Een kluit aarde is een klomp goud in Japan Kleur-1 festijn in uw Verveta winkel! NKV: meer inspraak bedingen Kanaaltunnelbouwers wachten op startsein Smits Een stem tegen de oorlog N' ■Een vlo ijs stelt op chap en service Autobandenbedrtf Mondjesmaat Gulliver Legende Rode koppen Congres op 29 mei in Den Bosch Twee wegen School journalistiek Dr. W. Harkx Curatoren en school dichter hij elkaar Tegenwicht Wachtdienst in Zeist tegen bandenprikkers 14 ba Glanzstoff Groep DE STEM VAN DONDERDAG 21 MEI 1970 n en shirts voor iannen,die het i". i en bloezen voor wen, die het iet Opgeborgen :je te spelen, erlenka Young is ivagant. Altijd recies goed. it Frankrijk, Werner Lauer iet etiket met de Y. ■vetal-specialist: Japan: kleinbehuisd, omdat de bergen er zoveel plaats innemen. (")ver de Noordpool vliegt Bertus Aafjes voor de derde maal naar Japan, het land dat midden in de wereldbelangstelling staat door Ex po 1970. De schrijver bezoekt het land niet op de eerste plaats om verslagen te geven over de wereld tentoonstelling te Osaka. Naar aan leiding van deze Expo wil hij de lezers een beeld geven van het land en het volk van de rijzende zon. Niet door het opsommen van zoveel mogelijk nuchtere feiten, maar door in zijn reisbrieven met dichterlijke pen het oude en nieuwe Japan te beschrijven. Vraag de Vervetal-folder met de 85 échte kleurstenen;'- Gratis natuurlijk. 0G niet zo lang geleden be zocht ik met u het binnen ste van de piramide van Cheops. Ik voelde mij, al vor derend in de ingewanden van deze door mensenhanden ge wrochte alp, klein worden als Jonas. Een hedendaagse Jonas in een monsterachtige stenen walvis. Ik beschreef u de hal die midden in de piramide toe gang verleent tot de grafkamer van Cheops, een geweldige hal van volmaakte giranietblokken, waartussen geen speld noch de haar van een menselijk wezen te krijgen is. Een duistere, hoge, hellende hal van vijftig meter lengte, gevangen in een ondoor dringbaar netwerk van bijna twee en een half miljoen steen blokken, ieder het gewicht heb bende van twee en een halve ton. Op zulke plaatsen overvalt de I mens een gevoel dat eigenlijk niet 1 van deze wereld Is. Hij waant zich in een droom of in een sage of le llende, die hem verteld wordt en I waarnaar hij weer met de aandacht i een kind luistert. Zulk eenzelf de gevoel van ademloosheid over- valt mij, nu ik in een DC 8 over ie Noordpool vlieg. Tienduizend meter onder ons glijdt de gigantische kap van de lNoordpool voorbij, maar wie den ken mocht iets te zien vergist zich. Een uitgebreide expeditie met slee- en en honden zou van zulk een [hoogte onzichtbaar zjjn. EI, A AN 6 IDE verf voor vakwer*^ P EN MONTAGE VAN E MERKEN AUTOB" l advies, aerpe prijzen. ;n balanceren. In heel dit enorme gebied van proenlaod en de pool leven slechts ten paar duizend mensen. Men zal f niet één ooit ontdekken, zo hoog fanuit de hemel. Gemakkelijker ®8t men een vlo in de huid van kn ijsbeer. [Hoe warm en bewoond zijn dan lage landen aan de zee, dat stuk- grondgebied dat eigenhandig ge- Rakt is door de Nederlanders. P™t God schiep de wereld, maar Fe Nederlanders schiepen Neder land en maakten het tot het meest «woonde stukje aarde. Dat heeft pen ons kleine potjes met grote f® althans gepredikt vanaf de |tnoolbanken, erbij vertellend dat P het dichtstbehuisde volkje (k VM. een nood een Sp t wjsfen te maken en van bJ! huisde tuinders vliegende E llan(iers werden en Chinezen Pet rechte ogen die de zeven zeeën peersten. ,Maar is het waar, dat van dat C m behuisd zijn? Neen, helemaal Fr is het niet. Het is een halve raarheid. I, keizende tussen twee landen kan ■én J^mahkelijk aantonen dat dit L,Ye waarheid is. Nederland, L "„.500 vierkante kilometer ge»een bevolking tellende van |L n miljoen inwoners, draagt driehonderdvijftig inwoners n vierkante kilometer. Van- tanlA inwoneraantal in de loaded °"and gegroeid tot vijf- L tnwoners. Egypte, bijna ïront j6n v'ei'hante kilometer Ring ,f1Jni el" slechts een bevol- Ljt( dertig miljoen inwoners Cirt,, ls ^us een, op het eerste evoiri onalndig veel minder dicht- faar 7 nei regenaeer is jhet ia„jTCnenneSentig procent van ■ocmi, ls woes'ijn, slechts drie 1 En a 1 cuU"urland. F» woLnert'6., mili°en Egyptena- l'ocem k 'n voor slechts drie |Un i, J3ewoonbare gedeelte van Pan hw 1 e bevolkingsdichtheid Upte Z°onb?re gedeelte van F üvintL^an 0 negenhonderd kilometer8 mensen Per vierkante Wls, me" in 'Wjkt kan "?en ln Nederland uit de reii dat"r"„"an.'1®t.millut;en'an<d du- men slechts vee in de wei- ?let vee m ae wei- r» Toi-iieibcl1' boer m oeTderijen, een en- errem Driewegen-Terne t Waar men ook t E - 4707 - 5124, zaterdags to' trein kijkt, r men ook in Egypte men ziet het landschap even gedetailleerd be volkt als een lamdscnapsprent van Pieter Breughel de Oude. Hetzelfde is, in gewijzigde zin, het geval met het land waar wij heen vliegen: het land van de rij zende zon. Het is weliswaar bijna 370 duizend vierkante kilometers groot, en telt daarbij een bevolking van honderd miljoen zielen, maar ook hier zou het absurd zijn het grondgebied onder de zielen te ver delen men kwam tot even on gerijmde conclusies als Gogol in zijn „Dode zielen". Want slechts een achtste van de Japanse bodem kan men bebouwen. De rest bestaat uit met pijnbomen bedekte bergtoppen en grillige onbegroeide eilanden ons zo bekend van de Japanse prent. Zelfs het met alpen bedekte Zwitserland bezit verhoudings gewijze acht keer zoveel bouw land als Japan. Geen wonder dat men, reizende door Japan, land schappen ziet volgepenseeld met Japanse boeren en boerinnen en dat grote gedeelten van dit eilanden rijk al twintig jaar geleden een be volkingsdichtheid hadden van meer dan vijfhonderd inwoners per vier kante kilometer. Wij Nederlanders doen er goed aa,n te bedenken dat wij het lang zo benauwd niet heb ben als men ons op de schoolban ken heeft voorgespiegeld en dat ve len van ons nog tijd en gelegenheid hebben om in ons dichtbevolkte land op zoek te gaan naar een twee de huisje. Honderd miljoen Japanners wo nen bijeengepakt op een grondge bied dat eigenlijk maar ruimschoots voedsel opbrengt voor vijftig mil joen mensen. Een van de merk waardigste gevolgen is dat men de omringende zeeën als akkers be schouwt, wat dan wel weer een merkwaardige parallel levert met ons land en zijn vele vissers en vis wateren. Wij zijn waarschijnlijk het enige Westerse land dat evenals de Japanners de vis rauw eet. Althans: één vis, de haring. De Hollander, haring etende aan de haringkar, ontbreekt in geen en kel fotoboek over ons land. Maai de Japanner eet alle soorten vis rauw: garnalen, paling, kabeljauw, haring, naast gebakken. Bovendien haalt hij het zeewier uit de omrin gende zeeën om er zich mee te voe den. Zoveel vlees als men eet in de rest van de wereld, zoveel vis eet men in Japan. Want cultiveerbare grond is veel te kostbaar om er slachtvee op te laten grazen. Een Japans gezegde luidt: een kluit aarde is een klomp goud. Ja panse grond wordt verkocht met mondjesmaat. Men koopt grond per tsubo, ongeveer twee bij twee me ter. Vijftien jaar geleden, toen ik voor het eerst Japan bezocht, kost te een tsubo in een stad als Tokio reeds zeshonderd gulden. Om een klein huis (zonder garage) te bou wen had met tweehonderd tsubo's grond nodig: alleen de grond voor dat kleine huis kostte vijftien jaar geleden reeds meer dan honderd duizend gulden. Kijkt men uit de trein van Tokyo naar Kyoto naar de velden in het voorjaar, dan ziet men in een oog opslag dat de boeren en boerinnen er de alledaagse produkten van hun grond met dezelfde zorgvuldigheid behandelen als de bollenkwekers in ons Westland hun tulpen en narcis sen of de rozenkwekers elders in ons land hun rozen. Iedere rijst halm of iedere aar wordt hoogst een kweekbed opgetrokken. Is de jonge plant sterk genoeg dan wordt hij met de grootste zorg overgeplant naar de eigenlijke akker. Iedere halm of iedere aard wordt hoogst persoonlijk verzorgd. Veertig procent van de Japanse bevolking is bezig met deze uiterst delicate behandeling van de pro dukten van eigen bodem, was dit althans bij mijn eerste bezoek. Als men de Japanse boer en boerin zo bezig ziet op de velden, dan begint men te begrijpen waarom dit volk zulk een uitgesproken zin voor het detail heeft, niet alleen op het ge bied van de agricultuur, maar ook op artistiek en industrieel gebied. De Japanner krijgt niets ten ge schenke. Ook de Nederlander, die door de eeuwen zijn gebied aan de golven moest ontworstelen, heeft geen meter grond cadeau gekregen. Het is dan ook begrijpelijk dat Ja panners en Nederlanders gemeen schappelijke kenmerken vertonen. Een er van is de zin voor het detail die zo subliem tot uitdrukking komt in de vele Nederlandse schil dersscholen en die Vincent van Gogh tot de meest Japanse schilder van het westen gemaakt heeft. In Nederland bleek de bodem eenmaal gewonnen een gulle voedster der mensen. In Japan ech ter was en is de bodem veelal schraal en waar hij dit niet is moet hij toch door zovelen gedeeld wor den dat schraalhans er vaak keu kenmeester is. Schaarste op alle fronten heeft een diepgaande in vloed gehad op het nationale Ja panse karakter en op het beeld van het nationale leven in Japan. Er is een geweldig overschot aan mensen dat op een of andere manier opgenomen moet worden in het ar beidsproces. De bezoeker bemerkt dit reeds onmiddellijk zij aankomst. Het hotel waar hij zijn intrek neemt, heeft driemaal zoveel personeel als een Europees hotel. Bij iedere stap in de lift wordt hij begeleid door een Japans liftmeisje. In het waren huis staat aan het begin van iedere roltrap een meisje geposteerd om met een doekje de leuning voor de bezoeker schoon te vegen. Belandt hij op de begane grond dan staat daar tenslottte een meisje om bui gend afscheid van hem te nemen. In een echte Japanse hei-berg springt dit nog meer in het oog. Nauwelijks is de bezoeker in zijn kamer gearriveerd of een lachende dienstmaagd duikt op om hem te ontkleden. En wenst de bezoeker zichzelf te ontkleden dan neemt zij toch ieder kledingstuk afzonderlijk in ontvangst het ondergoed inbe grepen. En bergt het zorgvuldig op of neemt het mee om het te wassen en te strijken. Inmiddels verschijnt reeds een tweede dienstmaagd met hete thee. De dienstmeisjes wisselen elkaar af voor de meest triviale be zigheden en men is zelden alleen in een Japanse herberg. Men krijgt er allengs het gevoel zulk een rijst- aar of korenhalm op de Japanse ak ker te zijn die met de uiterste persoonlijke zorg behandeld wordt. De bezoeker, die zich anoniem waande, groeit en wordt groter en groter in importantie tot hij zo bui ten verhouding gegroeid is dat hij zich Gulliver waant temidden van de dwergen. Een bijna beschamend gevoel bevangt hem, want naarmate hij groter wordt in deze kring van beminnelijke dienstertjes, voelt hij zich ook lomper worden en gaat lij den onder eigen gebrek aan begrip en kennis van de oosterse hoffelijk heid en etiquette, tot hij zich ten slotte gebonden voelt met duizend onzichtbare draden aan eigen log heid en westerse zwaartekracht. Maar de avond is gedaald en wij laueren Japan. Wij vliegen do een rode kosmos diep beneden ons pieken donkere rotsen op uit een onzichtbare zee. Er rijst een eiland omhoog, zwart en wonderlijk van vorm, als de zwartgelakte muts van een shinto-priester. Het is een van de duizend onbewoonde eilan den van Japan. Misschien was hel eens bewoond als het eiland Mauri- gaschima, maar geraakte het ont volkt door de menselijke hoogmoed waarvan de Japanse legende ver haalt. Laat ons, bij de nadering van Ja pan, deze diepzinnige legende ver halen, want het is vandaag niet slechts een Japans eiland, dat be dreigd wordt door de menselijke hybris uit de legende, maar de ge hele wereld der mensen, die de oren sluit voor de vermanende stem.... Eeuwen geleden woonde er op een der eilanden van Japan een volk, dat zeer bij de oude goden geliefd was. De goden leenden de bewoners van dat eiland dan ook talloze goe de gaven. Maurigaschima, zo heette het eiland, bezat een bijzondere klei, waaruit men de fraaiste voorwer pen van porselein kon vervaardi gen. De eilandbewoners werden dan ook ware meesters in het bak ken van porseleinen vaatwerk, dat zij wijd en zijd over het eilanden rijk verkochten. Deze handel maak te het eiland rijk en welvarend. Maar de welvaart maakte de eilandbewoners ook hoogmoedig en goddeloos. De weelde wakkerde hun genotzucht aan, de genotzucht deed hen hun menselijke plichten verge ten. Eerst lachten zij om de goden, vervolgens lachten zij om hun even naasten en tenslotte lachten zij om zichzelf. Er was nog maar een man op h> gehele eiland die eerbied voor de goden en hun geboden had. Het was de koning. Hij heette Peiroen. Hij zag hoe zijn volk ontaardde en deed gedreven door mensenliefde vele pogingen om het van de onder gang te redden. Maar weelde en gemakzucht deden de eilandbewo ners steeds dieper zinken en zij stel den uiteindelijk alleen nog belang in hun eigen genoegens. Zelfs de naaste medewerkers van de koning keerden zich van hem af. Op zekere nacht droomde de ko ning. Een der onsterfelijken ver scheen hem in de droom en vertelde hem dat zijn volk tot de volledige ondergang gedoemd was. In een raadsbesluit hadden de goden echter besloten dat de koning van de on dergang gered zou worden. Hij moest een snel en zeewaardig schip in de haven gereed houden voor zich en de zijnen. En hij moest letten op de tempelwachters voor de tempel tegenover zijn paleis: de witte ste nen beelden aan weerszijden van de tempelpoort met grimmige witte leeuwekoppen. Op de dag dat de koning zou bemerken dat de witte leeuwekoppen rood zouden zijn, zou hij ijlings zee moeten kiezen. Toen de koning ontwaakte was zijn eerste zorg zijn volk. Hij riep de raad der oudsten bijeen en ver telde haar zijn droom. De oudste: echter lachten en vertelden lachen de aan het volk wat de koning hc verteld had. Heel het volk lachte en dreef de spot met de koning. Een der spotters sloop de volgende nacht naar de tempel tegenover het paleis en verfde met rode verf de witte koppen van de leeuwen. Toen Peiroen des morgens ont waakte en bemerkte dat de witte leeuwekoppen rood geworden wa ren gaf hij de zijnen onmiddellijk bevel zich in te schepen op het schip dat in de haven gereed lag. Het volk deed Peiroen en zijn ver wanten in uitbundige vrolijkheid uitgeleide, want het wist van de spotter reeds dat hij het was ge weest die gedurende de nacht de witte koppen van de leeuwen rood geschilderd had. Kleiner en kleiner werd het schip, kleiner en kleiner ook het eiland en terwijl Peiroen naar zijn eiland staarde, waar de bewoners zich nu aan dolle feestvreugde overgaven, zag hij hoe de wateren rond het eiland wit omhoogfonteinden en hoe het eiland zelf in zee verdween als de rug van een potvis. De goden hadden bewerkt dat de eilandbewo ners in hun hoogmoed, eigenhandig het noodlot aan zichzelf voltrokken hadden als een scherts. Peiroen bereikte de kust van Chi na, verhaalde daar zijn wonderbare redding en werd er geëerd als een groot vorst. Eeuwen later vonden vissers die visten, daar waar het eiland Maurigaschima verdwenen was, soms nog een prachtig stuk porseleinen vaatwerk, dat zij ver kochten aan de keizer van China of aan de keizer van Japan en waar voor zij rijkelijk beloond werden. Want zeer in trek waren deze zeld zame stukken porselein uit een ver dwenen wereld aan de latere keizer lijke hoven. Ook vandaag vinden de vissers op de ondiepe gronden van het ver zonken eiland soms nog een porse leinen potscherf. Zij noemen hem, een scherf van de wereld die geluk kig had kunnen zijn maar die, la chende om zichzelf en door eigen toedoen, verging. (Van een onzer verslaggevers) TILBURG De vakbeweging zal moeten helpen bij het scheppen van voorwaarden die tot medezeggenschap van de werknemers in de onderne ming kunnen leiden. Dat is de eerste taak van die vakbeweging. De wet geving biedt daartoe de mogelijkheden. Aan de kans op mede-weten, mede- praten, mede-beraden en mede-beslissen, moet de grootst mogelijke inhoud worden gegeven. Dat stelt het NKV in een studie over het beleid dat het wil gaan voeren om de medezeggenschapsgedachte inhoud te geven. Over die medezeggenschap belegt het NKV vrijdag' 29 mei een congres in Den Bosch. Er komt in de samen leving een steeds feller verweer le gen de dirigistische en oligarchische opbouw van de structuren. Dat geldt voor de kerk, het onderwijs, de politiek, de vakbeweging en de on derneming. Dat roept natuurlijk ver zet op van de meer mondig gewor den mens. Aldus het NKV. Die mens voelt steeds sterker de behoefte zijn mening tot gelding te brengen. Het NKV noemt dat een gelukkig verschijnsel. Maar, zo con stateert het in een beleidsvisie, er zijn nog geen structuren waarbinnen het mogelijk is tot medezeggenschap te komen. Daarom moet het kern punt van het toekomstige beleid van de vakbeweging gericht zijn op het scheppen van de juiste structuren. Twee wegen die naar het doel leiden, staan open. De ene route voert via' revolutie en geweld naar een situatie die als een ideaal beeld aan de horizon gloort, maar waar over geen al te concrete denkbeelden bestaan. Het NKV heeft echter al tijd gekozen voor de evolutionaire weg, een route die via g'eieidelijke UTRECHT (ANP) Voor het eerst sinds 5 maart, de datum waar op het curatorium van de school voor de journalistiek in Utrecht het besluit bekend maakte dat het ko mende studiejaar geen eerstejaars op deze school zullen worden toege laten omdat de garantie van een ver antwoord leerplan zal ontbreken, kwam dinsdag de z.g. commissie Weusten weer bijeen. Deze commis sie, bestaande uit docenten, studen ten en curatoren onder leiding van de rijksinspecteur voor het sociaal beroepsonderwijs, de heer Weusten sprak uitvoerig over twee thema's voor het komende studiejaar. Dat van de schoolgemeenschap en dat van cu rator prof. dr. G. Kuypers. Na afloop verklaarde curator dr. W. Harkx, directeur van het dagblad De Stem in Breda, dat er meer over eenstemming tussen schoolgemeen schap en curatoren valt te constate ren dan twee maanden geleden. Ook vond hij dat de school nu bereid is meer te aanvaarden dan voorheen „Maar gelet op de praktijk moeten curatoren duidelijke garanties vra gen", aldus dr. Harkx, „en die ga ranties zijn er nog niet volledig uit gekomen". Hij meende dat er de laat ste twee maanden op de school voor de journalistiek nauwelijks is ge werkt. Een ponering die overigens door de schoolgemeenschap heftig wordt bestreden. „Wat mij zo tegen valt van de curatoren is dat zij nooit eens komen kijken hoe het hier gaat. Gewoon uit belangstelling", aldus een der stafdocenten, na afloop van de vergadering. De heer Harkx verklaarde nog niets te kunnen zeggen over de even tuele bereidheid van het curatorium in zijn vergadering van 28 mei a.s. terug te komen op het besluit geen eerstejaars toe te laten. verandering van de bestaande struc turen naar een duidelijk omschreven doel voert. Het NKV zal het scherp ste strijdmiddel, de staking, slechts in het uiterste geval hanteren. Deze vakcentrale erkent dat de in het westen algemeen aanvaarde ba sisstructuur van ondernemingen het particulier initiatief heeft ge leid tot een grote mate van wel vaart. Maar ook tot een welhaast dictatoriale opbouw, van boven af geleid, van onze meningen. Dit leidt tot een grote mate van agressiviteit en hardheid tegenover eigen mede werkers en buitenstaanders. Het NKV wil bereiken dat de ondernemersactiviteiten mede ge richt worden op algemeen maat schappelijke doeleinden. Ze moeten een ondergeschikte en dienstbare positie innemen. En rekening hou den met andere dan uitsluitend eco nomische waarden. Dat zijn ook wel welzijnswaarden.. De vakbeweging zal tegenwicht moeten bieden, even als andere maatschappelijke krach ten, tegen de machtsposities van de ondernemerswereld. Het NKV pleit daarom voor een maatschappij-kritische vakbeweging, die zich niet uitsluitend door econo mische belangen laat leiden. De bur gers zullen inspraak moeten hebben bij de produktiekeuze, en er zullen alternatieve keuze- en bestemmings mogelijkheden moeten zijn. Er moet een democratischer systeem komen om de prioriteitsstelling bij de pro duktiekeuze te beïnvloeden. Dat betekent: politieke vernieu wing. en bundeling van georgani seerde maatschappelijke krachten. Die democratisering dient vooral in te houden: 1. reële invloed op het beleid, 2. duidelijke mogelijkheid tot correctie achteraf, 3. stringente verantwoordingsplicht van de be drijfsleiding, 4. tijdige en ruime in formatie. Het NKV-congres zal over de me dezeggenschap van gedachten wisse len aan de hand van deze beleidsvi sie, en drie preadviezen. Prof. mr. A. D. Belinfante, legde zijn opmer kingen in zo'n stuk neer over de SER-adviezen en wetsontwerpen die beogen de medezeggenschap voor te bereiden. Prof. dr-. J. A. P. van Hoof concludeert in zijn studie dat de vakbeweging voor een enorme en veelzijdige taak staat als ze het ideaal van medezeggenschap wil verwezenlijken. Prof. dr. J. J. A. Vollebergh ziet die ontwikkeling van de medezeggenschap een proces van lange duur als een onderdeel van de democratisering van de samenleving. De preadviseurs zullen aan de tand worden gevoeld door mr. P. M. H. van Boven, voorzitter van het Nederlands Christelijk Werkgevers verbond, de heer W. Bruynzeel, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Ondernemers, mr. P. H. Hogenholtz, secretaris van het NVV, en de heer J. Lanser, voorzitter van het CNV. j (Van onze redactie buitenland) SALAMANCA, New lork Een 19-jarige Amerikaanse militair heelt gisteren een protest tegen de ooi iog laten horen, dat op zijn uitdrukkelijke voorwaarde pas na zijn dood openbaar mocht worden gemaakt. Specialist Keitli Franklin gaf, toen hij de afgelopen winter op verlof thuis was in Salamanca, zijn ouders een verzegelde en velop, die pas na zijn dood ge opend mocht worden. Zijn moeder, mevr. Charles Franklin, herinnert zich dat zij er indertijd grapjes over heeft gemaakt, en haar zoon had ver teld, dat hij na twee jaar dienst tijd alleen nog maar zou lachen om zijn gebaar. Franklin ging als hospitaal soldaat naar Vietnam en dezer dagen vernamen zijn ouders dat liij vorige week dinsdag op het slagveld was gesneuveld. Zij openden de envelop, en troffen daarin het volgende schrijven aan „Lieve vader en moeder, de oorlog die mijn leven heeft ge- eist, en dat van duizenden an deren voor mij, is immoreel, on wettig en wreder dan elke mis vatting van gezond verstand en beoordeling die de mens bekend is. Willig, nu ik dood ben, alsje blieft mijn laatste verzoek in. Help mij het Amerikaanse volk de zwijgende meerderheid die haar mening nog niet heeft laten horen voor te lichten. Help mij, hen te laten weten dat door hun zwijgen deze wreedheid door kan gaan, en dat jnijn dood niet vergeefs zal zijn geweest als ik, door hen tot han delen aan te setten, op een of andere manier kan bijdragen tot beëindiging van de oorlog die rnjj het leven heeft gekost". Van onze correspondent) ZEIST Het wordt de Zcisters te gortig. Honderdtachtig meldingen in een paar dagen van doorgesneden en doorgeprikte banden van in Zeist ge parkeerde personen-, bestel- en vrachtwagens. Zelfs fietsbanden moesten eraan geloven. Een ambu lance werd niet gespaard. De geteisterde buurten van Zeist hebben het niet op zich laten zitten. De wijk Vollenhoven de grootste flat van Europa de buurt Kercke- bosch, de wijk rond de Margrietlaan, hebben de koppen bij elkaar gesto ken. Resultaat: wachtlopen van 's avonds half elf tot zes uur in de ochtend. De heer Mante, initiatiefnemer van de wijk Vollenhoven: „We hebben de zaak wel in eigen hand moeten nemen. Onze consignes luiden echt anders dan die van de politie. Rub berzolen en. als het moet geweld ge bruiken. Als de politie er aan komt doen ze dat met zwaailichten en si renes. Dan is de vogel al lang gevlo gen". Hoofdinspecteur Ter Voorde: „On ze speciale maatregelen doen hier niet ter zake. Zegt u maar dat we extra waakzaam zijn". (ADVERTENTIE) UTRECHT (ANP) Aile tech nische voorbereidingen voor de bouw van een spoortunnel onder het Kanaal zijn uitgevoerd. De tun nel krijgt volgens de laatste plan nen een lengte van 52.8 km, dat is tweemaal zolang als de Simplon- lunnel. Men is na het bestuderen van een hele serie mogelijkheden tot de conclusie gekomen dat de tunnel moet worden geboord. Twee gangen met een doorsnee van 6.58 meter, waardoor het trein-verkeer geleid zal worden en daartussen een zogenaamde diensttunnel. De bouw zou moeten beginnen aan de Engelse kust tussen Folkestone en Ashford en zou na 37 km 't Franse vasteland in de buurt van Sangatte bereiken. De respectievelijke op- en afritten zouden een lengte hebben van 16 en 12 km. Een en ander staat vermeld in „Nieuws op Spoor", een periodieke uitgave van de Nederlandse Spoorwegen. Men schat dat de tunnel jaarlijks doorgang zal verlenen aan 3.7 mil joen reizigers en 2.46 miljoen auto's, in het jaar 2005 zouden die aantal- len gegroeid zijn tot 4.52 miljoen reizigers en 4.45 miljoen auto's. Hei goederenvervoer zal in de eerste jaren na de opening volgens deze ramingen een omvang hebben van 4.67 miljoen ton en in 2005 onge veer 15 miljoen ton. Wat het reizigersvervoer betreft zullen dc sneltreinen van het type TEE worden ingezet, treinen mei een topsnelheid van 160 km per uur. Via deze treinen zou het moge lijk zijn de afstand Parijs-Londen in vier uur af te leggen. Naast de ze treinen zullen als de plannen doorgaan zwaardere en nóg snellere treinen worden ingezet Daarnaast onderzoeken zowel de Internationale Spoorweg Unie (UIC) als de Franse en Engelse Spoorwegen die mogelijkheid van een sneitreinverkecr in de steden zelf. De kans zou dan bestaan dat de afstand tussen de stadscentra van Londen en Parijs in twee uur en 45 minuten zou worden afge legd, een half uur tot drie kwartier sneller dan met het vliegtuig. De autotreinen, die honderden meters lang zijn, zullen gemiddeld 140 kin per uur kunnen rijden. Voor het vrachtwagenvervoer en contai nertransport worden speciale trei nen geformeerd. Volgens de plannenmakers zal het technisch mogelijk zijn de tun nel in zes jaar te houwen. De kos ten worden op 3 miljard gulden ge kaamd, 50 miiioen gulden per km tunnel. Het tiidstin van het begin van de bouw is alleen afhankeliik van de financiering en de politiek. Technisch is men in staat morgen al te gaan houwen aan het rende ment v„n tunnel wordt ook niet getwijfeld. -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15