98
TWEE OPRECHTE SMARTLAPPEN VAN CREMER
T HET
NEDERLANDS SUCCES IN OBERHAl SEN
P0K0N
ïtedosan
LIKDOORNS
STENTE
A. Struyk
jtbrood!
jammer
jal en
Politiek
Zwartjes
EUROVISIE
SONGFESTIVAL 71
of eelt? voor slechts f2.85
weer lopen zonder pijn!
24
DE STEM VAN DONDERDAG 23 APRIL 1970
XHA.
CHOCOLADE REPEN
melken puur
6 stuks
Jrervaring is gewenst,
rijn meerdere dames
|i,eve verwerking van
jde, zullen ook tele-
emers tot haar taak
lire arbeidsvoorwaar-
Ihten aan: Directie
ut.
kan telefonisch con-
loop - algemeen ver-
|ó20 - 4325.
JATUURSTEEN
llTAIR
Het lijkt o£ sommige mensen niets
kunnen doen zonder op voorhand
al dik in de publiciteit te geraken,
Jan Cremer bijvoorbeeld. Sinds
zijn eerste „onverbiddelijke best
seller" als een al of niet aanstoot
gevende schelmenroman (Ik, Jan
Cremer I) is bij dankbaar doelwit
gebleven van de ietwat op sensatie
uitzijnde journalistiek. Zelfs zijn
vertrek naar de U.S.A. in 1964 heeft
hem bepaald niet van de kranten
kolommen verdreven. En nu hij
weer eens even terug was om de
première bii te wonen van zijn
twee eenakters bij Toneelgroep
Studio, was het weer volop raak.
Al eerder ook. Want gretige be
richten brachten al weken geleden
het publiek in kennis van het feit,
dat er ruzie was over die stukken;
dat actrices weigerden er in mee
te doen omdat ze zich niet wilden
lenen tot wat Het Literaire Genie
van hen verwachtte; dat men een
extra-krachtje moest huren die
wèl bereid bleek poedelnaakt te pa
raderen; dat men na een tijdje re
peteren één eenacter toch maar
liet vallen en er de eerder geschre
ven Late Late Show voor in de
plaats nam. Enzovoort.
Het vervelende van dit soort pu
bliciteit is, dat er hoger verwach
ting wordt gewekt dan de zaak
zelf vaak rechtvaardigt. Toon Her
mans in de zaal, speciaal overge
komen. The Incrowd, in de zaal.
Zelfs de waardige Paul Steenber
gen, bij wie Jan twaalf jaar gele
den op het decoratelier stond, was
aanwezig met de duidelijke be
reidheid zijn oren te laten tuiten.
Dan dooft het licht op De Woeste
Berijder Van Zware Motoren En
Lichte Vrouwen met zijn aanhang,
en staat hij geestelijk, als auteur,
genadeloos te kijk op de planken.
En dan kan het knap tegenvallen.
Althans veel meer dan eigenlijk
rechtvaardig is. Want als je al die
hoelala er om heen wegdenkt en
gewoon, alsof je niet weet met
welke mythologische literaire god
heid je te maken hebt, de twee
korte stukken op je af laat komen
in de overigens perfecte interpre
tatie van regie en spelers, dan zit
je gewoon heel geamuseerd bii het
avantgardistische Studio te kijken
maar kluchten die thuishoren bij
Beppie Nooy en haar Rooie Sien.
Oprechte smartlappen zonder dure
pretentie, een mengeling van Po-
tasch en Perlemoer met De Klokke-
luider van de Notre Dame, pittige
revue-sketches waarin soms flauwe
clichés staan maar soms ook lek
kere malle invallen met een pittige
ondertoon van kritiek. Gewoon
recht op en neer volkstoneel op
moderne toer van volstrekt onver
bloemd taalgebruik op het gebied
van sex en bijbehorende organen.
Schokkend? In het geheel niet.
Wamt zelfs heit verhaal van de gum-
miwarenfabrikant, die in een motel
wel eens scheef zou willen gaan
(Oklahoma Motel), of het verhaal
van het gefrustreerde typisch Ame
rikaanse, echtpaar, dat alleen op za
terdagavond en dan nog plichtma
tig aan de liefde doet (The Late
Late Show), si in niets anders dan
een goedmoedige, licht spottendt
anecdote van een in wezen erg ver-
legen en lieve jongen, die een tikje
kwajongensachtig zijn indrukken
weergeeft van een reisje naar Ame
rika en wat daar alzo opvalt aan
slogans, spuitbussen, gefrustreerd -
heden, nep-service, etc. Gewoon
studentikoos toneel, waar het alle
maal niet zo psychologisch en dra
matisch diep verantwoord hoeft te
zijn en waar dus Indianen en SS'ers
even 'vanzelfsprekend en weinig
zeggend dwars door de scène lopen
als een hupse blote zus. Gewoon
goed in dialogen neergezette kol
der, met hartstocht gespeeld en
mooi mal opgesierd in decor (van
Jan zelf) en gebruikte attributen.
Waarbij de super-de-super-sand-
wiches en het voortdurend gebruik
van tientallen spuitbussen voor
tientallen doeleinden werken als
de bekende repeteergrap uit de
Amerikaanse shows.
Nee, de schokgolf die de onver
bloemde erotische schelmenstreken
van Jan Cremer .teweegbracht, is
allang achternaald. We zijn in thea
ter en zelfs in de bioscoop de pe
riode te boven dat bedscènes op
vielen en dat het „nieuw" was als
dingen bij de volksmond werden
genoemd. En na Hoera Amerika,
van de dramaturgisch zoveel be
gaafder en dieper reikende Van
Ittalie, kijk je van déze Hollandse
kritiek op de gaten in het hemd
van het Vrijheidsbeeld bepaald niet
op. Daarvoor is het te goedmoedig
en eigenlijk een beetje te burger
lijk. Maar méér schijnt Grote Jan
ook zelf niet te willen. De pretentie
komt van anderen en van de publi
citeit. Hij zelf wil slechts „Het
Volk terugbrengen naar Het Thea
ter", en dat doet hij ongegeneerd
met de middelen van de middel
eeuwse boer. Misschien zat hij dus
met zijn stukken "bij de verkeerde
toneelgroep. Maar aan de andere
kant, als zijn stukken werkelijk
als volkse boert waren opgevoerd,
zouden ze wellicht door de mand
zijn gevallen als te grof of te oubol
lig. Want het grote talent van Shi-
reen Stroker en vooral Marius
Crans, in de hoofdrollen in beide
eenacters, gaf er nu net dat Buster
Keaton-achtige aan, dat vooral die
Late Late Show een lekker mee-
lachtertje maakte. Op dat gebied
heeft de Nederlandse auteur meest
al niets te bieden (behalve dan Eli
Asser op t.v. met zijn vijfpotige
Schaep». Laten we dus Jan Cremer
ontdaan van onnutte publiciteit, ge
woon als een aanwinst beschouwen.
C. NICOLAï.
N.B. De tekst van The Late Late
Show en Oklahoma Motel is
verkrijgbaar als Zwart Beertje
(uiig. Bruna) no. 1322.
OBERHAUSEN Op het
grootste filmfestival voor
korte films: de „Internatio
nale Kurzfilmtage Oberhau-
sen", dat vorige week voor de
zestiende maal werd gehou
den, hebben de Nederlanders
een goede indruk achtergela
ten. Terwijl trommels, span
doeken, manifesten en rode
vlaggen het decor vormden
voor demonstraties, agitato
ren, alternatieve voorstellin
gen en „Bratwursf'-etende
bezoekers werden meer dan
tweehonderd korte films ge
projecteerd, die meedongen
naar de in totaal 38.000 DM
aan prijzen en premies, die de
zes juries te verdelen had
den.
Oberhausen heeft niet alleen
het grootste festival voor korte
films, maar sinds het uitvallen
van het festival in Knokke, ook
het meest „avant-gardistische".
De organisatie begint een aantal
maanden voor het eigenlijke fes
tival met de voorselectie van de
diverse in te zenden films. In
ieder land wordt een commissie
ingesteld, die uit de aangeboden
films een keuze maakt. Dit jaar
waren dat er meer dan 1350.
Voor de eerste keer waren daar
ook de Latijns-Amerikaanse lan
den bij. Parallel aan het eigen
lijke festival was een serie voor
stellingen geprogrammeerd, die
een beeld gaven van tien jaar
film op Cuba na de revolutie
van Fidel Castro. Deze retro
spectieve bestond uit 12 speel
films, 26 korte films en 11 week-
journaals.
Oberhausens burgemeester Luise
Albertz is, evenals vorig jaar, op
vakantie als in de „Stadthalle" het
iestival begint. De bezoekers uit de
hele wereld krijgen ais openings
ceremonie het door de Joegoslaaf
Nedeljko Dragie, ie opdracht van
het festival, vervaardigde teken -
iilmpje „Weg zum Nachbarn" ge
projecteerd.
De eerste avond komt voor reke
ning van de Joegoslaven, omdat zij
vorig jaar de beste landenbijdrage
leverde. Daarna komen de inzen
dingen uit Italië en de Verenigde
Staten. De tendens, die het hele
iestival zal kenmerken, begint zich
nu reeds af te tekenen. Behalve de
zelfexpressie van de makers door
middel van het medium film, dringt
het politieke pamflet, de propagan
da- en agitatiefiim zich sterk op de
voorgrond. Studentenopstanden,
Zwarte Pamtarbewegingen, politie
acties, guerrilla-activiteiten, klas
senstrijd, maatschappijkritiek, oor
logshandelingen, bloedi ge revoluties
en partij-propaganda dreigen het
iestival te gaan overheersen. Kort-
wat op Cinestad in Neder-
*d niet te vinden was, is er wel
'n Oberhausen.
Het is dan ook volkomen in de
njn der verwachting, diat reeds de
volgende dag de roep om democra
tisering klinkt. De internationale
Pk' onc*er yoorzitterschap van de
oubaan Santiago Alvarez, wordt ter
verantwoording gedaagd.
Hoewel de prijzen door de festi
j-leiding worden omgedoopt tot
'."^"toedigingspremies", laat een
eeaeelte van de filmens weten, dat
och niet als melkkoeien en prijs-
fj,ren aan een keuring wensen te
onderwerpen. „Stuur die 40.000
Jr.maar terug naar de industrie"
i Jj er geroepen. „Betaal onze
II hmf 611 vefHlijflcosten en de film-
stejr ervan" luidt een amider voor-
ri»™ a?dere groep van de aanwe-
I end we^ aa'n een oordeel
I ]ur,frwerPen',maar dain moeten de
I h™;aVerga<*erin,§en openbaar ge-
I n 7en vvorden. Dit voorstel wordt
I mm! emUnM1® gebracht en aangeno-
I EM-t gedeelte van de jury wei
nig' ze met deze opdracht
leMi»*"? daig^oeht. De festival-
ng belooft om nieuwe richtlij-
Een beeld van de grote zaal tijdens de zestiende Kurzfilmtagein Oberhausen.
nen te ontwerpen voor de volgende
jaren, die tegen het einde van het
festival ter discussie zullen worden
gesteld.
De jury is gered en zet zijn werk
zaamheden voort. Het Joegoslavi
sche jurylid is de enige, die zich
terugtrekt. De Russische regisseur
Anaitol Koloschin verklaart: „We
móeten niet de wens om een goede
film te willen maken in de toekomst
stimuleren, maar juist deze films
bevorderen." Kunstenaar en filmer
Carmen D'Avino uit New York,
eveneens lid van de jury vindt het
onzin om d'e tendens, dat kunst po
litiek gericht moet zijn te steunen.
„Ik geef alleen een esthetische en
technische beoordeling" licht hij toe.
Voorzitter Alvarez kan het niet na
laten te verklaren, dat hij het hier
mee niet eens is: „Om een goed
artiest te zijn moet men ook poli
tiek geëngageerd zijn. De beste ar
tiest op Cuba is dan ook Fidel Cas
tro."
De projectieschermen vullen zich
weer met tanks, guerrillastrijders
en massabijeenkomsten. De com
mentators lijken zich, in hun taal
gebruik, veelal tot een zaal vol kin
deren té richten. Het geweld loopt
van de ene film in de andere over,
alsof er geen nieuwe begonnen is.
Een honderdtal jongeren verdrin
gen zich intussen in de hal. Zij
trachten, gewapend met rode vlag
gen de organisators over te halen
hen tot de projectiezaal toe te la
ten. Daar de films niet aan de keu
ring werden aangeboden, moest de
minimum leeftijd op achttien jaar
worden gesteld.
Verfrissend worden tegen deze
achtergronden de inzendingen van
Engeland, Canada en Nederland er
varen. Schoonheid en technische
perfectie prevaleren hier. Het ex
periment wordt daarbij niet ge
schuwd. Er wordt duidelijk ge
streefd naar een verdere vervolma
king van het medium film zelf. De
mens als individu met eigen gevoe
lens wordt weer centraal gesteld.
De communicatie- en integratiepro
blemen worden met de gevoeligheid
die kunstenaars eigen is, met aan
dacht voor details gepresenteerd.
Hieraan is ongetwijfeld ook het
succes, dat de Nederlander Frans
Zwartjes in Oberhausen ten deel
valt te danken. Gedurende vier da
gen wordt hij achtervolgd door be
wonderaars, kribici, radio- en tele
visiereporters en verhuurders. Bij
zijn aankomst krijgt hij te horen,
dat hij wordt uitgenodigd om zijn
films gedurende de maand septem
ber in de cinematheek van het Mu
seum of Modern Art te New York
te komen vertonen. Amos Vogel,
die hem hiervoor inviteert voegt er
aan toe: „Er zijn slechts weinig ori
ginele filmers op een bepaald mo
ment in de wereld werkzaam en jij
bent er een van."
De volgende dag is de zaal tot op
de laatste vierkante decimeter be
zet, als in het Belgisch-Nederlandse
programma de vier films van Frans
Zwartjes vertoond warden. Het pu
bliek is zeer aandachtig en reageert
met een bevrijdende lach als daar
voor aanleiding is. Het applaus
klinkt dan ook als een donderslag
in een berglandschap. De Duitse te
levisie maakt een interview en be
sluit de 18 minuten durende film
„Spare Bedroom" uit de serie „Home
Sweet Home" uit te zenden.
De volgende verrassing, die
Zwartjes te verwerken krijgt is een
bericht uit Nederland. Hierin wordt
bekendgemaakt, dat hij de cultuur
prijs van de provincie Noord-Bra
bant zal krijgen. Op de laatste dag
in Oberhausen mag hij een van de
prijzen van de FIPRESCI-jury, dat
is de internationate jury van film
critici, in ontvangst komen nemen
voor zijn totale inzending. Tenslot
te krijgt hü nog een eervolle ver
melding van de organisators van de
Kurzfilmtage.
Ook de andere Nederlandse in
zendingen laten, over het algemeen,
een goede indruk achter. De Am
sterdamse graficus Jean Paul Vroom
heeft veel succes met „Dinner". De
Bredanaar Jac Verheul oogst veel
succes met zijn, door gokkastdeco-
ratdes en krantenfoto's, in beeld ge
brachte Vietraamprotest: „Gokhal".
Iets gematigder reageert de zaak op
de reeds door de NOS uitgezonden
film van Jan Wiegel: „De klas".
Opvallend in dit festival is het
bijna geheel ontbreken van het
sex-element. Slechts in de voorstel
lingen, die buiten mededinging wor
den gegeven, is dit element aanwe
zig.
Veel films, voornamelijk die met
een politieke strekking, blijken niet
meer op naam van één regisseur te
staan, maar warden gemaakt door
een collectief. Veelal zijn de makers
afkomstig uit workshops en coöpe
raties. De film „Cuba-Sommer '68"
is een voorbeeld van zo'n „regiecol
lectief". Een groep studenten gaat
op Cuba werken. Er worden came-
ra'g meegenomen otn deze gebeurte
nis en de maatschappijstructuur van
het eiland in beeld te brengen.
Aan het eind van het festival wor
den dan dus toch de geldprijzen
verdeeld. De drie hoofdprijzen van
elk 5000 DM gaan naar de groep
„Cine Liberation" uit Argentinië
voor de film „Oclas Populadeo",
naar de Berlijner Horst Swab voor
„Maulwürfe der Revolution" en
naar Manfred Voss uit München
voor „St'adtführer".
De filmregisseurs, -producen
ten, -auteurs, -journalisten, -pe
dagogen en geïnteresseerde be
zoekers kunnen voldaan het, wat
burgemeester Luise Albertz in
haar bedankbriefje noemt:
„Mekka van de korte film", ver
laten. De organisators gaan zich
buigen over een nieuwe struc
tuur van de „17de Kurzfilmtage
1971".
MAARTEN VAN ROOIJEN
(ADVERTENTIE)
gebruik
Terpsichore
De laatste jaren doet zich het
merkwaardige feit voor, dat uit
gerekend in de tijd van de elek
tronische muziek de belangstel-
ding voor de hele oude muziek
«terk aan het toenemen is. Uit
musea wordt de oudste vorm
van musiceren uit stoffige archie
ven weggehaald. De platenmaat
schappij Musiue Royale is in dit
kader met een verbluffend goede
l.p. op de markt gekomen. Dansen
uit de vroege barok van Micha
el Praetorlus (1571-1621), Melchior
Frank (1580-1639), Valentin Haus-
manm (die rond 1611 in nog onbe
kende ouderdom is overleden) en
Johann Hermann Schein (1586-
1630) worden er op uitgevoerd
door het Collegium Terpsichore
o.l.v. Fritz Nezmeyer en het en
semble Musica Antigua uit We
nen o.l.v. René Clemencic. Deze
muziek heeft geen speciale instru
mentale bezetting meegekregen.
Dat was in die tijd niet de ge
woonte. Er i3 zelfs muziek bij die
als aanduiding heeft „zu singen
und spielen auf allerley Instru
menten"
Toch zullen deze uitvoeringen
weinig verschillen van de oor
spronkelijke. Dat heeft men dan
met name te dahken aan Prae-
torius, die de wijze van musiceren
is die tijd in boekvorm duidelijk
heeft gemaakt. Het kost veel tijd
om heden ten dage aan het juiste
instrumentarium te komen, maar
steeds meer gezelschappen, waar
onder zeker de ensembles van de-
re plaat slagen er grandioos in
Het is heerlijke vitale muziek,
prettig en afwisselend van ritme
met een voor die tijd ongelooflijk
fraaie klankkleur.
Terpsichore, dansen uit de
vroege barok van Praetorius,
Frank, Hausmann en Schein. (Mu-
sique Royale 199020).
het vertrouwde
plantenvoedsel
H. P. BENDIEN N.V- NAARPEN
(van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De programma
commissie van de E.B.U. (Europian
Broadcasting Union) heeft tijdens
haar vergadering in Helsinki, beslo
ten ook het volgend jaar op 20
maart in Ierland een eurovisiesong-
festival te houden. De twaalf landen
welke in Amsterdam aan dit liedjes
festijn hebben deelgenomen, waren
in principe bereid om in 1971 ook
weer mee te doen. De Ierse televisie
zal bij de voorbereidingen zich laten
adviseren door de NOS-staf, die
door de 86 gedelegeerden alle lof
kreeg toegezwaaid voor de uitste
kende organisatie van het recente
festival te Amsterdam.
NEDERLAND I:
NOS-NOT
10.45 NAAR HET VOORTGEZET
ONDERWIJS 3.
11.10 NOTRE VILLE. 14
11.35 SLUITING
NOS-NOT
14.00 KIJK, ALS JE TEKENT ZIE
JE MEER 9. De glazenwasser.
14.25 IET WIE5 WIJT.. DE WE
RELD 7.
Ik ben lid, jij bent lid.
14.50 SLUITING
NOS
18.55 DE FAEBLTJESKRANT
19.00 JOURNAAL
VPRO
19.04 CONCERT VOOR JONGE
MENSEN.
Dirigent-componist Leonard
Bernstein besteedt vanavond
aandacht aan de Finse compo
nist Jean Sibelius
20 00 (kleur): JOURNAAL
met weerbericht.
20.20 BERICHTEN UIT DE SA
MENLEVING
20.30 FRAUEN IM OSTEN.
Documentaire over de positie
van de wouw in de Oostblok
landen.
21.15 (lclcur) - TRANSIT
Optreden van de Engelse pop-
folk zanger Ralph Mac Tel]
21.45 (kleur) OP EIGEN KRACHT
22.30 JOURNAAL
TELEAC
22 35 BIJ LEVEN EN WELZIJN
23.05 SLUITING
NEDERLAND II:
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
19 00 JOURNAAL
19.04 SCALA
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 (kienr) - JOURNAAL met
weerberichten
TROS
20 20 (kleur) WOODHOUSE SPE
CIAAL
De eerste John Woodhouse.
show speelt zich af in zijn ei
gen droomkasteel, hoog op
een bergpiek
20.40 10.32 Een Nederlandse film
met in de voornaamste rollen
o a Linda Christian. Erie
Schneider, Bob de Lange en
Wim van den Brink.
CVK-IKOR
22.20 TOT ONZE DIEPE DROEF
HEID (3).
.Veilig in Jezus' armen". Als
iemand zijn man, vrouw, kind
verliest, zijn vader of zijn
moeder - hoe reageert hij daar
op, en hoe reageert zijn om
geving?
22.50 JOURNAAL
22.55 SLUITING
BELGIë (Nederlands):
14.05 15.10 SCHOOLTELEVISIE
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 JONGER DAN JE DENKT
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Volksunie (V.U-)
19 50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20 00 NIEUWS
20 25 MARCUS WELBY
Tv-feuilleton met Robert
Young, James Brolin en Ele
na Verduge (16de afl.)
21.15 MENSWETENSCHAPPEN
Gezag in de opvoeding (1)
22.05 PREMIèRE
De nieuwe films van de week
22-45 NIEUWS.
BELGIë (Frans):
14.00 15 30 SCHOOLTELEVISIE
17.45 NIEUWS
17.50 SCHOOLTELEVISIE
18.15 VOOR DE KLEUTERS
18.30 SCHOOLTELEVISIE
18.55 LA PANSéE SOCIALISTE
19.25 VOOR DE KLEUTERS
19.30 LA ROUTE
Feui'leton
19.55 CONTACTS
De veiligheid op de weg
20.00 JOURNAAL
20 30 DéLJT DE FUITE
Detective-film
22.00 LE CARROUSEL AUX IMA
GES
Nieuwe films
22.45 JOURNAAL
DUITSLAND I:
20.00 JOURNAAL (kleur)
20.15 EEN BUTLER IN AMERIKA
Amerikaanse speelfilm uit
1934
21.45 INDIAêS GRENS TEGEN MAO
(kleur) Reportage van Gisela
Bonn
22.30 JOURNAAL MET KOMMEN-
TAAR (kleur)
DUITSLAND II:
19.45 HEUTE (kleur)
Nieuws, aktualiteiten en weer
bericht.
2015 DER GOLDENE SCHUSS
21.45 DIALOOG
Klaus Harpprecht geeft een
portret van aktuele personen.
22.30 JOURNAAL
Donderdag 23 april
HILVERSUM 1 402 M
AVRO: 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws
13.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't
Muzikamtenuur: I. Bariton en piano:
moderne liederen; II. Strijkkwartet:
moderne muziek. 14.30 't Is historisch
programma ovei geschiedenis. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03
Stereo: De wereld van de opera: be
schouwing over de opera Cardillac
van Hindemith. 17.00 Tussen lOpius
en 20min: lichte grammofoonmuz.
voor de tieners 17.30 „O" een rond
je radio. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11
Radiojournaal. Politieke Partij: 18.20
Uitzending van de Boeren Partij.
AVRO: 18.30 Stereo: Licht instrumen
taal ensemble. (18.40 Kwispel
quiz). 18.55 Voor de kinderen. 19.00
Stereo: Big Band Beat: The Sky-
masters: amusementsmuziek. 19.25
Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR:
Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Zin van
geschiedenis en toekomst, gesprek.
AVRO: 20.05 Stereo: Residentie-or
kest on solist: klassieke en moderne
muz. 21.40 Geen partij voor tevrede
nen, hoorspel, (herh. v. 17.3.1966).
22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Radio
journaal. 22.55 Stereo: Melodietjes
en datjes: combo met solisten. 23.20
Stereo: Mens, muziek, materie (XIII)
muziek uit de tijd der Renaissance
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gev. progr.
(12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws.; 12,41 Act.). 14.00 Stereo:
The Kilima Hawaiians Show 14.30
Stereo: klassieke kamermuziek (gr.)
14.45 Stereo; pianorecital: klassieke
muziek. 15.00 Hervormde middag-
dienst. NOS: 15.30 Meer over minder;
informatief programma over mensen
en dingen die minder op de voor
grond hreden. (16.00-16.02 Nws.)
NCRV: 17.45 Hier en nu: sportaktu-
aliteiten. 18.00 Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd: nabeschouwing over de
gehouden radio-competitie. 18 30 Nws
18.41 Act. 19.00 Spektrum: maat
schappelijke vraagstukken nader be
licht. 19.15 Stereo: Leger des Heils-
kwartier. 19.30 Kerkorgelconcert:
klassieke en moderne muz. 20.00
Ferdinand Huyck (deel 28), een se
riehoorspel. 2022 Stereo; lichte
grammofoonmuz. 20.30 Radio Actief,
gevarieerd programma (22,20 Avond
overdenking; 22.30 Nws. 22.33-22.45
parlementair overzicht.) 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM ni 240 M EN FM
NOS: 12.0C Nws. 12.03 Pop-slick:
licht platenprogramma. KRO: 13.00
Nws. 13.03 Rond met 'n gaatje: licht
gevarieerd platenprogramma. 14.00
Nws. 14.03 Holster: pop. en country-
muziek. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03
lORRRaaa: popmagazine 17.00
Nws. 17.02-18.00 Draaijijofdraaiik:
verzoekplatenprogramma
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40-
12.48 Weerbericht, med. en SOS-be-
richten voor de schippers). 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws.,
weerber., med. üagklapper en SOS-
berichten voor de schippers. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio. (15.00-15.03 Nws.) 15.30
Beursberichten. 16.09 Pianomuziek.
16.15 Programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Nws., weerbericht en
med. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. voor de soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Franse
les. 18.33 Grammofoonmuz. 18.35
Wegwijs wezen. 18.40 Lichte muziek,
18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken.
18.55 Grammofoonmuz. 19 00 Nws..
weerbericht en act. 19.40 Intermezzo
(ADVERTENTIE)
19.45 Politieke uitzending. 19.55 Lich
te muziek. 20.10 Boekbespreking
20.25 Lichte muziek. 20.30 Hoorspel.
21.28 Promenadeconcert. 22.00 Nws.,
berichten en De zeven kunsten. 22.20
Gevar. muz. (23.00 Nws.) 23.40-23.45
Nws.
Vrijdag 24 april
HILVERSUM H 402 M
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuz.
(8.00 Nws.; 8.11 Radiojournaal; 8.30
De Groenteman). NOS: 9.00 Interna
tionaal Spectrum: Oude en moderne
muz. (opn.). (9.35-9.40 Waterstanden)
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws.). 11.30 Stereo: Kerkorgelconcert
klassieke en moderne muz. 11.55
Beursberichten.
HILVERSUM II 298 M
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke en semi-klassieke muziek (gr.)
(7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Overwe
ging; 8.00-8.10 Nws.) 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw.). 9.40
Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade:
moderne muziek (opn.). 11.00 Nws.
11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht
SUS-Aktie. 11.55 Med.
HILVERSUM 1H 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker show. (10.00 Nws.) NOS:
11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurdess
(ADVERTENTIE)
kennismaking
Wajang blijft ook
p gewoon verkrijgbaar
in het bekende
gouden pakje.
Altijd smeerbaar, ook so uit de koel&ast.