„Film te zelden op lesroosters OOK BOEK VAN SJECHISCH DRAMA „UIT BEREKENING" SiSi tomaat 5smann Wat al die Zonnige Landen missen: de Beemster, Walcheren, Friese meren en 'kaas uit't vuistje'. Tijdelijk eesmanN k- NICK CRAMA wil camera s voor scholieren cassis I Pf ra nöl «itomaat liedt keuze uit :elijk in te Beeldverhalen Bioscoopbond TROS haalt liedjes van songfestivalplank NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: de jam voor mannen ZWAARDEMAKER 24 GE' 5. 4r zijn wat uw root. Piekfijn ogische de wolwas. sr de (waarmee u bmatiseren an deze utomaat zijn hoog. Dit alles room Dreesmann. it en voordeel. NICK CRAMA is een jonge cineast-filmproducent. Hij woont in Den Haag, maakte onder andere de CRM-subsidiefilms „De mooiste tijd" (documentaire over middelbare schooltijd), de documentaire „De Hoge Veluwe", „Het Oponthoud" (korte speelfilm naar een scenario van Hubert Lampo), „Het Fotoportret" (korte semi-doeumentaire naar aanleiding van de expositie van dezelfde naam in het Haagse Gemeen temuseum). Vorig jaar maakte hij samen met Fons Rademakers en Nikolai van der Heyde een studiereis naar Tsjechoslowakije. Een rap port over de filmsituatie daar gaat opdrachtgever CRM binnenkort uitgeven. Naast deze pure cineastische bezigheden geeft Nick Crama in totaal zes lesuren film per week op twee middelbare scholen (Was senaar en Oegstgeest). Omdat het vak „film" tamelijk uniek is op het programma van de middelbare scholen en omdat Nick Crama hier zeer specifieke ideeën over heeft zochten wij hem op, om iets meer te weten te komen over het hoe en waarom en over de mogelijkheden van films binnen het onderwijs. Op do foto ziet u Nick Crama bezig met een klas van Het Rijkslands Lyceum in Oegstgeest. De foto werd gemaakt door een leerling van dezelfde klas. (Van onze showredacteur.) DEN HAAG „Het is voor mij een duidelijke zaak dat het vak „film" ingevoerd moet worden in het hele onderwijs. Op de eerste I plaats is film namelijk een medium dat zeer dicht bij de maatschap pij staat en toch de creativiteit stimuleert. Op de tweede plaats staan we aan de vooravond van een audio-visuele tijdperk (McLu- I han) en is het dus zaak om de mensen van het begin af aan te be- I trekken bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschil- I lende audio-visuele media, waarvan de film na de televisie het meest I belangrijke en meest aansprekende is." Uitlatingen van filmleraar Nick Crama. Hoewel het filmonderwijs I op middelbare en andere scholen nog steeds in de kinderschoenen Istaat hoopt hij toch dat binnen niet al te lange tijd van de kant van I de betreffende autoriteiten meer aandacht aan film binnen het on- I derwijs besteed gaat worden. „Op veel scholen wordt muziekon- Iderwijs gegeven, maar op hoeveel ■scholen wordt iets verteld over pop- limiziek? Op heel veel scholen zijn Itekenen en handenarbeid nog steeds Itae-vakken. Nog steeds bots je ■overal tegen een verouderd cultuur- Ibeeld aan. Door middel van fotogra- en film kaïn daar versneld ver- |andering in gebracht worden." Vooral in het projectonderwijs kan jde fotografie en de film een kataly serende plaats innemen. Een klas lgaat een week ergens naar toe, intern Iviewt mensen, maakt tekeningen, be- Istudeert bepaalde onderwerpen, het.- allemaal mee terug genomen [wordt naar school waar dan meestal een tentoonstelling aan de week, het [project gewijd wordt. Het is duidelijk dat het werk bij [dit voorbeeld niet alleen veraange naamd wordt door vam camera's ge bruik te maken, maar ook wordt men |op die manier vanzelf zeer direct met [zijp neus op het onderwerp gedrukt." ,Hoe geef je in de praktijk je les- Jjenlr LVoordat je die leerlingen films laat maken vertel je ze iets over film, laat je ze voorbeelden zien, zoals ie dere filmer steeds leert filmen door eerst films te zien. Kijk bijvoorbeeld maar naar Truffaut, de vader van de Nouvelle Vague, die heeft leren fil men door in de bioscoop te gaan zit ten. Ik probeer in mijn lessen altijd naar een climax toe te werken; het maken van een filmpje. En je werkt op een school per schooljaar, dus be gin je eind augustus en eindig je in mei. Op de ene school werk ik met klassen, op de andere met leerlingen die uit verschillende klassen komen. Het accent ligt op het groepswerk. Alles gebeurt samen. Zo zit er ook nog een modern pedagogisch kantje aan de zaak. Wat betreft die film. De scenariootjes worden gezamenlijk in elkaar gevogeld, het onderwerp zit meestal in de directe omgeving van de leerlingen. Het is natuurlijk zo dat door een bepaalde kern cinegekken het meeste werk verzet wordt. Dat heb je altijd overal. Die gaan na schooltijd of ijl de vakanties door. „Is het niet, verstandiger om meer aandacht aan de theorie te beste den, aan de stromingen in de cine matografie Cineasten worden het toch niet allemaal." „Dat is waar. Er is maar een zeer klein percentage dat later doorgaat in de film. Bovendien is een argu ment om meer aan de theorie te doen, dat op die manier het vak als zodanig beter ingepast kan worden in het budget van de verschillende scholen. Op de meeste scholen is filmonderwijs namelijk niet mogelijk omdat er domweg geen geld voor is. Waarom alleen film en geen foto grafie „Oh, dat had ik nog niet verteld. Het is inderdaad zo dat de mensen via de fotografie tot de film gebracht kun nen worden. En dat doe ik in mijn lessen ook. Fotografie is directer en sneller. Ik ben van plan om te gaan werken op die manier van de Bel gische leraar André Delvaux. Die laat zijn leerlingen beeldverhalen maken van dia's of foto's. Hij geeft de jongens een camera in de hand, liefst een volautomatische zodat ze zich volkomen kunnen concentreren op de te fotograferen werkelijkheid en legt ze ondertussen wat uit over camerastandpunt, weersomstandighe den, licht en vooral over het onder werp. Hoe je dat het best tot zijn recht kunt laten komen. Door foto grafie op de scholen te gaan onder wijzen heb je trouwens ook een veel zichtbaarder en groter praktisch re sultaat. Wie fotografeert er nou te genwoordig niet. Iedereen is zo lang zamerhand in het bezit van een ca mera, al is het alleen maar om va kantiekiekjes mee te schieten. Ik ge loof dat het nodig is om de mensen ;V>eel meer te overtuigen van de mo gelijkheden van de fotografie. De mensen kennen de mogelijkheden niet. Ze gaan naar een tentoonstel ling van World Press Photo en zeg gen bij zichzelf: „Nou, daar kom ik toch nooit aan toe. Daar moet je zul ke dure spullen voor hebben." Het is echter zo dat met de een voudigste camera's de beste opnames te maken zijn. Als ze maar een paar basisoegrippen kennen, en een beetje gestimuleerd worden om creatief te zjjn. Kijk, bij tekenen of welke an dere beeldende kunst dan ook, is ta lent nodig om je er goed in te kun nen ontplooien. Ik wil niet zeggen dat dat bij fotograferen of filmen niet het geval is, maar de techniek is veel eenvoudiger en dus kunnen meer mensen zich er mee bezighouden. Bo vendien is het voordeel van fotogra feren dat er altijd een sterke vorm van herkenning inzit. Zonder dat er super-artistieke platen geschoten hoe ven te worden is het mogelijk om te zeggen: „Kijk, dat heb ik gemaakr. Daar staat Jantje en zie je die lucht of weet ik veel." En als het daarbij dan mogelijk is om de mensen te leren dat er in de meest ordinaire familieportretjes nog net iets in te leggen is zodat het creatief genoemd kan worden, dan zijn we waar we wezen moeten." „Bots je vaak tegen niet-begrij pende schoolautoriteiten aan „Op de scholen waar ik werk heb ik niet zoveel last uiteraard. Maar er zouden veel meer scholen moeten ko men die zich er voor gaan interesse ren. Een ander punt is wel dat er nog weinig medewerking wordt verleend door diverse instellingen. Zo lijkt het erop dat de Nederlandse Bioscoop bond voor niets anders oog heeft dan voor het verzinnen van de meest on mogelijke titel vertalingen van bui tenlandse films. Films voor vertoning aan scholen geven kan alleen als ze tien jaar oud zijn. Ook de toegangs prijzen voor de bioscopen zijn voor de meeste jongeren veel te hoog. Je zou toch zeggen dat die bond erbij gebaat moet zijn aan de basis reeds een goed publiek te kweken." „Hoe reageren de leerlingen zelf?" „Die zijn erg enthousiast. Natuurlijk bereik je niet iedereen meteen hele maal. Er zijn er altijd een aantai die de rest. mee moeten trekken. Dan is er een grote groep die het allemaal te lang duurt, die te weinig direct re sultaat zien. Dat komt in de eerste plaats omdat het aantal lesuren zo gering is en in de tweede plaats ligt het ook wel aan de trage procedure bij de verschillende ontwikkelcen trales. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je in de ene les de opnamen maakt en dan in de volgende de re sultaten kan laten zien. Helaas lukt dat bijna nooit. Een oplossing is na tuurlijk om erg korte films te maken. Op de manier van televisiespots. Vijftien, tot dertig seconden bijvoor beeld. Je staat er versteld hoeveel je in zo korte tijd in beeld kunt bren gen." „Hoe wil de film integreren in de rest van het lesrooster „Film is voor een belangrijk deel registreren van wat er direct om je heen gebeurt. Integratie is dus niet zo moeilijk. Je kunt allerlei zaken die in de schoolwereld spe len audio-visueel verbeelden. Communicatie is trouwens ook een kreet die erop geplakt kan worden. Door middel van film kun je de mensen vaak op een aansprekender manier bewust maken van wat er gaande is." (ADVERTENTIE) Wie in eigen land blijft met vakantie hoeft helemaal niet jaloers te zijn. Nederland zit boordevol schoonheid-en de meesten van ons hennen er maar een partje van. Je kunt hier tien vakanties lang ontdek kingen doen als je wilt: goed koop, zonder eindeloos gereis en in je moers taal.'t.Is wel raar dat 'kaas uit't vuistje' niet als bezienswaardigheid in alle reisgidsen staat. Want er is geen ander land waar je je kunt veroorloven zo royaal te zijn met die Gouden Glorie. Gewoon happekee,hët mes erin en zo'n ferm brok onder de zon. Geweidigi VARA-T.V. zendt momenteel Tsjechoslowaakse feuilleton t',Jan "Uit berekening" zijn in- tadels twee van de zes delen I raaid. Voor de liefhebbers van pe Peyton Place-achtige fami- ï'egeschiedenis, in het decor van Len 'n feite allesbehalve onbe- m stuk Tsjechische historie, dat f mi®scllieh goed te weten, Li-i is gebaseerd op het IJ' ^uuge boek van Vladimir L.' ^t boek is onlangs in een L ®rlar>dse vertaling verschenen I - "e Geïllustreerde Pers N.V Haa"lnt"3)' Het kost f 3,65 en is, L meen' noS goedkoper voor tpi;i]nees PP dames- en andere lv ij°ort'ge bladen van deze paard r 's ^et 00^ ®ePlastiIiceerde omslag 'tanova gezichtje van Gabriela s biza had me al enige tijd de nodige tegenzin opgewekt. Tot het lezen van een dergelijk boëk kom je dan als je enige tijd verplicht op je rug ligt door ziekte. Je hebt dan toch niets anders te doen. Het moet gezegd: de omslag van het boek is waarheidsgetrouw. Een historische familieroman, met nadruk op familieroman. Je moet niet denken dat in dit boek erg veel duidelijk gemaakt wordt over de geschiedenis van Tsjechoslowakije. Dat zou toch een gerechtvaardigd verlangen kunnen zijn in deze tijd. De argeloze lezer krijgt alleen de indruk dat er in dat gebied zoiets aan de hand geweest is als een Oostenrijks-Duitse overheersing en een soort vrijheidsstrijd. Verder gaat het over de omwenteling, die de spoortrein teweeg bracht onder het vrachtvervoer met paard. Maar dat is niet typisch Tsjechisch. Dat de film in de Du'ocek-tijd in Tsjechoslowakije gemaakt is en nu njiet meer over de grens komt (de VARA had de film al geruime tijd in de kast liggen) zegt iets van de sfeer van het boek. In de milieu- Gabriela Vranova als Liza tekening zit wel een flard vrijheids verlangen (en dat is momenteel ta boe) en onderlinge verhoudingen binnen het land. Het zwaarste ac cent krijgt echter de familiegeschie denis, waarin onder meer uit bere kening gehuwd wordt, waarin twee huwelijken (wie kijkt weet welke) de grote lijn bepalen en een tragi sche ontwikkeling krijgen. Maar ik zal er niet meer over zeggen; niet alleen om het lekker spannend te houden op de t.v. Het t.v.-spel gaat met zevenmij Is-laarzen door het boek heen of breidt details nogal uit. Degene, die het daarna allemaal nog een-s haarfijn over wil doen moet dit boek dan maar lezen. Maar wie meer over de geschiedenis (in derdaad steeds veelbewogen) van het Tsjechische volk wil weten kan beter uitzien naar andere lectuur. HENK EGBERS (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Er zijn destijds bij de voorronde van het songfesti val in Amersfoort door 10 artiesten niet minder dan 30 liedjes gezongen, waaruit tenslotte Waterman van Pieter Goeman ietwat omstreden als winnaar tevoorschijn is gekomen. TROS-radió regisseur Piet Daal- huisen heeft thans een idee, waar mee hij reeds heel lang rondliep, kunnen realiseren. Op 29 april heeft hij een televisie-reportage gemaakt van 8 van de liedjes, welke de finale niet haalden, maar volgens hem toch net iets te veel kwalteit hadden om verder maar vergeten te worden. Rosita Bloom was wegens contractuele verplichtingen elders en Tony Anderson werd door een keel aandoening uitgeschakeld. De andere finalisten maakten onder regie van paul Boots een programma dat gevat is in het beeld van een radio-opna me. Het commentaar wordt gespro ken door Ed Lautenslager. Het pro gramma duurt 30 minuten en is te zien om vijf voor tien op Nederland 1 op 25 juni. KURT VONNEGUT JR. geboren in 1922, is een van Amerikas meest opvallende SF-schrijvers. Als zovelen van de moderne scien ce fiction auteurs spreekt hij met grote kennis van zaken, niet ver wonderlijk, als men nagaat dat Vonnegut biochemie, antropologie en werktuigkunde studeerde. Zijn eerste boek „Players piano", dat reeds uit 1952 dateert, is nu ook in het Nederlands vertaald onder de titel „De grote pianola". Hierin toont hij een vrijblijvende toe komstvisie, die eventueel verwe zenlijkt zou kunnen worden als de vooruitgang minder geslaagde we gen zou inslaan. In het geval van „De grote pia nola" is dit de automatisering, tot het absurde doorgevoerd. Toen het boek werd geschreven stond de electronica nog vrijwel in de kin derschoenen: transistors, microcir cuits en vele andere uitvindingen die het electronisch schakelen mo gelijk maken, bestonden toen nog niet. Vandaar wellicht, dat Vonne gut zich de automatisering voorna melijk als een mechanisering voor stelt. Toch is hij erin geslaagd de verhouding mens-machine op aan vaardbare wijze te verwerken, waardoor hl dit SF-boek het ac cent minder ligt op science dan op fiction. TH. V. D. THAK Kurt Vonnegut: De grote piano la - Meulenhof SF-serie no. 26 f 5.-. (ADVERTENTIE) NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. VPRO 19.04 HET AFSCHUWELIJKE, BIZARRE EN ONGELOOF LIJKE AVONTUUR VAN MONSIEUR TêTE (kleur) Animatiefilm vain Jam Lènica en Henri Cruel, m.m.v. Eugène Iooesco. 19.25 WERELD OP WIELEN (kleur) Presentatie vain Fred van de Vlugt met o.m. het testen vain een auto. 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20.20 BERICHTEN UIT DE SAMEN LEVING 20.30 GERTRUD Film van de Deense regisseur Carl Theodor Dreyer. De rol prent behandelt het leven vatn een vrouw uit de gegoede Deense burgerstand vam vóór de Eerste Wereldoorlog, die droomt vam een volwaardige liefdesverhouding. 22.30 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 22.35 SLUITING NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. 19 04 SCALA 19^30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. TROS 20.20 OUD-INTERNATIONALS- VOC Samenvatting vam de jubileum voetbalwedstrijd van VOC uit Rotterdam tegen de oud-inter- nationails, zaterdag jj. ge speeld. 20.40 „SCHIPHOL INTERNATIO NAL AIRPORT" (kleur) Documentaire over 50 jaar KLM met een blik op de ont wikkeling vam de luchtvaart, waarin de Nederlanders een vooraanstaande rol hebben ge- spficld 20.55 DE ZÉVEN ZEEëN (kleur) Deze zevende en laatste afle vering van de serie brengt beelden op de buis van de In dische Oceaan. 21.45 DR. JOSEPH GOEBBELS Documentaire over Goebbels, de minister van Volksvoorlich ting en Propaganda van Hit- Iers „Duizendjarige Duitse Rijk", dat echter maar enkele jaren heeft stand gehouden. 22.30 HUMANISTISCH VERBOND 23.10 JOURNAAL 23.15 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 JONGER DAN JE DENKT 19.35 POLITIEKE TRIBUNE De Partij voor Vrijheid en Vooruitgang 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY Tv-feuilleton met Robert Young, James Brolin en Elena Verdugo. 21.15 GEZAG IN DE OPVOEDING 22.45 NIEUWS en 15.00 SCHOOLTELEVISIE NIEUWS L'cCRAN MAGIQUE CHRISTENEN IN HET SOCIALE LEVEN PLUM PLUM ?A VOUS ARRIVERA DEMAIN CONTACTS - VEILIGHEID OP DE WEG JOURNAAL HANTISE Film van George Cukor, met Charles Boyer en Ingrid Berg man. LE CARROUSEL AUX IMAGES Nieuwe films, gepresenteerd door Sélim Sasson JOURNAAL 14.30 18.35 18.40 18.55 19.25 19.30 19.55 20.00 20.30 22.10 22.55 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. 20.30 RENDEZ-VOUS MET KURT BÖHME 21.30 EXTRA REPORTAGE (kleur) Vanuit Kassei over de ontmoe ting tussen Willy Brandt en Willi Stoph. 22.30 JOURNAAL (kleur) 22.35 DE BENDE VAN TERREUR 0.05 JOURNAAL MET COMMENTAAR (kleur) Aansluitend: weerbericht. 19.45 HEUTE (kleur) Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 VERGEET MIJ NIET (kleur) Aansluitend: kort nieuws. 21.00 REPORTAGE UIT KASSEL 21.30 DE FOLIES BERGèRES (kleur) Reportage tg.v. het 100-jarig bestaan van dit re vuetheater. Medewerkenden Josephine Baker, Mistinguett, Yvonne Printemps en Maurice Chevalier. 22.00 JOURNAAL EN WEERBERICHT (kleur) Aansluitend: reportage uit Kassei. Commentaren van de internationale persconferentie. Donderdag 21 mei HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. Bariton en piano: moderne liederen; II Gau- deamus Kwartet: moderne muziek; III. Fluit en piano: moderne muziek. 14.30 't Is Historisch, programma over geschiedenis. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 Sans Rancune: platenprogramma. 17.30 „O", een rondje radio, jeugdpro gramma. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal- Politie ke Partijen: 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. AVRO: 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensemble en licht orgelspel. 19.00 Stereo: Big Band Beat: The Skymasters: moder ne muziek. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel. AVRO: 20.25 Radio Kamer orkest en zangsoliste: klassieke en moderne muziek. 20.40 1984, Hoor spel. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelin gen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Rot terdam C'70: dansmuziek. 23.20 Ste reo: Piamoduo: semi-klassieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd programma (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 13.30 Nieuws. 1241 Hier en Nu, actuali teiten). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.25 Stereo: Se mi-klassieke kamermuziek (opn). 15.00 Middagdienst. NOS: 15.30 Ste reo: Skivatoon: informatie over nieuwe langspeelplaten. (16.0016.03 Nieuws). 16.15 Meer over minder: programma met meer informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. NCRV: 17.45 Hier en Nu: sportactualiteiten. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: gewijde koorzang en fanfare muziek. 18-30 Nieuws. 18.41 Hier en Nu, actualiteiten. '19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Ontvoerd!, radio spel voor de zomeravond. 21.00 Stereo: Promenadeorkest: amuse mentsmuziek. 21.30 Bond van Chr. Oranje-Verenigingen 60 jaar, repor tage. 21.50 Kerkorgelconcert: oude muziek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair dagoverzicht. 22-50 Onvoorzien: licht muziekprogramma met actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM Hl 240 M EN FM NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop - slick: programma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en countrymu- ziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 IORRRrrr pop-magazine. 17-00 Nieuws. 17.02-18.00 Draaijijof- draaiik: verzoekplatenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 2.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklap per en SOS-berichten voor de schip pers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00- 15-03 Nieuws). 15.30 Amusements muziek. (Tussen 15.45 en 16.45 Wielrennen: Ronde van Italië). 16,00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 16.15 Programma voor de oudere luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.28 Paardesport- uitslagen. 18.30 Franse les. 18.33 Lichte muziek. 18.35 Wegwijs we zen. 18.40 Intermezzo. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte mu ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek- 19.45 Politieke uitzending. 19.55 Lichte muziek. 20.10 Boekbespre king. 20.25 Lichte muziek. 20.30 Hoorspel. 21.53 Lichte muziek. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00 Nieuws)- 23.40-23.45 Nieuws. Vrijdag 22 mei HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och tendgymnastiek 7.20 Lichte gram- mofoonmuziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: Oude en moderne muziek (opn). (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Viool en piano: mo derne muziek. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM H 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le vende woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging. 8.00-8.10 Nieuws) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade: klassieke muziek (gr. en opn.), 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11-55 Mededelingen. HILVERSUM 1X1 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. NOS: 11.03 De Felix Meur- ders Show. (ADVERTENTIE) NEEMT VAKER zonder kleurstof en conserveermiddel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21