RDELIGER! 1075,- 65, 35, iRSEL eeuw geleden geboren PERIODIEK Bentual in een 'kaas uit 't vuistje' boetiek geweest? VONING ACRO vraagt zendtijd ifhoek en slaapkamer NU meter PUT slechts meter Successen Kukuschka Lustige Witwe DA'S PAS FIJN! Vrouwen <le cf teling Vunzig School-democratie Consumptie DE STEM VAN DONDERDAG 30 APRIL 1970 ctie 3- ldt. van rei sde uij- ap: op draaivoet it 4 eetkamerstoelen ïonie ledikant, 2 nacht- l-deurskast. lersel die't'm doeti TOONZALEN FRANZ LEHAR HET VERHAAL wil, dat er zich in het Franse leger van Massena, dat in 1799 de Russische maarschalk Suvarov bij Zuerich bevocht, een overloper bevond, Le Harde ge naamd en dat deze, Lehar geworden, de grootvader zou zijn geweest van de militaire kapelmeester die in 1879 Komorn aan de Donau als garnizoensplaats had. Daar was het, dat diens vrouw, Hongaarse van oorsprong, op 30 april van dat jaar, het leven schonk aan een kind, dat voorbestemd was de schepper van „Die lustige Witwe" te worden. Maar de jonge Franz gebruik te dat Komorn aan de Donau uitsluitend om er geboren te worden: vader Léhar zwierf im mers van de ene stad naar de andere, in de zo geheten dubbel monarchie van Franz-Joseph was hij achtereenvolgens binnen korte tijd te Pressburg, Oden- burg, Karlsburg en Klausen- berg gedetacheerd, maar ook in plaatsen als Boedapest, Seraje- vo en Praag werkzaam. gramma lezen, dat er, tot die datum 28.000 opvoeringen in tien verschil lende talen hadden plaatsgehad, verspreid over 142 Duitse, 154 A- merikaanse en 135 Engelse theaters En rond 1910 verkocht men in de Verenigde Staten „Lustige Witwe"- sigaretten, cake, schoenen, korset ten, huidcrème, hoeden en nog tal van snuisterijen, met de naam van deze operette in verband staande. I Praag, wa'ar Lehar jr. zijn eerste vioollessen kreeg. Voor korte tijd overigens, want Antonius Dvorak adviseerde hem al spoedig zijn in strumenten aan de kapstok te han- gen en te gaan componeren en kort daarna nam niemand minder dan Johannes Brahms met belangstei- I ling kennis van de eerste probeer sels op dit gebied. Intussen moest de jonge Franz I voor het dagelijks brood zorgen en I zo werd hij muzikant bij het 50-ste regiment infanterie, waar hij naast I zich aan dezelfde lessenaar van het korps Leo Fall (1873-1925) aantrof, dezelfde, die in de wereld van de operette een grote populariteit zou veroveren. Lehar jr. betoonde zich ijverig. Hij maakte dus promotie. En zo treffen we hem, rond 1890, in Pola aan als marine-kapelmeester. Een feit, dat op zichzelf niet vermel denswaard zou zijn, ware het niet, dat hij hier, aan de oevers van de Adriatische zee met de Italiaanse opera's uit die tijd in kennis kwam. Zo maakte de Cavaleria Rustica- na diepe indruk op hem: zo diep dat hij een operette „a la mascaque" schreef, Rodrigo getiteld, maar he laas, Rodrigo viel als een baksteen. Meer succes boekte hij met Ku kuschka, die het in 1896 resp. te Leipzich, Budapest en Brno echt wel deed om ten slotte, in het voor Lehar zo belangrijke jaar 1905 in Wenen te belanden. De jonge componist was mmid- dels ook in Oostenrijks hoofdstad 1 gearriveerd als kapelmeester bij het I 26ste regiment infanterie. Maar wat voor hem ongetwijfeld veel meer gewicht in de schaal legde: hij werd er bovendien benoemd tot dirigent van het Theater an der Wien. Waar hij, van het begin af aan, de weg vindt hem door het lot voor bestemd: de weg naar de operette. Van 1902 dateren reeds Wiener- frauen en der Rastelbinder, twee jaar later gevolgd door twee andere Der Göttergatte en Jaxheirat. Wie kent nog der Göttergatte Vrijwel niemand meer, toch zal er onmiddellijk een lichtje gaan bran den, wanneer we vertellen dat zich daarih de Paradijswals bevindt, die met zijn melodie over de gehele wereld populariteit heeft gekregen. Maar we naderen 1905: het jaar waarin „Die lustige Witwe" zou geboren worden. De voorgeschiedenis hiervan? Die bestaat uit een serie toevallighe den. Lehar kende in Wenen twee libret tisten, Viktor Leon en Leo Stein die hem reeds aan operetteteksten had den geholpen. Ditzelfde duo had voor Richard Heuberger ook een libretto geschre ven, doch deze wist met het hem aangeboden script niet goed raad. Doch er bestond een contract met het Theater an der Wien. Hij moest dus een andere compo nist zoeken. De secretaris van dit theater vestigde bij Leon de aan dacht op Lehar, die ofschoon deze met Leon in die tijd weer eens op gespannen voet leefde, toch in het bezit raakte van de tekst. Reeds op de avond van de vol gende dag belt Leha*r bij Leon aan om te vertellen dat een nummer reeds klaar was. Doch zijn muziek mocht zich niet verheugen in de bij - val van de directeuren Karczag en Waellner, die eenstemmig waren in hun (afkeurend) oordeel. Doodvonnis dat gelukkig maar niet voltrokken is opgewonden oespre- kingen volgen, de directeuren heb ben geen cent voor de decors en de regie over en het komt zover, dat Leon zijn libretto wil terugnemen. Doch men, bezweert hem dit niet te doen en de repetities beginnen. Emotievolle repetities, waarbij di recteur Ka'rczag, absoluut zijn be heersing verliezend steeds schreeuwt, dat het stuk zal val len als een baksteen. Toch komt de première: op 30 de cember 1905. Een première, een be gin van een onmetelijk succes. Die lustige Witwe verscheen om niet meer van het repertoire te verdwij nen en te Wenen leidde dit tot een concurrentiestrijd tussen de twee operetteschouwburgen: het Carl Theater en het Theater an der Wien Een onmetelijk succes dat zich niet tot Wenen zou bepalen, toen op 16 juni 1928 er een feestvoorstelling werd gegeven kon men in het pro- Deze opzienbarende successen, Ze zijn niet tot de theaters beperkt gebleven. Ook de bioscoop krijgt voor die lustige Witwe meer dan gewone belangstelling. G. de Fores- ta in zijn alleraardigste Prisma-ope- rettegids, vestigt er de aandacht op, dat reeds in 1925 Hollywood met een stomme film kwam, waar aan de namen van niemand min der dan John Gilbert, verbonden waren. En in 19355 volgde er een tweede, waarin Jeannette Mac-Do- p.ajd, Maurice Chevalier en Una Merkel sprekend en zingend optra den. De wereld van de zwarte schijf liet zich evenmin onbetuigd: vrij wel alle grote grammofoonplaten- maatschappijen zorgden voor opna men. wa'ardoor stemmen van tal van celebriteiten Elfride Troet- schel, Valerie Bak, Walter Ludwig, Anneliese Rothenberger, Hilde Gue- den, Emmie Loose werden vastge legd. Is de belangstelling in de loop der jaren voor Die lustige Witwe getaand? We kunnen deze vraag rustig ont kennend beantwoorden, daarbij nog niet eens denkend aan een reeks succesvolle voorstellingen door de Nederlandse opera voor enkele ja ren onder leiding van André Rieu gegeven. Laten we eerder de sensationele vertoning van Lehars operette me moreren in het seizoen 1963/'64 door Maurice Béjart met zijn ballet du XXième siecle in de Muntschouw burg te Brussel gegeven. Zo sensationeel dat ze leidde naar een proces, Béjart door de erfgena men van Franz Lehar aangedaan. De voorstellingen hadden n.l. voor al opzien gebaard, omdat Béjart met zijn balletgroep „met allerlei kunstmiddelen de luchthartige sfeer van de Belle époque" geconfron teerd had met de politieke spannin gen en de sociale problemen van de jaren kort voor de eerste wereldoor log". De mening van de-rechtbank?" Deze oordeelde, dat de rechten van de erfgenamen materieel noch moreel geschonden waren, De mu ziek was integraal gerespecteerd en het college sprak in het dertig bladzijden beslaande vonnis uit, dat „een regisseur het recht heeft de tekst van een werk te bekijken met de ogen van vandaag". Eisers hadden gesteld, dat het vrolijke weeuwtje een lichte ope rette was, typisch Weens van karak ter en geschreven om de smaak te strelen van een mondain publiek uit de tijd van de „Belle époque". Waartegen de rechter opmerkte, dat het moeilijk was „de Weense ..Die lustige Witwe" door de Deutsche Opera am, Rhein te Düsseldorf- Duisburg in het seizoen 1965/1966 onder directie van Janowski met de enscenering van Theodor Gradler. geest" te definiëren, zoals het moei lijk is de sfeer te bepalen van elk werk, dat tot een voorbije periode behoort. Wat ons een wijze uitspraak van de magistraat lijkt. Want laten we eerlijk zijn: Lehars operettes kon den slechts in leven blijven door ze permanent te actualiseren dat hebben alle regisseurs va'n naam dan ook altijd gedaan. Wat ons land betreft denken we hier speciaal aan Fritz Hirsch, die met zijn medewerkers Friedl Dot- za en Paul Harden in de Princesse Schouwburg te 's-Gravenhage tus sen 1926 en 1940 de ene operette na de andere van Lehar presen teerde. Opvallend waren daarbij juist de vele „Einlagen" die het origineel heel dicht som3 bedenkelijk dicht bij de sfeer van de revue brachten. Op 24 oktober 1948 is de com ponist in Bad Ischl gestorven. Kort voor zijn dood was hij ere burger van deze, ook bij kei zer Franz Joseph zo geliefde Oostenrijkse stad geworden, bij welke gelegenheid hij de burge meester mededeelde, dat hij het plan had zijn villa aan de ge meente te schenken, om er een Franz Leharmuseum in te rich ten. (ADVERTENTIE) attracties in TEL. 3 35 44 Zoom (Van onze RTV-redacteur) LEIDEN De Academische radio I Omroep (ACRO) heeft in een brief aan de ministers Klompé en Veringa gevraagd hem in het najaar van 1972 zendtijd te geven voor een aantal door de ACRO te realiseren projecten. De ACRO meent nl. dat door gebruikmaking van radio en televisie een (gedeeltelijke) oplos sing kam worden gevonden voor de vele problemen waarmee het weten- I schappelijke onderwijs op het mo- ment heeft te kampen. De ACRO kan daarbij vooral verkzaam zijn met betrekking tot Ie verbetering van het bestaande 'tenschappelijke onderwijs door ebruikmaking van audiovisuele 'chnieken, uitbreiding van het we- 'nschappelijk onderwijs buiten de nuren van de universiteit, het bie- van tijdelijke „eerste hulp" bij uielpunten in het wetenschappe- Oké onderwijs zoals in Leiden aan de juridische faculteit reeds ge- peurt, het geven van intensieve en 'ongdurige studievoorlichting via radio en televisie voor een betere voorbereiding op universitaire stu die het systematisch geven van post-academisch onderwijs onder oehoud van een nauwe band met oe instituten van wetenschappelijk onderwijs en het bevorderen van pp communicatie tussen universi teit en maatschappij, onder meer ooor uitgebreide berichtgeving. Dat de vrouw alleen maar in theorie geëmancipeerd mag heten is een feit dat nog steeds tot weinigen is doorgedrongen. Aldus Weesje Schouten in TE ELFDER URE. Daarom schrijft zij onder de kop „En dat we vrouwen zijn dat zullen we weten". Marcel van Herpen nemt zijn bijdrage „Naar een nieuwe demo cratie", waarin hij o.a. constateert dat „een democratische universiteit geen garantie is voor een democra tische maatschappij". Wie anders dan Ton Regtien zou schrijven over „Het spook van een staatsgreep". Het gaat over Italië. Hij geeft de weergave van „een per- manent gesprek van een vijftal da gen met uiteenlopende politieke ac tivisten in Rome en Milaan, begin februari. Bedoeling is aan te geven dat een staatsgreep naar Grieks mo del in Italië om een aantal redenen minder voor de hand ligt." In de rubriek „Spuigaten" o.m. een oordeel over het blad „Tegen spraak", dat „van groot belang kan zijn, allereerst omdat het onder de theologen een hoognodig bewust wordingsproces op gang kan hel pen". Verder over het Vaticaan en de Vrouw onder het motto „Geen nazi maar vrouw". TE ELFDER URE (uitg. H. Gia- notten n.v., Bredaseweg 61, Tilburg 15,60 per jg., dit nummer los f 2,90). „Ik ben maar een vriend in zeer beperkte zin van de N.R.C.", weet Vestdijk te vertellen wanneer hij in MAATSTAF over Mahler schrijft. Waarom? O.a. om „zekere herinne ringen aan een jaar heel dicht bij de Tweede Wereldoorlog, toen de N.R.C. voor mij een symbool werd van walgelijke karakterloosheid, waartoe een dagblad maar dalen kan". Verder gaat hij over de leng te van één pagina in op de vele drukfouten in deze krant, „waarbij het gerucht dat alle grote kranten aan dit euvel laboreren geen excuus is". Toch komt Vestdijk bij Mahler uit! Ben Bos had een interview met Pé Hawinkels („Mijn poëzie is strooizout op een bevroren weg"), waarin deze zijn afkeer spuit over Van 't Reve, Wolkers (Turks Fruit een vunzig werk), God etc. Verder: „Ik leef in een tijd van weten schap; je kunt het je niet permit teren gevoelens of ervaringen te hebben, zonder ze te spiegelen aan de wetenschappen" Natuurlijk komt ook Lenin aan bod met een vertaling van een Le- nin-tekst, die voor het eerst in 1905 gepubliceerd werd: Partijorganisa tie en partijliteratuur. Mathieu Smedts schreef In Me- moriam Bert Bakker, de uitgever („een man zoals er slechts weinigen zijn"). Poëziebijdragen in dit num mer zijn van Riekus Waskowsky, Ben Bos, Pablo Neruda (vert. C. Buddingh' en Jacques Waterman. In de cursiefjes: Komrij over De Lettertuinkabouters; Drie sportieve zondagmiddagsonnetten van Marko Fordse; Theo Kars over vrouwen en meisjes en R. Koneck over Gemeier over Du Perron. MAATSTAF 12 (uitg. Kattegat 5, Amsterdam 21,per jg., dit nummer 3,90). DEMOCRATIE in de school is het onderwerp waaraan de laatste afle vering van STREVEN aandacht be steedt. „De school is voor de jon geren een uitstekend oefenveld waarop nieuwe ideeën op hun waarde getoetst kunnen worden," aldus Luc Huyse in „Democratie in de school: mogelijkheden en gren zen". Hij onderzoekt twee hypothe sen: 1) de politieke betekenis van de onrust onder de jongeren en 2) de mogelijkheid om een schoolbeleid uit te bouwen naar het model van de politieke democratie. Academische democratie of demo cratische Sociale Academie? is de vraag die H. Damen zich stelt. „Het streven naar democratie als leef wijze binnen de opleiding is spoedig verwikkeld met het streven naar meer sociale actie of revolutie als opleidingsdoel." De maatschappelijke en politieke verschijningsvormen zijn waar schijnlijk niet de meest representa tieve bij de jongeren-onrust. Er le ven vele andere vragen, waarop geen antwoord komt. Met name de kerk laat verstek gaan. Jan Art spreekt over „De andere studenten beweging". Verder uit de medisch student Leyers van Leuven zijn grie ven over de huidige geneeskunde. S. Trooster onderzoekt n.a.v. twee belangrijke Duitse publikaties de bestaansvragen van de priester (i.e. priesterschap en celibaat). Dat film in staat is een mythe te bevestigen tracht Erik de Kuyper duidelijk te maken aan de hand van enkele voorbeelden (o.a. John and Mary, Model Shop, Ma nuit chez Maud). Literair: Kees Fens over Hoornik, het getijdenboek van Due de Berry en Kindiers Literatur Lexicon; Leo Geerts over „De grote schaamlip pen" van Daniël Robberechts en Jos Daniëls over de „Temperatuur van de Nouveau Roman". STREVEN 7 (uitg. postbus 233, Den Bosch -f25 per jg.) „Waar vooruitgang in essentie een toename is van de mogelijkheden om verlangens te bevredigen, is het in eerste instantie niet zo heel veel meer dan een waarheid als 'n koe dat onze consumptiemaatschappij een vooruitgang betekent ten opzichte van voorgaande tijdperken," aldus dr. C. Rietdijk in OOST-WEST, wanneer hij schrijft over „De con sumptiemaatschappij en de vooruit gangsidee". Prof. dr. R. Beerling plaatst als slot van een reeks Marcuse in het licht van de indus triële consumptiemaatschappij. „Het is duidelijk dat de kritiek van Mar cuse op het technisch-industrieel- bureaucratisch systeem vooral ge richt is tegen de Amerikaanse ver sie daarvan Zijn geestelijke bagage is altijd Duits gebleven „Het systeem" waartegen Marcuse zich keert, berust (en beroept zich) op rationaliteit. Maar in werkelijk heid is het irrationeel." Prof. dr. Th. van Klundert behan delt „Het moderne kapitalisme". „Speciale aandacht dient uit te gaan naar de rol van internationale or ganisaties als het IFM en de We reldbank, die onder het mom van neutraliteit de kapitalistische be langen dienen. De economische pro blemen en perspectieven van de „industriële consumptiemaatschap pij" kunnen zonder daarbij de ge beurtenissen in de „derde wereld" te betrekken niet afdoende worden bestudeerd." Dr. J. van Ussel over „Consump- tieseks" („volksbedrog, wanneer schijnbehoeften gewekt worden, terwijl reële behoeften onbevredigd gelaten worden)." Prof. dr. P. ter Hoeven over „Politiek. Protest en maatschappelijke alternatieven" („Politiek in de consumptiemaat schappij is voornamelijk het zoeken naar nieuwe alternatieven"). Prof. dr W. Alberda over „De vakbeweT ging en de consumptiemaatschap pij" („Het is een politiek vraagstuk of de overheid bereid is en in staat is belangen als leefbaarheid, milieu hygiëne en welzijn veilig te stellen tegenover de neiging in ons econo misch stelsel om altijd de voorrang te verlenen aan de economische groei,") Tenslotte Robert Adolfs over „Christendom en consumptie maatschappij" en Leo Moulin over „Les pratiques alimentaires dans la société de consomption". OOST-WEST 4 (uitg. Van Stolk- laan 1, Den Haag 19,50 per jg., los nummer f 3,75). NEDERLAND I: DONDERDAG 30 APRIL NOS 10.20 DE GELUKWENS Gelukwens door minister-presi dent P. J. S. de Jong t.g.v. de verjaardag van H.M. de konin gin 10.25 REPORTAGE SOESTDIJK (kleur) Reportage van het défilé inde paleistuin met de hulde aan de jarige vorstin. 12.15 SLUITING 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) TROS 19.04 JAM (kleur) Muzikale show. waarin o.a. op treden Ten Wheel Drive, Taj Mahal, Earth and Fire 19.31 DE GETROUWDE VRIJGEZEL (kleur) 20.00 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht ?«20 De DIEF VAN WASHINGTON De „dief" heeft voor deze af levering, getiteld „De drie Ro meinse maagden", zijn werkter rein verplaatst naar de Italiaan se hoofdstad. De rol van de va der van de dief wordt weer ver tolkt door Fred Astaire. 21.10 MENU INTERNATIONAAL (kleur) 22.00 WEGWEZEN 22.30 RIIAPSODIE IN BLUE (kleur) Dansen van het Corps de Ballet van de Opera van Brno. 22.55 JOURNAAL NOS (kleur) Aansluitend het weerbericht 23.00 SLUITING TELEAC 23.10 BIJ LEVEN EN WELZIJN 23.40 SLUITING NEDERLAND II: NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL (kleur) 19.04 VERJAARDAG H.M. DE KONINGIN Samenvatting van het vanmor gen gehouden défilé voor H.M. de koningin 19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL (kleur) 20.20 STUDIO SPORT 21.00 LES SALTIMBANQUES; JANUS TULP. Reconstructie van de voorstel ling „Janus Tulp" in een schouwburgtent op een Neder landse jaarmarkt omstreeks 1920. Onder regie van Lou Steenbergen, werden de rollen vertolkt door Guus Verstraete, Karin Hage, Wim v.d. Heuvel, Joan Remmelts, Margreet Heemskerk, Ben Hulsman, Jules Hamel, Jacques Commandeur en Lou Steenbergen. 22.30 STRAATMUZIKANTEN- FESTIVAL 23.00 JOURNAAL (kleur) 23.05 SLUITING BELGIë (Nederlands): 14.05 - 15.10 SCHOOLTELEVISIE 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 FILMKLUCHT 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY 21.15 DE PERS (I) 22.05 PREMIèRE 22.45 NIEUWS BELGIë (Frans): 14.00 - 14.30 en 15.00 - 15.30 SCHOOLTELEVISIE 17.50 NIEUWS 17.55 UN DIMANCHE PAS COMME LES AUTRES 18.15 L'éCRAN MAGIQUE 18.30 SURVOL 18.55 PROTESTANTSE UITZEN DING 19.25 PLUM PLUM 19.30 NIEUW FEUILLETON 19.55 CONTACTS 20.00 JOURNAAL 20.30 DOUZE HOMMES EN COLèRE Toneelstuk van Reginald Rose 22.10 LE CARROUSEL AUX IMAGES Sélim Sasson presenteert frag menten uit nieuwe films. 22.55 JOURNAAL Aansluitend het weerbericht DUITSLAND I: 20.00 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerbericht 20.15 ZETEL TUSSEN STOELEN (kleur) Spel van Wolfgang Menge 21.40 WIJ KUNNEN ONSZELF LEREN KENNEN 22.25 JOURNAAL MET COMMEN TAAR (kleur) DUITSLAND II: 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 STARPARADE (kleur) 21.45 JOURNALISTEN VRAGEN POLITICI ANTWOORDEN 22.45 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerbericht Concert. 16.00 Beursberichten. 16.09 Grammofoonmuziek. 16.15 Program- ma voor oudere luisteraars. 17.00 7.00 - 24.00 Nationaal programma Nieuws, weerbericht en mededetün- Donderdag 30 april HILVERSUM I 402 m. t.g.v. de verjaardag van H.M Ko- 1? 15 Jazzmuziek, 18.00 Nieuws, ningim Juhana. Buiten op de Brink: 18 ()3 Voor goldaten. 18.28 Paarde- Gevarieerd programma vanuit La- sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.33 ren N.H. Grammofoonmuziek. 18.35 Wegwijs HILVERSUM H 298 m. wiezen. 1840 Lichte muziek 18.45 NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gram programma. (12.26 Mededelingen t.b. mofoonmuziek 19.00 Nieuws weer- v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; bericht en actualiteiten. 19 40 Dans- 12.41 Actualiteiten; 12.50 Middagpau- ™uziek: 19'45 nn zedienst). 14.00 Stereo: The Kilima 19-55 Lichte muziek. 20 00 Openbaai Hawaiians Show. 14.30 Stereo: Strijk- Kimstbrait. 20-1P 9n oi? liw^if trio: klassieke en moderne muziek 2?-25 ^Lichte muziek^20^3^Hoorspel. (opn.). 15.00 Gereformeerde middag- dienst. NOS: 15.30 Meer over minder: ^-00 ,Nleu™sV,a 1 informatief programma over mensen kunsten. 2-20 Gevarieerde mu ïek. en dingen die ndnder op de voorgrond (23-°° Nieuws). 23.40 - 23.45 Nieuws, treden. (16.00 - 16.02 Nieuws). NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Man- Vrijdag 1 mei nenkoorzang. 18.30 Nieuws. 18.41 Ac- HILVERSUM I 402 m. tualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte gram- AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend mof oonmuziek. 19.15 Stereo: Leger gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- des Heilskwartier (opn.). 19.30 Kerk- muziek en reportages. (8.00 Nieuws; orgelconcert: moderne muziek. 20.00 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groente- Ferdinant Huyck, seriehoorspel (deel man). NOS: 9.00 Internationaal Spee- 29). 20.25 Lichte grammofoonmuziek. trum: klassieke en moderne muziek 20.30 De kroonprins van de walsen- (opn.). (9.35 - 9.40 Waterstanden), koning: muzikale terugblik op het le- AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 ven van Franz Lehar. 22.20 Avond- Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00 - 11.02 overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 On- Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het voorzien: gevarieerd programma, ronde: volksmuziek uit Zwitserland 23.55 - 24.00 Nieuws. en Oostenrijk, 11.55 Beursberichten. 111 24,° *n FSo HILVERSUM U 298 m. r f Nieuws. 12.03 Pop-slick: KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het levende hcht platenprogramma. KRO: 13.00 Woord, 7jg Badinerie: klassieke en Nieuws 13.03 Rond met n gaatje: semi-klassieke muziek (gr.). (7.30 bebt piotenprogramma. 14.00 Nieuws. Nieuws); 7.32 Actualiteiten; 7.50 LH^ter: ^op;„e^c^ntrymufie^; Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 inn?>T>Nleuws)- Nieuws. 16.03 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. M™rmn9 ,HPnnPSag^^r> o O-OO - 9.10 Gymnastiek voor de huis- Nieuws. 17 02 - 18.00 Draaijijofdraaiik: vrouw). 9i40 Schoolradio. 10.00 Ste- verzoekplatenprogramma. 21.25 Lichte muziek. 21.40 Klankbeeld. BRUSSEL NEDERLANDS 324 m. 12.00 Nieuws, muziek. (12.40 mededelingen en SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen en dagklapper. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.30 reo: Aubade: Moderne orkestmuziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de 12.03 Gevarieerde zieken' n-55 Communiqués. 12.48 Weerbericht, ITT1 HILVERSUM III 240 m. en FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meut- ders Show. (ADVERTENTIE) De boetieks springen als paddestoelen uit de grond. Wat deksel, moeten wij achtei blijven? Wanneer noemt de eerste kaashandelaar zijn zaak ,The Golden Fist' of .Kiezukaas' Als hij zijn vele soorten kaas in dolle Mexicaanse schalen legt - dan roept ieder een opeens Oh, wat enig!' en Wat hééft-ie veel!'Aan de andere kant: als u van wanten weet koopt u al lang verschil lende kaasjes voor 't vuistenwerk. Oud, jong, komijne-roomkaas, Hollandse Gruyère - leg die es bij elkaar op een grappige schaal. Kaasboetiekje bij u thuis!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 19