Suzanne Clark, filmster zonder allures Nu is het tijdvoor PJ [4 jfl met lékker: 1 Beschuit met aardbeien. m STEMIII lil kijk naar luister naar Kom, zwartkijker ga naar het postkantoor en geef uwTVaan Overmorgen, is de uitbreiding 'n feit. Alle troeven in handen voor een zeer snelle service. DüöDeraHILDK] NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Frans): DUITSLAND I: DUITSLAND II: BELGIë (Nederlands): Johnny Hodges overleden BOEK Onaanzienlijk Eenzelvig 'Keep Smiling' Humor DE STEM VAN DONDERDAG 14 MEI 1970 Donderdag 14 mei HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 12.54 Verslag Olympia's Ronde van Ned. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: 1 Bas-bariton met piano: mod. liederen; 2 Radio Slag werk-ensemble: mod. muz.; 3 Arma- ti-kwairtet: mod. muz. 14.30 't Is historisch: progr. over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen: kunstkro niek. 17.00 Sans Rancune: pl.progr. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. Politie ke Partijen: 18.20 Uitz. van de CPN. AVRO: 18.30 Stereo: Lichte orkest- muz. (Tussen 18.50 - 19.30 Verslag zevende etappe Olympia's Ronde v. Ned.). 19.00 Stereo: Amateurs musi ceren: Stedelijk Orkest Kampen. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel, radiocatechese. 19.50 Tweestemmig, religieus ge sprek. AVRO: 20.05 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest. Groot Om roepkoor en solisten: klass. en mod. muz. 21.25 Besmeurd monument, hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. 22.55 Avondje uit: Roemeens orkest. 23.20 Stereo: Pley- el Kwarter: klass. muz. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Los - Vast; gevari eerd progr. (12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Hier en Nu: actualit.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.30 Schoolradio. 14.50 Stereo: Lichte grammof.muz. 15.00 Leven naar Pinksteren, godsd. uitz. NOS: 15.30 Stereo: Skivatoon: informatie over nieuwe langspeelplaten. (16.00 16.02 Nws.) 16.15 Meer over minder: informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. NCRV: 17.45 Hier en Nu: sportactu- alit. 18.00 Tijd vrij voor muz. in vrije tijd: A. Stereo: Zuidhollands opera- koor uit Den Haag: B Christelijk Fanfare Orkest Oranje uit Bolsward: concoursmuziek 1970. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu: Actualit. 19.00 Spektrum: maatschappelijke vraag stukken nader belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heilskwartder. 19.30 Kerk- orgelconcert: oude en klass. muz. 20.00 Stereo: Residentie orkest: klass. muz. 20.15 25 Jaar Mariniers kapel der Kon. Marine: feestconcert. 22.15 Stereo: Lichte grammof.muz. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38 Parlementair dagoverzicht. 22.50 Onvoorzien: gevarieerd progr. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM IH 240 m en FM kan. NOS: 12.00 Nws. 12.03 Popslick: licht pl.progr. KRO: 13.00 Nws. 13.03 Waarom niet: ontspannen lunchprogr. 14.00 Nws. 14.03 Hol ster: pop- en countrymuz. f 15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 10 RRRrrrr: pop-magazine. 17.00 Nws. 17.02 - 18.00 Draaijijofdraaiik: verz.pl.progr. s BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40-12.48 Weerbericht, med. en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws., weerbericht, beursberichten en dag klapper. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.). 15.30 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muz. 16.15 Programma voor oudere luiste raars. 17.00 Nws., weerberichten en med. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuit- sla-gen. 18.30 Franse les. 18.33 Gram.- muz. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Koorzang. 19.00 Nws., weerbericht en act. 19.40 Gr. muz. 19.45 Politieke uitzending. 19.55 Or- kest.-muz. 20.00 Openbaar kunstbe zit. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Gr. muz. 20.30 Hoorspel. 21.33 Amuse- mentsmuz. 22.00 Nws., berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Gevar. muz. (23.00 Nws.). 23.40-23.45 Nws. Vrijdag 15 mei HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte gr. muz. en reportages. (8.00 Nws.; 8.11 Radio journaal; 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: Moderne en klassieke muz. (opn.). (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Horlepiep: authentieke volksmuziek uit Zweden. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM II 298 M KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas sieke muziek (gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw- 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo Aubade: moderne muziek (opn.). 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht SUS-Aktie. 11.55 Med. 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee, gevar. programma. (12.22 Wij van het land;. HILVERSUM IH 240 M EN FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. NOS: 11.03 De Felix Meurders Show. (ADVERTENTIE) m m (dan kijkt u véél prettiger) (ADVERTENTIE) Rovulco gelegen aan de rand van het hart van Breda. 846-738 Vele topmerken o.a. 0 (0) KOELE MEI 6, (DOORNBOS) BREDA. LLYWOOD (AP) Sammy Davis, de zanger, danser en acteur, is voor derde maal getrouwd. On nieuwe vrouw, Altavise Gore, werkt als danseres in zijn nachtclub- S,°W- ®aat leeftijd is 25 jaar. Sammy is 44 jaar. eerste twee huwelijken het tweede was dat met de Zweedse actrice ""«-C uuncujRcu li cl LVV ccuc w«a a>' Britt eindigden beide in echtscheiding. 19.04 NOS-NOT WOORDEN ZEGGEN MEER DAN JE DENKT (1) BIOLOGIE IN DE BRUG KLAS (11) SLUITING VORMEN MAKEN, VORMEN ZIEN (4) Kruipende dieren VERKEER, WAT KUNNEN WIJ ER NOU AAN DOEN SLUITING NOS DE FABELTJESKRANT JOURNAAL TROS ARK 2 De Engelse popgroep „Flaming Youth" brengt een aantal num mers ten gehore. DE GETROUWDE VRIJGEZEL (kleur) JOURNAAL (kleur) DE MAN VAN DE DINER'S CLUB N'70 (3) (kleur) NOS JOURNAAL OLYMPIA'S TOUR DOOR NEDERLAND Wieringen-Amsterdam TELEAC BIJ LEVEN EN WELZIJN (17) SLUITING 18.45 DE FABELTJESKRANT 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA 19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL (kleur) VPRO 20.20 I.C.P.-CONCERT 20.40 EXPERIMENT IN ZWEDEN In Gothenburg draait sinds vorig jaar augustus een „experimenteel gymnasium" 21.20 LEONARD COHEN (kleur) Sings Leonard Cohen 21.50 CONCERTS POUR UN EXIL Korte speelfilm over Afrika nen, die in Parijs trachten aan het werk en onder dak te ko men. 1KOR-CVK 22.20 TOT ONZE DIEPE DROEFHEID (5) 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING Youmig, James Brolin en Elena Verdugo. 18e afl.: „Promotie" 21.05 HORIZON 22.05 PREMIèRE De nieuwe films 22.45 NIEUWS Bij het afsluiten van deze edi tie waren de programmagege vens helaas nog niet in ons bezit. 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.15 DE SUPERMAN Duitse speelfilm naar een ro man van Edgar Wallace. 21.45 KONTRASTE (kleur) 22.30 JOURNAAL MET COMMENTAAR (kleur) 22.50 STEDEN IN DE OORLOG 23.35 JOURNAAL (kleur) 19,45 HEUTE (kleur Journaal, actualiteiten en weerbericht. 20.15 DER GOLDENE SCHUSS (kleur) Internationale show met Vico Torriani. 21.45 REPORTAGE VAN DE SPD- PARTIJDAG IN SAARBRÜCKEN 22.15 HERMANN PREY ZINGT BALLADEN 22.35 JOURNAAL (kleur) (ADVERTENTIE) 14.05 -15.10 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 POLITIEKE TRIBUNE (BSP) 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY Tv-feuilletan met Robert 19.30 20.00 20.20 21.50 22.35 22.40 22.45 23.15 (Van onze showredacteur) NEW YORK (AP) De beroem de Amerikaanse, saxofonist Johnny Hodges dié bijna 40 jaar een van de steunpilaren in de band van Juke Ellington was, is maandag op 63- jarige leeftijd overleden nadat hij in het huis van een tandarts in elkaar was gezakt. Hodges was een van de eerste grote solisten in de jazz. Met zijn langzame melodische toon, speelde hij in een stijl die onmiddellijk herkenbaar was voor duizenden El- lington-fans. „Konijn", zoals zijn bijnaam was, wérd 25 juli 1906 geboren in Cam bridge (Massachusetts). Als musicus was hij grotendeels autodidact en kreeg zijn eerste saxofoon van Sid ney Bechet, de legendarische jazz man van New Orleans. Hodges kwam na met een aantal andere bands te hebben gewerkt in 1928 bij Ellington. Op een periode van vijf jaar na, in het begin van de vijftiger jaren, toen hij zijn eigen band had, bleef hij bij Ellington. Op tientallen platen van Elling ton's band werd hij prominent ver meld en elk jaar van 1940 tot 1949 was hij winnaar in de poll van het tijdschrift „Down beat". Onlangs heeft hij met Ellington een lange tourinee gemaakt door het Verre Oosten. Ook was hij te horen op het Newport Jazzfestival dat vier maan den geleden in Rotterdam werd ge houden. HET ONAANZIENLIJKE ambte naartje Goljadkien (zo staat op de achterkant van Dostojewski's boek „De Dubbelganger", zoals dat door Veen is uitgegeven in een verta ling van D. Peet) werkt op een bureau, waar hij op de onderste sport van de ambtelijke ladder staat. Zijn leven zou kleurloos en eentonig zijn geweest, als er niet een naamgenoot op hetzelfde bu reau had gewerkt, die in alle op zichten zijn evenbeeld was, behal ve in rang en positie. De nietige gaat zich identificeren met zijn beter bedeelde collega en dubbel ganger Het spijt ons dat Peet de oorspronkelijke tekst letterlijk heeft omgezet. De sfeer van de grote Russische schrijver wordt daarmee geweld aangedaan- Onze eigen taal trouwens ook. Wat de uitgever nu op de markt heeft gebracht, is Nederlands Russisch of Russisch Nederlands. Persoon lijk neigen we naar de laatste mogelijkheid. Hoewel: potjeslatijn of abracadabra lijkt bij nader in zien een betere kwalificatie. Hoe is het mogelijk, dat een uitgever zoiets op de markt durft brengen? Dostojewski wordt slechts door een klein publiek gelezen; een deel, dat ook beoordeelt hoe goed of slecht het Nederlands van de auteur of van de vertaler is. De Dubbelganger van Peet is een stuk onwaarheid. De Dubbelgangers, Dostojewski. (Veen Uitg. Mij Amsterdam, f 4,90). AMSTERDAM We bekennen het eerlijk: op weg naar het Amsterdamse hotel l'Europe, waar de Canadese filmster Suzanne Clark bij een borrel en een zoutje zou vertellen over haar leven en streven, zagen we het verhaal nog niet zo dui delijk zitten. Bijeenkomsten met filmsterren zijn nu eenmaal per definitie gedoemd om te verwateren tot trekkebekkerige onderonsjes, waar-m men zich collectief geneert over eigen ongeïnteresseerdheid. De ster, die op het celluloid zo wonder wel pakte, blijkt onder handbereik nog slechts een krachtig geplamuurde lege huls te zijn, waarvan de bijbehorende tabak zich allang bevindt in de pijp van haar handige publiciteits- chef. Hij is een kwieke playboy in een krap, hoog opengesne den maatkostuum, die geflatteerde foto's en levensbeschrij vingen ronddeelt en in hoog tempo steeds nieuwe verversingen laat aanrukken. Desgewenst levert hij er onder couvert ook haar bustewijdte bij: een aardig, maar zinloos gebaar, want je kunt het toch niet nameten. De ster vertelt dat ze haar ta lent geërfd heeft van haar vader, die als spuitgast werkte bij de brandweer van Denver en tussen het blussen door verdienstelijk de ukelele bespeelde in de plaat selijke harmonie. Haar moeder zong alleen tijdens de hoogmis op zondag en bij het Maria-lof en is in haar succes-story verder niet interessant. De heren willen dat wel van haar aannemen. De heren knikken. Ze kijken dro merig uit het raam van de lounge waarachter het eerste groen op de bomen reeds zichtbaar is. Ze horen nauwelijks wat de ster zegt want ze hebben de levensbeschrijving en meer dan een uitgebreid onder schrift bij de foto wordt het toch nooit. Ze hebben inmiddels ook de wrat bezijden het linkeroor van de ster ontdekt en verbazen zich erover dat een filmstudio zoiets pikt. Trou wens: zo'n vrouw zou de eer aan zichzelf moeten houden. Aan zulke deprimerende ontmoe tingen denk je sterk, als je de koele voorhof van hotel L'Europe betreedt, waar een portier in het uniform van een schout bij nacht er op toeziet, dat er geen onverlaat zonder strop das binnendringt. „Juffrouw Clark zit links in de lounge", roept hij bij het zien van mijn hulpeloos geschar rel op de tapijten. Hij spuwt de woorden als glazige aardappelen over zijn lippen. En dan opeens is er Suzan. Met een hoofd uit de serie, waaruit ook Greta Garbo in dertijd heeft gekozen. Groene ogen vol koud vuur, die voortdurend la serstralen naar de bezoekers wer pen. Donkerrood haar, dat in golven op haar schouders valt. Wat ons betreft mag ze er verder het zwij gen toe doen. Je kunt niet alles wensen. Zelf noemt ze zich een anti-ster. „Ik haat ster-allures, goedkope gla mour. Schoonheid is te koop. Voor vijf gulden koop je al een snor. Voor duizend gulden heb je een compleet nieuwe kop met alles d'r op en d'r an. Ik zou me geen hemel se raad weten als mijn succes alleen maar afhing van mijn lijf. Ik ben blij, dat ik mijn carrière niet begon nen ben als schoonheidskoningin of miss Canada. Bette Davis kun je ook geen knappe vrouw noemen, maar ze heeft het grandioos gered, omdat ze karakter heeft. Karakter en intelligentie vind ik belangrijker zaken dan fraai uitgevallen borsten en een stel toffe benen". Ze kijkt welwillend de kring rond. Ze heeft verrekt makkelijk praten. Suzanne Clark was nauwelijks twee uur in Amsterdam, toen ze reeds alles wist van Damslapers en huizen-krakers. Ze vindt het sympa thieke acties, zegt dat ze er waar schijnlijk spontaan aan mee zou doen, als ze tien jaar jonger was. „Ik ben ook altijd van nature soli dair. Toch hadden we vijf jaar gele den in Londen dezelfde idealen, de zelfde bezwaren ook. We leefden van nauwelijks vijf pond per week, je nam genoegen met één maaltijd per dag. Maar wat wij doen met een handjevol daden wordt nu gedaan door honderdduizenden. Dat is het verschil. De samenleving, het esta blishment kon vijf jaar geleden nog volstaan met naar ons te wijzen en de schouders op te halen. Zolang je nog maar met een paar duizend in een miljoenenstad bent, kunnen ze je beschouwen als outcast. Dan be hoor je tot de jongeren, die zo nodig interessant moeten doen. Maar nu kunnen ze er niet meer langs. Het overspoelt ze. Ze moeten er reke ning mee houden". Wat haar zelf betreftze heeft een zevenj aars- contract bij Universal en speelde tot nog toe hoofdrollen in zeven films, waaronder Coogan's Bluff met Clint Eastwood, Madigan met Henry Fon da en Richard Widmark en de su perwestern Vladez is Coming, waar in ze als een furieuze weduwe haar gunsten verdeelt tussen John Cy pher en Burt Lancaster. Het is ook de eerste keer, dat ze naakt voor de camera's verscheen. In de kring wordt opgemerkt dat je voor zo'n opgaaf toch wel echt meer in huis moet hebben dan karakter en intel ligentie. Suzan glimlacht honingzoet. Jofele meid. Over Hollywood kan ze nog rap porteren dat het een opgeblazen ge val is dat niks voorstelt. „Ik heb er tot nog toe 20 maanden gewoond. Dat zijn er welgeteld 20 te veel. Hollywood is niks. Het barst van de mensen die vergaan van heimwee naar de goeie oude tijd. En dan bedoelen ze de jaren waarin de ster het nog voor het zeggen had. Maar het publiek komt al lang niet meer voor de ster, maar voor het verhaal, de regisseur. Die juffrouw met d'r capsones kan ze gestolen worden. Die is er alleen om de kassa's te laten rinkelen. Gelukkig lopen er in Hollywood ook mensen rond die het wel begre pen hebben. Voor mij was The Gra duate het begin van een nieuw film tijdperk in Amerika. Daarmee heeft Hollywood bewezen dat het ook films kan maken, die niet vals en hypocriet zijn. Er is een nieuwe generatie van regisseurs en actrices en acteurs, die niks meer moeten hebben van voze glamour omwille van het geld. De studiobazen hebben één keer geprobeerd om mij de grote ster te laten spelen. Dat was bij een pre mière. Ze belden me op en vroegen of ik een avondjurk had. Ik zei: „Mijn lieve mensen moet dat dan?" „Oké", zeiden ze, „daar zorgen wij welvoor'.',. Ik moest om twee. uur kómen passen en kreeg een gewel dige jurk, die in een of andere kostuumfilm was gebruikt. Je kon er alleen maar in staan, niet in lopen, want van onderen was hij ontzet tend nauw. Toen moest er nog een begeleider komen. Een filmster zonder een vent aan haar zijde kan niet in de showbusiness. Ik nam de grootste die ik kende. David Hartmann. Een man van bijna twee meter. We kre gen een schema waarin precies stond wat we moesten doen. Er stond bijvoorbeeld dat we om ze ven uur eenenvijftig bij liet theater aan moesten komen. Niet om zeven uur vijftig, niet om zeven uur twee' envijftig. We waren een paar minU' ten te vroeg en rookten om de hoek nog effe gauw een sigaretje. „Da vid" zei ik, „als ik straks uitstap, moet jij van achteren mijn jurk om hoog houden, waint anders val ik op mijn bek". Arme David, toen we bij het thea ter kwamen, werd ik gelijk uit de wagen gesleurd en een wildvreemde man, die ik nooit in mijn leven gezien had, kuste me en siste: „Keep smiling". Ik had na een paar minuten al de lipstick op mijn tan den. Er werden schijnwerpers op ons gericht en een televisie-intervie wer vroeg: „Wat is uw volgende film?" Nou ik had natuurlijk kun nen liegen. Ik had kunnen zeggen dat er een heel belangrijke rol op me lag te wachten, maar in feite had ik op dat moment niks. Ik riep dan ook: „Weet ik veel. Dat moet je aan de baas vragen". Op hetzelfde moment zwaaide de schijnwerper naar een ander. En achter me hoorde ik die man maar sissen: „Keep smiling". We werden door een fotograaf tegen een muur geduwd en nadat hij zijn prentjes had gemaakt,kwam hij hijgend op ons af en zei: „Wie bent u eigen lijk". Hij wilde gewoon geen risico's nemen. En overal moesten we han den schudden en vragen beantwoor den, waar niemand naar luisterde. Maar dat dondert niet in Hollywood, want ze willen alleen geluid. Ze zijn als de dood voor stilte". Susan Clark (weegt 128 Engelse ponden heeft haar publiciteitschef nog effe gauw in het bulletin gezet. Hij kan het niet laten) onthult tij dens de lunch dat ze een zwak heeft voor Nederlanders. Ze heeft maan den in Parijs gewoond, maar ze heeft de esprit van de Fransen niet kunnen ontdekken. „Jullie hebben humor", roept ze stralend. „Jullie kunnen tenminste relativeren". De mannen om haar heen knikken ern stig. Twee verslikken zich spontaan in de graten van hun gerookte forel. Nog meer? Suzan had het wel ge dacht. Ze zegt: „Ik zou graag eens een goeie komedie spelen. De bazen van Universal willen er nog niet aan, die zien me dramatische rollen spelen en kunnen niet geloven dat ik in feite een clown ben. Ik ben gek op lachen". Ze legt haar vork en mes neer en stoot een formidabele schaterlach over de tafel. De oberkelner, die terzijde klaar staat met de rijnwijn krimpt ineen in zijn stijve frak. Wie had het daar over een trekkebekke- aig onderonsje? LEO THURING

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 23