problemen bij
het tapijt-reinigen
HOOG EN WIJD
oorzaak wratteninfectie
Stuur-
vrouwen
(4Q-2&23
lEVOL
tDAG-
:NK
sreis naar
van Gent
r 5.95
2.50
wijsneus
vakkundig
glans
niet apart
activiteiten
Telefoon 2215
- 6 uur
vanaf 5.95
euren en dessins,
'chenken in vrolij-
26
loortstraat 15
DE STEM VAN ZATERDAG 2 MEI 1970
begaafde kind is vaak
moeiliik te herkennen
éfiiv
smum
Het komt nog te vaak voor dat
het begaafde kind niet herkend
wordt, daardoor remmingen onder
vindt, door frustratie zijn belang
stelling verliest en aanpassings
moeilijkheden vertoont.
Tot voor kort heeft men altijd zon
der meer aangenomen dat een be
gaafd kind het zelf wel kon, op
eigen houtje. Naderhand blijkt ech
ter al te vaak, dat juist die kinde
ren moeilijk mee konden op school
en geen vriendjes of vriendinnetjes
hadden.
In Engeland is in 1966 een vereni
ging voor begaafde kinderen opge
richt: The National Association For
Gifted Children.
Mevrouw Margaret Branch, secre
taresse van deze vereniging, is
zich door deze kinderen met aan
passingsmoeilijkheden gaan inte
resseren in het begaafde kind. Het
viel haar nl. in haar jarenlange
praktijk van psychiatrisch-sociaal
werkster op, dat een aantal kinde
ren met aanpassingsmoeilijkheden
een hoge I.Q. had.
Margaret Branch vertelt dat het
begaafde kind zich over het alge
meen vroeg manifesteert, d.w.z.
voor de ouders en opvoeders, die
de tekenen verstaan. Het loopt
vroeg, het praat vroeg, ontwikkelt
zich lichamelijk sneller en ook zijn
vocabulaire is groter dan die van
leeftijdgenootjes, mits natuurlijk in
een omgeving waar een grotere vo
cabulaire wordt gebruikt, want,
verzekert Margaret Branch, be
gaafde kinderen komen in alle be
volkingsgroepen voor.
Men schat dat ongeveer 2% van al
le kinderen begaafd is: I.Q. 140 en
hoger. In Engeland zijn er 7 mil
joen kinderen tussen 5 en 15 jaar;
2% 140.000 kinderen behoort
dus tot die begaafde groep. De ver
eniging kent er maar ongeveer 700.
Ouders, die menen dat hun kinde
ren begaafd zijn, wordt verzocht te
schrijven. „Men veronderstelt nu",
zegt mevr. Branch, „dat we over
stelpt worden met brieven van ou
ders, die menen dat hun kinderen
begaafd zijn. Dit is beslist niet
waar", verklaart ze met klem. „Be
gaafde kinderen zijn zo bijzonder
dat hun ouders eerder de neiging
hebben hen te onderschatten dan te
overschatten".
Hoe komt het nu dat een begaafd
kind niet als zodanig herkend
wordt Stel dat een kind onge
woon rijp in zijn woordenkeus,
weetgierig en nieuwsgierig is, on
ophoudelijk vragen stelt over din-
ben. Ook zij voelen zich vaak geï-
verstand ver te boven gaan. Zo'n
kind zal op den duur zijn ouders,
die niet beseffen dat het kind be
gaafd is, gaan irriteren. Een ouder,
die niet geheel' zeker van zichzelf
is, kan het als een bedreiging voe
len wanneer een heel jong kind al
door vragen stelt, waarop hij of zij
het antwoord niet weet. Men vindt
het kind een wijsneus, lacht het
uit, zegt het op te houden met
zijn onzinnig gevraag en gaat niet
meer op zijn gesprekken in. Het
kind, dat door zijn anders zijn,
vaak al niet geaccepteerd wordt
door zijn leeftijdgenootjes en daar
door juist een nog grotere behoefte
heeft aan liefde en begrip van zijn
ouders, zal ophouden te praten
over de dingen, die hem oprecht
interesseren. Om de liefde van zijn
ouders niet te verliezen is het ge
dwongen zijn begaafdheid te ver
bergen. Een begaafd kind heeft op
de eerste plaats een goed emotio
neel klimaat nodig om op eigen
wijze zijn unieke gaven tot ont
wikkeling te brengen.
Ondanks de verschillende tapijtrei-
nigingsbedrijven die ons land rijk
is, willen de meeste vrouwen uit
zuinigheid toch zelf hun vloerbe
dekking onderhouden, waarbij ze
vaak met de handen in het haar
komen te zitten en ze te maken
krijgen met de meest uiteenlopende
problemen.
Men moet op de eerste plaats bij
de aankoop van het tapijt kijken
naar de keuze en het leggen, en
heel speciaal moet men op de kleur
letten. In een ruimte waar zeer
sterke vervuiling optreedt, moet
wen geen effen, licht - getinte tapij
ten kiezen. Voor hallen en gangen
is een vloerbedekking in gedekte
tinten of een bedrukt tapijt het
beste. Hier kan ook een Coralloper
(een speciaal tapijt, dat vuil aan-
trekt) goede diensten bewijzen.
Het vakkundig leggen van een ta
pijt kan ook het onderhoud ten
goede komen. Het dient bij voor
keur gespannen te worden, want
bij het lijmen kan men nare gevol
gen ondervinden. Het tapijt zal bij-
voorbeeld onherroepelijk loslaten
als het een wasbeurtje krijgt, ter-
het vastgeplakt is met water-
jut. Los leggen is ook niet aan te
bevelen in verband met de reini
ging. Dan is krimp zeker niet uit
gesloten.
Het onderhoud van een tapijt is on
der te verdelen in dagelijks en pe
riodiek. Het tapijt moet elke dag
met een goede stofzuiger gebor
steld en gezogen worden, in ieder
geval de looppaden en om de dag
de hele oppervlakte. Het beste is
hierbij de gladde zuigmond en de
borstelzuigmond afwisselend te ge
bruiken. Aluminium zuigmonden
worden afgeraden, omdat deze
zwarte strepen op het tapijt kun
nen achterlaten.
Afhankelijk van het gebruik zal
elk tapijt iets van zijn vroegere
glans verliezen. Het periodiek on
derhoud is dan ook noodzakelijk.
Een belangrijk facet vormt dan het
shamponeren van de vloerbedek
king, met een natte-shampoo-me-
thode of met droogschuim.
De nat-shampoo geeft veruit de
beste resultaten. De risico's die
hier echter aan verbonden zijn,
blijken veel groter. De droogtijd is
drie a vier uur, bij wol vaak zes
uur. In deze tijd mag niet op het
tapijt gelopen worden.
De droogschuim-methode geeft
minder resultaten, maar is ook
minder riskant. Dit is meer ge
schikt voor de doe-het-zelver.
Sinds kort zijn er spuitbussen met
shampoo op de markt, waarmee
men gemakkelijk en snel kan reini
gen.
Kostbaar tapijt verdient echter een
betere periodieke behandeling, zo
als het opborstelen van de pool en
het afzuigen van vuil tussen de
pool; verwijderen van hardnekkige
vlekken met middelen die speciaal
voor het tapijt bestemd zijn; reini
ging met shampoo-samenstelling
die het vuil oplost naar de vezel,
de kleur niet aantast en ook geen
vettige resten achterlaat; het op
zetten van de pool, waardoor het
tapijt zijn oorspronkelijk aanzien
en veerkracht terugkrijgt.
Het laatste kan echter het beste ge
daan worden door een tapijtreini-
gingsbedrijf.
De Holland-Amerika Lijn heeft be
sloten vrouwelijke stuurmansleer
lingen de mogelijkheid tot plaat
sing te geven op haar .passagiers-
schepen. In principe zullen voor
deze leerlingen dezelfde promotie
mogelijkheden gelden als voor hun
mannelijke collega's. Zo luidde een
communiqué van de Holland-Ame
rika Lijn. Tot nu toe werd met
uitzondering van enkele Oosteuro-
pese en Noorse schepen het be
roep van stuurman op de grote
vaart alleen door mannen uitgeoe
fend.
Op school verveelt het begaafde
kind zich vaak, wat de onderwij
zer uitlegt, heeft het meteen door,
het denkt aan andere dingen en
wanneer het uitgekozen wordt
voor een beurt, weet het het ant
woord niet en maakt een domme
indruk. De vele gevallen van be
roemde mensen, die op school geen
succes waren, met slechte rappor
ten naar huis gingen, heus niet om
dat hun talenten zich laat ontwik
kelden dat komt bij begaafden
zelden voor wijzen erop, dat
hun onderwijzers er geen erg in
hadden hoe begaafd hun leerlingen
waren.
Wat de vereniging voor begaafde
kinderen dan ook op de allereerste
plaats wil, is dat men op de
kweekscholen de aankomende on
derwijzers en onderwijzeressen zal
leren naar deze kinderen uit te kij
ken. Gelukkig worden er op dit ge
bied in Engeland vorderingen ge
maakt. Het was tot dusver zo, dat
kweekschoolscholieren wel belang
stelling hadden voor kinderen met
een of ander handicap maar zich
weinig interesseerden in de begaaf
den. Dit is aan het veranderen,
men krijgt al vele verzoeken van
kweekscholen om lezingen te ge
ven over het begaafde kind en
kweekschoolscholieren, die zich
hierin interesseren, kan men in
contact brengen met een gezin met
een begaafd kind, zodat zij
door deze gezinnen te bezoeken
een beter idee krijgen over de
bijzondere geaardheid van het be
gaafde kind.
De vereniging wil geen aparte
scholen voor begaafden, uitgezon
derd voor kinderen met een speci
aal talent, zoals o.a. de Yehudi Me-
nuhin School voor de zeer muzi
kaal begaafden en de Royal Ballet
School. Voor de anderen dus gewo
ne scholen maar wel met aparte
klassen waar ze een deel van hun
tijd samen kunnen werken. Het is
noodzakelijk dat ze contact met el
kaar hebben, weten dat ze niet al
leen zijn met hun intense belang
stelling en weetgierigheid. Later
echter wanneer ze hun plaats in de
maatschappij zullen innemen, zul
len ze met „gewone" mensen moe
ten samenwerken en is het belang
rijk dat deze contacten van het be
gin af aan niet verwaarloosd wor
den, temeer omdat begaafden toch
altijd al met een gevoel van isola
tie te kampen hebben, ze zijn zo
uniek, er zijn er niet veel van
hen. Op school zullen er altijd wel
vakken zijn die ze met de andere
kinderen samen kunnen doen.
Werkt de klas aan een gezamenlijk
project dan kan het begaafde kind
eventueel als leider optreden of het
moeilijke werk doen.
De vereniging heeft al 9 onderafde
lingen, die ieder in eigen district
lezingen organiseert voor de ou
ders van de begaafden, etc. om hun
meer inzicht te geven in de proble
men van het kind. Men organiseert
„activiteitsdagen" waar het
kind zoals de naam al zegt
kan deelnemen aan allerlei activi
teiten, muziek, toneel, dans, maar
waar ook deskundigen zijn, die het
kind kunnen vertellen over allerlei
onderwerpen waar het belang in
stelt: scheikunde, natuurkunde, bo
demonderzoek, etc. of waar men
gezamenlijk op excursie gaat. Niet
alleen de begaafde kinderen wor
den uitgenodigd maar ook de ou
ders, broertjes en zusjes. Ook voor
de ouders zijn deze contacten van
groot belang. Verder organiseert
men vakantiekampen; deze zijn
echter alleen voor de begaafden.
Hier probeert men de emotionele
moeilijkheden, die het kind mocht
hebben, te verhelpen. Het begaafde
kind is soms emotioneel iets achter
bij zijn leeftijdgenootjes.
Ze zijn vaak groot voor hun leef
tijd en door hun grotere intelligen
tie kiezen ze vaak vriendjes, die
een paar jaar ouder zijn. Hun ou
ders hebben daardoor de neiging
hen in alle opzichten te behande
len alsof ze ouder zijn. Toch heeft
een zevenjarige, groot voor zijn
leeftijd met het intellect van een
tienjarige, het volste recht zich
emotioneel als een zevenjarige te
gedragen. Wordt hem dit recht ont
zegd dan heeft hij de neiging zich
nog kinderlijker voor te doen.
Margaret Branch' raad aan de ou
ders van begaafde kinderen is: lach
ze nooit uit. Zeg nooit: „Hou nu
eens op met al dat vragen". Weet
men het antwoord niet, toon dan
het kind in encyclopedie, atlas, etc.
waar het kan vinden wat het weten
wil. Begaafde kinderen kunnen dit
al op heel jonge leeftijd. Meestal
kunnen ze al lezen voordat ze
naar school gaan, ze leren dit heel
gemakkelijk met een minimum aan
onderricht.
Nog veel meer research zal nodig
zijn om vast te stellen hoe men
het best begaafde kinderen kan
helpen tot ontplooiing te komen.
Begaafde kinderen zijn het ten vol
le waard dat men zich in hun pro
blemen verdiept, niet alleen ter
wille van henzelf, maar ook omdat
zij het zijn, die op latere leeftijd
hun land technisch, maatschappe
lijk en cultureel vooruit zullen
brengen.
Over een paar jaar zullen
alle sluike haren zo opge
knoopt zijn, om een gespon
nen haarkrans te verkrijgen.
Zo luidt de nieuwe haarmo
dehoog. en wijd. Er zal
wel wat op gevonden moe
ten worden om de uit-ein-
den van de haren die aan
de achterkant zitten netjes
te verbergen. Dit meisje
heeft er een lichtje achter
gehangen, zodat het
niet zomaar op een krans
lijkt, maar op een lichtkrans.
Ook achter zal alles zonne
schijn zijn, want als je een
maal in een lichtje gekeken
hebt, zie je ze overal.
De foto is gemaakt door
Louis Drent.
IIIIIMIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH,
(Van onze redactie wetenschap)
Wratten zijn niet alleen vervelend,
om precies te zijn: het zijn scherp
omlijnde, ronde, verhoornde uit
groeisels van de huid die meestal
voorkomen op de handen of in het
gezicht. De wrat ontstaat als een
klein glad bultje dat langzaam uit
groeit tot een dofgrijs of geelachtig
gezwelletje. Oudere wratten krij
gen vaak diepe kloven die doorlo
pen tot aan de oorspronkelijke huid
en daardoor erg kwetsbaar en soms
ook erg pijnlijk kunnen zijn.
Wratten zijn uitgroeisels van de
zgn. huidpapillen. Op plaatsen waar
de huid min of meer constant on
der druk staat (bijvoorbeeld de
voetzool) hebben ze de eigenaardi
ge gewoonte om zich in de huid te
'dringen waardoor deze wratten
nogal eens verwisseld worden met
likdoorns. Likdoorns zijn echter
slechts verhoorningen en dus in te-
geüstelling tot wratten niet ge
groeid.
Het staat vast dat wratten worden
veroorzaakt door een infectie. Het
virus dat voor het ontstaan van
wratten verantwoordelijk is, kan
men vrij gemakkelijk isoleren uit
oude wratten en daar vloeit dus uit
voort, dat men met wratten bijzon
der voorzichtig moet zijn.
Er bestaan tegen deze uitgroeisels
allerlei huismiddeltjes die op zich
absoluut niet werken, maar toch de
eigenaardige gewoonte hebben dat
de wratten erdoor verdwijnen On
danks het feit dat een wrat door
infectie (en dus niet door sugges
tie) wordt veroorzaakt kan men
wratten bestrijden met suggestie.
Het „verkopen" van wratten, het
afstrijken en dergelijke heeft me
nigmaal succes. De arts zal een
wrat uiteraard niet op dergelijke
manieren bestrijden maar het uit
groeisel uitsnijden of wegbranden.
Vooral bij kinderen komt een af
zonderlijk soort infectie voor die
wordt gekenmerkt door een zeer
snelle groei. De gezwelletjes die
door dit virus worden veroorzaakt
zijn eveneens wratachtig, maar
hebben een puistje op het topje en
zijn gevuld met een halfvloeibare
vloeistof. Ook deze „wratten" ko
men bij voorkeur op het gezicht
voor en ook zij worden bij voor
keur verwijderd door wegsnijden.
In tegenstelling tot de echte wrat
ten, schijnt deze infectie minder
besmettelijk.
Jeugdwratten een derde soort
wratten dus zijn in tegenstel
ling tot de gewone wratten niet ge
kloofd, maar blijven' mooi glad en
meestal ook erg klein. Doordat ze
zo onopvallend zijn en bovendien
veel voorkomen worden ze gemak
kelijk verwisseld met zomersproe
ten.
iiiiiiiiiiiiiiiumiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiitiiiiitiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini