HANS OTJESKleine
zelfstandige cabaretier
PERIODIEK I
«Schouwburg geen dood instituut"
AL GOOI JE JE DOPNEUS WEGEEN CLOWN BLIJF JE
Het gaat slecht
met de
Italiaanse film
Multatuli
Masereel
NCRV-team filmde
8 concentratiekampen
Contactstoornis
Op de pof
Luisterlied
Door je ziel
Naar de kelder
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
BELGIë (Nederlands):
BELGIë (Frans):
DUITSLAND It
DUITSLAND II:
DE STEM VAN DONDERDAG 2 APRIL 1970
(Van onze showredacteur)
AMSTERDAM Een ovaal hoofd, geboetseerd uit vloeibare rubber. Daarboven han
denvol krullen, waarin alleen nog de papillotten ontbreken. Daarin spottende, half
ontwijkende ogen, een smalle mond, die onverwacht kan uitdijen, voorts twee goed
willende oren en een huid van standaard Bio-vakantieoord-wit. Daaronder een smal
geschapen, slungelig lijf met taps bevestigde armen, die in eigen beheer manipuleren.
Het geheel heet sinds 23 haar Hans Otjes en is kort geleden begonnen aan zijn opmars
naar het top van het Nederlandse cabaret.
De eerste bekentenis is er na één minuut. „Ik ben een geheide dwarsligger, ik ben een ontzettende
krioeler, die altijd twijfelt en nooit weet of het leuk is. Ik schreef een tekst en ik laat hem lezen aan mijn
vrouw. Als ze er niet om kan lachen, zit ik gelijk tot aan mijn strot in de ellende. Dan ben ik verschrikke
lijk terneergeslagen.
ROME (AP) De bond van
Italiaanse filmproducenten heeft
bij monde van zijn president
Eitel Monaco laten weten dat de
„jouden dagen" van de Italiaan
se filmindustrie voorbij zijn.
In de afgelopen drie maanden
is slechts met de opnamen voor
35 films begonnen vorig jaar
was dat aantal nog 60.
Monaco verklaarde dat voor
het eerst sinds jaren werkloos
heid dreigt in de Italiaanse stu
dio's.
Er is een bijzonder herdenkings
nummer over Multatuli uitgegeven
door Maatstaf (Kattengat 5, Am
sterdam). „Men krijgt toch een an
dere kijk op de levenshouding van
Multatuli, als men wat dieper door
dringt in zijn beweegerdenen en
drijfveren en vooral ook als men
zijn gehele levensloop, steeds even
kort en hevig zich extra manifeste
rend in de reeks van zijn werken,
als voltooid patroon overziet",
schrijft P. Spigt, die dit dan verder
tracht waar te maken.
Garmt Stuiverling denkt na over
dit „vat vol tegenstrijdigheden",
om, dat „niets voor de mens als
mens dodelijker is, dan eenzijdig
heid".
R. Nieuwenhuys schetst de ont
wikkeling van „Van Dekker tot Mul
tatuli", terwijl de jurist Isaak Kisch
kanttekeningen plaatst bij het pro
ces Douwes - Dekker - Van Lennep.
„Men houde de jurist ten goede zijn
Poging om te demonstreren dat hier
moraal en recht tot gelijke conclu
sie hadden kunnen leiden, mits het
recht anders ware gehanteerd", zegt
hij.
Paul van 't Veer vertelt over Mul
tatuli in de politiek in een tijd, dat
„er nooit hoogmoediger, stompzinni
ger, zelfvoldaner en hypocrieter
bourgeoisie in Nederland heeft be
staan. J. Veenstra belicht Du Per
ron als pleitbezorger van Multatüli
en Jac. van der Meulen bekijkt hem
zedemeester. „Multatuli heeft in
ederland een enorme invloed ge
had op velerlei terrein". Daarom
™or deze „onbetwist enige Neder-
andse schrijver, die gevestigde in
ternationale naam heeft" een Max
^«aar-huis gevraagd, aldus
Of Frans Masereel inderdaad „de
grootste graveur van deze eeuw" is
laten we graag in het midden. De
tentoonstelling t.g.v. zijn tachtigste
verjaardag het afgelopen jaar heeft
in ieder geval wel onderstreept dat
hij een groot kunstenaar is, die in
zwart-wit en gebonden aan de typi
sche eigen materialen van dit vak
wonderlijke en zeer mooie dingen
heeft gemaakt. In een overstelpende
hoeveelheid en over talrijke onder
werpen. Illustratief heeft hij zeer
veel prachtige dingen gedaan, maar
omdat de mens steeds centraal staat
in zijn werk heeft hij bewust en on
bewust toch ook een stuk menselijk
bewogen geschiedenis vastgelegd.
Bij zjjn 80e verjaardag werden ge
sprekken tussen Frans Masereel en
Frans Buyens filmisch vastgelegd. De
film J'aime le noir et ie blanc werd
vorig jaar op de Nederlandse t.v. ver
toond, terwijl de film Entretiens fil-
més de Frans Masereel et Frans Buy
ens vertoond werd bij zijn herden
kingstentoonstelling in Blankenber-
ghe. De tekst van beide films en
enkele foto's daaruit vormen het
raamwerk voor dit boek, waarin op
zinnige wijze wordt ingegaan op zijn
leven en de geschiedenis, die hij als
onderwerp voor zijn werk koos. Een
schat aan prenten van zijn hand illus
treren dit en bewijzen het meester
schap van Masereel. Een fijn boek
voor geïnteresseerden. En dat kun
nen er in dit geval velen zijn, omdat
zijn prenten de meeste mensen zullen
aanspreken.
HENK EGBERS
Frans Masereel: Ik hond van zwart
en wit (uitg. Contact, Amsterdam
13.75)
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Drie weken lang
is een N.C.R.V.-team, bestaande uit
David Koning, regisseur Rob Mari-
ouw Smit en filmer Jan Huyskens op
reis geweest langs 8 beruchte con
centratiekampen te weten: Vught,
Auschwitz, Langenbilau, Reicben-
bach, Beendorf, Porta Westfallica,
Bergen Belsen en Eidelstedt bij
Hamburg. Zij maakten daar opna-
de schrijfster Rita Boas-Koopman,
men bij een authentiek verhaal van
getiteld „Een huilbui van jaren".
Weet je wat de jongens zeggen,
waar ik mee werk? „Je gebruikt
ontzettende cliché's, maar we lachen
ons te pletter". Ik neem aan dat het
ook zo is. Ik moet het hebben van
de sfeer, van een persoonlijk contact
met de zaal. Ik heb een sterke mi
miek, dat durf ik rustig te zeggen.
Ik heb daarbij een verdomd slechte
stem, dat durf ik ook te zeggen. Maar
dat dondert niet in mijn geval. Ze
pikken me alleen, omdat ze me mo
gen, omdat ik zo'n gekke jongen
ben.
Dat had ik al op school. Ik zat op
de u.t.s. Ik zou even gauw bouwkun
dig tekenaar worden, want dat von
den ze in de familie een mooie job.
Voor mezelf zag ik het niet zo duide
lijk zitten. Want ik ben een broeder,
die zich op scholen rot moest knok
ken om de zaak te begrijpen. Ik heb
op mijn examen twee blauwe wallen
onder mijn ogen geschminkt en daar
zijn ze toen ingetrapt. Otjes moest
dat examen halen, vonden ze, Otjes
had zo zijn best gedaan.
Ik heb twee jaar op een architec
tenbureau gezeten en daarna bij ik
„het vak" ingestapt. Ik had een ta
lentenjacht gewonnen en bij het hu
morfestival in Heyst in België een
enorme klamper gemaakt. De BRT
gaf me gelijk een kwartier televisie
en dat betekende, dat ik er nog een
liedje bij moest schrijven, want ik
had maar tekst voor tien minuten.
Ik was in het Micro-theater in Am
sterdam ook altijd de jongen, die
twee nummers bracht. De anderen
hadden er drie, maar ik had niet
meer.
Daar ging de glorieuze zoon. In
plaats van een fatsoenlijke carrière
te bouwen, ging hij vieze dingen
doen. Ik kom uit een geslacht, dat al
tientallen jaren in het kruideniers
wezen zit. Mijn ooms en tantes, mijn
grootvader, noem maar op. Allemaal
tussen de bruine suiker, en: „Mag
het ook tien gram meer zijn?" Die ty
pes. Ik heb zelf jaren van mijn le
ven gegeven aan het wegbrengen
van de bestellingen. Op zo'n hoge
transportfiets. Dat zijn dingen, die er
voor je toekomst enorm inhakken.
Mijn vader zag dat liedjes zingen
niet zo zitten. Hij was eerst woest
maar is nu sceptisch geworden, maar
echt gelukkig is hij niet met mijn
keuze. Ik begrijp hem wel een beetje,
want ik ben altijd een stille, rare
jongen geweest, die enorm bang was
voor de mensen. Ik ontweek ze ook,
ik bleef het liefst thuis om wat met
mijn marionetten te spelen. Het was
een levensgrote contactstoornis, die
ik later met gekke bekken heb over
speeld. Ik voel me aangetrokken tot
het clowneske en ik proheer die oude
figuur nu in een nieuwe jas te ste
ken. De jongeren pikken het niet
meer, als je over elke stoel valt en
met je kop tegen de muur loopt.
Maar een schlemiel blijf je.
Mijn ouders zijn langzamerhand
wat bijgetrokken. Ze hebben mijn
naam een paar keer in de krant gele
zen en dat helpt. Het zijn geweldig
lieve mensen, die hun hele leven
hebben zitten schrapen om hun vijf
kinderen aan een boterham te hel
pen. Ik wilde op een gegeven mo
ment priester worden, want dan had
je immers contact met de mensen.
Mijn moeder vond het best. „Pries
ters moeten er ook zijn", zei ze. Toen
ik zei, dat ik in het cabaret verder
ging, vond ze het ook best. „Arties
ten moeten er ook zijn", zei ze.
Mijn vader is een kruidenier van
de ouwe stempel. Niks geen flauwe
kul met zelfbediening en chroom. In
UTRECHT „De schouwburg
ls geen dood instituut maar op
®?n "ink aantal punten zijn wij
dingen nodig. Ook de houding
?n de schouwburgbezoekers en
et-schouwburgbezoekers zou
Mlnder stereotiep moeten zijn.
en denkt teveel in wij en niet-
Ji §r°epen. De toneelgezelschap-
Pen zouden meer de taal van het
moeten gaan spreken."
Tot deze voorlopige en voorzichtige
uit Ti?es korat drs- T. J. Kamphorst
vrü Hij noemt zichzelf
SS^cioioog" en heeft in die
al een studie over de sport-
ouèJIJ gepubliceerd. Vorig jaar en-
Starfc6 u i"-* ®^7 bezoekers van de
er ,c"ouwburg in Utrecht en zette
van vtn IePresentetieve steekproef
Wiv perscxMn getrokken uit de
Ut- v^Ssregisters van de gemeente
den tsSen,°ver. Alle ondervraag
den ouder dan 15 jaar.
höK^fre c<?nciusies van drs. Karnp-
D Z1in enderzoek
e met-bezoekers hebben geen
negatief oordeel over de schouw
burg.
De prijzen vormen enigszins een
belemmering voor het bezoek.
De informatie over het program
ma moet uitvoeriger worden.
De mensen die niet in een omgeving
zijn opgevoed waar men naar de
schouwburg gaat, gaan vrijwel niet
en zij die wel in zo'n omgeving zijn
opgevoed gaan wel, ondervinden al
thans geen remmingen. Dit onder
streept volgens drs. Kamiphorst het
belang van de vormingsactiviteiten
van toneelgezelschappen op scholen.
Op basis van de pubüekwensen is er
geen noodzaak voor een vast gezel
schap te concluderen.
De mening van de steekproef uit
de Utrechtse bevolking komt be
hoorlijk overeen met de realiteit als
gevraagd wordt naar het soort men
sen dat naar de schouwburg gaat.
79 procent zegt dat het schouwburg
publiek een „bepaald soort mensen
is" waarbij de volgende typen wor
den genoemd: middenstand en betere
kantoorbanen 24 procent, elite deftig
milieu 18 procent, intellectuelen 18
procent, liefhebbers van toneel 17
procent en mensen die gezien willen
worden 14 procent. Het blijkt name
lijk dat van de bezoekers 9 procent
een opleiding heeft lager dam ULO/
MAVO en 47 procent een opleiding
hoger dan middelbaar onderwijs.
De gemiddelde leeftijd van de be
zoekers is 39 jaar en die van de
bevolkingssteekproef 38 jaar. Geble
ken is ook dat van de bezoekers
slechts 2 procent tot de handarbei
ders gerekend kunnen worden.
Drs. Kamphorst merkt hierbij op:
„Arbeiders geven hun geld liever uit
aan bijvoorbeeld voetbalwedstrijden,
het is niet zo dat ze geen geld heb
ben om naar de schouwburg te gaan.
Schouwburgbezoek is overigens voor
mij geen beter gedrag dan naar voet
ballen gaan of tv kijken.
In het onderzoek kwam ook de
vraag voor: stel dat u morgenavond
vrij hebt en u kunt en wilt kiezen
tussen een goede film en een goed
toneelstuk, wat zou u dan kiezen.
Van de bezoekersgiroep gaf 81 pro
cent de voorkeur aan het goede to
neelstuk en 10 procent de voorkeur
aam de goede film. De bevblkiimgs-
steekproef gaf met 54 procent even
eens de voorkeur aam het toneelstuk
boven die film (37 procent).
de glorietijd heeft hij er wel een
zootje nieuwe vakken bij gekocht,
maar verder wilde hij niet gaan. We
hadden de hele straat als klant, want
bij Otjes kon je de hele reut op de
pof krijgen. Nou gaan ze naar Albert
Heijn op de hoek, waar ze alles con
tant moeten betalen. Pa weet dat hij
naar de kelder gaat, maar hij vindt
het best. Ik heb een hekel aan krui
deniers, maar hem mag ik. Hij draagt
nog zo'n ouderwets grijs jasje en een
streepjesbroek met klem. Hij is ook
voorzitter van de Amsterdamse bil
jartbond en spreekt voor grote zalen.
Als ik hem vroeger op het podium
zo'n menigte zag toespreken, werd ik
helemaal warm. Dan dacht ik: „Nou
is het een echte pa". Die man is ge
woon goed. Misschien had hij me ook
liever een daverende jeugd gegeven,
maar het zat er voor hem ook niet
in. Toen heeft hij het maar zo ge
zellig mogelijk gemaakt.
Ik heb zelf van dat kruideniersvak
toch ook een tic meegekregen, want
ik voel me het jofelst als kleine zelf
standige. Ik hoor niet bij het geijkte
rijtje. Ik doe dingen, die niemand
doet. Ik trek een bek, ik vertel een
witz. Daarom lag ik er bij de Werk
winkel ook gelijk de eerste minuut
uit. Otjes zong geen luisterliedjes en
dat kon dus niks zijn. Al die anderen
dansten naar de pijpen van Nico
Knapper, 'want die was immers het
go-ote opperhoofd. Die wist, hoe het
hoorde, en had van die beste con
tacten.
Van mij zou wel eens eventjes een
clown van formaat maken, maar toen
hij een tijdje met me bezig was,
merkte ik, dat ik alles hetzelfde deed
als Herman van Veen. Dezelfde ge
baartjes, dezelfde pasjes. Ik voelde
me doodongelukkig, want ik kan
geen grap van Knapper brengen. Ik
vind hem trouwens helemaal niet ko
misch. En als je aan de anderen
vroeg: „Hoe vond je nou, wat ik
deed?", bleek dat ze niet eens de
moeite hadden genomen om naar je
te kijken. Die hele Werkwinkel was
één grote walgelijke kliek, waarin ze
elkaar allemaal zaten te jennen. Ik
heb in die tijd geen poot aan de
grond gekregen, omdat ik niet deed,
zoals het hoorde.
Nou ik ze stuk voor stuk in mijn
zak steek, komen ze ineens wel infor
meren hoe het met die gekke Otjes
gaat. Nou met Otjes gaat het best.
Ik heb een repertoire van zo'n zes,
zeven kwartier, en het materiaal voor
het volgend jaar zit al in mijn tas.
Ik probeer ook de keiharde num
mers van de grote Franse komieken
te krijgen. Die reizen met dezelfde
gag jaren lang door Frankrijk,
maar in Nederland hebben we ze nog
nooit gezien. Volgend jaar moet Uc
de grote stoot maken. Dan kom ik
met een volkomen uitgebalanceerd
programma met eigen teksten en
eigen liedjes.
ik geloof erin. Natuurijk, als zoon
van een kruidenier moet je ergens in
geloven om het te kunnen doen. Ik
merk dat ik altijd contact heb. Ik kan
een slechte avond hebben, barsten
van de zenuwen, maar de zaal luis
tert. In het begin wilde ik alleen
maar nieuwe dingen brengen. Als je
jong bent, wil je elke dag afrekenen
met wat gisteren was. Ik heb inmid
dels begrepen, dat het bij een clowns
figuur als Otjes niet opgaat. Je kunt
die lange jas uittrekken en dat rode
dopneusje wegdonderen, maar je
blijft de clown. Ik merk het ook aan
mijn onderwerpen. Ik zit op een ter
rasje in Amsterdam en er komt een
stomdronken man met een hondje
binnen. Zo'n man interesseert me. Er
zijn duizenden dronken mensen,
maar deze was zo intens triest, dat
het dwars door mijn ziel ging. Hij
had een hekel aan alle andere men
sen op het terras en dat liet hij via
zijn hondje merken. Hij sprak alleen
maar met dat hondje, want dat was
het enige levende schepsel wat ie
vertrouwde. Ik heb meteen een num
mer over zo'n man met een hondje
gemaakt, maar dat deugde niet. De
zaal nam het doodserieus en er kon
geen lachje af. Pas toen ik het had
omgewerkt, werd het een giller. Ze
herkennen nou een karikatuur en
dan hinder het niet meer. Zolang ze
het zelf zouden kunnen zijn, is er
alleen maar ergernis, want je gaat
toch niet jezelf zitten uitjouwen.
Ik geloof, dat er voor mij wel
een plaatsje is als cabaretier. Ik
houd van een lach, die uit de
buikstreek komt- Niet uit je
hoofd. Als blijkt, dat ze er niet
aan willen, is het tenminste aar
dig geprobeerd. Als ik nou toch
naar de kelder moet, doe ik het
liever alleen.
Eens kruidenier, altijd kruide-
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM Vanavond zendt de TROS van 21.40 uur tot 22.30 uur de
Marcel Amont show uit via Nederland X. Deze produktie is de laatste die
Karei Prior voor deze omroep heeft gemaakt. De moeilijkheden die ei rond
deze show geweest zijn hebben echter niets uitstaande met het ontslag van
Prior, maar werden veroorzaakt door de orkestleden van Dolf van der Lin
dens Metropole-orkest die bezwaar maakten tegen de verkoop van het pro
gramma aan het buitenland. Hoe dan ook, Amont met of zonder hinder
nissen, zal met zijn vakmanschap de kijkers niet vermoeien met een klein
zielige omroepruzie, maar boeien met veertien gloednieuwe liedjes.
NOS
18.45 DE FABELTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
TROS
19.04 JAM
Gepresenteerd door Robbie Da
le treden o.a. op: The Locomo
tive, The Humblebumbs en The
Mailer Mackenzie Band
19.31 DE GETROUWDE VRIJGE
ZEL
(kleur). Nieuwe komische si
tuaties door de komst van een
achtjarig logeetje.
20.00 JOURNAAL NOS
20.20 TROS-TOTO
Uitslag van de laatste quiz,
waarmee maximaal duizend
gulden viel te verdienen.
20.25 POLITIEKE UITZENDING
P.V.D.A.
TROS
20.35 „DE DIEF PRIVé" (kleur)
Een vraaggesprek met Robert
Wagner, van de televisie voor
al bekend als Alexander Mundy
in de serie „De dief van Was
hington".
20 50 DE DIEF VAN WASHINGTON
(kleur). Mundy begeeft zich in
deze aflevering achter het IJze
ren Gordijn met de opdracht
een ontvoerde SIA-agent te red
den.
21.40 MARCEL AMONT-SHOW
(kleur). In deze show wordt de
Franse zanger Marcel Amont
bijgestaan door het Metropole
orkest van Dolf van der Lin
den en een Engels ballet o.l.v.
de choreograaf Danys Pal
mer.
22.30 JOURNAAL NOS
22.35 SLUITING
NOS
18.45 DE FAEBLTJESKRANT
(kleur)
18.55 JOURNAAL
19.04 SCALA
Opgenomen is een reportage
van de Nederlandse dag op de
Expo 1970 in Japan
19.30 VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 JOURNAAL
VPRO
20.20 FOBIA (kleur)
Een Poolse animatiefilm,
waarin satire wordt gegeven
op het snobisme in de kunst.
20.30 VRIJ NEDERLAND 30 JAAR.
Aandacht wordt o.m. geschon
ken aan de illegaal verschenen
nummers van het weekblad
Vrij Nederland.
20.45 DUNJA RAJTER (kleur)
Televisie-show van de Joego
slavische actrice en zangeres
Dunja Rajter, genaturaliseerd
Nederlandse door haar huwelijk
met camefaman Gerard Van-
denberg.
21.15 HOGE HOED EN KWARTIER
MUTS
Russische documentaire, waar
mee een blik in het verleden
wordt geworpen.
CVK-IKOR
22.30 WAREN DE GODEN KOSMO
NAUTEN?
Een documentaire, waarin we
tenschapsmensen aan het woord
komen en hun mening geven
over de hierboven gestelde
vraag.
22.50 JOURNAAL NOS
22.55 SLUITING
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 TIENERKLANKEN
19.35 POLITIEKE TRIBUNE
De Belgische Socialistische
Partij (B.S.P.)
19.50 KEURIG FRANS
19.52 ZOEKLICHT
19.57 MEDEDELINGEN
20.00 NIEUWS
20.25 MARCUS WELBY
Feuilleton met Robert Young,
James Brolin en Elena Verdu-
ge (13).
21.15 HORIZON
22.05 PREMIèRE
22.45 NIEUWS.
1G.55 NIEUWS
17.00 JEUGDPROGRAMMA
Programma gewijd aan Ethio
pië.
18.15 L'éCRAN MAGIQUE
Tekenfilm voor kleuters
18.30 BELLE ET SéBASTIEN
18.55 SOCIALISTISCHE UITZEN
DING
19.25 MUSTY
Voor de kleuters.
19.30 LA GUERRE ET LA PAIX
T.v.-serie naar het gelijknami
ge boek van Tolstoi
19.55 CONTACTS
Schijnwerper op d'e wegveilig-
heid
20.00 JOURNAAL
30.30 L'HOMME QUI AMAIT LA
GUERRE
Oorlogsfilm van Philip Lea-
cock.
22.10 LE CARROUSEL AUX IMA
GES
23.00 JOURNAAL
20.00 JOURNAAL
(kleur). Aansluitend: weerber.
20.15 MUITERIJ OP DE CAINE
(kleur). Amerikaanse speelfilm
uit 1954
22.20 JOURNAAL MET COMMEN
TAAR (kleur)
Aansluitend weerbericht.
22.40 ROMEINSE SCHETSEN
Een portret van de Italiaanse
beeldhouwer Giacomo Manzu.
23.25 JOURNAAL
17.30 JOURNAAL
(kleur). Aansluitend weerber.
17.35 18-20 UUR NICHT PASSEN.
18.05 DIE DRENSCHEIBE (kleur)
18.40 MISS MOLLY MILL
Er liggen 13 afleveringen over
de avonturen van miss Molly
gereed om elke donderdag uit
gezonden te worden. T.v.-serie
van Andreas Fuehs.
19.10 HET KLEINE T.V.-SPEL
19.45 HEUTE (kleur)
20.15 STERRENPARADE (kleur)
Een muzikale revue met graag-
gehoorde vertolkers
21.45 TER ZAKE
Aansluitend: Kort nieuws.
Informaties en meningen over
een veelomstreden thema
22.30 JOURNAAL (kleur)
Aansluitend weerbericht.
Donderdag 2 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 12.30 Modern platteland.
12.35 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.30 Stereo: 't Muzi
kantenuur: I. Mezzo-sopraan en pia
no: moderne liederen; II. Fluit en
piano: moderne muziek; III. Viool
en piano: moderne muziek. 14.30 't
Is historisch, programma over ge
schiedenis. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nieuws. 16.30 Van vier tot vijf,
een radioprogramma in een Notedop.
17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
17.30 „O", een rondje radio. 17.55
Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11
Radiojournaal. Politieke Partij: 18.20
Uitzending van het Communistische
Partij van Nederland. AVRO: 13.30
Stereo: Licht instrumentaal ensem
ble. (18.40 Kwispel, quiz). 18.55 Voor
de kinderen. 19.00 Jeugd en ritme:
licht muziekprogramma voor de
jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30
Nieuws. IKOR: 19.35 Mens en bijbel:
radiooaitechese. 19.45 Memo: pas ver
schenen theologische en aanverwan
te literatuur. AVRO: 20.05 Christus
oratorium v. Fransz Liszt, door so
listen, koor en orkest uit Boedapest
(opn). 22.00 Jekemmewat, cabaret-
programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Me
dedelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55
Tout a tod: informatief programma
uit Parijs. 23.20 Ik hoor, ik hoor wat
u niet hoort, causerie met grammo
foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 M
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen t.b.
v. land. en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: The
Kilima Hawaiians Show. 14.30 Piano
recital: klassieke muziek. 15.00 Her
vormde studiodienst. NOS: 15.30
Meer over minder: informatie over
mensen en dingen die minder op de
voorgrond treden (16.00-16.02 Nws.).
NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. 18.00
Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: radiocompetitie van koren en
korpsen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Spektrum: maatschap
pelijke vraagstukken nader belicht.
19.15 Stereo: Leger des Heilskwar-
tier. 19.30 Kerkorgelconcert: klassie
ke muziek. 20.00 Ferdinand Huyck,
seriehoorspel (deel 25), 20.22 Lichte
grammofoonmuziek. 20.30 Radio Ac
tief, gevarieerd programma (22.30-
22.40 Nieuws). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III 240 M EN FM
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Slick
licht platenprogramma. KRO: 13.00
Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.08
Rond met 'n gaatje: licht platenpro
gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster:
pop. en countrymuziek (15.00 Nws.).
16.00 Nieuws. 16.03 lORRRmr..: pop
magazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actua
liteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik:
verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL NEDERLANDS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. (12.40-12.48 Weerbericht, me
dedelingen en SOS-berichten voor de
schippers). 12.55 Buitenlands perso
verzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht,
beursberichten en dagklapper. 13.20
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Symfonische muziek. 15.00 Nieuws.
15.03 Amusementsmuziek. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte
muziek. 16.15 Programma voor ou
dere luisteraars. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Jazz
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Popmu
ziek voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sportuitslagen. 18.30 Franse les.
18.33 Grammofoonmuziek. 18.35 Weg
wijs wezen. 18.40 Lichte muziek.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken
18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht en actualiteiten. 19.40
Lichte muziek. 19.45 Politieke uit
zending. 19.55 Lichte muziek. 20.00
Openbaar Kunstbezit. 20.10 Boekbe
spreking. 20.25 Grammofoonmuziek.
20.30 Hoorspel. 21.31 Amusements
concert. 22.00 Nieuws, berichten en
De Zeven Kunsten. 22.20 Gevarieerde
muziek. (23.00-23.10 Nieuws). 23.40-
23.45 Nieuws.
x
Vrijdag 3 april
HILVERSUM I 402 M
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon
muziek, en reportages. (8.00 Nieuws,
8.11 Radiojournaal; 8.30 De groen
teman). NOS: 9.00 Internationaal
Spectrum: moderne koor. en orkest
werken (opn). (9.35-9.40 Waterstan
den). AVRO: 10.00 Voor de keuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-
11.02 Nieuws). 11.30 Komt vrienden
in het ronde: serie programma's
rondom het volkslied: Zuid-Amerika
11.55 Beursberichten.
HILVERSUM H 298 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke muziek (gr). (7.30 Nws;
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
8.00-8.10 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw). 9.40
Lichte orkestmuziek (gr.). 10.00 Ste
reo: Aubade: moderne orkestwerken
11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
HILVERSUM in 240 M EN FM
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show.