I g Generatieconflict Amsterdam vreest de feestdagen PROF. HASPELSPIL HET MEEST ONDERZOCHT VAN ALLE FARMACEUTISCHE MIDDELEN HET ALTER NATIEVE FEEST IS OPROER DOOR CORN. VERHOEVEN [ritisch en kieskeurig loop voor Zuid-Afrika Werken, dames! 4 DAG 25 APRIL 1970 1 y i JU O A-.,P 5 4 0 i. n it 40 f 1 50 S' '1 J ■Jf. i- 1 TM*».- V i'lüii .IMMMM 75 4 y S" 85 kt l Albanië De Albaanse PTT herdacht 22 april de 100e geboortedag van W. I. Lenin (1870—1924) met de uitgifte van vijf ze gels: 5q portret van Lenin, 15q Le ning spreekt menigte toe, 25q Lenin doet vrijwilligerswerk, 95q Lenin juicht ar beiders toe, 1,10 1 Lenin groet. Vandaag verschijnen twee zegels van resp. 5q en 1.25 1, die zijn gewijd aan het 25-ja- rig bestaan van de grenswacht. Antigua De PTT van Antigua, een van de Caribische benedenwindse eilan den, zal op 18 mei ter gelegenheid van de 100e sterfdag van de Engelse schrijver Charles Dickens (1812'70) een serie van vier zegels uit geven. Behalve het portret van Dickens zijn afgebeeld: 5c Nicholas Nickleby, 20c Pickwick Pa pers, 35c Oliver Twist, 1 dlr David Copperfield. I DE STEM VAN ZATERDAG 25 APRIL 1970 21 N PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN peil,NGINiikPEILNGEN PEIUNGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIUNGE PEILINGEN PEILI EILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILIIGEN PEILINGEN PEILINGEN[PEILINGENPEWNGENPEIÜVlGEN P|ILINGEN|L|MApN pffLItSlGEN PEILINGEN PEILINGEN -EN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEJL NGENPEIL NGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGENPEILINGEN PEIl PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEILINGEN PEIILINGEN PEILINGEN rtiuiNutiN rciu^vT te studenten en wetenschappelijke staven, die onze universiteiten, hoge scholen en andere onderwijsinstellingen op het ogenblik permanent lin beweging houden, worden in meerderheid gedreven door idealistische notieven. Idealisme is echter geen waarborg tegen vergissingen. En het is een vergissing, een blunder van de eerste orde, om in de strijd om de democratisering van hef onderwijs de communisten als bondgenoot te hulp te roepen zoals studentenleiders als Regtien en Mulisch hebben gedaan en nu weer de heer Sprenger, de leider van de „opstand" op de pedagogische •academie in Beverwijk. Deze docent heeft zich door de CPN kandidaat (aten stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen in Beverwijk. Wij zijm voorstander van een dialoog tussen christendom en marxisme. |>e christen, die wil werken aan een betere wereld, kan veel leren van een narxist, van de theorie van het marxisme. De praktijk is dikwijls heel an- Vs- De mens leeft niet van brood alleen. Om werkelijk te kunnen leven moe- en wij vrij zijn. Vrij om ons te bewegen, vrij om voor onze mening uit te komen. Die indtviduele vrijheid ekent het communisme niet. Wie in deze tijd niet bedrogen wil worden in zijn idealisme moet ook kritisch blijven ten aanzien van zijn voormannen en kieskeurig ten aan zien van zijn bondgenoten. 7rg opwekkend is het wereldnieuws de laatste tijd niet. Daarom is het des te plezieriger als er weer eens goed nieuws te melden is: de uit- Jlag van de deze week in Zuid-Afrika gehouden verkiezingen. Mevr. Helen Suzman, het enige parlementslid in Zuid-Afrika, dat wer- :elijk tegen de apartheid is, kreeg in haar kiesdistrict bijna driemaal zo- reel stemmen als de vorige maal. De Verenigde Partij zag haar ijveren oor een meer gematigd apartheidsbeleid beloond met tien zetels winst en de extremistische Boerenpartij van Herzog werd vernietigd verslagen. Herzog wilde de absolute scheiding tussen blank en zwart. Een apart heidsbeleid ad absurdum? Neen. Als Vorster en zijn Nationale Partij zich via het huidige apartheidsbeleid willen handhaven zullen zij zich op een egeven moment van de middelen moeten bedienen, die Herzog heeft ingeprezen. Zuid-Afrika heeft het apartheidsbeleid in zijn uiteindelijke consequen- ies afgewezen. Zuid-Afrika heeft gekozen voor een gematigd beleid. Als er naar de stem van de rede wordt geluisterd is er hoop voor Zuid-Afrika. Fijn, dames, de Nederlandse werkgevers vinden dat het de gehuwde vrouwen gemakkelijker en aantrekkelijker moet worden gemaakt (bui tenshuis) te gaan werken. Betere belastingvoorwaarden moeten het lokmid del vormen. Het motief van de heren stelt ons echter teleur. Het gaat hun immers om „vergroting van het nationaal produkt", om „inschakeling van aile beschikbare arbeidskrachten" om een „arbeidsreserve, waarvan in eedere mate gebruik kan worden gemaakt". Het welzijn van de gehuwde rouw zelf, haar ontplooiing, haar eigen plaats in de (tot nu toe mannen-) laatschappij vormt kennelijk geen overweging bij in economische termen nkende ondernemers. Dat belooft niet veel goeds voor de rechtspositie in deze vrouwen, als er b.v. eens minder vraag naar arbeidskrachten bmt. Aver het generatieconflict is zo- Veel te zeggen, dat ik mijn ge- dachten daarover, -wil ik binnen mijn perkje blijven, alleen maar kan uitdrukken in een telegram stijl. Vooreerst: het woord „generatie" suggereert een uniformiteit of op zijn minst gemeenschappelijke ken merken bij de leden van een ieef- j tijdsklasse. Men spreekt over „de" jeugd, alsof die a. bestaat en b. één groep vormt. Het woord „ge neratie" is een produkt van gene ralisatie; de veronderstelde gelijk heid is kunstmatig; zij wordt niet veroorzaakt door een gezamenlijke situatie; alle mensen leven in de zelfde wereld. Het woord „gene ratie" wordt gebruikt op overeen komstige manier als bv. lichting, oogst, jaargang e.d. Al deze woor den wijzen op een uniformiteit in produktie; de gelijkheid is een gelijkschakeling door krachten van buiten. Ook het conflict zelf ia een pro ducerende factor. De generatie vindt haar identiteit o.a. door het conflict. Het generatieconflict is niet een conflict tussen bestaande generaties, maar een conflict waar uit generaties voortkomen; de ge neraties slijpen zich aan elkaar. „De oorlog is de vader van alles" j (Heraclitus) ais o.a. afbakening van het eigen territorium, de eigen positie of identiteit, als inspiratie en uitdaging, als rechtvaardiging j van het eigen bestaan. Het con- i flict geeft een hevigheid aan het ratieconflict, dat in zijn oorsprong toch al dubieus is, dan wordt ge degradeerd tot een soort van tie ner-program. Op beslissende punten moet het conflict uit deze sfeer gehaald worden, wil het werkelijk inspire rend blijven. Conflicten die nood zakelijk zijn, behoren niet gecom mercialiseerd te worden. De nood zaak van het generatieconflict is een historisch gegeven en houdt verband met de opvatting van de geschiedenis als vooruitgang. De generatie is een vooruitgangseen heid, een historische graadmeter geworden. In de oudheid was er nauwelijks sprake van een generatieconflict. De baldadige jeugd werd beleerd en op bepaalde leeftijd ingewijd in de gemeenschap. Deze gemeen schap had een vrij stabiel karakter en was niet gericht op vooruit gang, maar op behoud. De gsechie- denis werd eerder als een verval dan als een vooruitgang gezien. Het paradijs lag in een ver ver leden, een oer-tijd. Met de voor stelling van het paradijs in de eindtijd verandert de richting van de geschiedenis. Niet het verleden, maar de toekomst wordt de norm van het handelen. En omdat die norm bereikbaar wordt, wordt het produktief realiseren van het pa radijs een opdracht. De jongeren worden niet meer ingewijd in een cultuur die altijd hetzelfde blijft, maar krijgen de opdracht de ge schiedenis een stap verder te bren gen. De geschiedenis wordt pro- leven waardoor het geloofwaardig wordt. Conflictstof is nodig om het bestaan te motiveren. Zonder het enthousiasme dat gewekt wordt boor het vooruitzicht op een over winning, kan het leven moeilijk 'un start komen en blijft het on geloofwaardig. Als het conflict nodig is, is de stof waar het over gaat, van se cundair belang. Het is niet moei lijk stof te vinden als de wil tot het conflict eenmaal gegeven is. i De vraag waar het om gaat wordt naar de tweede plaats verdrongen. Hoe heviger een conflict is, des te moeilijker is het te zeggen waar het precies om gaat en des te ge makkelijker verandert het motief. De conflictstof schrompelt in tot i P. ^^hnifhiare rest of tot iets I heel vaags, waaraan dan een grote I aaam gegeven wordt: principe, levensruimte etc. Het generatieconflict lijkt een Weaal conflict omdat het jongeren inspireert en bijeenbrengt. In wer kelijkheid is het ook de vergaar- eek van allerlei conflictstof; het Kan een klassestrijd worden, een "fijd tussen progressief en conser- vatief. Daar hoort wezenlijk bij ee geschematiseerd, gegenera- 'seerd en vereenvoudigd wordt. j n weer wet zich mee bren gen dat de conflictstof haar belang jWaal verliest en dat het con- louter met leeftijd in verband 8 oracht wordt en wel volkomen oyoatisch. Wie boven de dertig tV aa' .dan aan de andere kant. kans is groot dat het hele gene- duktie van vooruitgang: de gene ratie wordt een stap in de vooruit gang. Waarschijnlijk houdt deze wen ding verband met de geschiedenis van techniek en economie. Er wordt na de eerste industriële revolutie in de achttiende eeuw meer en op kortere termijn gepro duceerd. Het eerste vooruitgangs- enthousiasme ontstaat in dezlefde tijd. Voor het realiseren van voor uitgang is experiment en onder zoek nodig; hiervoor is nodig dat oude en verouderde zaken snel kunnen worden afgeschreven. De oude poging moet plaats maken voor een nieuwe. Een generatie wordt een produktie- en afschrij vingseenheid. Maar naargelang dit proces sneller gaat, worden de generaties korter. En naargelang de generaties korter worden, blijkt er meer menselijke creativiteit als verouderd en onbruikbaar afge schreven te worden. Het begrip „generatie" wordt moeilijk han teerbaar en het conflict dreigt de kapstok te verliezen waaraan het kon worden opgehangen. De tijd waarin „de" jeugd haar bestaan kon ervaren als een kans die door ouderen min of meer bedreigd werd, is eigenlijk al voorbij; het generatieconflict verliest zijn reden van bestaan. Wil het geen tiener programma worden, dan zal het aansluiting moeten zoeken bij an dere en meer wezenlijke tegen stellingen in de samenleving, waar bij het geen zin meer heeft te spreken over „de" jeugd. AMSTERDAM Dr. J. M. Fuchs heeft een forse paperback geschreven over „Arasterdam, een lastige stad", waarin hij zeventien opstanden analyseert, die zich sedert 1535 het jaar van de eerste grote rel, waarvan de historie gewaagt hebben voorgedaan. „Boeiend is om uit al deze verhalen het verrassingselement op te duiken", moraliseert hij in het voor woord. „Men zal zien dat ^et onverwachte gebeuren, de kleine oorzaak in vele gevallen een doorslaggevend argument is. En, om nu iets algemeens te zeggen: juist dat element, dat geheel onverwachte heeft de overheid nimmer verwacht en daarom niet onderkend. Dat is misschien de les, die uit al deze opstan den getrokken kan worden". Wederdopersoproer: Schutterij in actie op de Dam. Algemeen gesproken heeft dr. Fuchs met deze conclusie wel gelijk. De rel rond de feestelijke koopavond, waar mee de Bijenkorf haar eeuwfeest dacht op te luisteren en waarvan de winkelruiten nog narinkelen, werd uit zo'n verrassingselement geboren. In hun stoutste verbeelding hadden de directie en de toezichthoudende politie niet durven dromen, dat een dertigduizend-koppig publiek Dam- waarts zou stromen. Maar als dit jaar de voor de drempel liggende feest dagen ontaarden in een oproer zoals vorig jaar met koninginnedag het geval was dan zou het wel heel bout zijn, het .onverwachte ge beuren, dat niet wordt onderkend' als excuus of verklaring aan te slepen. De explosieven liggen in Amsterdam hoog opgetast en de autoriteiten zijn zich daar stilzwijgend maar uiterst pijnlijk van bewust. In hun hart ho pen ze op regen veel regen rondom de 25e verjaardag van de bevrijding. Een ding heeft de geschiedenis na melijk geleerd: hoe revolutionair Am sterdam zich ook moge voordoen het gaat in wezen altijd om mooi- weer-anarchisten. Dat is toont ook het boek van dr. Fuchs weer aan nooit anders geweest. Ondertussen liggen de kaarten al geschud, maar het beeld is zelfs voor een professionele koffiedikkijker ver warrend. De Oranje Vrijstaat bijvoor beeld de veel publiciteit ontvan gende nazaat van wijlen Provo zegt, niet op een confrontatie met de politie uit te zijn. ,De toestand is anders dan in 1966, toen het bouw- vakkersoproer uitbrak,' verklaart op- perkabouter Roel van Duyn, de bij bels uitgedoste apostel van de alter natieve maatschappij. ,In 1966 speel den allerlei anti-Duitse gevoelens mee naar aanleiding van het huwelijk tussen Beatrix en Claus. De mensen vonden elkaar daarin. Er kwam esca latie. Het raakte buiten de Provo sfeer. Mocht er dit jaar een escalatie optreden, dan zal het om beperkte groepen gaan. Het zal geen massale actie zijn.' Het klinkt wijzer dan het is. De gebeurtenissen op koninginnedag vo rig jaar hebben bewezen, dat een combinatie van lentezon en Willem Duys in een tent op de Dam vol doende is, om een dergelijke beperkte groep in casu de socialistische jeugd de gelegenheid te geven tot het uitlokken van een hoogst onappe tijtelijke confrontatie tussen burgerij en gezag. En beperkte groepen zijn er meer dan ooit, momenteel in Am sterdam. Binnen de vreedzame Oranje Vrij staat bijvoorbeeld opereert de zeer strijdbare groep Aktie 70, die bij het kraken van panden de politie niet uit de weg gaat en er symptoom, dat de overheid te denken zou moe ten geven veel sympathie van het gewone publiek mee wint. Als die, zoals is aangekondigd, ,de 25e ver- j aardag van de woningnood' gaat her denken met het bezetten van onbe woonde panden in Amsterdam (keus uit zo'n 5000....) zal het pacifisme van Roel van Duyn weinig helpen. Dan zijn er de socialistische jeugd, de werkende jongeren en de studen ten. Van de eerste twee groepen mag men zeker demonstraties verwachten, die daarom nog niet uit de hand hoe ven te lopen. Veel zal van het weer afhangen van het aantal jongenen zonder bepaalde bindingen, die naar de Dam komen in de hoop op een rel van de mate ook, waarin de politie het hoofd koel weet te houden.... ze ker niet het sterkste punt. Wat de studenten betreft is de zaak vrij on duidelijk. De oppositie schijnt na het Maagdenhuis-enthousiasme nogal in elkaar gestort te zijn. De toenmalige leiders Ton Regtien en Johan Mid dendorp worden er door hun bent genoten van beschuldigd, dat ze zich helemaal in communistisch vaarwater hebben laten manoeuvreren. Dat maakt hun positie er niet ster ker op. Anderzijds zouden zij en/of hun geestverwanten misschien de te verwachten onrust met de feestdagen willen benutten om de verloren greep terug te krijgen. Het woord .solida riteit' kan vreemde wonderen wroch ten als politie en burgerij grimmig en beschuldigend tegenover elkaar staan. Algemeen gesproken geldt in Am sterdam nog steeds de conclusie, waarmee de commissie-Enschede zijn onderzoek naar het bouwvakoproer in 1966 afsloot en die men in het boek van dr. Fuchs .Amsterdam, een lastige stad' herdrukt vindt. Het is goed, deze nog eens te herhalen. ,Het pro voceren ontwikkelt zich in onze mo derne samenleving meer en meer als een sociale techniek. In Amsterdam is deze techniek ver en intelligent ontwikkeld en werd zij bovendien massaal ondersteund door links ge oriënteerde jongerengroepen. Dat hangt dan weer samen met het alge meen sociaal-politieke en intellectuele klimaat van Amsterdam. Het is de moeite stellig waard, de gebleken tekortkomingen .van het overheidsapparaat in Amsterdam weg te nemen. Maar er is geen reden om te veronderstellen ,dat dat overheids apparaat veel gebrekkiger is dan in andere steden. Het uitzonderlijke heeft in Amsterdam eerder gelegen in de aard en kwaliteit van de uit daging, waarvoor het overheidsappa raat gesteld werd en waarop het geen bevredigend antwoord wist." De situatie, zoals die in boven staande regels door objectieve onder zoekers geschetst wordt, bestaat in wezen vandaag de dag nog in precies dezelfde vorm. Daarom veel sombere prognoses in Amsterdam, met de feestdagen voor de deur. Stafleden Nico Tqrenstra en Gerard de Haas van het jongerencentrum Kosmos bij voorbeeld, die hun vinger voortdu rend op de onrusfige pols hebben, la ten weten: ,Je hoeft geen profeet te zijn om voor 4 en 5 mei de grootst mogelijke heibel te voorspellen. Het is net, of de organisatoren van dit soort feestelijkheden nooit gehoord hebben van de naoorlogse jeugd. Ook dit jaar is op geen enkele manier rekening gehouden met de jongeren van onder de dertig. Ze kunnen ken nelijk alleen maar denken in termen van allerlei verouderde recreatievor- men als volksdansen, koorzang, pa- lingkramen en oubollig cabaret. Daar mee wordt minstens de helft van het publiek op zo'n nationale feestdag geprovoceerd. De jeugd beschouwt het Damterrein als eigen gebied. De feestvierders worden beschouwd als overschrijders van haar territorium." Een taalgebruik, dat er niet om liegt. Het is H. Wïelek, voorzitter van het organiserende 5-mei-comité, dan ook bang om het hart geslagen. ,De ouderen zullen het niet nemen,' heeft hij laten weten. ,Dat is me uit vele telefoontjes gebleken. Ze vinden, dat de jeugd fascistische methoden ge bruikt. Daarom zeg ik tegen de jeugd: als je op 5 mei op de Dam komt, provoceer dan niet, maar houd reke ning met de anderen, die waarschijn lijk voor de laatste maal hun bevrij dingsfeest zullen vieren." Zo wordt er in Amsterdam aan de vooravond van de feestdagen naar links en naar rechts gespeculeerd zon der dat er veel werkelijk zinnigs kan worden gezegd. De autoriteiten zwij gen in alle talen, maar men mag aan nemen, dat zij zich terdege voorberei den. Bij alle geruchten, dreigementen en angsten is het ondertussen een verademing om, met het boek van dr, Fuchs .Amsterdam, een .lqstige stad' voor de neus, te kunnen constateren, dat er in de rellen, oproeren en op standen in de loop der eeuwen' (zo luidt de ondertitel) een duidelijke de- escalatie valt waar te nemen. Dit geldt zowel de mate van het losbar stende geweld als de repressieve maatregelen van overheidswege en de wjjze, waarop de rebelse burger wordt gestraft. Fuchs heeft zich voortreffelijk ge documenteerd. Weet dan, dat in 1535 bij het Wederdopersoproer burge meester Pieter Colijn werd vermoord. Aan de zijde van de wettige overheid waren 36 doden te betreuren. Elf rad draaiers werden na hun gevangen neming op de vleesbank gebonden, alwaar men hun het hart uit het lijf sneed en in het gezicht wierp. Ver volgens .werden de lichamen gevie rendeeld, de delen op de stadspoorten gehangen en de hoofden op staken gesteld. Bij het Aansprekersoproer in 1696 werden vijf oproerkraaiers bij toortslicht op de Dam opgehangen. Het volgende oproer was de Pachters opstand in 1748. Schoten vielen. Ge wonden stortten neer. Deze rel, waarbij als gevolg van het gedrang minstens 44 personen verdronken, eindigde na de .bezetting' van een voorname wijnkoperij in een verschrikkelijke orgie. De kroniek: ,De overvloed van de keurigste wy- nen hadt de hersenen der plunderaars zodanig ontsteld, dat zy alle mensche- lykheid schenen uitgeschud te heb ben. Men hadt niet genoeg aan 32.000 afgetapte flessen, die men elkander uit het huis toesmeet, waar toe de wyven haare voorschoten ophielden om ze te vangen: stukvaten en ox- hoofden werden nog den bodem in geslagen zo dat de geweldige storting, die daar door veroorzaakt werdt, vee- len ter neder velde, waar van men niet weet of zy versmoord of weder te regt gekomen zyn. Gruwelyk was de onbeschaamdheid, oneerbaarheid en wellust, die hier openlyk gepleegd werdt, ja, men ontzag zig niet, de allerstrafbaarste ontugt voor elks ogen te brengen. Een vrouwmensch is gantsch naakt dood uit het huis gebracht." Enzovoort, enzovoort, tot dat twee openbare executies op de Dam er de schrik injoegen. In 1835 hebben we het beruchte Soeploodsoproer. Hier ziet men de straffen al milder worden. De voor naamste raddraaiers kregen acht jaar tuchthuisstraf met een kwartier te- pronkstelling of geseling met de strop om de hals, braridmérking. en acht jaar tuchthuis. In 1848 de communistenopstand. Het zai de jeugd van yandaag spijten, dat hierbij een grote repressieve rol werd gespeeld door hoofdcommissaris van politie mr. Kluit, wiens voornaam provo was. De plunderaars kregen straffen tot twaalf jaar. Zo gaat de geschiedenis door. De laatste rel, waarbij doden vielen,was. het Jor- daanoproer van 1934. Vier lijken en zeker veertig geWonden bleven op straat achter. Zes personen werden wegens deelname aan de ongeregeld heden veroordeeld. Allemaal een een- heidsstraf: per persoon, zes maanden gevangenisstraf. Hetgeen dan einde lijk in de buurt komt van de vrij heidsstraffen, die de Amsterdamse politierechter mr. Nomes anrt'o 1969 aan de bezettters van het Maagden huis meende te moeten uitdelen. En ons brengt bij de vraag, of dr. Fuchs bij de tweede druk van zijn boek (uitgegeven door de Boekerij n.v. Baarn) voor 'een aanvullend hoofdstuk zal moeten zorgen, gewijd aan het achttiende oproer in de ge schiedenis. De naam heeft hij in ieder geval. Het hoofdstuk zal onge twijfeld- ,Het Bevrijdingsfeestoproer' gaan heten. PIET SNOEREN (Van onze correspondent) Nog steeds is de storm rond de pil niet geluwd. Keer op keer dwarrelen brieven van lezeressen op onze redactiebureaus over het wel of niet mogen gebruiken van de pil. Sinds de uitlatingen van professor dr. J. J. Defares, ge daan tijdens een bijeenkomst van schoonheidsspecialisten in Maas tricht in verhoogde mate. Aderverkalking, hart- en vaat ziekten en verminderde weer stand tegen infecties en gezwel len waren zomaar een paar on gemakken die de pil in de hand zou werken naar zijn mening. Daarenboven zou de kans op long- embolie bij pilgebruiksters minstens 25 maal zijn verhoogd. Statistisch ge zien zouden pilgebruiksters abnor male groepen vormen ten aanzien van suikerziekte, psychische ver schijnselen, blijvende steriliteit, ver hoogde bloeddruk, infecties, kanker, reuma, foetale vervormingen. Allemaal door de kunstoestrogenen in de pil. Hetgeen professor Defares tegenover goedgelovige zuidelijke schoonheidsspecialisten de kreet ont lokte: „De pil vormt thans de groot ste bedreiging van de volksgezond heid". Aan een zaak zijn altijd verschei dene karaten. Het leek ons juist om over deze mogelijke „bedreiging van de volksgezondheid" eens te gaan praten met een uitgesproken specia list op dit gebied, professor dr. Has pels uit Utrecht, ontdekker van de morning-after-pil. Zijn commentaar volgt hierbij. VRAAG: Zoudt u de pil ongelimi teerd durven voorschrijven, professor? „Telkenmale moet je je afvragen, zou ik die mijn moeder geven, mijn vrouw of mijn eigen kind". Als ik dat hierbij incalculeer, dan geef ik inderdaad ongelimiteerd de pil zijnde het meest betrouwbare mid del aan vrouwen die hun gezin voltooid hebben. Ze moeten daar zelf natuurlijk geen bezwaar tegen heb ben en bovendien onder goede me dische controle staan. Voor jonge meisjes liggen de zaken wat anders. Die geef ik de pil, als ze al enkele jaren gemenstrueerd hebben. Ik zet dus duidelijk vraagtekens bij een meisje van 14 die nog maar een en kele keer heeft gemenstrueerd. Aan jonge meisjes geef ik dan ook de raad niet langer dan twee jaar de pil te gebruiken en dan te stoppen tot een eisprong is opgetreden. Dit is te controleren door elke morgen tem peratuur op te nemen. In die pil- loze periode, zeg veertien dagen, kun nen andere contraceptieve middelen wordein gebruikt. Daarna volgt weer een periode van twee jaar, waarin de pil genomen wordt". Professor Defares noemt de pil de „grootste bedreiging van de volksge zondheid". Er zouden zich veroude. ringsverschijnselen voordoen. „Dat is absoluut niet waar. De pil is van de farmaceutische middelen die in omloop zijn het middel dat het meest onderzocht is. In Amerika is ooit de zogenaamde mindpil uit de handel genomen omdat een hond van een honderdvoudige dosering een borstgezwel kreeg. Daar is zeer veel kritiek op en terecht. Weet u wat het beste middel is voor zelfmoord: as pirine. Ais je tWee buisjes aspirine inneemt en je wacht één uur dan helpt maagpoelen ook niet meer. Twee buisjes zijn veertig tabletten. Dat is 20 maal de dosering van as pirine. Neem die in en je gaat abso luut dood. Nu geven ze 49 honden een honderdvoudige dosering van de minipil. Een ervan krijgt een borst gezwel. En dan is het nog wel zeer de vraag of die pil er iets mee te maken heeft. Volgens het CBS is de frequentie van gezwellen van welke aard dan ook niet toegenomen bij de mil joenen vrouwen die de pil. gebrui ken. Een ander punt zijn de hart en vaatziekten, maar dat moet ook nog gecorreleerd worden met het ro ken van deze vrouwen". Het gevaar van de pil zou voorna melijk in de kunstoestrogeen liggen. „Professor Defares werkt in zijn praktijk enorm veel met oestrogenen. Hij heeft eigenlijk een hele oestro- genenpraktijk en daar zit de merk waardige kronkel: iedere vrouw die bij hem komt krijgt praktisch oes trogenen om overgangsverschijnselen te voorkomen, ook als die er niet zijn. Nu zijn we helemaal niet tegen het geven van oestrogenen in de over gang op indicatie en op symptoma tologie. Maar als het om de pil gaat is hij tegen het geven 'van dezelfde oestrogenen. Daar gaat hij een enorm verschil maken tussen de natuurlijke en de synthetische oestrogenen. Terwijl er nooit bewezen is wij zijn er eenonderzoek naar aan het doen of er werkelijk verschillen zijn. Ookhij heeft nooit kunnen be wijzen of er werkelijk verschillen zijn ook niet uit de literatuur. Natuur lijk is er een heel groot verschil: nl. de natuurlijke zijn ongeveer twintig keer zo duur, als de synthetische". In de toediening van oestrogenen zit dus geen risico? «Defares geeft oestrogeraan bij kilo grammen aan vrouwen voor allerlei klachten vanaf het veertigste jaar. Vóór die leeftijd is hij er ontzettend bang voor. Hij is een aanhanger van Welson, die het boek „Feminine For ever" heeft geschreven. Daar wordt gezegd: geef hoge dose ringen oestrogeen, want dat voor komt aderverkalking. Het voorkomt dan juist al die klachten die Defares opnoemt. Bij de pil zouden dan in eens al die klachten er weer zijn, Kort samengevat is het zo: van de honderdduizend vrouwen die de pil gebruiken lopen er inderdaad ander half per honderdduizend per jaar het risico dat ze aan een embolie of zo overlijden. Maar bij 'n normale zwan gerschap in Nederland komen 20 per honderdduizend vrouwen om. Een vrouw die een baby krijgt heeft even veel kans te sterven als een vrouw die acht jaar de pil gebruikt. Om op die longembolie terug te komen: het' is gevaarlijker op straat te gaan lopen dan om binnen te blijven zit ten, hè. Als ik zeg dat anderhalf per honderdduizend vrouwen sterft aan de pil dan moet ik er tegenoverstel len dat er zes per honderduizend sterven aan het verkeer. Maar het blijven allemaal belachelijke verge lijkingen. Bij jongere vrouwen is het aantal longembofieën sterk toegeno men, ook bij jonge vrouwen die de pil niet gebruiken. Wanneer dat ge correleerd wordt, dan moet ik toch sterk betwijfelen of dat zo hoog is". Professor Defares noemt als een van de klachten foetale vervormin gen. „Dat is absoluut onjuist. Dat heb ik goed onderzocht juist in verband met die morning-after-pil. Ib heb de literatuur zeer uitvoerig nagezien. Het blijkt dat de oestrogenen Linoral en Stilboestrol tien jaar geleden nog ■werden gegeven om zwangerschap te bevorderen in zeer hoge doseringen. Er zijn nooit hogere aantallen con genitale afwijkingen gevonden dan normaal Normaal vind je 1 tot an derhalf procent aangeboren afwijkin gen. Dit getal wordt ook niet ver hoogd bij vrouwen die vroeger de pil nog hebben gebruikt tijdeins de zwangerschap". Geldt dit ook voor reuma, dia betes en hoge bloeddruk? „Bij een enkele per duizend vrou wen vinden we dat de bloeddruk om hoog gaat. Dan is het een reden om met de pil te stoppen. Je kunt in het algemeen zeggen dat de vrouwein die de pil onder goed toezicht gebruiken, beter af zijn dan een ander, omdat ze elk half jaar onderzocht worden. Bij hen wordt eerder een afwijking gevonden. De frequentie van die af wijkingen zelf is niet hoger. Het zelfde mogen we aannemen voor wat betreft de steriliteit". Komen psychische klachten veel voor? „Het is inderdaad zo dat een aan tal vrouwen bij gebruik vain de pil prikkelbaar en depressief wordt. Maar er is een groter aantal vrouwen dat depressief was uit angst voor zwangerschap, voor ze de pil gingen gebruiken. Die angst is omgeslagen in volkomen appines. Ook het omge keerde is waar. Ook dat valt weer binnen de controle. Wanneer dit op treedt, dan zijn er gelukkig een aan tal andere middelen. Ik heb verschei dene patiënten die. ik dan een spi raaltje geef en dan weer helemaal normaal zijn. Dat komt inderdaad in een heel laag percentage voor. Je kunt over het algemeen zeggen dat vijfentachtig procent van de vrouwen die de pil gebruiken volkomen happy is en een zeventig procent van de vrouwen die het spiraaltje gebruiken eveneens".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 21