„Film te zelden op lesroosters
OOK BOEK VAN
SJECHISCH DRAMA
„UIT BEREKENING"
SiSi
tomaat
5smann
Wat al die Zonnige Landen
missen: de Beemster,
Walcheren, Friese meren en
'kaas uit't vuistje'.
Tijdelijk
eesmanN
k-
NICK CRAMA wil
camera s voor scholieren
cassis
I
Pf
ra
nöl
«itomaat
liedt keuze uit
:elijk in te
Beeldverhalen
Bioscoopbond
TROS haalt liedjes
van songfestivalplank
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
de jam
voor
mannen
ZWAARDEMAKER
24
GE'
5.
4r zijn
wat uw
root. Piekfijn
ogische
de wolwas.
sr de
(waarmee u
bmatiseren
an deze
utomaat zijn
hoog. Dit alles
room Dreesmann.
it en voordeel.
NICK CRAMA is een jonge cineast-filmproducent. Hij woont in Den
Haag, maakte onder andere de CRM-subsidiefilms „De mooiste tijd"
(documentaire over middelbare schooltijd), de documentaire „De Hoge
Veluwe", „Het Oponthoud" (korte speelfilm naar een scenario van
Hubert Lampo), „Het Fotoportret" (korte semi-doeumentaire naar
aanleiding van de expositie van dezelfde naam in het Haagse Gemeen
temuseum). Vorig jaar maakte hij samen met Fons Rademakers en
Nikolai van der Heyde een studiereis naar Tsjechoslowakije. Een rap
port over de filmsituatie daar gaat opdrachtgever CRM binnenkort
uitgeven. Naast deze pure cineastische bezigheden geeft Nick Crama
in totaal zes lesuren film per week op twee middelbare scholen (Was
senaar en Oegstgeest). Omdat het vak „film" tamelijk uniek is op het
programma van de middelbare scholen en omdat Nick Crama hier
zeer specifieke ideeën over heeft zochten wij hem op, om iets meer te
weten te komen over het hoe en waarom en over de mogelijkheden
van films binnen het onderwijs. Op do foto ziet u Nick Crama bezig
met een klas van Het Rijkslands Lyceum in Oegstgeest. De foto werd
gemaakt door een leerling van dezelfde klas.
(Van onze showredacteur.)
DEN HAAG „Het is voor mij een duidelijke zaak dat het vak
„film" ingevoerd moet worden in het hele onderwijs. Op de eerste
I plaats is film namelijk een medium dat zeer dicht bij de maatschap
pij staat en toch de creativiteit stimuleert. Op de tweede plaats
staan we aan de vooravond van een audio-visuele tijdperk (McLu-
I han) en is het dus zaak om de mensen van het begin af aan te be-
I trekken bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschil-
I lende audio-visuele media, waarvan de film na de televisie het meest
I belangrijke en meest aansprekende is."
Uitlatingen van filmleraar Nick Crama. Hoewel het filmonderwijs
I op middelbare en andere scholen nog steeds in de kinderschoenen
Istaat hoopt hij toch dat binnen niet al te lange tijd van de kant van
I de betreffende autoriteiten meer aandacht aan film binnen het on-
I derwijs besteed gaat worden.
„Op veel scholen wordt muziekon-
Iderwijs gegeven, maar op hoeveel
■scholen wordt iets verteld over pop-
limiziek? Op heel veel scholen zijn
Itekenen en handenarbeid nog steeds
Itae-vakken. Nog steeds bots je
■overal tegen een verouderd cultuur-
Ibeeld aan. Door middel van fotogra-
en film kaïn daar versneld ver-
|andering in gebracht worden."
Vooral in het projectonderwijs kan
jde fotografie en de film een kataly
serende plaats innemen. Een klas
lgaat een week ergens naar toe, intern
Iviewt mensen, maakt tekeningen, be-
Istudeert bepaalde onderwerpen, het.-
allemaal mee terug genomen
[wordt naar school waar dan meestal
een tentoonstelling aan de week, het
[project gewijd wordt.
Het is duidelijk dat het werk bij
[dit voorbeeld niet alleen veraange
naamd wordt door vam camera's ge
bruik te maken, maar ook wordt men
|op die manier vanzelf zeer direct met
[zijp neus op het onderwerp gedrukt."
,Hoe geef je in de praktijk je les-
Jjenlr
LVoordat je die leerlingen films laat
maken vertel je ze iets over film,
laat je ze voorbeelden zien, zoals ie
dere filmer steeds leert filmen door
eerst films te zien. Kijk bijvoorbeeld
maar naar Truffaut, de vader van de
Nouvelle Vague, die heeft leren fil
men door in de bioscoop te gaan zit
ten.
Ik probeer in mijn lessen altijd
naar een climax toe te werken; het
maken van een filmpje. En je werkt
op een school per schooljaar, dus be
gin je eind augustus en eindig je in
mei. Op de ene school werk ik met
klassen, op de andere met leerlingen
die uit verschillende klassen komen.
Het accent ligt op het groepswerk.
Alles gebeurt samen. Zo zit er ook
nog een modern pedagogisch kantje
aan de zaak. Wat betreft die film. De
scenariootjes worden gezamenlijk in
elkaar gevogeld, het onderwerp zit
meestal in de directe omgeving van
de leerlingen.
Het is natuurlijk zo dat door een
bepaalde kern cinegekken het meeste
werk verzet wordt. Dat heb je altijd
overal. Die gaan na schooltijd of ijl
de vakanties door.
„Is het niet, verstandiger om meer
aandacht aan de theorie te beste
den, aan de stromingen in de cine
matografie Cineasten worden het
toch niet allemaal."
„Dat is waar. Er is maar een zeer
klein percentage dat later doorgaat
in de film. Bovendien is een argu
ment om meer aan de theorie te
doen, dat op die manier het vak als
zodanig beter ingepast kan worden in
het budget van de verschillende
scholen. Op de meeste scholen is
filmonderwijs namelijk niet mogelijk
omdat er domweg geen geld voor is.
Waarom alleen film en geen foto
grafie
„Oh, dat had ik nog niet verteld. Het
is inderdaad zo dat de mensen via de
fotografie tot de film gebracht kun
nen worden. En dat doe ik in mijn
lessen ook. Fotografie is directer en
sneller. Ik ben van plan om te gaan
werken op die manier van de Bel
gische leraar André Delvaux. Die
laat zijn leerlingen beeldverhalen
maken van dia's of foto's. Hij geeft
de jongens een camera in de hand,
liefst een volautomatische zodat ze
zich volkomen kunnen concentreren
op de te fotograferen werkelijkheid
en legt ze ondertussen wat uit over
camerastandpunt, weersomstandighe
den, licht en vooral over het onder
werp. Hoe je dat het best tot zijn
recht kunt laten komen. Door foto
grafie op de scholen te gaan onder
wijzen heb je trouwens ook een veel
zichtbaarder en groter praktisch re
sultaat. Wie fotografeert er nou te
genwoordig niet. Iedereen is zo lang
zamerhand in het bezit van een ca
mera, al is het alleen maar om va
kantiekiekjes mee te schieten. Ik ge
loof dat het nodig is om de mensen
;V>eel meer te overtuigen van de mo
gelijkheden van de fotografie. De
mensen kennen de mogelijkheden
niet. Ze gaan naar een tentoonstel
ling van World Press Photo en zeg
gen bij zichzelf: „Nou, daar kom ik
toch nooit aan toe. Daar moet je zul
ke dure spullen voor hebben."
Het is echter zo dat met de een
voudigste camera's de beste opnames
te maken zijn. Als ze maar een paar
basisoegrippen kennen, en een beetje
gestimuleerd worden om creatief te
zjjn. Kijk, bij tekenen of welke an
dere beeldende kunst dan ook, is ta
lent nodig om je er goed in te kun
nen ontplooien. Ik wil niet zeggen
dat dat bij fotograferen of filmen niet
het geval is, maar de techniek is veel
eenvoudiger en dus kunnen meer
mensen zich er mee bezighouden. Bo
vendien is het voordeel van fotogra
feren dat er altijd een sterke vorm
van herkenning inzit. Zonder dat er
super-artistieke platen geschoten hoe
ven te worden is het mogelijk om te
zeggen: „Kijk, dat heb ik gemaakr.
Daar staat Jantje en zie je die lucht
of weet ik veel." En als het daarbij
dan mogelijk is om de mensen te
leren dat er in de meest ordinaire
familieportretjes nog net iets in te
leggen is zodat het creatief genoemd
kan worden, dan zijn we waar we
wezen moeten."
„Bots je vaak tegen niet-begrij
pende schoolautoriteiten aan
„Op de scholen waar ik werk heb ik
niet zoveel last uiteraard. Maar er
zouden veel meer scholen moeten ko
men die zich er voor gaan interesse
ren.
Een ander punt is wel dat er nog
weinig medewerking wordt verleend
door diverse instellingen. Zo lijkt het
erop dat de Nederlandse Bioscoop
bond voor niets anders oog heeft dan
voor het verzinnen van de meest on
mogelijke titel vertalingen van bui
tenlandse films. Films voor vertoning
aan scholen geven kan alleen als ze
tien jaar oud zijn. Ook de toegangs
prijzen voor de bioscopen zijn voor
de meeste jongeren veel te hoog. Je
zou toch zeggen dat die bond erbij
gebaat moet zijn aan de basis reeds
een goed publiek te kweken."
„Hoe reageren de leerlingen zelf?"
„Die zijn erg enthousiast. Natuurlijk
bereik je niet iedereen meteen hele
maal. Er zijn er altijd een aantai die
de rest. mee moeten trekken. Dan is
er een grote groep die het allemaal te
lang duurt, die te weinig direct re
sultaat zien. Dat komt in de eerste
plaats omdat het aantal lesuren zo
gering is en in de tweede plaats ligt
het ook wel aan de trage procedure
bij de verschillende ontwikkelcen
trales. Eigenlijk zou het zo moeten
zijn dat je in de ene les de opnamen
maakt en dan in de volgende de re
sultaten kan laten zien. Helaas lukt
dat bijna nooit. Een oplossing is na
tuurlijk om erg korte films te maken.
Op de manier van televisiespots.
Vijftien, tot dertig seconden bijvoor
beeld. Je staat er versteld hoeveel je
in zo korte tijd in beeld kunt bren
gen."
„Hoe wil de film integreren in de
rest van het lesrooster
„Film is voor een belangrijk deel
registreren van wat er direct om
je heen gebeurt. Integratie is dus
niet zo moeilijk. Je kunt allerlei
zaken die in de schoolwereld spe
len audio-visueel verbeelden.
Communicatie is trouwens ook
een kreet die erop geplakt kan
worden. Door middel van film
kun je de mensen vaak op een
aansprekender manier bewust
maken van wat er gaande is."
(ADVERTENTIE)
Wie in eigen land blijft met
vakantie hoeft helemaal niet
jaloers te zijn. Nederland zit
boordevol schoonheid-en de
meesten van ons hennen er
maar een partje van. Je kunt
hier tien vakanties lang ontdek
kingen doen als je wilt: goed
koop, zonder eindeloos gereis
en in je moers taal.'t.Is wel raar
dat 'kaas uit't vuistje' niet als
bezienswaardigheid in alle
reisgidsen staat. Want er is
geen ander land waar je je
kunt veroorloven zo royaal te
zijn met die Gouden
Glorie. Gewoon
happekee,hët
mes erin en
zo'n ferm brok
onder de zon.
Geweidigi
VARA-T.V. zendt momenteel
Tsjechoslowaakse feuilleton
t',Jan "Uit berekening" zijn in-
tadels twee van de zes delen
I raaid. Voor de liefhebbers van
pe Peyton Place-achtige fami-
ï'egeschiedenis, in het decor van
Len 'n feite allesbehalve onbe-
m stuk Tsjechische historie,
dat f mi®scllieh goed te weten,
Li-i is gebaseerd op het
IJ' ^uuge boek van Vladimir
L.' ^t boek is onlangs in een
L ®rlar>dse vertaling verschenen
I - "e Geïllustreerde Pers N.V
Haa"lnt"3)' Het kost f 3,65 en is,
L meen' noS goedkoper voor
tpi;i]nees PP dames- en andere
lv ij°ort'ge bladen van deze
paard r 's ^et 00^
®ePlastiIiceerde omslag
'tanova gezichtje van Gabriela
s biza had me al enige
tijd de nodige tegenzin opgewekt.
Tot het lezen van een dergelijk
boëk kom je dan als je enige tijd
verplicht op je rug ligt door ziekte.
Je hebt dan toch niets anders te
doen. Het moet gezegd: de omslag
van het boek is waarheidsgetrouw.
Een historische familieroman, met
nadruk op familieroman. Je moet
niet denken dat in dit boek erg veel
duidelijk gemaakt wordt over de
geschiedenis van Tsjechoslowakije.
Dat zou toch een gerechtvaardigd
verlangen kunnen zijn in deze tijd.
De argeloze lezer krijgt alleen de
indruk dat er in dat gebied zoiets
aan de hand geweest is als een
Oostenrijks-Duitse overheersing en
een soort vrijheidsstrijd. Verder
gaat het over de omwenteling, die
de spoortrein teweeg bracht onder
het vrachtvervoer met paard. Maar
dat is niet typisch Tsjechisch.
Dat de film in de Du'ocek-tijd in
Tsjechoslowakije gemaakt is en nu
njiet meer over de grens komt (de
VARA had de film al geruime tijd
in de kast liggen) zegt iets van de
sfeer van het boek. In de milieu-
Gabriela Vranova als Liza
tekening zit wel een flard vrijheids
verlangen (en dat is momenteel ta
boe) en onderlinge verhoudingen
binnen het land. Het zwaarste ac
cent krijgt echter de familiegeschie
denis, waarin onder meer uit bere
kening gehuwd wordt, waarin twee
huwelijken (wie kijkt weet welke)
de grote lijn bepalen en een tragi
sche ontwikkeling krijgen. Maar ik
zal er niet meer over zeggen; niet
alleen om het lekker spannend te
houden op de t.v. Het t.v.-spel gaat
met zevenmij Is-laarzen door het
boek heen of breidt details nogal
uit. Degene, die het daarna allemaal
nog een-s haarfijn over wil doen
moet dit boek dan maar lezen. Maar
wie meer over de geschiedenis (in
derdaad steeds veelbewogen) van
het Tsjechische volk wil weten kan
beter uitzien naar andere lectuur.
HENK EGBERS
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Er zijn destijds
bij de voorronde van het songfesti
val in Amersfoort door 10 artiesten
niet minder dan 30 liedjes gezongen,
waaruit tenslotte Waterman van
Pieter Goeman ietwat omstreden als
winnaar tevoorschijn is gekomen.
TROS-radió regisseur Piet Daal-
huisen heeft thans een idee, waar
mee hij reeds heel lang rondliep,
kunnen realiseren. Op 29 april heeft
hij een televisie-reportage gemaakt
van 8 van de liedjes, welke de
finale niet haalden, maar volgens
hem toch net iets te veel kwalteit
hadden om verder maar vergeten te
worden. Rosita Bloom was wegens
contractuele verplichtingen elders en
Tony Anderson werd door een keel
aandoening uitgeschakeld. De andere
finalisten maakten onder regie van
paul Boots een programma dat gevat
is in het beeld van een radio-opna
me. Het commentaar wordt gespro
ken door Ed Lautenslager. Het pro
gramma duurt 30 minuten en is te
zien om vijf voor tien op Nederland
1 op 25 juni.
KURT VONNEGUT JR. geboren
in 1922, is een van Amerikas
meest opvallende SF-schrijvers.
Als zovelen van de moderne scien
ce fiction auteurs spreekt hij met
grote kennis van zaken, niet ver
wonderlijk, als men nagaat dat
Vonnegut biochemie, antropologie
en werktuigkunde studeerde. Zijn
eerste boek „Players piano", dat
reeds uit 1952 dateert, is nu ook
in het Nederlands vertaald onder
de titel „De grote pianola". Hierin
toont hij een vrijblijvende toe
komstvisie, die eventueel verwe
zenlijkt zou kunnen worden als de
vooruitgang minder geslaagde we
gen zou inslaan.
In het geval van „De grote pia
nola" is dit de automatisering, tot
het absurde doorgevoerd. Toen het
boek werd geschreven stond de
electronica nog vrijwel in de kin
derschoenen: transistors, microcir
cuits en vele andere uitvindingen
die het electronisch schakelen mo
gelijk maken, bestonden toen nog
niet. Vandaar wellicht, dat Vonne
gut zich de automatisering voorna
melijk als een mechanisering voor
stelt. Toch is hij erin geslaagd de
verhouding mens-machine op aan
vaardbare wijze te verwerken,
waardoor hl dit SF-boek het ac
cent minder ligt op science dan op
fiction.
TH. V. D. THAK
Kurt Vonnegut: De grote piano
la - Meulenhof SF-serie no. 26 f 5.-.
(ADVERTENTIE)
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
VPRO
19.04 HET AFSCHUWELIJKE,
BIZARRE EN ONGELOOF
LIJKE AVONTUUR VAN
MONSIEUR TêTE (kleur)
Animatiefilm vain Jam Lènica
en Henri Cruel, m.m.v. Eugène
Iooesco.
19.25 WERELD OP WIELEN (kleur)
Presentatie vain Fred van de
Vlugt met o.m. het testen vain
een auto.
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20.20 BERICHTEN UIT DE SAMEN
LEVING
20.30 GERTRUD
Film van de Deense regisseur
Carl Theodor Dreyer. De rol
prent behandelt het leven vatn
een vrouw uit de gegoede
Deense burgerstand vam vóór
de Eerste Wereldoorlog, die
droomt vam een volwaardige
liefdesverhouding.
22.30 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
22.35 SLUITING
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
19 04 SCALA
19^30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
TROS
20.20 OUD-INTERNATIONALS-
VOC
Samenvatting vam de jubileum
voetbalwedstrijd van VOC uit
Rotterdam tegen de oud-inter-
nationails, zaterdag jj. ge
speeld.
20.40 „SCHIPHOL INTERNATIO
NAL AIRPORT" (kleur)
Documentaire over 50 jaar
KLM met een blik op de ont
wikkeling vam de luchtvaart,
waarin de Nederlanders een
vooraanstaande rol hebben ge-
spficld
20.55 DE ZÉVEN ZEEëN (kleur)
Deze zevende en laatste afle
vering van de serie brengt
beelden op de buis van de In
dische Oceaan.
21.45 DR. JOSEPH GOEBBELS
Documentaire over Goebbels,
de minister van Volksvoorlich
ting en Propaganda van Hit-
Iers „Duizendjarige Duitse
Rijk", dat echter maar enkele
jaren heeft stand gehouden.
22.30 HUMANISTISCH VERBOND
23.10 JOURNAAL
23.15 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JONGER DAN JE DENKT
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Partij voor Vrijheid en
Vooruitgang
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 MARCUS WELBY
Tv-feuilleton met Robert
Young, James Brolin en Elena
Verdugo.
21.15 GEZAG IN DE OPVOEDING
22.45 NIEUWS
en 15.00 SCHOOLTELEVISIE
NIEUWS
L'cCRAN MAGIQUE
CHRISTENEN IN HET
SOCIALE LEVEN
PLUM PLUM
?A VOUS ARRIVERA
DEMAIN
CONTACTS - VEILIGHEID
OP DE WEG
JOURNAAL
HANTISE
Film van George Cukor, met
Charles Boyer en Ingrid Berg
man.
LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Nieuwe films, gepresenteerd
door Sélim Sasson
JOURNAAL
14.30
18.35
18.40
18.55
19.25
19.30
19.55
20.00
20.30
22.10
22.55
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
20.30 RENDEZ-VOUS MET
KURT BÖHME
21.30 EXTRA REPORTAGE (kleur)
Vanuit Kassei over de ontmoe
ting tussen Willy Brandt en
Willi Stoph.
22.30 JOURNAAL (kleur)
22.35 DE BENDE VAN TERREUR
0.05 JOURNAAL MET
COMMENTAAR (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
19.45 HEUTE (kleur)
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 VERGEET MIJ NIET (kleur)
Aansluitend: kort nieuws.
21.00 REPORTAGE UIT KASSEL
21.30 DE FOLIES BERGèRES
(kleur) Reportage tg.v. het
100-jarig bestaan van dit re
vuetheater. Medewerkenden
Josephine Baker, Mistinguett,
Yvonne Printemps en Maurice
Chevalier.
22.00 JOURNAAL EN
WEERBERICHT (kleur)
Aansluitend: reportage uit
Kassei. Commentaren van de
internationale persconferentie.
Donderdag 21 mei
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30
Stereo: 't Muzikantenuur: I. Bariton
en piano: moderne liederen; II Gau-
deamus Kwartet: moderne muziek;
III. Fluit en piano: moderne muziek.
14.30 't Is Historisch, programma
over geschiedenis. 15.00 Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Land der
Muzen: kunstkroniek. 17.00 Sans
Rancune: platenprogramma. 17.30
„O", een rondje radio, jeugdpro
gramma. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal- Politie
ke Partijen: 18.20 Uitzending van de
Boeren Partij. AVRO: 18.30 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble en
licht orgelspel. 19.00 Stereo: Big
Band Beat: The Skymasters: moder
ne muziek. 19.25 Gesproken brief.
19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk
veraf en dichtbij. 19.40 Mens en
Bijbel. AVRO: 20.25 Radio Kamer
orkest en zangsoliste: klassieke en
moderne muziek. 20.40 1984, Hoor
spel. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelin
gen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Rot
terdam C'70: dansmuziek. 23.20 Ste
reo: Piamoduo: semi-klassieke en
moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd
programma (12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 13.30
Nieuws. 1241 Hier en Nu, actuali
teiten). 14.00 Stereo: The Kilima
Hawaiians Show. 14.25 Stereo: Se
mi-klassieke kamermuziek (opn).
15.00 Middagdienst. NOS: 15.30 Ste
reo: Skivatoon: informatie over
nieuwe langspeelplaten. (16.0016.03
Nieuws). 16.15 Meer over minder:
programma met meer informatie
over mensen en dingen die minder
op de voorgrond treden. NCRV:
17.45 Hier en Nu: sportactualiteiten.
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: gewijde koorzang en fanfare
muziek. 18-30 Nieuws. 18.41 Hier en
Nu, actualiteiten. '19.15 Leger des
Heilskwartier. 19.30 Ontvoerd!, radio
spel voor de zomeravond. 21.00
Stereo: Promenadeorkest: amuse
mentsmuziek. 21.30 Bond van Chr.
Oranje-Verenigingen 60 jaar, repor
tage. 21.50 Kerkorgelconcert: oude
muziek. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair
dagoverzicht. 22-50 Onvoorzien: licht
muziekprogramma met actualiteiten.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM Hl 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop -
slick: programma. 14.00 Nieuws.
14.03 Holster: pop- en countrymu-
ziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws.
16.03 IORRRrrr pop-magazine.
17-00 Nieuws. 17.02-18.00 Draaijijof-
draaiik: verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 2.03 Gevarieerde
muziek. (12.40-12.48 Weerbericht,
mededelingen en SOS-berichten
voor de schippers). 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws,
weerbericht, mededelingen, dagklap
per en SOS-berichten voor de schip
pers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00-
15-03 Nieuws). 15.30 Amusements
muziek. (Tussen 15.45 en 16.45
Wielrennen: Ronde van Italië). 16,00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Lichte muziek. 16.15 Programma
voor de oudere luisteraars. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Jazzmuziek. 18.00 Nieuws.
18.03 Popmuziek. 18.28 Paardesport-
uitslagen. 18.30 Franse les. 18.33
Lichte muziek. 18.35 Wegwijs we
zen. 18.40 Intermezzo. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte mu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en
actualiteiten. 19.40 Lichte muziek-
19.45 Politieke uitzending. 19.55
Lichte muziek. 20.10 Boekbespre
king. 20.25 Lichte muziek. 20.30
Hoorspel. 21.53 Lichte muziek. 22.00
Nieuws, berichten en De Zeven
Kunsten. 22.20 Gevarieerde muziek.
(23.00 Nieuws)- 23.40-23.45 Nieuws.
Vrijdag 22 mei
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek 7.20 Lichte gram-
mofoonmuziek. (8.00 Nieuws; 8.11
Radiojournaal; 8.30 De groenteman).
NOS: 9.00 Internationaal Spectrum:
Oude en moderne muziek (opn).
(9.35-9.40 Waterstanden). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr). (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Viool en piano: mo
derne muziek. 11.55 Beursberichten.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het le
vende woord. 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke muziek (gr). (7.30
Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.50
Overweging. 8.00-8.10 Nieuws) 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste
reo: Aubade: klassieke muziek (gr.
en opn.), 11.00 Nieuws. 11.03 Voor
de zieken. 11-55 Mededelingen.
HILVERSUM 1X1 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. NOS: 11.03 De Felix Meur-
ders Show.
(ADVERTENTIE)
NEEMT VAKER
zonder kleurstof en conserveermiddel