PHILIPS
OPPERHOOFD
BEREHAND:
DIT IS GEEN
SPELLETJE
265
•eren Doos
ZOOM
Verbazing
Nederlandse
squaw
;htnetèn batterijen
Zó zijn het nog hippe mooie
jonge vrouwen en zó zijn het
onderdanige squaws, gehuld
in idiaanse maxi-japons.
Dat kan makkelijk in het
Duitse Roetgen, waar zo'n
duizend Europese
„roodhuiden" dit weekend de
vredespijp roken en hun
broederschap met veel
vuurwater zullen
onderstrepen.
HEAVY
[OUTVi
Van onze
verslaggever
tenschappelijk werk. Wij
verdiepen ons in de leefge
woonten van de indianen
stam der Yakima's, anno
1870. Natuurlijk zijn we als
kwajongens begonnen. Maar
nu is het bittere ernst".
Aldus Andreas Leunissen die
na zijn vermomming met
„opperhoofd Berehahd" of
met de Yakimaanse equiva
lent „Matoe Sia" moet wor
den aangesproken.
„Berehand" is opperhoofd
van een van de 35 indianen-
clubs voor volwassenen, die
in Duitsland bestaan. Hij
zwaait de tomahawk over de
Akense Yakima-Club en on
der zijn rond twintig volge
lingen bevinden zich fraaie
squaws, waarvoor iedere
doorgewinterde cowboy vuur
water cn schietijzer zou af
zweren. In de -wintermaan
den toeven ze in het clubge-
kaal in de Akense binnen
stad. Daar worden aan de
hand van dia's de indianen-
jurken vervaardigd uit herte
leer en duizenden kleine kra
len. Maar als de dagen len
gen en de koperen ploert ook
het koele Eifeldal verhit,
worden de kleurrijke tipi's
(tenten) in de grazige wei
den van Rötgen opgezet.
Opperhoofd „Berehand"
staat aan de vooravond van
een machtig gebeuren. Tij
dens de Pinksterdagen ko
men alle indianenclubs van
Duitsland, Zwitserland, Oos
tenrijk, Frankrijk en België
naar Rötgen. Er komen ook
cowboys.
„Voor die cowboys moet je
natuurlijk een saloon heb
ben. Wij indianen zijn al te
vreden met een plekje bij
het vuur, blanke cowboys
niet. Wij hebben hier zo'n
ding moeten bouwen", zegt
„Berehand" en wijst met z'n
herteleren arm naar een gi
gantisch houten bouwsel in
de buurt. „Daar kunnen
tweehonderd cowboys tege
lijk vuurwater krijgen".
te ontsteken, vertelt hij on
verstoorbaar verder.
„Die Karl May, wiens boe
ken wij als kwajongens heb
ben verslonden, heeft voor
ons afgedaan. Hij wist er
niets van. Hij zoog uit zijn
duim. Ik heb me nu zo'n ze
ventien jaar in de indianen
verdiept. Veel volkenkundi
ge boeken en musea bestu
deerd. Een heidens werk,
maar ontzettend boeiend. Al
le kleding van veertje tot
kraaltje is verantwoord. Wij
fantaseren er niet zomaar op
los".
De Yakima-Club heeft zich
rond een houtvuur genesteld,
dat naast volstrekt overbodi
ge hitte vooral veel rook pro
duceert. Enkele stamgeno
ten proberen uit antieke
voorladers vreugdeschoten te
lossen. Maar geen schot zal
die zondagmorgen de argelo
ze wandelaars doen opschrik
ken. Er is kennelijk iets met
het kruit.
Hauptling „Berehand" ver
telt over de echte Yakima's,
die dertigduizend man sterk
in een reservaat in Wash
ington overeind worden ge
houden voor toeristische
doeleinden.
Komen er ook Nederlandse
indianen naar de Pinkster
jamboree?
„Was het maar waar" ver
zucht „Berehand" droef, „in
Nederland zijn geen india
nenclubs. De enige indiaanse
met Nederlands bloed zit in
onze stam".
Josefien Willems, die in een
wit mini-jurkje arriveerde
maar nu in een diepblauwe
indiaanse maxi-japon bij het
smeulende houtvuur opveert,
lacht: „Ik ben wel een Ne
derlandse squaw, maar ik
woon al negen jaar in Duits
land. Ik kom uit het Lim
burgse Hulsberg".
Ze vindt het heerlijk om op
zon- en feestdagen een Ya-
kima-squaw te zijn. Het in-
dianenleven is haar heilig.
„Mijn moeder vroeg laatst
of ze mijn Yakima-jurk met
carnaval mocht dragen. Ik
heb nee gezegd, want indiaan
zijn is geen grapje".
Josefien Willems is
de enige Nederlandse
die zich „georgani
seerd Europese
Indiaanse" kan
noemen. Ze is
afkomstig uit het
Limburgse Hulsberg
en acht het indianen-
leven een voortdu
rende heiligheid.
Laatdunkende kennis
sen voegt ze toe
„Het indiaan-zijn is
geen grapje'. De
wigwam en hef
houtvuur zijn
waf haar betreft -
duidelijk verheven
boven de keuken.
Foto's WIL NILWIK
Elektrogrammofoon voor net-1
batterijvoeding. Notehouten k<
luidspreker in afneembaar del
Krachtige versterker. Extra a<
voor stereo via 2e versterker,
en/of recorderaansluiting, f
„Ze vielen bijna in de Co
lumbia River van verbazing
toen ze onze foto's ontvin
gen. Ze hadden nooit gedacht
dat er Duitsers zijn die zo
sprekend op hun voorouders
uit de negentiende eeuw lij
ken. Nee, de echte Yakima's
kunnen dit weekend niet ko
men. Maar wij gaan volgend
jaar naar Amerika om hen
te bezoeken".
Het opperhoofd pauseert
even om de aangekondigde
knal uit de antieke dubbel
loops te kunnen verwerken
en vraagt even later namens
de onfortuinlijke schutter of
hij onze on-ethnologische lu
cifers mag lenen. Als die ook
niet in staat blijken 't kruit
-.I,-"';