RDELIGER!
1075,-
65,
35,
iRSEL
eeuw geleden geboren
PERIODIEK
Bentual in een
'kaas uit 't vuistje'
boetiek geweest?
VONING
ACRO vraagt
zendtijd
ifhoek en slaapkamer
NU
meter
PUT
slechts
meter
Successen
Kukuschka
Lustige Witwe
DA'S PAS FIJN!
Vrouwen
<le cf teling
Vunzig
School-democratie
Consumptie
DE STEM VAN DONDERDAG 30 APRIL 1970
ctie
3-
ldt.
van
rei
sde
uij-
ap:
op draaivoet
it 4 eetkamerstoelen
ïonie ledikant, 2 nacht-
l-deurskast.
lersel die't'm doeti
TOONZALEN
FRANZ LEHAR
HET VERHAAL wil, dat er zich in het Franse leger van
Massena, dat in 1799 de Russische maarschalk Suvarov
bij Zuerich bevocht, een overloper bevond, Le Harde ge
naamd en dat deze, Lehar geworden, de grootvader zou zijn
geweest van de militaire kapelmeester die in 1879 Komorn
aan de Donau als garnizoensplaats had. Daar was het, dat
diens vrouw, Hongaarse van oorsprong, op 30 april van dat
jaar, het leven schonk aan een kind, dat voorbestemd was de
schepper van „Die lustige Witwe" te worden.
Maar de jonge Franz gebruik
te dat Komorn aan de Donau
uitsluitend om er geboren te
worden: vader Léhar zwierf im
mers van de ene stad naar de
andere, in de zo geheten dubbel
monarchie van Franz-Joseph
was hij achtereenvolgens binnen
korte tijd te Pressburg, Oden-
burg, Karlsburg en Klausen-
berg gedetacheerd, maar ook in
plaatsen als Boedapest, Seraje-
vo en Praag werkzaam.
gramma lezen, dat er, tot die datum
28.000 opvoeringen in tien verschil
lende talen hadden plaatsgehad,
verspreid over 142 Duitse, 154 A-
merikaanse en 135 Engelse theaters
En rond 1910 verkocht men in de
Verenigde Staten „Lustige Witwe"-
sigaretten, cake, schoenen, korset
ten, huidcrème, hoeden en nog tal
van snuisterijen, met de naam van
deze operette in verband staande.
I Praag, wa'ar Lehar jr. zijn eerste
vioollessen kreeg. Voor korte tijd
overigens, want Antonius Dvorak
adviseerde hem al spoedig zijn in
strumenten aan de kapstok te han-
gen en te gaan componeren en kort
daarna nam niemand minder dan
Johannes Brahms met belangstei-
I ling kennis van de eerste probeer
sels op dit gebied.
Intussen moest de jonge Franz
I voor het dagelijks brood zorgen en
I zo werd hij muzikant bij het 50-ste
regiment infanterie, waar hij naast
I zich aan dezelfde lessenaar van het
korps Leo Fall (1873-1925) aantrof,
dezelfde, die in de wereld van de
operette een grote populariteit zou
veroveren.
Lehar jr. betoonde zich ijverig.
Hij maakte dus promotie. En zo
treffen we hem, rond 1890, in Pola
aan als marine-kapelmeester. Een
feit, dat op zichzelf niet vermel
denswaard zou zijn, ware het niet,
dat hij hier, aan de oevers van de
Adriatische zee met de Italiaanse
opera's uit die tijd in kennis kwam.
Zo maakte de Cavaleria Rustica-
na diepe indruk op hem: zo diep
dat hij een operette „a la mascaque"
schreef, Rodrigo getiteld, maar he
laas, Rodrigo viel als een baksteen.
Meer succes boekte hij met Ku
kuschka, die het in 1896 resp. te
Leipzich, Budapest en Brno echt
wel deed om ten slotte, in het voor
Lehar zo belangrijke jaar 1905 in
Wenen te belanden.
De jonge componist was mmid-
dels ook in Oostenrijks hoofdstad
1 gearriveerd als kapelmeester bij het
I 26ste regiment infanterie. Maar wat
voor hem ongetwijfeld veel meer
gewicht in de schaal legde: hij werd
er bovendien benoemd tot dirigent
van het Theater an der Wien.
Waar hij, van het begin af aan,
de weg vindt hem door het lot voor
bestemd: de weg naar de operette.
Van 1902 dateren reeds Wiener-
frauen en der Rastelbinder, twee
jaar later gevolgd door twee andere
Der Göttergatte en Jaxheirat.
Wie kent nog der Göttergatte
Vrijwel niemand meer, toch zal er
onmiddellijk een lichtje gaan bran
den, wanneer we vertellen dat zich
daarih de Paradijswals bevindt, die
met zijn melodie over de gehele
wereld populariteit heeft gekregen.
Maar we naderen 1905: het jaar
waarin „Die lustige Witwe" zou
geboren worden.
De voorgeschiedenis hiervan? Die
bestaat uit een serie toevallighe
den.
Lehar kende in Wenen twee libret
tisten, Viktor Leon en Leo Stein die
hem reeds aan operetteteksten had
den geholpen.
Ditzelfde duo had voor Richard
Heuberger ook een libretto geschre
ven, doch deze wist met het hem
aangeboden script niet goed raad.
Doch er bestond een contract met
het Theater an der Wien.
Hij moest dus een andere compo
nist zoeken. De secretaris van dit
theater vestigde bij Leon de aan
dacht op Lehar, die ofschoon deze
met Leon in die tijd weer eens op
gespannen voet leefde, toch in het
bezit raakte van de tekst.
Reeds op de avond van de vol
gende dag belt Leha*r bij Leon aan
om te vertellen dat een nummer
reeds klaar was. Doch zijn muziek
mocht zich niet verheugen in de bij -
val van de directeuren Karczag en
Waellner, die eenstemmig waren
in hun (afkeurend) oordeel.
Doodvonnis dat gelukkig maar niet
voltrokken is opgewonden oespre-
kingen volgen, de directeuren heb
ben geen cent voor de decors en de
regie over en het komt zover, dat
Leon zijn libretto wil terugnemen.
Doch men, bezweert hem dit niet
te doen en de repetities beginnen.
Emotievolle repetities, waarbij di
recteur Ka'rczag, absoluut zijn be
heersing verliezend steeds
schreeuwt, dat het stuk zal val
len als een baksteen.
Toch komt de première: op 30 de
cember 1905. Een première, een be
gin van een onmetelijk succes. Die
lustige Witwe verscheen om niet
meer van het repertoire te verdwij
nen en te Wenen leidde dit tot een
concurrentiestrijd tussen de twee
operetteschouwburgen: het Carl
Theater en het Theater an der Wien
Een onmetelijk succes dat zich
niet tot Wenen zou bepalen, toen op
16 juni 1928 er een feestvoorstelling
werd gegeven kon men in het pro-
Deze opzienbarende successen, Ze
zijn niet tot de theaters beperkt
gebleven. Ook de bioscoop krijgt
voor die lustige Witwe meer dan
gewone belangstelling. G. de Fores-
ta in zijn alleraardigste Prisma-ope-
rettegids, vestigt er de aandacht
op, dat reeds in 1925 Hollywood
met een stomme film kwam, waar
aan de namen van niemand min
der dan John Gilbert, verbonden
waren. En in 19355 volgde er een
tweede, waarin Jeannette Mac-Do-
p.ajd, Maurice Chevalier en Una
Merkel sprekend en zingend optra
den. De wereld van de zwarte schijf
liet zich evenmin onbetuigd: vrij
wel alle grote grammofoonplaten-
maatschappijen zorgden voor opna
men. wa'ardoor stemmen van tal
van celebriteiten Elfride Troet-
schel, Valerie Bak, Walter Ludwig,
Anneliese Rothenberger, Hilde Gue-
den, Emmie Loose werden vastge
legd.
Is de belangstelling in de loop
der jaren voor Die lustige Witwe
getaand?
We kunnen deze vraag rustig ont
kennend beantwoorden, daarbij nog
niet eens denkend aan een reeks
succesvolle voorstellingen door de
Nederlandse opera voor enkele ja
ren onder leiding van André Rieu
gegeven.
Laten we eerder de sensationele
vertoning van Lehars operette me
moreren in het seizoen 1963/'64 door
Maurice Béjart met zijn ballet du
XXième siecle in de Muntschouw
burg te Brussel gegeven.
Zo sensationeel dat ze leidde naar
een proces, Béjart door de erfgena
men van Franz Lehar aangedaan.
De voorstellingen hadden n.l. voor
al opzien gebaard, omdat Béjart
met zijn balletgroep „met allerlei
kunstmiddelen de luchthartige sfeer
van de Belle époque" geconfron
teerd had met de politieke spannin
gen en de sociale problemen van de
jaren kort voor de eerste wereldoor
log".
De mening van de-rechtbank?"
Deze oordeelde, dat de rechten
van de erfgenamen materieel noch
moreel geschonden waren, De mu
ziek was integraal gerespecteerd
en het college sprak in het dertig
bladzijden beslaande vonnis uit, dat
„een regisseur het recht heeft de
tekst van een werk te bekijken met
de ogen van vandaag".
Eisers hadden gesteld, dat het
vrolijke weeuwtje een lichte ope
rette was, typisch Weens van karak
ter en geschreven om de smaak te
strelen van een mondain publiek uit
de tijd van de „Belle époque".
Waartegen de rechter opmerkte,
dat het moeilijk was „de Weense
..Die lustige Witwe" door de Deutsche Opera am, Rhein te Düsseldorf-
Duisburg in het seizoen 1965/1966 onder directie van Janowski met de
enscenering van Theodor Gradler.
geest" te definiëren, zoals het moei
lijk is de sfeer te bepalen van elk
werk, dat tot een voorbije periode
behoort.
Wat ons een wijze uitspraak van
de magistraat lijkt. Want laten we
eerlijk zijn: Lehars operettes kon
den slechts in leven blijven door ze
permanent te actualiseren dat
hebben alle regisseurs va'n naam
dan ook altijd gedaan.
Wat ons land betreft denken we
hier speciaal aan Fritz Hirsch, die
met zijn medewerkers Friedl Dot-
za en Paul Harden in de Princesse
Schouwburg te 's-Gravenhage tus
sen 1926 en 1940 de ene operette
na de andere van Lehar presen
teerde.
Opvallend waren daarbij juist de
vele „Einlagen" die het origineel
heel dicht som3 bedenkelijk dicht
bij de sfeer van de revue brachten.
Op 24 oktober 1948 is de com
ponist in Bad Ischl gestorven.
Kort voor zijn dood was hij ere
burger van deze, ook bij kei
zer Franz Joseph zo geliefde
Oostenrijkse stad geworden, bij
welke gelegenheid hij de burge
meester mededeelde, dat hij het
plan had zijn villa aan de ge
meente te schenken, om er een
Franz Leharmuseum in te rich
ten.
(ADVERTENTIE)
attracties in
TEL. 3 35 44
Zoom
(Van onze RTV-redacteur)
LEIDEN De Academische radio
I Omroep (ACRO) heeft in een brief
aan de ministers Klompé en Veringa
gevraagd hem in het najaar van
1972 zendtijd te geven voor een
aantal door de ACRO te realiseren
projecten. De ACRO meent nl. dat
door gebruikmaking van radio en
televisie een (gedeeltelijke) oplos
sing kam worden gevonden voor de
vele problemen waarmee het weten-
I schappelijke onderwijs op het mo-
ment heeft te kampen.
De ACRO kan daarbij vooral
verkzaam zijn met betrekking tot
Ie verbetering van het bestaande
'tenschappelijke onderwijs door
ebruikmaking van audiovisuele
'chnieken, uitbreiding van het we-
'nschappelijk onderwijs buiten de
nuren van de universiteit, het bie-
van tijdelijke „eerste hulp" bij
uielpunten in het wetenschappe-
Oké onderwijs zoals in Leiden aan
de juridische faculteit reeds ge-
peurt, het geven van intensieve en
'ongdurige studievoorlichting via
radio en televisie voor een betere
voorbereiding op universitaire stu
die het systematisch geven van
post-academisch onderwijs onder
oehoud van een nauwe band met
oe instituten van wetenschappelijk
onderwijs en het bevorderen van
pp communicatie tussen universi
teit en maatschappij, onder meer
ooor uitgebreide berichtgeving.
Dat de vrouw alleen maar in
theorie geëmancipeerd mag heten is
een feit dat nog steeds tot weinigen
is doorgedrongen. Aldus Weesje
Schouten in TE ELFDER URE.
Daarom schrijft zij onder de kop
„En dat we vrouwen zijn dat zullen
we weten".
Marcel van Herpen nemt zijn
bijdrage „Naar een nieuwe demo
cratie", waarin hij o.a. constateert
dat „een democratische universiteit
geen garantie is voor een democra
tische maatschappij".
Wie anders dan Ton Regtien zou
schrijven over „Het spook van een
staatsgreep". Het gaat over Italië.
Hij geeft de weergave van „een per-
manent gesprek van een vijftal da
gen met uiteenlopende politieke ac
tivisten in Rome en Milaan, begin
februari. Bedoeling is aan te geven
dat een staatsgreep naar Grieks mo
del in Italië om een aantal redenen
minder voor de hand ligt."
In de rubriek „Spuigaten" o.m.
een oordeel over het blad „Tegen
spraak", dat „van groot belang kan
zijn, allereerst omdat het onder de
theologen een hoognodig bewust
wordingsproces op gang kan hel
pen". Verder over het Vaticaan en
de Vrouw onder het motto „Geen
nazi maar vrouw".
TE ELFDER URE (uitg. H. Gia-
notten n.v., Bredaseweg 61, Tilburg
15,60 per jg., dit nummer los
f 2,90).
„Ik ben maar een vriend in zeer
beperkte zin van de N.R.C.", weet
Vestdijk te vertellen wanneer hij in
MAATSTAF over Mahler schrijft.
Waarom? O.a. om „zekere herinne
ringen aan een jaar heel dicht bij
de Tweede Wereldoorlog, toen de
N.R.C. voor mij een symbool werd
van walgelijke karakterloosheid,
waartoe een dagblad maar dalen
kan". Verder gaat hij over de leng
te van één pagina in op de vele
drukfouten in deze krant, „waarbij
het gerucht dat alle grote kranten
aan dit euvel laboreren geen excuus
is". Toch komt Vestdijk bij Mahler
uit!
Ben Bos had een interview met
Pé Hawinkels („Mijn poëzie is
strooizout op een bevroren weg"),
waarin deze zijn afkeer spuit over
Van 't Reve, Wolkers (Turks Fruit
een vunzig werk), God etc. Verder:
„Ik leef in een tijd van weten
schap; je kunt het je niet permit
teren gevoelens of ervaringen te
hebben, zonder ze te spiegelen aan
de wetenschappen"
Natuurlijk komt ook Lenin aan
bod met een vertaling van een Le-
nin-tekst, die voor het eerst in 1905
gepubliceerd werd: Partijorganisa
tie en partijliteratuur.
Mathieu Smedts schreef In Me-
moriam Bert Bakker, de uitgever
(„een man zoals er slechts weinigen
zijn"). Poëziebijdragen in dit num
mer zijn van Riekus Waskowsky,
Ben Bos, Pablo Neruda (vert. C.
Buddingh' en Jacques Waterman.
In de cursiefjes: Komrij over De
Lettertuinkabouters; Drie sportieve
zondagmiddagsonnetten van Marko
Fordse; Theo Kars over vrouwen en
meisjes en R. Koneck over Gemeier
over Du Perron.
MAATSTAF 12 (uitg. Kattegat 5,
Amsterdam 21,per jg., dit
nummer 3,90).
DEMOCRATIE in de school is het
onderwerp waaraan de laatste afle
vering van STREVEN aandacht be
steedt. „De school is voor de jon
geren een uitstekend oefenveld
waarop nieuwe ideeën op hun
waarde getoetst kunnen worden,"
aldus Luc Huyse in „Democratie in
de school: mogelijkheden en gren
zen". Hij onderzoekt twee hypothe
sen: 1) de politieke betekenis van
de onrust onder de jongeren en 2)
de mogelijkheid om een schoolbeleid
uit te bouwen naar het model van
de politieke democratie.
Academische democratie of demo
cratische Sociale Academie? is de
vraag die H. Damen zich stelt. „Het
streven naar democratie als leef
wijze binnen de opleiding is spoedig
verwikkeld met het streven naar
meer sociale actie of revolutie als
opleidingsdoel."
De maatschappelijke en politieke
verschijningsvormen zijn waar
schijnlijk niet de meest representa
tieve bij de jongeren-onrust. Er le
ven vele andere vragen, waarop
geen antwoord komt. Met name de
kerk laat verstek gaan. Jan Art
spreekt over „De andere studenten
beweging". Verder uit de medisch
student Leyers van Leuven zijn grie
ven over de huidige geneeskunde.
S. Trooster onderzoekt n.a.v. twee
belangrijke Duitse publikaties de
bestaansvragen van de priester (i.e.
priesterschap en celibaat).
Dat film in staat is een mythe
te bevestigen tracht Erik de Kuyper
duidelijk te maken aan de hand van
enkele voorbeelden (o.a. John and
Mary, Model Shop, Ma nuit chez
Maud).
Literair: Kees Fens over Hoornik,
het getijdenboek van Due de Berry
en Kindiers Literatur Lexicon; Leo
Geerts over „De grote schaamlip
pen" van Daniël Robberechts en Jos
Daniëls over de „Temperatuur van
de Nouveau Roman".
STREVEN 7 (uitg. postbus 233,
Den Bosch -f25 per jg.)
„Waar vooruitgang in essentie een
toename is van de mogelijkheden om
verlangens te bevredigen, is het in
eerste instantie niet zo heel veel
meer dan een waarheid als 'n koe dat
onze consumptiemaatschappij een
vooruitgang betekent ten opzichte
van voorgaande tijdperken," aldus
dr. C. Rietdijk in OOST-WEST,
wanneer hij schrijft over „De con
sumptiemaatschappij en de vooruit
gangsidee". Prof. dr. R. Beerling
plaatst als slot van een reeks
Marcuse in het licht van de indus
triële consumptiemaatschappij. „Het
is duidelijk dat de kritiek van Mar
cuse op het technisch-industrieel-
bureaucratisch systeem vooral ge
richt is tegen de Amerikaanse ver
sie daarvan Zijn geestelijke
bagage is altijd Duits gebleven
„Het systeem" waartegen Marcuse
zich keert, berust (en beroept zich)
op rationaliteit. Maar in werkelijk
heid is het irrationeel."
Prof. dr. Th. van Klundert behan
delt „Het moderne kapitalisme".
„Speciale aandacht dient uit te gaan
naar de rol van internationale or
ganisaties als het IFM en de We
reldbank, die onder het mom van
neutraliteit de kapitalistische be
langen dienen. De economische pro
blemen en perspectieven van de
„industriële consumptiemaatschap
pij" kunnen zonder daarbij de ge
beurtenissen in de „derde wereld"
te betrekken niet afdoende worden
bestudeerd."
Dr. J. van Ussel over „Consump-
tieseks" („volksbedrog, wanneer
schijnbehoeften gewekt worden,
terwijl reële behoeften onbevredigd
gelaten worden)." Prof. dr. P. ter
Hoeven over „Politiek. Protest en
maatschappelijke alternatieven"
(„Politiek in de consumptiemaat
schappij is voornamelijk het zoeken
naar nieuwe alternatieven"). Prof.
dr W. Alberda over „De vakbeweT
ging en de consumptiemaatschap
pij" („Het is een politiek vraagstuk
of de overheid bereid is en in staat
is belangen als leefbaarheid, milieu
hygiëne en welzijn veilig te stellen
tegenover de neiging in ons econo
misch stelsel om altijd de voorrang
te verlenen aan de economische
groei,") Tenslotte Robert Adolfs
over „Christendom en consumptie
maatschappij" en Leo Moulin over
„Les pratiques alimentaires dans la
société de consomption".
OOST-WEST 4 (uitg. Van Stolk-
laan 1, Den Haag 19,50 per jg.,
los nummer f 3,75).
NEDERLAND I:
DONDERDAG 30 APRIL
NOS
10.20 DE GELUKWENS
Gelukwens door minister-presi
dent P. J. S. de Jong t.g.v. de
verjaardag van H.M. de konin
gin
10.25 REPORTAGE SOESTDIJK
(kleur) Reportage van het
défilé inde paleistuin met de
hulde aan de jarige vorstin.
12.15 SLUITING
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
TROS
19.04 JAM (kleur)
Muzikale show. waarin o.a. op
treden Ten Wheel Drive, Taj
Mahal, Earth and Fire
19.31 DE GETROUWDE VRIJGEZEL
(kleur)
20.00 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht
?«20 De DIEF VAN WASHINGTON
De „dief" heeft voor deze af
levering, getiteld „De drie Ro
meinse maagden", zijn werkter
rein verplaatst naar de Italiaan
se hoofdstad. De rol van de va
der van de dief wordt weer ver
tolkt door Fred Astaire.
21.10 MENU INTERNATIONAAL
(kleur)
22.00 WEGWEZEN
22.30 RIIAPSODIE IN BLUE (kleur)
Dansen van het Corps de Ballet
van de Opera van Brno.
22.55 JOURNAAL NOS (kleur)
Aansluitend het weerbericht
23.00 SLUITING
TELEAC
23.10 BIJ LEVEN EN WELZIJN
23.40 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL (kleur)
19.04 VERJAARDAG H.M. DE
KONINGIN
Samenvatting van het vanmor
gen gehouden défilé voor H.M.
de koningin
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.20 STUDIO SPORT
21.00 LES SALTIMBANQUES;
JANUS TULP.
Reconstructie van de voorstel
ling „Janus Tulp" in een
schouwburgtent op een Neder
landse jaarmarkt omstreeks
1920. Onder regie van Lou
Steenbergen, werden de rollen
vertolkt door Guus Verstraete,
Karin Hage, Wim v.d. Heuvel,
Joan Remmelts, Margreet
Heemskerk, Ben Hulsman, Jules
Hamel, Jacques Commandeur
en Lou Steenbergen.
22.30 STRAATMUZIKANTEN-
FESTIVAL
23.00 JOURNAAL (kleur)
23.05 SLUITING
BELGIë (Nederlands):
14.05 - 15.10 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 FILMKLUCHT
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 MARCUS WELBY
21.15 DE PERS (I)
22.05 PREMIèRE
22.45 NIEUWS
BELGIë (Frans):
14.00 - 14.30 en 15.00 - 15.30
SCHOOLTELEVISIE
17.50 NIEUWS
17.55 UN DIMANCHE PAS COMME
LES AUTRES
18.15 L'éCRAN MAGIQUE
18.30 SURVOL
18.55 PROTESTANTSE UITZEN
DING
19.25 PLUM PLUM
19.30 NIEUW FEUILLETON
19.55 CONTACTS
20.00 JOURNAAL
20.30 DOUZE HOMMES EN COLèRE
Toneelstuk van Reginald Rose
22.10 LE CARROUSEL AUX
IMAGES
Sélim Sasson presenteert frag
menten uit nieuwe films.
22.55 JOURNAAL
Aansluitend het weerbericht
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht
20.15 ZETEL TUSSEN STOELEN
(kleur) Spel van Wolfgang
Menge
21.40 WIJ KUNNEN ONSZELF
LEREN KENNEN
22.25 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR (kleur)
DUITSLAND II:
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 STARPARADE (kleur)
21.45 JOURNALISTEN VRAGEN
POLITICI ANTWOORDEN
22.45 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht
Concert. 16.00 Beursberichten. 16.09
Grammofoonmuziek. 16.15 Program-
ma voor oudere luisteraars. 17.00
7.00 - 24.00 Nationaal programma Nieuws, weerbericht en mededetün-
Donderdag 30 april
HILVERSUM I 402 m.
t.g.v. de verjaardag van H.M Ko- 1? 15 Jazzmuziek, 18.00 Nieuws,
ningim Juhana. Buiten op de Brink: 18 ()3 Voor goldaten. 18.28 Paarde-
Gevarieerd programma vanuit La- sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.33
ren N.H. Grammofoonmuziek. 18.35 Wegwijs
HILVERSUM H 298 m. wiezen. 1840 Lichte muziek 18.45
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram
programma. (12.26 Mededelingen t.b. mofoonmuziek 19.00 Nieuws weer-
v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; bericht en actualiteiten. 19 40 Dans-
12.41 Actualiteiten; 12.50 Middagpau- ™uziek: 19'45 nn
zedienst). 14.00 Stereo: The Kilima 19-55 Lichte muziek. 20 00 Openbaai
Hawaiians Show. 14.30 Stereo: Strijk- Kimstbrait. 20-1P 9n oi? liw^if
trio: klassieke en moderne muziek 2?-25 ^Lichte muziek^20^3^Hoorspel.
(opn.). 15.00 Gereformeerde middag-
dienst. NOS: 15.30 Meer over minder: ^-00 ,Nleu™sV,a 1
informatief programma over mensen kunsten. 2-20 Gevarieerde mu ïek.
en dingen die ndnder op de voorgrond (23-°° Nieuws). 23.40 - 23.45 Nieuws,
treden. (16.00 - 16.02 Nieuws). NCRV:
17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Man- Vrijdag 1 mei
nenkoorzang. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac- HILVERSUM I 402 m.
tualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte gram- AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
mof oonmuziek. 19.15 Stereo: Leger gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
des Heilskwartier (opn.). 19.30 Kerk- muziek en reportages. (8.00 Nieuws;
orgelconcert: moderne muziek. 20.00 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groente-
Ferdinant Huyck, seriehoorspel (deel man). NOS: 9.00 Internationaal Spee-
29). 20.25 Lichte grammofoonmuziek. trum: klassieke en moderne muziek
20.30 De kroonprins van de walsen- (opn.). (9.35 - 9.40 Waterstanden),
koning: muzikale terugblik op het le- AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
ven van Franz Lehar. 22.20 Avond- Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00 - 11.02
overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 On- Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het
voorzien: gevarieerd programma, ronde: volksmuziek uit Zwitserland
23.55 - 24.00 Nieuws. en Oostenrijk, 11.55 Beursberichten.
111 24,° *n FSo HILVERSUM U 298 m.
r f Nieuws. 12.03 Pop-slick: KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het levende
hcht platenprogramma. KRO: 13.00 Woord, 7jg Badinerie: klassieke en
Nieuws 13.03 Rond met n gaatje: semi-klassieke muziek (gr.). (7.30
bebt piotenprogramma. 14.00 Nieuws. Nieuws); 7.32 Actualiteiten; 7.50
LH^ter: ^op;„e^c^ntrymufie^; Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30
inn?>T>Nleuws)- Nieuws. 16.03 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
M™rmn9 ,HPnnPSag^^r> o O-OO - 9.10 Gymnastiek voor de huis-
Nieuws. 17 02 - 18.00 Draaijijofdraaiik: vrouw). 9i40 Schoolradio. 10.00 Ste-
verzoekplatenprogramma.
21.25 Lichte muziek. 21.40 Klankbeeld.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 m.
12.00 Nieuws,
muziek. (12.40
mededelingen en SOS-berichten voor
schippers). 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
mededelingen en dagklapper. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.30
reo: Aubade: Moderne orkestmuziek
(gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
12.03 Gevarieerde zieken' n-55 Communiqués.
12.48 Weerbericht, ITT1
HILVERSUM III 240 m. en FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meut-
ders Show.
(ADVERTENTIE)
De boetieks springen als
paddestoelen uit de grond.
Wat deksel, moeten wij achtei
blijven? Wanneer noemt de
eerste kaashandelaar zijn
zaak ,The Golden Fist' of
.Kiezukaas' Als hij zijn vele
soorten kaas in dolle Mexicaanse
schalen legt - dan roept ieder
een opeens Oh, wat enig!' en
Wat hééft-ie veel!'Aan de
andere kant: als u van wanten
weet koopt u al lang verschil
lende kaasjes voor 't vuistenwerk.
Oud, jong, komijne-roomkaas,
Hollandse Gruyère - leg die es
bij elkaar op een
grappige schaal.
Kaasboetiekje
bij u thuis!