35
lious
98
-j18
icen
Portret van de toeschouwer van nu
T ele v isietoneel
geen sinecure
Kies.,
uw tapijt
thuis
ilen
1
Cabaretgroep TexTpierement in De Buitelaar
v r
irs
98
Carol van Herwijnen
louis de poortere
LAZARUS
verrijst in
VPRO-vrijdag
iter
gruyter
li
HAUFFEUR
Mulders
intrale
)1GE
JEN
Free-laiice
Nieuw medium
Belachelijk
Vrijheid
DE STEM VAN VRIJDAG 1 MEI 1970
nagd
,t 73, Zevenbergen
80 - 3886
agenchauffeur, in bezit
lagenrijbewijs.
d adres tussen 9 en
Het toneel moet er méér we
tenschap tegen aangooien
Een hartekreet, die ik al diverse
jaren belijd. Vrij eenzaam. Roe
pend klaarblijkelijk in een woes
tijn van vooringenomenheden.
Vooringenomenheid van de we
tenschap misschien, voor zover
men daar de vrije vogels van
de kunst nog altijd wat misprij
zend beziet als de heren arties
ten. Vooringenomenheid van de
tooeelkant, berustend enerzijds
op het wantrouwen tegenover
de betjesweters die altijd de
kunst gewantrouwd hebben; be
rustend anderzijds op het inge
kankerd idee diat kunst zó „an
ders" is, dat een ander er toch
niets van begrijpt. En met dat al
bleef het mooi mondjesmaat dat
kunst en wetenschap elkaar in
de armen liepen. Bij Theater
deed men wat. In Nijmegen liet
een schouwburgdirecteur door
sociologen zijn publiek doorlich
ten. Op sommige dramaturgische
instituten buigt men zieh wat
minder over drama-alleen, wat
meer ook over de toeschouwer.
Maar dat echte handen-ineen, en
dan landelijk op coöperatieve
basis zoals de zuivelhandel of de
kippenbraders, zoals de fruitte
lers of de boterboeren, dat is er
nog niet bij.
Vreemd eigenlijk. Iedereen die
wat verkopen wil, doet tegen
woordig aan marktonderzoek,
aan sociologische of psychologi
sche analyse van de koop
gewoonten, aan „portrette
ring" van de afnemer. Zo
immers leert men hoe men
die klant efficiënt kan be
naderen. Ligt het aan de ver
pakking of aan de prijs? Waar
om schenkt mevrouw in Amster
dam-Zuid de duurdere poeder
koffie voor haar werkster, en
voor zichzelf een bakje „echte"
maar mindere leut? Moet men
dus bepaalde denkgewoonten
overwinnen? En moet dit door
psychologisch gerichte reclame,
door prijzenslag, door toeganke
lijker verpakking? Elk van
voorgaande termen zou in thea
tertermen kunnen worden ver
taald. Verpakking; de vorm
waarin men toneel aanbiedt, de
soort schouwburgen, de uit-
gaansgewoonten. De prijs: in
hoeverre is die voor aanlokke
lijkheid mede bepalend? Denk
patronen: is er nog steeds een
marmeren drempel voor de cul-
tuurpaledzen, of schort het aan
andere schuchterheden. Is er
jong publiek, en zo nee, waarom
vergrijst het huidige zonder zich
te verjongen. Is het „kunstkring
idee" overleden of wacht het op
nieuwe aanpak en nieuwe bevol
king? Kortom, wat is het „por
tret" van de toekomstige moge
lijke klant, vergeleken met het
huidige. En aangezien je dat hui
dige al hebt, zou je dus mis
schien het gemakkelijkst met
het portret van de bezoeker-
van-nu kunnen beginnen.
Met dit laatste is nu Toneel
groep Globe begonnen: portret
van de toeschouwer van nu.
Daartoe heeft men gekozen „De
Spaanse hoer" van Hugo Claus,
dat 1 januari j.l. in première
ging. In alle programma's in het
eigen speelgebied Brabant-Zee
land, waar men tot en met half
maart 22 maal die Spaanse hoer
opvoerde, stak men een kaart
met vragen. Terzijde: inbegre
pen de voorstellingen buiten het
directe speelgebied beleefde dit
spel van Claus al ruim vijftig
voorstellingen, met een gemid
delde zaalbezetting van 95 pet.,
wat er dus praktisch op neer
komt dat ook dit oorspronkelijke
spel (gelijk „Vrijdag" van
Claus) voor uitverkochte zalen
loopt. Welke toneelleiders ook
al weer zeggen dat het Neder
landse publiek geen Nederland
se stukken lust? Wetenschappe
lijk onderzoek lijkt in dit geval
niet eens meer nodig!
Maar goed, de ruim 500 eerste
kaarten zijn bij Globe binnen en
geteld. Een wetenschappelijk
wat kleine, eerste greep, maar
men zal doorgaan. En het eerste
resultaat is in sommige opzich
ten verbluffend. Om te beginnen
de leeftijd. Juist in Brabant en
Zeeland heerst nog veel Kunst
kring of abonnement. Maar die
vergrijzenden hebben klaarblij
kelijk allemaal, hun kaartjes aan
hun kinderen moeten afstaan.
Want ruim 62 pet. van de toe
schouwers was beneden die 35
jaar. Sterker, ruim éénderde
(37,6 pet.) lag tussen de 15 en
25! Boven de 50 jaar slechts 14,4
pet.! Er is dus wel degelijk jong
publiek. Althans voor zo'n schui
mend stuk van Claus, want als
men bij Oom Wanja zulk een
enquête zou houden, zou de ge
middelde leeftijd wel hoger lig
gen. Of juist ook weer niet?
Dat 79 pet. van de toeschou
wers een echte fijne avond had
beleefd, 35,8 pot. ten dele, en 5,2
pet. eigenlijk niet, is weten
schappelijk minder zeggend.
Want als er 14,4 pet. mensen bo
ven de vijftig de gespierde taal
van Claus over het hoofd krij
gen, valt eigenlijk die 5 pet. met
een verpeste avond nog mee.
Belangwekkender is de theater
gewoonte van de toeschouwer.
Van die bij de Spaanse hoer
bleek een kwart (25,4 pet.) min
der dan vier maal per jaar in
de schouwburg te komen; 11 pet.
daartegenover ging vaker dan 12
maal per seizoen: tussen de 9 en
12 voorstellingen werd gehaald
door 20 pet.; en de grote meer
derheid van deze twee voorgaan
de categorieën met die welke
tussen 5 en 8 maal per seizoen
ter theater gingen, beliep te za-
men 74,6 pet!! Driekwart van de
zaal dus „trouwe" klanten, die
62 pet. jongeren incluis.
Dat men daarnaast nog een
vijftal andere vragen stelde over
stuk, spelers, kostuums en de
cors, doet hier minder ter zake.
En of men de gegevens zodanig
heeft opgesteld dat men ook on
der-splitsingen kan maken (b.v.
lagen de slechte-avond-hebbers
boven de 50?, behoorden de
jongsten van 15-25 juist tot de
12 maal per jaar of tot de vier
maal?), dat vermeldt Globe niet.
En al is dat laatsete dan puur
wetenschappelijk te hopen, be
langrijker is: voor toneel, al
thans Claus, bestaat in de „moei
lijke" provincies Brabant en
Zeeland een groot publiek van
jongeren, die vaker dam 4 x per
seizoen ter theater gaan.
Opfokken!
C. NICOLAI
(Van onze showredacteur)
AMSTERDAM Voor zover u de 27-jarige acteur Carol van
Herwijnen nog niet kent, kunt u naar hem kijken in twee tv-toneel-
produkties: „Barst in het ijs" van Ronald Eyre, dat Coen Flink heeft
geregisseerd. De NCRV zal het op 3 mei uitzenden. En „Ik ken hem
niet, maar "is een Nederlands stuk van Nel Bakker, dat de KRO
24 mei via Nederland 1 op het scherm brengt. Carol van Herwijnen
kan moeilijk zeggen dat hij tot dusver geen succes heeft gehad. Hij
is dan ook wel van plan „er iets van te maken", maar hóé, dat weet
hij nog niet. Het zit hem allemaal nog niet zo lekker
Hij woont in hef oude Amster
dam, vlakbij het Rijksmuseum, in
een buurt met veel antiekwinkel
tjes. Vijf jaar geleden deed hij
eindexamen aan de toneelschool.
Daarna won hij het ICC-concours
voor jonge artiesten en zat hij bij
na een jaar in Amerika, om op
uitnodiging de musical comedy te
bestuderen. Twee jaar later speel
de Carol bij het gezelschap Studio.
Hij heeft dus al het een en ander
achter de rug en misschien juist
daardoor is hij niet meer verbon
den aan een gezelschap. „Dat wil
de ik niet meer", zegt hij, „want
dan zit je ontzettend opgesloten
en doen ze met je wat ze willen.
Verder is het salaris voor jonge
mensen verschrikkelijk slechts:
zo'n zeshonderd gulden per maand.
Daar kom je niet bovenuit, ook al
heb je drie grote rollen in een
jaar. En verder moet je maar af
wachten of je vrij krijgt om aam
radio en televisie mee te werken".
Carol had er geen zin meer in en
zei tegen zichzelf: „Ik word free
lance". Dat kwam goed uit, want
nog maar net terug uit Amerika
werd hij gevraagd voor „Ftaris".
Maar in de States had hij al een
contract getekend voor het nieuwe
toneelspel van Dimitri Frenkel
Frank „Het opgemaakte bed". En
daar zat hij dus aan vast. „Ik had
liever „Floris" gedaan", zegt hij,
„daarmee waren grote bedragen
gemoeid. Maar het ging niet meer.
Toen werd ik nog gevraagd voor
een film, die ook niet doorging.
Studio bood me een rol aan in
„De tuin der lusten" en daartus
sendoor heb ik tv's gedaan. Zo is
het eigenlijk op het ogenblik nog:
ik neem aan, wat ik interessant
vind. En dat gaat goed, het bevalt
aanmerkelijk beter dan vast te
zitten. Ik voel bij geen enkel ge
zelschap affiniteit met het reper
toire. Het lijkt allemaal op elkaar.
Er is nu een kentering ten. gunste.
lijkt het. Ze zijm ontzettend bezig.
Misschien dat het iets wordt.
Carol van Herwijnen is geregeld
op televisie te zien en hij probeert
zijn werk daar zo goed mogelijk te
doen. „Het is onzin", zegt hij, „om
te zeggen: televisie? O, dat doe ik
er wel even bij. Nee, miljoenen
mensen zitten ernaar te kijken en
je doet het dus helemaal of hele
maal niet. In het begin vomd ik het
een vreselijk moeilijk medium. Op
school hadden we er helemaal geen
les in gehad. Dat was ook zo fout,
want je krijgt er onmiddelijk mee
te maken. Televisie is een enorm
belangrijk medium en het wordt
nog steeds belangrijker. Als je be
denkt dat binnen twee jaar alles in
kleur is. In Duitsland zijn ze aan
het experimenteren met drie-di
mensionale televisie. En met al die
satellieten, over een paar jaar haal
je Japan in je huis. Het is een
enorm communicatiemiddel en het
theater zal heel hard moeten wer
ken om dit bij te kunnen benen.
Met name in Nederland, want an
ders zal men nog meer publiek ver
liezen".
Theater in Nederland, dat zit Ca
rol niet lekker. „Het publiek moet
op dit gebied enorme faciliteiten
krijgen", vindt hij. „De kwaliteit
van de voorstellingen zal veel ho
ger moeten worden en vooral ook
organisatorisch zal er het een en
ander moeten veranderen. Wat te
zeggen van een bourgeoisie-menta-
liteit in de stadsschouwburg van
Amsterdam? Als je daar op de bo
venste rangen zit, mag je in de pau
ze niet naar beneden om koffie te
drinken. En als je plaatsen bestelt,
mag je ze alleen dan en dan afha
len. Belachelijk. Als de service niet
groter wordt, zal de zaak nog meer
achteruit gaan. Een goede public-
relations-manager zou hier veel
kunnen doen. Wil de jeugd niet
naar de schouwburg? Ik geef ze
groot gelijk. Het is vaak ontzettend
vervelend in je goeie plunje te mid
den van een grijze massa te moeten
zitten. Als je geluk hebt, mag je
koffie drinken in de waaierige hall.
En zo zijn er veel meer dingen. Dat
accepteert het publiek niet meer.
Een theater moet leefbaar zijn. Je
moet er iets kunnen eten en drin
ken. Je kunt niet meer van de men
sen verwachten, dat ze zoveel op de
koop toe nemen om theater te
zien".
„Ik vind het", zegt Carol, „bela
chelijk, dat je gedwongen bent een
programma te kopen voor één of
twee gulden. In Amerika krijg je
dat gratis en als je daarbij nog een
speciaal herinneringsalbum wilt
hebben, koop je dat voor een rijks
daalder. Daarin staan de mooiste fo
to's. Maar twee gulden voor zo'n
vodje, dat vaak nog erg onduidelijk
is, dat is te gek. De schouwburg is
van het hele volk, maar de manier,
waarop het gerund wordt, richt zich
tot één groep: die met een inkomen
van boven de dertigduizend. Dat
vind ik een enorme makke. Het is
een tempel van burgermansdeftig-
hedd. Dat voelt de bevolking en dat
accepteert men niet meer. Laat nu
niemand denken, dat ik deze ge
dachten heb meegesleept uit Ame
rika. Ik had ze vóór die tijd al,
maar daar zijn ze nog versterkt.
Volgens mij kan het ook hier heel
anders. Maar wie interesseert zich
ervoor? De mentaliteit van cxns volk
is „lauw loene".
Carol van Herwijnen werd in La
ren geboren. Zijn grootvader is de
schilder Jan van Herwijnen. „Ik
Hoe staat Carol er nu voor als
free-lance acteur? „Niet ongunstig",
zegt hij. „Ik zit in „Klop op de
deur" en er zijn besprekingen over
verschillende dingen aan de gang.
Free-lancer zijn vind ik interessant.
Je ontmoet veel mensen, je wordt
flexibeler en je werkt makkelijker.
Ik ben erg op mijn vrijheid gesteld.
Ik wil zelf graag bepalen wat ik
doe en wat niet. Ik heb gr een ont
zettende hekel aan gedirigeerd te
worden. Dat klinkt eigenwijs, maar
ik vind, dat ik het met mijn filoso
fie bij het rechte eind heb. Of ik
teleurgesteld ben? Nee, maar ik
kan ook niet zeggen dat ik echt ge
lukkig ben in dit vak. Het is voor
mij wel het beste, absoluut, ik kan
me geen ander beroep voor mezell
voorstellen. Het prikkelt je, het is
altijd weer nieuw, maar gelukkig?
Ik vind dat er veel te slordig ge
werkt wordt. Daardoor wordt een
stuk vaak om zeep gebracht. Ondes
kundige regie en oncapabele ac
teurs. Dat werkt enorm frustrerend.
Maar de jongere acteurs hebben
een veel grotere persoonlijke in
breng dan de ouderen. En dat geeft
je wel moed. Maar ja, ook hier heb
ben we een typisch Nederlandse
mentaliteit: je mag je mond pas
open doen, als je de vijftig gepas
seerd bent.
(Van onze showredacteur)
MADE. In het café-theater De Buitelaar in Made kan men
zaterdagavond terecht voor een optreden van de cabaretgroep
rexTpierement. Deze vijf man sterke groep brengt een programma
van oude, minder bekende liedjes, aangevuld met eigen composities.
De naam TexTpierement is gekozen
omdat b(j elk optreden een nieuw
h-dje gezongen wordt, hetgeen het
experimentele karakter bepaalt, ter
wijl het woord „pierement" duidt op
de variatie in het repertoire. (Dat er
ook nog een woordje tekst' in de
naam zit is om het een beetje moei
lijker te maken).
Omdat bij elk optreden een nieuw
liedje gezongen wordt heeft de
groep inmiddels een repertoire op-
d van een dikke dertig lied-
P ®yl,viac AlbertR, Lia Karon en
rank Sanders, het zingende ge
deelte van TexTpierement, zijn alle
une gevormd op de Academie voor
Klemkunst in Amsterdam.
Sylvia werkte voorheen onder
aan Shaffy Chantate en
MM ^r?8ramma P0EZ van Len-
ert Nijgh. Voor het volgend sei-
ÉÉfe
zoen is zij gecontracteerd door Seth
Gaaikema.
Lia Karon zat na de Academie
een jaar bij René Sleeswijk en daar
na in de musical De Stunt. Naast
veel televisiewerk speelde zij in een
film van Eric Terpstra.
Ook Frank Sanders deed mee aan
de stunt. Verder verwierf hij be
kendheid door Sweet Charity.
Danservaring deed hij op bij de t.v.-
dansgroep Tomorrow's People. Vol
gend seizoen zal hij een van de twee
jongens in de Jasperina de Jong
Show zijn.
Het vijftal wordt volgemaakt
door pianist Ton Verkroos en ge
luidstechnicus Joop Panhuyse.
De groep treedt vaak op in het
Amsterdamse Café-Chantant Zodiac.
Op de foto van links naar rechts:
Lia Karon, Frank Sanders en Syl
via Alberts.
I H
1
(ADVERTENTIE)
NIEUW!
Haal bij uw woninginrichter de 2 boe
ken met tapijt-stalen van Louis de
Poortera en kies thuis uw tapijt. Keuze
uit 18 kwaliteiten (wol en synthetisch)
in 84 kleuren. De mooiste tapijt-col
lectie van heel Europa ligt voor u
klaar. Ga 'm halen.
de grootste tapijtfabrikant
van het Europese vasteland
ben begonnen met illustreren", zegt
Carol. „Een jaar of wat heb ik op
de kunstnijverheidsschool gezeten,
maar op een bepaald moment wil
de ik toch liever aan het toneel.
En dat ging goed".
(Van onze showredacteur)
BREDA. Eddy van der Meer
de Walcheren, één van- de vele
Zuidwestnederlandse pop-„groot'-
heden, gaat sinds kort door het le
ven onder de artiestennaam LAZA
RUS. Samen met een oude maat uit
de hluesgroep Slack Gang, Jack van
Poppel (Poppey) zal hij vanavond
tussen half acht en half negen te
beluisteren zijn in VPRO-vrijdag
via Hilversum I.
Lazarus vertelde ons zelf dat het
eigenlijk helemaal niet zo belang
rijk is dat hij voor de radio komt,
maar „misschien was het wel aar
dig om het even te vermelden." Zo
als u ziet is het hem dus (weer) ge
lukt om twee publiciteitsmedia voor
zich te interesseren. De laatste keer
dat hem dat lukte was een maand
geleden toen het Blad Aloha een
open brief van hem opnam aan de
hippe sien van Nederland, waarin
Lazarus (toen nog Eddy) iedereen
vertelde dat Provadya? zichzelf in
een isolement gewrongen had en
dat het tijd werd dat „het tuig" tot
de werkelijkheid terugkeerde.
In een mini-interviewtje ver
trouwde Lazarus ons toe dat hij
nooit hoopte echt succes te krijgen,
omdat hij bang was daardoor af te
stompen. „Het enige wat ik wil be
reiken met mijn muziek is de door
braak van de passiviteit bij vele
jongeren. Met Slack Gang liep dat
niet altijd even lekker, misschien
wel omdat ik geen concessies aan de
groep kon doen. Daarom modder ik
tegenwoordig op mijn eentje ver
der." Dat verder modderen vindt
Lazarus trouwens erg belangrijk
want zijn grootste bezwaar tegen
de hippe sien is wel de berusting
en het gebrek aan evolueren dat
daar vaak van uitstraalt.
(ADVERTENTIE)
kennismaking
Wajang blijft ook
r gewoon verkrijgbaar
in het bekende
gouden pakje.
Altijd smeerbaar, ook ao uit de koelkast
NEDERLAND I:
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
VARA
19.04 HIER IS LUCY (kleur)
Er ontstaan dolle situaties als
Lucy wordt ingeschakeld om
een nogal corpulente filmster
tot de normale proporties te
rug te brengen, die ze nodig
heeft voor het vertolken van
een rol.
19.30 ACHTER HET NIEUWS
SPECIAL (kleur)
Behandeld wordt het pro
bleem van de kamerbewoners
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
20 20 MAIGRET EN DE
ZAKKENROLLER
Maigret gaat op pad om het
geheim van een mord op te
lossen. De voornaamste rollen
worden weer bezet door Jam
Teulings, Lies de Wind en
Wies Andersen. Voorts wer
ken mee Sigrid Koetse, Lou
Steenbergen e.a.
21.35 HADIMASSA (kleur)
Men ziet weer de bekende
gezichten vanAnoiemarie
Oster, Wim de Bie, Kees vam
Kooten, Ton vam Duinhoven
en Ton Lensink.
22.10 IN LIEFDE BLOEIENDE
Film over Henriëtte Roland
Holst. De stemmen, die men
zal horen, zijn van Ida Was
serman, Domien de Gruyter
en Pier Tania.
23.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
TELEAC
23.05 VAN MOLECUUL TOT
MENS (les 15)
23.35 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
DE FABELTJESKRANT
(kleur)
JOURNAAL (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
SCALA
NCRV
SCHEEPSJONGENS VAN
BONTEKOE
Vervolg van het verhaal uit
het gelijknamige boek van
Johan Fabricius door Coen
Flink.
DE WAAIER VAN SEVILLA
(kleur) Tiende aflevering van
de serie, vervaardigd naar het
boek „L'Eventail de Seville"
van Paul-Jacques Bonzon.
JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
VIERKAMP
Fiimimpressde van het jubi-
leumtournooi van het Leidsch
Schaakgenootschap, ter gele
genheid van het 75-jarig be
staan. Medewerking verlenen
M. Botwinnik, Boris Spasski,
Bent Larsen en Jan Hein
Donner.
FARCE MAJEURE
Satirisch programma met
Alexander Pola, Fred Bena-
vente, Ted de Braak, Henk
van der Horst en Jan Fille-
kers.
HIER EN NU
18.45
18.55
19.04
19.30
19.39
20 00
20.20
20.55
21.15
22.00 ONBESTELBAAR
T.v.-f ilm over de briefwisse
ling van twee Duitsers in de
Nazi-tijd, gebaseerd op de no
velle „Address Unknown" van
Kressmainm Taylor. De rollen
worden vertolkt door Wim
Kouwenhoven en Robert So-
bels.
22.50 AKV '70
Bloemlezing uit reacties over
een voorstel tot vernieuwing
van de Ned. Herv. Kerk.
23.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht.
23.05 SLUITING
BELGIë (Nederlands):
16.00 GOOD OLD DAYS
Variété in oude stijl.
16.50- 17.30 SAHIN
Avonturenfilm voor de jeugd
19.00 ZANDMANNETJE
19.05 DE WERELD IS KLEIN
Haaien
19.30 ZIET U ER WAT IN?
19.45 HIER SPREEKT MEN
NEDERLANDS
19.50 ZOEKLICHT
19.55 MEDEDELINGEN EN
WEERBERICHT
20. NIEUWS
20.25 1 MEI 1970
Variétéprogramma
21.15 GELEGENHEIDSPROGRAM
MA VOOR 1 MEI
22.00 JEAN FERRAT
Schrijver van chansons
22.30 NIEUWS
BELGIë (Frans):
17.15 NIEUWS
17.20 THYL UILENSPIEGEL
Vertoond door marionetten.
18.40 HIPPOLYTE ET SES AMIS
18.55 AFFICHES
19.25 BéBé ANTOINE
19.30 FEUILLETON
20.00 JOURNAAL
20.30 GERMINAL
Sociaal drama van Charles
Spaak, naar de roman van
Emdle Zola.
22.15 GEORGES SIMENON
RE?OIT
Laatste van een serie pro
gramma's, gewijd aan de ro
mancier uit Luik.
22.45 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht
20.15 1 MEI-TOESPRAAK DOOR
HEINZ OSKAR VETTER
20.20 WENN DER WEISSE
FLIEDER WIEDER BLÜHT
(kleur) Muzikale lente-show
21.50 KILLER OP BEVEL (kleur)
Amerikaanse speelfilm uit '68
23.25 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
DUITSLAND II:
19.45 JOURNAAL EN
WEERBERICHT (kleur)
Aansluitendreportage over
de 1 mei-vierinig.
20.15 DE AANPASSING
T.v.-film van Volfcer Koch,
Philippe Piiliod en Christian
Rischert.
21.50 HELDER TOT BEWOLKT
(kleur)
22.45 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend: weerbericht.
Vrijdag 1 mei
HILVERSUM I, 402 m
NOS: 12.00 Blik op de wereld:
informatief programma over pro
blemen van Europese integratie.
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uit
zending voor de landbouw. NOS:
12.40 Stereo: Uchte grammofoon-
muziek 12.50 Recht en slecht,
praatje 13.00 Nieuws 13.11 Actua
liteiten 13.20 Stereo: Moderne
grammofoonmuziek. E.O. 14.00
Ruimte: Radio-magazine met ge
wijde muziek; lezingen en actueetl
nieuws over de zending in binnen-
en buitenland. NOS: 15.00 Stero:
Aspecten van de kamermuziek:
oude en moderne kamermuziek
(opn.) 15.45 Toerismo: toeristische
informatie uit binnen- en buiten
land. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag:
gevarieerd programma. (16.00
Nieuws; 17.55 Mededelingen; 18.00
Nieuws: 18.20 Uitzending van de
Volkspartij voor Vrijheid en De
mocratie; 19.30 Nieuws. VARA:
21.00 Stereo: Metropole-orkest en
soliste: amusementsmuziek 21.50
Het Oproer kraait: Rebelse liedjes
van altijd en overal 22.30 Nieuws
22.40 Mededelingen 22.45 Actuali
teiten 23.05 Stereo: Prettig
weekend: licht gevarieerd platen-
programma 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM U, 298 m
KRO: 12.00 Streo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma (12.22
Wij van het land; 12.26 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteitn;
13.00 Raden maar, quiz) 14.05
Schoolradio 14.30 Stereo: Liedjes
programma (opn.). TROS: 14.55
Stereo: Concert a la carte: ver-
zoekplatenprogramma van operet
temuziek 16.00 Nieuws 16.03 Disco-
Drive-In: de showbusiness op de
korrel genomen 17.15 Sportkompas
17.45" Actualiteiten. NCRV: 18.00
Kerkorgelconcert: klassieke en se-
mi-klassieke muziek 18.30 Nieuws
18.41 Actualiteiten 19.00 Wereld
panorama 19.10 Stereo: Veel ge
vraagde gewijde muziek (gr.) 19.40
Wijd als de wereld: wekelijkse in
ternationale oriëntatie in kerk,
zending en oecumene 29.50 Lente
liedjes (opn.) 20.05 Hervormd wordt
hervormd: vragen en antwoorden
rond de Algemene Kerkvergadering
van de Ned. Herv. Kerk 20.15 Ste
reo: Op het weekend af: licht pla-
tenproigramma 21.45 De vijand'
hoorspel. TROS: 22.00 Stereo: Op
name.,.. 5 tellen na nu!: lichte or
kestmuziek met solisten 22 30
Nieuws 22.40 Tsjies plies: amuse
mentsprogramma 23.15 Stereo:
Toontje later: licht muziekprogram
ma 23.45 Actualiteiten 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM IH, 240 m en F.M.
VPRO: 12.00 Nieuws 12.03 Top-
30 (13.00 Nieuws). TROS: 14.00
Nieuws 14.03 Suzie Cream Cheese.
AVRO: 15.00 Nieuws 15.03 Muziek
Boetiek (16.00 Nieuws 17.02 Radio
journaal 17.05-18.00 Zingende bou
gie: gevarieerd platenprogranima
voor automobilisten.
e
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m
12.00 Nieuws 12.03 Gevarieerde
muziek 13.00 Nieuws, weerbericht,
mededelingen, dagklapper en SOS-
beriohten voor schippers 13.20 Con
cert 14.00 Nieuws 14.03 Concert
16.00 Concert 17.00 Nieuws 17.15
Jazzmuziek 18.00 Nieuws 18.03 Voor
de jeugd 18.30 Lichte muziek 18.35
Wegwijs wezen 18.40 Lichte muziek
19.00 Nieuws en weerbericht 19.30
Ernstige muziek 19.45 Klassieke
muziek 20.00 Concert 22.00 Nieuws,
berichten en De Zeven Kunsten
22.20 Gevarieerde muziek (23.00
Nieuws) 23.40-23.45 Nieuws.
Zaterdag 2 mei
HILVERSUM I, 402 m
VARA :7.00 Nieuws 7.11 Ochtend
gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd
lied 7.23 Weekeind: jeugdprogram
ma: VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws 8.11 Van de voorpagina
8.15 Stereo: Z.O. 135: gevarieerd
programma (9.35-9.40 Waterstan
den) 10.30 Stereo: Tango Rumba
Orkest met zangsolisten 11.00 Nws.
11.03 Wegwijs: Tips voor trips en
vakantie 11.10 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek 11.25 Oost-
Europese kroniek 11.45 G.U.S.
(Footwear) Band: amusements
muziek (gr.)
HILVERSUM II, 298 m
NCRV: 7.00 Nieuws 7.11 Het le
vende woord 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke muziek
(gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30
Nieuws 7.32 Actualiteiten) 8.00
Nieuws 8.11 Stereo: Te Deum lau-
damus: gewijde muziek (gr.) 8.30
Nieuws 8.32 Stereo: Voor de huis
vrouw 9.00 Theologische Etherleer
gang 9.35 Gymnastiek voor de huis
vrouw 9.45 Solistenkamer: gesprek
met muzikale illustraties 10.54
Kunst- en vliegwerk: informatie
over actuele tentoonstellingen 11.00
Nieuws 11.03 Verminkte schaal, le
zing 11.15 Solarium: een hoogte-
zonprogramma voor iedereen 11.55
Mededelingen.
HILVERSUM IH, 240 m en FM
KRO: 9.00 Nieuws 9.02 Djinn: ge
varieerd programma (10.00 en 1100
Nieuws).