Er wacht een zomer vol met grote popfestivals DE KABOUTER EN DE KRUIDENIER Proost Stoel Bier de charmante koffiepot ik SS sen M uip- !S KING JOSEPHINE g O X m X O m JOSEPHINE SMARAGD heetmarn LUCKY LUKE SUSKE en WISKE f DE STEM VAN DINSDAG 28 APRIL 1970 17AK274-2-S 545 59 98 98 VAN ZEELAND, pd, artikel 10, tweede lid, der We- 1970 op de provinciale griffie Uburg, en ter gemeentesecreta- J belanghebbenden ter kennis- |stel aan de staten tot het ont- navolgende, in de gemeenten belten beg genaamd 's-Gravenpolder- Jagger der voormalige gemeen- ■65 m uit het begin bij de rijks* aie legger, tot 187,50 m uit dat Iweg genaamd Noordhoeksche- imde wegenlegger, van 7 m u» poor Zuid-Beveland, no. 60 van k genaamd Groeneweg-in-den- Jour weg-Roosend aal-VI issingen, lalige gemeente 's-Heer Arends in uit het begin bij de bestaan- 1 166 van die legger, tot 572 B> Eg genaamd Westkraaijertsche- lide wegen legger, van een pun llie weg bij de Oude-rijksweg. Ipunt |g genaamd Noordweg-in-den- Jble onder c genoemde vvegen- Izuiden van de spoorweg ("e' Igenaamd Achterweg-bezuiden- I no. 60 van de onder c l> 175 m uit het begin bij |;r tot 265 m uit dat punt. |heid gesteld om eventuele be len in te dienen tot en met STATEN VOORNOEMD, Loorzitter. I griffier. GD CL UJ "O uo Het aantal bezoekers op het festival in Wight vorig jaar was ongebeer 300.000. Het ei land gaf van bovenaf de indruk van een enorme camping. JJET STAAT nu al vast dat de komende zomer voor grote groepen jongeren in het teken van de spectaculaire popfesti vals zal staan. Niet alleen in Amerika, maar ook hier op het oude continent zijn tienduizen den maar al te graag bereid een weekend van muziek, de natuur en van elkaar te genieten. Nu Nederland dan toch het popfes tival in Apeldoorn krijgt kun- j nen we eindelijk ook hier iets gaan proeven van de sfeer die we tot nu toe alleen via films als Monterey Pop hebben kun nen ervaren. De betekenis van zo'n massaal popfestival is, als het goed is. twee erlei. Tien- tot honderdduizenden bezoekers ervaren een vaak groot gevoel van geluk en solidariteit dat een stempel kan drukken op hun verdere leven. De buitenwereld ziet met eigen ogen hoe een grote massa in een klein „dorpje" woont, zonder strenge regels, terwijl bot singen uitblijven. Grote groepen leven in volledige gemeenschap van goederen bijeen, voedsel wordt zonder moeilijkheden gedeeld en iedereen is vrij te doen waar hij zin in heeft. Zo heeft het meest geslaagde monsterfestival tot nu toe, in Wood stock in de staat New York, grote propagandistische waarde gehad. Het werd in augustus '69 gehouden en er waren ongeveer 450.000 men- se aanwezig. Er werd in groten ge tale naakt gezwommen en kooplie den prezen hasj en acid aan alsof het pepermunt en zoute drop was. Toch bleek de organisatie niet opgewassen tegen het overdonde rende aantal bezoekers. Al snel lie pen de 600 verplaatsbare pleeg over en raakten de voetselvoorraden op, omdat de toevoer door de ver keerschaos buiten het festivalter- rein gestremd werd. Op de laatste dag kwam een helikopter met sandwiches, die door vriendelijke Uefdadigheidszusters uitgedeeld werden Een commune, die al een jaar of vijf bestaat in Santa Fé, de Hog Farm, zorgde in de moeilijke uren voor bruine rijst en bonensoep en was in staat trippers te helpen. Hoe belangrijk de organisatie bij zo'n festival is, bleek vorig jaar op het festival in Altamont (V.S.) De zaak was snel en slordig georgani seerd en de sfeer op het kale ter rein met weinig voorzieningen was niet al te best. De Rolling Stones hadden de Heli's Angels gevraagd het podium te bewaken (voor 500 dollar aan bier). Hun manager wist blijkbaar niet dat de Angels in Amerika een stuk agressiever waren dan de vriende lijke knapen die de Stones in het Hyde Park ten dienste hadden ge staan. De 18-jarige Merredith Hun- ter werd tijdens het optreden van de Stones in Altamont doodgesto ken doör de Heli's Angels, omdat hij volgens hen gevaarlijk deed met een pistool. Dit incident heeft de overheden in Amerika aan het denken gezet en rond Los Angeles zijn de eisen voor het houden van een popfestival verscherpt. De zaak moet financi eel geheel onverdacht zijn, de orga nisatoren moeten tegen elke scha de verzekerd zijn en het festival moet ver van bewoonde gebieden gehouden worden. Festivals die de afgelopen winter gehouden zijn, werden slecht bezocht, omdat de politie in veel gevallen op een paar kilometer afstand de bezoekers op drugs onderzocht en sheriffs aan kondigden op het terrein uitge breid arrestaties te zullen verrich ten. In Amerika is een tijdje geleden een groep mensen bijeengekomen om over de toekomst van massale popfeesten van gedachten te wisse len. Tijdens de bijeenkomst in Je- mez Springs (New-Mexico) was o.a. Ken Kesey aanwezig, de man die in de loop van '65 en '66 aan de Westkust de eerste festivals begon te organiseren als aansluiting op zijn groepsexperimenten met LSD. Op die festivals speelden nieuwe groepen als de Grateful Dead, Jef ferson Airplane en Quicksilver Messenger Service, werden films vertoond en werkte men voor het eerst met stroboscopische effecten om zo een hightoestand te verwek ken die te vergelijken was met een tripervaring. Daaruit hebben zich de „be-ins" in de vrije natuur ont wikkeld en daarna luidde het Mon- terey-popfestival een nieuw tijd perk in. Er werd voorgesteld de toe schouwers voor voedsel en sani tair te laten betalen. Geld van film- en platenrechten zouden dan de rest kunnen dekken. Het geld wat overbleef, zou volgens dit voor stel ten goede moeten komen van Cherokee-Indianen, die zonder enig bezit in reservaten zitten. De meeste aanwezigen waren wars van strakke organisatievor men, maar sommigen stelden toch voor een non-profit-organisatie in het leven te roepen om de boel een beetje te coördineren. Anderen wil den dat die .alternatieve levenstijl' een beetje duidelijker naar voren kwam. Een van de organisators van Woodstock, Roberts, lanceerde het plan van juni tot september in Noord-New Jersey doorlopend con certen te organiseren. Daar zou dan een restaurant moeten zijn, kampwinkels én een eerste-hulp- station. In de weekends wilde hij 4 of 5 groepen laten komen, terwijl de bezoekers de rest van de week de tijd zouden hebben op verhaal te komen en de boel schoon te ma ken. Men is nog steeds bezig het voorstel uit te werken. Met name de radicale studenten in Amerika, verzameld in de SDS, pleiten voor meer politiek gerichte activiteiten. In Woodstock deelde de SDS voortdurend pamfletten uit en was het duidelijk dat de activisten de schare wilde organiseren voor politieke doeleinden. Tijdens het optreden van de Who in Woodstock kwam de Yippie Abbie Hoffman op het podium om te roepen dat het festival geen zin had, zolang John Sinclair (manager van de militan te MC 5 en leider van de White Panters) in het gevang zat. Fete Townshend duwde hem gedecideerd van het podium. Van alle genoemde organisatori sche fouten is de Amerikaan Sid Bernstein, die het festival in Apel doorn gaat organiseren heel goed op de hoogte. Omdat echter de ge meente zich alleen maar negatief en bang toonde voor iets onbekends heeft het zo lang moeten duren voor er toestemming verleend werd. Bernstein heeft van b. en w. niet erg veel vrijheden gekregen. In de eerste plaats moet nij een waarborgsom van 100.000 gulden storten en bovendien moet hij een voorschot op de vermakelijkheids belasting als extrawaarborg voor eventuele schade geven, Daarnaast zal Bernstein een kwartje per be zoeker aan de gemeente moeten afdragen. Daarbij de hoge gages voor de buitenlandse groepen op geteld en je kunt op je klompen aanvoelen dat er niet veel geld voor Bernstein overschiet. Maar ja. we hebben hier in Nederland geen Indianen die geholpen moeten wor den, zullen de Apeldoornse autori teiten wel gedacht hebben. Ook het feit dat het terrein schoon en ver laten moet zijn als het donker wordt is ook niet bepaald bevorder lijk voor de sfeer. Hoe het ook zij, we moeten in ie der geval al blij zijn dat het festi val na al het moeilijke gepraat van de gemeenteraad in Apeldoorn toch doorgaat. Hopelijk leidt een Apeldoorns succes een verdere reeks grote popfestivals in Neder land in. GOD ZEGENE U. Zo luidde in het verleden de vrome wens, nadat iemand moest niezen. Tegenwoor dig maken we ons er in de regel met een iets eenvoudiger „Proost" vanaf. We willen best de onderzoekers geloven die beweren dat niezen veroorzaakt wordt door een prikke ling van de zenuwen van de neus- slijmvliezen. Wie wist dat trouwens niet? Maar wist u ook al met wel ke snelheid eventuele verstoppingen van de luchtwegen door het niezen worden, opgeruimd? Dat geschiedt volgens de geleerden met een snel heid van 150 kilometer per uur. Proost. HEBT U WEL eens last van on verwacht om niet te zeggen onge wenst bezoek. Een Duitse meubel fabrikant heeft hiertegen een reme die gevonden. U hoeft slechts de door hem ontworpen stoel te kopen en de ongewenste gast(e) daarop te laten plaatsnemen. Dat schijnt verrassende resultaten op te leve ren. Het zitvlak van de stoel is na melijk op een speciale manier ge maakt en de rugleuning heeft een gebroken lijn. Op zo'n stoel houdt niemand het volgens de fabrikant langer dan vijf minuten uit. (ADVERTENTIE) steen van de maand mei 'Steen der geliefden' noemden de oude egyptenaren de diepgroene smaragd, waarin kleine, ijle wolkjes lijken te zweven. Misschien omdat een sieraad met deze wondermooie steen een geschenk is dat elk vrouwenhart sneller doet kloppen? gouden sieraden met smaragd van at 150,- edelsieer.kunaige o a diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 filiaal: oostzeedi|k 155-157. rotterdam WIJ NEDERLANDERS zijn een dorstig volkje. Dat blijkt althans uit de cijfers die verstrekt zijn door de bierclub". Zij hebben nl. uitgere kend dat wij, dus u en ik, in het afgelopen jaar 51,8 liter bier heb ben gedronken. Nou zijn dat soort cijfers altijd wat misleidend, want neem bij voorbeeld mijzelf, ik ben geen bier drinker, maar toch blijkt uit de cij fers dat ik 51,8 liter bier heb ge dronken. Dat is dus erg vervelend om te lezen dat je iets gedaan hebt waarvan je weet dat je het niet ge daan hebt. Het wordt echter nog vervelender, want diezelfde „bier club" laat mij nu reeds weten, dat volgend jaar het bierverbruik weer met enige liters omhoog zal gaan. Ik ga dus nog meer bier drinken, ik bedoel, ik word verondersteld meer bier te gaan drinken. Er rest mij dus maar één ding, een rondje op mijn kosten graag, ober. RONNY DE PAAUW. DE COÖPERATIEVE vereniging „Het Werktheater" bestaat uit een aantal acteurs en actrices die zich buiten de bestaande gezelschappen inzetten voor een daadwerkelijke vernieuwing van ons toneelbestel. Door hun aanvraag voor subsidie en door vragen in de Kamer zijn ze weer in het nieuws gekomen. „Het Werktheater" stuurde ons een briefje waarin een sprookje verteld wordt: „De Kabouter en de Kruidenier". (Deze Kabouter moet niet verward worden met aanzien lijker kabouters, staat erbij ge schreven.) De rolverdeling is als volgt: DE KRUIDENIER de over heid. DE KABOUTER het toneel. DE JUFFROUW Marga Klom- pé. DE STUDENT de coöperatieve vereniging „het werktheater". DE EMMER de publieke opinie. Het sprookje (vrij naar Ander sen) heeft de volgende inhoud: Er was eens een echte student, hij woonde op de bovenste verdie ping en bezat niets. Er was ook eens een echte krui denier, hij woonde beneden en het hele huis was zijn eigendom en aan hem hield de kabouter zich, want van hem kreeg hij ieder jaar 'n schaal met (zestien miljoen) grutten met een grote klont boter er op. Dat kon de kruidenier geven. En ook al pro testeerde men wel eens dat deze kabouter wel erg veel grutten kreeg, hij bleef in de winkel en amuseerde in ruil de allerbelang rijkste klanten. Op een dag kwam de student door de achterdeur binnen om wat grut ten te vragen. Hij had niemand om die boodschap voor hem te doen en daarom ging hijzelf maar. De kruidenier en juffrouw Marga knikten hem goedendag". De juf jrouw was iemand, die méér kon dan knikken, zij had de gave van het laatstewoord. En de student knikte terug, haalde een stuk pa pier uit de zak en zei: „ik heb een gedicht voor u geschreven, meer heb ik niet. Geef mij daarvoor als tublieft (340.000) grutten, zodat ik kan werken." En toen werd het plotseling heel stil in de winkel, zo stil, dat je de ratten, die de grutten voor ander doeleinden stalen, kon horen lope, De juffrouw zweeg, de kruidenie mompelde tenslotte: „voor niks gai de kat dood" en de student kee naar de kabouter, die nerveus bit den uit een oud boek scheurde o zijn grutten in te verbergen. Ee oud boek, vol poëzie, dat nooit vei scheurd had mogen worden. Het zo werkelijk jammer zijn als het he boek in stukken gescheurd ha worden. ,U bent een praktisch man," zr de student tegen de kruideüie „maar van poëzie heeft u niet met verstand dan die emmer." En dat was helemaal niet aardi vooral niet tegenover die emnu maar de kruidenier lachte en student lachte, het was i mme maar een grapje. Maar de kaboui ergerde zich, dat men zoiets teg de kruidenier durfde te zeggen, c huiseigenaar was en de beste gru ten met boter verkocht. Toen de avond was gevallen, d winkel gesloten en iedereen in bt lag, nam de kabouter de tongrie van de juffrouw. Die had zij toe niet nodig, wanneer zij sliep e waar hij deze ook oplegde, dadeli begon het te praten. En zo kon ied< zijn gedachten, meningen en gevoi lens over de kruidenier, de kabouU en de poëzie uiten: de emme waarin alle krachtenrecensies ve dwenen, de geldla, de tomaten, c nieuwe veters, de conserven, de ku neelstokken, de brandhoutjes Maar de één wilde het nog bete zeggen dan de ander en zo werd hc een chaos van jewelste en de ka bouter bracht de tongriem, die bijr/ versleten was, terug bij de juffrov voor het laatste woord. En toen ging de kabouter hee zachtjes de keukentrap op naar d* zolder, waar de student woonde. E hij keek door hgt sleutelgat, e: tuurde en tuurde. Wat was he licht daarbinnen! „Hier is het .heer lijk," zei de kabouter, „ik geloo. dat ik bij de student zal blijven!" en hij dacht na en hij dacht ver standig na, en toen zuchtte' hij: „de student heeft geen grutjes!" er. toen ging hij weg ja, toen ginc hij weg, naar beneden, naar de kruidenier. En dat was echt mense lijk! en ook wij gaan naar de kruidenier om de grutjes.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 15