HANS OTJESKleine zelfstandige cabaretier PERIODIEK I «Schouwburg geen dood instituut" AL GOOI JE JE DOPNEUS WEGEEN CLOWN BLIJF JE Het gaat slecht met de Italiaanse film Multatuli Masereel NCRV-team filmde 8 concentratiekampen Contactstoornis Op de pof Luisterlied Door je ziel Naar de kelder NEDERLAND I: NEDERLAND II: BELGIë (Nederlands): BELGIë (Frans): DUITSLAND It DUITSLAND II: DE STEM VAN DONDERDAG 2 APRIL 1970 (Van onze showredacteur) AMSTERDAM Een ovaal hoofd, geboetseerd uit vloeibare rubber. Daarboven han denvol krullen, waarin alleen nog de papillotten ontbreken. Daarin spottende, half ontwijkende ogen, een smalle mond, die onverwacht kan uitdijen, voorts twee goed willende oren en een huid van standaard Bio-vakantieoord-wit. Daaronder een smal geschapen, slungelig lijf met taps bevestigde armen, die in eigen beheer manipuleren. Het geheel heet sinds 23 haar Hans Otjes en is kort geleden begonnen aan zijn opmars naar het top van het Nederlandse cabaret. De eerste bekentenis is er na één minuut. „Ik ben een geheide dwarsligger, ik ben een ontzettende krioeler, die altijd twijfelt en nooit weet of het leuk is. Ik schreef een tekst en ik laat hem lezen aan mijn vrouw. Als ze er niet om kan lachen, zit ik gelijk tot aan mijn strot in de ellende. Dan ben ik verschrikke lijk terneergeslagen. ROME (AP) De bond van Italiaanse filmproducenten heeft bij monde van zijn president Eitel Monaco laten weten dat de „jouden dagen" van de Italiaan se filmindustrie voorbij zijn. In de afgelopen drie maanden is slechts met de opnamen voor 35 films begonnen vorig jaar was dat aantal nog 60. Monaco verklaarde dat voor het eerst sinds jaren werkloos heid dreigt in de Italiaanse stu dio's. Er is een bijzonder herdenkings nummer over Multatuli uitgegeven door Maatstaf (Kattengat 5, Am sterdam). „Men krijgt toch een an dere kijk op de levenshouding van Multatuli, als men wat dieper door dringt in zijn beweegerdenen en drijfveren en vooral ook als men zijn gehele levensloop, steeds even kort en hevig zich extra manifeste rend in de reeks van zijn werken, als voltooid patroon overziet", schrijft P. Spigt, die dit dan verder tracht waar te maken. Garmt Stuiverling denkt na over dit „vat vol tegenstrijdigheden", om, dat „niets voor de mens als mens dodelijker is, dan eenzijdig heid". R. Nieuwenhuys schetst de ont wikkeling van „Van Dekker tot Mul tatuli", terwijl de jurist Isaak Kisch kanttekeningen plaatst bij het pro ces Douwes - Dekker - Van Lennep. „Men houde de jurist ten goede zijn Poging om te demonstreren dat hier moraal en recht tot gelijke conclu sie hadden kunnen leiden, mits het recht anders ware gehanteerd", zegt hij. Paul van 't Veer vertelt over Mul tatuli in de politiek in een tijd, dat „er nooit hoogmoediger, stompzinni ger, zelfvoldaner en hypocrieter bourgeoisie in Nederland heeft be staan. J. Veenstra belicht Du Per ron als pleitbezorger van Multatüli en Jac. van der Meulen bekijkt hem zedemeester. „Multatuli heeft in ederland een enorme invloed ge had op velerlei terrein". Daarom ™or deze „onbetwist enige Neder- andse schrijver, die gevestigde in ternationale naam heeft" een Max ^«aar-huis gevraagd, aldus Of Frans Masereel inderdaad „de grootste graveur van deze eeuw" is laten we graag in het midden. De tentoonstelling t.g.v. zijn tachtigste verjaardag het afgelopen jaar heeft in ieder geval wel onderstreept dat hij een groot kunstenaar is, die in zwart-wit en gebonden aan de typi sche eigen materialen van dit vak wonderlijke en zeer mooie dingen heeft gemaakt. In een overstelpende hoeveelheid en over talrijke onder werpen. Illustratief heeft hij zeer veel prachtige dingen gedaan, maar omdat de mens steeds centraal staat in zijn werk heeft hij bewust en on bewust toch ook een stuk menselijk bewogen geschiedenis vastgelegd. Bij zjjn 80e verjaardag werden ge sprekken tussen Frans Masereel en Frans Buyens filmisch vastgelegd. De film J'aime le noir et ie blanc werd vorig jaar op de Nederlandse t.v. ver toond, terwijl de film Entretiens fil- més de Frans Masereel et Frans Buy ens vertoond werd bij zijn herden kingstentoonstelling in Blankenber- ghe. De tekst van beide films en enkele foto's daaruit vormen het raamwerk voor dit boek, waarin op zinnige wijze wordt ingegaan op zijn leven en de geschiedenis, die hij als onderwerp voor zijn werk koos. Een schat aan prenten van zijn hand illus treren dit en bewijzen het meester schap van Masereel. Een fijn boek voor geïnteresseerden. En dat kun nen er in dit geval velen zijn, omdat zijn prenten de meeste mensen zullen aanspreken. HENK EGBERS Frans Masereel: Ik hond van zwart en wit (uitg. Contact, Amsterdam 13.75) (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Drie weken lang is een N.C.R.V.-team, bestaande uit David Koning, regisseur Rob Mari- ouw Smit en filmer Jan Huyskens op reis geweest langs 8 beruchte con centratiekampen te weten: Vught, Auschwitz, Langenbilau, Reicben- bach, Beendorf, Porta Westfallica, Bergen Belsen en Eidelstedt bij Hamburg. Zij maakten daar opna- de schrijfster Rita Boas-Koopman, men bij een authentiek verhaal van getiteld „Een huilbui van jaren". Weet je wat de jongens zeggen, waar ik mee werk? „Je gebruikt ontzettende cliché's, maar we lachen ons te pletter". Ik neem aan dat het ook zo is. Ik moet het hebben van de sfeer, van een persoonlijk contact met de zaal. Ik heb een sterke mi miek, dat durf ik rustig te zeggen. Ik heb daarbij een verdomd slechte stem, dat durf ik ook te zeggen. Maar dat dondert niet in mijn geval. Ze pikken me alleen, omdat ze me mo gen, omdat ik zo'n gekke jongen ben. Dat had ik al op school. Ik zat op de u.t.s. Ik zou even gauw bouwkun dig tekenaar worden, want dat von den ze in de familie een mooie job. Voor mezelf zag ik het niet zo duide lijk zitten. Want ik ben een broeder, die zich op scholen rot moest knok ken om de zaak te begrijpen. Ik heb op mijn examen twee blauwe wallen onder mijn ogen geschminkt en daar zijn ze toen ingetrapt. Otjes moest dat examen halen, vonden ze, Otjes had zo zijn best gedaan. Ik heb twee jaar op een architec tenbureau gezeten en daarna bij ik „het vak" ingestapt. Ik had een ta lentenjacht gewonnen en bij het hu morfestival in Heyst in België een enorme klamper gemaakt. De BRT gaf me gelijk een kwartier televisie en dat betekende, dat ik er nog een liedje bij moest schrijven, want ik had maar tekst voor tien minuten. Ik was in het Micro-theater in Am sterdam ook altijd de jongen, die twee nummers bracht. De anderen hadden er drie, maar ik had niet meer. Daar ging de glorieuze zoon. In plaats van een fatsoenlijke carrière te bouwen, ging hij vieze dingen doen. Ik kom uit een geslacht, dat al tientallen jaren in het kruideniers wezen zit. Mijn ooms en tantes, mijn grootvader, noem maar op. Allemaal tussen de bruine suiker, en: „Mag het ook tien gram meer zijn?" Die ty pes. Ik heb zelf jaren van mijn le ven gegeven aan het wegbrengen van de bestellingen. Op zo'n hoge transportfiets. Dat zijn dingen, die er voor je toekomst enorm inhakken. Mijn vader zag dat liedjes zingen niet zo zitten. Hij was eerst woest maar is nu sceptisch geworden, maar echt gelukkig is hij niet met mijn keuze. Ik begrijp hem wel een beetje, want ik ben altijd een stille, rare jongen geweest, die enorm bang was voor de mensen. Ik ontweek ze ook, ik bleef het liefst thuis om wat met mijn marionetten te spelen. Het was een levensgrote contactstoornis, die ik later met gekke bekken heb over speeld. Ik voel me aangetrokken tot het clowneske en ik proheer die oude figuur nu in een nieuwe jas te ste ken. De jongeren pikken het niet meer, als je over elke stoel valt en met je kop tegen de muur loopt. Maar een schlemiel blijf je. Mijn ouders zijn langzamerhand wat bijgetrokken. Ze hebben mijn naam een paar keer in de krant gele zen en dat helpt. Het zijn geweldig lieve mensen, die hun hele leven hebben zitten schrapen om hun vijf kinderen aan een boterham te hel pen. Ik wilde op een gegeven mo ment priester worden, want dan had je immers contact met de mensen. Mijn moeder vond het best. „Pries ters moeten er ook zijn", zei ze. Toen ik zei, dat ik in het cabaret verder ging, vond ze het ook best. „Arties ten moeten er ook zijn", zei ze. Mijn vader is een kruidenier van de ouwe stempel. Niks geen flauwe kul met zelfbediening en chroom. In UTRECHT „De schouwburg ls geen dood instituut maar op ®?n "ink aantal punten zijn wij dingen nodig. Ook de houding ?n de schouwburgbezoekers en et-schouwburgbezoekers zou Mlnder stereotiep moeten zijn. en denkt teveel in wij en niet- Ji §r°epen. De toneelgezelschap- Pen zouden meer de taal van het moeten gaan spreken." Tot deze voorlopige en voorzichtige uit Ti?es korat drs- T. J. Kamphorst vrü Hij noemt zichzelf SS^cioioog" en heeft in die al een studie over de sport- ouèJIJ gepubliceerd. Vorig jaar en- Starfc6 u i"-* ®^7 bezoekers van de er ,c"ouwburg in Utrecht en zette van vtn IePresentetieve steekproef Wiv perscxMn getrokken uit de Ut- v^Ssregisters van de gemeente den tsSen,°ver. Alle ondervraag den ouder dan 15 jaar. höK^fre c<?nciusies van drs. Karnp- D Z1in enderzoek e met-bezoekers hebben geen negatief oordeel over de schouw burg. De prijzen vormen enigszins een belemmering voor het bezoek. De informatie over het program ma moet uitvoeriger worden. De mensen die niet in een omgeving zijn opgevoed waar men naar de schouwburg gaat, gaan vrijwel niet en zij die wel in zo'n omgeving zijn opgevoed gaan wel, ondervinden al thans geen remmingen. Dit onder streept volgens drs. Kamiphorst het belang van de vormingsactiviteiten van toneelgezelschappen op scholen. Op basis van de pubüekwensen is er geen noodzaak voor een vast gezel schap te concluderen. De mening van de steekproef uit de Utrechtse bevolking komt be hoorlijk overeen met de realiteit als gevraagd wordt naar het soort men sen dat naar de schouwburg gaat. 79 procent zegt dat het schouwburg publiek een „bepaald soort mensen is" waarbij de volgende typen wor den genoemd: middenstand en betere kantoorbanen 24 procent, elite deftig milieu 18 procent, intellectuelen 18 procent, liefhebbers van toneel 17 procent en mensen die gezien willen worden 14 procent. Het blijkt name lijk dat van de bezoekers 9 procent een opleiding heeft lager dam ULO/ MAVO en 47 procent een opleiding hoger dan middelbaar onderwijs. De gemiddelde leeftijd van de be zoekers is 39 jaar en die van de bevolkingssteekproef 38 jaar. Geble ken is ook dat van de bezoekers slechts 2 procent tot de handarbei ders gerekend kunnen worden. Drs. Kamphorst merkt hierbij op: „Arbeiders geven hun geld liever uit aan bijvoorbeeld voetbalwedstrijden, het is niet zo dat ze geen geld heb ben om naar de schouwburg te gaan. Schouwburgbezoek is overigens voor mij geen beter gedrag dan naar voet ballen gaan of tv kijken. In het onderzoek kwam ook de vraag voor: stel dat u morgenavond vrij hebt en u kunt en wilt kiezen tussen een goede film en een goed toneelstuk, wat zou u dan kiezen. Van de bezoekersgiroep gaf 81 pro cent de voorkeur aan het goede to neelstuk en 10 procent de voorkeur aam de goede film. De bevblkiimgs- steekproef gaf met 54 procent even eens de voorkeur aam het toneelstuk boven die film (37 procent). de glorietijd heeft hij er wel een zootje nieuwe vakken bij gekocht, maar verder wilde hij niet gaan. We hadden de hele straat als klant, want bij Otjes kon je de hele reut op de pof krijgen. Nou gaan ze naar Albert Heijn op de hoek, waar ze alles con tant moeten betalen. Pa weet dat hij naar de kelder gaat, maar hij vindt het best. Ik heb een hekel aan krui deniers, maar hem mag ik. Hij draagt nog zo'n ouderwets grijs jasje en een streepjesbroek met klem. Hij is ook voorzitter van de Amsterdamse bil jartbond en spreekt voor grote zalen. Als ik hem vroeger op het podium zo'n menigte zag toespreken, werd ik helemaal warm. Dan dacht ik: „Nou is het een echte pa". Die man is ge woon goed. Misschien had hij me ook liever een daverende jeugd gegeven, maar het zat er voor hem ook niet in. Toen heeft hij het maar zo ge zellig mogelijk gemaakt. Ik heb zelf van dat kruideniersvak toch ook een tic meegekregen, want ik voel me het jofelst als kleine zelf standige. Ik hoor niet bij het geijkte rijtje. Ik doe dingen, die niemand doet. Ik trek een bek, ik vertel een witz. Daarom lag ik er bij de Werk winkel ook gelijk de eerste minuut uit. Otjes zong geen luisterliedjes en dat kon dus niks zijn. Al die anderen dansten naar de pijpen van Nico Knapper, 'want die was immers het go-ote opperhoofd. Die wist, hoe het hoorde, en had van die beste con tacten. Van mij zou wel eens eventjes een clown van formaat maken, maar toen hij een tijdje met me bezig was, merkte ik, dat ik alles hetzelfde deed als Herman van Veen. Dezelfde ge baartjes, dezelfde pasjes. Ik voelde me doodongelukkig, want ik kan geen grap van Knapper brengen. Ik vind hem trouwens helemaal niet ko misch. En als je aan de anderen vroeg: „Hoe vond je nou, wat ik deed?", bleek dat ze niet eens de moeite hadden genomen om naar je te kijken. Die hele Werkwinkel was één grote walgelijke kliek, waarin ze elkaar allemaal zaten te jennen. Ik heb in die tijd geen poot aan de grond gekregen, omdat ik niet deed, zoals het hoorde. Nou ik ze stuk voor stuk in mijn zak steek, komen ze ineens wel infor meren hoe het met die gekke Otjes gaat. Nou met Otjes gaat het best. Ik heb een repertoire van zo'n zes, zeven kwartier, en het materiaal voor het volgend jaar zit al in mijn tas. Ik probeer ook de keiharde num mers van de grote Franse komieken te krijgen. Die reizen met dezelfde gag jaren lang door Frankrijk, maar in Nederland hebben we ze nog nooit gezien. Volgend jaar moet Uc de grote stoot maken. Dan kom ik met een volkomen uitgebalanceerd programma met eigen teksten en eigen liedjes. ik geloof erin. Natuurijk, als zoon van een kruidenier moet je ergens in geloven om het te kunnen doen. Ik merk dat ik altijd contact heb. Ik kan een slechte avond hebben, barsten van de zenuwen, maar de zaal luis tert. In het begin wilde ik alleen maar nieuwe dingen brengen. Als je jong bent, wil je elke dag afrekenen met wat gisteren was. Ik heb inmid dels begrepen, dat het bij een clowns figuur als Otjes niet opgaat. Je kunt die lange jas uittrekken en dat rode dopneusje wegdonderen, maar je blijft de clown. Ik merk het ook aan mijn onderwerpen. Ik zit op een ter rasje in Amsterdam en er komt een stomdronken man met een hondje binnen. Zo'n man interesseert me. Er zijn duizenden dronken mensen, maar deze was zo intens triest, dat het dwars door mijn ziel ging. Hij had een hekel aan alle andere men sen op het terras en dat liet hij via zijn hondje merken. Hij sprak alleen maar met dat hondje, want dat was het enige levende schepsel wat ie vertrouwde. Ik heb meteen een num mer over zo'n man met een hondje gemaakt, maar dat deugde niet. De zaal nam het doodserieus en er kon geen lachje af. Pas toen ik het had omgewerkt, werd het een giller. Ze herkennen nou een karikatuur en dan hinder het niet meer. Zolang ze het zelf zouden kunnen zijn, is er alleen maar ergernis, want je gaat toch niet jezelf zitten uitjouwen. Ik geloof, dat er voor mij wel een plaatsje is als cabaretier. Ik houd van een lach, die uit de buikstreek komt- Niet uit je hoofd. Als blijkt, dat ze er niet aan willen, is het tenminste aar dig geprobeerd. Als ik nou toch naar de kelder moet, doe ik het liever alleen. Eens kruidenier, altijd kruide- (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM Vanavond zendt de TROS van 21.40 uur tot 22.30 uur de Marcel Amont show uit via Nederland X. Deze produktie is de laatste die Karei Prior voor deze omroep heeft gemaakt. De moeilijkheden die ei rond deze show geweest zijn hebben echter niets uitstaande met het ontslag van Prior, maar werden veroorzaakt door de orkestleden van Dolf van der Lin dens Metropole-orkest die bezwaar maakten tegen de verkoop van het pro gramma aan het buitenland. Hoe dan ook, Amont met of zonder hinder nissen, zal met zijn vakmanschap de kijkers niet vermoeien met een klein zielige omroepruzie, maar boeien met veertien gloednieuwe liedjes. NOS 18.45 DE FABELTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL TROS 19.04 JAM Gepresenteerd door Robbie Da le treden o.a. op: The Locomo tive, The Humblebumbs en The Mailer Mackenzie Band 19.31 DE GETROUWDE VRIJGE ZEL (kleur). Nieuwe komische si tuaties door de komst van een achtjarig logeetje. 20.00 JOURNAAL NOS 20.20 TROS-TOTO Uitslag van de laatste quiz, waarmee maximaal duizend gulden viel te verdienen. 20.25 POLITIEKE UITZENDING P.V.D.A. TROS 20.35 „DE DIEF PRIVé" (kleur) Een vraaggesprek met Robert Wagner, van de televisie voor al bekend als Alexander Mundy in de serie „De dief van Was hington". 20 50 DE DIEF VAN WASHINGTON (kleur). Mundy begeeft zich in deze aflevering achter het IJze ren Gordijn met de opdracht een ontvoerde SIA-agent te red den. 21.40 MARCEL AMONT-SHOW (kleur). In deze show wordt de Franse zanger Marcel Amont bijgestaan door het Metropole orkest van Dolf van der Lin den en een Engels ballet o.l.v. de choreograaf Danys Pal mer. 22.30 JOURNAAL NOS 22.35 SLUITING NOS 18.45 DE FAEBLTJESKRANT (kleur) 18.55 JOURNAAL 19.04 SCALA Opgenomen is een reportage van de Nederlandse dag op de Expo 1970 in Japan 19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 JOURNAAL VPRO 20.20 FOBIA (kleur) Een Poolse animatiefilm, waarin satire wordt gegeven op het snobisme in de kunst. 20.30 VRIJ NEDERLAND 30 JAAR. Aandacht wordt o.m. geschon ken aan de illegaal verschenen nummers van het weekblad Vrij Nederland. 20.45 DUNJA RAJTER (kleur) Televisie-show van de Joego slavische actrice en zangeres Dunja Rajter, genaturaliseerd Nederlandse door haar huwelijk met camefaman Gerard Van- denberg. 21.15 HOGE HOED EN KWARTIER MUTS Russische documentaire, waar mee een blik in het verleden wordt geworpen. CVK-IKOR 22.30 WAREN DE GODEN KOSMO NAUTEN? Een documentaire, waarin we tenschapsmensen aan het woord komen en hun mening geven over de hierboven gestelde vraag. 22.50 JOURNAAL NOS 22.55 SLUITING 18.55 ZANDMANNETJE 19.00 TIENERKLANKEN 19.35 POLITIEKE TRIBUNE De Belgische Socialistische Partij (B.S.P.) 19.50 KEURIG FRANS 19.52 ZOEKLICHT 19.57 MEDEDELINGEN 20.00 NIEUWS 20.25 MARCUS WELBY Feuilleton met Robert Young, James Brolin en Elena Verdu- ge (13). 21.15 HORIZON 22.05 PREMIèRE 22.45 NIEUWS. 1G.55 NIEUWS 17.00 JEUGDPROGRAMMA Programma gewijd aan Ethio pië. 18.15 L'éCRAN MAGIQUE Tekenfilm voor kleuters 18.30 BELLE ET SéBASTIEN 18.55 SOCIALISTISCHE UITZEN DING 19.25 MUSTY Voor de kleuters. 19.30 LA GUERRE ET LA PAIX T.v.-serie naar het gelijknami ge boek van Tolstoi 19.55 CONTACTS Schijnwerper op d'e wegveilig- heid 20.00 JOURNAAL 30.30 L'HOMME QUI AMAIT LA GUERRE Oorlogsfilm van Philip Lea- cock. 22.10 LE CARROUSEL AUX IMA GES 23.00 JOURNAAL 20.00 JOURNAAL (kleur). Aansluitend: weerber. 20.15 MUITERIJ OP DE CAINE (kleur). Amerikaanse speelfilm uit 1954 22.20 JOURNAAL MET COMMEN TAAR (kleur) Aansluitend weerbericht. 22.40 ROMEINSE SCHETSEN Een portret van de Italiaanse beeldhouwer Giacomo Manzu. 23.25 JOURNAAL 17.30 JOURNAAL (kleur). Aansluitend weerber. 17.35 18-20 UUR NICHT PASSEN. 18.05 DIE DRENSCHEIBE (kleur) 18.40 MISS MOLLY MILL Er liggen 13 afleveringen over de avonturen van miss Molly gereed om elke donderdag uit gezonden te worden. T.v.-serie van Andreas Fuehs. 19.10 HET KLEINE T.V.-SPEL 19.45 HEUTE (kleur) 20.15 STERRENPARADE (kleur) Een muzikale revue met graag- gehoorde vertolkers 21.45 TER ZAKE Aansluitend: Kort nieuws. Informaties en meningen over een veelomstreden thema 22.30 JOURNAAL (kleur) Aansluitend weerbericht. Donderdag 2 april HILVERSUM I 402 M AVRO: 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't Muzi kantenuur: I. Mezzo-sopraan en pia no: moderne liederen; II. Fluit en piano: moderne muziek; III. Viool en piano: moderne muziek. 14.30 't Is historisch, programma over ge schiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.30 Van vier tot vijf, een radioprogramma in een Notedop. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.30 „O", een rondje radio. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. Politieke Partij: 18.20 Uitzending van het Communistische Partij van Nederland. AVRO: 13.30 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble. (18.40 Kwispel, quiz). 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Jeugd en ritme: licht muziekprogramma voor de jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Mens en bijbel: radiooaitechese. 19.45 Memo: pas ver schenen theologische en aanverwan te literatuur. AVRO: 20.05 Christus oratorium v. Fransz Liszt, door so listen, koor en orkest uit Boedapest (opn). 22.00 Jekemmewat, cabaret- programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Me dedelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Tout a tod: informatief programma uit Parijs. 23.20 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, causerie met grammo foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n 298 M NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b. v. land. en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.30 Piano recital: klassieke muziek. 15.00 Her vormde studiodienst. NOS: 15.30 Meer over minder: informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden (16.00-16.02 Nws.). NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: radiocompetitie van koren en korpsen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 Spektrum: maatschap pelijke vraagstukken nader belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heilskwar- tier. 19.30 Kerkorgelconcert: klassie ke muziek. 20.00 Ferdinand Huyck, seriehoorspel (deel 25), 20.22 Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Radio Ac tief, gevarieerd programma (22.30- 22.40 Nieuws). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 240 M EN FM NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Slick licht platenprogramma. KRO: 13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.08 Rond met 'n gaatje: licht platenpro gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop. en countrymuziek (15.00 Nws.). 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRmr..: pop magazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actua liteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplatenprogramma. BRUSSEL NEDERLANDS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbericht, me dedelingen en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands perso verzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, beursberichten en dagklapper. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Symfonische muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Amusementsmuziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 16.15 Programma voor ou dere luisteraars. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu ziek voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.33 Grammofoonmuziek. 18.35 Weg wijs wezen. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Politieke uit zending. 19.55 Lichte muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.10 Boekbe spreking. 20.25 Grammofoonmuziek. 20.30 Hoorspel. 21.31 Amusements concert. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Gevarieerde muziek. (23.00-23.10 Nieuws). 23.40- 23.45 Nieuws. x Vrijdag 3 april HILVERSUM I 402 M AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon muziek, en reportages. (8.00 Nieuws, 8.11 Radiojournaal; 8.30 De groen teman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: moderne koor. en orkest werken (opn). (9.35-9.40 Waterstan den). AVRO: 10.00 Voor de keuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00- 11.02 Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het ronde: serie programma's rondom het volkslied: Zuid-Amerika 11.55 Beursberichten. HILVERSUM H 298 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke muziek (gr). (7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.40 Lichte orkestmuziek (gr.). 10.00 Ste reo: Aubade: moderne orkestwerken 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. HILVERSUM in 240 M EN FM VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1970 | | pagina 17