35 lious 98 -j18 icen Portret van de toeschouwer van nu T ele v isietoneel geen sinecure Kies., uw tapijt thuis ilen 1 Cabaretgroep TexTpierement in De Buitelaar v r irs 98 Carol van Herwijnen louis de poortere LAZARUS verrijst in VPRO-vrijdag iter gruyter li HAUFFEUR Mulders intrale )1GE JEN Free-laiice Nieuw medium Belachelijk Vrijheid DE STEM VAN VRIJDAG 1 MEI 1970 nagd ,t 73, Zevenbergen 80 - 3886 agenchauffeur, in bezit lagenrijbewijs. d adres tussen 9 en Het toneel moet er méér we tenschap tegen aangooien Een hartekreet, die ik al diverse jaren belijd. Vrij eenzaam. Roe pend klaarblijkelijk in een woes tijn van vooringenomenheden. Vooringenomenheid van de we tenschap misschien, voor zover men daar de vrije vogels van de kunst nog altijd wat misprij zend beziet als de heren arties ten. Vooringenomenheid van de tooeelkant, berustend enerzijds op het wantrouwen tegenover de betjesweters die altijd de kunst gewantrouwd hebben; be rustend anderzijds op het inge kankerd idee diat kunst zó „an ders" is, dat een ander er toch niets van begrijpt. En met dat al bleef het mooi mondjesmaat dat kunst en wetenschap elkaar in de armen liepen. Bij Theater deed men wat. In Nijmegen liet een schouwburgdirecteur door sociologen zijn publiek doorlich ten. Op sommige dramaturgische instituten buigt men zieh wat minder over drama-alleen, wat meer ook over de toeschouwer. Maar dat echte handen-ineen, en dan landelijk op coöperatieve basis zoals de zuivelhandel of de kippenbraders, zoals de fruitte lers of de boterboeren, dat is er nog niet bij. Vreemd eigenlijk. Iedereen die wat verkopen wil, doet tegen woordig aan marktonderzoek, aan sociologische of psychologi sche analyse van de koop gewoonten, aan „portrette ring" van de afnemer. Zo immers leert men hoe men die klant efficiënt kan be naderen. Ligt het aan de ver pakking of aan de prijs? Waar om schenkt mevrouw in Amster dam-Zuid de duurdere poeder koffie voor haar werkster, en voor zichzelf een bakje „echte" maar mindere leut? Moet men dus bepaalde denkgewoonten overwinnen? En moet dit door psychologisch gerichte reclame, door prijzenslag, door toeganke lijker verpakking? Elk van voorgaande termen zou in thea tertermen kunnen worden ver taald. Verpakking; de vorm waarin men toneel aanbiedt, de soort schouwburgen, de uit- gaansgewoonten. De prijs: in hoeverre is die voor aanlokke lijkheid mede bepalend? Denk patronen: is er nog steeds een marmeren drempel voor de cul- tuurpaledzen, of schort het aan andere schuchterheden. Is er jong publiek, en zo nee, waarom vergrijst het huidige zonder zich te verjongen. Is het „kunstkring idee" overleden of wacht het op nieuwe aanpak en nieuwe bevol king? Kortom, wat is het „por tret" van de toekomstige moge lijke klant, vergeleken met het huidige. En aangezien je dat hui dige al hebt, zou je dus mis schien het gemakkelijkst met het portret van de bezoeker- van-nu kunnen beginnen. Met dit laatste is nu Toneel groep Globe begonnen: portret van de toeschouwer van nu. Daartoe heeft men gekozen „De Spaanse hoer" van Hugo Claus, dat 1 januari j.l. in première ging. In alle programma's in het eigen speelgebied Brabant-Zee land, waar men tot en met half maart 22 maal die Spaanse hoer opvoerde, stak men een kaart met vragen. Terzijde: inbegre pen de voorstellingen buiten het directe speelgebied beleefde dit spel van Claus al ruim vijftig voorstellingen, met een gemid delde zaalbezetting van 95 pet., wat er dus praktisch op neer komt dat ook dit oorspronkelijke spel (gelijk „Vrijdag" van Claus) voor uitverkochte zalen loopt. Welke toneelleiders ook al weer zeggen dat het Neder landse publiek geen Nederland se stukken lust? Wetenschappe lijk onderzoek lijkt in dit geval niet eens meer nodig! Maar goed, de ruim 500 eerste kaarten zijn bij Globe binnen en geteld. Een wetenschappelijk wat kleine, eerste greep, maar men zal doorgaan. En het eerste resultaat is in sommige opzich ten verbluffend. Om te beginnen de leeftijd. Juist in Brabant en Zeeland heerst nog veel Kunst kring of abonnement. Maar die vergrijzenden hebben klaarblij kelijk allemaal, hun kaartjes aan hun kinderen moeten afstaan. Want ruim 62 pet. van de toe schouwers was beneden die 35 jaar. Sterker, ruim éénderde (37,6 pet.) lag tussen de 15 en 25! Boven de 50 jaar slechts 14,4 pet.! Er is dus wel degelijk jong publiek. Althans voor zo'n schui mend stuk van Claus, want als men bij Oom Wanja zulk een enquête zou houden, zou de ge middelde leeftijd wel hoger lig gen. Of juist ook weer niet? Dat 79 pet. van de toeschou wers een echte fijne avond had beleefd, 35,8 pot. ten dele, en 5,2 pet. eigenlijk niet, is weten schappelijk minder zeggend. Want als er 14,4 pet. mensen bo ven de vijftig de gespierde taal van Claus over het hoofd krij gen, valt eigenlijk die 5 pet. met een verpeste avond nog mee. Belangwekkender is de theater gewoonte van de toeschouwer. Van die bij de Spaanse hoer bleek een kwart (25,4 pet.) min der dan vier maal per jaar in de schouwburg te komen; 11 pet. daartegenover ging vaker dan 12 maal per seizoen: tussen de 9 en 12 voorstellingen werd gehaald door 20 pet.; en de grote meer derheid van deze twee voorgaan de categorieën met die welke tussen 5 en 8 maal per seizoen ter theater gingen, beliep te za- men 74,6 pet!! Driekwart van de zaal dus „trouwe" klanten, die 62 pet. jongeren incluis. Dat men daarnaast nog een vijftal andere vragen stelde over stuk, spelers, kostuums en de cors, doet hier minder ter zake. En of men de gegevens zodanig heeft opgesteld dat men ook on der-splitsingen kan maken (b.v. lagen de slechte-avond-hebbers boven de 50?, behoorden de jongsten van 15-25 juist tot de 12 maal per jaar of tot de vier maal?), dat vermeldt Globe niet. En al is dat laatsete dan puur wetenschappelijk te hopen, be langrijker is: voor toneel, al thans Claus, bestaat in de „moei lijke" provincies Brabant en Zeeland een groot publiek van jongeren, die vaker dam 4 x per seizoen ter theater gaan. Opfokken! C. NICOLAI (Van onze showredacteur) AMSTERDAM Voor zover u de 27-jarige acteur Carol van Herwijnen nog niet kent, kunt u naar hem kijken in twee tv-toneel- produkties: „Barst in het ijs" van Ronald Eyre, dat Coen Flink heeft geregisseerd. De NCRV zal het op 3 mei uitzenden. En „Ik ken hem niet, maar "is een Nederlands stuk van Nel Bakker, dat de KRO 24 mei via Nederland 1 op het scherm brengt. Carol van Herwijnen kan moeilijk zeggen dat hij tot dusver geen succes heeft gehad. Hij is dan ook wel van plan „er iets van te maken", maar hóé, dat weet hij nog niet. Het zit hem allemaal nog niet zo lekker Hij woont in hef oude Amster dam, vlakbij het Rijksmuseum, in een buurt met veel antiekwinkel tjes. Vijf jaar geleden deed hij eindexamen aan de toneelschool. Daarna won hij het ICC-concours voor jonge artiesten en zat hij bij na een jaar in Amerika, om op uitnodiging de musical comedy te bestuderen. Twee jaar later speel de Carol bij het gezelschap Studio. Hij heeft dus al het een en ander achter de rug en misschien juist daardoor is hij niet meer verbon den aan een gezelschap. „Dat wil de ik niet meer", zegt hij, „want dan zit je ontzettend opgesloten en doen ze met je wat ze willen. Verder is het salaris voor jonge mensen verschrikkelijk slechts: zo'n zeshonderd gulden per maand. Daar kom je niet bovenuit, ook al heb je drie grote rollen in een jaar. En verder moet je maar af wachten of je vrij krijgt om aam radio en televisie mee te werken". Carol had er geen zin meer in en zei tegen zichzelf: „Ik word free lance". Dat kwam goed uit, want nog maar net terug uit Amerika werd hij gevraagd voor „Ftaris". Maar in de States had hij al een contract getekend voor het nieuwe toneelspel van Dimitri Frenkel Frank „Het opgemaakte bed". En daar zat hij dus aan vast. „Ik had liever „Floris" gedaan", zegt hij, „daarmee waren grote bedragen gemoeid. Maar het ging niet meer. Toen werd ik nog gevraagd voor een film, die ook niet doorging. Studio bood me een rol aan in „De tuin der lusten" en daartus sendoor heb ik tv's gedaan. Zo is het eigenlijk op het ogenblik nog: ik neem aan, wat ik interessant vind. En dat gaat goed, het bevalt aanmerkelijk beter dan vast te zitten. Ik voel bij geen enkel ge zelschap affiniteit met het reper toire. Het lijkt allemaal op elkaar. Er is nu een kentering ten. gunste. lijkt het. Ze zijm ontzettend bezig. Misschien dat het iets wordt. Carol van Herwijnen is geregeld op televisie te zien en hij probeert zijn werk daar zo goed mogelijk te doen. „Het is onzin", zegt hij, „om te zeggen: televisie? O, dat doe ik er wel even bij. Nee, miljoenen mensen zitten ernaar te kijken en je doet het dus helemaal of hele maal niet. In het begin vomd ik het een vreselijk moeilijk medium. Op school hadden we er helemaal geen les in gehad. Dat was ook zo fout, want je krijgt er onmiddelijk mee te maken. Televisie is een enorm belangrijk medium en het wordt nog steeds belangrijker. Als je be denkt dat binnen twee jaar alles in kleur is. In Duitsland zijn ze aan het experimenteren met drie-di mensionale televisie. En met al die satellieten, over een paar jaar haal je Japan in je huis. Het is een enorm communicatiemiddel en het theater zal heel hard moeten wer ken om dit bij te kunnen benen. Met name in Nederland, want an ders zal men nog meer publiek ver liezen". Theater in Nederland, dat zit Ca rol niet lekker. „Het publiek moet op dit gebied enorme faciliteiten krijgen", vindt hij. „De kwaliteit van de voorstellingen zal veel ho ger moeten worden en vooral ook organisatorisch zal er het een en ander moeten veranderen. Wat te zeggen van een bourgeoisie-menta- liteit in de stadsschouwburg van Amsterdam? Als je daar op de bo venste rangen zit, mag je in de pau ze niet naar beneden om koffie te drinken. En als je plaatsen bestelt, mag je ze alleen dan en dan afha len. Belachelijk. Als de service niet groter wordt, zal de zaak nog meer achteruit gaan. Een goede public- relations-manager zou hier veel kunnen doen. Wil de jeugd niet naar de schouwburg? Ik geef ze groot gelijk. Het is vaak ontzettend vervelend in je goeie plunje te mid den van een grijze massa te moeten zitten. Als je geluk hebt, mag je koffie drinken in de waaierige hall. En zo zijn er veel meer dingen. Dat accepteert het publiek niet meer. Een theater moet leefbaar zijn. Je moet er iets kunnen eten en drin ken. Je kunt niet meer van de men sen verwachten, dat ze zoveel op de koop toe nemen om theater te zien". „Ik vind het", zegt Carol, „bela chelijk, dat je gedwongen bent een programma te kopen voor één of twee gulden. In Amerika krijg je dat gratis en als je daarbij nog een speciaal herinneringsalbum wilt hebben, koop je dat voor een rijks daalder. Daarin staan de mooiste fo to's. Maar twee gulden voor zo'n vodje, dat vaak nog erg onduidelijk is, dat is te gek. De schouwburg is van het hele volk, maar de manier, waarop het gerund wordt, richt zich tot één groep: die met een inkomen van boven de dertigduizend. Dat vind ik een enorme makke. Het is een tempel van burgermansdeftig- hedd. Dat voelt de bevolking en dat accepteert men niet meer. Laat nu niemand denken, dat ik deze ge dachten heb meegesleept uit Ame rika. Ik had ze vóór die tijd al, maar daar zijn ze nog versterkt. Volgens mij kan het ook hier heel anders. Maar wie interesseert zich ervoor? De mentaliteit van cxns volk is „lauw loene". Carol van Herwijnen werd in La ren geboren. Zijn grootvader is de schilder Jan van Herwijnen. „Ik Hoe staat Carol er nu voor als free-lance acteur? „Niet ongunstig", zegt hij. „Ik zit in „Klop op de deur" en er zijn besprekingen over verschillende dingen aan de gang. Free-lancer zijn vind ik interessant. Je ontmoet veel mensen, je wordt flexibeler en je werkt makkelijker. Ik ben erg op mijn vrijheid gesteld. Ik wil zelf graag bepalen wat ik doe en wat niet. Ik heb gr een ont zettende hekel aan gedirigeerd te worden. Dat klinkt eigenwijs, maar ik vind, dat ik het met mijn filoso fie bij het rechte eind heb. Of ik teleurgesteld ben? Nee, maar ik kan ook niet zeggen dat ik echt ge lukkig ben in dit vak. Het is voor mij wel het beste, absoluut, ik kan me geen ander beroep voor mezell voorstellen. Het prikkelt je, het is altijd weer nieuw, maar gelukkig? Ik vind dat er veel te slordig ge werkt wordt. Daardoor wordt een stuk vaak om zeep gebracht. Ondes kundige regie en oncapabele ac teurs. Dat werkt enorm frustrerend. Maar de jongere acteurs hebben een veel grotere persoonlijke in breng dan de ouderen. En dat geeft je wel moed. Maar ja, ook hier heb ben we een typisch Nederlandse mentaliteit: je mag je mond pas open doen, als je de vijftig gepas seerd bent. (Van onze showredacteur) MADE. In het café-theater De Buitelaar in Made kan men zaterdagavond terecht voor een optreden van de cabaretgroep rexTpierement. Deze vijf man sterke groep brengt een programma van oude, minder bekende liedjes, aangevuld met eigen composities. De naam TexTpierement is gekozen omdat b(j elk optreden een nieuw h-dje gezongen wordt, hetgeen het experimentele karakter bepaalt, ter wijl het woord „pierement" duidt op de variatie in het repertoire. (Dat er ook nog een woordje tekst' in de naam zit is om het een beetje moei lijker te maken). Omdat bij elk optreden een nieuw liedje gezongen wordt heeft de groep inmiddels een repertoire op- d van een dikke dertig lied- P ®yl,viac AlbertR, Lia Karon en rank Sanders, het zingende ge deelte van TexTpierement, zijn alle une gevormd op de Academie voor Klemkunst in Amsterdam. Sylvia werkte voorheen onder aan Shaffy Chantate en MM ^r?8ramma P0EZ van Len- ert Nijgh. Voor het volgend sei- ÉÉfe zoen is zij gecontracteerd door Seth Gaaikema. Lia Karon zat na de Academie een jaar bij René Sleeswijk en daar na in de musical De Stunt. Naast veel televisiewerk speelde zij in een film van Eric Terpstra. Ook Frank Sanders deed mee aan de stunt. Verder verwierf hij be kendheid door Sweet Charity. Danservaring deed hij op bij de t.v.- dansgroep Tomorrow's People. Vol gend seizoen zal hij een van de twee jongens in de Jasperina de Jong Show zijn. Het vijftal wordt volgemaakt door pianist Ton Verkroos en ge luidstechnicus Joop Panhuyse. De groep treedt vaak op in het Amsterdamse Café-Chantant Zodiac. Op de foto van links naar rechts: Lia Karon, Frank Sanders en Syl via Alberts. I H 1 (ADVERTENTIE) NIEUW! Haal bij uw woninginrichter de 2 boe ken met tapijt-stalen van Louis de Poortera en kies thuis uw tapijt. Keuze uit 18 kwaliteiten (wol en synthetisch) in 84 kleuren. De mooiste tapijt-col lectie van heel Europa ligt voor u klaar. Ga 'm halen. de grootste tapijtfabrikant van het Europese vasteland ben begonnen met illustreren", zegt Carol. „Een jaar of wat heb ik op de kunstnijverheidsschool gezeten, maar op een bepaald moment wil de ik toch liever aan het toneel. En dat ging goed". (Van onze showredacteur) BREDA. Eddy van der Meer de Walcheren, één van- de vele Zuidwestnederlandse pop-„groot'- heden, gaat sinds kort door het le ven onder de artiestennaam LAZA RUS. Samen met een oude maat uit de hluesgroep Slack Gang, Jack van Poppel (Poppey) zal hij vanavond tussen half acht en half negen te beluisteren zijn in VPRO-vrijdag via Hilversum I. Lazarus vertelde ons zelf dat het eigenlijk helemaal niet zo belang rijk is dat hij voor de radio komt, maar „misschien was het wel aar dig om het even te vermelden." Zo als u ziet is het hem dus (weer) ge lukt om twee publiciteitsmedia voor zich te interesseren. De laatste keer dat hem dat lukte was een maand geleden toen het Blad Aloha een open brief van hem opnam aan de hippe sien van Nederland, waarin Lazarus (toen nog Eddy) iedereen vertelde dat Provadya? zichzelf in een isolement gewrongen had en dat het tijd werd dat „het tuig" tot de werkelijkheid terugkeerde. In een mini-interviewtje ver trouwde Lazarus ons toe dat hij nooit hoopte echt succes te krijgen, omdat hij bang was daardoor af te stompen. „Het enige wat ik wil be reiken met mijn muziek is de door braak van de passiviteit bij vele jongeren. Met Slack Gang liep dat niet altijd even lekker, misschien wel omdat ik geen concessies aan de groep kon doen. Daarom modder ik tegenwoordig op mijn eentje ver der." Dat verder modderen vindt Lazarus trouwens erg belangrijk want zijn grootste bezwaar tegen de hippe sien is wel de berusting en het gebrek aan evolueren dat daar vaak van uitstraalt. (ADVERTENTIE) kennismaking Wajang blijft ook r gewoon verkrijgbaar in het bekende gouden pakje. Altijd smeerbaar, ook ao uit de koelkast NEDERLAND I: NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. VARA 19.04 HIER IS LUCY (kleur) Er ontstaan dolle situaties als Lucy wordt ingeschakeld om een nogal corpulente filmster tot de normale proporties te rug te brengen, die ze nodig heeft voor het vertolken van een rol. 19.30 ACHTER HET NIEUWS SPECIAL (kleur) Behandeld wordt het pro bleem van de kamerbewoners 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 20 20 MAIGRET EN DE ZAKKENROLLER Maigret gaat op pad om het geheim van een mord op te lossen. De voornaamste rollen worden weer bezet door Jam Teulings, Lies de Wind en Wies Andersen. Voorts wer ken mee Sigrid Koetse, Lou Steenbergen e.a. 21.35 HADIMASSA (kleur) Men ziet weer de bekende gezichten vanAnoiemarie Oster, Wim de Bie, Kees vam Kooten, Ton vam Duinhoven en Ton Lensink. 22.10 IN LIEFDE BLOEIENDE Film over Henriëtte Roland Holst. De stemmen, die men zal horen, zijn van Ida Was serman, Domien de Gruyter en Pier Tania. 23.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. TELEAC 23.05 VAN MOLECUUL TOT MENS (les 15) 23.35 SLUITING NEDERLAND II: NOS DE FABELTJESKRANT (kleur) JOURNAAL (kleur) Aansluitend het weerbericht. SCALA NCRV SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE Vervolg van het verhaal uit het gelijknamige boek van Johan Fabricius door Coen Flink. DE WAAIER VAN SEVILLA (kleur) Tiende aflevering van de serie, vervaardigd naar het boek „L'Eventail de Seville" van Paul-Jacques Bonzon. JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. VIERKAMP Fiimimpressde van het jubi- leumtournooi van het Leidsch Schaakgenootschap, ter gele genheid van het 75-jarig be staan. Medewerking verlenen M. Botwinnik, Boris Spasski, Bent Larsen en Jan Hein Donner. FARCE MAJEURE Satirisch programma met Alexander Pola, Fred Bena- vente, Ted de Braak, Henk van der Horst en Jan Fille- kers. HIER EN NU 18.45 18.55 19.04 19.30 19.39 20 00 20.20 20.55 21.15 22.00 ONBESTELBAAR T.v.-f ilm over de briefwisse ling van twee Duitsers in de Nazi-tijd, gebaseerd op de no velle „Address Unknown" van Kressmainm Taylor. De rollen worden vertolkt door Wim Kouwenhoven en Robert So- bels. 22.50 AKV '70 Bloemlezing uit reacties over een voorstel tot vernieuwing van de Ned. Herv. Kerk. 23.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht. 23.05 SLUITING BELGIë (Nederlands): 16.00 GOOD OLD DAYS Variété in oude stijl. 16.50- 17.30 SAHIN Avonturenfilm voor de jeugd 19.00 ZANDMANNETJE 19.05 DE WERELD IS KLEIN Haaien 19.30 ZIET U ER WAT IN? 19.45 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 ZOEKLICHT 19.55 MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20. NIEUWS 20.25 1 MEI 1970 Variétéprogramma 21.15 GELEGENHEIDSPROGRAM MA VOOR 1 MEI 22.00 JEAN FERRAT Schrijver van chansons 22.30 NIEUWS BELGIë (Frans): 17.15 NIEUWS 17.20 THYL UILENSPIEGEL Vertoond door marionetten. 18.40 HIPPOLYTE ET SES AMIS 18.55 AFFICHES 19.25 BéBé ANTOINE 19.30 FEUILLETON 20.00 JOURNAAL 20.30 GERMINAL Sociaal drama van Charles Spaak, naar de roman van Emdle Zola. 22.15 GEORGES SIMENON RE?OIT Laatste van een serie pro gramma's, gewijd aan de ro mancier uit Luik. 22.45 JOURNAAL DUITSLAND I: 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht 20.15 1 MEI-TOESPRAAK DOOR HEINZ OSKAR VETTER 20.20 WENN DER WEISSE FLIEDER WIEDER BLÜHT (kleur) Muzikale lente-show 21.50 KILLER OP BEVEL (kleur) Amerikaanse speelfilm uit '68 23.25 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. DUITSLAND II: 19.45 JOURNAAL EN WEERBERICHT (kleur) Aansluitendreportage over de 1 mei-vierinig. 20.15 DE AANPASSING T.v.-film van Volfcer Koch, Philippe Piiliod en Christian Rischert. 21.50 HELDER TOT BEWOLKT (kleur) 22.45 JOURNAAL (kleur) Aansluitend: weerbericht. Vrijdag 1 mei HILVERSUM I, 402 m NOS: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma over pro blemen van Europese integratie. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uit zending voor de landbouw. NOS: 12.40 Stereo: Uchte grammofoon- muziek 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nieuws 13.11 Actua liteiten 13.20 Stereo: Moderne grammofoonmuziek. E.O. 14.00 Ruimte: Radio-magazine met ge wijde muziek; lezingen en actueetl nieuws over de zending in binnen- en buitenland. NOS: 15.00 Stero: Aspecten van de kamermuziek: oude en moderne kamermuziek (opn.) 15.45 Toerismo: toeristische informatie uit binnen- en buiten land. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: gevarieerd programma. (16.00 Nieuws; 17.55 Mededelingen; 18.00 Nieuws: 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en De mocratie; 19.30 Nieuws. VARA: 21.00 Stereo: Metropole-orkest en soliste: amusementsmuziek 21.50 Het Oproer kraait: Rebelse liedjes van altijd en overal 22.30 Nieuws 22.40 Mededelingen 22.45 Actuali teiten 23.05 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platen- programma 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM U, 298 m KRO: 12.00 Streo: Van twaalf tot twee: gevarieerd programma (12.22 Wij van het land; 12.26 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteitn; 13.00 Raden maar, quiz) 14.05 Schoolradio 14.30 Stereo: Liedjes programma (opn.). TROS: 14.55 Stereo: Concert a la carte: ver- zoekplatenprogramma van operet temuziek 16.00 Nieuws 16.03 Disco- Drive-In: de showbusiness op de korrel genomen 17.15 Sportkompas 17.45" Actualiteiten. NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert: klassieke en se- mi-klassieke muziek 18.30 Nieuws 18.41 Actualiteiten 19.00 Wereld panorama 19.10 Stereo: Veel ge vraagde gewijde muziek (gr.) 19.40 Wijd als de wereld: wekelijkse in ternationale oriëntatie in kerk, zending en oecumene 29.50 Lente liedjes (opn.) 20.05 Hervormd wordt hervormd: vragen en antwoorden rond de Algemene Kerkvergadering van de Ned. Herv. Kerk 20.15 Ste reo: Op het weekend af: licht pla- tenproigramma 21.45 De vijand' hoorspel. TROS: 22.00 Stereo: Op name.,.. 5 tellen na nu!: lichte or kestmuziek met solisten 22 30 Nieuws 22.40 Tsjies plies: amuse mentsprogramma 23.15 Stereo: Toontje later: licht muziekprogram ma 23.45 Actualiteiten 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM IH, 240 m en F.M. VPRO: 12.00 Nieuws 12.03 Top- 30 (13.00 Nieuws). TROS: 14.00 Nieuws 14.03 Suzie Cream Cheese. AVRO: 15.00 Nieuws 15.03 Muziek Boetiek (16.00 Nieuws 17.02 Radio journaal 17.05-18.00 Zingende bou gie: gevarieerd platenprogranima voor automobilisten. e BRUSSEL NEDERLANDS 324 m 12.00 Nieuws 12.03 Gevarieerde muziek 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklapper en SOS- beriohten voor schippers 13.20 Con cert 14.00 Nieuws 14.03 Concert 16.00 Concert 17.00 Nieuws 17.15 Jazzmuziek 18.00 Nieuws 18.03 Voor de jeugd 18.30 Lichte muziek 18.35 Wegwijs wezen 18.40 Lichte muziek 19.00 Nieuws en weerbericht 19.30 Ernstige muziek 19.45 Klassieke muziek 20.00 Concert 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten 22.20 Gevarieerde muziek (23.00 Nieuws) 23.40-23.45 Nieuws. Zaterdag 2 mei HILVERSUM I, 402 m VARA :7.00 Nieuws 7.11 Ochtend gymnastiek 7.20 Socialistisch strijd lied 7.23 Weekeind: jeugdprogram ma: VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws 8.11 Van de voorpagina 8.15 Stereo: Z.O. 135: gevarieerd programma (9.35-9.40 Waterstan den) 10.30 Stereo: Tango Rumba Orkest met zangsolisten 11.00 Nws. 11.03 Wegwijs: Tips voor trips en vakantie 11.10 Stereo: Lichte grammofoonmuziek 11.25 Oost- Europese kroniek 11.45 G.U.S. (Footwear) Band: amusements muziek (gr.) HILVERSUM II, 298 m NCRV: 7.00 Nieuws 7.11 Het le vende woord 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.) (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws 7.32 Actualiteiten) 8.00 Nieuws 8.11 Stereo: Te Deum lau- damus: gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws 8.32 Stereo: Voor de huis vrouw 9.00 Theologische Etherleer gang 9.35 Gymnastiek voor de huis vrouw 9.45 Solistenkamer: gesprek met muzikale illustraties 10.54 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstellingen 11.00 Nieuws 11.03 Verminkte schaal, le zing 11.15 Solarium: een hoogte- zonprogramma voor iedereen 11.55 Mededelingen. HILVERSUM IH, 240 m en FM KRO: 9.00 Nieuws 9.02 Djinn: ge varieerd programma (10.00 en 1100 Nieuws).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21