problemen bij het tapijt-reinigen HOOG EN WIJD oorzaak wratteninfectie Stuur- vrouwen (4Q-2&23 lEVOL tDAG- :NK sreis naar van Gent r 5.95 2.50 wijsneus vakkundig glans niet apart activiteiten Telefoon 2215 - 6 uur vanaf 5.95 euren en dessins, 'chenken in vrolij- 26 loortstraat 15 DE STEM VAN ZATERDAG 2 MEI 1970 begaafde kind is vaak moeiliik te herkennen éfiiv smum Het komt nog te vaak voor dat het begaafde kind niet herkend wordt, daardoor remmingen onder vindt, door frustratie zijn belang stelling verliest en aanpassings moeilijkheden vertoont. Tot voor kort heeft men altijd zon der meer aangenomen dat een be gaafd kind het zelf wel kon, op eigen houtje. Naderhand blijkt ech ter al te vaak, dat juist die kinde ren moeilijk mee konden op school en geen vriendjes of vriendinnetjes hadden. In Engeland is in 1966 een vereni ging voor begaafde kinderen opge richt: The National Association For Gifted Children. Mevrouw Margaret Branch, secre taresse van deze vereniging, is zich door deze kinderen met aan passingsmoeilijkheden gaan inte resseren in het begaafde kind. Het viel haar nl. in haar jarenlange praktijk van psychiatrisch-sociaal werkster op, dat een aantal kinde ren met aanpassingsmoeilijkheden een hoge I.Q. had. Margaret Branch vertelt dat het begaafde kind zich over het alge meen vroeg manifesteert, d.w.z. voor de ouders en opvoeders, die de tekenen verstaan. Het loopt vroeg, het praat vroeg, ontwikkelt zich lichamelijk sneller en ook zijn vocabulaire is groter dan die van leeftijdgenootjes, mits natuurlijk in een omgeving waar een grotere vo cabulaire wordt gebruikt, want, verzekert Margaret Branch, be gaafde kinderen komen in alle be volkingsgroepen voor. Men schat dat ongeveer 2% van al le kinderen begaafd is: I.Q. 140 en hoger. In Engeland zijn er 7 mil joen kinderen tussen 5 en 15 jaar; 2% 140.000 kinderen behoort dus tot die begaafde groep. De ver eniging kent er maar ongeveer 700. Ouders, die menen dat hun kinde ren begaafd zijn, wordt verzocht te schrijven. „Men veronderstelt nu", zegt mevr. Branch, „dat we over stelpt worden met brieven van ou ders, die menen dat hun kinderen begaafd zijn. Dit is beslist niet waar", verklaart ze met klem. „Be gaafde kinderen zijn zo bijzonder dat hun ouders eerder de neiging hebben hen te onderschatten dan te overschatten". Hoe komt het nu dat een begaafd kind niet als zodanig herkend wordt Stel dat een kind onge woon rijp in zijn woordenkeus, weetgierig en nieuwsgierig is, on ophoudelijk vragen stelt over din- ben. Ook zij voelen zich vaak geï- verstand ver te boven gaan. Zo'n kind zal op den duur zijn ouders, die niet beseffen dat het kind be gaafd is, gaan irriteren. Een ouder, die niet geheel' zeker van zichzelf is, kan het als een bedreiging voe len wanneer een heel jong kind al door vragen stelt, waarop hij of zij het antwoord niet weet. Men vindt het kind een wijsneus, lacht het uit, zegt het op te houden met zijn onzinnig gevraag en gaat niet meer op zijn gesprekken in. Het kind, dat door zijn anders zijn, vaak al niet geaccepteerd wordt door zijn leeftijdgenootjes en daar door juist een nog grotere behoefte heeft aan liefde en begrip van zijn ouders, zal ophouden te praten over de dingen, die hem oprecht interesseren. Om de liefde van zijn ouders niet te verliezen is het ge dwongen zijn begaafdheid te ver bergen. Een begaafd kind heeft op de eerste plaats een goed emotio neel klimaat nodig om op eigen wijze zijn unieke gaven tot ont wikkeling te brengen. Ondanks de verschillende tapijtrei- nigingsbedrijven die ons land rijk is, willen de meeste vrouwen uit zuinigheid toch zelf hun vloerbe dekking onderhouden, waarbij ze vaak met de handen in het haar komen te zitten en ze te maken krijgen met de meest uiteenlopende problemen. Men moet op de eerste plaats bij de aankoop van het tapijt kijken naar de keuze en het leggen, en heel speciaal moet men op de kleur letten. In een ruimte waar zeer sterke vervuiling optreedt, moet wen geen effen, licht - getinte tapij ten kiezen. Voor hallen en gangen is een vloerbedekking in gedekte tinten of een bedrukt tapijt het beste. Hier kan ook een Coralloper (een speciaal tapijt, dat vuil aan- trekt) goede diensten bewijzen. Het vakkundig leggen van een ta pijt kan ook het onderhoud ten goede komen. Het dient bij voor keur gespannen te worden, want bij het lijmen kan men nare gevol gen ondervinden. Het tapijt zal bij- voorbeeld onherroepelijk loslaten als het een wasbeurtje krijgt, ter- het vastgeplakt is met water- jut. Los leggen is ook niet aan te bevelen in verband met de reini ging. Dan is krimp zeker niet uit gesloten. Het onderhoud van een tapijt is on der te verdelen in dagelijks en pe riodiek. Het tapijt moet elke dag met een goede stofzuiger gebor steld en gezogen worden, in ieder geval de looppaden en om de dag de hele oppervlakte. Het beste is hierbij de gladde zuigmond en de borstelzuigmond afwisselend te ge bruiken. Aluminium zuigmonden worden afgeraden, omdat deze zwarte strepen op het tapijt kun nen achterlaten. Afhankelijk van het gebruik zal elk tapijt iets van zijn vroegere glans verliezen. Het periodiek on derhoud is dan ook noodzakelijk. Een belangrijk facet vormt dan het shamponeren van de vloerbedek king, met een natte-shampoo-me- thode of met droogschuim. De nat-shampoo geeft veruit de beste resultaten. De risico's die hier echter aan verbonden zijn, blijken veel groter. De droogtijd is drie a vier uur, bij wol vaak zes uur. In deze tijd mag niet op het tapijt gelopen worden. De droogschuim-methode geeft minder resultaten, maar is ook minder riskant. Dit is meer ge schikt voor de doe-het-zelver. Sinds kort zijn er spuitbussen met shampoo op de markt, waarmee men gemakkelijk en snel kan reini gen. Kostbaar tapijt verdient echter een betere periodieke behandeling, zo als het opborstelen van de pool en het afzuigen van vuil tussen de pool; verwijderen van hardnekkige vlekken met middelen die speciaal voor het tapijt bestemd zijn; reini ging met shampoo-samenstelling die het vuil oplost naar de vezel, de kleur niet aantast en ook geen vettige resten achterlaat; het op zetten van de pool, waardoor het tapijt zijn oorspronkelijk aanzien en veerkracht terugkrijgt. Het laatste kan echter het beste ge daan worden door een tapijtreini- gingsbedrijf. De Holland-Amerika Lijn heeft be sloten vrouwelijke stuurmansleer lingen de mogelijkheid tot plaat sing te geven op haar .passagiers- schepen. In principe zullen voor deze leerlingen dezelfde promotie mogelijkheden gelden als voor hun mannelijke collega's. Zo luidde een communiqué van de Holland-Ame rika Lijn. Tot nu toe werd met uitzondering van enkele Oosteuro- pese en Noorse schepen het be roep van stuurman op de grote vaart alleen door mannen uitgeoe fend. Op school verveelt het begaafde kind zich vaak, wat de onderwij zer uitlegt, heeft het meteen door, het denkt aan andere dingen en wanneer het uitgekozen wordt voor een beurt, weet het het ant woord niet en maakt een domme indruk. De vele gevallen van be roemde mensen, die op school geen succes waren, met slechte rappor ten naar huis gingen, heus niet om dat hun talenten zich laat ontwik kelden dat komt bij begaafden zelden voor wijzen erop, dat hun onderwijzers er geen erg in hadden hoe begaafd hun leerlingen waren. Wat de vereniging voor begaafde kinderen dan ook op de allereerste plaats wil, is dat men op de kweekscholen de aankomende on derwijzers en onderwijzeressen zal leren naar deze kinderen uit te kij ken. Gelukkig worden er op dit ge bied in Engeland vorderingen ge maakt. Het was tot dusver zo, dat kweekschoolscholieren wel belang stelling hadden voor kinderen met een of ander handicap maar zich weinig interesseerden in de begaaf den. Dit is aan het veranderen, men krijgt al vele verzoeken van kweekscholen om lezingen te ge ven over het begaafde kind en kweekschoolscholieren, die zich hierin interesseren, kan men in contact brengen met een gezin met een begaafd kind, zodat zij door deze gezinnen te bezoeken een beter idee krijgen over de bijzondere geaardheid van het be gaafde kind. De vereniging wil geen aparte scholen voor begaafden, uitgezon derd voor kinderen met een speci aal talent, zoals o.a. de Yehudi Me- nuhin School voor de zeer muzi kaal begaafden en de Royal Ballet School. Voor de anderen dus gewo ne scholen maar wel met aparte klassen waar ze een deel van hun tijd samen kunnen werken. Het is noodzakelijk dat ze contact met el kaar hebben, weten dat ze niet al leen zijn met hun intense belang stelling en weetgierigheid. Later echter wanneer ze hun plaats in de maatschappij zullen innemen, zul len ze met „gewone" mensen moe ten samenwerken en is het belang rijk dat deze contacten van het be gin af aan niet verwaarloosd wor den, temeer omdat begaafden toch altijd al met een gevoel van isola tie te kampen hebben, ze zijn zo uniek, er zijn er niet veel van hen. Op school zullen er altijd wel vakken zijn die ze met de andere kinderen samen kunnen doen. Werkt de klas aan een gezamenlijk project dan kan het begaafde kind eventueel als leider optreden of het moeilijke werk doen. De vereniging heeft al 9 onderafde lingen, die ieder in eigen district lezingen organiseert voor de ou ders van de begaafden, etc. om hun meer inzicht te geven in de proble men van het kind. Men organiseert „activiteitsdagen" waar het kind zoals de naam al zegt kan deelnemen aan allerlei activi teiten, muziek, toneel, dans, maar waar ook deskundigen zijn, die het kind kunnen vertellen over allerlei onderwerpen waar het belang in stelt: scheikunde, natuurkunde, bo demonderzoek, etc. of waar men gezamenlijk op excursie gaat. Niet alleen de begaafde kinderen wor den uitgenodigd maar ook de ou ders, broertjes en zusjes. Ook voor de ouders zijn deze contacten van groot belang. Verder organiseert men vakantiekampen; deze zijn echter alleen voor de begaafden. Hier probeert men de emotionele moeilijkheden, die het kind mocht hebben, te verhelpen. Het begaafde kind is soms emotioneel iets achter bij zijn leeftijdgenootjes. Ze zijn vaak groot voor hun leef tijd en door hun grotere intelligen tie kiezen ze vaak vriendjes, die een paar jaar ouder zijn. Hun ou ders hebben daardoor de neiging hen in alle opzichten te behande len alsof ze ouder zijn. Toch heeft een zevenjarige, groot voor zijn leeftijd met het intellect van een tienjarige, het volste recht zich emotioneel als een zevenjarige te gedragen. Wordt hem dit recht ont zegd dan heeft hij de neiging zich nog kinderlijker voor te doen. Margaret Branch' raad aan de ou ders van begaafde kinderen is: lach ze nooit uit. Zeg nooit: „Hou nu eens op met al dat vragen". Weet men het antwoord niet, toon dan het kind in encyclopedie, atlas, etc. waar het kan vinden wat het weten wil. Begaafde kinderen kunnen dit al op heel jonge leeftijd. Meestal kunnen ze al lezen voordat ze naar school gaan, ze leren dit heel gemakkelijk met een minimum aan onderricht. Nog veel meer research zal nodig zijn om vast te stellen hoe men het best begaafde kinderen kan helpen tot ontplooiing te komen. Begaafde kinderen zijn het ten vol le waard dat men zich in hun pro blemen verdiept, niet alleen ter wille van henzelf, maar ook omdat zij het zijn, die op latere leeftijd hun land technisch, maatschappe lijk en cultureel vooruit zullen brengen. Over een paar jaar zullen alle sluike haren zo opge knoopt zijn, om een gespon nen haarkrans te verkrijgen. Zo luidt de nieuwe haarmo dehoog. en wijd. Er zal wel wat op gevonden moe ten worden om de uit-ein- den van de haren die aan de achterkant zitten netjes te verbergen. Dit meisje heeft er een lichtje achter gehangen, zodat het niet zomaar op een krans lijkt, maar op een lichtkrans. Ook achter zal alles zonne schijn zijn, want als je een maal in een lichtje gekeken hebt, zie je ze overal. De foto is gemaakt door Louis Drent. IIIIIMIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH, (Van onze redactie wetenschap) Wratten zijn niet alleen vervelend, om precies te zijn: het zijn scherp omlijnde, ronde, verhoornde uit groeisels van de huid die meestal voorkomen op de handen of in het gezicht. De wrat ontstaat als een klein glad bultje dat langzaam uit groeit tot een dofgrijs of geelachtig gezwelletje. Oudere wratten krij gen vaak diepe kloven die doorlo pen tot aan de oorspronkelijke huid en daardoor erg kwetsbaar en soms ook erg pijnlijk kunnen zijn. Wratten zijn uitgroeisels van de zgn. huidpapillen. Op plaatsen waar de huid min of meer constant on der druk staat (bijvoorbeeld de voetzool) hebben ze de eigenaardi ge gewoonte om zich in de huid te 'dringen waardoor deze wratten nogal eens verwisseld worden met likdoorns. Likdoorns zijn echter slechts verhoorningen en dus in te- geüstelling tot wratten niet ge groeid. Het staat vast dat wratten worden veroorzaakt door een infectie. Het virus dat voor het ontstaan van wratten verantwoordelijk is, kan men vrij gemakkelijk isoleren uit oude wratten en daar vloeit dus uit voort, dat men met wratten bijzon der voorzichtig moet zijn. Er bestaan tegen deze uitgroeisels allerlei huismiddeltjes die op zich absoluut niet werken, maar toch de eigenaardige gewoonte hebben dat de wratten erdoor verdwijnen On danks het feit dat een wrat door infectie (en dus niet door sugges tie) wordt veroorzaakt kan men wratten bestrijden met suggestie. Het „verkopen" van wratten, het afstrijken en dergelijke heeft me nigmaal succes. De arts zal een wrat uiteraard niet op dergelijke manieren bestrijden maar het uit groeisel uitsnijden of wegbranden. Vooral bij kinderen komt een af zonderlijk soort infectie voor die wordt gekenmerkt door een zeer snelle groei. De gezwelletjes die door dit virus worden veroorzaakt zijn eveneens wratachtig, maar hebben een puistje op het topje en zijn gevuld met een halfvloeibare vloeistof. Ook deze „wratten" ko men bij voorkeur op het gezicht voor en ook zij worden bij voor keur verwijderd door wegsnijden. In tegenstelling tot de echte wrat ten, schijnt deze infectie minder besmettelijk. Jeugdwratten een derde soort wratten dus zijn in tegenstel ling tot de gewone wratten niet ge kloofd, maar blijven' mooi glad en meestal ook erg klein. Doordat ze zo onopvallend zijn en bovendien veel voorkomen worden ze gemak kelijk verwisseld met zomersproe ten. iiiiiiiiiiiiiiiumiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiitiiiiitiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 13