n nu m? H 6,n «a ti&©ffiii| zegt opruiend tekenaar Willem )EWERKSTER de Shellina-Premix tor iedereen, tanken Dank u wel beleefd, s tenslotte het beste Kanten klaar uit de geen vuile bougies, levensduur en geen ïellina Premix alléén hell-Stations, net als naar te zeggen waar (omaan,loop naar de d en haal je POPMIX! Test I Wat IQ? Tijd 4.) minuten Begin hier Antwoorden 18 de drie hoefijzers ;ning zoeken wij een ftijd van 20 - 22 jaar. gaan onze gedachten Mulo-niveau die zeif in het bezit is van aanbeveling strekken. job kunnen schrif- ineelszaken van Bier- Ceresstraat 13. Breda, worden gemaakt voor toestel 399. DIRECTEUR: LOUIS TOEBOSCH en betekent vakkennis ver?-M )ants Conservatorium bes:cn bekwame docenten, die U z in de muziek tot en met gingen. mor alle einddiploma s, a* jloma's, compositieprijs. mens t/m 26 juni 1970. anmelding zo spuedig moge unnen a.s. vakmusici in de hun Mavo of Havo zich v ,et toelatingsexamen. Ie inlichtingen itratie Brabants Conservator!111'1 raat 5. Tilburg, 14250) 23644. RIJU5T DE STEM/ZATERDAG 16 MEI 1970/VRIJUIT Vanaf vandaag, tracteren wij u in iedere zaterdag- bijlage op een test. Om u in de gelegenheid te stel len uzelf te bezien door 'n wetenschappelijk ..afge stelde" bril, zonder dat u daarvoor een kostbare ap paratuur nodig hebt of een laboratorium. Door het toepassen van moderne psychologische methoden, kunt u uw eigen bekwaam heden, aanleg en persoon lijkheid meten. Een waarschuwing is echter op haar plaats. Om dat iedere proef door uzelf wordt afgenomen u bent uw eigen beoordelaar en uw eigen rechter is het absoluut noodzakelijk dat u eerlijk te werk gaat. Loop niet op de vragen vooruit. Kijk niet stiekem naar de antwoorden. Be loon uzelf niet met twijfel achtige of onverdiende punten. De voldoening die u dan krijgt, is uiteindelijk meer waard. De tests zijn weliswaar populair van aard, maar hebben een zuiver weten schappelijk uitgangspunt. Zij verschaffen inzicht in de testmethoden die steeds meer worden toegepast door overheid, leger, on derwijsinstellingen en be drijfsleven. Bovendien is de subjectieve vraag in de tests vermeden. De moeilijkheid met de subjectieve vraag ligt na melijk hierin, dat men u vraagt een oordeel uit te 'spreken over uzelf. Men eist dan een rechtstreeks antwoord op vragen als „Beschouwt u uzelf als gelukkig"?, „Houdt u van het leven?" Deze en soort gelijke vragen ontnemen de psychologische tests goeddeels hun waarde, want het ligt voor de hand dat iedere subjectieve vraag de mogelijkheid schept tot antwoorden waarbij de wens de vader van de gedachte is. En die beïnvloeden het resultaat van de tests natuurlijk. Dat wij in onze tests zo wel subjectieve vragen als het subjectief toekennen van punten willen uitscha kelen, komt niet voort uit gebrek aan vertrouwen in de eerlijkheid van onze le zers. Maar het is nu een maal een feit, dat het psy chologisch onmogelijk is zichzelf zonder vooroordeel te zien, hoe prat men ook moge gaan op het bezit van een objectief oordeel. In deze tests vindt u daarom geen openlijk subjectieve vragen die de uitslag zou den kunnen „kleuren". Voor deze serie tests heb ben wij van uitgeverij „Het Spectrum" (Prisma) de ex clusieve publikatierechten verworven. Een beroemde serie, gestoeld op Ameri kaanse test-ervaring. Maar beschouwt u deze of welke andere test ook niet als een absoluut antwoord op de vraag of u op een bepaald gebied „goed" of „slecht" bent- Een test kan immers niet méér geven dan een aanduiding van de plaats die u inneemt binnen een groep die ter vergelijking dient. Uw plaats wordt aange geven door een punten- schema aan het eind van iedere test. Het schema laat zien waar het behaal de puntentotaal u plaatst op hetzelfde niveau als het percentage volwasse nen die in een doorsnee- groep het hoogste aantal punten behalen, óf bij hen die een lager cijfer krijgen. In theorie vertegenwoor digt deze vergelijkings groep de gehele bevolking. Vanaf vandaag, kunt u iedere zaterdag uw verge lijkende plaats bepalen. Wij wensen u er vooral veel plezier mee. IS uw De term IQ ligt tegenwoordig in ieders mond bestor ven, maar slechts weinigen weten wat ze betekent. Net als „minderwaardigheidscomplex" en andere psycholo gische termen heeft ze zich een vaste plaats verworven in het algemene spraakgebruik en net als deze wordt ze vaak verkeerd gebruikt. Om te beginnen wordt IQ afkorting van Intelligentie Quotiënt in het dagelijks spraakgebruik dikwijls ver aard met „verstandelijke leeftijd". Deze verwarring wordt deels veroorzaakt doordat de intelligentietest in het algemeen in eerste instantie leidt tot een punten tal dat die verstandelijke leeftijd aanduidt.' Om echter het IQ te bepalen, moet de mentale leeftijd worden be zien in verhouding tot de werkelijke leeftijd in jaren en maanden. Neem een jongen van 6 jaar met een verstandelijke leeftijd van 10 jaar. Men zal moeten toegeven dat zijn ontwikkeling verschilt van die van een 15-jarige wiens verstandelijke leeftijd eveneens 10 jaar is. Het IQ is niet meer dan een praktisch hulpmiddel om dat ver schil aan t'e geven. Intelligentie is geen zaak van verworven kennis, van hoeveel u weet. Het is een zaak van het vermogen om te kunnen weten. Insgelijks is het IQ of intelligen tiequotiënt geen maat van wat u hebt geleerd, maar veeleer van uw vermogen tot' leren. Het zwakke punt van praktisch alle intelligentietests is natuurlijk dat ze tot op zekere hoogte berusten op ken nis. Zo veronderstelt de test die hier gegeven wordt, cat u kunt lezen. De test is in de eerste plaats bedoeld voor volwassenen. Voor personen beneden 13 jaar levert ze in geen enkel opzicht betrouwbare resultaten op. Maar voor het bere kenen van het' IQ voor volwassenen is het noodzakelijk cm te weten op welke leeftijd de intelligentie „volwas sen" is met andere woorden, haar volle ontplooiing heeft bereikt. De opvattingen van de psychologen hierover zijn ver deeld. Op een bepaald moment liepen de schattingen uiteen van 12 of 13 tot' 21 jaar. Tegenwoordig echter v.ijzen de beste psychologische gegevens uit dat tussen 15 en 17 jaar de volle geestelijke groei wordt bereikt. Bij onze test wordt uitgegaan van de veronderstelling dat de maximale ontwikkeling bereikt' wordt op een leeftijd van 15% jaar of 186 maanden. De puntenschaal is zo opgebouwd, dat afwijkingen van geringe beteke nis kunnen optreden bij het IQ dat behaald wordt door personen die jonger zijn dan 15% jaar. Dit wordt ech ter meer dan gecompenseerd door de grotere accu raatheid die geldt voor ouderen, voor wie de t'est in fei te is bedoeld. Om na het maken van de test uw IQ te vinden, gaat u als volgt te werk: 1. Aan de hand van de tabel aan hét eind van de test bepaalt u de verstandelijke leeftijd die overeenkomst met de testuitslag (d.w.z. het aantal juiste antwoor den). 2. Als u jonger bent dan 15jé jaar: deel de verstande lijke leeftijd door uw eigen leeftijd in maanden; bere ken de uitkomst tot in twee decimalen. 3. Als u 15% jaar of ouder bent: deel de verstandelijke leeftijd door 186; bereken de uitkomst tot in twee deci malen. 4. Vermenigvuldig de uitkomst met 100. Het getal dat u nu krijgt', is uw IQ. dier volgen twee voorbeelden. Iemand die 14 jaar en 3 maanden oud is, behaalt 60 punten, d.w.z. 60 juiste antwoorden. De tabel geeft aan dat 60 overeenkomt met een ver standelijke leeftijd van 216. 216 gedeeld door 171 (leeftijd in maanden) is 1.26. 1-6 vermenigvuldigd met 100, is 126 de jongen heeft bus een IQ van 126. Een man van 46 jaar Dehaalt 30 punten, d.w.z. 30 juis te antwoorden. De tabel geeft aan dat 30 overeenkomt met een ver standelijke leeftijd van 153. 153 gedeeld door 186 is 0.82. L y?rmenigvuldigd met 100, is 82 de man heeft dus een IQ van 82. AANWIJZINGEN. Werk bij deze test zo snel als u zcT'ai er- de nauwkeurigheid uit hef oog te verlie- n. Als u wilt kunt u berekeningen maken in de mar- te vi W afzonderlijk blad papier. Denk eraan niet mnl-v-i aan een bePaalda vraag te besteden; sla de Tost over en kom er°P terug als u tijd over hebt. o, "/vraag spreekt voor zichzelf. MAN verhoudt zich tot JONGEN, als /ROUW tot Antwoordt' k""1' 3> dame' 47 meisje, 5) menigte Antwoord*- 'lO* Volgende ci5fer in deza reeks? 2, 4, 6, 8, ?eze w°oi'den kunnen tot een zin worden geschikt, ms de zin waar is, schrijf een W. Als de zin on waar is, schrijf een O. ZIJN NOOIT BOMEN GROEN schrijf een O. EEN RACKET GESPEELD MET TENNIS WORDT 10. IMPORTANT betekent 1) zorgeloos, 2) voorzichtig, 3) belangrijk, 4) zorgvuldig 11. Jan heeft 10 cent. Als hij 3 cent minder had, had hij half zoveel als Piet. Hoeveel geld heeft Piet meer dan Jan? a) 7 cent, b) 4 cent, c) 2 cent, d) 13 cent 12. HEM verhoudt zich tot HIJ, als HAAR tot 1) mij, 2) hen, 3) hun, 4) zij, 5) zijn 15. Welk voorwerp hoort niet in deze groep thuis? 1) radio, 2)batterij, 3)boiler, 4) telefoon 14. Welk voorwerp hoort niet in deze groep thuis? 1) zwaard, 2) rapier, 3) sabel, 4) lans, 5) hartsvan ger 15. Alleen vogels hebben veren, daaruit volgt: 1) Vogels ruien in d-e lente 2) Alle veren zijn licht 3) Slangen hebben geen veren 16. Welk woord hoort' niet in deze groep thuis? 1) architect, 2) annemer, 3) loodgieter, 4) dok- ter 17. Wat is het volgende getal In deze reeks? 90, 85, 75, 60, 40, 18. Wat is het volgende getal in deze reeks? 22, 33, 44, 55, 66, 19. PLANTKUNDIGE verhoudt zich tot SOCIOLOOG! als PLANT tot 1) vrouwen, 2) problemen, 3) maat schappij, 4) sociologie 20. Als iemand GECHOQUEERD is, is hij 1) onwetend, 2) krankzinnig, 3) geërgerd, 4) pijnlijk verrast 21. GAREN verhoudt zich tot WEEFSEL, als IJZER DRAAD tot 1) stijf, 2) radio, 3) kabel, 4) gaas, 5) staal 22. HYGIëNE is bevorderlijk voor 1) water, 2) gezondheid-, 3) porselein, 4) gods vrucht 23. Wat is de volgende letter in deze reeks? A, C, E, G, I. 24. Welk cijfer hoort niet in deze reeks thuis? 1, 19, 8, 5, 145, 127 25. Schrijf de letter op, die in het alfabet even ver ver wijderd is van de eerste letter, als de tweede I van cte eerste I in INTERNATIONAAL 26. Welke letter hoort niet jn deze reeks thuis: Z, IJ, X, Q, W, V 2J - V A. verhoudt zich tot tot a) d) e) 28. Deze woorden kunnen tot' een zin worden geschikt. Als de zin waar is, schrijf een W. Als de zin onwaar is, schrijf een O. VERNIETIGEN BOMMEN STEDEN KUNNEN EN NIET MENSEN 29. Wat is het volgende cijfer in deze reeks? 18, 12, 15, 10,12,8, 30. Als A en B letters zijn, zet dan een C, tenzij 5 en 5 samen 10 zijn, want in dat geval mag u alleen maar D noteren 31. Deze woorden kunnen tot een zin worden geschikt. Als de zin waar is, schrijf een W. Als de zin onwaar is, schrijf een O. TANDEN GEEN ZIJN VALSE ECHTE TAN DEN 32. ■'>>?- verhoudt zich tot jj. BS ^^verhoudt zich tot e) a) LIJ b) III 'fc) l 34. Welk cijfer hoort niet in deze reeks thuis? 2, 6, 1, 7, 54, 162, 35. Wat is de volgende letter in deze reeks? A, C, F J, 3b. verhoudt zich tol als (De woorden kunnen geschikt worden tot de zin BO- Mfv i.2;"Ilnen Sescnikt worden tot de Womvi NOOIT GROEN, wat onwaar is. Het ant- "flmd is dus: O). 4 nelk.yoorwerP hoort niet in deze groep thuis? (Mtm V?' 2> pen' 3> 4> Penseel, 5)knuppel maar riïï tekanen met Potlood, pen, krijtje of penseel, Zorz er,f met/en knuppel. Het antwoord is dus: 5) beter- li ?r en toe op een horl°ge te kijken, of nog Hanrsr3 le,™and anders de tijd yoor u opnemen. Als betrouwbaar Afn de |;oeSe3tane «W- is d* uitslag on- begriint ho u zeker weet dat u de voorbeelden e 'JPt, begin dan aan de test. lT)Rm-^P^T,Verhoudt zich tot SPELEN,' als BOEK tot ring 3) muziek, 4) woorden, 5) ontspan- l) bI?nV^h0tUdt zich tot WIEL- ala PAARD tot 3 Wat k 'hit aart> 3' Taiop. 4) wagen, 5) rit is het volgende getal in deze reeks? 3' 9. 15, 21, 4 KOE 1) scC,?0^ Zi,c,h tot STAL- als MAN tot rant melk, 3) huis, 4) boerderij, 5) restau ra! V'hV' 6' 7' 8' 9' 10' H' 1213> 14> 15> 16 zes? zevende cijfer na het cijfer juist voor AlsdeZzin°waarnkkUnSei,-,tot e?" zin worden geschikt, schrijf een q s°hrijf een W. Als de zin onwaar is, 7 wnm-i10^ KAN DROOG NIET de zin waakte ne"rt0t een zin worden geschikt. Sflhrijf een O schri.if een W. Als de zin onwaar is, 8 WE™, B°I.N00IT WATER 5, 7 Ogende cijfer in deze reeks? Zin'wa«^ukUnLieV0r een zin worden geschikt! is, schrijf een W. Als de zin onwaar is, b) d) fl e) 37. Wat is het volgende cijfer in deze reeks? 21, 20, 18, 15, 11, 38. ZUID verhoudt zich tot NOORDWEST, als WEST tot 1) noord, 2) zuidwest, 3) noordoost, 4) zuidoost 3S. Welk cijfer hoort niet in deze groep thuis? 2, 4, 100, 38, 20, 7, 40 Welk woord hoort niet in deze groep thuis? 1) droef heid, 2) melancholie, 3) verdriet', 4) rouw 41. Wat is de volgende letter in deze reeks? A, C, B, D, F E G 42 1, 2, 3,'4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19. Schrijf het cijfer op dat in deze reeks even ver voor 14 staat, als K na F in het alfabet 13. Als alle mannen jassen hebben, dan hebben grote mannen 1) grote jassen, 2) minder jassen, 3) jassen, 4) weinig jassen 44. Wat is het volgende getal in deze reeks? 18, 24, 21, 27, 24, 30, 4ti. Soldaten PLUNDEREN steden 1) met kanonnen, 2) door brandstichten, 3) door ze te vernietigen, 4) door te roven, 5) door ze met de grond gelijk te maken 46 Wat is het volgende getal in deze reeks? 66, 63, 57, 45, 4 'l.-n» verhoudt zich tot Q als Dezi a) D b) 9 O J) e) O 48. Wat is het volgende getal in deze reeks? 2, 9, 6, 7, 18, 5, 49. VLAK verhoudt rich tot LICHAAM, als LIJN tot 1) vierkant, 2) cirkel, 3) hoek, 4) rechthoek, 5) vlak 50. Hoeveel kilometer kan een hond in 2 minuten afleg gen als hij half zo snel is als een auto die met een snelheid van 60 kilometer per uur rijdt? 51. Een kano heeft altijd 1) peddels, 2) zeilen, 3 water, 4) verf, 5) lengte 52. Wat is het volgende cijfers in deze reeks? 65, 68, 72, 77, 83, 53. Hoeveel letters van de volgende reeks staan naast een klinker en n a K of R? P, A, U, L, E, G, K, A, T, L, O, I, R, Q, O, Z 54. Wat is het volgende cijfer in deze reeks? 2, A, 9, B, 6, C, 13, D, 55. Hoeveel letters van de volgense reeks komen na de K, en tevens voor R en na T? A, A, B, ,K M, X, J, T, T, V, C, R, P, L. 56. 20 mannen kunnen 40 kuilen graven in 60 dagen. In hoeveel da-gen kunnen 10 mannen 20 kuilen gra ven? 57. Hoeve-el letters van d-e volgende reeks staan juist voor een oneven cijfer -en juist na een getal groter dan 6? Z, 1, 9, A, 4, B, 3, 14, 19, C, 8, 9, B, 5, D, 12, E, 17 58. Veronderstel dat Ajax de eerste plaats inneemt m de voetbalcompetitie en dat Feijenoord vijfde is, ter wijl Fortun-a halverwege hen staat. Als Enschede bo ven Feijenoord staat en PSV juist onder Fortuna, wel ke ploeg bezet dan d-e tweede pl-a-ats? a) PSV, b) Feij enoord, c) Enschede, d) Fortun-a, e) Ajax 59. De volgorde van de volgende twee reeksen is tegen overgesteld, met uitzondering van één cijfer. Schrijf dit cijfer op. 123132 60. 'COMPROMITTEREN betekent 1) begrijpen, 2) ver wijten, 3) in opspraak brengen, 4) omvatten, 5) een compromis sluiten 61. Welk woord hooi't niet in deze groep thuis? 1) de, 2) een, 3) het, 4) wat, 5) 'n 62. Welk van deze woorden staat in betekenis het dichtst bij IS? 1) zijn, 2) waren, 3) leeft, 4) bestaat, 5) aangroeien 63. Een CHASSEUR is een 1) loopjongen, 2) torso, 3) detective, 4) va-as 64. KLOOS verhoudt' zich tot KLUIS, als LOOS tot 1) dichter, 2) kuis, 3) loos, 4) lui-s, 5) geld 65. IRENISCH is het tegengestelde van 1) saai, 2 zon der iris, 3) oorlogszuchtig, 4) vreedzaam 66., De helft van de ver-diensten van een kelner, plus een gulden, .bestaat uit fooien. Als hij_ vijftien .gulden verdient, hoeveel gulden fooi krijgt hij dan? 67. Welk van d-eze woord-en komt in betekenis het meest overeen met GERESIGNEERD? 1) onderte kend, 2) beroemd, 3) berustend, 4) herroepen, 5) be droefd 68. Als een trein 3 minuten over tijd is en elke minuut 3 seconden meer ove-r tijd raakt, na hoeveel minuten zal d-e trein dan een uur over tijd zijn? 69. Welk van d-eze woorden komt in betekenis het me-e-st overeen met ELIMINEREN? 1) toestaan, 2) uitschakelen, 3) ondermijn-en, 4) kruid-en, 5) reini gen 70. Meisjes hebben altijd 1) vriendjes, 2) kleren, 3) lachbuien, 4) haar, 5) een figuur 71. Een auto die 30 kilometer per uur rijdt, heeft een voorsprong op een auto die 50 kilometer per uur rijdt. Hoeve-el kilometer zijn d-e auto's nu van elkaar verwij derd als d-e snelste auto 15 minuten nodig heeft orn de -and-ere in te halen? 72. GEPIKEERD komt in betekenis het meest over een met 1) gekozen, 2) versierd, 3) verzonnen, 4) gekrenkt, 5) bedroefd 73. Een auto legt d-e eerste helft va-n een afstand af met een snelheid van 30 kilometer en de tweede helft met een snelheid van 60 kilometer. Als d-e gehele af stand 20 kilometer bedraagt, hoeveel minuten heeft de auto dan nodig om deze af te leggen? 74. Vul het antwoord in: ABD verhoudt zich tot CBA al-s QRT t:ot 75. Als A=2 en C=6 en D=8 en F=12, hoe spelt u dan BEADED wanneer de letters door cijfers worden ver vangen? 76. Als t-a-nte Marie soep kookt, gebruikt zij 1 boon op iedere 2 erwt-en. Als zij in totaal 300 erwten en bonen in de soep do-et, hoeveel erwten gebruikt zij dan? 77. Ge-en enkele hond kan zingen, maar sommige hon den kunn-en spreken. Indien dit zo is, dan 1) kunnen sommige hond-en zingen, 2) kunnen alle honden niet zingen, 3) kunnen alle honden niet spreken 78. Geen enkele man is goed, maar sommige mannen zijn niet slecht. Daarom: 1) alle mannen zijn niet slecht, 2) geen enkele man is niet slecht, 3) alle man nen zijn niet goed 79. Rivier A EN RIVIER B zijn samen 850 kilometer lang, terwijl rivier B 250 korter is dan rivier A. Hoe lang is rivier A? 80. Smit en Jansen gaan naar de paardenrennen. Smit verliest bij de eerste twee koersen 68 gulden, terwijl hij bij de tweede koers 6 gulden meer verliest dan bij de eerste. Maar hij verliest bij de tweede koers 4 gulden minder dan Jansen. Hoeveel verliest Jansen bij de tweed-e koers? 81. Nylonkous-en hebben altijd 1) charme, 2) naden, 3) elastiek, 4) gewicht, 5) ladders 82. Welk is het volgende cijfer in deze reeks? 9, 7, 8, 6, 7, 5, 83. Een tros bananen telt een derde meer bananen dan een and-ere. Als d-e tweede tros 3 bananen minder telt dan d-e eerste, hoeve-el telt de eerste er dan? 84.% verhoudt zich tot j!^p 3's 85. Vogels kunnen alleen vliegen en springen, maar wormen kunnen kruipen. Derhalve: 1) vogels eten wormen, 2) vogels kruipen niet, 3) vogels kruipen soms 86. Aan een doos vindt men altijd 1) hoeken, 2) "orm, 3hout, 4) touw 87. Welk getal is evenveel meer dan 10 als het minder is dan de helft van het geta-l dat 10 meer is dan 30? 88. Meneer Smit krijgt een winstaandeel dat tweemaal zo groot is als het aandeel van zijn compagnons. De drie compagnons krijgen ieder even veel. Welk deel van d-e winst krijgt meneer Smit? 89. VOGEL verhoudt zich tot VIS als VLIEGTUIG tot 1 boot, 2) walvis, 3) kano, 4) schip, 5) onder zeeër 90. Deze woorden kunnen tot een zin worden geschikt. Als de zin waar is, schrijf een W. Als de zin onwaar is, schrijf een O. ééN IN ZIJN AANTAL DAN MEER BOEKEN BOEK Lees hier uw IQ C <ri CÖ -r-j G 3 a 2 m 94 3 r.-o 96 4 ,.T„ 98 5 r.-ï, r.™ 98 5 ..r„r„ 100 6 103 7 r.-. 105 8 107 9 109 10 r.TiJ Fï-. UI 11 ..n-.-r.-. 113 12 115 13 ..r„ 117 14 r.m r.-, 119 15 r.-. 122 16 ...rar,. 124 17 .-.j'r.yfl 126 18 128 19 „-. 130 20 132 21 n>7ï] 134 22 r.-j,136 23 138 24 140 25 r.T„ 143 26 145 27 r.-. 147 28 149 29 ri-.. 151 30 153 31 155 32 r.:. 157 33 „.j r.7.1159 34 .-.1 ,.71 r.7.- 162 35 nm pr.- 164 36 166 37 r.7., 168 38 p-.. 170 39 pi.- 172 40 .PI ppi pp. 174 41 .-„P-op-.. 176 42 p-. 178 43 .-.i p-, 181 44 .-„pp,pi. 183 45 r.-i, 185 46 ...ppip-, 187 47 .pippip-, 189 48 .-„pp,,.. 191 49 pp, 193 50 r.-. 195 51 .-„..p.. 197 52 -.p, p-., p-.- 199 53 p.. 202 54 .p,204 55 p-, 206 56 208 57 210 58 212 •59 .-..pp,P-. 214 60 ...,.p... 216 61 218 62 ,-.,p-.- 221 63 p-, 223 64 ...pp,p.. 225 65 pp, p-. 227 66 .p, r.p,229 67 p.. 231 68 .P,pp,„ 233 69 -,p. 235 70 pp. 237 71 .-..p-.-... 240 72 ...pp... 242 73 pp. 244 74 246 75 p-, 248 76 ...pp,p.. 250 77 pp, pp 252 78 254 79 p-, 256 80 .-„PP,... 259 81 pp, 261 82 .-„pi.,..-. 263 83 .-„ppp-, 265 84 p-„267 85 .-., pT„ 269 86 ,-„p... p.. 271 87 ,p p. 273 88 pp,275 89 .p, pi., pp, 278 Politiek tekenaar „Willem" zou o zo graag heel veel vroeger hebben geleefd. In die fijne tijd van zo'n zes honderd jaar geleden, toen boeken nog netjes met de hand gecalligrafeerd werden en slechts enkele erg rijken en geestelijken er inzage van hadden. "Alles was toen beter," meent Willem. „Het volk was onderdanig en werkte hard, men' gebruikte zijn vrije tijd om gotische kathe dralen te bouwen en God te loven. Alles zou tot op heden rustig gebleven zijn als niet op een rampzalige dag Gu tenberg de drukpers uitvond en het kwaad in de wereld bracht. De man is onge straft gebleven, de overheid kon natuurlijk niet onmid dellijk overzien welk onheil vrij op de toonbank, voor eenieder toegankelijk voor 8,90. Binnen de kaft: vijfhonderd jaar stekend tekenwerk, ge ïnspireerd door de levens wandel van Lodewijk de Veertiende tot Nixon, van 't Engelse koningshuis tot het pauselijke hof. Daarbij: een historische bespiegeling over al dat fraais, door 'Wil lem' met enig sadisme in proza vervat. Hij vertelt over al die kun stenaars die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en geeft daarbij als voorbeeld: „Toen tussen de beide we reldoorlogen een jong acteur een succesvol debuut maak te, keerde iedereen in de wereld die maar een pen kon hanteren zich allerhef tigst tegen deze veelbeloven- S'*.£1ÉC De ondergrondse - tegen kernaanvallen beschermde - Provinciale Commando-post van de BB in Maastricht: nutteloos spelletje? de uitvinding teweeg zou brengen." En dat onheil blijkt nu die vijfhonderd jaar na de uitvinding onder andere te (hebben) bestaan uit de kracht van de opruiing. Het opstaan van de politieke te kenaar is er bijvoorbeeld al een vreselijk gevolg van ge weest. Het heeft tekenaar „Wil lem" genoopt tot een over zicht. Een overzicht van „vijfhonderd jaar opruiend tekenwerk", gevat onder de titel „Weg met de varkens". En daar bedoelt hij duidelijk zichzelf en zijn collega's mee, de stoottroepen politiek tekenaars die in deze moder ne tijd volgens Willem te definiëren zijn als mensen „die salaris uitbetaald krij gen om met de regelmaat van een klok hun commen taar (of dat van hun hoofd- redakteur) te tekenen 'op 'n zodanige manier dat niemand er boos om wordt, de redak- tie niet, de lezers niet en na tuurlijk ook de adverteer ders niet". Ja, het is al lemaal niet meer wat het ge weest is. „Weg met de varkens" is door uitgeverij Van Gpnnep op de markt gebracht en ligt de schrijver en zijn boek Mein Kampf. Jalousie de métier". En in verbad met de teke naar James Gillray (1757): „Als jongetje was hij te lui om een behoorlijk vak te le ren en sloot zich aan bij een troep zwervende toneelspe lers. In die jaren waren ak- teurs nog niet die handige schnabbelaars die ze nu zijn, toen moesten ze hun leef tocht nog écht bij elkaar ro ven." En even verder'. „En daar zijn kunstacademies nu een maal voor. Jongelieden die dreigen te ontsporen, worden toegelaten op academies, waar ze dan met vaste hand terug in de maatschappij ge leid worden. Menige nietsnut is op zo'n instituut omge vormd tot een bruikbaar ambachtsman." „Weg net de varkens" is het moge duidelijk zijn puur salire en zelfspot. in beeld en woord. Om naar te kijke n (en te lachen?). Om te lezen (en over te grinni ken?). Nou, het valt moei lijk te lachen over tekst en tekpmngpn die de aanklacht van hun tijd zijn. De var kens mogen nooit weg. Uitmuntend (hoogste 1%) boven 140 Zeer goeu (volgende 3%) 131-140 Goed (volgende 26%) 111-130 Normaal (volgende 42%) 91-110 Onvoldoende (volgende 24%) 71-90 Slecht (laagste 4%) berieden 71 Uw IQ: Gemiddeld I:Q 101 Voor ieder juist antwoord op dt negentig tcstvragen, mag uzelf 1 punt toekennen. Het totaal aantal punten bepaalt uw resultaat. In het volgende overzicht is het cijfer tussen haakjes het goede antwoord op de be treffende testvraag. I (2), 2 (1), 3 (27), 4 (3), 5 (12), 6 (O), 7 (0), 8 (9), 9 (W), 1# (3), 11 (b), 12 (4), 13 (3), 14 (4), 15 (3), 16 (4), 17 (15), 18 (77), 19 (3), 26 (3). 21 (4), 22 (2), 23 (K), 24 (8), 25 (I), 26 (Q), 27 (c), 28 (O), 29 (9), 30 (D), 31 (W), 32 (d). 33 (d), 34 (17), 35 (O), 36 (O, 37 (6), 38 (3), 39 (7), 40 (4). 41 (I), 42 (9), 43 3), 44 27), 45 4), 46 21), 47 (c), 48 (54), 49 (5), 50 (1) 51 (5), 52 (90), 53 (7), 54 (10), 55 (4), 56 (60), 57 (2), 58 (e), 59 (1), 60 (3). 61 (4), 62 (4), 63 (1), 64 (4), 65 (3), 66 (8%), 67 (3), 6S (1140), 69 (2), 70 (5), 71 (5), 72 (4), 73 (30), 74 (SRQ). 75 (4-10-2-8-10-8), 76 (200), 77 (2), 78 (3), 79 (550), 80 (41), 81 (4), 82 (6), 83 (12), 84 (d), 85 (2), 86 (2), 87 (15), 88 (2/5), 89 (5), 90 (W).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19