke wezens. Wij
willen een onderwijs voor onze men
sen dat de dekadente Amerikaanse
maatschappij duidelijk maakt. Een
opvoeding die onze echte geschiede
nis en onze rol in de huidige maat
schappij leert. Alle zwarte mensen
moeten vrijheid van dienstplicht heb
ben. Wij willen een ogenblikkelijk
einde aan het politiegeweld en de
moord op zwarte mensen. Wij willen
vrijheid voor al de zwarte mensen
die in de gevangenis zitten. Wij wil
len een eigen zwarte jury voor onze
mensen die voor het gerecht komen,
zoals vastgelegd in de grondwet van
de USA. Wij willen land, brood, hui
zen, onderwijs, kleren, recht en vre
de. En ons belangrijke politieke doel:
een volksstemming onder toezicht
van de Verenigde Naties in de hele
zwarte kolonie, waaraan alleen zwar
ten mee kunnen doen, met het doel
vast te stellen hoe de zwarte mensen
hun nationale toekomst zien".
Het klinkt in Europese oren alle
maal erg redelijk. Wie echter zijn
licht op steekt bij instellingen als de
Vrijheidsschool (Rozenstraat 6 Am
sterdam) kan er achter komen, dat
het zwarte recht in het blanke Ame
rika verre van een vanzelfsprekend
heid is. Vandaar de solidariteitsacties
in Europa, juist in dit weekend, waar
in weer enkele processen beginnen
tegen leiders van de Black Panther-
beweging.
AMSTERDAM (ANP) In de
algemene vergadering van aandeel
houders in de N.V. Internationale
Gewapend Beton-Bouw te Breda is
er, wat de winstvooruitzichten be
treft, op gewezen, dat IGB even
als vele andere aannemingsmaat
schappijen bij de winstbereke
ning in beginsel eerst resultaten aan
de verlies- en winstrekening laat
toekomen, nadat de betrokken wer
ken geheel zijn beëindigd. Verliezen
daarentegen worden onmiddellijk
ten laste van de resultaten gebracht,
ofwel in bijzondere gevallen
ten laste van de voorziening risico
werken.
Dit, overigens conservatieve, sys
teem van winstberekening brengt
mee, dat de uitkomsten zoals deze
blijken uit de verlies- en winstreke
ning, kunnen afwijken van het zoge
naamde industriële resultaat. De tij
delijke daling van de orderporte
feuille van IGB in het jongste verle
den veroorzaakte een daling van het
industriële resultaat beneden de
vennootschappelijke resultaten, zoals
die in de verlies- en winstrekening
tot uitdrukking komen. De orderpor
tefeuille ligt thans ca. f 60 miljoen
hoger dan vorig jaar.
Naar aanleiding van een vraag in
verband met recente concentraties
in do aannemerswereld werd mede
gedeeld, dat in de loop van dit jaar
klaarheid zal worden verkregen
over de vraag of het mogelijk is de
„6-construct"-groep om te vormen
•tot een homogeen concern. Schaal
vergroting in het aannemingsbedrijf
wordt ook door de leiding der IGB
noodzakelijk geacht.
Kom een uurtje
pruiken passen in
Terli Haarboetiek.
Terli toont u de
mooiste pruiken
van Europa. Werk
van puike pruiken
makers. Hele, halve
of drie-kwart prui
ken van echt haar
in elke kleur. Hele
maal of gedeeltelijk
handgeknoopt.
Sluik, golvend, kort,
lang modern,
klassiek.Voor elke
vrouw heeft Terli
een opwindende
modepruik.
Kom vrijblijvend
kijken en passen.
U moet het gezien
hebben.
haarboetiek
Veemarktstraat 52 Breda
Geopend van 9 tot 1 en van
2 tot 6 uur.
's Maandags gesloten
Carla:
Een pruik met brede
geknoopte rand.
Voor elke gelegenheid en elke
leeftijd.
Het schouderiange haar is de
droom van bijna iedere vrouw.
prjjs 250,-
Ook verkrijgbaar met
geïmplanteerde scheiding,
prijs 295,-
ZWOLLE (ANP) De directie
van Scania-Vabis Nederland n.v.
heeft, in overleg met de raad van
commissarissen, besloten de naam
van het bedrijf te wijzigen in Saab-
Scania Nederland n.v.
BRUSSEL (ANP) in de eerste
vier maanden van dit jaar zijn er in
de Antwerpse haven 392 schepen
meer binnengelopen dan in de over
eenkomstige periode in 1969, name
lijk 6309 schepen tegen 5927 vorig
jaar. Het tonnage der binnengelopen
schepen steeg met 1.220.974 bnt.
VOÏT&ANGERSACTII '70
(Van een onzer verslaggeefsters)
DEN HAAG In 1968 stierven 589 voetgangers ten
gevolge van een aanrijding. In dat jaar werden 47 voet
gangers op zebrapaden doodgereden, waarvan 6 kinderen
beneden 8 jaar en 35 mensen van 65 jaar en ouder. Bui
ten de bebouwde kom bedroeg het aantal dodelijke
slachtoffers onder de voetgangers 225, waarvan 67 kinde
ren beneden de acht jaar. Binnen de bebouwde kom was
het aantal doden onder voetgangers 364. Hiervan waren
107 kinderen jonger dan acht jaar.
Men kan deze cijfers ongeveer met vijftien vermenig
vuldigen om het aantal gewonde kinderen te leren ken
nen, De voornaamste oorzaak was „plotseling de rijbaan
oplopen", gevolgd door „tussen of van achter geparkeer
de auto's oversteken of de weg oplopen". Een fout, waar
bestuurders ernstig rekening mee moeten houden.
Op deze cijfers is de Voetgangersactie '70 gebaseerd.
Op 1 juni wordt gestart onder de titel „Mensen maken
foutenhou daar rekening mee". Men heeft gemeend
niet op verkeersregels te moeten hameren bij deze actie,
maar de mensen nog eens met de neus op een aantal
dagelijks terugkerende fouten in het verkeer te drukken.
Door middel van een aantal tv-spots worden situaties
belicht, die de meeste ongelukken met dodelijke afloop
veroorzaken. Daarna laat men zien hoe het wél moet.
De spots komen vanaf 1 juni wekelijks op de tv, tot een
totaal van 34 is bereikt.
(ADVERTENTIE)
Let op de leeuw op het
pakje. Dan pas bent u
zeker van echte
Ceylon thee -
de fijnste thee
ter wereld..
THUERE
CO-OP
TEN HAVE
ALBERT HEIJN
SIMON DE WIT
K fi
FOUR FINE CEYLON TEAS ill
TIKTAK
SPAR