Als de man 'ns leerde mens te worden Mannenshow Opgeschilderd Huilen mag RUU IT DE STEM/ZATERDAG 16 MEI 1970/VRIJUIT door JAN HÜSKEN EEN zure meneer Vol taire beweert dat een vrouw een wezen is dat zich aankleedt, babbelt en zich uitkleedt. Verander „babbelen" in „vergaderen" en je hebt een (halve) waarheid over „de" man. Het is overigens op merkelijk dat er zoveel meer boeken en aforismen aan de vrow gewijd zijn dan aan de man. Dat heb je er van als je de vrouw een mysterie noemt en de man Die man toch. Werkt zich naar een hartinfarct toe, om z'n belangrijkheid te bewijzen. En moppert dan ook nog op de vrouw die deel wil hebben aan die weinig vrolijke mannen wereld. Emancipatie? Jawel, maar dan van de man: niet aan de stofzuiger, maar in het leven. Mannen, wordt een beetje veel méns alsje blieft. Ook de Duitse politicus trimt zicht fit Wie in Nederland een pro- dukt maakt en erop zet: „Made in Alaska" of wat ook, is meer verzekerd van succes dan wanneer hij erop zet: „Gemaakt in Alblasser- dam". En omgekeerd. In de hondenwereld is men daar ook niet aan ontkomen. Typerend is, dat Nederland se rassen in het buitenland vaak beter gewaardeerd worden dan in eigen land. En dat is erg jammer, want zo heel veel specifiek Neder landse hondenrassen zijn er niet eens meer. De Duitsers hebben reeds onze „Kees", van oorsprong een echte Ne derlandse hond, zonder meer afgepakt en internationaal andere regels voor de fok op gesteld dan hier golden. Het kon echter allemaal, omdat typische fokkers van de Keeshond in Nederland ui terst zeldzaam zijn gewor den, in tegenstelling tot Duitsland, waar men hem wèl waardeert. Met de nog resterende Ne derlandse rassen dreigt dit ook het geval te gaan wor den wanneer de interesse voor deze honden, bovendien prima vertegenwoordigers van onze volksaard, niet wat opgevijzeld gaat worden. Een andere verklaring voor de verminderde belangstel ling voor de Nederlandse hond is het feit, dat de Ne derlandse hond van oor sprong een „werkhond" is. En werken doen honden over het algemeen al lang niet meer. Op de afgelopen zondag in Den Bosch gehouden inter nationale hondenshow met liefst 1212 honden was van de Hollandse herdershond bij voorbeeld geen langharige aanwezig. De mooie langha rige Hollandse herder wordt ook met uitsterven bedreigd. De kortharige en ruwharige zijn nog wel te vinden. De Hollandse herder toont over eenkomst met de herders hond van de omringende landen zoals de Duitse her der en de Belgische herder. De Hollandse herder is mid delmatig groot, heeft een schofthoogte van ongeveer 60 centimeter en bezit alle hoe danigheden van een onbe dorven herdershond: gehoor zaam, volgzaam, schrander, en een groot uithoudingsver mogen. (Het secretariaat van fle Nederlandse Herders hondenclub is gevestigd bij mevrouw Groerding, Twaalf morgen 9 in Reewijk, tel. 0 1820-1 57 98). De schapendoes is eveneens een oer-Nederlands ras dat waarschijnlijk al uitgestor ven zou zijn als niet enige werkelijke liefhebbers zich 't •ot van dit zeer prettige ras hadden aangetrokken. Het is een heerlijke langharige hond, waarvan de vacht recht moet zijn, niet te vlak aanligt en licht moet golven. Door de overvloedige beha ring lijkt hij forser dan hij, met zijn schofthoogte van ongeveer 50 centimeter is. Zijn merkwaardig groot, bij na rond oog geeft deze hond een aangename expressie. Doordringend, uiterst schrander en altijd voor een pretje te vinden. (Het secre tariaat van de Vereniging Nederlandse Schapendoes is gevestigd bij de heer N. Schermerhorn, W. de Rijke laan 39 in Waddinxveen, tel. 0 1828-26 02). Het Kooikerhondje is een al leraardigst bruin-wit gevlekt hondje met hangende oor tjes en een vriendelijk wui vende staart. Dit hondje dankt zijn naam aan 't werk dat hij verricht in de eenden kooi voor de kooiker. Over vliegende, wilde eenden wor den door zogenaamde „lok kers", tamme eenden, ver leid om neer te strijken in een plas, ven of meer. De taak van het kooikerhondje is, door zich telkens even te tonen, de nieuwsgierige wil de eenden te verleiden in een door de kooiker opgezet te fuik te zwemmen. Het be roep van kooiker is bijna uit gestorven; nog twee of drie commerciële kooien bestaan er. Daarnaast heeft het Zuidhollandse Landschap nog een kooi om wilde een den te ringen. (Het secreta riaat van het Nederlandse Kooikerhondje is gevestigd bij de heer J. Meyerink, Voorburg, tel. 0 70-85 76 09). De Drentse Patrijshond is 'n heel oud ras dat drie eeuwen geleden al in hoog aanzien stond bij de Nederlandse ja gers en bij de vele bekende Hollandse schilders uit die tijd aangezien hij zeer veel op hun schilderijen te zien is. Met zijn schofthoogte van ongeveer 60 centimeter, wit te huid met bruine of oranje platen is het een uitstekende jachthond en een lieve ge hoorzame huishond. Geluk kig ziet men hem thans meer en wordt er ook gere geld mee gejaagd. (Secreta riaat: H. Molenaar, Vivaldi- straat 21 Culemborg, tel. 0 3150-26 15). De Stabyhoun en Wetterhoun zijn twee oer-Friese jacht honden vooral op waterwild (de otter) en niet te verge ten mollen en bunzings. De Wetterhoun heeft een schofthoogte van ongeveer 55 centimeter, is door zijn apar te vachtstructuur stevige krulletjes bijzonder leuk om te zien. Hij is fors ge bouwd, zonder grof te zijn, onafhankelijk en grimmig van aard. Hij durft aan te vallen en is als waakhond ook zeer geschikt. De Stabyhoun is de jacht hond van de Friese Wouden en toont wat gelijkenis met de Drentse Patrijs. Het is 'n all-round jachthond, sluik langharig, ongeveer 50 centi meter groot en in de kieurea zwartbont, blauwbont, bruiiv bont en oranjebont. (Secreta riaat dr. Otto, Leeuwarder- weg 50a Sneek, tel. 0 5150- 31 96). a door HANS VAN BOVENE DE acties via kranten, radio en televisie om de Nederlanders tot meer beweging te brengen, van groot belang ter voorkoming van hart en vaatziekten als gevolg van vervetting en verslap ping van de spieren, be ginnen daadwerkelijke suc cessen op te leveren. De acties vallen onder de naam „trimmen", 'n Noors woord, dat in feite bete kent het lichaam bijstu ren, bijschaven. Sinds 15 maart worden elke zon dagavond in het eerste Studio Sportprogramma korte spots getoond, waar bij op het belang van meer beweging voor de lichame lijke en geestelijke gezond heid van de mens wordt gewezen. Het „rendement" van de spots, die overigens nog ge ruime tijd te zien zullen zijn, ook op de woensdagavon den, begon zich reeds in de aprilmaanden af te tekenen. Het gemiddelde van deze week ligt thans op dagelijks 80 aanvragen op het Trim- bureau van de Nederlandse Sport Federatie (gevestigd Burgemeester Van Karne- beeklaan 6 in Den Haag) om adressen, etc. De Nederlandse Sport Fe deratie, die de actie trim men heeft opgezet in nauwe aamenwerking met de Ne derlandse Hart Stichting en de vereniging van leraren li chamelijke opvoeding, stelt thans een onderzoek in om te weten te komen hoeveel mensen nu werkelijk de ge daagde en verkregen trim- mlichtingen benutten. Dat steeds meer mensen yoor, maar vooral na werk tijd zich lichamelijk (en geestelijk) op een sportveld, bossen, op de fiets of in een zwembad ontspannen, oewyst wel de stijgende drukte rond die uren, voor- el m de natuurgebieden. N S r-tnm-propagandist Leen Akkers stelt dan ook vast: "brappant is dat thans ook «eeds meer sportverenigin gen hun sportgelegenheden P speciale uren gaan open stellen voor trimmers. De seorganiseerde sport is wak er geschud voor deze voor namelijk ongeorganiseerden, ken" 'S een verH®ugend te- ',^je .ook 's wakker ge- TJd ,is het bedrijfsleven. Y oop van fietsen ver toont een stijgende tendens, P de voet gevolgd door de nil sP°rikleding. Reeds ver .Moederdag meldden ywschillende grote zaken in vree- een opvallende Vn,5 naar trainingspakken on u i ames- Met vaderdag de,w °°J opent dat voor de desbetreffende zaken nog be- aant PersPectieven, want het trim™ ™annen dat aan horeca11 u* ligt beduidend wen a ,nu\et aantal vrou- de et meer zoekt in heklnkei ren in gymnas" gvmne r 1 (buisvrouwen- WQ™neStiek)- Daarnaast cn hometrainers en der gelijke attributen steeds meer gevraagd. Het verkoopeffect dat trimmen in ziGh heeft mede ten gevolge van die acties in kranten en op radio en tele visie, heeft natuurlijk ook z'n negatieve kanten. „Wie geen tijd voor trimmen heeft, moet een bepaald merk brood gebruiken", is een re clame die met meer bewe ging niets te maken heeft. Trimbrood mag minder ca lorieën in zich hebben dan gewoon brood, het heeft met trimmen als zodanig (door meer beweging fitter en ge zonder) niets te maken. De organisatoren van de trimacties overwegen dan ook spoedig maatregelen te gen deze misleidende recla me te nemen. Leen Akkers: „Wij hebben voor het woord trimmen destijds bescher ming aangevraagd en gekre gen. Wanneer de commercie daar nu bij succes gretig ge bruik van gaat maken, zon der ook maar enig overleg, kan dat tot gevolg hebben dat wij, zij het met tegenzin, de rechter in móeten scha kelen. Dat is met brood het geval en ook met een plaat je met oefeningen, waarbij niet alleen ten onrechte trimmen wordt gebruikt en de naam van de Nederland se Sport Federatie, maar ook die van de Hartstichting. Dat is allemaal zonder enig vooroverleg op de markt ge bracht. Nu wil men inmid dels wel met ons praten, maar dat doet aan het feit natuurlijk niets af". Een van de grote stimu lators van het trimmen in Nederland is nog altijd de oud-schaatscoach Anton Hui kes, momenteel directeur van de Katholieke Jeugd raad te Utrecht. Anton Huis- kes (wonende in Maarn) boekt met name in het mid den van Nederland grote successen. Hij was het die in Soest en Vleuten de Meern de stoot gaf tot grote activi teiten en hij is het ook op wie Zowel door de N S F als door particulieren en groep jes regelmatig een beroep wordt gedaan om een be paalde actie of activiteit meer reliëf te geven en mee te helpen van de grond te doen komen. Het bedrijfsleven toont ook veel positieve interesse. Zoals bekend hebben met na me de levensverzekeringen financieel belangrijke bijdra gen geleverd voor de propa ganda en voor de aanleg van speciale trimbanen in grote steden. Ook de benzinemaat schappijen gaan zich met de noodzakelijke beweging die veel mannen achter 't stuur nodig hebben, binnenkort be zig houden. Op de campings en in de bungalowparken wordt ook steeds meer gele genheid geboden tot sportie ve ontspanning (sportieve recreatie). Er zijn zelfs cam pingeigenaars, die in navol ging van enkele actieve ge meentebesturen in Neder land, zweetdruppelbanen en dergelijke hebben aangelegd. De medische keuringsbu reaus hebben het de laatste maanden nog nooit zo druk gehad met het keuren van jongeren en ouderen die wat aan beweging willen doen en de verstandige raad om zich eerst even te laten keuren, hebben opgevolgd. Men wil uiteindelijk zoveel mensen ertoe bewegen wat meer beweging te nemen, dat ook van overheidswege wordt ingezien, dat middelen beschikbaar moeten komen om inderdaad iedereen, met name in de grote steden, de kans te bieden, ook inder daad tot wat meer beweging te komen. Er zijn inmiddels al bosloopgroepen, die plan nen uitdokteren voor 'n eigen sportzaaltje, dat elke dag en avond geopend is en waar ie dereen terecht kan om on der deskundige leiding „zich wat los te maken". een mens. een wil dwingen tot een zelf de geloof en tot uniforme ze den en gewoonten. De "vrou wencultuur" heeft als grond- bginsel: leven en laten le ven. Die westerse man toch. Zie hem daar eens zitten: de baas in huis, schipper naast God en zich een hartinfarct werkend om z'n belangrijk heid te bewijzen. Ik wens hem een vrouwencultuur toe met veel luie zon en lange haren. Voorlopig zal hij echter wel blijven denken, dat het werk voor het meisje gaat. The show must go on. Maar zijn mannenshow be gint aardig te lijden onder luchtvervuiling en oorlogs uitbreiding. Zijn kinderen beginnen hem hun vertrou wen op te zeggen en zijn vrouw gaat haar eigen weg zoeken. Laat hij haar maar achterna gaan, want vaat wassen is altijd gezonder dan bajonetvechten. Hetgeen niet betekent, dat een man aan de vaat een geëmanci peerde man is of een vrouw in de politiek per se een ge- emancipeerde vrouw. Emancipatie is geen kwestie van stuivertje wisselen. Het is niet de bedoeling dat we de rollen gaan omdraaien, maar dat we ze afschaffen. Er is geen specifieke man nen- of vrouwenrol. Emanci patie, democratisering, Dol le Mina-beweging, Oranje Vrijstaat, studentenrevolte - het zijn de zuchten van ver lichting die we slaken omdat we willen leren, gelukkige mensen te zijn in een wereld waarin we het elkaar gun nen onszelf te zijn, een beet je man, een beetje vrouw, een beetje veel mens voor al. Hollandse herder (korthaar) Wetterhoun Hollandse herder (ruwhaar) Nederlandse -a a nj Kooiker hondje hond dreigt uit te sterven Drentse patrijshond Al die ideeën over vrouwen gaan trouwens uit van de man en volgens een tijdge noot van Voltaire, de even eens achttiende eeuwse Fransman Duclos mogen de vrouwen zich niet eens over de mannen beklagen: „de mannen zijn slechts zoals de vrouwen ze gemaakt heb ben". Ja, ja, maar de man nen vonden toch maar dat zij de wereld en de dienst konden uitmaken en diezelf de mannen zien vandaag de dag welwillend neer op het druk gedoe der dolle Mina's. Mannen zijn al mensen en de vrouwen mogen er ook zijn. Maar misschien is er wel heel iets anders aan de hand. Misschien moet de man net zo hard aan het emanciperen slaan als de vrouw. Hij wordt gelukkig niet meer zonder glimlach gelezen, die goeie professor Buytendijk met zijn poëtische beschou wing over „De Vrouw, haar natuur, verschijning en be staan". Er verschijnen nu boeken op de markt zoals „De mythe van de manne lijkheid" van de Amerikaan se Nederlander Hendrik Rui tenbeek, die door de bouw vallige fagade van stoere mannelijkheid heenbreekt en de (Amerikaanse) man laat zien als een eenzame, die zich nauwelijks kan handha ven in de harde wereld die hij zegt zelf geschapen te hebben. Die man toch. Buytendijk meende nog in eernst dat er vanuit „de na tuur" (en wat zou dat dan wel zijn?) duidelijke psychi sche verschillen zouden zijn aan te wijzen tussen man en vrouw. En dan komen de be kende rijtjes: de vrouw is zwak en afhankelijk, de ont vangende, de moeder, de he lende en behoudende en zo zacht als pudding. En dan de man: hij is de scheppen de, de vernieuwer en de ver nieler en zo hard als een beursbericht. Het zijn vooral twee vrou wen, die aan die mythe dat er typisch mannelijke of typisch krullen de aandacht vraagt van het publiek? „Al echt 'n vrouwtje!" En we zijn er ons allerminst van bewust dat wij het' zelf zijn die haar de ze kunstjes leren. We denken dat ze het van zichzelf heeft, van de natuur of van de ooie vaar. En het komt geen mo ment in ons op dat we het kind al op z'n geboortedag in het „vrouwelijke" rose heb ben gewikkeld en dat het zelfs op haar geboortekaart je met een rose strikje aan de vrouwenwereld werd vast gelijmd. Die vrouwenwereld, die we zelf geschapen heb ben. Intussen hebben de mannen in de westerse cultuur al zo'n eeuw of wat een aardig harde mannenmaatschappij weten op te bouwen. En daarin fungeerde de vrouw (om met de eigenlijk erg goedmoedige kerkvader Chrysostomos te spreken) als „een noodzakelijk kwaad, een natuurlijke verleiding, 'n aanlokkelijke ramp, 'n huis plaag, een dodelijke betove ring en een opgeschilderde kwaal". Het zal je gezegd zijn. Na de vroeg-christ'elij- ke tijd degradeerde de po sitie van de vrouw tot ge vaarlijk seksdier, waartegen pausen, heiligen en predi kanten eeuwen lang te keer gingen totdat dan eindelijk de ideale mannenmaatschap pij ontstaan was. Rattray Taylor heeft van die autoritaire mannenmaat schappij een typerend lijstje opgesteld in zijn „Sex in his tory". Het ziet er ongeveer als volgt uit: afwijzende hou ding tegenover seksualiteit celibaatsverplichting bijv. beperking van de vrijheid van de vrouw, vrouwen wor den als zondig en inferieur beschouwd, kuisheid gaat boven welzijn, de politieke houding is autoritair, er is wantrouwen tegenover open baarheid en onderzoek, er is geremdheid en angst voor spontaneïteit, een diep ge wortelde angst voor homo seksualiteit, de geslachtsver schillen worden overdreven (kleding, haren), er is angst voor genot, God is een man. Daartegenover stelt Rattray Taylor culturen waarin de vrouw niet tot dé onderge schikte rol gedwongen wordt zoals nog steeds bij ons. De typeringen die hij vermeldt zouden het programma kun nen worden voor de eman cipatie van de man. Veel er van is trouwens terug te vin den in de democratiserings bewegingen van vandaag. Dat zijn namelijk emancipa tiebewegingen, waarvan de Dolle Mina's maar een on derdeel vormen. Zo zien dan culturen er uit waarin de man zichzelf niet dwingt om zijn stand op te houden: daar is seksualiteit iets plezierigs, de vrouw is er vrij en heeft een hoge sta tus, welzijn gaat er boven kuisheid, de politieke houding is anti-autoritair en demo cratisch, men is er progres sief en zelfs revolutionair, er bestaat geen wantrouwen tegenover onderzoek, men mag er, ook in het openbaar, spontaan reageren (zelfs de mannen mogen er huilen), er is overigens een diep ge wortelde angst voor incest, de geslachtsverschillen (kle ding, haren) zijn tot een mi nimum teruggebracht, er heerst een streven naar lust bevrediging en men kent de Moeder-religie. Opvallend is ook dat de "mannencultuur" erg dogmatisch is en ieder- vrouweiijke karaktereigen schappen zouden bestaan een einde begonnen te maken. Margaret Mead, een Ameri kaanse cultuur-antropologe, ontdekte bij haar onderzoe kingen dat er allerlei volke ren zijn, die wat wij typisch mannelijk noemen, aan vrouwen overlaten en omge keerd. Ze ontdekte ook vol keren, die in hun opvoeding geen onderscheid maken tus sen jongens en meisjes. Die zeggen niet tegen hun Jan tjes van drie dat ze niet mo gen huilen omdat ze toch net zo flink willen worden als pa pa. Die zeggen ook niet te gen hun Marietjes van dezelf de leeftijd dat ze vooral erg lief moeten zijn. Die volke ren voeden ménsen op. En wat zeggen wij van het kokette, drie-jarige Marietje dat met haar lange blonde Foto Dick de Boer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 25