Suzanne Clark,
filmster
zonder allures
Nu is het
tijdvoor
PJ [4 jfl
met
lékker: 1
Beschuit
met
aardbeien.
m
STEMIII
lil
kijk naar
luister naar
Kom, zwartkijker
ga naar
het postkantoor
en geef
uwTVaan
Overmorgen, is de
uitbreiding 'n feit.
Alle troeven in handen
voor een zeer snelle
service.
DüöDeraHILDK]
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Frans):
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
BELGIë (Nederlands):
Johnny Hodges
overleden
BOEK
Onaanzienlijk
Eenzelvig
'Keep Smiling'
Humor
DE STEM VAN DONDERDAG 14 MEI 1970
Donderdag 14 mei
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Sportrevue. 12.54 Verslag
Olympia's Ronde van Ned. 13.00
Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo:
't Muzikantenuur: 1 Bas-bariton met
piano: mod. liederen; 2 Radio Slag
werk-ensemble: mod. muz.; 3 Arma-
ti-kwairtet: mod. muz. 14.30 't Is
historisch: progr. over geschiedenis.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws.
16.03 Land der Muzen: kunstkro
niek. 17.00 Sans Rancune: pl.progr.
17.30 Voor de jeugd. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. Politie
ke Partijen: 18.20 Uitz. van de CPN.
AVRO: 18.30 Stereo: Lichte orkest-
muz. (Tussen 18.50 - 19.30 Verslag
zevende etappe Olympia's Ronde v.
Ned.). 19.00 Stereo: Amateurs musi
ceren: Stedelijk Orkest Kampen.
19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws.
IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij.
19.40 Mens en Bijbel, radiocatechese.
19.50 Tweestemmig, religieus ge
sprek. AVRO: 20.05 Stereo: Radio
Filharmonisch Orkest. Groot Om
roepkoor en solisten: klass. en mod.
muz. 21.25 Besmeurd monument,
hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Meded.
22.40 Radiojourn. 22.55 Avondje uit:
Roemeens orkest. 23.20 Stereo: Pley-
el Kwarter: klass. muz. 23.55 - 24.00
Nws.
HILVERSUM II 298 m
KRO: 12.00 Los - Vast; gevari
eerd progr. (12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier
en Nu: actualit.) 14.00 Stereo: The
Kilima Hawaiians Show. 14.30
Schoolradio. 14.50 Stereo: Lichte
grammof.muz. 15.00 Leven naar
Pinksteren, godsd. uitz. NOS: 15.30
Stereo: Skivatoon: informatie over
nieuwe langspeelplaten. (16.00
16.02 Nws.) 16.15 Meer over minder:
informatie over mensen en dingen
die minder op de voorgrond treden.
NCRV: 17.45 Hier en Nu: sportactu-
alit. 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije
tijd: A. Stereo: Zuidhollands opera-
koor uit Den Haag: B Christelijk
Fanfare Orkest Oranje uit Bolsward:
concoursmuziek 1970. 18.30 Nws.
18.41 Hier en Nu: Actualit. 19.00
Spektrum: maatschappelijke vraag
stukken nader belicht. 19.15 Stereo:
Leger des Heilskwartder. 19.30 Kerk-
orgelconcert: oude en klass. muz.
20.00 Stereo: Residentie orkest:
klass. muz. 20.15 25 Jaar Mariniers
kapel der Kon. Marine: feestconcert.
22.15 Stereo: Lichte grammof.muz.
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.38 Parlementair dagoverzicht.
22.50 Onvoorzien: gevarieerd progr.
23.55 - 24.00 Nws.
HILVERSUM IH 240 m en FM kan.
NOS: 12.00 Nws. 12.03 Popslick:
licht pl.progr. KRO: 13.00 Nws.
13.03 Waarom niet: ontspannen
lunchprogr. 14.00 Nws. 14.03 Hol
ster: pop- en countrymuz. f 15.00
Nws.) 16.00 Nws. 16.03 10 RRRrrrr:
pop-magazine. 17.00 Nws. 17.02 -
18.00 Draaijijofdraaiik: verz.pl.progr.
s
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz.
(12.40-12.48 Weerbericht, med. en
SOS-berichten voor schippers). 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.,
weerbericht, beursberichten en dag
klapper. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.).
15.30 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Lichte muz.
16.15 Programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Nws., weerberichten en
med. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws.
18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuit-
sla-gen. 18.30 Franse les. 18.33 Gram.-
muz. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40
Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Koorzang. 19.00 Nws.,
weerbericht en act. 19.40 Gr. muz.
19.45 Politieke uitzending. 19.55 Or-
kest.-muz. 20.00 Openbaar kunstbe
zit. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Gr.
muz. 20.30 Hoorspel. 21.33 Amuse-
mentsmuz. 22.00 Nws., berichten en
De Zeven Kunsten. 22.20 Gevar.
muz. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws.
Vrijdag 15 mei
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte gr. muz. en
reportages. (8.00 Nws.; 8.11 Radio
journaal; 8.30 De groenteman).
NOS: 9.00 Internationaal Spectrum:
Moderne en klassieke muz. (opn.).
(9.35-9.40 Waterstanden). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02
Nws.). 11.30 Horlepiep: authentieke
volksmuziek uit Zweden. 11.55
Beursberichten.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke muziek (gr.). (7.30 Nws.; 7.32
Act.; 7.50 Overweging; 8.00-8.10
Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw- 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo
Aubade: moderne muziek (opn.).
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken.
11.54 Bericht SUS-Aktie. 11.55 Med.
12.00 Stereo: Van twaalf tot twee,
gevar. programma. (12.22 Wij van
het land;.
HILVERSUM IH 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nws.). 11.00
Nws. NOS: 11.03 De Felix Meurders
Show.
(ADVERTENTIE)
m m
(dan kijkt u véél prettiger)
(ADVERTENTIE)
Rovulco gelegen aan de rand
van het hart van Breda.
846-738
Vele topmerken o.a.
0
(0)
KOELE MEI 6,
(DOORNBOS)
BREDA.
LLYWOOD (AP) Sammy Davis, de zanger, danser en acteur, is voor
derde maal getrouwd.
On nieuwe vrouw, Altavise Gore, werkt als danseres in zijn nachtclub-
S,°W- ®aat leeftijd is 25 jaar. Sammy is 44 jaar.
eerste twee huwelijken het tweede was dat met de Zweedse actrice
""«-C uuncujRcu li cl LVV ccuc w«a
a>' Britt eindigden beide in echtscheiding.
19.04
NOS-NOT
WOORDEN ZEGGEN MEER
DAN JE DENKT (1)
BIOLOGIE IN DE BRUG
KLAS (11)
SLUITING
VORMEN MAKEN, VORMEN
ZIEN (4) Kruipende dieren
VERKEER, WAT KUNNEN
WIJ ER NOU AAN DOEN
SLUITING
NOS
DE FABELTJESKRANT
JOURNAAL
TROS
ARK 2
De Engelse popgroep „Flaming
Youth" brengt een aantal num
mers ten gehore.
DE GETROUWDE
VRIJGEZEL (kleur)
JOURNAAL (kleur)
DE MAN VAN DE DINER'S
CLUB
N'70 (3) (kleur)
NOS
JOURNAAL
OLYMPIA'S TOUR DOOR
NEDERLAND
Wieringen-Amsterdam
TELEAC
BIJ LEVEN EN WELZIJN (17)
SLUITING
18.45 DE FABELTJESKRANT
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL (kleur)
VPRO
20.20 I.C.P.-CONCERT
20.40 EXPERIMENT IN ZWEDEN
In Gothenburg draait sinds
vorig jaar augustus een
„experimenteel gymnasium"
21.20 LEONARD COHEN (kleur)
Sings Leonard Cohen
21.50 CONCERTS POUR UN EXIL
Korte speelfilm over Afrika
nen, die in Parijs trachten aan
het werk en onder dak te ko
men.
1KOR-CVK
22.20 TOT ONZE DIEPE
DROEFHEID (5)
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
Youmig, James Brolin en Elena
Verdugo. 18e afl.: „Promotie"
21.05 HORIZON
22.05 PREMIèRE
De nieuwe films
22.45 NIEUWS
Bij het afsluiten van deze edi
tie waren de programmagege
vens helaas nog niet in ons
bezit.
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.15 DE SUPERMAN
Duitse speelfilm naar een ro
man van Edgar Wallace.
21.45 KONTRASTE (kleur)
22.30 JOURNAAL MET
COMMENTAAR (kleur)
22.50 STEDEN IN DE OORLOG
23.35 JOURNAAL (kleur)
19,45 HEUTE (kleur
Journaal, actualiteiten en
weerbericht.
20.15 DER GOLDENE SCHUSS
(kleur) Internationale show
met Vico Torriani.
21.45 REPORTAGE VAN DE SPD-
PARTIJDAG IN
SAARBRÜCKEN
22.15 HERMANN PREY ZINGT
BALLADEN
22.35 JOURNAAL (kleur)
(ADVERTENTIE)
14.05 -15.10 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
(BSP)
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 MARCUS WELBY
Tv-feuilletan met Robert
19.30
20.00
20.20
21.50
22.35
22.40
22.45
23.15
(Van onze showredacteur)
NEW YORK (AP) De beroem
de Amerikaanse, saxofonist Johnny
Hodges dié bijna 40 jaar een van de
steunpilaren in de band van Juke
Ellington was, is maandag op 63-
jarige leeftijd overleden nadat hij in
het huis van een tandarts in elkaar
was gezakt.
Hodges was een van de eerste
grote solisten in de jazz. Met zijn
langzame melodische toon, speelde
hij in een stijl die onmiddellijk
herkenbaar was voor duizenden El-
lington-fans.
„Konijn", zoals zijn bijnaam was,
wérd 25 juli 1906 geboren in Cam
bridge (Massachusetts). Als musicus
was hij grotendeels autodidact en
kreeg zijn eerste saxofoon van Sid
ney Bechet, de legendarische jazz
man van New Orleans.
Hodges kwam na met een aantal
andere bands te hebben gewerkt in
1928 bij Ellington. Op een periode
van vijf jaar na, in het begin van de
vijftiger jaren, toen hij zijn eigen
band had, bleef hij bij Ellington.
Op tientallen platen van Elling
ton's band werd hij prominent ver
meld en elk jaar van 1940 tot 1949
was hij winnaar in de poll van het
tijdschrift „Down beat". Onlangs
heeft hij met Ellington een lange
tourinee gemaakt door het Verre
Oosten. Ook was hij te horen op het
Newport Jazzfestival dat vier maan
den geleden in Rotterdam werd ge
houden.
HET ONAANZIENLIJKE ambte
naartje Goljadkien (zo staat op de
achterkant van Dostojewski's boek
„De Dubbelganger", zoals dat door
Veen is uitgegeven in een verta
ling van D. Peet) werkt op een
bureau, waar hij op de onderste
sport van de ambtelijke ladder
staat. Zijn leven zou kleurloos en
eentonig zijn geweest, als er niet
een naamgenoot op hetzelfde bu
reau had gewerkt, die in alle op
zichten zijn evenbeeld was, behal
ve in rang en positie. De nietige
gaat zich identificeren met zijn
beter bedeelde collega en dubbel
ganger Het spijt ons dat Peet de
oorspronkelijke tekst letterlijk
heeft omgezet. De sfeer van de
grote Russische schrijver wordt
daarmee geweld aangedaan- Onze
eigen taal trouwens ook. Wat de
uitgever nu op de markt heeft
gebracht, is Nederlands Russisch
of Russisch Nederlands. Persoon
lijk neigen we naar de laatste
mogelijkheid. Hoewel: potjeslatijn
of abracadabra lijkt bij nader in
zien een betere kwalificatie. Hoe
is het mogelijk, dat een uitgever
zoiets op de markt durft brengen?
Dostojewski wordt slechts door
een klein publiek gelezen; een
deel, dat ook beoordeelt hoe goed
of slecht het Nederlands van de
auteur of van de vertaler is. De
Dubbelganger van Peet is een stuk
onwaarheid.
De Dubbelgangers, Dostojewski.
(Veen Uitg. Mij Amsterdam, f
4,90).
AMSTERDAM We bekennen het eerlijk: op weg naar
het Amsterdamse hotel l'Europe, waar de Canadese filmster
Suzanne Clark bij een borrel en een zoutje zou vertellen over
haar leven en streven, zagen we het verhaal nog niet zo dui
delijk zitten. Bijeenkomsten met filmsterren zijn nu eenmaal
per definitie gedoemd om te verwateren tot trekkebekkerige
onderonsjes, waar-m men zich collectief geneert over eigen
ongeïnteresseerdheid. De ster, die op het celluloid zo wonder
wel pakte, blijkt onder handbereik nog slechts een krachtig
geplamuurde lege huls te zijn, waarvan de bijbehorende tabak
zich allang bevindt in de pijp van haar handige publiciteits-
chef. Hij is een kwieke playboy in een krap, hoog opengesne
den maatkostuum, die geflatteerde foto's en levensbeschrij
vingen ronddeelt en in hoog tempo steeds nieuwe verversingen
laat aanrukken. Desgewenst levert hij er onder couvert ook
haar bustewijdte bij: een aardig, maar zinloos gebaar, want je
kunt het toch niet nameten.
De ster vertelt dat ze haar ta
lent geërfd heeft van haar vader,
die als spuitgast werkte bij de
brandweer van Denver en tussen
het blussen door verdienstelijk
de ukelele bespeelde in de plaat
selijke harmonie. Haar moeder
zong alleen tijdens de hoogmis
op zondag en bij het Maria-lof
en is in haar succes-story verder
niet interessant. De heren willen
dat wel van haar aannemen.
De heren knikken. Ze kijken dro
merig uit het raam van de lounge
waarachter het eerste groen op de
bomen reeds zichtbaar is. Ze horen
nauwelijks wat de ster zegt want ze
hebben de levensbeschrijving en
meer dan een uitgebreid onder
schrift bij de foto wordt het toch
nooit. Ze hebben inmiddels ook de
wrat bezijden het linkeroor van de
ster ontdekt en verbazen zich erover
dat een filmstudio zoiets pikt. Trou
wens: zo'n vrouw zou de eer aan
zichzelf moeten houden.
Aan zulke deprimerende ontmoe
tingen denk je sterk, als je de koele
voorhof van hotel L'Europe betreedt,
waar een portier in het uniform van
een schout bij nacht er op toeziet,
dat er geen onverlaat zonder strop
das binnendringt. „Juffrouw Clark
zit links in de lounge", roept hij bij
het zien van mijn hulpeloos geschar
rel op de tapijten. Hij spuwt de
woorden als glazige aardappelen
over zijn lippen. En dan opeens is
er Suzan. Met een hoofd uit de
serie, waaruit ook Greta Garbo in
dertijd heeft gekozen. Groene ogen
vol koud vuur, die voortdurend la
serstralen naar de bezoekers wer
pen. Donkerrood haar, dat in golven
op haar schouders valt. Wat ons
betreft mag ze er verder het zwij
gen toe doen. Je kunt niet alles
wensen.
Zelf noemt ze zich een anti-ster.
„Ik haat ster-allures, goedkope gla
mour. Schoonheid is te koop. Voor
vijf gulden koop je al een snor.
Voor duizend gulden heb je een
compleet nieuwe kop met alles d'r
op en d'r an. Ik zou me geen hemel
se raad weten als mijn succes alleen
maar afhing van mijn lijf. Ik ben
blij, dat ik mijn carrière niet begon
nen ben als schoonheidskoningin of
miss Canada. Bette Davis kun je
ook geen knappe vrouw noemen,
maar ze heeft het grandioos gered,
omdat ze karakter heeft. Karakter
en intelligentie vind ik belangrijker
zaken dan fraai uitgevallen borsten
en een stel toffe benen". Ze kijkt
welwillend de kring rond. Ze heeft
verrekt makkelijk praten.
Suzanne Clark was nauwelijks
twee uur in Amsterdam, toen ze
reeds alles wist van Damslapers en
huizen-krakers. Ze vindt het sympa
thieke acties, zegt dat ze er waar
schijnlijk spontaan aan mee zou
doen, als ze tien jaar jonger was.
„Ik ben ook altijd van nature soli
dair. Toch hadden we vijf jaar gele
den in Londen dezelfde idealen, de
zelfde bezwaren ook. We leefden
van nauwelijks vijf pond per week,
je nam genoegen met één maaltijd
per dag. Maar wat wij doen met een
handjevol daden wordt nu gedaan
door honderdduizenden. Dat is het
verschil. De samenleving, het esta
blishment kon vijf jaar geleden nog
volstaan met naar ons te wijzen en
de schouders op te halen. Zolang je
nog maar met een paar duizend in
een miljoenenstad bent, kunnen ze
je beschouwen als outcast. Dan be
hoor je tot de jongeren, die zo nodig
interessant moeten doen. Maar nu
kunnen ze er niet meer langs. Het
overspoelt ze. Ze moeten er reke
ning mee houden". Wat haar zelf
betreftze heeft een zevenj aars-
contract bij Universal en speelde tot
nog toe hoofdrollen in zeven films,
waaronder Coogan's Bluff met Clint
Eastwood, Madigan met Henry Fon
da en Richard Widmark en de su
perwestern Vladez is Coming, waar
in ze als een furieuze weduwe haar
gunsten verdeelt tussen John Cy
pher en Burt Lancaster. Het is ook de
eerste keer, dat ze naakt voor de
camera's verscheen. In de kring
wordt opgemerkt dat je voor zo'n
opgaaf toch wel echt meer in huis
moet hebben dan karakter en intel
ligentie. Suzan glimlacht honingzoet.
Jofele meid.
Over Hollywood kan ze nog rap
porteren dat het een opgeblazen ge
val is dat niks voorstelt. „Ik heb er
tot nog toe 20 maanden gewoond.
Dat zijn er welgeteld 20 te veel.
Hollywood is niks. Het barst van de
mensen die vergaan van heimwee
naar de goeie oude tijd. En dan
bedoelen ze de jaren waarin de ster
het nog voor het zeggen had. Maar
het publiek komt al lang niet meer
voor de ster, maar voor het verhaal,
de regisseur. Die juffrouw met d'r
capsones kan ze gestolen worden.
Die is er alleen om de kassa's te
laten rinkelen.
Gelukkig lopen er in Hollywood
ook mensen rond die het wel begre
pen hebben. Voor mij was The Gra
duate het begin van een nieuw film
tijdperk in Amerika. Daarmee heeft
Hollywood bewezen dat het ook
films kan maken, die niet vals en
hypocriet zijn. Er is een nieuwe
generatie van regisseurs en actrices
en acteurs, die niks meer moeten
hebben van voze glamour omwille
van het geld.
De studiobazen hebben één keer
geprobeerd om mij de grote ster te
laten spelen. Dat was bij een pre
mière. Ze belden me op en vroegen
of ik een avondjurk had. Ik zei:
„Mijn lieve mensen moet dat dan?"
„Oké", zeiden ze, „daar zorgen wij
welvoor'.',. Ik moest om twee. uur
kómen passen en kreeg een gewel
dige jurk, die in een of andere
kostuumfilm was gebruikt. Je kon er
alleen maar in staan, niet in lopen,
want van onderen was hij ontzet
tend nauw.
Toen moest er nog een begeleider
komen. Een filmster zonder een
vent aan haar zijde kan niet in de
showbusiness. Ik nam de grootste
die ik kende. David Hartmann. Een
man van bijna twee meter. We kre
gen een schema waarin precies
stond wat we moesten doen. Er
stond bijvoorbeeld dat we om ze
ven uur eenenvijftig bij liet theater
aan moesten komen. Niet om zeven
uur vijftig, niet om zeven uur twee'
envijftig. We waren een paar minU'
ten te vroeg en rookten om de hoek
nog effe gauw een sigaretje. „Da
vid" zei ik, „als ik straks uitstap,
moet jij van achteren mijn jurk om
hoog houden, waint anders val ik op
mijn bek".
Arme David, toen we bij het thea
ter kwamen, werd ik gelijk uit de
wagen gesleurd en een wildvreemde
man, die ik nooit in mijn leven
gezien had, kuste me en siste:
„Keep smiling". Ik had na een paar
minuten al de lipstick op mijn tan
den. Er werden schijnwerpers op
ons gericht en een televisie-intervie
wer vroeg: „Wat is uw volgende
film?" Nou ik had natuurlijk kun
nen liegen. Ik had kunnen zeggen
dat er een heel belangrijke rol op
me lag te wachten, maar in feite
had ik op dat moment niks. Ik riep
dan ook: „Weet ik veel. Dat moet je
aan de baas vragen".
Op hetzelfde moment zwaaide de
schijnwerper naar een ander. En
achter me hoorde ik die man maar
sissen: „Keep smiling". We werden
door een fotograaf tegen een muur
geduwd en nadat hij zijn prentjes
had gemaakt,kwam hij hijgend op
ons af en zei: „Wie bent u eigen
lijk". Hij wilde gewoon geen risico's
nemen. En overal moesten we han
den schudden en vragen beantwoor
den, waar niemand naar luisterde.
Maar dat dondert niet in Hollywood,
want ze willen alleen geluid. Ze zijn
als de dood voor stilte".
Susan Clark (weegt 128 Engelse
ponden heeft haar publiciteitschef
nog effe gauw in het bulletin gezet.
Hij kan het niet laten) onthult tij
dens de lunch dat ze een zwak heeft
voor Nederlanders. Ze heeft maan
den in Parijs gewoond, maar ze
heeft de esprit van de Fransen niet
kunnen ontdekken. „Jullie hebben
humor", roept ze stralend. „Jullie
kunnen tenminste relativeren". De
mannen om haar heen knikken ern
stig. Twee verslikken zich spontaan
in de graten van hun gerookte forel.
Nog meer? Suzan had het wel ge
dacht. Ze zegt: „Ik zou graag eens
een goeie komedie spelen. De bazen
van Universal willen er nog niet
aan, die zien me dramatische rollen
spelen en kunnen niet geloven dat
ik in feite een clown ben. Ik ben
gek op lachen".
Ze legt haar vork en mes neer en
stoot een formidabele schaterlach
over de tafel. De oberkelner, die
terzijde klaar staat met de rijnwijn
krimpt ineen in zijn stijve frak. Wie
had het daar over een trekkebekke-
aig onderonsje? LEO THURING